terugzien toekomst PZC/ weekendkrant 15 MIDDELHEIM andré oosthoek Illustraties (inzet) Poynter 'Getting on', (bovem Poiner 'Falaises de marbre', mid den-linksVan de Kop 'Het materiaal be paalt de inhoud en de inhoud bepaalt het beeld'. midden-rechtsi d'Haese 'Au nom du fils'. onder i Abakanowicz 'Four standing figures and four wheels'. fotografie wim riemens zestig Als er een ding is dat hier onmiddel lijk duidelijk wordt, dan is dat de in de tentoonstelling besloten conclusie dat de discussie over de jaren zestig met al die explosieve krachten op het terrein van de kunsten nog lang niet is uitgewoed, laat staan verstomd. Die grote tuin vol verrassingen is met omgespit: de toekomst waarop Mid- delheim terugziet is nog geen verle den. Men ziet hier bijna overal dat de ontwikkeling van het Concept door gaat. dat uitkomsten worden uitge bouwd, dat kortom het perspec tief van die jaren zestig de jaren zeventig heet en ook in tachtig niet blijkt dood te lopen. Bevrijders aan de poort? Hoe is hun uitrusting? Een nogal zwaar boere- nexpressionisme met geleende foefjes die de boetseerklomp enige gratie, misschien zelfs een verhaaltje moeten meegeven. Zo wordt een pijltje in een rug gejaagd, zo bestaat Chia het om 1982' nog een glittertraantje ter hoogte van een oog te plakken en dat komt dan nadat popjo'ngens zich op die wijze al schreiensmooi hebben laten tatoueren. Bevrijding'' „Wat zal er geworden van ome sculptuur die tussen hemel en aarde hangt in een verdraaide wereld", vraagt Chia zich af en hij voegt er aan toe beducht te zijn voor 'het nutteloos verdwijnen' Dat laatste zou nuttig kunnen zijn. Als de aarde in bloei staat moet men dat niet onnodig remmen met levenlo ze massa's brons. ZATERDAG 30 JULI 1983 i. - Donkere wolken boven dat verband is het niet erg het Hoog- Er is een richting in de kunstfilosofie MiHHplhpim9 Al pn ste Noorclen- Andorra, de vrijstaat die slechts over kunstenaars wil iVIiaaeineim/Vl en- gan Marino en de prentjes uit Mona- spreken als het lieden betreft die op kele jaren wordt over dit cos eiSen verkade-album te moeten eigen kracht vernieuwingen teweeg missen. Er mag gevraagd worden naar hebben gebracht die anderen (kun- Antwerpse park waar nu kunstenaars die gezichtsbepalend ge- nen) aanzetten tot opmerkelijke da- fll vpIp inrpn Hp hpplH- weest zijn voor de periode die men in den binnen de kunst. ai v uccivx beeld wil brengen en de vraag waar Al wie daar op overschiet wordt be- llOUWkunst wordt ge- die hepalers huizen doet er minder schouwd als randfiguur, ambachts- toe. man, nijveraar. diend, gesproken als over teen te dure en (dus) aflo pende zaak. Inleverings- operaties zouden het voortbestaan van al thans een deel van de activiteiten bedreigen. Aan de vaste collectie wordt daarbij niet ge- pf dacht, zodat een spoedig eind zou moeten komen aan de kosten- en ener gieverslindende twee jaarlijkse tentoonstellin gen, de Biënnales. Maar, ook dit jaar heeft een nogal krachtig zonnetje de wolken boven Middelheim weggehouden. De Biennale '83 heeft bovendien geenszins het karakter van een afsluitende tentoonstelling, zodat wie de fo( beeldhouwkunst deze unieke presentatieplaats gunt, weer even gerust kan zijn. Het zou trouwens ondenkbaar zijn dat Middelheim, juist in een tijd waarin Beeld Sculptuur zó op de voorgrond staan en het overal kraakt van de beeld houwerssymposia, zou ver dwijnen. Het begrip Middelheim is im mers te nauw verbonden met de ontwikkeling van de plasti sche kunsten in de laatste decennia om buiten de volgen de te staan. Zon en licht dus in en om een pracht- park dat jaarlijks duizenden trekt en waarmee de stad Antwerpen sinds Lode Craeybeckx er zijn activiteiten begon, vele tienduizenden aan zich heeft verplicht. Wie deze eliminerende theorie aan hangt, houdt een brede straat schoon en schept de mogelijkheid van extra- belichting op zaken die van werkelijk belang geacht worden. Gezichtsbepa lende kunstenaars verspreiden dat licht zelf. Wie nu naar de selectie van Middel heim kijkt, krijgt hier en daar de nauwelijks weerstaanbare neiging tot bijlichten. Want er is toch wat schijnsel weg te werken. Wat heeft tenslotte het beeld van de jaren zeventig in bepalende mate on dervonden van de werken van Robert Knight, ondanks de soms cynische, soms wat tragi-komische impact nog al zoetemelks? Wat kan de uiteindelij ke betekenis van een verhalen vertel progressie De Zeventiende Biennale: terugzien op een levendige toekomst naast te kenen van vooruitgang. Art in Pro gress. De dialoog van zestig gaat voort onder de zon van Antwerpen. Een titel van een opmerkelijk plastiek van David van de Kop gewaagt bin nen het totaal van die samenspraak: het materiaal bepaalt de inhoud en de inhoud bepaalt het beeld. Wat m Middelheim uiterlijk wordt, waar neembaar, te voelen, te omvatten, te grijpen, te beléven is het resultaat van een ontwikkeling van binnenuit. De spraak kan zo groeien naar samen spraak Middelheim ontvangt- wie de tekens van wat was, is en (nog) niet is wil verstaan, temidden van dialoog en discussie. Daarvoor staan: Magdalena Abaka nowicz. Carl Andre. Horst Antes. Ali ce Aycock, Anthony Caro, Roel d'Haese. Jean Ipousteguy. Dani Kara- van. Edward Kienholz. Rainer Kries- ter. Sol Lewitt. Mario Merz, Carlo Mo, Bruce Nauman, Panamarenko. Giu seppe Penone. Anne en Patrick Poi- rier. Malcolm Poynter, Comelis Rog ge. Ulrich Ruckriem, Richard Serra, Giuseppe Spagnula, Takis, Valeriano Trubbiani. David van de Kop, Carel Visser en Gilberto Zorio. (Tot 2 oktober, park Middelheimby Antwerpen). overzicht Middelheim '83 biedt de zeventiende uitgave van de Biennale als 'wereld wijde lokatie' van de beeldhouw kunst in de jaren zeventig. Dat bete kent dat men de formule naar land, streek en thema even heeft losgelaten om een overzicht te bieden. van vooraanstaande beeldhouw kunst in de jaren zeventig? Op die vraag is in zeer verschillende toonaarden, woord en geschrifte antwoord gegeven. Het begon al tij dens de opening van deze Biennale toen na een heftig gebruik van het hele areaal van struikelbegrippen met grote beslistheid werd beweerd dat dit Overzicht enkel en alleen zo boeiend kon zijn doordat men lette op de Nieuwe Schilderkunst de Beeldhouwkunst in de jaren zeventig had bevrijd. Deze wat opmerkelijke redenering, is sindsdien graag her haald. Ook de vraag waarom dat zo zou zijn werd van een antwoord voor zien. Het kwam allemaal zo fijn en boeiend voor elkaar omdat de nieuwe schilders nu toevallig ook nog eens beeldhouwers waren. Dat is dan dat. Het is allemaal te belachelijk om ook maar enigszins serieus te nemen. De Biennale maakt zich trouwens breed voor de bewijzen van het tegendeel. Mocht het al juist zijn dat schilders door het enkele feit dat ze ook beeld houwers zijn, de beeldhouwkunst be vrijden, dan is in de loop van eeuwen zóveel vrijheid ontstaan dat er weinig meer te bevrijden valt. Beeldhouwkunst in de jaren zeventig; het lijkt een vlag die wat al te fier boven het stadsgroen wappert. Want, wat we zien en mogen beleven is niet zozeer De beeldhouwkunst uit die bewogen jaren, maar een doorkijkje op voornamelijk het Westers segment van dat geheel. Azië en het Oostblok, bijvoorbeeld? Men moet ze zoeken en wie ze vindt mag voortaan op basis van singu liere gaven zelf meedoen. Zelfs binnen de westwaarts gerichte beweging bestaat nog veel ruimte voor vragen. Er is immers sprake van een selectie En, zoals bij alle keur, ligt de vraag hoe men tot juist déze pre sentatie is gekomen, te wachten. Is er een antwoord dat ook maar enigszins ter zake kan komen? Elke keuze is aanvechtbaar en te vervangen door een lezing die weer even aanvecht- i baar is. Het antwoord zal zeker binnen het westers perspectief te maken moeten hebben met de per- 3 soonlljke kwaliteiten van kunst en kunstenaars en de geografische as pecten moeten laten liggen. Juist in lende Marisol zijn? Hoe zit dat met Wilfried Pas, Michael Schoenholz en Raoul Ubac? Het is een keuzepolitiek die nergens wordt verdedigd. schilderen En, nu we toch aan de namen toe zijn, wat doen in Wiens Name ook Sandro Chia en Enzo Cucchi in een overzicht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 15