EEN KNIPOOG NAAR MANET African Music Festival "ICASSO'S EROTICA TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek PZC/ kunst/cultuur 7 FEEST 20 A UGUSTUS IN DELFT 0 RIJDAG 29 JULI 1983 Edouard Manet, Le Déjeuner sur l'Herbe. 1863 Terwijl de vele dagen geprolongeerde, officiële terugblik op leven en werken van Edouard Manet de gedateerde maar dertige behuizing van het Parijse Grand Palais waardig is bevonden, wordt de meester in het meer op de dag van vandaag gerichte Centre Pompidou met een wat schalkse knipoog benaderd. 'Bonjour, monsieur Manet' heet de tentoonstelling die er de duizenden nog tot 3 oktober heel direct duidelijk mag maken dat Manet letterlijk school heeft gemaakt. Edouard Manet. bourgeois en en fant terrible onder eén hoedje, laat in nauwe samenwerking met de functionarissen van Beaubourg veel collega's hun schoolgeld (alsnog) betalen. 'Le Picnic' en 'Le déjeuner sur l'Herbe' waren in 1863 goed voor opschudding, schandaal en tanden geknars. Bloot in de open lucht en eten ho maar; het kon allemaal met zomaar passeren. Er gebeurde méér. Twee jaar later, 1865. liet Manet zijn 'Olympia' in de Salon zien De blote Récamier. bloemetje in het haar. schoentje los. een ge zicht van "don't bring me flowers' en rijke symboliek een gekromde zwarte kat aan het voeteneinde: ze waren voldoende voor een storm. Edouard Manet moest, in de daar voor bestemde kringen, zijn leven tot 1883 slijten als een zedeloos sujet wiens ogen zouden breken in het licht des Almachtigen, wiens handen zouden afvallen als dor hout en wiens tong zou schroeien in het Hellevuur. Het kan niet zonder betekenis zijn dat zoveel kunstenaars na Manet aan de hand van de meester in deze temptaties hebben willen delen. Het Dejeuner' zowel als de 'Olym pia hebben talrijke navolgers ge vonden de kopiisten staan daarin naast de schilders die op basis van de themata tot geheel nieuwe, eigen vormen kwamen. In beide gevallen blijft de knipoog naar Manet. al is hier en daar wel met wat zware oogleden geknipperd. De uitkomst is in de beste gevallen te schikken onder het hoofdje 'De vernieuwer vernieuwd' en ook daar mag weer een knipoogje bij naar de geéerde maitre die het tot zijn leerplichten rekende erkende meesters als Hals. Velasquez. Titiaan en zelfs Dela croix na te schilderen en waar gewenst van nieuwe gloed te voorzien. Edouard Manet stond, als weini ge collega's in zijn tijd, wat haaks op het leven der officièlen die hun opvattingen slechts uit de wattendoos der eeuwen haalden als de wetten van de Salons dat een momentje toestonden. Hij was een man op een splitsing van wegen. Enerzijds hoorde hij tot de kring die de vlakte veilig achtte, anderzijds schrok hij geenszins te rug voor toppen en dalen, het zoet én het venenum van de piekerva- ring. Dat laatste sprak in de toch beperk te kring van vooral Parijse kunste naars aan. Er werd driftig méégede- jeuneerd en bij het in vervoering bestijgen der Olympos zal met zel den aan Olympia gedacht zijn. De tekenen ervan vindt men nu op deze tentoonstelling die éven de hoed licht. Bonjour, monsieur Ma- nel zegt en vervolgens de contri buanten aan zichzelf overlaat. Dat slaat in enkele gevallen heel fraaie en boeiende bladzijden uit het boek van de recente geschiede nis op. We zien Picasso in zijn jarenlange fascinatie voor het 'Déjeuner', de prachtige afleidingen bij Matisse, de 'pastorale' hechtpunten bij Ce zanne. de beeldverslagen van Jac ques Villon en een Blanche-Noire- wulpsheid bij Penck. Rivers. Vallot- ton en Magritte Het levert jammer genoeg ook nog al wat scènes op in de geest van het gelegenheidswerk. Ik kan geen an dere reden bedenken dan dat men werkopdrachten heeft gegeven om een zo breed mogelijke presentatie te kunnen garanderen. Dat leidt tot veel kleurige vierkante meters doek en slechts enkele millimeters schilderij. Men gaat in die overvloed van verf. brieventroep, slechte foto's en half uitgewerkte ideèen Manet boven dien zonder groeten voorbij en dat kan niet de bedoeling geweest zijn. Wat moet men bijvoorbeeld met de vierkante meters grote kolossale vertoning van onmacht waarmee de naam Chia verbonden is? Wat met een knullig dooiedood-installatietje van Bruder"5 Wat met een déja-vu- object als het atelierdoorkijkje van Rutault? Niets, of het zou definitief bonjouren moeten zijn. Een expositie dus met zeer verschil lende gezichten, een sterke stut en een slap gedachtenlijntje. Had men zich onthouden van het verstrekken van opdrachten op basis van het thema Manet, dan was men zonder veel twijfel dat lijntje kwijtgeraakt Het werk dat ontstaan is op basis van de dwingende krachten die uit gaan van Manet's schilderen houdt het immers beter dan de 'occasions' die men in het strikt tijdelijk ver band van een expositie in de rich ting van Manet heeft geschoven. Edouard Manet laat intussen niet met zich schuiven. Zijn bonjour in het Grand Palais geldt langer dan het moment waarop het gezegd wordt. Men komt er met een kni poog niet toe. Bonjour, monsieur Manet. Cen tre PompidoulBeaubourg. Tot 3 ok tober. Werken van Edouardo Ar royo. Constantin Byzantios, Louis Cane, Paul Cézanne, Jean Dubuffet, Hans Haacke. Alain Jacquet. Rene Magntte. Titina Maselli, Henri Ma tisse. A R Penck. Pablo Picasso, Bemadette Predair. Larry Rivers, Cristian Sindou. Frank Stella. Do minique Thiolat. Felix Valloton. Claude Viallat, Jacques Villon en tn opdracht Patrick Saytour. Claude Rutault. Jean-Pierre Ber- trand. Jean-Sylvain Bieth. Samuel Buri. Sandro Chia, Franqóis Mar tin. Jean-Michel Alberola. Robert Kushner. Erró, Christian BonnefoU Valerio Adami, Pat Bruder. Joerg Ortner en Vincent Btoulès. Retrospectieve Edouard Manet. Grand Palais. Tot 8 oktober). )ko Drammen litiatiefnemer tot het festival is de ambiaan Oko Drammen, getrouwd :n Nederlandse en sinds een ur woonachtig in Delft. Drammen is, samen met een intal Nederlandse vrijwilligers, de frican Arts Foundation: „Onze be nding is in Nederland en verder in uropa een circuit te scheppen waar Irikaanse artiesten verzekerd zijn ln6 m een goed bezette toernee. zodat voor hen gemakkelijker wordt om iar Europa te komen. Het promoten in Afrikaanse muziek is daarbij een iel. maar vooral de regelmaat van erk voor Afrikaanse artiesten willen van de grond krijgen Afrikaanse tiesten willen nu eemaal graag in uropa spelen, met hele goede rede- in, maar ook om eens alle lichten gelijk aan te zien gaan", et festival in Delft moet de opstap in naar een continue activiteit van e African Arts Foundation, waarij )k het verzorgen van optredens voor ederlandse bands in Afrika in de idoeling ligt. Voorlopig echter is het «rekkelijk kleinschalige festival op augustus met een subsidie van d OOO gulden van de gemeente Delft iverder eigen geld. voor een totaal aiget van rond de 50.000 gulden cjpzet. Veel is daarbij, aldus Dram- D, door welwillende samenwering stand gebracht. toe Door Chris Kijnei He#n de media alsook op de concertpodia valt de laatste tijd een opmerkelijke aandacht waar ,te nemen voor muziek uit Afrika. Na het debacle, twee jaar geleden, met de Nigeriaan Fela 12;[uti in het Amsterdamse Bos, zijn de recente concerten van zijn landgenoot King Sunny Adè ut gedenkwaardige gebeurtenissen in de vaderlandse popscene geworden en ook de dag- en eekbladen hebben zich gretig op het verschijnsel gestort. p een ander ruveau.dat van de clubs Nederlandse medewerkers regelden Het enige wat ik met dit festival wil is i den lande, is al langere tijd een goedkope voorzieningen voor geluid publiek aan het ontstaan voor het en licht, terwijl hij zelf vanuit zijn erk van voornamelijk jonge Afrika- ervaring als disc-jockey en organisa- a bi die een uiterst gevarieerd aanbod tor in Afrika de contacten met de voorverkoop f20) naar het festival 'jH «ngen. Traditionele muziekvormen. Afrikaanse muzikanten legde. Een or- !n" trmengd met moderne muziek uit gamsatievermogen dat hem, volgens "^Jest-Europa en Amerika die met de eigen zeggen, ln het bloed zit: ..Mijn lomale heersers in Afrika zijn spo- moeder was een groot oganisator en n heeft achtergelaten. ik heb goed naar haar gekeken. Zij p de golf van die groeiende belang- verzorgde vroeger in Senegal traditio- elling organiseert de African Arts nele dans- en muziekavonden en had oundation op 20 augustus in het een groot talent om te zorgen dat dat HC-stadion in Delft een 12 uur du- goed liep. Op die manier ben ik zelf nd festival van Afrikaanse muziek, aan het werk gegaan en zo doen we mg en dans. Veertien groepen en het hier ook", itiesten zullen op die dag een pro- ,,We beginnen klein, met een paar li amma verzorgen, dat uiteenloopt bekende acts. maar veel onbekende ge-an deels op westerse muziek stoelen- mensen en het moet ook in de toe- en ook al langer in Europa optre- komst allemaal niet te groot worden, ode bands als die van de Cameroe- Dan krijg je veel te veel gezeur met rer- «s Manu Dibango tot volstrekt on- managers en promotors en dergelijke, igs (kende traditionele Afrikaanse ge- d( '.schappen. goedkope voorzieningen voor geluid wat geld overhouden om ln dat van volgend jaar te investeren" Tweedui zend bezoekers die voor f25 (in de voorverkoop f20) naar het fest komen zijn daarvoor voldoende. Gevarieerd Zij kunnen daarom een gevarieerd programma verwachten, dat vooral in de middag verzorgd wordt door bekendere en wat instrumentarium en stijl betreft oorspronkelijk meer westerse georiënteerde bands als die van Manu Dibango, de Gambiaanse groep Il'ang Bondi, waar Oko Dram men zakelijk leider van is, de Senega lese groep Xalam. de Gambiaanse groep Mandingo, Ovo uit Cameroen en de Ghanese Roots Anabo. Een andere grote attractie is de Zuidafri- kaanse zangeres Busi Mhlongo die zowel in Afrika als in Europa al een grote reputatie heeft opgebouwd met haar repertoire van originele Zulu- en Xhosa-liederen. Muzikanten en artiesten die minder directe banden met de Westerse cul tuur hebben zullen vooral 's avonds optreden. Dat zijn onder anderen Emilien Sanou uit Opper-Volta, die de balaphong bespeelt; Sourakata Koite op kora. een Senegalees instrument dat verwantschap met de harp ver toont, de percussie annex dansgroep Fatala uit Guinee en het Senegalese balletgezelschap van Lake Mbye. Het geheel is. als gezegd, een menge ling van wat in Afrika aan muziek is ontstaan tijdens de kolonisering door Europa en de Verenigde Staten en muziekvormen die al eeuwenlang op het continent bestaan. Het African Music Festival in Delft begint op 20 augustus om 12 uur 's middags en duurt in principe tot middernacht. Oude- en nieuwe lief hebbers van Afrikaanse muziek kun nen overigens vier dagen na dit festi val alweer terecht in De Melkweg in Amsterdam, waar een aantal van in Delft optredende bands ook te horen zijn op het African Roots Festi- i Casino-Kursaal Oostende Honderd twintig prenten uit een reeks van 347. Tot 28 augustus, dagelijks. In dezelfde ruimte voorts een tentoonstelling van werken van moderne schilders onder anderen Appel. Raveel. Corneille, Ale- chinsky. Braque, Ensor. Brauner, Da- li. Wundcrlich. Fini, Delvaux, Leon de Smet. Hockney. Vasarely. Joris Min ne. Guslaaf de Smet en Emiel Claus (Poseidon Art Centrei Hier vallen op het schilderij 'Twee personnages' uit Karei Appel s betere tijden een mooi Interieurion James Ensor. het schil derij 'Lom-lan' 19481 van Victor Va sarely en een krachtig Dorpsgezicht door Lêon de Smet.i André Oosthoek De casino's aan de Belgische kust, waar men wat anders met zijn boulevards omspringt dan hier te lande, lassen elk jaar enige stiltemomenten in hun wat drukke zomerpro- gramma's in. Voor Knokke en Oostende zijn dat per traditie de grote seizoententoonstellin gen van vaak museaal aanzien. Dit jaar presenteert het Nellens-casino van Knokke Zoute grepen uit de bekende (moderne) collectie-Veranneman en in Oostende, waar de herinnering aan de Vasarely-retrospectieve en het Dali-spektakel nog niet is verbleekt, kan men tot 28 augustus de 'erotische bladen van een genie' bekijken. wereldje: Picasso, de Vrouw, Spiegel en Reflectie. In de reeks Erotische Prenten han teert Picasso de achteruitkijkspiegel. Er zijn heel duidelijk aansluitingen bij 'Verve' waar het om het centrale thema Vrouw gaat en ik moest kijkend naar de uitvoering sterk aan zijn 'Suite Vollard' denken. Achteruitkijken. een niet meer zo jonge man ziet terug, plaatst zichzelf terug in de tijd en vat de wellust bij de staart. Pablo Picasso liet zijn toneel stuk 'Le desir attrape par la queue' voorafgaan door de reeks Versions'. Beide titels, de wellust zowel als de variaties, geven aan wat er in deze Erotische Prenten aan de hand is. We zien Picasso zelf duidelijk figureren: zijn etsenderwijs verworven verjon ging werkt. De man koestert, streelt en laat zich graag behagen. Hij is niet bepaald een passieve toeschouwer, zit niet voortdurend onder tafels en gluurt niet vanuit bosje Integendeel: hij is deel van de scène, liefdesdran ken. geil en dwaas, op toer. ongrijp baar duizelingwekkend pirouette rend op een muziek die slechts de genieter kan méégenieten Is het voor een 86-jange een zwane- zang. gevoed en gestuurd door de melancholie der verzonken jaren? La ten we hel een ode noemen. Aan de vrouw wellicht, aan het levende liefde, een jeugd met toekomst, aan een toekomst die van gisteren weel. In deze reeks trekt Picasso alle regis ters van zijn grafisch kunnen open: de ragfijne enkele lijn staat er naast de wat wolliger licht-donker-slel- ling. alles ten dienste van een ver bluffend totaalbeeld. Komt en verwondert u. De Erehal wacht. Het genie heet Picasso. Casino-Kur saal gaf er de organiserende galerie JL zijn Erehal voor in bruikleen. Daar dus. net uit de zomerzon en in de sfeer van koel marmer, vindt men de uitge- bieide gids voor het land Erotica. Picasso was 86 jaar toen hij aan de reeks begon. In slechts enkele maan den tijd tussen 16 maart en 5 oktober van het jaar 1968 maakte hij een reeks van 347 etsen (waarin droge naaldtechnieken en aquatin- tem. Zijn andere werk liet hij er niet om liggen en zo moet men 1968 be schouwen als één van de topjaren ln zijn produktie. Hier en daar bestaat de neiging om over het grafisch werk van Pi casso wat monkelend te doen, als had men het over zijn Vallauris-pottcn- baksels. Het zou allemaal te gemak kelijk zijn, te weinig van visie getui gen. Het zou bij simpele plaatjes blijven die de diepgang van het ge schilderd materiaal ontberen. Er zijn zowel afzonderlijke prenten als series genoeg die het tegendeel onder strepen. Ik verwijs, om een treffend voorbeeld te noemen, naar hel n, 'Verve' uit 1954 Daar wordt het Ver langen nogmaals betrapt in een ver bijsterende reeks van bijna tweehon derd tekeningen waar de vrouw cen traal staat. Het is een vrouw temidden van het wereldje van kunstenaars. Ze houdt er een spiegeltje op, de spiegel van het leven, gekeerd naar wereld en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7