EUROPE Een onzeker begin PiiftTiift De onbegrepen humor van Kewi University of swing Rotterdam heeft eigen jazzfestival Uarkttheater ZIN legendary Pink Dots Why Not Jo Lemaire Rhythm 'n Booze PZC/ kunst/cultuur 7 353 3NDERDAG 21 JULI 1983 Jo Lemaire is zachter geworden. Het ietwat ruige karakter uit de tijd van Jo Lemaire en Flouze is eraf en heeft plaatsgemaakt voor een vriendelijker geluid- Dat is ook niet zo vreemd want een geheel nieuw figuur is de Belgische popsien, Fa Vanham, is verantwoordelijk voor de muziek op de nieuwste langspeel plaat van Jo Lemaire. Jo zelf schreef voor die plaat. Concor de" genaamd, de teksten. Daarmee ziet het er naar uit dat er wellicht niet gesproken kan worden van een gou den duo. maar dan toch wel van een zilveren 'Concorde' staat vol met mooie melodietjes waarvan er enkele wat "ruw" uitgevoerd zijn Dat komt volgens mij door het in de arm nemen van producer Jean Marie Aerts, die vooral bekend is geworden van de Belgische groep TC Matic. Nu ik het toch over de uitvoering van de plaat heb. moet me van 't hart, dat op de fraai afgewerkte binnen- en buiten hoes de teksten ontbreken. Jo Lemai re heeft daar de nodige aandacht aan besteed, maar daar kom je pas achter aLs je goed luistert De muziek is de ene keer melancho liek, de andere keer vrolijk en dan weer bezwerend. Daarmee zorgt ze steeds voor een ander sfeertje, al loopt ze daarbij wel het risico in herhalin gen te vervallen. Ondanks dat is 'Con corde' zonder meer een goede plaat, die meer aandacht verdient dan hij tot nu toe heeft gehad. Jo Lemaire, 'Concorde' Phonogram 811 422-1 f.ADVERTENTIE Hooizolder presenteert hedenavond The Fortunes uit Engeland met hits als o.a. This golden ring Elke dag geopend van j1.00-ft.00 uur. iDoor Pieter Groenewold) TTten bijzonder gevoel voor humor kan Kees Maas en ^Willem Wisselink niet worden ontzegd. Jammer alleen is dat lang niet iedereen dat gevoel met hen kan delen. De reacties op hun grappen en grollen zijn verdeeld. Dat geldt ook weer voor hun nieuwste project, een etpee getiteld „Terracotta Me, Baby", die het duo uitbracht onder de naam Kewi University of Swing. Een uitstekende plaat al was het alleen al vanwege het prachtige openingsnummer „Little Asia". Wel een plaal waar je een paar keer naar moet luisteren om er een lijn in te herkennen. De hoes toont Kees en Willem in smetteloos witte over hemden en kreekheldere pakken, terwijl hun gezichten onder de klei gesmeerd zijn waarbij zij eikaars gezicht enigszins ontregelen Wat mij betreft een schitterende hoes. maar ik ken mensen die er onwel van worden Een beetje horror zeg gen Kees en Willem er zelf van. De binnenhoes toont een groot aan tal attributen met betrekking tot de Kewi University die door liefheb bers zouden kunnen woden besteld. Een duidelijke parodie op de gigan tische hoeveelheid rommel die pop groepen tegenwoordig naast hun muziek aan de man proberen te brengen Kees en Willem kregen echter het verwijt te horen dat ze zonder ook maar bekend te zijn al zo arrogant bleken dergelijke 'mer chandise' aan te bieden. Handel overigens die helemaal niet ver krijgbaar is, want ook dit was niet meer dan een grap Wat ook door lang met iedereen werd begrepen was de bij de elpee gevoegde promotiemap. Op het kaf tje stond te lezen: 1027 questions all answered In het mapje zat echter slechts een velletje met daarop vijf vragen Daarop stond dat het blad zijde 9 betrof en verwonderd schij nen sommige mensen zich te heb ben afgevraagd waar de rest is gebleven. Allemaal grappen van het inventieve duo. Alleen, zoals ge zegd. lang niet iedereen weet dat te waarderen en Kees en Willem zijn daarover toch wel een beetje teleur gesteld. Met name een aantal disc- jockeys vertikt het daarom Kewi- muziek te draaien. Wie zijn Kees Maas en Willem Wis selink. Beiden studeerden eind ze ventiger jaren aan de Enschedese Academie voor Beeldende Kunst, de EKI Enige tijd maakten zij deel uit van het trio de Tiroler Broekjes om later toe te treden tot De En schedese School Dit met in het achterhoofd de Haagse- en de Am sterdamse School. De jongens be gonnen het project Moderne Kunst Per PTT Wie lid wordt krijgt gere geld per post een kunstzinnige at tractie thuis. Daaronder bevonden zich het artiestenontbijtservies, een afgesneden poppe-oor op sterk wa ter, een bouwplaet van de baard van Chriet Titulaer, een blik gecon serveerde oliebollen (oilballs), het Kewi Vakantieboek en de elpee Life Is Like A Penguin (Always Black And White I Eveneens werd een singletje uitge bracht onder de titel De Meester Van De Zesde Klas Heeft Beatle- haar Met hun muzikale bijdragen waren de jongens te horen op de VPRO-radio Voor dat muzikale deel werd een muziekafdeling opge richt met de naam Duizend Idioten, uitgaande van het idee dat er altijd wel duizend idioten te vinden zijn om zo n plaatje te kopen. Die naam is ondertussen veranderd in Idiot Records, waar ook Fay Lovski en Mathilde Santing deel van uitma ken. Mathilde Santing kan het ech ter niet meer vinden bij'Kees en Willem en is bezig op te stappen, tot spijt van beiden. Anders Terracotta Me. Baby is muzikaal duidelijk anders dan voorgaande muzikale projecten. Kees en Wil lem hebben voor een ambitieuze aanpak gekozen. Life Is Like A Penguin werd nog op twee sporen opgenomen, en de kwaliteit is daar ook naar. Aangemerkt moet wor den dat het hier echter opnieuw om de humor ging en niet om de mu ziek. Met Terracotta Me, Baby is er nog steeds sprake van humor, maar nu muzikaal onderbouwd. Technisch een grote stap vooruit. De elpee bevat diverse invloeden, zoals The Greatest Tut bijvoor beeld afkomstig is van de nieuwe Japanse 'meesters'. Maar ook koor werk in de geest van Alle Menschen Werden Bru'der in het nummer Litt le Asia Ondanks de nu grote toewijding voor de muziek blijven ook de ande re activiteiten van de Enschedese School hun aandacht houden. Al leen heeft muziek nu hun grootste interesse. Anderen regelen de ande re activiteiten. Gedacht wordt ook aan optreden Samen met Fay Lovski wil de Kewi University door het land gaan trekken vanaf half augustus. De band bestaat uit leden van de vroegere 'Toekomst' van Bram Vermeulen aangevuld met enkele andere muzikanten Andere artiesten van het Idiot La bel zijn zoals gezegd Fay Lovski, Mathilde Santing en Joep Bruinje Mathilde vertrekt ontevreden, maar daar zullen wel weer anderen voor in de plaats komen want Willem en Kees zijn constant op zoek naar talent. Alleeen niet meer zo als vroeger, toen ze altijd op pad gin gen Nu meer volgens het principe dat als er ergens iets interessants is zij er wel van horen. Ook is de situatie ontstaan dat mensen aan kloppen bij hen: muzikanten die niet bij een grote platenmaatschap pij zeggen te willen horen. Volgens Kees echter omdat ze daar gewoon de laan zijn uitgestuurd. Muzikan ten die zichzelf alternatief noemen. Ook de Kewi's hebben de naam alternatief te zijn en het lijkt niet meer dan logisch dat Idiot Records dan zo'n plaatje uitbrengt. Maar Kees stelt dat als er dan iets ver diend wordt, die artiesten plotse ling met langer alternatief blijken. Willem ..Wij zijn wel alternatief, maar niet echt alternatief' Hij be doelt dat de plaat wel iets moet voorstellen Vergelijkbaar met een schilderijtje aan de muur. Het moet een af-produkt zijn. Commercie is wat hen betreft geen vies woord. Daarom hebben ze een deal met de grote platenmaat schappij WEA gesloten, die de dis tributie en promotie voor de Kewi University verzorgt. Ze begrijpen vermoedelijk de pispalen te zijn van de onafhankelijke labels, die wel alles zelf doen Ze hebben veel waar dering daarvoor, maar werken zelf liever met een grote maatschappij. Commerciëler dus. Toch is het be slist geen vereiste voor hen om iets uit te brengen. Het hoeft geen hit te worden, als het maar iets bijzonders heeft. Met Fay en Mathilde hebben ze iets dat wel aanslaat en hen in de gelegenheid stelt andere, minder goed verkopende dingen te doen. Omroepen Ook lang niet alle omroepen reage ren positief op de Kewi's. Een deel weet niet wat ze ermee aan moet. Slechts een minderheid loopt met hun muziek weg. Ook vanwege de hoes. Zelfs de naam leverde kritiek op. Hoe haal je het nu in je hoofd om jezelf een Universiteit te noe men. Dan heb je toch wel kapsones. Arrogantie. Dat wordt hen verwe ten. Ook dat er op de hoes termen als 'musicologen' zijn te lezen valt in verkeerde aarde. Verbazingwek kende reacties vinden Kees en Wil lem dat. Zelf zijn ze ervan overtuigd dat ze echt duidelijk leuk zijn. De mensen nemen hen veel te seneus, maar misschien is dat wel het gevolg van hel maken van een ambitieuze plaat. Toen de muziek nog niet serieus was nam men ook de Kewi's met seneus Nu de muziek wel se rieus is geworden, kunnen sommige mensen ook de humor niet meer waarderen Maar inhoudelijk zijn de Kewi's niet veranderd. Alleen de verpakking is wat mooier gewor den. Het grote publiek houdt niet van goede muziek. Dat is de enige conclusie die je kunt trekken als de je nieuwste elpee van de Amerikaanse Talking Heads beluistert. Als je toch hoort hoe goed. vrolijk en swingend deze plaat. 'Speaking in tongues' klinkt, dan snap je niet dat deze plaat kennelijk beperkt moet blijven tot een zeer select gezelschap van het platenkopend publiek. De muziek van de Heads is dansmuziek voor denkers en denkmuziek voor dansers. Maar zelfs deze verdienste mag er kennelijk niet toe leiden dat het werk van de band met grote regelmaat via de radio of in de discotheken te horen Misschien is het de wat neurotische zang van David Byrne of misschien worden de mensen alleen maar moe van al die up-tempo nummers waar de plaat mee is volgezet En dat terwijl Talking Heads juist met 'Speaking in tongues' een stapje in de nchting van het grote publiek heeft gedaan De band deed wat meer concessies aan de commercie maar zag wel kans om prima vakwerk af te leveren Om maar eens het eerste het beste voor beeld te noemen: nummer één van kant één. Dat is de single 'Burning down the house'. Er zijn maar weinig andere bands die kans zien muziek op een plaat te zetten waarin zo sterk gedrumd wordt, als Chris Frantz bij de Heads dat doet. Of luister eens naar de stuwende bas van Tina Wey mouth Wel even iets anders dan dat pretentieloze geleuter waar de radio's m Nederland heel de dag vol van staan Wat mij betreft is het duidelijk: als dansen bij je opvoeding hoort, dan hoort Talking Heads daar ook bij. R.S. Talking Heads, 'Speaking in tongues' WEA 92-3883-1 ROTTERDAM Op 8, 9 en 10 sep tember 1983 zal voor de eerste keer het Heineken Jazzfestival Rotterdam gehouden worden. Tijdens deze drie dagen is een breed aanbod van jazz muziek te beluisteren. Het is voor het eerst dat Rotterdam een jazzevene- ment van een degelijke omvang bin nen haar grenzen heeft. In het programma van deze drie da gen zaï jazzmuziek zowel oude als nieuwe stijl, in verschillende vormen worden aangeboden Op donderdagavond en vrijdagavond treden jazzformaties op in een veertig tal cafés in de binnenstad en diverse aan de binnenstad grenzende wijken. Op de vrijdagavond i koopavondlis er een grote streetparade die op zater dagmiddag herhaald wordt Op zaterdagavond en -nacht wordt het festival afgesloten met een Jazz- Night in het Hilton hotel en de Har bour Jazzclub. Tijdens de Jazz-Night zullen internationaal befaamde for maties als het Archie Shepp Sextet, het Art Farmer Quartet en het George Coleman Quartet optreden Zes Rot terdamse formaties geven een beeld van wat er in Rotterdam op jazzge- bied gaande is Bovendien is er een optreden van de Noorse zangeres Ka rin Krog en het Poolse Orkest Sami Swoy. Het Heineken Jazzfestival Rotter dam is een initiatief van de gemeente Rotterdam, de VVV Rotterdam en een aantal Rotterdamse bedrijven. Vrijdag 22 juli •Wel Friese 'Markttheater ZIN' verzorgt vanaf 21.30 air een optreden in De Piek in Vlissingen. Op xterdag 23 juli treedt het gezelschap 'afhankelijk ■<"i de weersomstandighedenop op de Kleine Harkt of de boulevard tegenover het Strandhotel in VUssmgen. 'Halfdne). 'Uarkttheater ZINbrengt onder de noemer 'ZIN aan <ee' een muziektheaterprogramma met Nederlands talige popmuziek. ZIN komt voort uit een in 1979 afgericht reizend theatergezelschap dat onder de iaam Markttheater Stellingwerf op Streek in 1980 foor het eerst optrad. Zaterdag 23 juli öe uit Londen afkomstige groep Legendary Pink Ws treedt op in De Piek in Vlissingen De groep, die "ids 1980 actief is bestaat uit: Edward Ka-spel: üng toetsen, electronica, Apnl Ayeliffe: toetsen: tolls Anotherone bas; Barry Gray gitaar Van de foep verschenen opnamen op een verzamel-lp en op zeven cassettes. De groep maakt lichte, zachte psychedelische muziek die geen trends volgt. Invloe den zijn hoorbaar van Europese groepen als Faust, Magna en Supersister Naast Legendary Pink Dots is er in De Piek een concert van het Arnhemse trio VanKaye en Ignit. Deze groep begon twee jaar geleden met experimentele muziek en maakt thans new wave in de stijl van Flash and the Pan Aanvang van het dubbelconcert: 20.30 uur. De Vlissingse popgroep Why Not treedt op in 'De Stoof in Vlissingen. Aanvang 20.00 uur. Dinsdag 26 juli In de jeugdsoos Brogum in Zierikzee treedt de Vlaamse zangeres Jo Lemaire op. Zij is sinds kort op de solotoer en zal werk brengen van haar nieuwe lp 'Concorde'. Aanvang 21 30 uur. Donderdag 28 juli De Stichting Rhythm 'n Booze houdt voorde vierde keer het jaarlijks terugkerende Rhythm 'n Boozefes- tival in het Nollebos in Vlissingen Hoogtepunt van het twaalf uur durende festijn is het optreden van de Britse formatie Iir Feelgood. De Zeeuwse groep Papa Long John and the Small Ones, die vorig jaar tijdens het. festival een reünie hield, zal wederom een aantal ijzersterke rock 'n rollnummers laten horen. Voorts treden tijdens het festival, dat om tien uur 's morgens begint, op de groepen Nccl fwinnaar Grote Prijs van Nederland 1983). N'N; Strange ange Acqaintance; Pepro and the Jet Set Suckers; Pleemobielz; Final Act; Paranoid: String 16 en One Hope bestaande uit ex-leden van Livin Bluesi. Tussen de concerten door zijn er optredens van een stuntman en is muziek te beluisteren van de Radio Vnj Roadshow Het optreden van Dr Feelgood duurt van halfnegen tot tien uur 's avonds. (Door Dolf Ruesink) Ton scherpenzeel componeerde bij- *rerwacht geen flitsende story's van mij", waarschuwt voorbeeld de filmmuziek voor „Spet- I Ton Scherpenzeel, prominent lid van het eind vorig jaar horrSenenMet ^iTsynthlSkèrmte ter ziele gegane Kayak en nu oprichter van de semi- kan hij in feite een complete groep '«fonische rockgroep Europe. De Hilversumse toetsenist karakteriseert zich met deze uitspraak vrij treffend als een van Jimi Hendrix en The Cream. Ton wat moeizame prater, een introvert muzikant, bij wie show zf.gt gefn asP'ralies te hebben om alleen als toetsenman te gaan spelen, dl stardom het moeten afleggen tegen techniek en precisie, zoals Klaus Schulze en Vangelis „ik Èerpenzeel gooit er ook de deur Met Europe is Ton Scherpenzeel in n'^ 20 nadrukkehjk naar voren tt dicht voor al te diepgaande ge- een, wat hij zelf noemt, vicieuze cirkel Jfeüen nekken over Kayak. Een stille terecht gekomen. „Meer dan ooit is ^°,pf eerste °p' ,fn® m" erker, die halverwege het interview succes in de Nederlandse pop aflian- achter de rug i„We hebben ide conclusie komt, dat hij optre- kelijk geworden van een hitje. Sta je c^„ ?e Kayak-nummers ge niet minst leuke van alles" vindt. in de hitparade dan kun je werk speeld en hoopt met „Runner in the Componeren van muziek, dat is mijn krijgen, doch om in de hitparade te N'8ht de voor de groep zo belangrij- 5, en leven" komen moet je ook werk hebben en ke ?ntree in het Hollandse hitland te cope dus. Een nieuwe ster aan het een naam opbouwenMocht het met maJcen mament. als we platenboer CBS Europe niet lukken, dan is er voor de Het zal niet makkelijk worden met (gen geloven. De naam doet groots hoofdpersoon trouwens geen man deze groep", mijmert Ton, „de Neder- en suggereert een pril verlangen overboord. Studiowerk is immers een landse pop zou namelijk wel eens de internationale roem. Ton Scher- belangrijke inkomstenbron gewor- doodsteek kunnen zijn voor veel En- nael: „Het is beslist niet de bedoe- den. gelstalige bands, zoals wij". ig, dat we ons pontificaal gaan «enteren Integendeel, we willen «rkomen, dat er net als destijds bij ayak voortdurend wordt gesproken srtoernees in Amerika en dat soort appen en grollen. Europe kan als ootdoenerij overkomen, maar is het it ons betreft niet. Er moest een lam komen. Daar had ik tien jaar sg niet over hoeven denken. Er iren tenslotte maar een paar ideeen: anera, Arena en Europe". [nieuwe groep telt drie oud-gedien- van Kayak: Ton Scherpenzeel boards), Johan Slager (gitaar) en t Veldkamp (bas) De van Sfinx iomstige John Philippo (zang) en sderbuur Roger Woilaert (drums) a Kleptomania en Innersleeve com- eteren het kwintet. Wat heeft Euro met Kayak te maken? Scherpen- (I is Scherpenzeel gebleven en dus in er overeenkomsten in het reper- „Je kunt niet breken met ie rieden, altijd zul je iets meenemen". :óe eerste elpee is te merken, dat de cd nog naar een eigen identiteit tft. Symfonische rock in de trend c Asia en UK wordt afgewisseld it Vangelis-achtige synthesizer-pop sterk door Donald Fagan Inspireerde vijftiger-jaren-muziek. Wisselend, zeker, maar eveneens iilijk herkenbaar als totaal-pro- ikt. ien jaar dien jaar Kayak (met negen elpees) inmiddels een afgesloten tijdperk, therpenzeel: „We zaten al een tijd ieen dood spoor, toen er plotsling succes kwam met Starlight neer. Die elpee verkocht sd goed, zo'n 30.000 exemplaren. de nieuwe zanger Edward Ree ls was er een opleving gekomen, hul iintom of the Night, met de hit rail ogle Ruthless Queen, deed het gc- 199' (Idig. Het succes was er, de inspira- (eigenlijk al lang niet meer. Na de ipee Merlin was het dan ook snel l|elopen. Het had allemaal te lang iduurd met Kayak". 2 a zegt dat de beslissing om er een achter te zetten, ook is ingege- door persoonlijke en geweldig lelijke problemen. Dat laatste had maken met manager Fnts Hirsch- td. wiens naam in het gesprek Istvallig wordt vermeden. Het eni- dat Scherpenzeel over de moeilijk den kwijt wil. is de uitspraak dat .„rliyak door derden totaal gerui- jj erd is". De strubbelingen hadden 'loed op de muziek „Het kwam ons 'het laatst tot hier". goed, Europe: onzeker voortborduren op succes van Kayak Rechtsonder: Ton Scherpenzeel. (tussen Zoutelande en Westkapelle) zj/Mtti Ic&d+yj um*4-b Uii*ttKc TERPV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7