EUROPE
Een
onzeker
begin
PiiftTiift
De onbegrepen humor van
Kewi University of swing
Rotterdam
heeft eigen
jazzfestival
Uarkttheater ZIN
legendary Pink Dots
Why Not
Jo Lemaire
Rhythm 'n Booze
PZC/ kunst/cultuur 7
353 3NDERDAG 21 JULI 1983
Jo Lemaire is zachter geworden.
Het ietwat ruige karakter uit de
tijd van Jo Lemaire en Flouze is eraf
en heeft plaatsgemaakt voor een
vriendelijker geluid- Dat is ook niet
zo vreemd want een geheel nieuw
figuur is de Belgische popsien, Fa
Vanham, is verantwoordelijk voor de
muziek op de nieuwste langspeel
plaat van Jo Lemaire.
Jo zelf schreef voor die plaat. Concor
de" genaamd, de teksten. Daarmee
ziet het er naar uit dat er wellicht niet
gesproken kan worden van een gou
den duo. maar dan toch wel van een
zilveren 'Concorde' staat vol met
mooie melodietjes waarvan er enkele
wat "ruw" uitgevoerd zijn Dat komt
volgens mij door het in de arm nemen
van producer Jean Marie Aerts, die
vooral bekend is geworden van de
Belgische groep TC Matic. Nu ik het
toch over de uitvoering van de plaat
heb. moet me van 't hart, dat op de
fraai afgewerkte binnen- en buiten
hoes de teksten ontbreken. Jo Lemai
re heeft daar de nodige aandacht aan
besteed, maar daar kom je pas achter
aLs je goed luistert
De muziek is de ene keer melancho
liek, de andere keer vrolijk en dan
weer bezwerend. Daarmee zorgt ze
steeds voor een ander sfeertje, al loopt
ze daarbij wel het risico in herhalin
gen te vervallen. Ondanks dat is 'Con
corde' zonder meer een goede plaat,
die meer aandacht verdient dan hij
tot nu toe heeft gehad.
Jo Lemaire, 'Concorde'
Phonogram 811 422-1
f.ADVERTENTIE
Hooizolder presenteert hedenavond
The Fortunes
uit Engeland
met hits als o.a. This golden ring
Elke dag geopend van j1.00-ft.00 uur.
iDoor Pieter Groenewold)
TTten bijzonder gevoel voor humor kan Kees Maas en
^Willem Wisselink niet worden ontzegd. Jammer alleen
is dat lang niet iedereen dat gevoel met hen kan delen. De
reacties op hun grappen en grollen zijn verdeeld. Dat geldt
ook weer voor hun nieuwste project, een etpee getiteld
„Terracotta Me, Baby", die het duo uitbracht onder de
naam Kewi University of Swing. Een uitstekende plaat al
was het alleen al vanwege het prachtige openingsnummer
„Little Asia".
Wel een plaal waar je een paar keer
naar moet luisteren om er een lijn in
te herkennen. De hoes toont Kees
en Willem in smetteloos witte over
hemden en kreekheldere pakken,
terwijl hun gezichten onder de klei
gesmeerd zijn waarbij zij eikaars
gezicht enigszins ontregelen Wat
mij betreft een schitterende hoes.
maar ik ken mensen die er onwel
van worden Een beetje horror zeg
gen Kees en Willem er zelf van.
De binnenhoes toont een groot aan
tal attributen met betrekking tot de
Kewi University die door liefheb
bers zouden kunnen woden besteld.
Een duidelijke parodie op de gigan
tische hoeveelheid rommel die pop
groepen tegenwoordig naast hun
muziek aan de man proberen te
brengen Kees en Willem kregen
echter het verwijt te horen dat ze
zonder ook maar bekend te zijn al
zo arrogant bleken dergelijke 'mer
chandise' aan te bieden. Handel
overigens die helemaal niet ver
krijgbaar is, want ook dit was niet
meer dan een grap
Wat ook door lang met iedereen
werd begrepen was de bij de elpee
gevoegde promotiemap. Op het kaf
tje stond te lezen: 1027 questions all
answered In het mapje zat echter
slechts een velletje met daarop vijf
vragen Daarop stond dat het blad
zijde 9 betrof en verwonderd schij
nen sommige mensen zich te heb
ben afgevraagd waar de rest is
gebleven. Allemaal grappen van het
inventieve duo. Alleen, zoals ge
zegd. lang niet iedereen weet dat te
waarderen en Kees en Willem zijn
daarover toch wel een beetje teleur
gesteld. Met name een aantal disc-
jockeys vertikt het daarom Kewi-
muziek te draaien.
Wie zijn Kees Maas en Willem Wis
selink. Beiden studeerden eind ze
ventiger jaren aan de Enschedese
Academie voor Beeldende Kunst,
de EKI Enige tijd maakten zij deel
uit van het trio de Tiroler Broekjes
om later toe te treden tot De En
schedese School Dit met in het
achterhoofd de Haagse- en de Am
sterdamse School. De jongens be
gonnen het project Moderne Kunst
Per PTT Wie lid wordt krijgt gere
geld per post een kunstzinnige at
tractie thuis. Daaronder bevonden
zich het artiestenontbijtservies, een
afgesneden poppe-oor op sterk wa
ter, een bouwplaet van de baard
van Chriet Titulaer, een blik gecon
serveerde oliebollen (oilballs), het
Kewi Vakantieboek en de elpee Life
Is Like A Penguin (Always Black
And White I
Eveneens werd een singletje uitge
bracht onder de titel De Meester
Van De Zesde Klas Heeft Beatle-
haar Met hun muzikale bijdragen
waren de jongens te horen op de
VPRO-radio Voor dat muzikale
deel werd een muziekafdeling opge
richt met de naam Duizend Idioten,
uitgaande van het idee dat er altijd
wel duizend idioten te vinden zijn
om zo n plaatje te kopen. Die naam
is ondertussen veranderd in Idiot
Records, waar ook Fay Lovski en
Mathilde Santing deel van uitma
ken. Mathilde Santing kan het ech
ter niet meer vinden bij'Kees en
Willem en is bezig op te stappen, tot
spijt van beiden.
Anders
Terracotta Me. Baby is muzikaal
duidelijk anders dan voorgaande
muzikale projecten. Kees en Wil
lem hebben voor een ambitieuze
aanpak gekozen. Life Is Like A
Penguin werd nog op twee sporen
opgenomen, en de kwaliteit is daar
ook naar. Aangemerkt moet wor
den dat het hier echter opnieuw om
de humor ging en niet om de mu
ziek. Met Terracotta Me, Baby is er
nog steeds sprake van humor, maar
nu muzikaal onderbouwd.
Technisch een grote stap vooruit.
De elpee bevat diverse invloeden,
zoals The Greatest Tut bijvoor
beeld afkomstig is van de nieuwe
Japanse 'meesters'. Maar ook koor
werk in de geest van Alle Menschen
Werden Bru'der in het nummer Litt
le Asia
Ondanks de nu grote toewijding
voor de muziek blijven ook de ande
re activiteiten van de Enschedese
School hun aandacht houden. Al
leen heeft muziek nu hun grootste
interesse. Anderen regelen de ande
re activiteiten. Gedacht wordt ook
aan optreden Samen met Fay
Lovski wil de Kewi University door
het land gaan trekken vanaf half
augustus. De band bestaat uit leden
van de vroegere 'Toekomst' van
Bram Vermeulen aangevuld met
enkele andere muzikanten
Andere artiesten van het Idiot La
bel zijn zoals gezegd Fay Lovski,
Mathilde Santing en Joep Bruinje
Mathilde vertrekt ontevreden, maar
daar zullen wel weer anderen voor
in de plaats komen want Willem en
Kees zijn constant op zoek naar
talent. Alleeen niet meer zo als
vroeger, toen ze altijd op pad gin
gen Nu meer volgens het principe
dat als er ergens iets interessants is
zij er wel van horen. Ook is de
situatie ontstaan dat mensen aan
kloppen bij hen: muzikanten die
niet bij een grote platenmaatschap
pij zeggen te willen horen. Volgens
Kees echter omdat ze daar gewoon
de laan zijn uitgestuurd. Muzikan
ten die zichzelf alternatief noemen.
Ook de Kewi's hebben de naam
alternatief te zijn en het lijkt niet
meer dan logisch dat Idiot Records
dan zo'n plaatje uitbrengt. Maar
Kees stelt dat als er dan iets ver
diend wordt, die artiesten plotse
ling met langer alternatief blijken.
Willem ..Wij zijn wel alternatief,
maar niet echt alternatief' Hij be
doelt dat de plaat wel iets moet
voorstellen Vergelijkbaar met een
schilderijtje aan de muur. Het moet
een af-produkt zijn.
Commercie is wat hen betreft geen
vies woord. Daarom hebben ze een
deal met de grote platenmaat
schappij WEA gesloten, die de dis
tributie en promotie voor de Kewi
University verzorgt. Ze begrijpen
vermoedelijk de pispalen te zijn van
de onafhankelijke labels, die wel
alles zelf doen Ze hebben veel waar
dering daarvoor, maar werken zelf
liever met een grote maatschappij.
Commerciëler dus. Toch is het be
slist geen vereiste voor hen om iets
uit te brengen. Het hoeft geen hit te
worden, als het maar iets bijzonders
heeft. Met Fay en Mathilde hebben
ze iets dat wel aanslaat en hen in de
gelegenheid stelt andere, minder
goed verkopende dingen te doen.
Omroepen
Ook lang niet alle omroepen reage
ren positief op de Kewi's. Een deel
weet niet wat ze ermee aan moet.
Slechts een minderheid loopt met
hun muziek weg. Ook vanwege de
hoes. Zelfs de naam leverde kritiek
op. Hoe haal je het nu in je hoofd
om jezelf een Universiteit te noe
men. Dan heb je toch wel kapsones.
Arrogantie. Dat wordt hen verwe
ten. Ook dat er op de hoes termen
als 'musicologen' zijn te lezen valt
in verkeerde aarde. Verbazingwek
kende reacties vinden Kees en Wil
lem dat.
Zelf zijn ze ervan overtuigd dat ze
echt duidelijk leuk zijn. De mensen
nemen hen veel te seneus, maar
misschien is dat wel het gevolg van
hel maken van een ambitieuze
plaat. Toen de muziek nog niet
serieus was nam men ook de Kewi's
met seneus Nu de muziek wel se
rieus is geworden, kunnen sommige
mensen ook de humor niet meer
waarderen Maar inhoudelijk zijn de
Kewi's niet veranderd. Alleen de
verpakking is wat mooier gewor
den.
Het grote publiek houdt niet van
goede muziek. Dat is de enige
conclusie die je kunt trekken als de je
nieuwste elpee van de Amerikaanse
Talking Heads beluistert. Als je toch
hoort hoe goed. vrolijk en swingend
deze plaat. 'Speaking in tongues'
klinkt, dan snap je niet dat deze plaat
kennelijk beperkt moet blijven tot
een zeer select gezelschap van het
platenkopend publiek. De muziek
van de Heads is dansmuziek voor
denkers en denkmuziek voor dansers.
Maar zelfs deze verdienste mag er
kennelijk niet toe leiden dat het werk
van de band met grote regelmaat via
de radio of in de discotheken te horen
Misschien is het de wat neurotische
zang van David Byrne of misschien
worden de mensen alleen maar moe
van al die up-tempo nummers waar de
plaat mee is volgezet En dat terwijl
Talking Heads juist met 'Speaking in
tongues' een stapje in de nchting van
het grote publiek heeft gedaan De
band deed wat meer concessies aan
de commercie maar zag wel kans om
prima vakwerk af te leveren Om
maar eens het eerste het beste voor
beeld te noemen: nummer één van
kant één. Dat is de single 'Burning
down the house'. Er zijn maar weinig
andere bands die kans zien muziek op
een plaat te zetten waarin zo sterk
gedrumd wordt, als Chris Frantz bij
de Heads dat doet. Of luister eens
naar de stuwende bas van Tina Wey
mouth Wel even iets anders dan dat
pretentieloze geleuter waar de radio's
m Nederland heel de dag vol van
staan
Wat mij betreft is het duidelijk: als
dansen bij je opvoeding hoort, dan
hoort Talking Heads daar ook bij.
R.S.
Talking Heads, 'Speaking in tongues'
WEA 92-3883-1
ROTTERDAM Op 8, 9 en 10 sep
tember 1983 zal voor de eerste keer
het Heineken Jazzfestival Rotterdam
gehouden worden. Tijdens deze drie
dagen is een breed aanbod van jazz
muziek te beluisteren. Het is voor het
eerst dat Rotterdam een jazzevene-
ment van een degelijke omvang bin
nen haar grenzen heeft.
In het programma van deze drie da
gen zaï jazzmuziek zowel oude als
nieuwe stijl, in verschillende vormen
worden aangeboden
Op donderdagavond en vrijdagavond
treden jazzformaties op in een veertig
tal cafés in de binnenstad en diverse
aan de binnenstad grenzende wijken.
Op de vrijdagavond i koopavondlis er
een grote streetparade die op zater
dagmiddag herhaald wordt
Op zaterdagavond en -nacht wordt
het festival afgesloten met een Jazz-
Night in het Hilton hotel en de Har
bour Jazzclub. Tijdens de Jazz-Night
zullen internationaal befaamde for
maties als het Archie Shepp Sextet,
het Art Farmer Quartet en het George
Coleman Quartet optreden Zes Rot
terdamse formaties geven een beeld
van wat er in Rotterdam op jazzge-
bied gaande is Bovendien is er een
optreden van de Noorse zangeres Ka
rin Krog en het Poolse Orkest Sami
Swoy.
Het Heineken Jazzfestival Rotter
dam is een initiatief van de gemeente
Rotterdam, de VVV Rotterdam en
een aantal Rotterdamse bedrijven.
Vrijdag 22 juli
•Wel Friese 'Markttheater ZIN' verzorgt vanaf 21.30
air een optreden in De Piek in Vlissingen. Op
xterdag 23 juli treedt het gezelschap 'afhankelijk
■<"i de weersomstandighedenop op de Kleine
Harkt of de boulevard tegenover het Strandhotel in
VUssmgen. 'Halfdne).
'Uarkttheater ZINbrengt onder de noemer 'ZIN aan
<ee' een muziektheaterprogramma met Nederlands
talige popmuziek. ZIN komt voort uit een in 1979
afgericht reizend theatergezelschap dat onder de
iaam Markttheater Stellingwerf op Streek in 1980
foor het eerst optrad.
Zaterdag 23 juli
öe uit Londen afkomstige groep Legendary Pink
Ws treedt op in De Piek in Vlissingen De groep, die
"ids 1980 actief is bestaat uit: Edward Ka-spel:
üng toetsen, electronica, Apnl Ayeliffe: toetsen:
tolls Anotherone bas; Barry Gray gitaar Van de
foep verschenen opnamen op een verzamel-lp en op
zeven cassettes. De groep maakt lichte, zachte
psychedelische muziek die geen trends volgt. Invloe
den zijn hoorbaar van Europese groepen als Faust,
Magna en Supersister Naast Legendary Pink Dots is
er in De Piek een concert van het Arnhemse trio
VanKaye en Ignit. Deze groep begon twee jaar
geleden met experimentele muziek en maakt thans
new wave in de stijl van Flash and the Pan Aanvang
van het dubbelconcert: 20.30 uur.
De Vlissingse popgroep Why Not treedt op in 'De
Stoof in Vlissingen. Aanvang 20.00 uur.
Dinsdag 26 juli
In de jeugdsoos Brogum in Zierikzee treedt de
Vlaamse zangeres Jo Lemaire op. Zij is sinds kort op
de solotoer en zal werk brengen van haar nieuwe lp
'Concorde'. Aanvang 21 30 uur.
Donderdag 28 juli
De Stichting Rhythm 'n Booze houdt voorde vierde
keer het jaarlijks terugkerende Rhythm 'n Boozefes-
tival in het Nollebos in Vlissingen Hoogtepunt van
het twaalf uur durende festijn is het optreden van de
Britse formatie Iir Feelgood. De Zeeuwse groep Papa
Long John and the Small Ones, die vorig jaar tijdens
het. festival een reünie hield, zal wederom een aantal
ijzersterke rock 'n rollnummers laten horen. Voorts
treden tijdens het festival, dat om tien uur 's morgens
begint, op de groepen Nccl fwinnaar Grote Prijs van
Nederland 1983). N'N; Strange ange Acqaintance;
Pepro and the Jet Set Suckers; Pleemobielz; Final
Act; Paranoid: String 16 en One Hope bestaande uit
ex-leden van Livin Bluesi. Tussen de concerten door
zijn er optredens van een stuntman en is muziek te
beluisteren van de Radio Vnj Roadshow
Het optreden van Dr Feelgood duurt van halfnegen
tot tien uur 's avonds.
(Door Dolf Ruesink) Ton scherpenzeel componeerde bij-
*rerwacht geen flitsende story's van mij", waarschuwt voorbeeld de filmmuziek voor „Spet-
I Ton Scherpenzeel, prominent lid van het eind vorig jaar horrSenenMet ^iTsynthlSkèrmte
ter ziele gegane Kayak en nu oprichter van de semi- kan hij in feite een complete groep
'«fonische rockgroep Europe. De Hilversumse toetsenist
karakteriseert zich met deze uitspraak vrij treffend als een van Jimi Hendrix en The Cream. Ton
wat moeizame prater, een introvert muzikant, bij wie show zf.gt gefn asP'ralies te hebben om
alleen als toetsenman te gaan spelen,
dl stardom het moeten afleggen tegen techniek en precisie, zoals Klaus Schulze en Vangelis „ik
Èerpenzeel gooit er ook de deur Met Europe is Ton Scherpenzeel in n'^ 20 nadrukkehjk naar voren
tt dicht voor al te diepgaande ge- een, wat hij zelf noemt, vicieuze cirkel Jfeüen
nekken over Kayak. Een stille terecht gekomen. „Meer dan ooit is ^°,pf eerste °p' ,fn® m"
erker, die halverwege het interview succes in de Nederlandse pop aflian- achter de rug i„We hebben
ide conclusie komt, dat hij optre- kelijk geworden van een hitje. Sta je c^„ ?e Kayak-nummers ge
niet minst leuke van alles" vindt. in de hitparade dan kun je werk speeld en hoopt met „Runner in the
Componeren van muziek, dat is mijn krijgen, doch om in de hitparade te N'8ht de voor de groep zo belangrij-
5, en leven" komen moet je ook werk hebben en ke ?ntree in het Hollandse hitland te
cope dus. Een nieuwe ster aan het een naam opbouwenMocht het met maJcen
mament. als we platenboer CBS Europe niet lukken, dan is er voor de Het zal niet makkelijk worden met
(gen geloven. De naam doet groots hoofdpersoon trouwens geen man deze groep", mijmert Ton, „de Neder-
en suggereert een pril verlangen overboord. Studiowerk is immers een landse pop zou namelijk wel eens de
internationale roem. Ton Scher- belangrijke inkomstenbron gewor- doodsteek kunnen zijn voor veel En-
nael: „Het is beslist niet de bedoe- den. gelstalige bands, zoals wij".
ig, dat we ons pontificaal gaan
«enteren Integendeel, we willen
«rkomen, dat er net als destijds bij
ayak voortdurend wordt gesproken
srtoernees in Amerika en dat soort
appen en grollen. Europe kan als
ootdoenerij overkomen, maar is het
it ons betreft niet. Er moest een
lam komen. Daar had ik tien jaar
sg niet over hoeven denken. Er
iren tenslotte maar een paar ideeen:
anera, Arena en Europe".
[nieuwe groep telt drie oud-gedien-
van Kayak: Ton Scherpenzeel
boards), Johan Slager (gitaar) en
t Veldkamp (bas) De van Sfinx
iomstige John Philippo (zang) en
sderbuur Roger Woilaert (drums)
a Kleptomania en Innersleeve com-
eteren het kwintet. Wat heeft Euro
met Kayak te maken? Scherpen-
(I is Scherpenzeel gebleven en dus
in er overeenkomsten in het reper-
„Je kunt niet breken met ie
rieden, altijd zul je iets meenemen".
:óe eerste elpee is te merken, dat de
cd nog naar een eigen identiteit
tft. Symfonische rock in de trend
c Asia en UK wordt afgewisseld
it Vangelis-achtige synthesizer-pop
sterk door Donald Fagan
Inspireerde vijftiger-jaren-muziek.
Wisselend, zeker, maar eveneens
iilijk herkenbaar als totaal-pro-
ikt.
ien jaar
dien jaar Kayak (met negen elpees)
inmiddels een afgesloten tijdperk,
therpenzeel: „We zaten al een tijd
ieen dood spoor, toen er plotsling
succes kwam met Starlight
neer. Die elpee verkocht
sd goed, zo'n 30.000 exemplaren.
de nieuwe zanger Edward Ree
ls was er een opleving gekomen,
hul iintom of the Night, met de hit
rail ogle Ruthless Queen, deed het gc-
199' (Idig. Het succes was er, de inspira-
(eigenlijk al lang niet meer. Na de
ipee Merlin was het dan ook snel
l|elopen. Het had allemaal te lang
iduurd met Kayak".
2 a zegt dat de beslissing om er een
achter te zetten, ook is ingege-
door persoonlijke en geweldig
lelijke problemen. Dat laatste had
maken met manager Fnts Hirsch-
td. wiens naam in het gesprek
Istvallig wordt vermeden. Het eni-
dat Scherpenzeel over de moeilijk
den kwijt wil. is de uitspraak dat
.„rliyak door derden totaal gerui-
jj erd is". De strubbelingen hadden
'loed op de muziek „Het kwam ons
'het laatst tot hier".
goed,
Europe: onzeker voortborduren op succes van Kayak Rechtsonder: Ton
Scherpenzeel.
(tussen Zoutelande en Westkapelle)
zj/Mtti Ic&d+yj um*4-b Uii*ttKc TERPV