Nederland heeft niets te vrezen van onze tv apanners claimen geen vorm van exclusiviteit t PZC/ kunst/cultuur KAREL POMA, VLAAMSE CULTUUR: URINUS BOEZEM OVER OOST- WEST: JPAG 15 JULI 1983 David van de Kop, Evenwicht 07.30, keramiek 1983. Te zien in het achterpaviljoen van Middelheim. Van de Kop 11937) exposeerde in musea in Europa, Amerika en India. Hij is hoofd van de afdeling beeldhouwen aan de Van Eyckacademie in Maastricht en woont en werkt (óók) inDreischor (Foto: WimRiemens) Van onze kunstredactie) Tot 2 oktober is in het park Mid delheim bij Antwerpen de ze ventiende Biennale van de Beeld houwkunst te zien. Deze tweejaar lijkse tentoonstelling geldt als de grootste regelmatige openluchtma nifestatie op dit gebied. Ditmaal komt geen landenpresenta- tie aan bod. maar een overzicht van de laatste tien jaar tendensen, stro mingen en lijnen. Er zijn achtender tig kunstenaars gekozen die te za- men zo'n zeventig werken geplaatst zagen. Ze zijn werkzaam in alle we relddelen. Facetten van de Neder landse beeldhouwkunst zijn verte genwoordigd in het werk van Corne lius Rogge. David van de Kop en Carel Visser. In Middelheim is ook werk te zien van Alice Aycock en Gilberto Zorio die dit najaar, samen met Carel Visser en Francois Morellet, in het kader van 'Forum' in Middelburg projecten zullen uitvoeren. Voorts in Middelheim '83: Magdale- na Abakanowicz. Carl Andre, Horst Antes. Onthony Caro, Sandro Chia, Enzo Cucchl, Roel d'Haese, Jean Ipousteguy. Dani Karavan Edward Kienholz, Robert Knight, Rainer Kriestler. Sol Lewitt. Marisol, Mano Merz. Carlo Mo. Bruce Naumann, Panamarenko (werk in uitvoering), Wilfried Pas, Anne en Patrick Poi- ner, Malcolm Poynter, Ulrich Ruc- kriem (werk in het centrum van Antwerpeni, Michael Rchoenholtz, Richard Serra, Giuseppe Spagnulo, Takis, Giuseppe Penone, Valerio Trubbiam en Raoul Ubac. Middelheim-Laagtegenover het kasteeltje, is open: in juli van 10 tot 20 uur. in augustus van 10 tot 19 uur, m september van 10 tot 18 uur en in oktober van 10 tot 17 uur, dagelijks. (Van onze correspondent Ferry Mingeleni Nederland-omroepland schrok deze week uit de zomers- laap wakker door het verontrustende bericht dat er in Belgisch Vlaanderen binnen een half jaar een echte com merciële tv-zender in de lucht zou komen. Die Vlaamse omroep, geheel betaald uit reclame-inkomsten, zou het zendmonopolie van de officiële Belgische Staatsradio en TV, de BRT, moeten doorbreken. Nu maakt men zich in omroepland niet snel druk over de interne Belgi sche omroepstrijd, behalve als die ook Nederland geld kan gaan kosten. De man die in Hilversum de reclame regelt, STER-directeur Smeekes liet daarom direct al weten die Vlaamse concurrentie ernstig te vrezen. Momenteel kijken er gemiddeld slechts zo'n 140.000 Nederlanders weieens naar een BRT-programma en dat stelt dus weinig voor. Die belangstellingzou echter aanzienlijk kunnen toenemen als er vanuit Vlaanderen een sterk commercieel programma met veel films en recla me wordt uitgezonden, zoals bijvoor beeld de franstalige RTL uit Luxem burg. Aanstichter van alle onrust over die Vlaamse zender is de Vlaamse libera le gewestminister voor cultuur Po- ma. Op 11 juli, de officiële Vlaamse feestdag waarop menig Vlaamse po liticus de borst eens extra breed maakt, kondigde Poma binnen een half jaar maatregelen aan voor de oprichting van die nieuwe Vlaamse zender. Inmiddels is echter duidelijk dat zowel de termijn als het begrip ..commerciële zender" ruim gezien moeten worden. Overdreven Minister Poma, zetelend in een ruim Brussels kantoor met als rugdek king een Vlaamse leeuwenvlag, vindt de Nederlandse reacties dui delijk overdreven. „Wij denken helemaal niet aan recla me zoals op de RTL of zoals op de Amerikaanse televisie Wij bedoelen met een commerciële zender een niet-overheidszender. een zender in privé-handen dus (waarvan 51 pro cent in handen van de Vlaamse kranten en weekbladen) die betaald wordt uit de reclame-inkomsten. Voor die reclame denken wij aan het Nederlandse STER-systeem België is momenteel een eiland in Europa met het verbod op etherreclame Wij willen niets anders gaan doen dan wat Nederland al zolang bij ons doet Jarenlang al komt er Nederlandse radio- en tv-reclame Belgie binnen. Nu staat er vaak bij de reclame voor een bepaald produkt „ook te koop in Belgie". In de toekomst komt er bij de Belgische produktreclame wel licht te staan: „Ook te koop in Nederland". We gaan nu ook eens wat geld aan die reclame terugver dienen, dat wordt dus financieel een neutrale operatie. Ik zie ook hele maal geen aanleiding waarom ik hierover met de Nederlandse om- roepminister Brinkman zou moeten gaan overleggen", aldus minister Po- Monopolie Hoofddoel van de nieuwe Vlaamse omroep is dus niet het inpikken van Nederlandse reclamecenten, maar de doorbreking van het omroepmo- nopolie van de BRT. Voorstanders van de nieuwe zender hopen dat de concurrentie de BRT wat meer pit zal geven en dus de luisteraars met betere programma's gediend zullen worden In België, waar alles met politiek te maken heeft, bevat dit onschuldige, algeme ne streven naar een betere kwaliteit echter ook een meer venijnige angel. Het gaat er in het bijzonder om het monopolie van de BRT-nieuws en -achtergrondberichtgeving te door breken. Minister Poma. „Wij zijn niet ak koord met de wijze waarop de BRT nieuws en achtergrond brengt. De man in de straat ziet de BRT als de waarheid, men kan met vergelijken De BRT behoort ook als staatsom roep objectief te zijn, maar dat is niet het geval. Veel journalisten zijn een zijdig en opteren vanuit een linkse politieke hoek. Onze liberale politiek heeft daar duidelijk onder geleden aldus Poma. De minister, die per soonlijk enkele scherpe aanvaringen met de BRT-journalisten heefi ge had, bladert ijverig in een groot rood boek waarin hij zijn klachten kenne lijk bijhoudt en komt uit bij de verschillende affaires rond Daniel Buyle.Buyle is een BRT-radiover- slaggever met een scherpe tong die al tweemaal tuchtuitspraken tegen zich te horen kreeg wegens een te harde aanpak Buyle wijst desgevraagd aantijgin gen van partijdigheid van de hand „Socialisten en christen-democraten klagen even hard over ons als de liberalen De Belgische politici zijn gewoon niet zo als de Nederlandse, gewend aan een gewone kritische onafhankelijke journalistieke aanpak. Ze willen meer beleefd of zelfs slaafs behandeld worden. Ik heb toevallig bij de NOS in Hilversum een cursus interviewen gevolgd en die probeer ik gewoon in praktijk te brengen en daarover ontstaan dan de problemen aldus Buyle. Druk Volgens Buyle staan de BRT-ver- slaggevers onder groeiende politie ke druk. Dat begint al binnen de BRT-organisatie zelf waar de raad van beheer en veel topbestuurders directe politieke bindingen hebben. „Toch blijf ik liever bij de BRT werken dan bij die nieuwe commer ciële omroep waar de politieke stro mingen via de deelnemende, partij gebonden kranten ook wel veel in vloed zullen krijgen. Bij de BRT zijn er nog redelijke garanties voor onaf hankelijkheid en er zijn veel journa listen die hun werk zo onpartijdig en evenwichtig mogelijk proberen te "blijven doen", aldus Buyle Poma's grote klacht is nu juist dat men de BRT-journalisten zo moeilijk kan aanpakken omdat zij ambtena ren zijn. „De raad van beheer van de BRT staat machteloos tegenover de ze structuren Bij de onafhankelijke tv zal dat anders zijn. De journalis ten daar worden geen ambtenaren", aldus Poma. Hij verwacht overigens dat veel BRT-journalisten de over steek naar de omroep zullen wagen omdat ze daar veel meer kansen voor interessant werk zullen krijgen. Politiek Die journalisten zullen dan echter nog wel even moeten wachten. Er valt nog heel wat politiek terrein te overbruggen alvorens de commer ciële zender in Vlaanderen de lucht in kan. Weliswaar zijn onderhandelaars van de Vlaamse liberale en christen-de mocratische partijen het over de hoofdlijnen eens. maar eerst moeten die nog door de partijen als geheel worden goedgekeurd en vervolgens door de nationale regering. Reclame is namelijk helemaal geen bevoegd heid van gewestminister Poma, maar uitsluitend van die nationale regering waar ook Walen zitten die er doorgaans niet op uit zijn de Vlamin gen een dienst te bewijzen Minister Poma schat de periode van totstandkoming nu ook al op zo'n anderhalf jaar en zelfs dat is nog allerminst zeker. De Vlaamse kran ten en tijdschriften die mee moeten doen moeten er eerst nog van over tuigd worden dat zij financieel er beter uit zullen komen Die kranten vrezen in eerste instantie het verlies aan eigen reclame-inkomsten De houding van de Vlaamse geschreven pers is voor minister Poma in ieder geval doorslaggevend. „Ik wil niet bekend komen te staan als de man die de geschreven pers in Vlaanderen de das heeft omgedaan". Het Oost-West-Forum van Japanse en Nederlandse beeldhouwers op de terreinen van de voormalige EMF- en Victoria-fabrieken in Dordrecht nadert de opleveringsdatum, terdag worden de tekenen van deze 'Illusie van Civilisatie' officieel overgedragen aan het meentebestuur van Dordrecht tijdens een feest in de ruïne van de koekjesfabriek, waarbij grootste deel van de tijd is vrijgemaakt voor folk, reggae en jazz. Het feest verplaatst zich de avonduren naar de zalen van het tekengenootschap Pictura waar Japan en Nederland aar opnieuw zullen moeten vinden, ismen tijdens de werkweken „De uitdaging voor mij was het gege- sef dat mijn duidelijk westerse manier ico: het Forum allerminst aan toege- ven van dat braakliggende terrein, van denken me die woorden ingeeft. L met de fabrieksruïne aan de ene eedacht was aan een hecht z'jde, en de spoorweg aan de andere De goesting ligt anders. Je praat uren gedacht was aan een hecht J manshoee basalt- en op het moment dat je denkt dat je enweriungsverband met een gi- wachten en daar dan eindelijk gezamenlijk verder kunt CteSf SStóaTSeen *°dd» dus - vereniging - mee J01»' <">T™ S west SfSfSl™ SST "V slas Er kwam „iets kd« "W™- gebeurde bij gebrek aan een van. De Nederlanders gingen van de Het idee om ons samen te brengen, er ^nsus; de overeenstemming bleef kei als kei uit en de Japanners wisten was zelfs aan dingen ais eten en en een Japanse collectief werkte - niet hoe Sauw ze er met de drilboor siapen gedacht, blijkt niet te werken. Nederlandse hand-en spandien- op moesten. De pneumatische des- in een hoek van het terrein aan truclie sloee toe en Ka dan n°g maar We zijn en blijven twee kampen. Wij landschapsproject, terwijl elders eens Praten denken dat de meeste stemmen gel- datzelfde terrein de Nederlandse den maardat is vergissing. Devrij- tênmakers hun eigen projecten Je ziet nu bij hun een verzameling heid van de kunstenaar staat b j ons bouwden tot objecten voor nu en Weine keitJes in een B°lvend tuintje hoog, wij duiken en verzinken liever Muwaen tot ODjecten voor nu en yQl heuveJs en da,en bu,ten en put_ njet ln een collectief. Dat gebeurt aan ieverde een fraai beeld op- ten- Het m08e boeiend zijn, nieuw is de andere kant wél, ook al hebben die het niet en bovendien doet iedere mensen individueel best fraaie Japanners, werkend aan een tuin landschapsarchitect het beter. Ik be- werken op hun naam. Maar ook daar 8° rin de tijd stil mag staan, en zeven v« lerlanders. bezig met hun tekenen le tijd. bi ïdaging Boezem, hoogleraar vorm- <n.i die in Delft, is na de voltooiing twee sculpturen, aan een derde lonnen. is zoiets als de confrontatie van constante met de explosie van het 'VERSCHIL IN BEGRIPPENTAAL' De twee ploegen die samen het Oost-West-Forum gestalte geven: Het Japanse Collectief bestaat uit Hironori Katageri, Hiroshi Mikami. Nasayoki Nagase. Aksuo Okamoto, Jiro Sugawara en Taheshi Tanabe. Het Nederlandse zevental. Marinus Boezem, Robert O'Bnen en Irene Droogleever Fortuyn, Ewerdt Hilgemann, Heppe de Moor. Dick Postema en Lex Wechgelaar. oosf west forum dorctechf Het Oost-West-Forum in Dordrecht eindigt zaterdag 16 juli met een feest in de voormalige Victoria-fabriek. De festiviteiten beginnen om 17.00 uur met de ontvangst van de genodigden en de officiële overdracht van de kunstwerken aan de gemeente Dordrecht. Daarna is er een groot feest met een folkbandeen jazzband en een reggaeband. Dat wordt vanaf22.00 uur voortgezet in de zaal van het lekengenootschap Pictura. Om 22.30 uur geeft Wakai Hasu Doje uit Dordrecht een demonstratie Aikido, een vorm van Japanse krijgskunst. Om 00.30 uur is er een optreden van de driemansband 'Kiem' uit Rotterdam. Om 02.00 Uur treedt op de funkband 'Dojoji', eveneens uit Rotterdam. Beeldend kunstenaar Henk Tas treedt de hele avond op als dj. en draait platen uit zijn bijzondere verzameling. In de kleine zaal en de sociëteit zijn doorlopend diavoorstellingen en films te zien over Japan en de Japanse kunst. De PZC berichtte eerder over het Oost-West-Forum op vrijdag 8 en maandag 11 juli Foto: Wim Riemens moet je anders over denken; ook dat is geen duidelijk individueel gerichte expressie van emoties. Zij claimen geen exclusiviteit." „Het is nu zover dat ik denk aan een voorstel om de documentaire die volgt niet in één bandje te laten stoppen maar in twee afzonderlijke deeltjes die dan wel samen in één cassette mogen. Dat bedoel ik niet afwijzend, integen deel Het is een manier om de zaken helder te houden en dat is nodig als de begrippentaal zo verschilt." Vorm Marinus Boezem is voor zijn eigen werken uitgegaan van de 12 tons basaltstenen. „Ze lagen daar met een groot inge klonken handvat als waren het reis koffers die je zo zou kunnen oppak ken, vier meter lang, bijna twee meter hoog. In één kei zat al de concrete vorm van een wolk. Daar heb ik met kettingen door het hand vat een stalen wolk aan vastge maakt. Die trek ik nu op, een vluchti ge wolk wordt naar miljoenen jaren oude gestolde steen gehaald." „De tweede kei, ruim twee meter hoog, was een scherf kwijtgeraakt zodat zich tegen de top een enorm ovaal aftekende. Ik heb de fossiele resten van de gothische kathedraal m dat vlak laten zandstralen. Sporen in de huid, met de gothiek als ideaalbeeld van een echte maatschap pelijke consensus. Het idee dat men sen elkaar driehonderd jaar lang heb ben weten te vinden om aan één enorm werkstuk te bouwen. Je ziet dat vanuit het grondplan aangroeien als een boom Idee en vorm komen ideaal samen. Wat doe ik nu? Ik geef Dordrecht op een ruïneus afbraakter- xein een gothische kathedraal Boezem heeft het Forum als een luxe ervaren. „Ik kon er zes weken lang geconcen treerd bezig zijn. Het fascineert. Je kunt alles doen aan dat ene project, geen andere rompslomp. Je krijgt er bovendien te maken met ambachts lieden die door de sponsorbednjven zijn afgestaan en die mensen blijken zeer nauw bij de zaak betrokken. Ze hebben er zelfs plezier in en dat werkt heel goed." „We hebben met zijn allen, Japanners èn Nederlanders, in elk geval kunnen zien dat uit het niets een en ander is gegroeid, gestalte heeft gekregen en dat maakt Oost-West op zichzelf al een succes." Andre Oosthoek JUTarinus Boezem (1934) is Y1 sinds 1979 hoogleraar ia Vormstudie aan de Technische Hogeschool in Delft (Bouwkun st), Hij woont in Middelburg, 0K War hij directeur was van het 2.k Zeeuws Instituut voor Kunstzin- Vorming. Hij stond er aan 'e wieg van de jaarlijkse Forum- sj vmifestaties rond de verschil- knde aspecten van de heden- kunst en realiseerde in burg, met andere kunste- - Kars. zijn Podio del Mondo per 12 'Arte. exposeerde de laatste jaren i galerieën en musea in Italië, 'uitserland, Nederland. België, rinkvjk. de Verenigde Staten Duitsland en was onder eer - vertegenwoordigd op de ®or Amerika en Canada reizen- tentoonstelling van Heden daagse Nederlandse Kunst. Hij ook een van de deelnemers in de tentoonstelling Kunst uit - pierland die momenteel in het ■bui 'Mhaus te Kiel (Did) te zien loezem heeft ook enkele projec- pi verwezenlijkt voor het mu- van Monchen-Gladbach, v ^en« Media-Neuchatel en ga- rie Müller-Roth in Düsseldorf. »oeem .Mijn werken proberen proces van onderzoek te whten. waarvan de fasering tussentijdse resultaten ge xmd worden in de vorm van Vuistwerken Deze iverken ont ken dan ook het stempel van 'trademark'. Zij proberen de Vw obsedaties met betrekking K werkelijkheid vanuit een ■;:a» ervoudi9 standpunt te bena- als zouden er oplossingen Oorztjn". t realiseerde op het EMF-terrein al i'To lift a Cloud' en een nieuw rkeringspunt in zijn Gothiek- lucht, wolken, de gothische e cjiwprincipes, vaste uitgangspunten :t werk van Boezem. Het element dit {en, vooral de rol van mens en ijus aurkracht in dat spel, komen nu te Dg ln zijn derde werk voor Oost- vliegtuigvleugel in alumi- j n met een schaduwval in vogel- etre oad, een variatie op het thema en onder meer kan zien op de instellingen in de musea van de Jtse steden Kiel en Mónchen-Glad- „Het Forum was een grote laging met veel plezierige maar nare kanten. De overeenstem- ig met de Japanners is er niet omen. De verschillen in denken, trpretatie en appreciatie blijken te )l Zo zie je inderdaad dat nu aan ene kant een typisch Japans itje wordt ingevuld waarin ant- ard wordt gegeven op de vraag wat bland wel van Japan denkt. Ik het een omgekeerd soort jen-klompen-effect is."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7