APARTHEID jt De omstreden missie van Johannes Paulus II Dominee Beyers Naudé 'Het systeem is onchristelijk en onmenselijk' Arabieren ALTERNATIEF BOEREN VRIJDAG 15 JULI 1983 PZC/opinie en achtergrond i« IDoor Karl Breyeri Zolang de zwarten niet als Zuidafrikaanse burgers aan de politieke ontwikkelingen en beslissingen van Zuid-Afrika kunnen deelnemen, zolang komt er geen vreedzame oplossing. Keihard gezegd: zolang wij blanken weigeren de waarheid onder ogen te zien en ons met de werkelijke problemen bezig te houden, zolang geloof ik niet dat de een of andere verandering een positieve bijdrage aan de bestaande situatie is". Aan het woord is dominee Beyers Naudé, Zuidafrikaans predikant en voorvechter van gelijke rechten voor blank en zwart. Beyers Naudé werd in oktober vorig jaar opnieuw door de Zuidafrikaanse regering voor zijn kritiek op het apart- van de veiligheidspolitie. Anderen hadden van tijd tot tijd bezoek van de veiligheidspolitie, die wilde vast- heidsbeleid gestraft met een zoge- stellen of de persoon in kwestie niet naamde ban van drie jaar. Een straf met meerdere personen samen was. waarvoor hij zelf geen verklaring heeft. „Een persoon onder een zogehe ten banning order krijgt geen verkla- Ik heb niet het gevoel dat ik geobser veerd word. Maar onze telefoon wordt afgeluisterd en onze post ge ring, slechts een mededeling van de controleerd' minister van wet en orde, dat hij een Hoe ziet de financiële kani eruit? gevaar is voor de orde en de veiligheid in de staat". „In mijn geval kan ik dus slechts raden of vermoeden waarom ik in de ban werd gedaan. Ik heb gedurende de belangrijkste jaren van mijn leven altijd gezegd dat de apartheidspoli tiek onchristelijk en onmenselijk is Er is geen verdediging voor en ze moet om christelijke redenen van de hand worden gewezen. Ik blijf ook vandaag Waarvan leeft u'. „Dat is voor elke gebande een ontzet tend moeilijk probleem. Het gaat meestal om dominees, leraren, journa listen, academici mensen die de kost verdienen met schrijven of pra ten. Hun levensonderhoud wordt hen door de ban ontnomen De staat geeft geen financiële steun. Ik heb kunnen leven doordat mijn vrouw halve da gen werkte. Bovendien heb ik diverse bij deze overtuiging en ik weet dat prijzen ontvangen en uiteindelijk heb- mijn opvatting juist is". U hebt dus uw mening over de ben mij verscheidene kerken in het buitenland hun hulp aangeboden ook weer prediken, maar alleen bin nen het Stadsgebied van Johannes burg. Ik kan dus niet in mijn eigen gemeente in Alexandra prediken. apartheid, ondanks de 'straf, niet Vooral de Duitse. Nederlandse en veranderd? Zweedse kerken". „Integendeel. Ik werd in mijn mening versterkt. Misschien ben ik geband QfOte ZOTS, omdat de regering mijn invloed op vele mensen gewoon vreest". Maar nu is de ban dus leefbaarder Ooit vielen er zo'n 270 mensen in geworden. Zuid-Afrika onder een ban Begin dit -Ik kan nu met meerdere personen jaar waren het nog 65. Op 30 juni tegelijk samen zijn. Ik kan ook weer jongstleden werd de ban voor 55 per- een school of een universiteit bezoe- sonen opgeheven. Voor zover bekend ken. Ik kan aan kerkelijke en sociale zijn thans elf personen dóór een ban bijeenkomsten deelnemen, maar niet getroffen, wat inhoudt dat is er weer aan politieke vergaderingen. Ik kan één bij is gekomen. Verlichtingen Hoe hard is nu een dergelijke ban? „Om die vraag objectief te kunnen beantwoorden, moet men rekening houden met het feit dat ik twee keer geband werd. Mij lijkt de ban van oktober 1977 tot oktober 1982 zwaar der dan die van nu. Vandaag zijn er verschillende verlichtingen. In de eer ste vijf jaar mocht niets van mij gepubliceerd worden. Ik mocht niet met meer dan een persoon samen komen. Een persoon die geband is. mag ook een bepaald district niet verlaten. Zo mag ik dus niet zonder vergunning uit Johannesburg weg gaan. Een gebande blanke mag geen woongebied van zwarten, kleurlingen of Aziaten betreden. Hij mag geen drukkerij binnengaan en geen contact opnemen met andere gebande perso nen. Hij mag ook tijdens de ban geen woord schrijven dat hij eventueel la ter zou willen publiceren" Hoe wordt dat gecontroleerd? „Tot nu toe ben ik niet gecontroleerd. Voor mijn huis staat geen ambtenaar want dat is een zwarte woonwijk buiten de stad" Hoe ziet u thans de ontwikkeling in Zuid-Afrika? „Ik beschouw de politieke ontwikke ling met grote zorg, aangezien bij alle gesprekken over de prcsidentsraad en de nieuwe grondwet de zwarten zijn uitgesloten. Zij mogen niet deel nemen aan een dialoog en ik zie dat als een grote belasting. Zolang de meerderheid van de bevolking wordt uitgesloten van deelname aan ge sprekken over de politieke ontwikke ling in dit land, zolang geloof ik niet in een vreedzame ontwikkeling". Hoe kunnen de problemen van dit land worden opgelost? „Ik heb geen oplossing en je moet voorzichtig zijn als je van een oplos sing spreekt Onze problemen zijn zeer complex. Wat ik me voorstel, is dat alle bevolkingsgroepen in Zuid- Afrika via vrij gekozen vertegenwoor digers m een nationale conventie bij eenkomen om daar hun gedachten over de toekomst van Zuid-Afrika uit te wisselen. Belangrijk is daarbij dat iedereen zich vrij voelt om zijn ge dachten te uiten. Maar zolang de blanken weigeren de zwarten politie ke rechten te geven, en beweren dat zij slechts politieke rechten in de zogenaamde nationale staten (thuis landen) hebben, kunnen wij de proble men met oplossen". Bent u dan van mening dal de thuislandleiders zoals Kaiser Ma- tanzima van Transkei, Lucas Mango- pe van Bophuthatswana en Cednc Phatudi van Lebowa geen recht hebben om voor de zwarten te spre ken? „Ik heb geen enkel recht om aan hun motivering te twijfelen. Maar ik zie in de thuislandpolitiek geen oplossing. I-k ben tegen de verdeling van Zuid- Afrika in onafhankelijke staten. Men moet dit land als éen staat beschou wen. Wij moeten gezamenlijk plannen maken voor onze politieke toekomst. Het idee van de thuislanden is een deel van de apartheidspolitiek. Daar bij komt nog dat. negen miljoen in de steden wonende zwarten hun staats burgerschap verliezen omdat zij tegen hun wil een thuisland toegewezen krijgen". Brede kloof Hoe beoordeelt u de hervormings politiek van minister-president Bo tha? „Mijn indruk is dat zijn bedoelingen wel eerlijk en ernstig zijn. Maar in principe is ook zijn politiek een onder deel van de apartheid. Tussen de blanke voorstellingen en zwarte idea len gaapt zo'n brede kloof, dat Botha deze contrasten niet meer kan over bruggen. Hij kan zich alleen nog maar permitteren binnen de blanke ge meenschap politiek te maken Voor de meerderheid van de bevol king en dat moet eens duidelijk gezegd worden is de politiek en de oplossing die Botha aanbiedt, zonder enige betekenis en dus niet aan vaardbaar. Die zal ze dan ook, vol gens mij, nooit vrijwillig aannemen". Nu bestaan er in dit land twee extreme richtingen. Aan de ene kant de rechlsradicalen. de conservatie ven, die nu via twee nieuwe partijen de politiek proberen te beinvloeden, en aan de andere, kant de links- liberale zwarten. Kunnen deze tegen stellingen nog overbrugd worden? „Dat is niet gemakkelijk Het zal slechts kunnen als er mogelijkheden worden geschapen voor een dialoog tussen de verschillende bevolkings groepen, zodat men de verschillende opvattingen kan leren kennen. Maar zolang dit verschil tussen blanke doe len en zwarte hoop bestaat, zie ik geen vreedzame oplossing voor Zuid-Afri ka". Toch zijn er heel wat veranderin gen. Of zijn die slechts cosmetisch? „Die veranderingen zijn er, dat moet je eerlijk erkennen. In de hotels en restaurants kunnen zwart en blank nu met elkaar praten en ontdekken dat zij allen gelijke mensen zijn met gelij ke problemen, teleurstellingen en hoop. Maar desondanks moet je de vraag stellen: wat wil de regering met deze politiek? Ze probeert met nieuwe hervormingen blanken, kleurlingen en Aziaten samen te voegen, maai' de zwarten af te zonderen. Die moeten zich onafhankelijk van de blanken ontwikkelen. Dat is ook te zien in de politiek van de gedwongen verhuizin gen naar thuislanden, die nog steeds wordt voortgezet. Daarbij zijn al drie en een half miljoen zwarten gedwon gen uit blanke gebieden naar de thuis landen te verhuizen, twee miljoen zullen nog volgen". Ketterij Dommee Beyers Naude <68) is in Zuid-Afrika het symbool van hel blanke verzet tegen de apartheid geworden Het bloedbad van Sharpevtlle tn maart I960, waarbij 69 zwarten door de politie werden gedood, en de daarna volgende, door de Wereldraad van Kerken georganiseerde conferentie van Cottesloe waren het begin van zijn ommekeer en zijn strijd tegen de rassendiscriminatie. In 1963 begon hij met de publikatie van een oecumenisch tijdschrift i 'Pro Veri- tate') en werd hij directeur van het Christelijk Instituut in Johannesburg. Op 19 oktober 1977 meer dan een jaar na de opstand in Soweto werden zowel het Christelijk Instituut als zijn tijdschrift verboden. Ds. Beyers Naude zelf werd op die datum voor vijfjaar in de ban gedaan Dat hield in dat hij met mocht schrijven, niet in het openbaar spreken en nuou meer dan één persoon tegelijk ontvangen Wanneer hij een bezoeker ontving, moest zijn Duitse vrouw Ilse de kamer verlaten. De ban tegen Naudé liep dus verleden jaar oktober af. De tegenwoordige minister van wet en orde vroeger minister van politie) Louis Legrange vernieuwde hem onmiddellijk weer voor drie jaar Onze correspondent Karl Breyer had een gesprek met Beyers Naude in diens huis in Greenside in Johannes burg. Volgens de Zuidafrikaanse wetten is een gebande persoon overigens strafbaar door met de pers te praten, dal zelfde geldt voor de journalist en tin Zuid-Afrika uiteraard i voor hel medium dat hel ge sprek publiceert Tot nog toe heeft dit nooit problemen opgeleverd. Beyers Naudé zelf had in elk geval geen bezwaar tegen het gesprek en de publikatie ervan. Wat moeten de Zuidafrikaanse kerken doen? „Alle kerken moeten de apartheid veroordelen als onchristelijk, als ket terij. Zij moeten zonneklaar de on menselijkheid van het systeem aan de kaak stellen. Zij moeten het be sluit onderschrijven van de Lutherse Wereldbond in Ottawa om apartheid als ketterij te veroordelen. Daar werd ook een kleurlingenpredikant, cir. Allan Boesak, tot president van de bond gekozen". Wat moeten of kunnen de kerken buiten Zuid-Afrika doen? „Zij moeten zich informeren over alle ontwikkelingen in dit land en steeds opnieuw duidelijk maken hoe zeer de apartheid schade berokkent aan het christendom. Zij moeten proberen het onrecht te verzachten en de christe nen hier financieel en geestelijk steu nen. Maar zij moeten ook aan hun eigen regeringen duidelijk maken dat de apartheidspolitiek alleen maar tot verdere conflicten in Zuidelijk-Afrika zal leiden en daarom moet verdwij nen". Bent u optimistisch voor de toe komst9 „Ik ben ervan overtuigd dat er uitein delijk een verandering in dit land zal komen. Het zal wellicht nog vele jaren duren, aangezien de blanke minder heid veel politieke, economische en militaire macht heeft. Ik hoop en bid alleen dat deze verandering er zondei geweld zal komen. Maar als ik dit alles beschouw, al deze machten en krach ten, al deze tegenstrijdige ideeën en verwachtingen, de tekens van toene mende polarisatie tussen blank en zwart, dan lijkt het erop alsof eer) oplossing zonder geweld niet meei mogelijk is". Het gi J J DE den Tert NA! uibt b» leaf0 ós M ke eken van onderwerpen voor deze landbouwrubrick Lgewoonlijk weinig moeite. Als je dagelijks bezig bent met hetbtl van een erg rijk geschakeerde sector als land- en tuinbouw mcl al varianten, liggen de thema's voor het oprapen. D'r is geen speii beleidsreden om juist nu te schrijven over de alternatieve landbj Maar vooral in de zomermaanden krijg je regelmatig telefoontjesi krantelezers met een nogal jeugdig stemgeluid met het verzoek oml vooral aandacht te besteden en informatie te geven over biolop dynamische, over ecologische en over andere soorten alternat landbouw en hun produkten. De interesse bij vele vooral jeugdi- deel uitmaken van het kos~Le( ge niet-agrariers voor de vele soor- geheel. Kunstmest wordt afer ten alternatieve landbouw is erg zen Bestrijdingsmiddelen zijij groot. Het aantal misverstanden boe. Kiezelpreparaten worden (,jn dat de ronde doet over deze vorm gelijk gewaardeerd. Men vetfc van landbouw is eveneens ontstel- die eenvoudigweg door een uur) ,oe lend groot. Om te beginnen schij- in een regenton waarin kieztó tijc nen heel wat mensen te denken dat tjes zijn toegevoegd, te roeree, toch minstens zo'n tien procent van laatste bezigheid moet wel onze produkten op alternatieve wij- speciale wijze gebeuren: dertif ze geteeld wordt. Da's ver bezijden conden linksom, dertig secoa de waarheid. Letterlijk 99,9 procent rechtsom. Net zolang tot het van onze cultuurgrond wordt door voorbij is. de gangbare landbouw beboerd. Bij fn m mtyn tnn r 0,1 procent gaat het anders. Die ^vrrirnctiLUur grond is in gebruik bij wat we Heel in het kort en dus .oÜvoUË! noemen de alternatieven de pro- was dat iets over de BD-landb-^ ducenten van biologisch-dyna- Commentaar mijnerzijds: misch, macro-biotisch en organisch Al met al gaat het in Nederii biologisch voedsel. Die laatste inge- 0m plusminus 2.000 hectare dj wikkelde opsomming is tevens één deze en andere alternatieve uj van de oorzaken van een ander beboerd wordt. Het zou dus es misverstand, namelijk de verwar- verwaarlozen randverschijnsel r0 ring over wat nu eigenlijk altema- ware het niet dat er zoveel pifl M tieve landbouw is. Ondergetekende teit rondwaart om deze vorrc de! kan hier geen afdoende antwoord landbouw bedrijven, op geven. Ik constateer slechts dat Mijns inziens is het echte:; de alternatieven een beetje op Ara bieren lijken in die zin dat hun onderlinge verdeeldheid erg opval lend is. Voor het gemak hanteer ik de biologisch-dynamisch ingestelde agrariërs maar als de alternatieven, terecht om de BD als flauw Ze zijn in ieder geval de grootste terzijde te schuiven. Er schijni DK groep die het meest aan de weg derdaad verband te zijn tus wgi timmert en een redelijk overzichte- maanstand en dergelijke, plan |,et lijke filosofie aanhangt. Macro-bio- groei en levensprocessen. De tici, ecologisch denkende en andere bewegingen van oceanen en biologische splintergroeperingen, zijn er een bekend voorbeeld breng ik voor het gemak maar on- Meer onderzoek naar deze urt der bij de 'normale' alternatieven, den kan wellicht ook tot enige' Dit wellicht tot hun grote ongenoe- pasbaarheid leiden bij de gans gen. landbouw. Maar een aantal handelujïeu Hulnmiddp/pn van de BD werkt op mij op z'n! r.h ulP"fl 'uuctcri lachwekkend. Een uur lang in* De gangbare landbouw maakt een regenton roeren, halve minuut:, zo goed mogelijk gebruik van mo- links, halve minuut naar red UI derne hulpmiddelen en -weten- ondertussen kosmisch medites schappen. Technische vindingen bhjft voor mij een beetje ndlc hebben zodoende de mechanisatie van de landbouw met revolutionai- de BD-landbouw zeer arbeidsua re sprongen opgestuwd. De land- sief, dus duur. Dat is niet ergri DE bouwwetenschappen hebben m- het eindprodukt maar duur tensieve teeltmethodes gestimu- kocht kan worden. Tot nu toeu leerd en vervolmaakt. Ze hebben erg wisselend, de distributie het gebruik van kunstmest en ge- loopt gebrekkig en niet consu wasbeschermingsmiddelen op gro- Het is voor mij ook de vraag ole te schaal mogelijk gemaakt. dalende conjunctuur hiervoori |t geld over blijft. Zoals gezegd, 99,9 procent van onze hobbyisme in de altera land- en tuinbouw maakt gebruik ve landbouw is wel erg van al deze hulpmiddelen. De alter- wordt veel geïdealiseerd en tei natieven wijzen deze middelen ge- nig professioneel gewerkt. Endf^ heel of grotendeels af Een deel van siasme genoeg maar te weinigi de biologisch-dynamici (BD te noe- tische inzet ment past wel op beperkte schaal Slotopmerking: van kwalitei® mechanisatie toe. Dat men van de schil waar de BD-ers en aa fc: meeste van de normale ontwikke- alternatieven zich vaak op ba t;: lingsmethodes geen gebruik maakt, Pen en beroemen, is tot nu toei jjj heeft te maken met hun uitgangs- veel gebleken. Deproduktenvz punt. BD-landbouw is gebaseerd op gangbare landbouw zien er te een filosofie. Rudolf Steiner. een uit. ze smaken even goed L Oostenrijkse filosoof, ging uit van grotere voedingswaarde vanc de antroposofie, de levensleer waar in gestreefd wordt naai' een diepere kennis van de mens door het zoeken van z'n verbinding van het geeste lijk wezen van de kosmos. Daarvan daan redenerend zijn de verschillen de posities die aarde, zon, maan en sterren ten opzichte van elkaar in nemen van eminent belang voor de groeiprocessen. Men werkt met zaaidagen, wortel-, bloem- en blad- dagen. De mens moet in zijn agrari sche arbeid een integrerend onder- pir BOf ternatieve produkten is nog niet bewezen. Toch is het goecifcj de 'normale' boeren om op der wikkelingen aan het altematt front te blijven letten; een zeker een van het gewone soor. altijd een marktgericht onda mer. Dat betekent dat de vraat de smaak van de .consument te lend is voor het eindprodukt va agrariër. mr Gerard W. Smalleii® ri(j bes li Aan de triomftochten van paus Johannes Paulus II lijkt voorlopig nog geen einde te komen. Mogelijk vindt niet iedereen het woord 'triomftoch ten' op zijn plaats of overeenkomstig de werkelijk heid. Maar over één ding hoeft geen verschil van opvatting te bestaan: nog nooit in de geschiedenis heeft een hoofdbewoner van het Valicaan zó de smaak van het reizen te pakken gehad. Nauwelijks is de ene reis ten einde of de voorbereiding van de volgende is aan de gang. Vanwaar deze reiswoede, deze uiterst vermoeiende en aan het fysieke uithou dingsvermogen zeer hoge eisen stellende wereldrei zen? Als een protestant deze vragen stelt en naar een antwoord zoekt wordt hij daarin vergezeld en zelfs voorgegaan door rooms-katholieke medegelovigen, die zich óók verbazen over het zwaar beladen programma van buitenlandse reizen van de paus en niet minder over de wijze waarop hij dat programma afwerkt. Bij de protestantse toeschouwer komt de vraag erbij wie en wat Johannes Paulus II vertegen woordigt en met welk gezag hij handelt en spreekt Is hij in protestantse ogen méér dan autoriteiten uit andere kringen zoals de politiek, de economie'' De paus van Rome is voor de wereld een feitelijk gegeven. Niemand kan er omheen Het Vaticaan is een wereldmacht. Zelfs verklaarde tegenstanders op welke gronden ook kunnen niet net doen alsof Rome niet meetelt en niet meespeelt. De huidige paiis lijkt dat nog meer te beseffen dan zijn voorgan gers, Met alle gezag dat zich in een proces van eeuwen heeft opgehoopt binnen de Vaticaanse mu ren (en dat door miljoenen mensen in alle wereldde len wordt erkend) is Johannes Paulus II aan het werk, de kritiek te linker en te rechter zijde latend voor wat hij ervan vindt. Deze paus heeft veel mee: hij is een bijzondere persoonlijkheid, nog in de kracht van zijn jaren. Hij heeft een uitstraling waaraan heel veel mensen zich niet kunnen onttrekken. Hij is een talenwonder, hij is intelligent en hij beschikt over een goede stem. Daarbij maakt hij de indruk een uitstekende cursus public relations te hebben gevolgd. Van de moderne publiciteitsmiddelen weet hij een goed gebruik te maken. In korte tijd is hij een van de bekendste televisiepersoonlijkheden geworden. Het beeld dat Johannes Paulus II na weinige jaren op deze wijze van zichzelf heeft opgebouwd moet heel wat 'lagere goden' die het van bekendheid moeten hebben tot jaloezie hebben gebracht. gebeuren dat oók protestanten het hartgrondig eens zijn met een opvatting van de paus). Belemmeringen Boodschap Een indrukwekkend man maar minder eenvou dig is het antwoord op de vraag of dat in elk opzicht ook geldt voor de boodschap die hij brengt. Spreekt hij in navolging van de Heer die hij dient als machthebbende en niet als schriftgeleerde? Of mag deze vraag niet worden gesteld? Als dat toch gebeurt moet om te beginnen op grond van algemeen rooms-katholieke opvattingen worden vastgesteld dat door hem de moederkerk spreekt Johannes Paulus II gaat niet op stap als de in Polen geboren Karol Wojtyla. Zonder dat men zich nu verdiept in de vraag naar de gelegenheden waarin de paus 'ex cathedra' spreekt zal het niet mogelijk zijn te ontkennen dat de paus ook in zijn publieke optreden overal ter wereld spreekt met het gezag van de opvolger van de apostel Petrus aan wie immer de sleutelen van het hemelrijk zijn toevertrouwd: hij kan toelaten èn buitensluiten. Voor wie de pretentie van het pausschap verwerpt komen pauselijke redevoeringen in een ander licht te staan. Zo iemand zal hoogstwaarschijnlijk op een heel andere manier luisteren en het gehoorde ook heel anders toetsen dan zijn of haar rooms-katholie- ke broeder of zuster. Dat is met een kwestie van elkaar onaangenaam zijn. Maar het gaat hier nog altijd om een fundamenteel andere visie tussen 'Rome' en 'Genève' op de legitimiteit van het pausschap. (Waarbij het gelukkig! best kan Mogelijk klinkt het vreemd, maar er blijken heel wat belemmeringen te zijn de boodschappen van Johan nes Paulus II op hun inhoud goed te beoordelen. Die zitten voor een deel in de retoriek waarmee zij worden gebracht, de dikwijls nét te sluitende redene ringen, de zoals het lijkt voor geen tegenspraak vatbare opvattingen die worden gelanceerd, hel religieuze ritueel dat dikwijls dreigt af te voeren van het wezenlijke, de grandioze regie volgens het draaiboek van een massaspektakel, de daaraan voorafgegane 'warming-up', de urenlang opgevoerde spanning in het wachten op de komst van de in smetteloos wit geklede man die straks, op een stemmen uit de kerken podium in de verte, met een duizendmaal versterkte stem zijn verhaal zal gaan vertellen Wie zou niet onder de ban geraken van deze man. wie zou kans zien alleen maar verstandelijk de inhoud van de Machthebbers boodschap te analyseren? Met dit alles wil niet gezegd zijn dat er sprake zo» zijn van het manipuleren van mensen. Dat zou de goede trouw, de integriteit van de paus en zijn medewerkers aantasten De vraag is alleen of dit de goede manier is het wezenlijke in de boodschap van hel Evangelie over te brengen naar van geadresseerden richten: de wereldlijke overhe den en de gelovigen die in de paus hun leidsman erkennen. Je bent geneigd te zeggen dat het van de plaatselijke situatie afhangt of de nadruk in de toespraken ligt op de eerste of op de tweede categorie. Üm met de tweede groep te beginnen: wie de toespraken van Johannes Paulus II hoort of leest ontdekt spoedig dat Rome niet (meer) is een massief blok van gelijkgestemde zielen en van uniform denkende mensen. Dat is geen verrassende conclu sie. Zelfs kan men zeggen dat het nooit anders is geweest. De toespraken van deze paus bevatten zeer krachtige pleidooien om tot'die eenheid van denken en praktiseren te komen. In feite vertelt hij een heel oud verhaal, draait hij terug in gang gezette ontwik kelingen onder paus Johannes 23e. Sterker dan ooit verdedigt hij het celibaat voor geestelijken, met nieuwe vormen van samenleven rekent hij af. de plaats van de vrouw in de Rooms-Katholieke Kerk dient een ondergeschikte te blijven, in zijn benoe mingsbeleid komen mensen die andere opvattingen hebben dan hij niet aan bod: bisschop Simonis moet kardinaal Willebrands opvolgen, ook al is hij er zelf niet gelukkig mee. bers op de schreeuwende sociale tegenstellingen z lijf te gaan. Zou hij zich bewust zijn dat dit allee: maar kan als de kerk die hij vertegenwoordigt tó alle morele en materiële middelen zich daarvoor ga' inzetten? Paus Johannes Paulus II wordt getiuk met groots -eerbetoon ontvangen, maar is ft werkelijk 'gevaarlijk' voor regimes die het volkts onder houden? En moet hij worden gevreesd in tó Westen waar het industrieel-militair complex sterks is dan ooit? Onmachtig Geadresseerden Omdat het Vaticaan een machtsfactor is en tegelijk of in de eerste plaats het centrale punt van een internationaal georganiseerde kerk zullen de loc- spraken van de paus zich steeds tot twee groepen De tweede groep waar de paus zich op richt zijn de politieke machthebbers. De voor hen bestemde boodschappen variëren naar plaats en omstandig heden. Er wordt beleefd geluisterd en er worden ook wel eens concessies gedaan. Maar het klinkt hard niemand mag de illusie koesteren dat de zaken in de betrokken landen zullen veranderen. Zodra de paus is vertrokken worden ze op dezelfde voet voortgezet. Priesters m landen van Midden- en Latijns-Amenka krijgen de ernstige waarschuwing zich niet. met, politiek te bemoeien: speelt dat dictatoriale regimes niet in de kaart? Elders roept de paus de machtheb Vele protestanten en naar bekend is ook vei: rooms-katholieken die het met de boodschapt! de betekenis van het. Evangelie ernstig willen neme- verkeren in verlegenheid bij het volgen van de reizs van paus Johannes Paulus II. Het 'spreken van te kerk' waarmee protestanten het vaak zo moeiij hebben komt bij deze paus niet als een vraag aar orde. Is het dan verkeerd een relatie te leggen me'ï eenvoud van de woorden die eeuwen geleden den* van Nazareth als mens onder de mensen, als éénvd ons. heeft gesproken? Moet zoiets als naïef words afgedaan, met het argument dat de tijden veranderd en oneindig ingewikkelder zijn geworden' Ik denk dat deze vragen losstaan van het al of vt erkennen van het pausschap. Het gaat om te ervaring van de waarachtigheid in woorden 5 handelingen. Zij die de vragen stellen zouden* graag zien dat voor de show deze eenvoud in fi plaats kwam. dat niet steeds weer de indruk k£ ontstaan dat kerkelijke machtsposities moeten w den gehandhaafd, dat er wat minder sprake zouzft van vormen van christelijke zelfgenoegzaamheids het alles beter weten, dat er meer dan nu het gevalt gesproken zou kunnen worden van herkenbaarhB in een aantal wezenlijke elementen van het Evan? lie. J. J. Te*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4