Het Festival van de uitschieters Het scherp van de snede BOEM IS HO! Nina's eigen rel HET A CHTSTE NOR TH SEA WILLEM BUIJS (EN APOLLONIUS) IN HET PARK VAN TOORNVLIEDT Wegwijzer Signalemen! PZC/ kunst/cultuur MAANDAG 11 JULI 1983 ..Ik heb de tfjd. zaken van cuh naar ons toegetrokken. eigenl|]l als Apollonius dat deed en de komst is een beeldenreeks die gen tot onderwerp heeft waai heel veel mensen op zeer veis lend terrein dagelijks te makenl ben. Alleen heb ik wat vaak platl plat blijft nu ruimtelijk gem» drie dimensies per figuur, een ta 're vorm voor papieren wijshedf Prestige Willem Buijs had deze 'Conti Apollonius' al vorig jaar willeil ten neerzetten in het befaamdeb denpark Middelheim bij Antwci) De grote, veel tonnen zware, plas kenreeks was evenwel niet op klaar zodat men in Antwerpen ra volstaan met Buijs' Verbal Way, project dat binnenkort waarsc! lijk zal worden gerealiseerd In Gentse Citadelpark, vlakbij dt gang van het Museum voor Sd (Moderne) Kunsten. De verschi de elementen werden door tui komst van de Middelburgse st< houwer Cor de Kuyper in Carrai bij de groeve zelf uitgevoerd Willem Buijs: „Ze hebben hetcf." als een prestige-object opgevat ,c ambacht kon met al dit precisie» 0 het volle pond krijgen. Dat is: ook de enige reden dat ze hel gedaan hebben. Tegenwoordig! men het er veel te druk met pi marmer voor Arabieren en wordt lastiger om als beeldhouwer no? I slag aan de bak te krijgen. Maz hebben het gedaan èn voortreft j Ik ben er met De Kuyper kijken. Dat was op zichzelf een® gebeurtenis". 's Nachts zijn de musea dicht. 1 is de kunst dan?, vroeg Malraiu: af. 'Conix' staat nu aan de rand de stad, weg bij de maker. *- Buijs: „Kunst moet gebeuren,» dat ook is. Die afstand is dur ergste niet. Ik heb wel gedacht de mogelijkheid van een meer trale opstelling, maar daar as t weer teveel rust. Misschien ws c' verwijzing in de stad aardig gerc 0 maar een gedocumenteerde e? jj tie in de Vleeshal bleek onmogt n vanwege de vele tonnen mante' het stadhuis wel eens zouden! u nen vervormen. In een dergelijt g ject was nog niet voorzien...j André Oosthoek Foto: Wim Riemens 5 Buitenobjecten nan Wie 8 Buijs in Middelburg: 0 Conix of Apollonius, P& i huize Toomvliedt. Koii kerkseweg. j Artica, Bolwerk tegencat 0 de Veerse Singel. g Teatrum Analomicurn, Hl gepreekgang-Kuiperspoori. e Buijs werd geboren op 4 j 1937, studeerde aan de Acai t mie voor beeldende kunsten* Rotterdam, het Instituut tos kunstnijverheidsonderwijs i Amsterdam en kunsthisld 1 aan de Universiteit van At j, sterdam. Hij was onder ffltf werkzaam als ontwerperbi]& glasfabriek Leerdam en int grafische vakken. Was 5 gastdocent verbonden aani Rotter damse academie ent: poseerde op verschilled plaatsen, onder meer in Jfif delheim-Antwerpen. Tijd Tijd, afstand, ruimte: het zijn de begrippen die aan het werk van Willem Buijs ten grondslag liggen. Hij getuigde daar eerder en op verschillende plaatsen van. Zo sloot hij in 1980 het eerste deel van zijn Venus-project (Milos) at met een belangwekkende tentoonstelling in de Middelburgse Vleeshal. Bijna gelijktijdig verschenen twee plastie ken in het Middelburgse stadsbeeld. 'Artica' en 'Teatrum Anatonicum' en kon men zijn Florentijns project 'Uo- mini Illustri' zien. Men zou dat rubricerend kort af kunnen doen met berichten over vroeger en nu. Daarmee is evenwel slechts het kleinste deel verwoord en wie over teken toch taal wil schui ven, zal het moeten hebben over relaties in de tijd. zijn in de tijd en duren in de tijd. Men moet zó doende vooral niet vergeten dat bij zowel l'ètre als la durée een begrip als élan vital hoort, een bindende, drijvende kracht die de betrekkingen tot stand brengt, onderhoudt en hun duur verzekert. Teken Uitgangspunt van dit nieuwe werk is het achtdeligc boek van Apollo nius (260-190 vóór Christus) 'De sec- tionibus conicis' heet en dus over de kegelsnede handelt. De plas tieken zijn rechtstreeks op de uit komsten van dit werk geënt. Komt men bij Apollonius ten eerste male de begrippen parabool, ellips en hyperbool tegen, op het groene gras van Buijs vindt men de snijlijnva rianten in marmer: van taal tot teken. Van teken tot taal. Willem Buijs: Wie nu een beeld maakt moet vind ik de tijdsfactor laten zien Niemand is uit en door zichzelf wat hij is. Hij is een produkt van geschie denis en cultuur zo goed als de dingen waarmee hij omgaat en werkt. Als ik Carrara kies heeft dat een bedoeling. Er is al die wat voor- dehandliggende koppeling tussen marmer en klassieke oudheid. Bo vendien heeft dat gesteente zijn ont staansgeschiedenis, zijn geologie. Plastic heeft dat bijvoorbeeld veel minder. Het is niet langer alleen meer een kwestie van wat het is. maar ook van hoe het is. Niet alleen de vorm en het materiaal verwijzen, ook de manier waarop er in al die jaren met vorm en materiaal gewerkt is de vergeestelijking ervan keert terug Je zou kunnen zeggen lijke maat De dingen overheersen niet, ze dringen zich niet op. Het zijn geen onmetelijk hoge en grote zuilen die mensen terneerdrukken, neen, hier blijft alles op ooghoogte, direct waarneembaar. Je kunt er om heen lopen, alle vijf opstellingen kunnen stuk voor stuk voor zichzelf spreken. Men hoeft dus ook niet perse aan moeilijke overzichten en gehelen te denken, als men dat niet wil. De onderlinge samenhang zit er natuur lijk wel in. Het idee lost zich in verschillende objecten op". Lester Bowie, drummer Don Moye en bassist Malachi Favors zich met fors geweld teweer. Een ontlading die we dit weekeinde zelden gehoord heb ben is het gevolg. Het is nog drie maal feest op zaterdag In het Tuinpaviljoen speelt good old Jay McShann voor het eerst in 38 of 39 DEN HAAG „Ik had het zelf niet gezien", lacht Hans Dulfer, „maar op de monitors stond de oproep: Hans Dulfer naar commissiekamer 2. Hoor ik later dat er een man zich bij commissiekamer 2 meldt. Hans Dulfer?, had hij gevraagd. Enfin, hij wordt binnengelaten. Na een half uur kijkt hij op zijn horloge en vraagt aan mevrouw Acket: waar blijft die Dulfer? Hij zou hier toch spelen?" Minder avontuur op North Sea '83. Zou dat te wijten zijn aan een geringer Nederlands aandeel? Dat mag dan aangetoond kunnen worden, maar in de enorme vergaarbak die zo'n jazz- driedaagse met zijn honderden muzi kanten nu eenmaal is. kost het toch geen moeite om tegen erg veel kwali teit op te lopen. Op vrijdag: Bobby McFerrin. het gospelfestival en de Cubaanse band Irakere. Op zaterdag de Zweedse band Mendo Dawa, VSOP II. Jay McShann and Jimmy Wither- spoon, het Art Ensemble of Chiacago en de fameuze Queen of Salsa, Celia Cruz. Op zondag tenslotte: Tania Ma ria en het Charles Lloyd-Michel Pe- trucciani Quartet. Woody Herman Een kleine greep: de nieuwe band van Woody Herman wordt geken merkt door een grote mate aan disci pline en een vergelijkbare homogeni teit. Het doet af en toe wel wat denken aan de kleur die de big bands van Stan Kenton bezaten, want dit jaar zijn er solisten bij die zich onderscheiden. Herman's eigen spel vertoont geen bijzondere glans meer. maar hij blaast op klarinet nog zonder blikken of blozen mee met de hoogste registers van zijn trompetsectie. In de te kleine Toneelzaal betovert vocaal wonder kind Bobby McFerrin zijn ademloos toeluisterende gehoor met weergaloos knappe stembuigingen in een solo concert. McFerrin tikt op zijn borst kas, gebruikt handen als resonerende schermen, imiteert muziekinstrumen ten nog verbluffender dan Al Jarreau en laat het publiek Stella by Starlight neurien zodat hij een klarinetsolo kan nabootsen. Zijn métier neigt naar clichématige kitsch, maar McFerrin's fantasie is wel erg groot. De verbluf fende wijze waarhij bij Blackbird van The Beatles inderdaad laat wegvlie gen is groots. Corea Chick Corea onlangs in Nederland hand in hand met Friedrich Gulda treedt op North Sea op met vibrafo- nist Gary Burton. Vooral de terug houdende manier waarop beiden en kele delen uit Corea's Children Cor ner spelen, ontroert. Het zijn zeer korte, vaak in unisono of harmonie uitgeschreven stukjes van nog geen minuut elk. Dp heperking die hierin meesterlijk wordt getoond is volkomen zoek als Corea solistisch met Monk's Round Midnight stoeit. Een overdaad aan versiering doetje dan geloven dat het stuk nauwelijks nog thema bezit. Het Spiritual Festival verdient herhaling. De vaak gelauwerde Stars of Faith laten zich ditmaal niet van een al te geïnspireerde kant horen, maar The Sensational Nightingales (vier heren uit Georgia) zingen nog steeds even schitterend als in de jaren veertig en vijftig, toen hun meerstemmige, soul- getinge gospel Elvis Presley ontroer de. Art Ensemble Na een rustig verstild begin, op de grens van ademhaling en instrumen taal geluid ontpoppen Roscoe Mit chell en Joseph Jarman zich als be zwerende goeroes. Dankzij circular breathing-technieken herhalen ze de zelfde vier' tonen met grote regel maat. Daartegen stellen trompettist jaar samen met de blueszanger die hij als eerste mocht aankondigen. Jimmy Witherspoon. Met krachten als drum mer Oliver Jackson en Budd Johnson wordt het genre uitputtend behan deld; geen effect wordt er geschuwd. Hoogtepunt is een blote handensolo van Jackson, die zijn leeftijd weer eens loochent. De Amsterdamse big band van Frank Grasso bivakkeert elk weekeinde in het Odeontheater. een gezellige omgeving waar een en kele onzekerheid bij de jonge solisten met zo opvalt Op het Dakterras kun je je geen uitglijer permitteren. De Crea Big Band met Mathilde Santmg gladjes in Louis Jordan's Is She is or is She ain't my baby doet het heel aardig. Celia Cruz zorgt laat op de avond nog voor tropische orkanen van zinde rend dansplezier als zij als gaste optreedt bij de voortreffelijke salsa band van Toto Puente. Vooral haar overslanke. in snelle gelijnde japon gegoten lichaam typeert als weinig anders de mate van overgave die voor deze onstuimige muziek een eerste vereiste is. Het publiek pikt die les moeiteloos op. We hebben dan nog niet het voortref felijke, op virtuoos niveau nauwelijks te overtreffen optreden van VSOP II gehad. Branford Marsalis. het saxspe- lende broertje van het jonge trompet- wonder Wynton. geeft geen krimp, maar delft in dit milieu van Ron Carter, Tony Williams en Herbie Han cock toch het onderspit. Wynton blaast prachtige frases op een bijna tuba-achtige toon in de ballad Opus 1.5, terwijl Carter glissandi in drieto nen maakt alsof het kinderspel is. Terechte bijval oogst het kwartet van de lange Amerikaanse tenorist Charles Lloyd en de kleine Franse pianist Petrucciani, die op een aange paste vleugel speelt. Zijn soli zijn wondertjes van vernuft, nu eens ge bonden en zangerig, dan weer be staand uit kleine riffjes die de bal lads en blues van het kwartet ziel verlenen. Rietveld - Onder de titel 'Rietveld als meubelmaker' houdt het Centraal Museum in Utrecht van 16 juli tot en met II september een tentoonstelling over de meubels van de Stijl-kunste naar Gerrit Rietveld (1888-1964). DEN HAAG - Ne me quitte pas, verlaat me niet. Zo luidt de titel van de laatste elpee van Ni- na Simone. Een langdu rige afivezigheid van de internationale podia zou door een aan de release van deze plaat gekoppelde toemee worden begeleid. Nina terug op het podium! Dat deed de gedachten terugsnellen naar haar Amsterdamse concer ten. Onvergetelijke ge beurtenissen, waarbij je als bezoeker het gevoel kreeg twee, drie uur lang in een transcedente toestand ie verkeren. Opgeheven uit de dage lijkse sleur door die wonderlijk bezielde stem van de nu 50-jarige Simone. Nina, de ge doodverfde ster van dit North Sea, heeft het er evenwel lelijk bij laten zitten. Na afloop van haar tweede optreden, dat vrijdagnacht nog geen vijftien minuten in be slag heeft genomen, rest haar boe-geroep. Het enige dat ze met haar begeleider, de slagwer ker Leonardo Fleming, heeft ondernomen, be stond uit het oprekken van drie meezingers. Ni- na keert niettemin terug naar de bühne en rea geert op boze verwijten uit de zaal: „Ik sta hier omdat ik moet. Maar ik ben jullie niets verschul digd. Wie boekt mij nou om drie uur 's nachts?". Volgt een aangepaste versie van My Way, waarin verwijten aan het adres van Paul Ac- ket, haar agenten en het ongedurige publiek ver scholen zittenNina, zin gend: „Elke keer als ik blij ben, komt er een opgeschoten knaap langs die me verdrietig maakt". Daar lijkt het bij te blij ven. Maar zeker drie honderd mensen blijven plakken in de PW A-zaal. Zij eisen hardop restitu tie voor deze wanpresta tie. Weer komt Nina te rug. Onverstandig ge noeg gaat ze in debat en legt ze daarbij nogal wat persoonlijke ellende bloot: „Ik heb 45 albums gemaakt en geen cent overgehouden. Hoe kan ik je nu terugbetalen?" Als een meisje vertelt dat ze van Nina houdt, maar de hele week heeft moeten werken om haar te kunnen zien optre den, reageert de vedette met een schouderopha len. „Als jullie echt wil len dat ik nu voor jullie nog wat speel, kom ik nooit meer terug in Ne derland". Een jongen uit het publiek, die Simones onmacht verkeerd beoordeelt: „U bent ar rogant, mevrouw". Nina ontploft, voordat ze wordt weggesleurd. De organisatie betaalt onder excuses aan het publiek tien gulden te rug. Simone laat zich niet meer zien. Dat Ne me quitte pas. krijgt een schrijnende bijbeteke nis Foto's: Hilgemann's tijdens en na de behandeling. iVan onze kunstredactie) DORDRECHT Met een enorme dreun is zaterdagoch tend op het terrein van de voormalige Victoria-biscuitfa- brieken de twee kubieke meter grote stalen kubus van de kunstenaar Ewerdt Hilgemann neergekomen. De kubus zal - als monument voor het Oost-West-beeldhouwersfo- rum én de gesloopte fabriek - blijven liggen op de plaats waar ze neerkwam. Hilgemann wierp het kunstwerk vanaf de drieëndertig meter hoge lifttoren. In het Oost-West-forum ontmoeten Japanse en Neder landse kunstenaars elkaar om samen een groot project te verwezenlijken. Dat gebeurt op het braakliggend terrein van de vroegere EMF-motorenfabriek en rond de Victoria- ruine in Dordrecht. Het project moet zaterdag klaar zijn Dan zullen b en w van Dordt de zaak officieel 'overnemen' Het werkterrein ligt vlak naast de spoorlijn, zodat het Forum een groot maar uiterst 'snel' publiek kent. In het park van de Middel burgse buitenplaats Toornvliedt trekt de kunste naar Willem Buijs met zijn nieuwste werk 'Conix of Apollonius' lijnen in de tijd. Het briljante wit van Carra- ra-marmer is plotseling het grote, groene middenveld gaan beheersen. Vijf onver wachte tekens, als markerin- dat alles letterlijk ingewikkelder wordt". „Nu heb ik geprobeerd om het uitein delijke resultaat zo zuiver en sober te houden dat ieder daar onmiddellijk dingen in kan ontdekken die niet louter van de boeken maar echt van de mensen zijn. Dat zijn dus dingen waarover gedacht en gesproken kan worden. Ik hoor uit reacties dat mensen de behandeling van bijvoor beeld het marmer prachtig vinden. Dat heeft te maken met de eeuwe noude ambachtelijkheid van steen houwers. Bovendien is er de mense gen langs een pad. De wandelaar komt ze tegen en herkent. Herkent wat? De ideaal- klassieke vorm. de in gepolijst mar mer besloten verwijzing naar de Eeu wen der Eeuwen, de direct-aanspre- kende manier waarop ambachtelijk heid gestalte heeft gekregen, of wel licht iets of veel van de erflater Apollonius van Perga? De Middelburgse tuin van Huizinga staat zo in de schaduw van Gisteren, koestert naar Morgen het volle licht van de Dag. Langs Buijs' lijnen in de tijd is het al een beetje het licht van de volle dag geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4