v rv WONEN IN EEN PONSKAART t het resultaat van tik-tak-tor y 1! TERDAG 9 JULI 1983 'fotografie wim riemens ie wil wonen op de vijftigste verdieping? Wie durft op 130 meter boven de grond op een balkon te staan? Wie zich zeker genoeg voelt op zulke hoogten, kan in twee tot drie jaar een unieke woontoren in Rotterdam terecht. Aan het Weena, midden in het Rotterdamse itgaans- en winkelcentrum, komt de hoogste woon-wolkenkrabber van Europa, 50 Érdiepingen hoog (125 tot 130 meter), die neerkijkt op alle andere gebouwen in de moderne avenstad. WK woontoren boezemt vanaf de te- stafels ontzag in. Niet zozeer vanuit t besef dat het hier gaat om een bouw dat het Europese hoogtere- d breekt. Wat de toren nu al, fordat het eerste beton is gemengd jestort, beroemd maakt is het rlljk. Het gebouw is niet alleen ter hoog, maar ook zeer mooi. Het ptwerp is rank. sierlijk, zwarte raam- «ningen willekeurig uitgestrooid 'er witte gevels. Het effect is verras- ind en heeft het gebouw al een naam bezorgd: de ponskaart. ,,Een ma naam", zegt de architect H. B Under er zelf van. W t vereist durf om hoog te bouwen. naam van de ontwerper zal aan 'n letterlijk hoogtepunt verbonden Üven, wat hij voor moois of lelijks rder nog zal maken. Klunder: „Met 'n gebouw word je inderdaad be- <md ja, Het staat er. Niemand kan "omheen. Ik ben er trots op dat ik ets kan maken in mijn geboorte- Waarom heeft hij gekozen voor het opvallende ponskaartuiterlijk. Wat voor Henk Klunder voorop stond, was dat het woongebouw duidelijk moest ogen als een woongebouw en geen kantoor. „Dus wat we niet wil den was een gesloten gevel of van die horizontale banden zoals je bij veel kantoren ziet". De woonfuncties moest zichtbaar worden in de gevel door de aparte eenheden te laten zien via de raamopeningen. Vervolgens bepaalde de techniek de rest. Klunder: „We wisten al heel snel dat de raamopeningen niet recht on der elkaar mochten zitten. De gevels hebben een dragende functie in de constructie. Als je de ramen dan recht onder elkaar zet blijven daartussen smalle kolommetjes over en dat is te zwak". De gekozen hoogte is ook niet vrij bepaald. „We dachten aanvankelijk eerst aan een gebouw van tachtig meter hoogte omdat dat net zo hoog is als het vlakbijgelegen Shell kantoor. Maar het bleek dat als we een gebouw van die hoogte zouden funderen op de eerste zandlaag dan zou de tunnelbuis van de metro er vlak naast zo'n zes tot zeven centimeter kunnen verzakken. Dus moesten we funderen op de twee de zandlaag, op vijftig tot 55 meter diepte. Dieper funderen is uiteraard veel duurder. Alleen al omwille van de bouweconomie moesten we dus wel hoger. De meerkosten van de funde ring moesten over meer woningen verdeeld worden om het betaalbaar te houden". Als dat besluit eenmaal is genomen, dan maakt het volgens Klunder niet veel meer uit hoeveel verdiepingen erop komen. Niet voor de bewoners zelf die vanaf de vijftiende verdieping net zo'n gevoel voor hoogte zullen als op de vijftigste. En ook Projectie van de woontoren in het beeld van de Lijnbaan, het Rotterdamse winkelcentrum. niet voor kijkers op straat. „Als je beneden staat, zie je niet meer of een gebouw tachtig meter, honderd of 140 meter hoog is.". eisen Er waren meer eisen vooraf die het uiterlijk hebben bepaald. De dragen de constructie moest van beton zijn. Staal mag in Nederland niet voor woongebouwen worden toegepast omdat het bij brand zou smelten en zo'n gebouw dan in elkaar zakt. De beschikbare plek bood ruimte voor een toren van minimaal 25 bij 25 meter tot maximaal dertig bij dertig. Alle technische eisen, veiligheidseisen en andere voorwaarden beperken in principe de ontwerpvrijheid Klunder: „De constructieve aspecten van zo'n gebouw zijn nog net meest Interes sant Je moet proberen daar het maxi maal mogelijke uit te halen en dat te verwerken in een verschijningsvorm die niet alledaags is". „De stedebouwkundige voorwaarden lagen natuurlijk vast. Rotterdam wil de op deze plaats een woontoren omdat ze weer meer bewoners midden in de stad wil. Een aantal jaren terug wilde iedereen de stad uit Er is zo langzamerhand weer een trend terug ontstaan. Jonge mensen zonder kin deren willen dichtbij de stedelijke voorzieningen, bij de bioscoop, uit gaan winkels, openbaar vervoer". Hij verklaart daaruit ook de enorme belangstelling van potentiële bewo ners voor het gebouw. Na een eerste serie advertenties in Rotterdamse dagbladen hebben zich 1800 mogelij ke bewoners gemeld, waarvan dui zend serieuze gegagdigden zijn over gebleven. Wie wil in de ponskaart wonen? Volgens Klunder zijn het jonge alleen staanden of stellen zonder kinderen die vlakbij de binnenstad met al haar voorzieningen willen wonen. „Het meest aantrekkelijke van dit gebouw is natuurlijk het fantastische uitzicht. Je kan elk schip in Hoek van Holland binnen zien komen", prijst de Rotter dammer aan. kosten Het worden geen peperdure apparte menten. Dat is het uitgangspunt voor zowel de bouwer, de Hollandsche Beton Groep en de meest waarschijn lijke financierder van het project, het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. De totale kosten worden begroot op 37 miljoen gulden. Dat is uitgaande van het maximale aantal van 350 flats bij 50 verdiepingen, ruim 105.000 gulden per woning. Als het huurwoningen worden, dan betekent dat een maandprijs van 650 gulden. Het ABP wil echter liever geen huur woningen maar koopwoningen. Om de maandeijske lasten betaalbaar te houden, onderzoekt het pensioen fonds nu een speciale hypotheekvorm josé smits die rekening houdt met inflatie en groeiende inkomens. Er wordt ge dacht aan een hypotheekrente van 5,6 procent, al wil het. ABP dat cijfer niet bevestigen. Het ABP stelt overigens nadrukkelijk dat ze nog geen enkele formele besis- sing over het ponskaartproject heeft genomen. Als straks de werkelijke belangstelling voor huren of kopen tegenvalt, trekt het ABP zich alsnog terug. Belangrijk is ook of de bereken de bouwkosten van totaal ongeveer 37 miljoen haalbaar zijn. verenigde staten Architect Klunder is daarom ook juist aangezocht als ontwerper om dat hij veel ervaring heeft met wo ningbouw in de sociale sector. Hij moest ervoor garant staan dat het ontwerp niet te luxe en te duur zou worden. Dat hij als architect nog nooit hoger bouwde dan acht verdie- Architect H. Klunder pingen werd van minder belang geacht. Klunder is speciaal naar de Verenigde Staten afgereisd, naar New York de stad die beroemd is om zijn wolken krabbers. om uren met het hoofd in de nek inspiratie op te doen. „Je hebt er eigenlijk niets aan", concludeert hij nu „De veiligheidseisen bijvoorbeeld zijn hier in Nederland veel hoger. In de VS mag wel met staal worden gebouwd, hier niet. Er is daar ook£en totaal andere houding tegenover het wonen in zulke hoge gebouwen". Eén belangrijke vraag kon aan de hand van de ervaringen in de VS makkelijk beantwoord worden. In het eerste ontwerp van de Weenatoren was uitgegaan van niet te openen ramen. „Wij waren bang dat er op die enorme hoogte windturbulenties zou den kunnen ontstaan die gevaarlijk zouden zijn als je bijvoorbeeld een raam zou openen. In de VS bleek dat het helemaal geen probleem is. Om dat de potentiële bewoners hier in Rotterdam allemaal lieten blijken dat ze wel frisse lucht wilden hebben en zelfs buitenruimte, hebben we de ra men toch zo gemaakt dat ze open kunnen en zelfs bij elke woning een loggia (een klein balkon) getekend". De ramen kunnen met verder open dan twintig centimeter. Niet zozeer om zelfmoordpogingen tegen te gaan, maar meer om ongelukken bij bijvoor beeld het ramen lappen te voorko men. En zelfmoord. „Ach, als je dat per se wilt, lukt het ook vanaf de zesde verdieping", aldus de ontwerper. Tijdens het doorrekenen van de con structie is gebleken dat de toren, ondanks zijn hoogte, eigenlijk heel traditioneel gebouwd kan worden. De vloeren en wanden worden gestort volgens de traditionele gietmethode in bekisting Dat betekent: eerst vloer en wanden storten, laten harden, de bekisting los maken, op de verse vloer plaatsen en opnieuw beginnen. Het is een langzame methode maar wel de goedkoopste en meest zekere. Alle leidingen en transporten kunnen toe zonder tussenstation. Er hoeft bijvoorbeeld niet op de helft van de hoogte een waterreservoir te komen om vandaar de bovenste verdiepingen te voorzien. Volgens Klunder zit de bovenste verdieping er. dank zij de goede isolatie, en de aansluiting op het stadsverwarmingssysteem, er net zo warmpjes bij als de onderste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21