...WELKOM AAN BOORD! 1VLAGGESCHIP de nieuw amsterdam op eerste cruise tranen over heijplaat PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 'n menige huiskamer in de Rotterdamse wijk Heijplaat, het 'RDM-dorp', zal schamper zijn .gelachen toen het bericht in de kranten verscheen dat de nieuwste aanwinst van de l-Amerika Lijn, de Nieuw Amsterdam III, niet op de afgesproken tijd klaar was. Het nxe cruiseschip is nu pas in de vaart genomen en dat is anderhalve maand later dan de bedoeling was. schadepost die in de miljoenen loopt, want de HAL heeft zelfs moeten besluiten om het ele zomerprogramma van de Nieuw Amsterdam III te annuleren. Dat betekent dat op het aoment al 15.000 passagiers zijn afgezegd die zich voor een cruise op het nieuwe prachtschip ladden gemeld. Er is wel met spoed een alternatief cruiseprogramma opgesteld, maar of al ie teleurgestelde passagiers daarmee worden teruggewonnen, is de vraag. Kamer gesteld, de vakbonden kondig den aan op het loonfront water in de wijn te willen doen en Colijn werd onder druk gezet. Ïe problemen dienden zich aan in het lid-Bretonse Saint Nazaire, waar de rf Chantiers de l'Atlantique de h euw Amsterdam bouwde, toen de *IAL begin mei niet akkoord ging met overdracht van het schip en be- ot de doop op 25 mei door prinses 3,l|argnet u te stellen. De werf had 2| Ih gewoon op het karwei verkeken, a'jteent men bij de HAL. Volgens de 'Ttatschappij zou de Nieuw Amster- m beslist zijn afgekeurd door de sei^nerikaanse gezondheidsinspectie, nu eenmaal strenge maatstaven ,01 liegt. Keuken, pantries, bars en jonditioning voldeden bijvoor- sld niet aan de eisen, terwijl een o|Jmtal voorzieningen slecht functio- erde en ook de afwerking van de tien en salons niet voldeed. 7 j n ontgoocheling voor de HAL, die l veel tam-tam in vooral de Ver- lgde staten de Nieuw Amsterdam i publiciteit had willen brengen. In contract met de werf stond wel n boeteclausule voor een te late ïdfflevering, maar de Fransen oordeel- n dat het schip wel degelijk kant en aar was. Dit zakelijke conflict leidde frtoe dat uit protest het werk aan de V euw Amsterdam werd stilgelegd. Elpderhandelingcn tussen de HAL en tnliers de l'Atlantique waar k het befaamde droomschip Fran- werd gebouwd mondden uitein- ibu lijk toch uit in een akkoord, zodat es et alleen een schadevergoeding zal orden betaald, maar ook de Nieuw 6" üsterdam volledig werd aangepast de eisen van de HAL. In septem- kan echter pas het geplande seprogramma worden uitgc- rd. oblemen genoeg dus voor de HAL, ^jharvan sinds het vertrek uit Rotter- in 1970 de vlaggestok op de tillen, de kassa op de Bermuda's en t hoofdkantoor in New York staan, adat de transatlantische reizen tot I I verleden behoren, noemt de maat- appij zich in de Verenigde Staten lïnwoordig liever Holland America TUises. Het is ook een echt Ameri- bedrijf geworden en waar- djnlijk is er daarom geen plaats ar wat nostalgie, want de Nieuw ttterdam III zal regelrecht vanuit tokrijk naar New York varen, zon- zich even in Rotterdam te laten L HAL maakt namelyk moeilijke ten door. Er is een overcapaciteit de cruisemarkt en de vraag r te snoepreisjes toont slechts een nnge progressie. De problemen met gfl Nieuw Amsterdam komen dus wel leen zeer ongelegen moment, ook al R nu de Franse werf in de beurs. van de HAL lagen daar de bestekteke ningen kant en klaar, maar toch ging de order naar Frankrijk. Dag werkge legenheid. Dat was in 1980 nog even een politieke Met succes, "want uiteindelijk kwam rel. De Merwede kwam samen met Chantiers de l'Atlantique met de laag ste kostprijs voor de dag, maar ons land moest zich zo nodig aan de OESO-financieringsregeling houden. De Fransen bleken die plotseling te de 'mannenbroeder' af met een kre diet van 12,2 miljoen. Voor het overige geld moesten particulieren zorgen. Een voorwaarde was dat bij de bouw Nederlandse materialen zouden wor den gebruikt, terwijl de werknemers gerard brouwer procent van hun loon in te leveren tot het bedrag van 300.000 gulden was bereikt. Op 15 oktober 1935 kon de bevolking van Rotterdam de vlag van zolder halen, terwijl Colijn tevreden de rook van een verse bolknak nakeek: hij had het toch maar weer gefikst. De Heij- platers accepteerden het loonoffer, zijn vergeten. Met als gevolg dat Ne- van de werven bereid moesten zijn 2.5 derland de 150 miljoen dollar die waren gemoeid met de bouw van de Nieuw Amsterdam, niet op langere termyn tegen dezelfde lage rente kon financieren, terwijl in de Frankrijk de werf, de banken en de staat wèl eendrachtig samenwerkten en gunsti ger voorwaarden voor de na-fmancie- ring konden aanbieden. De HAL-vloot bestond in het midden van de jaren '30 uit de Statendam, Rotterdam, Volendam en Veendam. Ondanks de depressie en de verliezen die de maatschappij leed, zo had men berekend, kon er wel een bescheiden winst worden gemaakt als er een schip van de Statendam-klasse bij zou komen. Minister-president Colijn werd benaderd voor een bouwkre- diet, maar die hield de boot af. Aan de RDM werd prijsopgave gevraagd. De werf zou samen met De Schelde in Vlissingen, Piet Smit in Rotterdam en Wilton Fijenoord het nieuwe schip kunnen bouwen. Verder verzocht de HAL Harland and Wolff in Belfast een offerte te doen. De Noordierse werf becijferde het. bedrag van 12 200.000 gulden, terwijl de RDM op 13.500.000 gulden uitkwam. De order dreigde dus in het buitenland te stroopten de mouwen op en gingen worden geplaatst, temeer omdat de aan ,je siag. ,,Toen deed de regering Noordierse regering wel gemakkelijk tenminste nog iets geld leende om zodoende de scheeps- ze nu bouw te helpen. Terwijl de Nederlanders in de rij ston- r ons zeggen Op 3 januari 1936 vond de kiellegging - plaats van het 36.982 brutoregisterton den voor steun, probeerde men Colijn metende schip, op 10 april 1937 werd ervan te overtuigen dat de werkgele- de 231 meter )ange Nteuw Amsterdan, genheid en de schatkist gebaat zou- doo, koningin Wilhelmina te water den zijn met de bouw van de Nieuw Amsterdam op een Hollandse werf. Maar het bleef neen Colijn was niet bereid met geld over de brug te ko men. De zaak kreeg echter steeds meer publiciteit. De pers wierp zich op de affaire en vooral Rotterdam roerde zich. Er werden vragen in de gelaten en op 23 april 1938 volgde de feestelijke proefvaart. Op 10 mei 1938 om 00.14 uur stonden duizenden men sen op de Wilhelminakade om de eerste afvaart naar New York mee te maken en volgens de overlevering moeten daar heel wat traantjes zijn weggepinkt. Welkom aan boord" zegt gezagvoerder F. H. van Driel, die zijn bezoek uit Holland opwacht bij de loopplank van zijn fonkelnieu we „cruise-liner". „Welkom aan boord" prevelen de al even zo beminne lijke als bekoorlijk glimlachende lady-hostesses. „Welkom aan boord" knikken al die uit Indonesië afkomstige bediendes en werpen zich, wat onwennig maar beleefd, uiterst resoluut op de bagage van de gasten. „Uw ticket alstublieft... Wilt u mij maar volgen? De Holland Amerika Lijn, beter weer; één voor slecht weer en één bekend als „HAL" heet sinds 1978 die ongevoelig is voor zichtbeper- eigenlijk „HAC". Dat klinkt minder kende factoren als regen of mist. vertrouwd, maar staat ter verduide- Dat is de anti-aanvaringsradar, die lijking voor „Holland America Crui- feilloos de positie aangeeft van ses" Het. hoofdkantoor van de, schepen of obstakels die zich bin- sinds 1873 als Nederlandsche Ame- nen 90 mijl van de Nieuw Amster- rikaansche Stoomvaart Maatschap- dam bevinden en bovendien een pij, in Rotterdam gevestigde rederij computergestuurde koers uitzet, verhuisde in dat jaar naar Stamford waarmee het gevaar v is teruggebracht tot nul. in de Verenigde Staten. De „HAC" slaagde er in betrekke lijk korte tijd in de toonaangevende roSBYlthül maatschappij te worden op de crui- se-linemarkt. Toerisme, of beter ge- Veiligheid v r de passa- zegd een varende vakantie aan giers die, volgens goed gebruik bij boord van fraaie drijvende hotels. Die markt lag en ligt in Amerika. Reisjes aan boord naar het Caraibi- sche gebied, Florida. Mexico of des noods de wereld rond. De prijzen voor dergelijke plezierige tijdpasse ringen vaneren van tien- tot hon derdduizend gulden per persoon. Geen enkel bezwaar voor de ruim 1,2 miljoen Amerikanen die gedu rende de afgelopen jaren jaarlijks de cruise-markt gebruikten om zich aangenaam te verpozen. varend hotel Amerikanen blijken niet alleen een reislustig volkje te zijn dat be schikt over de financiële middelen om zich een wat min of meer extra vagante 'holiday' te kunnen per mitteren, Amerikanen houden er ook van een beetje te worden ver wend. Dat hebben de smaakmakers van de toonaangevende cruise- company" HAC heel erg goed be grepen. De derde versie van de „Nieuw Amsterdam" is aangekleed naar de idee van „zorg dat de mensen zich hier thuis voelen-' Dat was de bood schap die architect De Vlaming de HAC, geen passagiers maar „gasten" worden genoemd. Voor de veiligheid van die gasten zijn er 1500 brandmelders, twaalf red dingsboten, vier tenders en een serie reddingsvlotten met een geza menlijke capaciteit van 2425 zit plaatsen. Iets minder zitplaatsen zijn er in de „Manhattan Dining Room". Maar aan de 147 tafels die daar staan opgesteld, kunnen altijd nog zo'n 722 gasten aanschuiven voor het nuttigen van de met veel zorg berei de warme en koude spijzen. Tot de inventaris van dit eetverblijf horen 36.000 stuks Rosenthal porcelein, een gelijk aantal stuks zilveren be stek. alsmede een gigantische col lectie glaswerk. Waarde van dit eet gerei 2,8 miljoen gulen. Het keukengebeuren onttrekt zich verder aan de waarneming van de gasten. De keukenbrigade stampt er echter 6000 maaltijden per dag uit. Boven de ruim ingerichte eetzaal bevindt zich op het Promenade Dek het Lido Restaurant Geschikt voor ontbijt, lunch of een snelle hap. Op datzelfde dek de „Perel Straet". Winkeltjes waar gasten die nog rieur van het schip voor zijn reke ning te nemen. En omdat mag wor den aangenomen dat onder de 1210 gasten die per reis aan boord van het schip verblijven er toch nog wel degelijk verschil in belangstelling leeft, werd de „Nieuw Amsterdam' een varend hotel, waar niemand zich een ogenblik behoeft te verve len De Nieuw Amsterdam heeft een lengte van 214 meter, een breedte van ruim 27 meter en een hoogte van krap 22 meter, waarvan 7.40 meter aan het oog wordt onttrok ken door de waterspiegel. Het schip wordt voortbewogen door de kracht van twee Sulzer dieselmotoren. Die zelfde dieselmotoren, die het schip van een kruissnelheid voorzien van 18 knopen per uur. zorgen ook dat de daarvoor bestemde generatoren de benodigde elektriciteit kunnen opwekken Verdeeld over vier dekken zijn de hutten ondergebracht Uiteraard is in de uitvoering van deze woonver blijven aan boord wel enig verschil. Van de zogeheten .Staterooms De Luxe gelegen op de hoger gelegen dekken tot aan de tweepersoons hutten inside dat wil zeggen zonder uitzicht op zee is in iedere hut vrijwel alles aanwezig om het de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken Dat wil zeggen bad. douche, radio, TV en airconditio ning. Op het gebied van navigatie is de Nieuw Amsterdam uitgerust met de modernste apparatuur Dne radar systemen. Te weten één voor fraai meekreeg bij de opdracht het inte- paar dollar te verteren hebben „in kopen" kunnen doen. Een boutique, een sieradenwinkel. een souvenir- winkeltje en een kantoortje waar kust-excursies kunnen worden ge boekt. Het ..Princess Theatre", ofte wel de bioscoop. Her en der knusse optrekjes. Lounges en bars. „Pear Tree Club" Partridge Bar" Wam pum Casino ..Big Apple", overdag centrum van kunstnijvere bezighe den. 's avonds disco „The Crown's Nest", muziek, cocktails, entertain ment. dancing! „The Green" is de naam van het Gezagvoerder F H. sportief-gezonde deel der ontspan ningsmogelijkheden. Zwembad, whirlpool, zonnebank, sauna da mes, sauna heren, vruchtensappen- bar, zonneterrassen. Dwalen over de dekken van de Nieuw Amsterdam betekent een ontdekkingsreis in zakformaat. Ver dwalen is overigens nauwelijks mo gelijk, want overal staan de vriende lijke behulpzame 'boys' in hun felkleurige maar gedistingeerde uniformpjes. Altijd weer bereid de weg te wijzen of vragen te beant woorden. Kleine, donkerkleurige wegwijzers. Zij maken deel uit van de 559 koppen tellende bemanning Nederlandse officieren, Indonesi sche crew. En niet te vergeten de hoofdstewards en stewards, de bar tenders en de „maitres d'hotel". In zijn streven de gasten zich „thuis" te laten gevoelen heeft ar chitect De Vlaming zeker niet nage laten tegemoet te komen aan het gevoel van nostalgie en „There was a time...". Her en der zijn ter verrij king van de aankleding van de Nieuw Amsterdam antiquiteiten geïnstalleerd die er niet om liegen. Oude scheepsmodellen, uit hout ge sneden en zwaar vergulde bustes van historische persoonlijkheden van koninklijke bloede. In de wat schaars bedeelde biblio theek zowaar de enige echte onver valste boekenkist van Hugo de Groot. De Amerikaanse gasten aan boord van de Nieuw Amsterdam weten zich in velerlei opzicht verze kerd van het milieu dat zij zeggen te waarderen. „Culture, charm, splen dor. laughter, elegance' dienstverlening Toch is het op de cruise-markt niet alleen maar rozengeur en manen- schijn. De afgelopen jaren heeft een aantal cruiseschepen gevaren met een bezettingsgraad van 50 pro cent. De Holland America Cruises heeft van de recessie weinig hinder ondervonden. De voorzitter van de raad van bestuur N. van der Vorm verwacht een herstel van de markt in 1984. „Wij hebben", zegt hij. „onze dienstverlening aan de gas ten beloond gezien. Veel herha lingsboekingen. Mede dank zij het aanbieden van vrij luchtvervoer naar afvaartplaatsen en extra ho- teldagen". Met het in de vaart komen van de Nieuw Amsterdam en in aansluiting daarop het zusterschip de Noord- am. zullen er andere schepen van de cruise-vloot moeten verdwijnen Dat zijn de uit 1958 daterende 'Veendam' en 'Volendam Het lijkt niet uitgesloten dat een eventuele koper die schepen weer zal inzetten als cruiseschepen. Daarover maakt Van der Vorm zich geen zorgen „Je hebt een categorie cruisereizigers die alleen het nieuwste en allerbeste wil genieten Dat is de categorie waar wij op mikken De HAL van weleer is niet meer De 'geelpijpers' met hun groen-wit- groene banden, vertrouwd in het Rotterdamse havenbeeld tot 1978. zijn voltooid verleden tijd. De pas sagiersdiensten op de Noord-Atlan- tic. ooit pendeldiensten voor de groten der aarde, zijn allang ver drongen door het snelle en effïciente vliegverkeer Wat restte is de hun kering naar die goeie ouwe tijd. De HAC doet er iets aan Verpakt de droomweield van toen in de kunst matige romantiek van nu Tussen Fort Lauderdale en Barbados. New York en Trinidad. Tampa en Aruba, Vancouver en Alaska. San Francis co en Acapulco Bermuda Port of Spain. Willemstad St Thomas Tracy Arm. Welkom aan boord! Öe Holland-Amerika Lijn neemt vandaag, zaterdag, m Le Havre het cruiseschip Nieuw Amsterdam in de vaart Prinses Margriet verricht tijdens een sobere •chtigheid de doop. die enkele weken geleden op het :te nippertje moest worden uitgesteld door proble- men met de elektrische installatie van het schip. De naam roept herinneringen op aan het mooiste passagiersschip dat ons land ooit heeft gehad, maar die sentimentele gevoelens zullen bij de HAL wel niet ij leven. Gemikt wordt op de Amerikaanse markt en met de naam Nieuw Amsterdam kun je daar commercieel goed uit de voeten De vele passagiersruimten zijn ook genoemd naar gouverneurs uit de tijd van de Hollandse kolonie op Manhatten en met versieringen is eveneens ingehaakt op de 17e eeuw. Al het fraais zal echt nimmer tn ons land te zien zijn De HAL. geplaagd door te late oplevering van het schip, laat de Nieuw Amsterdam rechtstreeks vertrekken naar New York om nog deze maand te beginnen met cruises in het Caribisch gebied. ijnlijk te Rotterdamse wijk Heijplaat *11 men de bouw van het nieuwe lip met lede ogen aangezien en sschien is het daarom ook wel ridat de Holland-Amcrika Lijn de usstad zo maar links laat liggen. m ttraties Heijplaters hebben hun 91 ""d verdiend bij de Rotterdamse I Ogdokmaatschappij en het was or de buurt bijzonder pijnlijk dat. tet moment dat de HAL trots de ®f de Fransen gebouwde Nieuw •sterdam aankondigde, de rege- f ren punt zette achter het over zie deel van de activiteiten van de IM. gevolgen zijn bekend. In één klap fen de meeste Heijplaters work s' En dan te bedenken dat de ow Amsterdam vier jaar lang aan 12000 Fransen werk heeft gegeven. Mjl op de Bretonse werf voor de ook nog eens het zusterschip tofdam zal worden gebouwd Het Wel van de Nieuw Amsterdam werd te bene ontworpen op de tekenta- J van de werf De Merwede in Har- 'eld-Giessendam In opdracht Nog steeds wordt in veel Heijplaat- woningen met trots gewezen op foto's van de Nieuw Amsterdam II en met recht, want de bouwers leverden een prachtschip af. zowel van binnen als van buiten. De luxe en grandeur wa ren ditmaal niet uitsluitend gericht op de eersteklas-passagiers. Maar liefst 70 kunstenaars hadden meege werkt aan de verfraaiing van de pu blic rooms, die ruim en licht van opzet waren en waarvan er veel. evenals de eetzalen en het theater, over aircondi tioning beschikten. Haar opvolgster, de Nieuw Amster dam III, is qua ontwerp dan wel geen maritiem wonder, maar ze mag er volgens de HAL ook zijn. Comfort en vermaak voor de passagiers staan hoog in het vaandel. De 411 buiten- en 194 binnenhutten voor in totaal 1210 passagiers er is maar één klasse bezitten een badkamer met toilet, radio, een kleuren-tv, waarmee zowel de films in de bioscoop als de floor- shows aan boord bekeken kunnen worden, en een telefoon waarmee via een satelliet naar het vasteland kan worden gebeld. Er zijn liften langs alle elf dekken, 23 bars, lounges en zalen, waaronder een disco, casino en een theater, terwijl er ook volop kan wor den gewinkeld. Het schip, waarvan het brandstofver bruik met 30 procent is terugge bracht, is 214,65 nieter lang en 27,20 meter breed, heeft een kruissnelheid van 20 knopen, bezit een „anti-aanva ringsradar, die niet alleen de positie van schepen binnen een straal van 90 mijl aangeeft, maar tevens een com putergestuurde koers uitzet, en heeft uiteraard stabilisatoren tegen het slingeren en stampen. Word je dan toch nog groen en geel, dan krijg je als laatste snufje een speciale pleis ter achter het oor geplakt, die een middel tegen zeeziekte in het li chaam brengt. Wie de eerste trip mee wil varen, zal daarvoor een bedrag tussen 2085 en 3385 dollar neer moeten tellen, maar daarvoor ben je dan wel om de HAL-terminologie te gebruiken op een „zeetropool op weg naar een me tropool" en krijg je dagelijks zo'n acht pond aan smakelijk bereid voedsel voorgeschoteld. Daarbij heb je dan de keus uit tien soorten koffie, 37 soorten kaas, 40 soorten ijs, 75 soorten vis en een macht aan vleesgerechten. Dat de maatschappij in 1971 zware verliezen leed en besloot om de Euro pese bemanningen te ruilen tegen voor lagere lonen werkende Indone siërsalleen de Nederlandse officie ren mochten blijven vermeldt dit wervende HAL-proza uiteraard niet. Daarin wordt ook gezegd over de Nieuw Amsterdam: Hel is een won der op water". Maar zo spreek je niet over een dame. Ook wat dat betreft lijken de oude tijden voorbij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 15