HERMAN BROOD Ik heb wel respect voor de jazz... Stars on 45 Drie dagen North Sea JAAP EGGERMONT: ALLES ZELF DOEN :&\V Monument voor Jimi Hendrix I i pNDERDAG 7 JULI 1983 Door Syp Wynia) ^lr kan geen winkelweek-popfestival worden gehouden, of hij treedt er op. Tijdens de Jonlangs gehouden Amnesty-avonden van Freek en Koot Bie was hij samen met André azes de ster van de avond. Hij speelt voortdurend in Duitsland en Zwitserland en krijgt aar himmelhoch jauchzende recensies, want 'Rocking Herman ist besser als je zuvor'. De iamburgse Logo-club waar we hem ontmoeten laat hij drie avonden achtereen vollopen en Jet publiek zingt het hele repertoire mee. Maar zijn laatste platen verkopen niet en de lezers Pan Story en Privé moeten het verslag van zijn jongste uitspattingen missen. Zodat het idee Pestaat dat 'Herman Brood ook niks meer is'. ood lijkt er niet echt mee te zitten. Ie pers moet misschien nog wat ticken of zo. Als je snel omhoog iat is er kennelijk geen andere weg in datje ook snel omlaag valt en dan iginnen de herstelwerkzaamheden jer. Maar ik hou twaalf mensen aan twerk en dat zegt toch genoeg lijkt e zo". )ch was Brood op een haartje na Iks' meer geweest. Ruim drie jaar leden zakte het publiekssucces in. succesbezetting van zijn Wild Ro- ance viel uit elkaar en Brood was lf aan de heroine. Na een moeizame ithadonkuur beperkt hij zich sinds- len grotendeels tot zijn oude liefde, alcohol. En dat dan het liefst in de rm van smakelijk ogende en prijzi- cocktails, bij voorkeur geconsu- eerd in de bar van luxe hotels In imburg viel het Hotel Interconti- r.ial dc eer te beurt om Brood te ogen vergasten op Planters Punch, ilskey en eau-de-vie-met-ijs. In de Iddag kon de gevreesde rekening lg omzeild worden door een kwieke rong over de heg, maar een in het embad achtergelaten overhemd en /eer van het lekkers lokten. Zodat de r ber de rekening 's avonds persoon- Jk in de Logo-club mocht innen bij 0 mager Koos van Dijk. i I(taaien muzikale 'herstel werkzaamhe id verrichtte Brood de afgelopen ren met behulp van een vrij con- inlc bezetting, die enkele maanden leden toch weer een wijziging on tging. nadat de prominente saxofo- st-zanger Bertus Borgers zich na opheffen van zijn eigen groep neet d'Buster zich al eerder bij rood had gevoegd, ommige lui vallen af, omdat ze het et meer maken het schijnt een le opgave te zijn, die rock 'n roll, ideren taaien af, omdat ze het niet eer leuk vinden. Maar meestal taai- ze af omdat ik wil dat ze altaaien". bestaat de huidige Wild Romance t Brood, Borgers, de inmiddels al jna oudgediende gitarist David Hol- stelle, het nieuwe ritmetandem Re- ie Lopez (bas) en drummer 'Nico', de onde achtergrondzangeres Robbie ihmitz en de onlangs aangetrokken rarte Amerikaanse zangeres Mau- en Wilson, die evenals Bertus Bor is ook solonummers ten gehore engt. „Maureen is een hoofdstuk dat is pas een partij eigenwijs, a geen communicatie mee mo- ïlijk op een beetje sex na dan. j* aar ze knalt eruit. Zeker vergeleken et een no voice als ik. Dan zingt ze m er mijn microfoon en moeten met en de knoppen teruggedraaid wor- 1 in. Niet te verdragen, zo hard" 'tuderen dan ooit, zo blijkt in Hamburg, 'Herman Brood His Wild Roman een all-star show. Er zijn solo- tics voor Bertus Borgers, zowel ngend als op saxofoon, Brood zelf ekt zich betrekkelijk veel terug ihtcr de piano om plotseling met snedige opmerking de aandacht r naar zich toe te trekken. Mau- i Wilson zingt een eigen nummer, impo's worden versneld en vcr- aagd: het lijkt meer op een kiene, schte attractie voor theaters of gro- nachtclubs, dan op de gejaagde xkmachine die de groep vroeger jl p hecht als bij de show blijkt de Wild imance met 's middags, als Brood Q de gelegenheid gebruik maakt om (mmers in te studeren voor zijn Idrage aan het 'Salute to Mose ilison op het Northsea Jazz Festi val Het kost Brood enige moeite zijn gng naar Allison, naar blues en 'thm and blues over te brengen op (Je medemuzikanten. „Ik liep tegen Ulson aan in de jaren zestig, via een Ijitse manager die verstand had van Ik was in drie seconden over s' Ugd van Allison. Hij heeft van die looie bijdehante statements. Wat mij [treft is hij echt het neusje van de lm op het gebied van bluesteksten. i®t is natuurlijk niet voor niks, dat ik 5 naam 'Wild Romance' ontleend sb aan een van zijn nummers Onlang verkeerde Brood in de ver- derstelling dat Allison in zijn een- I e verantwoordelijk was voor de .■"Sen die hij zong. het doornemen van literatuur country blues hem leerde, dat ok Allison gebruik maakte van over- Éeverde lines' van bluesvoorbeel- L ..Nee, daarmee was de droom 'rmij niet uit, eigenlijk was het een e opluchting. Ik vind het leuk om er achter te komen waar mensen hun dingen vandaan hebben Allison blijft sowieso leuk door zijn ïnterpretatie- werk en daar gaat het om. En ach, Lee Towers zegt altijd: ik doe alleen covers, want die kennen de mensen tenminste Dat vind ik een hele goede uitspraak, dat scheelt een put werk, jongen" Brood speelt sinds jaar en dag num mers van Mose Allison en zo kwam saxofonist-jazzanimator en adviseur van 'Northsea' Hans Dulfer er achter dat hij een mede-fan van Allison ge vonden had. Brood „Dat is nou een kick, datje er van elkaar achter komt dat je zo'n man te gek vindt. We hebben toen samen heel wat afge- peesd met die Mose Allisonnummers. We hebben een wat obscure nacht club in Amsterdam hele avonden ge vuld met Allison, samen met sessie muzikanten Met hele bizarre arrange menten voor vier blazers, helemaal uitgeschreven Dulfer heeft toen tegen Acket (organisator Northsea Jazz) ge zegd: dat moeten we doen. er moet iets plaatsvinden met Brood en mij. Zo is het gekomen. Tja. het zal wel niet goedkoop zijn om Allison hier heen te halen, maar ik stel me voor dat Ray Charles ook niet goedkoop is". Een overtuigend antwoord op de vraag waarom hij zo nodig met zijn eigen band op Northsea moet spelen heeft Brood niet: „Hou het er maar op. dat ik het zonde vond om zo n dag voor de band af te zeggen' Subsidie Of hij zich realiseert dat hij met een concert op Northsea in de gesubsi dieerde sector jazz terecht is geko men? „Popmuziek gaat nu ook gesub sidieerd worden in Nederland, of eigenlijk werd het altijd al gesubsi dieerd omdat de jeugdhuizen geld krijgen. Wat mij betreft is het een schandaal, die hele subsidie, dat vind ik waaaar- deloos. Maar ja, daar rij ik wel mensen mee in de wielen, die anders nooit een cent zouden verdienen. Ik ben ontzet tend rechts op dat gebied Ik vind gewoon, als je een tafel maakt die niemand wil hebben, dan moet je maar een andere maken. Maar om nu tafels te maken omdat het nodig is en dan geld krijgen van de gemeente om die tafels te maken Het is net als wat Peter Faber in Playboy zei over die mime-handel: ze streven er jaren naar om het als kunst erkend te zien, zodat je je poen krijgt van de overheid, zonder dat er een hond naar komt kijken. Vind ik volledig onaanvaard baar Al het geld dat in Rotterdam verdiend wordt gaat naar Amsterdam om daar de klassieke muziek als mo numentenzorg in stand te houden Nou, als in Amerika een huis in verval raakt zetten ze een nieuwe neer En hier proberen ze het met veel geld in stand te houden Ja, die Amerikaanse weggooicultuur zie ik helemaal zitten Ik vind dat iets een functie moet hebben Dat zie je ook aan die kerken, er staat vaak al tien jaar een hek omheen vanwege een restauratie. Nou is dat een slecht voorbeeld, want daarvan vind ik sowieso dat ze die gelijk plat moeten gooien. En ja, de jazz wordt nu gesubsidieerd en ik heb wel respect voor de jazz Maar toch. als het zichzelf niet meer kan bedrui pen. dan moet ik zeggen Es tut mir Leit, auf Wiedersehen. Ik weet voor mezelf dat zo'n Beeldende Kunste naars Regeling de kunstenaars niet helpt. En dat het ook geen bijdrage is voor de kwaliteit van de kunst". Kinderlijk Vanaf morgen staat voor de achtste keer het Haagse Congresgebouw voor dne dagen bol van de jazz. Ook nu weer zullen tienduizenden jazzliefheb bers van heinde en verre naar Den Haag komen voor wat al het grootste jazzfestival ter wereld wordt ge noemd Een opmerkelijke verschij ning op het festival is dit jaar Herman Brood, die er samen met saxofonist Hans Dulfer voor heeft gezorgd, dat de m beperkte kring legendarische pianistzanger-componist Mose Alli son naar Den Haag komt. Na aan het eind van de jaren zeventig de populairste Nederlandse rockster aller lijden te zijn géworden is Brood snel uit het blikveld van het grote publick weggevallen. Zelfs zijn platencontract werd met verlengd, maar dat besluit was min of meer tot wederzijds genoegen. Het heeft hem niet echt gefrustreerd „Dat loste de heroïne wel voor mij op, hihi". En er is slechts één journalist, van het muziekblad Oor, die zijn woede op kan wekken: „Die is zijn leven nog lang niet zeker. Maar Henk van der Meijden is niks te verwijten. Ik vind dat als je als artiest besluit om met Van der Meijden te gaan spreken, dan kun je toch op zijn minst weten waar je aan toe bent. Kijk. als je tien woorden tegen Van der Meijden zegt, dan heeft hij het recht om één van die tien woorden vet boven zijn stuk te zetten. Je krijgt misschien scheefge trokken verhalen, maar zodra je tegen hem spreekt, weet je dat je die kans loopt. Ik vind het dom en naief als je daar later op terugkomt of zo Het is soms niet aangenaam om het terug te lezen. nee. Maar ik zie gewoon aan zijn gezicht wat er boven komt te staan. Ik vind het een soort overbodig geou wehoer over die man. Hij heeft echt iets kinderlijks, hij is echt een beetje boos als je niet leuk tegen hem doet. Hij overziet ook de kracht van zijn eigen krant niet meer. Dat verliest hij uit het oog. Wat dacht je daar- VRIJDAG 8 JULI Woody Herman and the New Thunde ring Herd, Chick Corea-Gary Burton: Nina Simone; Clark Terry Septet; Dizzy Gillespie-Jon Faddis Quintet; Irakere; Chris Connor, Monty Alexan der Trio. Wild Bill Davis Trio, featu ring Guy Lafitte; Sphere; James Blood Ulmer, David Murray Music Revelation Ensemble; Archie Shepp Quartet. Salute to Mose Allison, met Herman Brood, Hans Dulfer en Mose Allison, A1 Rapone and the Zydeco Express, James Cotton Band Now's Gospel Time met The Barret Sisters The Sensational Nightingales en The Stars of Faith. Albert Collins and the Icebreakers. Combo Stamp. Jazz-o- matic Four: Dick Hyman-Dick Wel- lstood en Bob Wilber and the Bechet Legacy. ZATERDAG JULI Ray Charles, V.S.O.P II met Wynton Marsalis, Brandford Maralis, Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Wil liams; Jimmy Smith Trio met Illinois Jacquet; Shelly Manne Sextet; Doro thy Donegan Trio. Tito Puente Latin Jazz Ensemble met Celia Cruz; Slam Stewart-Major Holley. Panama Fran cis and the Savoy Sultans met Jimmy Witherspoon en Carrie Smith, Harlem Blues Jazz Band Art Ensemble of Chicago. Ornette Coleman and Prime Time. Paquito d Rivere Quintet. Crea Big Band onder leiding van Frank Grasso met Mathilde Santing en Dee Daniels; Buddy Guy Blues Band; Big Joe Turner met het Jay McShann trio Johnny Copeland Blues Band. Dr John, Albert Mangelsdorff, Birelli La- grene Ensemble, Britt Woodman Quartet en Eddie Veldman the Surinam Music Ensemble ZONDAG 10 JULI Oscar Peterson Trio. Jaco Pastorius the Word of Mouth Band. Lionel Hampton and his Orchestra Stepha- ne Grappeh Trio Tama Maria Quar tet; Freddie Hubbard Festival All Stars. Bennie Wallace Trio. Bobby McFerrin. Yosuke Yamashila Trio Charles Lloyd-Michel Petrucciani Quartet, Ronald Shannon Jackson and the Decoding Society. Luther Allison Blues Band. Willy Dix Blues Band, John Lee Hooker Coast tot Coast Blues Band. Screamin Jay Hawkins Show. Hank Jones Trio i Door Margriet Hunfeldi Nederlands meest succesvolle producer, Jaap Eggermont, heeft op dit moment weer een belangrijk project gerealiseerd. Aan de serie wereldberoemde 'Stars on 45'-platen heeft hij nu een collage van de liedjes van de Andrew Sisters toegevoegd. Gezongen door Patricia Paay en haar zusje Yvonne Keeley en aan de top van de Nationale Hitparade. „Hij werkt dag en nacht door, heeft zelfs een slaapzak in de studio om af en toe even een paar uurtjes te kunnen pitten", zegt Patricia Paay. „Alle groten uit de muziek hebben zoiets. The Beatles, The Stones. Ze kunnen net zo zingen als alle ande ren en ze gebruiken dezelfde melo dieën en woorden, maar daarnaast hebben ze méér. Ze hebben meer uitstraling, meer persoonlijkheid Ze zijn niet duidelijk beter, maar ze zijn gewoon anders en dat is wat een groot publiek herkent. Bij Stars on 45-produkties probeer ik juist zoiets te pakken" In tegenstelling tot vorige produk- ties laat je nu de zusjes Paay op de voorgrond treden. Waarom'' „Tja, bij die Andrew Sisters ligt het allemaal anders. Om te beginnen weet vrijwel niemand hoe ze eruit zien en zelfs ik heb het met kunnen achterhalen. Er is vrijwel geen foto materiaal van ze We hebben zelfs geprobeerd een oude speelfilm te pakken te krijgen via Van Collem (die een wandelende encyclopedie is als het om films gaat), maar ook hij wist niks" Eggermont zelf doet er wat onver schillig over: „Natuurlijk moet ik keihard werken, dat komt voorna melijk door mezelf. Ik bedoel: 'Stars on 45', dat is mijn kindje, daar laat ik verder memand anders aanzitten Ik doe dus alles zelf en je kunt wel nagaan dat er veel werk aanzit. Ik begin met het scouten van oud reper toire. Tot nu toe hebben we de Beatles gedaan, de Stones. Stevie Wonder en Abba Je probeert na tuurlijk hun opvallendste werk te kiezen en aan de hand daarvan ga je de volgorde van de nummers bepa len". Van elk liedje gebruik je door gaans iets minder dan de helft. Heeft dat te maken met te betalen auteurs rechten? Eggermont. lachend „Dat is steeds een grote misvatting geweest. Men sen schijnen te denken dat je bij collages zoals die van mij geen cent hoeft te betalen aan componisten en tekstschrijvers. Ik betaal gewoon voor elk liedje de normale bedra gen". Hoe kom je aan zo'n simpel, maar commercieel, zeer aantrekkelijk idee „Indertijd was ik de man achter Long Tall Ernie and The Shakers die een grote hit scoorden met een colla ge van Beatlesliedjes Ongeveer m die tijd was er ook een witte plaat illegaal in omloop met een aantal ingekorte Beatles-nummers Ik merkte dat er heel veel vraag was naar deze plaat Dat zette me aan het denken. Willem van Kooten, van wie ik een werknemer ben, hoewel we nu intussen meer in de compagnonach tige sfeer zitten, sprak het verlossen de woord. Hij vond dat ik in een studio moest gaan zitten en een Beatles-collage in elkaar moest draaien. Op die manier is het begon nen en sindsdien is het een wereld succes". Het hebben van wereldsucces. Betekent dit dat je financieel binnen benf Eggermont. raadselachtig lachend: „Ach. wat heet 'binnen' zijn. De soundpush-studio is nu van mij. dat is natuurlijk leuk meegenomen. An derzijds moet ik er wel voor blijven zorgen dat het rendabel blijft Men vindt het leuk om te zeggen dat ik nu miljonair zou zijn Maar voor mij is het elke keer weer afwachten hoeveel de fiscus komt halen" Star Sisters Na een aantal vrij eigentijdse topartiesten heb Je plotseling beslo ten een stars on 45-produktie te maken van drie vrijwel vergeten zangeressen uit de dertiger jaren. Hun muziek is het nu helemaal weer. Hoe kwam je opeens aan de 'Star Sisters'? „Muziek van de Andrew Sisters heeft me altijd verbaasd. Ik heb er voortdurend naar geluisterd en mijn hoofd zitten breken over de techniek. Het is een merkwaardige combinatie van jazzy en trendy, waarbij een perfecte techniek w ordt gebruikt zonder de vcrschikkelijke kinderachtigheid van de sisters te niet le doen. Alles wat ze zingen klinkt aandoenlijk zielig en toch heeft het iets heel eigens. Ontzet tend vreemd en heel moeilijk om er je vinger op te leggen. Dat vind ik dan echt. dat is magie". „In 1945 was het bovendien compleet afgelopen met de carrière van de sisters, daarna hebben ze geen enke le fatsoenlijke plaat meer gemaakt Zo merkwaardig als je bedenkt hoe perfect ze hun eerste liedjes hebben gezongen en op de plaat hebben gezet". „Paay en Keeley doen dit heel erg goed na. Het zijn echte cracks, dat merk je onmiddellijk. Daarom én omdat er geen behoorlijk portretma- tenaal van de Sisters bestaat, heb ik besloten om de gezichten van Patri cia en Yvonne te gebruiken Indertijd, toen je met de stars on 45 begon, waren er voortdurend mede werkers die zich beklaagden over geld. Jullie zouden de miljoenen ver dienen en zij werden afgescheept met een fooi. Eggermont. lachend: „Ja, dat klopt, dat speelde voornamelijk met Ba: Muys, die op de Beatles-collagi John Lennon deed. Hij weigerde indertijd de royalties die wij hem vooraf aanboden. Hij wilde liever een totaal bedrag ontvangen. Dat kwam, omdat hij van die eerste stars-produktie niet het grote suc ces verwachtte dat wij wel zagen zitten". „Natuurlijk werd Muys achteraf woe dend. toen bleek dat hij de verkeerde beslissing had genomen en naast de pot pieste Om zijn teleurstelling met al te groot te maken, hebben we toen naderhand een en ander iets gunsti ger voor hem geregeld. Nu geven we alle sofisten royalties, zodat ze even goed mee profiteren van het succes Tony Sherman bijvoorbeeld, die Wonder deed, heeft er goed mee verdiend en alle anderen ook. trou wens". Indertijd was je zelf ook aetty in de muziek. Dat wil zeggen: je werkt als drummer bij Golden Earring Waarom ben je uiteindelijk de kant van producer opgegaan Eggermont. nuchter „Nou. moet je horen, zo'n goede drummer was ik niet. Ik kon leuk de liedjes meedrum- men op de plaat, maar daar hield het toch echt mee op Toen de Earring in die tijd besloot om een andere rich ting uit te gaan en een echte buhne- groep te worden, vond ik dat het tijd werd om me terug te trekken Vooral toen ie naar de States gingen en steeds vollere zalen trokken, was dat voor mij en voor de groep echt het beste!" Wereldcusses. dag en nacht werken, veel geld verdienen. Heb je dan nog tijd voor een privêleven? Eggermont. luidop lachend: „Wel ja, ik ben getrouwd en heb een kind en die zie ik af en toe ook nog wel eens, hoor!" In Nashville is een straat ge noemd naar Elvis Presley. John Lennon wordt herdacht in het 'Strawberry Fields'-gedeelte van het Central Park in New York. In de dierentuin van zijn geboorteplaats Seattle is nu een gedenkteken opgericht voor de rock-gilarist Jimi Hendrix. Twaalf jaar na zijn dood is het gedenkteken onthuld voor de man die sommigen 'de grootste roek-gitarist' uit de geschiedenis noemen. Het 'levende gedenkte ken'. compleet met paarsgekleur- de planten die een verwijzing lij ken naar zijn hit 'Purple Haze staat in de Woodland-dierentum. Een eerder ongebruikt stuk grond is nu gelardeerd met herinnerin gen aan Hendrix. Er is een met mozaïek met vlammen, symbo lisch voor zijn song Fire" en er zijn paarse struiken en granieten rotsen, waarvan er een, typisch Amerikaans, wordt verwarmd ter ere van Hendrix' 'hete' stijl van rock en roll en bluesmuziek Als er niet een koperen ster in de verwarmde rots was gemetseld waarop staat „ter herinnering aan Jimi Hendnx en zijn muziek dan zou de gewone voorbijganger wellicht niet beseffen dat het een gedenkteken is voor de man die het blad Rolling Stone „de eerste zwarte artiest die blanke rock en roll ging spelen en het won" noemde Maar kort na de oprichting van het gedenkteken noemde het 'Co mité om Jimi uit de jungle te krijgen', dat door Hendrix-fans werd opgericht, het plan racis tisch. „Ze zouden een witte roek- muzikant niet in een dierentuin zetten en het een gedenkteken noemen", zei een van de actie voerders Volgens hen steunt de dierentuin van Seattle „de oude racistische stereotypen en bewe- I ringen dat zwarten uit de jungle komen' Maar Al Hendrix. Jimi's vader, vindt de plaats goed. „Ik houd van dieren en Jimi hield er ook van" „Ik vind het geweldig dat hij erkend wordt in zijn ge boortestad' „Dit maakt me trots", zei Al Hendrix.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7