HERMAN BROOD
Ik heb wel respect
voor de jazz...
Stars on 45
Drie dagen North Sea
JAAP EGGERMONT:
ALLES ZELF DOEN
:&\V
Monument voor
Jimi Hendrix
I i pNDERDAG 7 JULI 1983
Door Syp Wynia)
^lr kan geen winkelweek-popfestival worden gehouden, of hij treedt er op. Tijdens de
Jonlangs gehouden Amnesty-avonden van Freek en Koot Bie was hij samen met André
azes de ster van de avond. Hij speelt voortdurend in Duitsland en Zwitserland en krijgt
aar himmelhoch jauchzende recensies, want 'Rocking Herman ist besser als je zuvor'. De
iamburgse Logo-club waar we hem ontmoeten laat hij drie avonden achtereen vollopen en
Jet publiek zingt het hele repertoire mee. Maar zijn laatste platen verkopen niet en de lezers
Pan Story en Privé moeten het verslag van zijn jongste uitspattingen missen. Zodat het idee
Pestaat dat 'Herman Brood ook niks meer is'.
ood lijkt er niet echt mee te zitten.
Ie pers moet misschien nog wat
ticken of zo. Als je snel omhoog
iat is er kennelijk geen andere weg
in datje ook snel omlaag valt en dan
iginnen de herstelwerkzaamheden
jer. Maar ik hou twaalf mensen aan
twerk en dat zegt toch genoeg lijkt
e zo".
)ch was Brood op een haartje na
Iks' meer geweest. Ruim drie jaar
leden zakte het publiekssucces in.
succesbezetting van zijn Wild Ro-
ance viel uit elkaar en Brood was
lf aan de heroine. Na een moeizame
ithadonkuur beperkt hij zich sinds-
len grotendeels tot zijn oude liefde,
alcohol. En dat dan het liefst in de
rm van smakelijk ogende en prijzi-
cocktails, bij voorkeur geconsu-
eerd in de bar van luxe hotels In
imburg viel het Hotel Interconti-
r.ial dc eer te beurt om Brood te
ogen vergasten op Planters Punch,
ilskey en eau-de-vie-met-ijs. In de
Iddag kon de gevreesde rekening
lg omzeild worden door een kwieke
rong over de heg, maar een in het
embad achtergelaten overhemd en
/eer van het lekkers lokten. Zodat de
r ber de rekening 's avonds persoon-
Jk in de Logo-club mocht innen bij
0 mager Koos van Dijk.
i
I(taaien
muzikale 'herstel werkzaamhe
id verrichtte Brood de afgelopen
ren met behulp van een vrij con-
inlc bezetting, die enkele maanden
leden toch weer een wijziging on
tging. nadat de prominente saxofo-
st-zanger Bertus Borgers zich na
opheffen van zijn eigen groep
neet d'Buster zich al eerder bij
rood had gevoegd,
ommige lui vallen af, omdat ze het
et meer maken het schijnt een
le opgave te zijn, die rock 'n roll,
ideren taaien af, omdat ze het niet
eer leuk vinden. Maar meestal taai-
ze af omdat ik wil dat ze altaaien".
bestaat de huidige Wild Romance
t Brood, Borgers, de inmiddels al
jna oudgediende gitarist David Hol-
stelle, het nieuwe ritmetandem Re-
ie Lopez (bas) en drummer 'Nico', de
onde achtergrondzangeres Robbie
ihmitz en de onlangs aangetrokken
rarte Amerikaanse zangeres Mau-
en Wilson, die evenals Bertus Bor
is ook solonummers ten gehore
engt. „Maureen is een hoofdstuk
dat is pas een partij eigenwijs,
a geen communicatie mee mo-
ïlijk op een beetje sex na dan.
j* aar ze knalt eruit. Zeker vergeleken
et een no voice als ik. Dan zingt ze
m er mijn microfoon en moeten met
en de knoppen teruggedraaid wor-
1 in. Niet te verdragen, zo hard"
'tuderen
dan ooit, zo blijkt in Hamburg,
'Herman Brood His Wild Roman
een all-star show. Er zijn solo-
tics voor Bertus Borgers, zowel
ngend als op saxofoon, Brood zelf
ekt zich betrekkelijk veel terug
ihtcr de piano om plotseling met
snedige opmerking de aandacht
r naar zich toe te trekken. Mau-
i Wilson zingt een eigen nummer,
impo's worden versneld en vcr-
aagd: het lijkt meer op een kiene,
schte attractie voor theaters of gro-
nachtclubs, dan op de gejaagde
xkmachine die de groep vroeger
jl p hecht als bij de show blijkt de Wild
imance met 's middags, als Brood
Q de gelegenheid gebruik maakt om
(mmers in te studeren voor zijn
Idrage aan het 'Salute to Mose
ilison op het Northsea Jazz Festi
val Het kost Brood enige moeite zijn
gng naar Allison, naar blues en
'thm and blues over te brengen op
(Je medemuzikanten. „Ik liep tegen
Ulson aan in de jaren zestig, via een
Ijitse manager die verstand had van
Ik was in drie seconden over
s' Ugd van Allison. Hij heeft van die
looie bijdehante statements. Wat mij
[treft is hij echt het neusje van de
lm op het gebied van bluesteksten.
i®t is natuurlijk niet voor niks, dat ik
5 naam 'Wild Romance' ontleend
sb aan een van zijn nummers
Onlang verkeerde Brood in de ver-
derstelling dat Allison in zijn een-
I e verantwoordelijk was voor de
.■"Sen die hij zong.
het doornemen van literatuur
country blues hem leerde, dat
ok Allison gebruik maakte van over-
Éeverde lines' van bluesvoorbeel-
L ..Nee, daarmee was de droom
'rmij niet uit, eigenlijk was het een
e opluchting. Ik vind het leuk om
er achter te komen waar mensen hun
dingen vandaan hebben Allison blijft
sowieso leuk door zijn ïnterpretatie-
werk en daar gaat het om. En ach, Lee
Towers zegt altijd: ik doe alleen
covers, want die kennen de mensen
tenminste Dat vind ik een hele goede
uitspraak, dat scheelt een put werk,
jongen"
Brood speelt sinds jaar en dag num
mers van Mose Allison en zo kwam
saxofonist-jazzanimator en adviseur
van 'Northsea' Hans Dulfer er achter
dat hij een mede-fan van Allison ge
vonden had. Brood „Dat is nou een
kick, datje er van elkaar achter komt
dat je zo'n man te gek vindt. We
hebben toen samen heel wat afge-
peesd met die Mose Allisonnummers.
We hebben een wat obscure nacht
club in Amsterdam hele avonden ge
vuld met Allison, samen met sessie
muzikanten Met hele bizarre arrange
menten voor vier blazers, helemaal
uitgeschreven Dulfer heeft toen tegen
Acket (organisator Northsea Jazz) ge
zegd: dat moeten we doen. er moet
iets plaatsvinden met Brood en mij.
Zo is het gekomen. Tja. het zal wel
niet goedkoop zijn om Allison hier
heen te halen, maar ik stel me voor
dat Ray Charles ook niet goedkoop
is". Een overtuigend antwoord op de
vraag waarom hij zo nodig met zijn
eigen band op Northsea moet spelen
heeft Brood niet: „Hou het er maar op.
dat ik het zonde vond om zo n dag
voor de band af te zeggen'
Subsidie
Of hij zich realiseert dat hij met een
concert op Northsea in de gesubsi
dieerde sector jazz terecht is geko
men? „Popmuziek gaat nu ook gesub
sidieerd worden in Nederland, of
eigenlijk werd het altijd al gesubsi
dieerd omdat de jeugdhuizen geld
krijgen.
Wat mij betreft is het een schandaal,
die hele subsidie, dat vind ik waaaar-
deloos. Maar ja, daar rij ik wel mensen
mee in de wielen, die anders nooit een
cent zouden verdienen. Ik ben ontzet
tend rechts op dat gebied Ik vind
gewoon, als je een tafel maakt die
niemand wil hebben, dan moet je
maar een andere maken. Maar om nu
tafels te maken omdat het nodig is en
dan geld krijgen van de gemeente om
die tafels te maken Het is net als wat
Peter Faber in Playboy zei over die
mime-handel: ze streven er jaren naar
om het als kunst erkend te zien, zodat
je je poen krijgt van de overheid,
zonder dat er een hond naar komt
kijken. Vind ik volledig onaanvaard
baar Al het geld dat in Rotterdam
verdiend wordt gaat naar Amsterdam
om daar de klassieke muziek als mo
numentenzorg in stand te houden
Nou, als in Amerika een huis in verval
raakt zetten ze een nieuwe neer En
hier proberen ze het met veel geld in
stand te houden Ja, die Amerikaanse
weggooicultuur zie ik helemaal zitten
Ik vind dat iets een functie moet
hebben Dat zie je ook aan die kerken,
er staat vaak al tien jaar een hek
omheen vanwege een restauratie. Nou
is dat een slecht voorbeeld, want
daarvan vind ik sowieso dat ze die
gelijk plat moeten gooien. En ja, de
jazz wordt nu gesubsidieerd en ik heb
wel respect voor de jazz Maar toch.
als het zichzelf niet meer kan bedrui
pen. dan moet ik zeggen Es tut mir
Leit, auf Wiedersehen. Ik weet voor
mezelf dat zo'n Beeldende Kunste
naars Regeling de kunstenaars niet
helpt. En dat het ook geen bijdrage is
voor de kwaliteit van de kunst".
Kinderlijk
Vanaf morgen staat voor de achtste
keer het Haagse Congresgebouw voor
dne dagen bol van de jazz. Ook nu
weer zullen tienduizenden jazzliefheb
bers van heinde en verre naar Den
Haag komen voor wat al het grootste
jazzfestival ter wereld wordt ge
noemd Een opmerkelijke verschij
ning op het festival is dit jaar Herman
Brood, die er samen met saxofonist
Hans Dulfer voor heeft gezorgd, dat
de m beperkte kring legendarische
pianistzanger-componist Mose Alli
son naar Den Haag komt.
Na aan het eind van de jaren zeventig
de populairste Nederlandse rockster
aller lijden te zijn géworden is Brood
snel uit het blikveld van het grote
publick weggevallen.
Zelfs zijn platencontract werd met
verlengd, maar dat besluit was min of
meer tot wederzijds genoegen. Het
heeft hem niet echt gefrustreerd „Dat
loste de heroïne wel voor mij op, hihi".
En er is slechts één journalist, van het
muziekblad Oor, die zijn woede op
kan wekken: „Die is zijn leven nog
lang niet zeker. Maar Henk van der
Meijden is niks te verwijten. Ik vind
dat als je als artiest besluit om met
Van der Meijden te gaan spreken, dan
kun je toch op zijn minst weten waar
je aan toe bent. Kijk. als je tien
woorden tegen Van der Meijden zegt,
dan heeft hij het recht om één van die
tien woorden vet boven zijn stuk te
zetten. Je krijgt misschien scheefge
trokken verhalen, maar zodra je tegen
hem spreekt, weet je dat je die kans
loopt. Ik vind het dom en naief als je
daar later op terugkomt of zo Het is
soms niet aangenaam om het terug te
lezen. nee. Maar ik zie gewoon aan zijn
gezicht wat er boven komt te staan.
Ik vind het een soort overbodig geou
wehoer over die man. Hij heeft echt
iets kinderlijks, hij is echt een beetje
boos als je niet leuk tegen hem doet.
Hij overziet ook de kracht van zijn
eigen krant niet meer. Dat verliest
hij uit het oog. Wat dacht je daar-
VRIJDAG 8 JULI
Woody Herman and the New Thunde
ring Herd, Chick Corea-Gary Burton:
Nina Simone; Clark Terry Septet;
Dizzy Gillespie-Jon Faddis Quintet;
Irakere; Chris Connor, Monty Alexan
der Trio. Wild Bill Davis Trio, featu
ring Guy Lafitte; Sphere; James
Blood Ulmer, David Murray Music
Revelation Ensemble; Archie Shepp
Quartet. Salute to Mose Allison, met
Herman Brood, Hans Dulfer en Mose
Allison, A1 Rapone and the Zydeco
Express, James Cotton Band Now's
Gospel Time met The Barret Sisters
The Sensational Nightingales en The
Stars of Faith. Albert Collins and the
Icebreakers. Combo Stamp. Jazz-o-
matic Four: Dick Hyman-Dick Wel-
lstood en Bob Wilber and the Bechet
Legacy.
ZATERDAG JULI
Ray Charles, V.S.O.P II met Wynton
Marsalis, Brandford Maralis, Herbie
Hancock, Ron Carter en Tony Wil
liams; Jimmy Smith Trio met Illinois
Jacquet; Shelly Manne Sextet; Doro
thy Donegan Trio. Tito Puente Latin
Jazz Ensemble met Celia Cruz; Slam
Stewart-Major Holley. Panama Fran
cis and the Savoy Sultans met Jimmy
Witherspoon en Carrie Smith, Harlem
Blues Jazz Band Art Ensemble of
Chicago. Ornette Coleman and Prime
Time. Paquito d Rivere Quintet. Crea
Big Band onder leiding van Frank
Grasso met Mathilde Santing en Dee
Daniels; Buddy Guy Blues Band; Big
Joe Turner met het Jay McShann trio
Johnny Copeland Blues Band. Dr
John, Albert Mangelsdorff, Birelli La-
grene Ensemble, Britt Woodman
Quartet en Eddie Veldman the
Surinam Music Ensemble
ZONDAG 10 JULI
Oscar Peterson Trio. Jaco Pastorius
the Word of Mouth Band. Lionel
Hampton and his Orchestra Stepha-
ne Grappeh Trio Tama Maria Quar
tet; Freddie Hubbard Festival All
Stars. Bennie Wallace Trio. Bobby
McFerrin. Yosuke Yamashila Trio
Charles Lloyd-Michel Petrucciani
Quartet, Ronald Shannon Jackson
and the Decoding Society. Luther
Allison Blues Band. Willy Dix Blues
Band, John Lee Hooker Coast tot
Coast Blues Band. Screamin Jay
Hawkins Show. Hank Jones Trio
i Door Margriet Hunfeldi
Nederlands meest succesvolle producer, Jaap Eggermont, heeft op dit
moment weer een belangrijk project gerealiseerd. Aan de serie
wereldberoemde 'Stars on 45'-platen heeft hij nu een collage van de
liedjes van de Andrew Sisters toegevoegd. Gezongen door Patricia Paay
en haar zusje Yvonne Keeley en aan de top van de Nationale Hitparade.
„Hij werkt dag en nacht door, heeft zelfs een slaapzak in de studio om af
en toe even een paar uurtjes te kunnen pitten", zegt Patricia Paay.
„Alle groten uit de muziek hebben
zoiets. The Beatles, The Stones. Ze
kunnen net zo zingen als alle ande
ren en ze gebruiken dezelfde melo
dieën en woorden, maar daarnaast
hebben ze méér. Ze hebben meer
uitstraling, meer persoonlijkheid Ze
zijn niet duidelijk beter, maar ze zijn
gewoon anders en dat is wat een
groot publiek herkent. Bij Stars on
45-produkties probeer ik juist zoiets
te pakken"
In tegenstelling tot vorige produk-
ties laat je nu de zusjes Paay op de
voorgrond treden. Waarom''
„Tja, bij die Andrew Sisters ligt het
allemaal anders. Om te beginnen
weet vrijwel niemand hoe ze eruit
zien en zelfs ik heb het met kunnen
achterhalen. Er is vrijwel geen foto
materiaal van ze We hebben zelfs
geprobeerd een oude speelfilm te
pakken te krijgen via Van Collem
(die een wandelende encyclopedie is
als het om films gaat), maar ook hij
wist niks"
Eggermont zelf doet er wat onver
schillig over: „Natuurlijk moet ik
keihard werken, dat komt voorna
melijk door mezelf. Ik bedoel: 'Stars
on 45', dat is mijn kindje, daar laat ik
verder memand anders aanzitten Ik
doe dus alles zelf en je kunt wel
nagaan dat er veel werk aanzit. Ik
begin met het scouten van oud reper
toire. Tot nu toe hebben we de
Beatles gedaan, de Stones. Stevie
Wonder en Abba Je probeert na
tuurlijk hun opvallendste werk te
kiezen en aan de hand daarvan ga je
de volgorde van de nummers bepa
len".
Van elk liedje gebruik je door
gaans iets minder dan de helft. Heeft
dat te maken met te betalen auteurs
rechten?
Eggermont. lachend „Dat is steeds
een grote misvatting geweest. Men
sen schijnen te denken dat je bij
collages zoals die van mij geen cent
hoeft te betalen aan componisten en
tekstschrijvers. Ik betaal gewoon
voor elk liedje de normale bedra
gen".
Hoe kom je aan zo'n simpel, maar
commercieel, zeer aantrekkelijk
idee
„Indertijd was ik de man achter
Long Tall Ernie and The Shakers die
een grote hit scoorden met een colla
ge van Beatlesliedjes Ongeveer m
die tijd was er ook een witte plaat
illegaal in omloop met een aantal
ingekorte Beatles-nummers Ik
merkte dat er heel veel vraag was
naar deze plaat Dat zette me aan het
denken. Willem van Kooten, van wie
ik een werknemer ben, hoewel we nu
intussen meer in de compagnonach
tige sfeer zitten, sprak het verlossen
de woord. Hij vond dat ik in een
studio moest gaan zitten en een
Beatles-collage in elkaar moest
draaien. Op die manier is het begon
nen en sindsdien is het een wereld
succes".
Het hebben van wereldsucces.
Betekent dit dat je financieel binnen
benf
Eggermont. raadselachtig lachend:
„Ach. wat heet 'binnen' zijn. De
soundpush-studio is nu van mij. dat
is natuurlijk leuk meegenomen. An
derzijds moet ik er wel voor blijven
zorgen dat het rendabel blijft Men
vindt het leuk om te zeggen dat ik nu
miljonair zou zijn Maar voor mij is
het elke keer weer afwachten hoeveel
de fiscus komt halen"
Star Sisters
Na een aantal vrij eigentijdse
topartiesten heb Je plotseling beslo
ten een stars on 45-produktie te
maken van drie vrijwel vergeten
zangeressen uit de dertiger jaren.
Hun muziek is het nu helemaal weer.
Hoe kwam je opeens aan de 'Star
Sisters'?
„Muziek van de Andrew Sisters
heeft me altijd verbaasd. Ik heb er
voortdurend naar geluisterd en
mijn hoofd zitten breken over de
techniek. Het is een merkwaardige
combinatie van jazzy en trendy,
waarbij een perfecte techniek w ordt
gebruikt zonder de vcrschikkelijke
kinderachtigheid van de sisters te
niet le doen. Alles wat ze zingen
klinkt aandoenlijk zielig en toch
heeft het iets heel eigens. Ontzet
tend vreemd en heel moeilijk om er
je vinger op te leggen. Dat vind ik
dan echt. dat is magie".
„In 1945 was het bovendien compleet
afgelopen met de carrière van de
sisters, daarna hebben ze geen enke
le fatsoenlijke plaat meer gemaakt
Zo merkwaardig als je bedenkt hoe
perfect ze hun eerste liedjes hebben
gezongen en op de plaat hebben
gezet".
„Paay en Keeley doen dit heel erg
goed na. Het zijn echte cracks, dat
merk je onmiddellijk. Daarom én
omdat er geen behoorlijk portretma-
tenaal van de Sisters bestaat, heb ik
besloten om de gezichten van Patri
cia en Yvonne te gebruiken
Indertijd, toen je met de stars on 45
begon, waren er voortdurend mede
werkers die zich beklaagden over
geld. Jullie zouden de miljoenen ver
dienen en zij werden afgescheept met
een fooi.
Eggermont. lachend: „Ja, dat klopt,
dat speelde voornamelijk met Ba:
Muys, die op de Beatles-collagi
John Lennon deed. Hij weigerde
indertijd de royalties die wij hem
vooraf aanboden. Hij wilde liever
een totaal bedrag ontvangen. Dat
kwam, omdat hij van die eerste
stars-produktie niet het grote suc
ces verwachtte dat wij wel zagen
zitten".
„Natuurlijk werd Muys achteraf woe
dend. toen bleek dat hij de verkeerde
beslissing had genomen en naast de
pot pieste Om zijn teleurstelling met
al te groot te maken, hebben we toen
naderhand een en ander iets gunsti
ger voor hem geregeld. Nu geven we
alle sofisten royalties, zodat ze even
goed mee profiteren van het succes
Tony Sherman bijvoorbeeld, die
Wonder deed, heeft er goed mee
verdiend en alle anderen ook. trou
wens".
Indertijd was je zelf ook aetty in
de muziek. Dat wil zeggen: je werkt
als drummer bij Golden Earring
Waarom ben je uiteindelijk de kant
van producer opgegaan
Eggermont. nuchter „Nou. moet je
horen, zo'n goede drummer was ik
niet. Ik kon leuk de liedjes meedrum-
men op de plaat, maar daar hield het
toch echt mee op Toen de Earring in
die tijd besloot om een andere rich
ting uit te gaan en een echte buhne-
groep te worden, vond ik dat het tijd
werd om me terug te trekken Vooral
toen ie naar de States gingen en
steeds vollere zalen trokken, was dat
voor mij en voor de groep echt het
beste!"
Wereldcusses. dag en nacht
werken, veel geld verdienen. Heb je
dan nog tijd voor een privêleven?
Eggermont. luidop lachend: „Wel ja,
ik ben getrouwd en heb een kind en
die zie ik af en toe ook nog wel eens,
hoor!"
In Nashville is een straat ge
noemd naar Elvis Presley.
John Lennon wordt herdacht in
het 'Strawberry Fields'-gedeelte
van het Central Park in New
York. In de dierentuin van zijn
geboorteplaats Seattle is nu een
gedenkteken opgericht voor de
rock-gilarist Jimi Hendrix.
Twaalf jaar na zijn dood is het
gedenkteken onthuld voor de
man die sommigen 'de grootste
roek-gitarist' uit de geschiedenis
noemen. Het 'levende gedenkte
ken'. compleet met paarsgekleur-
de planten die een verwijzing lij
ken naar zijn hit 'Purple Haze
staat in de Woodland-dierentum.
Een eerder ongebruikt stuk grond
is nu gelardeerd met herinnerin
gen aan Hendrix. Er is een met
mozaïek met vlammen, symbo
lisch voor zijn song Fire" en er
zijn paarse struiken en granieten
rotsen, waarvan er een, typisch
Amerikaans, wordt verwarmd ter
ere van Hendrix' 'hete' stijl van
rock en roll en bluesmuziek Als
er niet een koperen ster in de
verwarmde rots was gemetseld
waarop staat „ter herinnering aan
Jimi Hendnx en zijn muziek
dan zou de gewone voorbijganger
wellicht niet beseffen dat het een
gedenkteken is voor de man die
het blad Rolling Stone „de eerste
zwarte artiest die blanke rock en
roll ging spelen en het won"
noemde
Maar kort na de oprichting van
het gedenkteken noemde het 'Co
mité om Jimi uit de jungle te
krijgen', dat door Hendrix-fans
werd opgericht, het plan racis
tisch. „Ze zouden een witte roek-
muzikant niet in een dierentuin
zetten en het een gedenkteken
noemen", zei een van de actie
voerders Volgens hen steunt de
dierentuin van Seattle „de oude
racistische stereotypen en bewe- I
ringen dat zwarten uit de jungle
komen' Maar Al Hendrix. Jimi's
vader, vindt de plaats goed. „Ik
houd van dieren en Jimi hield er
ook van" „Ik vind het geweldig
dat hij erkend wordt in zijn ge
boortestad' „Dit maakt me
trots", zei Al Hendrix.