Werkloze jonge bouwvakkers laar woningcorporaties Rijschoolhouders samen in strijd tegen wildgroei rouwen beter als bedrijfsleider Jacht op orders van Japanse PTT British Airways: vliegtuigen huren in plaats van kopen ROKX: SUBSIDIE VOOR TIJDELIJKE BAAN andel LM-waarden stopt Ondernemend - Zeeland - OBLIGATIES AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS SDAG 5 JULI 1983 DEN (AP) Vrouwen zijn betere bedrijfsleiders dan mannen ondanks Ir pressie vanuit het huishouden, zegt de universiteit van Manchester, •en maandag gepubliceerd rapport van twee jaar blijkt dal vrouwelijke Jjjfsleiders pressie beter weerstaan dan mannen, hoewel de druk tonder zij staan groter is dan die van de mannen, lens het rapport, gemaakt onder leiding van professor Gary Cooper en Dr Eyn Davidson, missen bedrijven die niet willen breken met de traditie van door mannen gedomineerde directies, veel door vrouwen geen kans te geven Het rapport noemt het storend dat een groot deel van de extra druk op vrouwelijke bedrijfsleiders waarop zij geen greep hebben, te wijten is aan vooroordeel en discriminatie van zowel beleid als omgeving De vrouwen staan aan extra druk bloot omdat zij meestal hun carnere moeten combineren met het besturen van een huishouden, kinderen krijgen en kinderen grootbrengen aldus het rappoit. \msterdamse iisselmarkt lts frank 1100» idese dollar l shilling <100i pond 285825-86075 4.3705-3755 111.975-2.025 37.280-330 5,5945-5995 135275-325 119.10-20 18.885-935 li 37.375-425 31.065-115 39.155-205 2,32275-32525 15.9010-9110 3.5290-5390 1.9530-9830 2.4950-5050 1.5800-6000 1.5875-6175 82,75-3.00 ITENLANDS BANKPAPIER STERDAM i ANP» - De advleskoer- iiaari- cri verkoopprijzeni voor bulten- ds bankpapier geldend in Amsterdam volgende werkdag luidden giste- gelse pond gbchefr (100) mark 100) luersefr ilOOi ttdse kroon 1100 me kroon i lOOi pes ilOO» ikse drachme isl dinar 1100» 36.00 39oo 133,00 177 sn 39.00 ll'l5 40.75 f?-'5 32,75 ?-Z2 1620 82.80 lokaal 86.90 ■malionals 78.40 e 64.00 en Luehtv 154.11 204.60 ring 172,80 ea. 70.10 Ig index 78.70 i. Staatsl 12,21 I 3-5 jr 12,16 Kl. BNG-lenlngen 12,12 )d bankleningen 12 20 ld pandbrieven 13.70 145.80 110.60 148.60 GORINCHEM (ANP) Er moet serieus worden gekeken naar mogelijkheden om lang durig werkloze aankomende bouwvakkers een tijdelijke baan te geven bij onderhouds- afdelingen van woningbouw verenigingen. Dit heeft staatssecretaris Brokx maan dag gezegd tijdens de opening van de duizendste leerling bouwplaats in Gorinchem. De bewindsman denkt dat een derge lijke oplossing voor werkloze bouw vakkers in opleiding wellicht mogelijk is in het kader van de zogenoemde werkgelegenheids-verruimende maat regel van het rijk. Met de ervaring die zij bij woningcor poraties kunnen opdoen in het kleine onderhoudswerk staan jongeren in het bouwvak volgens hem sterker op de arbeidsmarkt om een vaste baan te vinden. Brokx realiseert zich dat aan nemers zijn idee niet met vreugde zullen toejuichen, omdat zij de werk gelegenheids-verruimende maatregel doorgaans als concurrentieverval send ervaren Deze maatregel houdt onder meer in dat werklozen met behoud ran hun uitkering tijdelijk werk mogen verrichten. Dat is goed koper voor een werkgever (meestal overheid of semi-overheid) dan het werken met cao-werknemers. De staatssecretaris kondigde verder aan dat de premieregeling voor op drachtgevers die leerling-bouwvak- kers m dienst nemen, voor het cursus jaar 83/84 wordt voortgezet. Er is twee miljoen gulden voor beschikbaar. Premie Volgens de regeling kunnen op drachtgevers voor elke woning die zij door leerlingen laten houwen 1500 gulden premie krijgen. Per leerling BRUSSEL - Topfunctio narissen van twaalf Westeuropese onderne mingen op het terrein van de telecommunica tie, waaronder Philips, zijn het afgelopen week einde een reis van twee weken naar Japan be gonnen met het doel or ders in de wacht te sle pen van het grote Ja panse staatsbedrijf Nip pon Telegraph and Te lephone Corporation. De reis is georganiseerd door de Europese Com missie. Volgens het lid van de Europese Commissie voor buitenlandse be trekkingen. Wilhelm Ha ferkamp. komt het be zoek op een belangrijk moment omdat de Ja panse PTT de laatste tijd steeds meer produk- ten in het buitenland koopt Hij meent dat er in Japan enorme moge lijkheden liggen voor Europese telecommuni catiebedrijven Tot de deelnemers aan de reis behoren behalve Philips onder meer Bell Tele phone Belgium, de Westduitse Krone, So- ciété Anonyme de Tele communications de Pa ris en Marconi Italiana. kan een premie van nog eens 3500 gulden worden verkregen. De Nationale Woningraad, vertegen woordiger van ongeveer driekwart van de woningcorporaties in Neder land, heeft maandag positief gerea geerd op de uitspraken van staatsse cretaris Brokx. Volgens de directie van de woningraad moet bij het plan van de bewindsman worden gedacht aan de grotere corporaties, die 3.500 of meer woningen beheren. Daarvan zijn er ongeveer tweehonderd, ruwweg twintig procent van het totaal. Alleen de grote corporaties beschik ken over onderhoudsafdelingen die werk als vervanging van raamkozij nen en dakkapellen zelf uitvoeren. De kleinere woningbouwverenigingen besteden dergelijke klussen uit aan aannemers. De Nationale Woning raad vindt het idee van Brokx goed zolang werkloze leerling-bouwvak kers uitsluitend worden ingezet voor werk dat anders ook in eigen beheer zou worden uitgevoerd. De werkgevers in de bouw, verenigd in het algemeen verbond bouwbedrijf AVBB, hebben maandag gematigd positief gereageerd op het idee van .staatssecretaris Brokx Het AVBB vindt het een goede zaak als jonge werkloze bouwvakkers hun opleiding in de praktijk kunnen voltooien in dien het werkzaamheden betreft die zonder hen niet uitgevoerd zouden zijn. Een medewerker van het AVBB bena drukte dat de werkgelegenheids-ver ruimende maatregel van tijdelijke aard dient te zijn. DOOD AAN FLIPPERKAST De 16-jarige Italiaan Augusto Moretta is door een krachtige stroomstoot bij het bespelen van een flipperkast op Het ongeluk deed zich in het weekein de als gevolg van een defect aan het apparaat voor in een amusementshal in de Zuiditaliaanse provincie Bene- vento. rERDAM (ANP) De prijzen van tn zilver zijn gistermiddag als volgt tsteld: (tussen haakjes de vorige no- gi: goud:onbewerkt 38 080-38.580 5-38.400); bewerkt verkoop 40.510 zilver onbewerkt 1035-1150 (1025- bewerkt: verkoop 1170 (1150) STERDAM (ANP) - Op de Amster- ise effectenbeurs mocht maandag I worden gehandeld m de KLM- jrden in afwachting van een be lt van de zijde van het ministerie Verkeer en Waterstaat. Op de ts houdt men het erop, dat de It een koper heeft gevonden voor peel van zijn aandelenpakket. Het Ibekend, dat het rijk wel een deel izijn belang in de KLM kwijt wilde de omstandigheden zijn nu vrij fetig. De beurs beoordeelde de nu fachte transactie in eerste instan- p gunstig. Damrak begon de nieuwe week jjl verdeeld, maar met een overwe- p licht dalende tendens. Van de bationals was alleen Unilever ho- Rond het middaguur bedroeg de |t bijna f 1 op f 208.50. Akzo verloor Pop f67.60. Philips f0.30 op f50,90 ionininklijke Olie eveneens f 0.30 f 130,90. Hoogovens was nu de fe verliezer met een achteruitgang p 1,40 op f 34.50. |o Bank ging f 0,70 vooruit naar f b. maar de collega-banken ABN SMB verloren enig terrein. Bij de leekbanken zakte Westland- :ht f 1 naar f 124.50. De verzeke- iarden moesten eveneens over- id wat terug en de uitgevers in zich net niet handhaven. Dit gold ook voor de aannemers, scheepvaartsector verloor Nedl- f2,20 op f 94.80 en Van Ommeren op f 26. Ook de rest van de we waarden zocht lagere regio- op. itaatsfondsenmarkt was overwe- wat lager, de lokale markt ontstond vraag Calve, nadat er in publikaties op gewezen dat de stukken van deze Istermaatschappij van aandelen ever zwaar ondergewaardeerd Wegener liep nog eens f 1 op naar Bols was f 1,50 beter op f 92 en ap f 3,50 op f 34,50. Blydenstein- Ink trok nog iets verder aan en de autofondsen A.I.R. en Riva «Jen gevraagd. de andere kant werd Van Berkel tgeefs aangeboden. Holec moest f terug naar f 43 en Amsterdam ber f 0,80 naar f7.20. Nutricia was 'f op f 76 en ook Audet moest Prijsgeven, de actieve markt verloor Ahold 5 in de middag verder terrein. Het stond spoedig op f 162,50, wat verlies van f 3 betekende. Gist- ades kon het verlies omzetten in deine winst. De rest van de markt de middag in op koersen, die weinig afweken van de s och- S bereikte noteringen. LONDEN (Reuteri - De Britse staatsluchtvaartmaat schappij British Airways zal haar behoefte aan nieuwe vliegtuigen de komende jaren waarschijnlijk dekken door toestellen te huren. De maatschappij overweegt met aankopen te wachten tot er een nieuwe generatie kleine vliegtuigen op de markt is. zo heeft de president directeur van British Airways, Colin Marshall, het afgelopen weekeinde verklaard. British Airways zal omstreeks 1986 ongeveer achttien nieuwe vliegtuigen nodig hebben ter vervanging van de verouderde Tridents. Binnen twee maanden moet worden beslist of dat zal gebeuren door huur of door aankoop. Volgens Marshall is huur het aantrekkelijkst. Hij zei dat er aan het eind van de jaren tachtig een grote sprong vooruit zal zijn op het terrein van het ontwerp en het brandstof verbruik van vliegtuigen. Eén van de mogelijkheden tegen die tijd is de Airbus A320. een toestel voor ongeveer 158 passagiers van het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus Industrie. Als de keus daarop valt moet er wel een tussenoplossing komen. Bij huur zou het gaan tussen de DC9-80 van McDonnell Douglas en de Boeing 737. aldus Marshall. Henk Tavenier bij zijn werktuig: de leswagen. VLISSINGEN - Kommervolle tijden voor de rijschoolwereld. Het aantal leerlingen loopt terug, de concurrentie wordt heviger. De eerste klappen zijn al gevallen: autorijscholen zijn over de kop gegaan doordat zij de concurrentieslag niet konden volhouden. Rijschoolhouders, die er een part-time baan bij hebben genomen om het hoofd nog enigszins boven water te kunnen houden, zijn al lang geen uitzondering meer. En terwijl steeds meer beroepsmatige autorijschoolhouders in de problemen dreigen te geraken, neemt de wildgroei in de rijschoolbranche toe. Je komt ze vrij regelmatig tegen torijschool Jasperse en bestuurslid advertenties waarin opleidingsin stituten toekomstige nj-mstruc- teurs een bijkans gouden toekomst en een 'fijn en dynamisch beroep' voorspellen Ze hebben hun uitwer king niet gemist. En ze zijn bijna niet meer te tellen de 'schnabbe laars - mensen met een baan of een uitkering die een opleiding voor rij-instructeur gevolgd hebben .•an de afdeling Zeeland van de FNOP (Federatie van Nederlandse Organisaties van Personenver- Henk Tavenier en enkele collega- autorijschoolhouders hebben het stuur in handen genomen om te trachten in Zeeland enig tegengas te geven aan het toenemende aan tal 'schnabbelaars'. Er is maar één hun vrije tijd ivaak tegen uiterst oplossing, zegt Tavenier: alleen via lage tarieven) voor rijschoolhouder een goede onderlinge samenwer king zal het lukken de problemen de rijschoolbranche te lijf te gaan spelen. Alleen al op Walcheren zijn er op het ogenblik zo'n veertig tot vijftig gaan en de 'schnabbelaars' autorijscholen, waarvan grofweg ge- weg te drukken, schat bijna de helft 'schnabbelaars' zijn. Het zijn ontwikkelingen die de beroepsmatige rijschoolhouders met grote zorgen vervullen. In de eerste plaats omdat die 'schnabbe laars' veel potentiéle leerlingen van de reguliere rijschoolhouders 'inpik ken' Komt bij - zeggen de beroeps matige autonjschoolhouders - dat de 'schnabbelaars' vaak niet over voldoende routine en faciliteiten beschikken om hun klanten een echt gedegen rij opleiding tc geven En daarom zaten ze eind vorige week bij elkaar Enkele tientallen rijschoolhouders uit Zeeland bijeen in het dienstencentrum De Vroone in Kapelle Om zich te beraden over maatregelen die een eind moeten maken aan de wildgroei in de rij schoolbranche Het is mogelijk om er een eind aan te maken, zegt H. Tavenier, mede eigenaar van de Middelburgse au- De huidige situatie in de rijschool wereld is uiterst verwarrend Er wordt - zegt Tavenier - nogal eens 'gesjoemeld met de opleidingen voor nj-instructeurs. Sinds de stich ting VAR (een in vakkringen meer dan bekend opleidingsinstituut destijds in het leven geroepen door de FNOP. ABAN en BOVAG) door onderling geruzie werd opgeheven en een groeiend aantal particuliere opleidingsinstituten zich op dat gat in de markt heeft gegooid, is er nauwelijks nog nauwelijks sprake van enige controle op de opleiding voor rij-intructeurs. En ook de consument wordt het niet makkelijk gemaakt. Talloze au torijscholen noemen zichzelf 'er kend'. Maar in de praktijk stelt dat predikaat (verleend door organisa ties als de FNOP. ABAN en BO VAG i niet zo heel gek veel voor Het biedt volgens Tavenier In elk geval geeh waterdichte garantie dat de 'erkende' autorijscholen ook een kwalitatief goede opleiding bieden. Vandaar - zegt hii - de behoefte aan een sluitende erkenningsregeling, die hoge eisen stelt aan de aangeslo ten autorijschoolhouders en de leer lingen de waarborg biedt dat zij met vakbekwame instructeurs de weg op gaan Een fijne zeef dus. die het kaf van het koren scheidt Een eerste stap naar een dergelijke regeling is gezet In Amsterdam, waar een paar rijschoolhouders en kele jaren geleden besloten tot een bundeling van krachten teneinde de toenemende problemen het hoofd te bieden. Het zou uiteinde lijk leiden tot de oprichting van de landelijke Coöperatieve Vereniging voor Verkeersondemcht (CWO). Het is een veremging die zich ten doel stelt de kwaliteit van de rij opleiding te verhogen. Steeds meer beroepsmatige autorijschoolhou ders sluiten zich bij de CWO aan. En zo moet het ook, vindt Tavenier. De eisen die de CWO stelt aan rijscholen die zich bij de vereniging willen aansluiten zijn dermate hoog. dat de leerlingen die in een CVVO-lesauto stappen nagenoeg de absolute zekerheid hebben, dat zij een goede praktijk- en theorie-oplei ding krijgen. Alle beroepsmatige rijschoolhouders in Zeeland zouden zich bij de CWO moeten aanslui ten. vindt Tavenier. ..Alleen op die manier zal het lukken een dam op te werpen tegen de wildgroei 9Willem J. van Dam Koersen Laatste vrijdag koersen ltinnenl.Obligaties 12 75 Ned 81 91 126.00 125 80 12 50 ld 81-91 116 30 116.30 7 50 1(1 18-03 95 go 95 40 7 50 Id 78 88 1 9S4o 9g 20 7 50 Id 78-88-2 20 98 00 7 50 Id 83-87 ,n 94 70 7 50 Id 83 87 2 95 49 95 00 7.20 Id 72-97 93'00 93 00 7.00 id 66-91 95 70 95 7o 6 25 Id 67-92 92.70 92 70 6 00 Id 65 90-1 94 00 94 00 6 00 Id 65-90 2 94.00 94 30 5 75 id 65-2 93.50 93.50 5 50 Id 65-90 93 30 93.30 5 25 Id 64-89 93.40 93.00 5 25 Id 65 90 92 40 92 70 12 00 Id 81 91 113.10 113.00 12 00 ld 81-88 110.40 110 40 11 75 id 81 91 108 80 108 70 11 50 Id 80 109.80 11 50 id 81-91 111.10 110.90 7 00 Id 69-94 94 ,0 9330 6 75 Id 78 98 9, go 91.8o 52 22 i 93.20 93.20 6 50 Id 68-93-2 03 =n 93.50 6 50 Id 68 94 93 jo 93 50 5 00 Id 64 89 93.20 93 20 4 75 id 58-88 93 80 93.80 4 50 Id 58-89 93,20 93 30 4 50 Id 59-84 98.00 98.00 4 50 Id 60 85 97.20 97 20 11 50 id 8? 9? 212 50 U2J0 II 25 Id 82 92 111.50 111.30 11 25 id 81-96 115.00 114 80 11 00 Id 81-88 107.70 107 70 11 00 Id 82 110 90 110 70 10 75 Id 80 109.20 109.00 10 75 id 81 107.80 107 60 10 50 Id 74 104.50 104 50 10 50 Id 80 111 50 111 50 10 50 Id 82 89 106,00 106 00 10 SO 1082 92 107,80 107 60 10 25 Id 80 90 108.80 108,80 10.25 Id 80-87 104,70 104,70 10 25 id 82 92 109,00 108.80 10.00 Id 80 104,70 104 50 10 00 Id 82-89 104.20 104 00 10.00 Id 82-92-2 105.80 105,60 10 00 id 82 92 105,50 105 50 ft 75 Id 74 104,20 104 20 9 501(176 86 102,90 102 90 9 50 Id 76-91 102.20 102.20 9 50 Id 80 95 103 10 103 00 9 50 Id 83-90 103,00 102 70 9 25 Id 79-89 102.00 102 00 «00 Id 75 101.00 100.80 9 00 Id 79 94 101,40 101 20 8 75 id 75 1 100 40 100,20 8 75 id 75 2 100.40 100 20 8 75 Id 76 96 99.70 99.70 875 Id 79-94 100.00 100.00 6 25 Id 67-92 s2 g0 93 qq 6 00KI6.-92 93 20 93,20 5 75 id 65-90-1 04 cn 94 7n 5 75 Id 65 90-2 9360 5 25 Id 64-89 1 9» 00 96 00 5 25 Id 64-89-2 96,0 .->0010 64 94 9, 50 9] 70 4 50 Id 58 83 QJ20 99.20 j 22 "1 22'5? 9360 94 00 4 50 Id 60 8.5 97 «O 97 40 4 50 Id 60-90 93 no 93,20 4 50 Id 63 93 91 90 91 50 4 25 Id 59 84 95 90 98,90 4 25 Id 00 90 93 10 93,10 t'2 "2 21 22 91.90 92.00 4 25 Id 03 93-1 g, 50 91 5,, 4 25 Id 03-93-2 92oo 92.30 4 00 Id 61 86 98,50 9050 22 '2 22 22 92.00 91 so 3 75 id 53-93 90 ,0 9010 3 50 Id st 47 90 30 90 50 3.50 Id 53-83 B95o 99,50 3 50 Id 56 86 96.50 96.00 3 25 1(1 48 98 89,00 89 00 3 25 Id 50-90 91,80 92 00 3,25 id 54-94 87 90 88 00 3 25 Id 55 95 87,20 87 10 3 25 Id 55-85 98,30 98.30 12 00 BNG81 06120.30 120.00 11 00 Id 74-84 103.10 103 10 4 50 Id 62-93 90,10 90 10 Pandbrieven 9 00 FGH 100,20 100.20 7 00 id 72 95.80 95 50 6 00 id DW 88.50 89 00 4 75 ld X XA 88 80 89,60 4 50 Id DU 92.00 92.00 11.25 Tllb H 62 50 62.50 8 75 Tllb 14 58.00 57 50 7 50 Westl BZ - 91 20 6 (10 Id X 85,50 12 38 Id r) 69 96,50 96.50 11 00 Id 80 103.70 103,55 10 50 id 80 102.59 102 30 8 25 Id 70 99,50 99 50 8 00 Id 71 98,80 98.61) 7 50 id 71 97,80 97.80 7 00 id 72 95,00 95.00 10 00 Id rl 70 96.50 90.50 2 50 Alkm'I'>fi''t07,5S 07 95 2 50 A'dsm 51 06 50b 68 50b 2 50 Id 561 66 60 66 60 2 501(1 5611 81.40 81,40 2 50 Id 56III 79.10 79.90 2 50 id .59 66,50 08.50 8.50 Id 75 90 100.00 100 00 8 50 id 75 91 99.70 99.70 8 50 Id 78-93 99,00 99 00 8 50 Id 78 89 100.00 99 80 8 50 Id 79-89 100.00 99 70 8 25 id 76 96 97.80 97 70 8 25 Id 77-92 98 70 98.40 8 25 id 77 93 98 60 98 40 8 25 id 79 89 99 60 99 60 8 25 id 83 93 98,10 97 70 8 00 Id 69 96.70 96.50 8 00 Id 70 95 96.50 96 30 8 00 Id 71-96 96.30 96.10 8 00 Id 70 1 102.00 102 00 8 00 Id 70 2 101.00 101.00 8 00 Id 70 3 101.10 10110 a 00 Id 76 91 98.40 9840 8 00 Id 77 97 96 30 96.10 8 00 Id 77 87 101.40 101.30 8.00 id 78-88 99 30 99 00 8 00 Id 83-93 97.00 96 60 7 75 id 71-96 95,00 94.80 7 75 Id 73 98 94 50 94,40 7 75 Id 77-97 94.80 94 70 7 75 Id 77-92 96.60 96.50 7 75 Id 82-93 95,00 94.20 7 50 Id 69 94 94 80 94 60 7 50 Id 71-96 95,00 94 80 7.50 Id 72-97 94 10 93.40 9.50 Id 74-99 103.20 10260 9 50 Id 75 85 102.20 102.10 9 50 Id 76 01 102.70 102 50 9 00 Id 75 00 100,50 100.40 8 75 Id 70-90 100 40 100 30 H 75 id 70 9:- 100,00 99 70 8 75 Id 75 00 99.00 98 70 8 75 Id 77-02 99 00 98 70 8 50 Id 70 85 101 70 10140 8 50 Id 70-95 98 20 97 90 8 50 Id 73 98 97.80 97 70 8 25 id 70-85 101 30 101 10 8 25 Id 70-96 97 00 96.60 8 25 Id 76-01 96 70 96 80 8 00 id 69 94 96.50 96 10 8 00 Id 71 -90 95.70 95.20 8 00 Id 72-97 95,50 95.50 8 00 Id 73-79 100 00 100.00 8 00 1(1 75 00 95.70 95 70 7 60 id 73-98 93.10 93,00 7 50 id 72 97 92,90 92 60 7 25 1(173 98 91 80 91.60 7 001(1661 91 95.20 95 20 7 00 Id 0611 94 90 94 80 7 001(1 60-4 95.20 95.20 7 00 Id 72-97 92.20 '92.20 6 75 Id 67 92 93.80 93,80 0 75 Id 68-93 93.50 93,30 6.50 id 67-92 92,70 92 90 2 50 Dordr 50 67.10b 69 10 2 50 E'hvn 54 74 85 73 10 2 .in Er.s. h 54 71 00 71 10 2 50 Haag 521 90.50 92.00 2 50 ld 5211 89.00 88 10 2 50 R Kruis 75.10 - 2 50 Rdam S2I 88.85 89 70 2 50 ld S2II 87,80 89 80 2 50 id 57 7620 78 00 2 50 Utr 52 89.00 89.00 2 50 Z.Holl 57 75 60 7S 60 2 50 Id 59 79,00 79 40 5 75 EGKS 64* 96 80 96.80 5 75 EGKS 65 9580 95.80 9 00 Eur Inv 75 10030 100 30 7 75 ld 72 98.20 98.00 5 75 ld 64 97 80 97,80 5 75 ld 65 90 70 91 20 8 00 Int Am 71 99.50 99 20 7 00 ld 68 94 50 94 50 8 25 InlBk 71 99 30 99,00 7 00 All Lyons 96,50 96,50 3 50 Eng WL c 34.00 34 50 4 (10 Nor.Hyd 11 25 Reed 74 102.50 102,50 6.25 Rothm. - bieden en exdlv.:)! 165 OU 162 50 Elsevier NDU Ennia FGH Gist Brocades Hoogovens KLM KOn Olie Na; Nederlanden Nedlloyd Groep 46.30 121» 20 prl 16,70 15520 114.70 98.80 100 00 36.20 169.50 13120 153.10 97 00 155.80 190 50 188.00 26.50 56.90 52 40 51 401 I 11 50 Nat Inv BU II 00 ld 74 9 75 ld 74 I 8 50 ld 75-2 10 00 GasU 74 9 50 ld 15j 9.75 NMB 74 8 50 NMB 76 6 75 ld kap 72 8 75 NOB 76 7 75 ld 73 7.00 ld 66 6 00 ld 64 Rollnco Rorento Unilever Ver beat VNU Volkcr Stevin WUH Banken. Handel 11 25 Akzo 10 75 Akzo 9.50 Akzo 9.25 Akzo 11 25 ABN 74 10.50 ld 1974 9 75 ld 79-99 9.50 ld 79-94 9 00 ld 75 8 50 ld 1975 8 00 ld 71-86 8 00 ld 73-88 10 75 Amro 74 9 75 id 75 9.75 ld 80 00 8 75 ld 73 8 50 ld 73 <75 ld 71 86 7 50 ld 73 88 7 50 MeesH72 4 75 BanqueP <a 8 00 Br Pelr 7 25 ld 72 10 00 Ccehorn 7 25 CMC 72 9.50 CRBoerl bk 8.00 Cr LBN71 8 00 Elsov NDU 7 25 Hagemeyer 7 00 Hem Bier 207.60 77.80 35.30 125,00 102.50 104.90 102.20 102.00b 101 00 103.50 102 50 100 50 99 10 99,00 97.10 97,50 90^50 98.50 97.50 94 50 92.00 97 00 98.10 97.00 26.10 56.00 51.80 50.90f 306.50 131.00 300.50 190.50 208.00 6 00 Hi cc Div 99.40 M 00 99,50 11 OOMaasv O.T 'J7.00 101,20 1 mi,'iii 96.70 97 40 95 40 96 00 100 80 93.50 94.50 94 00 10120 101 80 100 60 99 50 98.40 98.50 96.80 98,20 96.70 97 40 9550 101 50 9600 7 25 ld 72 8.00 Watsch 7 7 j OTRA 72 7'5 Pakh 73 7 00 ld 68 7 00 id 72 7 25 ld 66 6 50 ld 67 5 25 ld 64 7 75 Pechtney 8.00 P en C-groep 9.75 Phllips75 8 00 Philips72 6,00 Pegem57 5.50 ld 58 5,00 ld 58 6 00 PGEM 64 4 50 ld 59 6 50 R-R Pijp 8 50 RijnJDis 7 12 RijnSch 6 00 Schiphol 8.50 Shell 75 8 25 ld 71 775 id 72 10,6 SHV 72 10.6 SHV 73 7.00 Skol Br 7 25 Total 72 8.75 Umlev75 5.90 6.20 101.30 97.30 100 80 100 50 93 00 74 30 98.00 Converteerbare Obligaties 4 75 Akzo 83.70 6 75 AmRo73 99 90 5 50 AmRo 69 177 00 8 50 Boskalis W 75 93 00 m T 73 - - m T 76 96 00 95.80 7.00 Cr LBN74 75 •1 00 Elaion 80 8 75 Elsevier NDU 7 25 Fum 73 5 75 Gist-Broc 73 5 25 Hoogov 68 25 Kappa 73 8 75 K M 75 li 65,20 111,00 149,00 Nljverd 70 6 50 Oce v d Gr 69 10 00 Pont 74 7 50 Proost-B 71 6 50 Rolinco 67 14 00 SHV H 81 8.75 Stevm Gr 76 5 00 Tyco IntF 69 109.00 100.80 110.00 Ballast -N BAM Hold. Batenburg Belindo Berkei's P BlydenslC Boer Druk Borsurmj w Braai Bouw Brederu Bredero eert BuhrmTett c Caland Hold Cal ve-D cert ld 6 pel eert Clatmmdo Credit LBN Dell My Deueaux Dorpen Co. Douwe Egberts Gel Delh c Gcrolabr Goudsmit rln 78 89.00 88 70 191.00 190,00 74 50 74,50 132 50 130.00 1200.00 1220.00 81.50 81.00 52.50 53.30 386.00 387.00 114.10 113.00 120,00 120 00 70.00 72 00 379,00 378 00 27 70 26 50» 1500,0011526.00 79.50 78.00 93.00 1000 172,01 158.00 56 00 280.00 283.00 1610.00 1660 00b 109 00 109.80 10900 109,80 17450 173.00 176.00 172.00 17 00 20.00 380.00 6970 58.40 7750 60.00 54 00 172 50 Holdoh Holec HALL Ti Holl -Kloos Hunter D HVA-Myen eert IHCInter Ind Maalsch 1BB Kondor IntcrnatiO ld 6 cum Kon Ned Pap Krasnap sky 10850 18.60 115.00 55.00 76.80 21600 23.70 85 50 265.00 95.00 49.60 8510 14 40 16.50 MHV A dam Mocara En ld 1 10 Nagron NBM-Bouw Nedap Ned Crediel N'ed Scheepshyp Ned Sprlngsl Nlerstrasz Norit Nutricia GB Nijvcrdnl 93,00 137 60e 139 00c 295,00 292 00 61.30 60 50 15.90 15 90 520.00 51200 6400.00 6500.00 420 00c 422 00 35 50 35 50 122,00 122.00 25.40 23.30 7 00 7.10 223,00 226.00b 31.00 31.80 229,50 225.00 105 70 106 50 78.00 77 00 94,80 95 80 190.00 188 50 Pallhe Pont Hout Porcel Fles Proosl&Br Rodemakers Rijn-Schelde Sanders Sarakreek 53.80 62.00 131.00 54.50 6100 132.00 77.00 200.00 22.50 245 00 17.5 380.00 acnuppen 59.80 I Schuitersv 69.90 Simt Intern 58 50 76.00 Telegraaf 60 50 Textiel Tw 53 80 Tilb llyp bk 173 00 Tw Kabel H 79 50 Twynslru en G 96.00 88 00 84.00 177.00 42 30 41.51 Ubbinl 162.00 76.00 113.00 75.00 128.50 r. Olasf 247.OC 132.00 248.00 69.50 68.50e 42.00 42.50 49.00 48.00 36.00 37 00 117,50 118.00 214.00 214 00 113,00 I13.80r 37,50 38 10 63.40 6340e Belegging* Insl. ABN Aand fonds Alg Fondsenb America Fnd Blrin Belf VG BOG Chemical F Holland F Imerbondx Japan Fund Leveraged NewYork Ind Obam Old Court Dlr 3d Tech Technology- Tokyo PH Umfonds Vancc^ Sand 207,20 145.00 127.00 13950 230 00 142 00 15950 33.40 29.00 20.35 15450 591,00 29.90 169.00 101S0 1895 22.50 50.50 136.00e 1 160.00 33.40 29 00 20.35 1480 00 15500 591 00 30.30 123000 10.70 50.00 42.20 All. Rich! Beth Slee! Boeing Comp But roughs Citicorp Colgate Cons.Foods Control Dat» Dow Chemical Eastman Kodak Exxon Corp Fluor Corp Ford Motor General Elcctr General Motors Getty Oil Gillette 63.70 39.20 49,40 52 JO Intern Flavor Intern Paper Intern Tel&Tel «jeu Litton Ir.d 67 2n Lockheed Aircraft 12300 LTV Corp 15 60 Mobil Oil 31.50 North Am Phil 63.10 Oce Petr Corp 24.50 Pepsico 35,60 Philip Moms 59 00 Philips Petroleum 35.10 Polaroid Corp 30 40 Rep Steel Schlumberger Scare Roebuck Shell Oil S perry Corp Standard Oil of 29.10 22.30 54.60 41.60 48.90 llOOd 39.25 51.00 Texaco 34.75 Texas Instruments 120.00 Union Carbids 68.80 Union Pacific US.Steel 24.90 31.40 Westlngn El Woolworth Xerox Corp All Lyons AMAX Inc. Am H P Am M Am TicT iNdl ASARCO I All* B Comp Burr Corp Cols-Palm Contr D C Dart ic K. Dow Chem Eastm Kod Exxon Corp Fluor Cc#p Ford Motor 10 Genet El Gener F Gener Motors Getty Oil Int Bus Mach Int Flav&Fr Int Tel&Tcl Kroger 49.60 49.30 35.60 35.70 47.25 47.75 136 00 132,50 77.50 78.20 134.20 135.50 27.30 28.00 182.00 185.50 101.00 103.00 139.00 139.50 12970 130.00 158.00 162.50 91 90 60 00 113.00 .50 6420 LIU lnd Lockh C Merck&Co Minn Mining 212.50e 217.00 9? 00d 9820 62.50 63 !0e 16100 15900 157 00 157 50 125,00 127 30 206.00 207.00 195.00 197.10 124.00 128.00 89 50 90.00 800 00 870.00 4050 39 50 338.00b 345.50 87 50 91.S0 119.00 122.50 116.20 118.60 19100 191,00 7.50 350,00 271.00 275.00 236.00 236 00 300.00 300.00 114,SO PhC 178 00 182 00 103.00 102.50 185.80 169.00 98,00 100.00 80.00 79.00 Proct&oamblc 159.00 164,10 Qunk Oals 143,00 140 00 RCA Corp 81 00 82.50 Schlumberger 153.00 157 50 a ,Ig 00 H7 00 53.50 54,50 137.50 138,50 114.50 117,50 ll Morr .11 Pelr Pol Corp Shell Can Shell OH Sp Corp St OU Cal Tandy Corp 111.00 111,04 142.00 144.00 345.00 338.50 165.00 163.50 Nal Ned-wrr 8 - 710.00 715.00 Nat Ned.wrr*7i 545.00 558.00 '«VL'HBiwrrBi 38.00 38.00 umkap 34.50 obüg f OAF Kl 86 AMRO OC AMRO AC 154 40 AMRO OF 163 3- Amva belrgg 156 r: BeleggvdT ijm Bemco Jb is« <o Bemco A b 7ft so Bemco rend E a L. vgf v i EaL vgrd EaL vgf a b Esmeralda Optimlx 14 02

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9