Werkloze jonge bouwvakkers
laar woningcorporaties
Rijschoolhouders samen
in strijd tegen wildgroei
rouwen beter als bedrijfsleider
Jacht op orders
van Japanse PTT
British Airways: vliegtuigen
huren in plaats van kopen
ROKX: SUBSIDIE VOOR TIJDELIJKE BAAN
andel
LM-waarden
stopt
Ondernemend
- Zeeland -
OBLIGATIES
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
SDAG 5 JULI 1983
DEN (AP) Vrouwen zijn betere bedrijfsleiders dan mannen ondanks
Ir pressie vanuit het huishouden, zegt de universiteit van Manchester,
•en maandag gepubliceerd rapport van twee jaar blijkt dal vrouwelijke
Jjjfsleiders pressie beter weerstaan dan mannen, hoewel de druk
tonder zij staan groter is dan die van de mannen,
lens het rapport, gemaakt onder leiding van professor Gary Cooper en Dr
Eyn Davidson, missen bedrijven die niet willen breken met de traditie van
door mannen gedomineerde directies, veel door vrouwen geen kans te geven
Het rapport noemt het storend dat een groot deel van de extra druk op
vrouwelijke bedrijfsleiders waarop zij geen greep hebben, te wijten is aan
vooroordeel en discriminatie van zowel beleid als omgeving
De vrouwen staan aan extra druk bloot omdat zij meestal hun carnere moeten
combineren met het besturen van een huishouden, kinderen krijgen en
kinderen grootbrengen aldus het rappoit.
\msterdamse
iisselmarkt
lts frank 1100»
idese dollar
l shilling <100i
pond
285825-86075
4.3705-3755
111.975-2.025
37.280-330
5,5945-5995
135275-325
119.10-20
18.885-935
li 37.375-425
31.065-115
39.155-205
2,32275-32525
15.9010-9110
3.5290-5390
1.9530-9830
2.4950-5050
1.5800-6000
1.5875-6175
82,75-3.00
ITENLANDS BANKPAPIER
STERDAM i ANP» - De advleskoer-
iiaari- cri verkoopprijzeni voor bulten-
ds bankpapier geldend in Amsterdam
volgende werkdag luidden giste-
gelse pond
gbchefr (100)
mark 100)
luersefr ilOOi
ttdse kroon 1100
me kroon i lOOi
pes ilOO»
ikse drachme
isl dinar 1100»
36.00 39oo
133,00 177 sn
39.00
ll'l5 40.75
f?-'5 32,75
?-Z2 1620
82.80
lokaal 86.90
■malionals 78.40
e 64.00
en Luehtv 154.11
204.60
ring 172,80
ea. 70.10
Ig index 78.70
i. Staatsl 12,21
I 3-5 jr 12,16
Kl. BNG-lenlngen 12,12
)d bankleningen 12 20
ld pandbrieven 13.70
145.80
110.60
148.60
GORINCHEM (ANP) Er
moet serieus worden gekeken
naar mogelijkheden om lang
durig werkloze aankomende
bouwvakkers een tijdelijke
baan te geven bij onderhouds-
afdelingen van woningbouw
verenigingen. Dit heeft
staatssecretaris Brokx maan
dag gezegd tijdens de opening
van de duizendste leerling
bouwplaats in Gorinchem.
De bewindsman denkt dat een derge
lijke oplossing voor werkloze bouw
vakkers in opleiding wellicht mogelijk
is in het kader van de zogenoemde
werkgelegenheids-verruimende maat
regel van het rijk.
Met de ervaring die zij bij woningcor
poraties kunnen opdoen in het kleine
onderhoudswerk staan jongeren in
het bouwvak volgens hem sterker op
de arbeidsmarkt om een vaste baan te
vinden. Brokx realiseert zich dat aan
nemers zijn idee niet met vreugde
zullen toejuichen, omdat zij de werk
gelegenheids-verruimende maatregel
doorgaans als concurrentieverval
send ervaren Deze maatregel houdt
onder meer in dat werklozen met
behoud ran hun uitkering tijdelijk
werk mogen verrichten. Dat is goed
koper voor een werkgever (meestal
overheid of semi-overheid) dan het
werken met cao-werknemers.
De staatssecretaris kondigde verder
aan dat de premieregeling voor op
drachtgevers die leerling-bouwvak-
kers m dienst nemen, voor het cursus
jaar 83/84 wordt voortgezet. Er is twee
miljoen gulden voor beschikbaar.
Premie
Volgens de regeling kunnen op
drachtgevers voor elke woning die
zij door leerlingen laten houwen 1500
gulden premie krijgen. Per leerling
BRUSSEL - Topfunctio
narissen van twaalf
Westeuropese onderne
mingen op het terrein
van de telecommunica
tie, waaronder Philips,
zijn het afgelopen week
einde een reis van twee
weken naar Japan be
gonnen met het doel or
ders in de wacht te sle
pen van het grote Ja
panse staatsbedrijf Nip
pon Telegraph and Te
lephone Corporation.
De reis is georganiseerd
door de Europese Com
missie.
Volgens het lid van de
Europese Commissie
voor buitenlandse be
trekkingen. Wilhelm Ha
ferkamp. komt het be
zoek op een belangrijk
moment omdat de Ja
panse PTT de laatste
tijd steeds meer produk-
ten in het buitenland
koopt Hij meent dat er
in Japan enorme moge
lijkheden liggen voor
Europese telecommuni
catiebedrijven Tot de
deelnemers aan de reis
behoren behalve Philips
onder meer Bell Tele
phone Belgium, de
Westduitse Krone, So-
ciété Anonyme de Tele
communications de Pa
ris en Marconi Italiana.
kan een premie van nog eens 3500
gulden worden verkregen.
De Nationale Woningraad, vertegen
woordiger van ongeveer driekwart
van de woningcorporaties in Neder
land, heeft maandag positief gerea
geerd op de uitspraken van staatsse
cretaris Brokx. Volgens de directie
van de woningraad moet bij het plan
van de bewindsman worden gedacht
aan de grotere corporaties, die 3.500 of
meer woningen beheren. Daarvan zijn
er ongeveer tweehonderd, ruwweg
twintig procent van het totaal.
Alleen de grote corporaties beschik
ken over onderhoudsafdelingen die
werk als vervanging van raamkozij
nen en dakkapellen zelf uitvoeren. De
kleinere woningbouwverenigingen
besteden dergelijke klussen uit aan
aannemers. De Nationale Woning
raad vindt het idee van Brokx goed
zolang werkloze leerling-bouwvak
kers uitsluitend worden ingezet voor
werk dat anders ook in eigen beheer
zou worden uitgevoerd.
De werkgevers in de bouw, verenigd
in het algemeen verbond bouwbedrijf
AVBB, hebben maandag gematigd
positief gereageerd op het idee van
.staatssecretaris Brokx Het AVBB
vindt het een goede zaak als jonge
werkloze bouwvakkers hun opleiding
in de praktijk kunnen voltooien in
dien het werkzaamheden betreft die
zonder hen niet uitgevoerd zouden
zijn.
Een medewerker van het AVBB bena
drukte dat de werkgelegenheids-ver
ruimende maatregel van tijdelijke
aard dient te zijn.
DOOD AAN FLIPPERKAST
De 16-jarige Italiaan Augusto Moretta
is door een krachtige stroomstoot bij
het bespelen van een flipperkast op
Het ongeluk deed zich in het weekein
de als gevolg van een defect aan het
apparaat voor in een amusementshal
in de Zuiditaliaanse provincie Bene-
vento.
rERDAM (ANP) De prijzen van
tn zilver zijn gistermiddag als volgt
tsteld: (tussen haakjes de vorige no-
gi: goud:onbewerkt 38 080-38.580
5-38.400); bewerkt verkoop 40.510
zilver onbewerkt 1035-1150 (1025-
bewerkt: verkoop 1170 (1150)
STERDAM (ANP) - Op de Amster-
ise effectenbeurs mocht maandag
I worden gehandeld m de KLM-
jrden in afwachting van een be
lt van de zijde van het ministerie
Verkeer en Waterstaat. Op de
ts houdt men het erop, dat de
It een koper heeft gevonden voor
peel van zijn aandelenpakket. Het
Ibekend, dat het rijk wel een deel
izijn belang in de KLM kwijt wilde
de omstandigheden zijn nu vrij
fetig. De beurs beoordeelde de nu
fachte transactie in eerste instan-
p gunstig.
Damrak begon de nieuwe week
jjl verdeeld, maar met een overwe-
p licht dalende tendens. Van de
bationals was alleen Unilever ho-
Rond het middaguur bedroeg de
|t bijna f 1 op f 208.50. Akzo verloor
Pop f67.60. Philips f0.30 op f50,90
ionininklijke Olie eveneens f 0.30
f 130,90. Hoogovens was nu de
fe verliezer met een achteruitgang
p 1,40 op f 34.50.
|o Bank ging f 0,70 vooruit naar f
b. maar de collega-banken ABN
SMB verloren enig terrein. Bij de
leekbanken zakte Westland-
:ht f 1 naar f 124.50. De verzeke-
iarden moesten eveneens over-
id wat terug en de uitgevers
in zich net niet handhaven. Dit
gold ook voor de aannemers,
scheepvaartsector verloor Nedl-
f2,20 op f 94.80 en Van Ommeren
op f 26. Ook de rest van de
we waarden zocht lagere regio-
op.
itaatsfondsenmarkt was overwe-
wat lager,
de lokale markt ontstond vraag
Calve, nadat er in publikaties op
gewezen dat de stukken van deze
Istermaatschappij van aandelen
ever zwaar ondergewaardeerd
Wegener liep nog eens f 1 op naar
Bols was f 1,50 beter op f 92 en
ap f 3,50 op f 34,50. Blydenstein-
Ink trok nog iets verder aan en
de autofondsen A.I.R. en Riva
«Jen gevraagd.
de andere kant werd Van Berkel
tgeefs aangeboden. Holec moest f
terug naar f 43 en Amsterdam
ber f 0,80 naar f7.20. Nutricia was
'f op f 76 en ook Audet moest
Prijsgeven,
de actieve markt verloor Ahold
5 in de middag verder terrein. Het
stond spoedig op f 162,50, wat
verlies van f 3 betekende. Gist-
ades kon het verlies omzetten in
deine winst. De rest van de markt
de middag in op koersen, die
weinig afweken van de s och-
S bereikte noteringen.
LONDEN (Reuteri - De Britse staatsluchtvaartmaat
schappij British Airways zal haar behoefte aan nieuwe
vliegtuigen de komende jaren waarschijnlijk dekken
door toestellen te huren. De maatschappij overweegt met
aankopen te wachten tot er een nieuwe generatie kleine
vliegtuigen op de markt is. zo heeft de president
directeur van British Airways, Colin Marshall, het
afgelopen weekeinde verklaard.
British Airways zal omstreeks 1986 ongeveer achttien
nieuwe vliegtuigen nodig hebben ter vervanging van de
verouderde Tridents. Binnen twee maanden moet worden
beslist of dat zal gebeuren door huur of door aankoop.
Volgens Marshall is huur het aantrekkelijkst. Hij zei dat er
aan het eind van de jaren tachtig een grote sprong vooruit
zal zijn op het terrein van het ontwerp en het brandstof
verbruik van vliegtuigen.
Eén van de mogelijkheden tegen die tijd is de Airbus A320.
een toestel voor ongeveer 158 passagiers van het Europese
vliegtuigbouwconsortium Airbus Industrie. Als de keus
daarop valt moet er wel een tussenoplossing komen. Bij
huur zou het gaan tussen de DC9-80 van McDonnell
Douglas en de Boeing 737. aldus Marshall.
Henk Tavenier bij zijn werktuig: de leswagen.
VLISSINGEN - Kommervolle tijden voor de rijschoolwereld. Het aantal
leerlingen loopt terug, de concurrentie wordt heviger. De eerste klappen
zijn al gevallen: autorijscholen zijn over de kop gegaan doordat zij de
concurrentieslag niet konden volhouden. Rijschoolhouders, die er een
part-time baan bij hebben genomen om het hoofd nog enigszins boven
water te kunnen houden, zijn al lang geen uitzondering meer. En terwijl
steeds meer beroepsmatige autorijschoolhouders in de problemen
dreigen te geraken, neemt de wildgroei in de rijschoolbranche toe.
Je komt ze vrij regelmatig tegen torijschool Jasperse en bestuurslid
advertenties waarin opleidingsin
stituten toekomstige nj-mstruc-
teurs een bijkans gouden toekomst
en een 'fijn en dynamisch beroep'
voorspellen Ze hebben hun uitwer
king niet gemist. En ze zijn bijna
niet meer te tellen de 'schnabbe
laars - mensen met een baan of een
uitkering die een opleiding voor
rij-instructeur gevolgd hebben
.•an de afdeling Zeeland van de
FNOP (Federatie van Nederlandse
Organisaties van Personenver-
Henk Tavenier en enkele collega-
autorijschoolhouders hebben het
stuur in handen genomen om te
trachten in Zeeland enig tegengas
te geven aan het toenemende aan
tal 'schnabbelaars'. Er is maar één
hun vrije tijd ivaak tegen uiterst oplossing, zegt Tavenier: alleen via
lage tarieven) voor rijschoolhouder een goede onderlinge samenwer
king zal het lukken de problemen
de rijschoolbranche te lijf te
gaan spelen.
Alleen al op Walcheren zijn er op
het ogenblik zo'n veertig tot vijftig gaan en de 'schnabbelaars'
autorijscholen, waarvan grofweg ge- weg te drukken,
schat bijna de helft 'schnabbelaars'
zijn. Het zijn ontwikkelingen die de
beroepsmatige rijschoolhouders
met grote zorgen vervullen. In de
eerste plaats omdat die 'schnabbe
laars' veel potentiéle leerlingen van
de reguliere rijschoolhouders 'inpik
ken' Komt bij - zeggen de beroeps
matige autonjschoolhouders - dat
de 'schnabbelaars' vaak niet over
voldoende routine en faciliteiten
beschikken om hun klanten een
echt gedegen rij opleiding tc geven
En daarom zaten ze eind vorige
week bij elkaar Enkele tientallen
rijschoolhouders uit Zeeland bijeen
in het dienstencentrum De Vroone
in Kapelle Om zich te beraden over
maatregelen die een eind moeten
maken aan de wildgroei in de rij
schoolbranche
Het is mogelijk om er een eind aan
te maken, zegt H. Tavenier, mede
eigenaar van de Middelburgse au-
De huidige situatie in de rijschool
wereld is uiterst verwarrend Er
wordt - zegt Tavenier - nogal eens
'gesjoemeld met de opleidingen
voor nj-instructeurs. Sinds de stich
ting VAR (een in vakkringen meer
dan bekend opleidingsinstituut
destijds in het leven geroepen door
de FNOP. ABAN en BOVAG) door
onderling geruzie werd opgeheven
en een groeiend aantal particuliere
opleidingsinstituten zich op dat gat
in de markt heeft gegooid, is er
nauwelijks nog nauwelijks sprake
van enige controle op de opleiding
voor rij-intructeurs.
En ook de consument wordt het
niet makkelijk gemaakt. Talloze au
torijscholen noemen zichzelf 'er
kend'. Maar in de praktijk stelt dat
predikaat (verleend door organisa
ties als de FNOP. ABAN en BO
VAG i niet zo heel gek veel voor Het
biedt volgens Tavenier In elk geval
geeh waterdichte garantie dat de
'erkende' autorijscholen ook een
kwalitatief goede opleiding bieden.
Vandaar - zegt hii - de behoefte aan
een sluitende erkenningsregeling,
die hoge eisen stelt aan de aangeslo
ten autorijschoolhouders en de leer
lingen de waarborg biedt dat zij met
vakbekwame instructeurs de weg
op gaan Een fijne zeef dus. die het
kaf van het koren scheidt
Een eerste stap naar een dergelijke
regeling is gezet In Amsterdam,
waar een paar rijschoolhouders en
kele jaren geleden besloten tot een
bundeling van krachten teneinde
de toenemende problemen het
hoofd te bieden. Het zou uiteinde
lijk leiden tot de oprichting van de
landelijke Coöperatieve Vereniging
voor Verkeersondemcht (CWO).
Het is een veremging die zich ten
doel stelt de kwaliteit van de rij
opleiding te verhogen. Steeds meer
beroepsmatige autorijschoolhou
ders sluiten zich bij de CWO aan.
En zo moet het ook, vindt Tavenier.
De eisen die de CWO stelt aan
rijscholen die zich bij de vereniging
willen aansluiten zijn dermate
hoog. dat de leerlingen die in een
CVVO-lesauto stappen nagenoeg de
absolute zekerheid hebben, dat zij
een goede praktijk- en theorie-oplei
ding krijgen. Alle beroepsmatige
rijschoolhouders in Zeeland zouden
zich bij de CWO moeten aanslui
ten. vindt Tavenier. ..Alleen op die
manier zal het lukken een dam op te
werpen tegen de wildgroei
9Willem J. van Dam
Koersen Laatste
vrijdag koersen
ltinnenl.Obligaties
12 75 Ned 81 91 126.00 125 80
12 50 ld 81-91 116 30 116.30
7 50 1(1 18-03 95 go 95 40
7 50 Id 78 88 1 9S4o 9g 20
7 50 Id 78-88-2 20 98 00
7 50 Id 83-87 ,n 94 70
7 50 Id 83 87 2 95 49 95 00
7.20 Id 72-97 93'00 93 00
7.00 id 66-91 95 70 95 7o
6 25 Id 67-92 92.70 92 70
6 00 Id 65 90-1 94 00 94 00
6 00 Id 65-90 2 94.00 94 30
5 75 id 65-2 93.50 93.50
5 50 Id 65-90 93 30 93.30
5 25 Id 64-89 93.40 93.00
5 25 Id 65 90 92 40 92 70
12 00 Id 81 91 113.10 113.00
12 00 ld 81-88 110.40 110 40
11 75 id 81 91 108 80 108 70
11 50 Id 80 109.80
11 50 id 81-91 111.10 110.90
7 00 Id 69-94 94 ,0 9330
6 75 Id 78 98 9, go 91.8o
52 22 i 93.20 93.20
6 50 Id 68-93-2 03 =n 93.50
6 50 Id 68 94 93 jo 93 50
5 00 Id 64 89 93.20 93 20
4 75 id 58-88 93 80 93.80
4 50 Id 58-89 93,20 93 30
4 50 Id 59-84 98.00 98.00
4 50 Id 60 85 97.20 97 20
11 50 id 8? 9? 212 50 U2J0
II 25 Id 82 92 111.50 111.30
11 25 id 81-96 115.00 114 80
11 00 Id 81-88 107.70 107 70
11 00 Id 82 110 90 110 70
10 75 Id 80 109.20 109.00
10 75 id 81 107.80 107 60
10 50 Id 74 104.50 104 50
10 50 Id 80 111 50 111 50
10 50 Id 82 89 106,00 106 00
10 SO 1082 92 107,80 107 60
10 25 Id 80 90 108.80 108,80
10.25 Id 80-87 104,70 104,70
10 25 id 82 92 109,00 108.80
10.00 Id 80 104,70 104 50
10 00 Id 82-89 104.20 104 00
10.00 Id 82-92-2 105.80 105,60
10 00 id 82 92 105,50 105 50
ft 75 Id 74 104,20 104 20
9 501(176 86 102,90 102 90
9 50 Id 76-91 102.20 102.20
9 50 Id 80 95 103 10 103 00
9 50 Id 83-90 103,00 102 70
9 25 Id 79-89 102.00 102 00
«00 Id 75 101.00 100.80
9 00 Id 79 94 101,40 101 20
8 75 id 75 1 100 40 100,20
8 75 id 75 2 100.40 100 20
8 75 Id 76 96 99.70 99.70
875 Id 79-94 100.00 100.00
6 25 Id 67-92 s2 g0 93 qq
6 00KI6.-92 93 20 93,20
5 75 id 65-90-1 04 cn 94 7n
5 75 Id 65 90-2 9360
5 25 Id 64-89 1 9» 00 96 00
5 25 Id 64-89-2 96,0
.->0010 64 94 9, 50 9] 70
4 50 Id 58 83 QJ20 99.20
j 22 "1 22'5? 9360 94 00
4 50 Id 60 8.5 97 «O 97 40
4 50 Id 60-90 93 no 93,20
4 50 Id 63 93 91 90 91 50
4 25 Id 59 84 95 90 98,90
4 25 Id 00 90 93 10 93,10
t'2 "2 21 22 91.90 92.00
4 25 Id 03 93-1 g, 50 91 5,,
4 25 Id 03-93-2 92oo 92.30
4 00 Id 61 86 98,50 9050
22 '2 22 22 92.00 91 so
3 75 id 53-93 90 ,0 9010
3 50 Id st 47 90 30 90 50
3.50 Id 53-83 B95o 99,50
3 50 Id 56 86 96.50 96.00
3 25 1(1 48 98 89,00 89 00
3 25 Id 50-90 91,80 92 00
3,25 id 54-94 87 90 88 00
3 25 Id 55 95 87,20 87 10
3 25 Id 55-85 98,30 98.30
12 00 BNG81 06120.30 120.00
11 00 Id 74-84 103.10 103 10
4 50 Id 62-93 90,10 90 10
Pandbrieven
9 00 FGH 100,20 100.20
7 00 id 72 95.80 95 50
6 00 id DW 88.50 89 00
4 75 ld X XA 88 80 89,60
4 50 Id DU 92.00 92.00
11.25 Tllb H 62 50 62.50
8 75 Tllb 14 58.00 57 50
7 50 Westl BZ - 91 20
6 (10 Id X 85,50
12 38 Id r) 69 96,50 96.50
11 00 Id 80 103.70 103,55
10 50 id 80 102.59 102 30
8 25 Id 70 99,50 99 50
8 00 Id 71 98,80 98.61)
7 50 id 71 97,80 97.80
7 00 id 72 95,00 95.00
10 00 Id rl 70 96.50 90.50
2 50 Alkm'I'>fi''t07,5S 07 95
2 50 A'dsm 51 06 50b 68 50b
2 50 Id 561 66 60 66 60
2 501(1 5611 81.40 81,40
2 50 Id 56III 79.10 79.90
2 50 id .59 66,50 08.50
8.50 Id 75 90 100.00 100 00
8 50 id 75 91 99.70 99.70
8 50 Id 78-93 99,00 99 00
8 50 Id 78 89 100.00 99 80
8 50 Id 79-89 100.00 99 70
8 25 id 76 96 97.80 97 70
8 25 Id 77-92 98 70 98.40
8 25 id 77 93 98 60 98 40
8 25 id 79 89 99 60 99 60
8 25 id 83 93 98,10 97 70
8 00 Id 69 96.70 96.50
8 00 Id 70 95 96.50 96 30
8 00 Id 71-96 96.30 96.10
8 00 Id 70 1 102.00 102 00
8 00 Id 70 2 101.00 101.00
8 00 Id 70 3 101.10 10110
a 00 Id 76 91 98.40 9840
8 00 Id 77 97 96 30 96.10
8 00 Id 77 87 101.40 101.30
8.00 id 78-88 99 30 99 00
8 00 Id 83-93 97.00 96 60
7 75 id 71-96 95,00 94.80
7 75 Id 73 98 94 50 94,40
7 75 Id 77-97 94.80 94 70
7 75 Id 77-92 96.60 96.50
7 75 Id 82-93 95,00 94.20
7 50 Id 69 94 94 80 94 60
7 50 Id 71-96 95,00 94 80
7.50 Id 72-97 94 10 93.40
9.50 Id 74-99 103.20 10260
9 50 Id 75 85 102.20 102.10
9 50 Id 76 01 102.70 102 50
9 00 Id 75 00 100,50 100.40
8 75 Id 70-90 100 40 100 30
H 75 id 70 9:- 100,00 99 70
8 75 Id 75 00 99.00 98 70
8 75 Id 77-02 99 00 98 70
8 50 Id 70 85 101 70 10140
8 50 Id 70-95 98 20 97 90
8 50 Id 73 98 97.80 97 70
8 25 id 70-85 101 30 101 10
8 25 Id 70-96 97 00 96.60
8 25 Id 76-01 96 70 96 80
8 00 id 69 94 96.50 96 10
8 00 Id 71 -90 95.70 95.20
8 00 Id 72-97 95,50 95.50
8 00 Id 73-79 100 00 100.00
8 00 1(1 75 00 95.70 95 70
7 60 id 73-98 93.10 93,00
7 50 id 72 97 92,90 92 60
7 25 1(173 98 91 80 91.60
7 001(1661 91 95.20 95 20
7 00 Id 0611 94 90 94 80
7 001(1 60-4 95.20 95.20
7 00 Id 72-97 92.20 '92.20
6 75 Id 67 92 93.80 93,80
0 75 Id 68-93 93.50 93,30
6.50 id 67-92 92,70 92 90
2 50 Dordr 50 67.10b 69 10
2 50 E'hvn 54 74 85 73 10
2 .in Er.s. h 54 71 00 71 10
2 50 Haag 521 90.50 92.00
2 50 ld 5211 89.00 88 10
2 50 R Kruis 75.10 -
2 50 Rdam S2I 88.85 89 70
2 50 ld S2II 87,80 89 80
2 50 id 57 7620 78 00
2 50 Utr 52 89.00 89.00
2 50 Z.Holl 57 75 60 7S 60
2 50 Id 59 79,00 79 40
5 75 EGKS 64* 96 80 96.80
5 75 EGKS 65 9580 95.80
9 00 Eur Inv 75 10030 100 30
7 75 ld 72 98.20 98.00
5 75 ld 64 97 80 97,80
5 75 ld 65 90 70 91 20
8 00 Int Am 71 99.50 99 20
7 00 ld 68 94 50 94 50
8 25 InlBk 71 99 30 99,00
7 00 All Lyons 96,50 96,50
3 50 Eng WL c 34.00 34 50
4 (10 Nor.Hyd
11 25 Reed 74 102.50 102,50
6.25 Rothm. -
bieden en exdlv.:)!
165 OU 162 50
Elsevier NDU
Ennia
FGH
Gist Brocades
Hoogovens
KLM
KOn Olie
Na; Nederlanden
Nedlloyd Groep
46.30
121» 20
prl 16,70
15520
114.70
98.80
100 00
36.20
169.50
13120
153.10
97 00
155.80
190 50 188.00
26.50
56.90
52 40
51 401
I 11 50 Nat Inv BU
II 00 ld 74
9 75 ld 74
I 8 50 ld 75-2
10 00 GasU 74
9 50 ld 15j
9.75 NMB 74
8 50 NMB 76
6 75 ld kap 72
8 75 NOB 76
7 75 ld 73
7.00 ld 66
6 00 ld 64
Rollnco
Rorento
Unilever
Ver beat VNU
Volkcr Stevin
WUH
Banken. Handel
11 25 Akzo
10 75 Akzo
9.50 Akzo
9.25 Akzo
11 25 ABN 74
10.50 ld 1974
9 75 ld 79-99
9.50 ld 79-94
9 00 ld 75
8 50 ld 1975
8 00 ld 71-86
8 00 ld 73-88
10 75 Amro 74
9 75 id 75
9.75 ld 80 00
8 75 ld 73
8 50 ld 73
<75 ld 71 86
7 50 ld 73 88
7 50 MeesH72
4 75 BanqueP <a
8 00 Br Pelr
7 25 ld 72
10 00 Ccehorn
7 25 CMC 72
9.50 CRBoerl bk
8.00 Cr LBN71
8 00 Elsov NDU
7 25 Hagemeyer
7 00 Hem Bier
207.60
77.80
35.30
125,00
102.50
104.90
102.20
102.00b
101 00
103.50
102 50
100 50
99 10
99,00
97.10
97,50
90^50
98.50
97.50
94 50
92.00
97 00
98.10
97.00
26.10
56.00
51.80
50.90f
306.50
131.00
300.50
190.50
208.00
6 00 Hi
cc Div
99.40
M 00
99,50
11 OOMaasv O.T
'J7.00
101,20
1 mi,'iii
96.70
97 40
95 40
96 00
100 80
93.50
94.50
94 00
10120
101 80
100 60
99 50
98.40
98.50
96.80
98,20
96.70
97 40
9550
101 50
9600
7 25 ld 72
8.00 Watsch
7 7 j OTRA 72
7'5 Pakh 73
7 00 ld 68
7 00 id 72
7 25 ld 66
6 50 ld 67
5 25 ld 64
7 75 Pechtney
8.00 P en C-groep
9.75 Phllips75
8 00 Philips72
6,00 Pegem57
5.50 ld 58
5,00 ld 58
6 00 PGEM 64
4 50 ld 59
6 50 R-R Pijp
8 50 RijnJDis
7 12 RijnSch
6 00 Schiphol
8.50 Shell 75
8 25 ld 71
775 id 72
10,6 SHV 72
10.6 SHV 73
7.00 Skol Br
7 25 Total 72
8.75 Umlev75
5.90 6.20
101.30
97.30
100 80
100 50
93 00
74 30
98.00
Converteerbare Obligaties
4 75 Akzo 83.70
6 75 AmRo73 99 90
5 50 AmRo 69 177 00
8 50 Boskalis W 75 93 00
m T 73 - -
m T 76 96 00 95.80
7.00 Cr LBN74 75
•1 00 Elaion 80
8 75 Elsevier NDU
7 25 Fum 73
5 75 Gist-Broc 73
5 25 Hoogov 68
25 Kappa 73
8 75 K
M 75
li 65,20
111,00
149,00
Nljverd 70
6 50 Oce v d Gr 69
10 00 Pont 74
7 50 Proost-B 71
6 50 Rolinco 67
14 00 SHV H 81
8.75 Stevm Gr 76
5 00 Tyco IntF 69
109.00
100.80
110.00
Ballast -N
BAM Hold.
Batenburg
Belindo
Berkei's P
BlydenslC
Boer Druk
Borsurmj w
Braai Bouw
Brederu
Bredero eert
BuhrmTett c
Caland Hold
Cal ve-D cert
ld 6 pel eert
Clatmmdo
Credit LBN
Dell My
Deueaux
Dorpen Co.
Douwe Egberts
Gel Delh c
Gcrolabr
Goudsmit
rln 78 89.00 88 70
191.00 190,00
74 50 74,50
132 50 130.00
1200.00 1220.00
81.50 81.00
52.50 53.30
386.00 387.00
114.10 113.00
120,00 120 00
70.00 72 00
379,00 378 00
27 70 26 50»
1500,0011526.00
79.50 78.00
93.00
1000 172,01
158.00
56 00
280.00 283.00
1610.00 1660 00b
109 00 109.80
10900 109,80
17450 173.00
176.00 172.00
17 00 20.00
380.00
6970
58.40
7750
60.00
54 00
172 50
Holdoh
Holec
HALL Ti
Holl -Kloos
Hunter D
HVA-Myen eert
IHCInter
Ind Maalsch
1BB Kondor
IntcrnatiO
ld 6 cum
Kon Ned Pap
Krasnap sky
10850
18.60
115.00
55.00
76.80
21600
23.70
85 50
265.00
95.00
49.60
8510
14 40
16.50
MHV A dam
Mocara En
ld 1 10
Nagron
NBM-Bouw
Nedap
Ned Crediel
N'ed Scheepshyp
Ned Sprlngsl
Nlerstrasz
Norit
Nutricia GB
Nijvcrdnl
93,00
137 60e 139 00c
295,00 292 00
61.30 60 50
15.90 15 90
520.00 51200
6400.00 6500.00
420 00c 422 00
35 50 35 50
122,00 122.00
25.40 23.30
7 00 7.10
223,00 226.00b
31.00 31.80
229,50 225.00
105 70 106 50
78.00 77 00
94,80 95 80
190.00 188 50
Pallhe
Pont Hout
Porcel Fles
Proosl&Br
Rodemakers
Rijn-Schelde
Sanders
Sarakreek
53.80
62.00
131.00
54.50
6100
132.00
77.00
200.00
22.50
245 00
17.5
380.00 acnuppen
59.80 I Schuitersv
69.90 Simt Intern
58 50
76.00 Telegraaf
60 50 Textiel Tw
53 80 Tilb llyp bk
173 00 Tw Kabel H
79 50 Twynslru en G
96.00
88 00
84.00
177.00
42 30
41.51
Ubbinl
162.00
76.00
113.00
75.00
128.50
r. Olasf
247.OC
132.00
248.00
69.50 68.50e
42.00 42.50
49.00 48.00
36.00 37 00
117,50 118.00
214.00 214 00
113,00 I13.80r
37,50 38 10
63.40 6340e
Belegging* Insl.
ABN Aand fonds
Alg Fondsenb
America Fnd
Blrin Belf VG
BOG
Chemical F
Holland F
Imerbondx
Japan Fund
Leveraged
NewYork Ind
Obam
Old Court Dlr
3d Tech
Technology-
Tokyo PH
Umfonds
Vancc^ Sand
207,20
145.00
127.00
13950
230 00
142 00
15950
33.40
29.00
20.35
15450
591,00
29.90
169.00
101S0
1895
22.50
50.50
136.00e 1
160.00
33.40
29 00
20.35
1480 00
15500
591 00
30.30
123000
10.70
50.00
42.20
All. Rich!
Beth Slee!
Boeing Comp
But roughs
Citicorp
Colgate
Cons.Foods
Control Dat»
Dow Chemical
Eastman Kodak
Exxon Corp
Fluor Corp
Ford Motor
General Elcctr
General Motors
Getty Oil
Gillette
63.70
39.20
49,40
52 JO
Intern Flavor
Intern Paper
Intern Tel&Tel «jeu
Litton Ir.d 67 2n
Lockheed Aircraft 12300
LTV Corp 15 60
Mobil Oil 31.50
North Am Phil 63.10
Oce Petr Corp 24.50
Pepsico 35,60
Philip Moms 59 00
Philips Petroleum 35.10
Polaroid Corp 30 40
Rep Steel
Schlumberger
Scare Roebuck
Shell Oil
S perry Corp
Standard Oil of
29.10
22.30
54.60
41.60
48.90
llOOd
39.25
51.00
Texaco 34.75
Texas Instruments 120.00
Union Carbids 68.80
Union Pacific
US.Steel
24.90
31.40
Westlngn El
Woolworth
Xerox Corp
All Lyons
AMAX Inc.
Am H P
Am M
Am TicT iNdl
ASARCO I
All*
B Comp
Burr Corp
Cols-Palm
Contr D C
Dart ic K.
Dow Chem
Eastm Kod
Exxon Corp
Fluor Cc#p
Ford Motor 10
Genet El
Gener F
Gener Motors
Getty Oil
Int Bus Mach
Int Flav&Fr
Int Tel&Tcl
Kroger
49.60 49.30
35.60 35.70
47.25 47.75
136 00 132,50
77.50 78.20
134.20 135.50
27.30 28.00
182.00 185.50
101.00 103.00
139.00 139.50
12970 130.00
158.00 162.50
91
90 60
00 113.00
.50 6420
LIU lnd
Lockh C
Merck&Co
Minn Mining
212.50e 217.00
9? 00d 9820
62.50 63 !0e
16100 15900
157 00 157 50
125,00 127 30
206.00 207.00
195.00 197.10
124.00 128.00
89 50 90.00
800 00 870.00
4050 39 50
338.00b 345.50
87 50 91.S0
119.00 122.50
116.20 118.60
19100 191,00
7.50 350,00
271.00 275.00
236.00 236 00
300.00 300.00
114,SO
PhC 178 00 182 00
103.00 102.50
185.80 169.00
98,00 100.00
80.00 79.00
Proct&oamblc 159.00 164,10
Qunk Oals 143,00 140 00
RCA Corp 81 00 82.50
Schlumberger 153.00 157 50
a ,Ig 00 H7 00
53.50 54,50
137.50 138,50
114.50 117,50
ll Morr
.11 Pelr
Pol Corp
Shell Can
Shell OH
Sp Corp
St OU Cal
Tandy Corp
111.00 111,04
142.00 144.00
345.00 338.50
165.00 163.50
Nal Ned-wrr 8 - 710.00 715.00
Nat Ned.wrr*7i 545.00 558.00
'«VL'HBiwrrBi 38.00 38.00
umkap 34.50
obüg f
OAF
Kl 86
AMRO OC
AMRO AC 154 40
AMRO OF 163 3-
Amva belrgg 156 r:
BeleggvdT ijm
Bemco Jb is« <o
Bemco A b 7ft so
Bemco rend
E a L. vgf v i
EaL vgrd
EaL vgf a b
Esmeralda
Optimlx
14 02