>igitaal-tv
SCHILDPADDEN
SUPER-BANDEN
Na Esso ook Shell met
boek vol stadskaarten
NIEUWE PERSPECTIEVEN
Geliefd handelsobject
dierelantijnen
Een
betere
serie
van
Continental
Richten naar stilzitten
Vanaf volgende maand hoopt Audi met zijn exclusieve
topmodel, de nieuwe Audi 200, opnieuw vertegen
woordigd te zijn in de klasse van de exclusieve automo
bielen. De in deze klasse, in geheel Europa, ruim 51.000
verkochte Audi's 200 van het vorige model, in slechts drie
produktiejaren, zouden een duidelijke taal spreken wat de
populariteit betreft.
KINDERDAG 30 JUNI 1983
PZC/ varia
I Door Hugo van der Heem
"Vp de Berlijnse Funkaustellung zullen de eerste toestellen te zien zijn. Direct daarna de
Jgrootste Duitse elektronicatentoonstelling duurt van 2 tot 14 september hoopt men de
ieuwe generatie tv-toestellen ook te kunnen verkopen. ITT Graetz is echter zo trots op zijn
inding dat men hoewel het toestel in verste verte nog niet klaar is het nieuws toch al
™aar buiten heeft willen brengen.
et gaat om Digivision. Als eerste ter tv meestal te wijten is aan falen van NTSC (Amerikaans en Japans) voor
zien. De verschillende kleurensyste-
men kan het systeem gemakkelijk
aan Zonder problemen zullen NTSC
en PAL automatisch goed worden
weergegeven, terwijl een versie ter
beschikking komt die ook omschakel-
baar is naar SECAM. De verscheiden
heid aan systemen kan zo gemakke
lijk worden opgevangen door de ver
schillende normen in de „programme
ring" van tv op te nemen Zo is er ook
een betrekkelijk kleine ingreep nodig
om tevens stereogeluid aan te bren
gen.
Ondanks het feit dat men voor stereo-
ereld is een technische divisie van slechts een klein onderdeel,
raetz, onderdeel van de multlnatio-
ITT, er in geslaagd om het tradi-
1 onele tv-apparaat in grote trekken
ga [„digitaliseren". De nieuwe kleuren-
en is voor meer dan 60 procent opge-
lei iuwd met computerbouwstenen,
jg aardoor belooft het apparaat be-
v Quwbaarder, ongevoeliger voor sllj-
ge, service-vriendelijker te zijn en
zie i gebruiker een aanzienlijk betere
v «ldkwaliteit te bieden. Bovendien °nl'f H« ce"
b bt aan te passen aan nieuwe vindin-
en en normen. Een soortgelijke tv
iu de aanzet kunnen zijn voor i
eurenbalk in het beeld het afstem-
ingsverloop weergeeft, zo'n stukje
imputertechnologie bezitten. Ook
Ivoorbeeld allerlei functies op het
bied van de afstandbediening zijn
ligitaal". In het algemeen past men
like technieken toe om de bediening
•nvoudiger te maken,
larbij vergeleken is het concept van
igivision veel ingrijpender. Conse-
ïent heeft men daar gekozen voor
opzet waarbij alle beeld- en ge
lidsignalen digitaal worden ver-
erkt. De voordelen van deze nieuwe,
«ar vooralsnog moeilijke techniek,
«n uitermate ingrijpend. Allereerst
or de gebruiker van de tv. Voor een
loge reeks van jaren moet het beeld
^jabiel en kleurzuiver blijven. Dat kan
de nieuwe opzet omdat men alle
egevens inzake de optimale kleuren-
ïeldinstelling elektronisch heeft op
slagen. Dat gebeurt door die instel-
igen in een ingebouwd „computer-
- theugen' vast te leggen. Wanneer de
wordt ingeschakeld vindt automa-
sch een vergelijking met deze „voor-
ïprogrammeerde" gegevens plaats.
Ike verandering die door veroude-
ngsverschijnselen optreedt, wordt
itomatisch gecompenseerd: kleu-
nvlekken, langerekte „eierhoofden"
juist platte brede „lachspiegelkop-
n" zijn ondenkbaar geworden. Ver-
,0 r zijn door de nieuwe techniek bijna
rj 0 componenten overbodig ge-
'n aakt: ze zijn vervangen door slijta-
3n vrije „chips", samengepakte stuk-
p, s computertechnologie. Een groot
ordeel, omdat het uitvallen van een roei chips, zoals deze vervangen de gebruikelijke onderdelen.
Teletekst
Zonder extra aanvulling valt binnen
deze nieuwe techniek Teletekst op te
nemen. Het ontvangen van deze extra
beeldpagina's, die via de zender met
het gewone tv-beeld meekomen, is
een puur digitale zaak en valt daar
om zonder veel kosten in het toestel
zijn aan beeldpagina's via de tele
foon: viewdata of videotex.
„„„.O Tegelijk met de ontwikkeling van het geluid kiest zullen in de geluidsge-
Kuwe wereldnorm op kleuren-tv-ge- toestel heefl Graetz nr een nieuw deelte van het nieuwe toestel 130
l H,soort service-computer ontwikkeld, onderdelen minder worden gebruikt.
Het is een handzaam toesteUetje dat De kleurendecoder en beeldeindtrap
in tlpnrpn ook een ommekeer in de reparatie van tellen samen 76 componenten minder,
ok in kleuren-tv s werden zulke mo- tv,g tQt stand brengt. Het ziet eruit als Het bedieningsdeel beslist niet
het gebruikelijke
raatje. Daarmee kunnen de voorge-
beslist niet
zakrekenappa- minder slim moet het met 46 com
ponenten minder stellen. De afbui-
,jj„„ laauc. uaaiiuee r.uiuicu uc vumec-
KlFftSfSSStEP'Oii-anmyeerde waarden, wanneer er ging mist 30 onderdelen Gevolg
sropslag. In het algemeen kan men
ggen dat tv's die een zoekloopfunc-
toch een verschuiving in beeldkwali
teit zou zijn opgetreden, worden
een en ander is ook en geringere
warmte-ontwikkeling. Daarmee ge-
£21hSltahJ{l|S2??2^S wijzigd. Het apparaatje toont veel paard neemt het suóomvert™,k at.
overeenkomst met een afstandsbedie- Beide factoren dragen bij
ning, maar wordt met een service- grotere bedrijfszekerheid,
kabel op de achterzijde van de tv
aangesloten. Tot op zekere hoogte Pjopn rhinc
kunnen er ook analyses van een sto- ^<6C"
ring in het toestel mee worden ge
maakt. De omgang met het appa
raatje leert men in een halve dag.
Digivision is uiteraard een ontwikke
ling voor de wereldmarkt. Daarom
zijn versies voor PAL (Europees be-
ITT zou zo'n ontwerp dan ook niet
hebben kunnen maken zonder onder
steuning van een eigen „chip"-fa-
briek. In Duitsland .beschikt men WcreidnOrtTl
middels Intermetall in Freiburg over
de modernste halfgeleider-
kunnen de ontwikkeling en fabricage
van de noodzakelijke schakelingen,
met een zeer hoge integratiedicht
heid, worden gedaan. Het ontwerp
voor het apparaat zelf komt uit de
fabriek te Pforzheim. Stelregel daar:
naarmate het ontwerp gecompliceer
der wordt, kunnen de bezuinigingen
door integratie van onderdelen in
„chips" groter worden.
Digitale signaalverwerking betekent
overigens niet dat men aan het eind
van een ontwikkeling is aangekomen.
Door de meuwe techniek worden juist
totaal nieuwe mogelijkheden ge
opend. die zonder Digivision niet mo
gelijk zouden zijn geweest. Door de
„bewerking" van het beeld, die veel
eenvoudiger gaat worden, is het mo
gelijk om ruis („sneeuw" in het beeld)
te onderdrukken. Verder zullen scha
duwbeelden (bij slechte ontvangst) op
een dergelijke wijze kunnen worden
onderdrukt.
ITT heeft al eerder geëxperimenteerd
met het uitvergroten van (zoom-ef-
fect) tv-beelden. Een stilstaand beeld,
waarin details gedurende een vooraf
gekozen tijd (bv. 5 seconden) zijn
afgebeeld, zou te programmeren zijn.
In de verdere toekomst denkt de
elektronica-fabrikant ook aan een
flikkervrij beeld. Voor beide toepas
singen heeft men echter geheugens
nodig die een compleet tv-beeld in
digitale vorm kunnen vasthouden.
Die bestaan nog met voor de consu
mentenmarkt. Wel heeft een andere
elektronika gigant. Philips, zulke
beeldgeheugens aangekondigd. Wat
dat betreft lonkt Graetznaar de Ne
derlandse buren. Een dergelijke ver
volmaking van het systeem zou won
derwel in het concept passen.
halve Frankrijk), SECAM (Frans) en producenten van dit moment. Daar
De kast van de nieuwste tv is op de beeldbuis na vrijwel leeg. Enkele platen
Wat de trotse uitvinders overigens
niet opsommen is de mogelijkheid
om de digitale tv geschikt te maken
voor een ander tv-systeem van een
veel betere kwaliteit. Een dergelijk
tv-systeem met een zeer hoge resolu
tie waarbij het dubbele aantal
lijnen wordt gebruikt zal via com
municatie-satellieten tussen omroe
pen onderling worden toegepast. De
omroepen hebben hier in internatio
naal verband voor gekozen omdat
het en veel betere beeldbewerking
(beeldtrucs dus) toestaat en bij her
haalde bewerking ook minder zicht
baar (kwaliteits)verlies oplevert.
Compleet digitale tv's zijn echter
veel makkelijker met andere normen
uit te rusten, zodat de toestellen
daarmee op een geheel ander plan
zouden kunnen komen. F.en nieuwe
norm. inplaats van PAL. SECAM of
NTSC. zou dan gemakkelijker we
reldwijd kunnen worden ingevoerd.
Een zegen ook voor het opnemen van
tv-programma's. Videorecorders, on
derling al verschillend van systeem,
zijn ook nog verschillend in de ver
werking van klcursignalen door bo
vengenoemde uiteenlopende normen
I Schildpadden blijken nog steeds een geliefd handelsobject te zijn. Niet
)alleen worden nog steeds de landschildpadden verkocht, ook zien we nog
tl dikwijls de zogenaamde waterschildpadjes in winkels aangeboden
orden. Toch staan de meeste schildpadden te boek als beschermde dieren.
De komt het, dat een dier, dat het zoveel miljoenen jaren heeft volgehouden,
in korte tijd ernstig wordt bedreigd mét uitroeiing?
een terug in de geschiedenis.
childpadden behoren tot de reptie- den in gevangenschap. In de Londen-
a n, een soort waartoe ook de hagedis- se Zoo was een exemplaar, dat al 150
1 n, krokodillen en alligators beho- jaar oud was. Het verhaal vertelt met.
n. Reptielen zijn al zeer oud. De op welke leeftijd het dier is gestorven,
rste fossielen van deze dieren zijn inderdaad, hoe is het mogelijk, dat
•vonden in lagen van het Carbon dieren, die tot de oudste levende
w Idperk. maar het is zeker, dat de soorten behoren in een korte tijd met
P leren veel ouder zijn. In ieder geval volledige uitroeiing bedreigd wor-
ereikten zij letterlijk hun hoogste den.
T itwikkeling in de Trias, Jura
tl rijtperiode, dat is zo'n 240 tot f
Misschien klinkt het eentonig,
de mens vervuilt niet alleen het
0 uljoen jaar geleden. Toen leefden de mjiieu, maar breekt het ook af. De
2 ïuzereptielen, waarvan de dinosau- plaatsen, waar schildpadden zich
■i os wel de bekendste is. Toch had hij
2- En nog groter neefje, waarbij onze
lifant maar een dwerg is: de Brachio-
I- lurus, die negen meter hoog werd en
a let minder dan 24 meter lang.
deze dieren stammen ook onze kunnen ophouden worden dus steeds
geringer.
Daarnaast bestaat er een niets ont
ziende handel in levende dieren, als
speelgoed, maar ook in dode dieren,
voor consumptiedoeleinden. Schild
padden zijn geen huisdieren en als zij
childpadden af.
'eet soorten
leven nogal wat soorten schild-
adden op aarde. Sommigen leven
itsluitend op het land. anderen ge- a' door liefhebbers worden gehou-
cellelijk op het land en in het water,
laar er zijn ook schildpadden, die
Heen maar uit het water komen om
un eieren op het land te deponeren.
Hen behoren zij echter tot de merk
aardigste dieren op aarde en wel
"joor de buitengewone veranderin-
cn, die het skelet heeft ondergaan in
loop der geschiedenis.
;$u t e meeste schildpadden zijn de
ls igspieren verdwenen, daardoor zijn
d e ribben en de uitsteeksels van de
ervelkolom als het Ware verenigd en
(I ebben een stevig omhulsel gevormd.
1' et schild. Dat schild bestaat uit twee
ai estanddelen: het hoomschild en de
eenplaten. De hoornschilden liggen
It akpansgewijs in de lengterichting
a eschikt. daaronder de beenplaten.
I e onderkant is op dezelfde wijze
I evormd. zodat een soort doos is
5 itstaan, waarin van voren en van
P chteren openingen zijn. waardoor
poten en staart naar buiten
6 unnen komen.
lok de kaken zijn met hoornschilden
edekt. Heel vroeger hebben de
childpadden tanden gehad, want bij
issielen hebben de schildpadden tan
en gehad, want bij fossielen uit de
s Hasperiode zijn tanden op het verhe-
e lelte geconstateerd,
childpadden kunnen zeer oud wor
den, stelt dat zeer veel eisen aan de
kennis van de eigenaar.
De bekende kleine roodwang water
schildpadjes. die zo dikwijls in plastic
bakjes inclusief een plastic boompje
verkocht worden, sterven gewoonlijk
binnen twee maanden. Een enkel ex
emplaar. dat overleeft is zelden beter
af, want de diertjes stellen hoge eisen.
wuien zij gezond blijven. Zo moet de
temperatuur van het water tussen de
22 en 37 graden Celcius bedragen,
maar zelfs als deze temperatuur door
middel van verwarming wordt verkre
gen, is in ons klimaat de temperatuur
van de lucht boven het water bijna
altijd aanzienlijk kouder, zodat de
waterschildpadjes longontsteking
krijgen.
Ook moet men niet vergeten, dat de
jonge dieren leven van dierlijk voed
sel. maar de volwassen dieren bijna
uitsluitend van plantaardig voedsel.
Bovendien hebben de dieren zeer veel
planten nodig, een wateroppervlak
van minimaal 0,75 vierkante meter en
minstens honderd liter water per kilo
gram schildpad Om aan deze eisen,
naast het voedselprobleem, te vol
doen, mag men wel een bijzonder
groot aquarium hebben. Expres
wordt dan nog maar niet gesproken
over de verlichting en het feit. dat de
dieren niet van een opgeruimd aqua
rium houden. Zij ploegen letterlijk
alle planten om. Dan maar liever geen
waterschildpadje, zult u waarschijn
lijk zeggen, als u van dieren houdt
Helaas is het lot van de zeeschildpad
den, zo mogelijk, nog veel erger. Ieder
een kent het. door vele acties onder
steunde verhaal van het afslachten
van de jonge zeehondjes, maar hoe de
zeeschildpadden aan hun einde ko
men. is praktisch onbekend
Ondanks dat 79 staten, waar onder
Indonesië, de zeeschildpad in de Con
ventie van Washington, beschermd
verklaarden, worden de dieren op
Nieuw-Guinea bij duizenden gevan
gen.
Zodra de vrouwtjes aan land gaan om
hun eieren te leggen, worden ze door
een paar man opgepakt en van boven
af, op hun rug. in het ruim van een
schip gesmeten Dat de dieren hierbij
dikwijls zwaar gewond raken, deert de
'vissers' met. In vier lagen op elkaar,
zonder drinken of voedsel, in hun
eigenvuil, bloed en rottend vlees,
komen de dieren na een reis van
minstens drie weken in de haven van
Bah aan. Zij hebben al die tijd in de
kokende hitte van het kleine scheeps
ruim op hun rug gelegen Een lijden,
dat nog verergerd wordt, doordat de
longen van een schildpad zich onder
de hele lengte van het bovenschild
bevinden en door de onnatuurlijke
gewichtsverdeling worden samenge
perst. De meeste nog levende dieren
bloeden dan ook uit de bek
Om de dieren gemakkelijk te kunnen
versleper, worden nog ever, een paar
gaten in de voorpoten gesneden,
waardoor een touw gehaald wordt
Het voorbeeld van Bali kan als model
dienen voor alle andere plaatsen in de
wereld, waar zeeschildpadden gevan
gen worden.
Een goedkoop soort vlees, dat ook in
Nederland door enkele importeurs
wordt Ingevoerd
Bescherming
Rettet
die
Schild-
kroten!
Sinds jaren bestaat in ons land de
Nederlandse Schildpadvcrcniging,
die samen met het Duitse echtpaar,
dat deze wandaden aan het licht
bracht, ijvert voor de oprichting van
reservaten, waar de wijfjes in rust
hun eieren kunnen leggen, die dan
bewaakt kunnen uitkomen, waarna
de schildpadbaby's naar zee worden
begeleid.
Ook de dierenbescherming is alert
geworden en heeft samen met de
Maatschappij voor Diergeneeskunde
de Commissie Gezondheid en Welzijn
Gezelschapsdieren opgericht En hoe
wel de herpetologen (reptielenken
ners) in deze commissie blijven vol
houden, dat reptielen geen gezel
schapsdieren zijn. werden er toch stic
kers en folders gedrukt De stickers
zijn bestemd om op de aquaria van de
handelaars geplakt te worden, zodat
de adspirant-koper zich onmiddellijk
kan oriënteren omtrent de eisen die
het betrokken dier stelt en de folders
geven een uitgebreider informatie
over de meest verkochte reptielen. En
daar hebben de herpetologen en de
handel dan ook aan meegewerkt, wat
niet zo dikwijls voorkomt als het om
dieren gaat.
de Klerk
Alle nieuwe ontwikkelingen van de
laatste jaren zijn in deze nieuwe
Super Contact banden voor hoge
snelheden verwerkt.
iDoor Jan de Vosi
De bandenfabriek Continental in Hannover die 50 procent van de Duitse markt bezit
en onder andere in Barneveld Continental Cummi als Nederlandse importrice heeft,
introduceert thans twee nieuwe soorten banden. De Conti Super Contact CH 51 en
CV 51. Het zijn banden voor auto's die hoge tot zéér hoge snelheden kunnen bereiken.
BMW, Mercedes, Volkswagen-Audi
bijvoorbeeld monteren deze banden
'af fabriek'. Ze doen dat niet alleen
omdat het hoge snelheidsbanden
zijn, maar tevens omdat Continen
tal, mede op verzoek van die autofa
brikanten. de tolerantie ten aanzien
van afwijkingen in constructie-kwa
liteit heeft teruggebracht van factor
1.25 (wettelijk voorgeschreven) tot
0.6
Met banden is het eigenlijk precies
als met auto's. De autofabrikanten
moeten om de twee a drie jaar hun
modellen herzien, vernieuwen of
zelfs helemaal vervangen, omdat de
ontwikkeling in de fabricage en
andere factoren, zoals aerodyna-
miek en zuinigheid, erom vragen.
Banden hebben ook zo'n face lift of
aanpassing nodig. Ook in de ban
denindustrie maakt men techni
sche ontwikkelingen mee die vaak
niet direct toepasbaar zyn. maar die
na verloop van tijd alle samen vol
doende aanleiding vormen om een
geheel nieuwe band te ontwerpen.
Continental meende thans voldoen
de nieuwe technieken en ontwikke
lingen in huis te hebben om de hoge
snelheidsbanden een vernieuwing
te doen ondergaan. Vandaar die
CH 51 en CV 51, die respectievelijk
geschikt zijn voor snelheden tot 210
km per uur en boven de 210 km per
uur. de zogenaamde HR- en VR-
banden HR staat voor High Speed
Radiaal, VR voor Very High Speed
Radiaal.
De verbeteringen aan deze HR- en
VR-banden zijn voor het oog wei
nig spectaculair. Het gaat in dit
geval om een nieuw ontworpen
profiel die de zomerband (voor al
thans ons land) zowel op droog als
een nat glad wegdek een betere
grip geeft, die goed remmen garan
deert en in de bochten een beter
contact met de weg behoudt, die
minder rolweerstand heeft en die
stukken geruislozer is dan zijn
voorgangers.
Voorts is er een nieuwe vinding van
Continental in verwerkt, namelijk
een bescherming tegen roestvor-
ming van de staalgordel als er bij
voorbeeld een spijker of ander
'vreemd voorwerp' de band is bin
nengedrongen.
Het meest essentiele aan verbete
ringen van deze Conti CH en CV is
onzichtbaar en voor het autorijdend
publiek nauwelijks te merken. Dat
is dat de band elastischer is gewor
den, doordat alle 40 bouwelemen
ten, waaruit een autoband bestaat,
meer op elkaar zijn afgesteld: elk
staaldraadje is precies gelijk en op
precies gelijke afstand in de band
verwerkt De banden zullen in prijs
nauwelijks verschillen van hun
voorgangers.
Men zou zich kunnen afvragen:
waarom banden maken die zulke
hoge snelheden kunnen doorstaan?
Continentals antwoord is eenvou
dig. de autofabrikanten maken au
to's, die onder andere mede dankzij
een verbeterde aerodynamiek. die
in de middenklasse, gemakkelijk
tegen de 200 km per uur kunnen
halen. Continental volgt de trend.
Door Siem Leeuwenkamp i
In een boeiend artikel in het blad
Bouw van deze maand over de
auto als ontwerp, doet Rob Koch
hoofd ontwerpafdeling Volvo Hel
mond, een paar uitspraken over de
toekomstige veranderingen aan de
auto.
Als eerste noemt Koch de ontwik
keling van auto's die voornamelijk
is bepaald door crises: „Een echte
grote stimulans kwam voort uit de
energiecrisis in de jaren zeventig.
Daarvoor moest men min of meer
kunstmatige redenen verzinnen, zo
als een jaarlijkse verandering van
het model. Op dit moment is het
gewoon commerciële noodzaak om
aan de ontwikkeling van de auto te
werken, gezien de concurrentie uit
Japan".
Koch ziet dat de huidige trend in
modellen zich voorlopig zal voort
zetten. Echte wijzigingen betreffen
vooral het interieur, daar wordt de
ontwerper ook steeds meer archi
tect Hij vindt dat de ontwerper zich
meer moet richten op stilzitten dan
op rijden, gezien de kans om in een
file terecht te komen. Dus meer
aandacht voor zitcomfort, bewe
gingsruimte, klimaatbeheersing,
geluidsapparatuur, communicatie
via „bakjes" en binnenkort ook au
diovisuele apparatuur".
Volvo i^ nu al bezig met een stoel,
waarvan de bestuurder zijn ideale
zit in een computer kan vastleggen.
Als dan een ander er in heeft geze
ten, dan is een druk op de knop
voldoende om de stoel in de gewen
ste stand te brengen. Dat betreft
hardheid van de zitting, kromming
van de rugleuning, lendesteun enz.
(Van onze verkeersredacteuri
Shell brengt in de loop
van deze week een 448
pagina's dik boek uit, geti
teld 'Het 70.000 straten-
boek', met 113 plattegron
den van 107 plaatsen ge
volgd door bijna 250 pagi
na's met straatnamen. De
dikke gids kost f9,95.
Een vergelijking dringt zich op met
de Stadsgids die Esso circa tien jaar
geleden voor het eerst uitbracht en
waarvan er inmiddels een half mil
joen zijn verkocht: half zo dik, tikje
kleiner formaat, uitsluitend platte
gronden en 100 in totaal. Kort gele
den verscheen de nieuwste uitgave
voor een prijs van f9,75.
De kaarten in de Shellgids zijn iets
groter dan die bij Esso, maar het
weergegeven gebied is vrijwel
steeds van dezelfde omvang In de
Esso-gids zijn de belangrijkste stra
ten rood. Shell geeft ze weer in geel.
Dat vereenvoudigt enigszins het on
derscheid met de autosnelwegen
Anderzijds zijn op de Essokaarten
zulke oriëntatiepunten als molens
(altijd hele goeie omdat ze in vrij
veld staan) en kerken in zwart aan
gegeven. terwijl ze op de Shellkaar-
ten lichtblauw zijn of ontbreken.
Wat m de Shellgids eveneens een
enkele keer (Leiden bijvoorbeeld)
ontbreekt, is een pijl in eenrich-
tingstraten.
Uitgangspunt bij de Esso-kaarten is
dat de gebruiker van de gids behal
ve de straatnaam ook de bijbeho
rende postcode weet Het nationale
monument en de poppenkast op de
Dam hebben postcode 2012; op de bekend.
kaart staat alleen de 12, want de 20
geldt voor heel Amsterdam.
Shell heeft, zoals gemeld, achter de
kaartenpagina's een straatnaamre
gister waarmee ruwweg te vinden is
tot in welke buurt gereden moet
worden En Shell heeft wat meer
kaarten: De Bilt. Etten-Leur, Goes.
Huizen, Maarssen, Rotterdam-Eu
ropoort, Stadskanaal, Venray en
Zwijndrecht.
Een euvel bij beide stadsgidsen is
dat, wie op zoek is naar een niet
bekende straat, zij of hij hetzij een
navigator naast zich moet hebben,
hetzij op dikwijls lastige punten
moet stoppen om de weg verder te
zoeken
Door Jan de Vos i
Het concept van de nieuwe Audi 200 is een synthese van elegantie en
doelgerichte aërodynamica. Het consequent in praktijk brengen van
stromingstechnische ervaringen heeft geleid tot een luchtweerstands-
waarde van 0.32 cW (met de 100 kW-136 pk-motor), die de nieuwe Audi 200
in dit opzicht op het hoogste niveau van alle in serie gebouwde limousines
ter wereld moet plaatsen De gunstige cW-waarde zorgt in combinatie met
de gewichtsbesparende constructie voor ng een recorduitgerust met de
134 kW-182 pk-turbomotor bereikt de nieuwe Audi een topsnelheid van
230 kilometer per uur
Net zo opmerkelijk als de rij prestaties van deze reislimousine is ook het
brandstofverbruik van de twee aangeboden motoren de bekende 5-
cilinder turbo-benzinemotor iop super) met een vermogen van 134 kW-182
pk en de 5-cilinder benzinemotor met een inhoud van 2,2 liter en een
vermogen van 100 kw-136 pk op superbenzine. De 100 kW-motor is naar
keuze uitgerust met een brandstofbesparende „4 plus E" of een sportieve
vijfversnellingsbak. De 134-kw-motor wordt uitsluitend met de sportieve
vijfversnellinsbak geleverd. Beide motoren kunnen tegen meerprijs ook
meteen comfortabele automatische transmissie worden geleverd Zes jaar
garantie tegen doorroesten, drie jaar lakgarantie De prijs is nog niet