>igitaal-tv SCHILDPADDEN SUPER-BANDEN Na Esso ook Shell met boek vol stadskaarten NIEUWE PERSPECTIEVEN Geliefd handelsobject dierelantijnen Een betere serie van Continental Richten naar stilzitten Vanaf volgende maand hoopt Audi met zijn exclusieve topmodel, de nieuwe Audi 200, opnieuw vertegen woordigd te zijn in de klasse van de exclusieve automo bielen. De in deze klasse, in geheel Europa, ruim 51.000 verkochte Audi's 200 van het vorige model, in slechts drie produktiejaren, zouden een duidelijke taal spreken wat de populariteit betreft. KINDERDAG 30 JUNI 1983 PZC/ varia I Door Hugo van der Heem "Vp de Berlijnse Funkaustellung zullen de eerste toestellen te zien zijn. Direct daarna de Jgrootste Duitse elektronicatentoonstelling duurt van 2 tot 14 september hoopt men de ieuwe generatie tv-toestellen ook te kunnen verkopen. ITT Graetz is echter zo trots op zijn inding dat men hoewel het toestel in verste verte nog niet klaar is het nieuws toch al ™aar buiten heeft willen brengen. et gaat om Digivision. Als eerste ter tv meestal te wijten is aan falen van NTSC (Amerikaans en Japans) voor zien. De verschillende kleurensyste- men kan het systeem gemakkelijk aan Zonder problemen zullen NTSC en PAL automatisch goed worden weergegeven, terwijl een versie ter beschikking komt die ook omschakel- baar is naar SECAM. De verscheiden heid aan systemen kan zo gemakke lijk worden opgevangen door de ver schillende normen in de „programme ring" van tv op te nemen Zo is er ook een betrekkelijk kleine ingreep nodig om tevens stereogeluid aan te bren gen. Ondanks het feit dat men voor stereo- ereld is een technische divisie van slechts een klein onderdeel, raetz, onderdeel van de multlnatio- ITT, er in geslaagd om het tradi- 1 onele tv-apparaat in grote trekken ga [„digitaliseren". De nieuwe kleuren- en is voor meer dan 60 procent opge- lei iuwd met computerbouwstenen, jg aardoor belooft het apparaat be- v Quwbaarder, ongevoeliger voor sllj- ge, service-vriendelijker te zijn en zie i gebruiker een aanzienlijk betere v «ldkwaliteit te bieden. Bovendien °nl'f H« ce" b bt aan te passen aan nieuwe vindin- en en normen. Een soortgelijke tv iu de aanzet kunnen zijn voor i eurenbalk in het beeld het afstem- ingsverloop weergeeft, zo'n stukje imputertechnologie bezitten. Ook Ivoorbeeld allerlei functies op het bied van de afstandbediening zijn ligitaal". In het algemeen past men like technieken toe om de bediening •nvoudiger te maken, larbij vergeleken is het concept van igivision veel ingrijpender. Conse- ïent heeft men daar gekozen voor opzet waarbij alle beeld- en ge lidsignalen digitaal worden ver- erkt. De voordelen van deze nieuwe, «ar vooralsnog moeilijke techniek, «n uitermate ingrijpend. Allereerst or de gebruiker van de tv. Voor een loge reeks van jaren moet het beeld ^jabiel en kleurzuiver blijven. Dat kan de nieuwe opzet omdat men alle egevens inzake de optimale kleuren- ïeldinstelling elektronisch heeft op slagen. Dat gebeurt door die instel- igen in een ingebouwd „computer- - theugen' vast te leggen. Wanneer de wordt ingeschakeld vindt automa- sch een vergelijking met deze „voor- ïprogrammeerde" gegevens plaats. Ike verandering die door veroude- ngsverschijnselen optreedt, wordt itomatisch gecompenseerd: kleu- nvlekken, langerekte „eierhoofden" juist platte brede „lachspiegelkop- n" zijn ondenkbaar geworden. Ver- ,0 r zijn door de nieuwe techniek bijna rj 0 componenten overbodig ge- 'n aakt: ze zijn vervangen door slijta- 3n vrije „chips", samengepakte stuk- p, s computertechnologie. Een groot ordeel, omdat het uitvallen van een roei chips, zoals deze vervangen de gebruikelijke onderdelen. Teletekst Zonder extra aanvulling valt binnen deze nieuwe techniek Teletekst op te nemen. Het ontvangen van deze extra beeldpagina's, die via de zender met het gewone tv-beeld meekomen, is een puur digitale zaak en valt daar om zonder veel kosten in het toestel zijn aan beeldpagina's via de tele foon: viewdata of videotex. „„„.O Tegelijk met de ontwikkeling van het geluid kiest zullen in de geluidsge- Kuwe wereldnorm op kleuren-tv-ge- toestel heefl Graetz nr een nieuw deelte van het nieuwe toestel 130 l H,soort service-computer ontwikkeld, onderdelen minder worden gebruikt. Het is een handzaam toesteUetje dat De kleurendecoder en beeldeindtrap in tlpnrpn ook een ommekeer in de reparatie van tellen samen 76 componenten minder, ok in kleuren-tv s werden zulke mo- tv,g tQt stand brengt. Het ziet eruit als Het bedieningsdeel beslist niet het gebruikelijke raatje. Daarmee kunnen de voorge- beslist niet zakrekenappa- minder slim moet het met 46 com ponenten minder stellen. De afbui- ,jj„„ laauc. uaaiiuee r.uiuicu uc vumec- KlFftSfSSStEP'Oii-anmyeerde waarden, wanneer er ging mist 30 onderdelen Gevolg sropslag. In het algemeen kan men ggen dat tv's die een zoekloopfunc- toch een verschuiving in beeldkwali teit zou zijn opgetreden, worden een en ander is ook en geringere warmte-ontwikkeling. Daarmee ge- £21hSltahJ{l|S2??2^S wijzigd. Het apparaatje toont veel paard neemt het suóomvert™,k at. overeenkomst met een afstandsbedie- Beide factoren dragen bij ning, maar wordt met een service- grotere bedrijfszekerheid, kabel op de achterzijde van de tv aangesloten. Tot op zekere hoogte Pjopn rhinc kunnen er ook analyses van een sto- ^<6C" ring in het toestel mee worden ge maakt. De omgang met het appa raatje leert men in een halve dag. Digivision is uiteraard een ontwikke ling voor de wereldmarkt. Daarom zijn versies voor PAL (Europees be- ITT zou zo'n ontwerp dan ook niet hebben kunnen maken zonder onder steuning van een eigen „chip"-fa- briek. In Duitsland .beschikt men WcreidnOrtTl middels Intermetall in Freiburg over de modernste halfgeleider- kunnen de ontwikkeling en fabricage van de noodzakelijke schakelingen, met een zeer hoge integratiedicht heid, worden gedaan. Het ontwerp voor het apparaat zelf komt uit de fabriek te Pforzheim. Stelregel daar: naarmate het ontwerp gecompliceer der wordt, kunnen de bezuinigingen door integratie van onderdelen in „chips" groter worden. Digitale signaalverwerking betekent overigens niet dat men aan het eind van een ontwikkeling is aangekomen. Door de meuwe techniek worden juist totaal nieuwe mogelijkheden ge opend. die zonder Digivision niet mo gelijk zouden zijn geweest. Door de „bewerking" van het beeld, die veel eenvoudiger gaat worden, is het mo gelijk om ruis („sneeuw" in het beeld) te onderdrukken. Verder zullen scha duwbeelden (bij slechte ontvangst) op een dergelijke wijze kunnen worden onderdrukt. ITT heeft al eerder geëxperimenteerd met het uitvergroten van (zoom-ef- fect) tv-beelden. Een stilstaand beeld, waarin details gedurende een vooraf gekozen tijd (bv. 5 seconden) zijn afgebeeld, zou te programmeren zijn. In de verdere toekomst denkt de elektronica-fabrikant ook aan een flikkervrij beeld. Voor beide toepas singen heeft men echter geheugens nodig die een compleet tv-beeld in digitale vorm kunnen vasthouden. Die bestaan nog met voor de consu mentenmarkt. Wel heeft een andere elektronika gigant. Philips, zulke beeldgeheugens aangekondigd. Wat dat betreft lonkt Graetznaar de Ne derlandse buren. Een dergelijke ver volmaking van het systeem zou won derwel in het concept passen. halve Frankrijk), SECAM (Frans) en producenten van dit moment. Daar De kast van de nieuwste tv is op de beeldbuis na vrijwel leeg. Enkele platen Wat de trotse uitvinders overigens niet opsommen is de mogelijkheid om de digitale tv geschikt te maken voor een ander tv-systeem van een veel betere kwaliteit. Een dergelijk tv-systeem met een zeer hoge resolu tie waarbij het dubbele aantal lijnen wordt gebruikt zal via com municatie-satellieten tussen omroe pen onderling worden toegepast. De omroepen hebben hier in internatio naal verband voor gekozen omdat het en veel betere beeldbewerking (beeldtrucs dus) toestaat en bij her haalde bewerking ook minder zicht baar (kwaliteits)verlies oplevert. Compleet digitale tv's zijn echter veel makkelijker met andere normen uit te rusten, zodat de toestellen daarmee op een geheel ander plan zouden kunnen komen. F.en nieuwe norm. inplaats van PAL. SECAM of NTSC. zou dan gemakkelijker we reldwijd kunnen worden ingevoerd. Een zegen ook voor het opnemen van tv-programma's. Videorecorders, on derling al verschillend van systeem, zijn ook nog verschillend in de ver werking van klcursignalen door bo vengenoemde uiteenlopende normen I Schildpadden blijken nog steeds een geliefd handelsobject te zijn. Niet )alleen worden nog steeds de landschildpadden verkocht, ook zien we nog tl dikwijls de zogenaamde waterschildpadjes in winkels aangeboden orden. Toch staan de meeste schildpadden te boek als beschermde dieren. De komt het, dat een dier, dat het zoveel miljoenen jaren heeft volgehouden, in korte tijd ernstig wordt bedreigd mét uitroeiing? een terug in de geschiedenis. childpadden behoren tot de reptie- den in gevangenschap. In de Londen- a n, een soort waartoe ook de hagedis- se Zoo was een exemplaar, dat al 150 1 n, krokodillen en alligators beho- jaar oud was. Het verhaal vertelt met. n. Reptielen zijn al zeer oud. De op welke leeftijd het dier is gestorven, rste fossielen van deze dieren zijn inderdaad, hoe is het mogelijk, dat •vonden in lagen van het Carbon dieren, die tot de oudste levende w Idperk. maar het is zeker, dat de soorten behoren in een korte tijd met P leren veel ouder zijn. In ieder geval volledige uitroeiing bedreigd wor- ereikten zij letterlijk hun hoogste den. T itwikkeling in de Trias, Jura tl rijtperiode, dat is zo'n 240 tot f Misschien klinkt het eentonig, de mens vervuilt niet alleen het 0 uljoen jaar geleden. Toen leefden de mjiieu, maar breekt het ook af. De 2 ïuzereptielen, waarvan de dinosau- plaatsen, waar schildpadden zich ■i os wel de bekendste is. Toch had hij 2- En nog groter neefje, waarbij onze lifant maar een dwerg is: de Brachio- I- lurus, die negen meter hoog werd en a let minder dan 24 meter lang. deze dieren stammen ook onze kunnen ophouden worden dus steeds geringer. Daarnaast bestaat er een niets ont ziende handel in levende dieren, als speelgoed, maar ook in dode dieren, voor consumptiedoeleinden. Schild padden zijn geen huisdieren en als zij childpadden af. 'eet soorten leven nogal wat soorten schild- adden op aarde. Sommigen leven itsluitend op het land. anderen ge- a' door liefhebbers worden gehou- cellelijk op het land en in het water, laar er zijn ook schildpadden, die Heen maar uit het water komen om un eieren op het land te deponeren. Hen behoren zij echter tot de merk aardigste dieren op aarde en wel "joor de buitengewone veranderin- cn, die het skelet heeft ondergaan in loop der geschiedenis. ;$u t e meeste schildpadden zijn de ls igspieren verdwenen, daardoor zijn d e ribben en de uitsteeksels van de ervelkolom als het Ware verenigd en (I ebben een stevig omhulsel gevormd. 1' et schild. Dat schild bestaat uit twee ai estanddelen: het hoomschild en de eenplaten. De hoornschilden liggen It akpansgewijs in de lengterichting a eschikt. daaronder de beenplaten. I e onderkant is op dezelfde wijze I evormd. zodat een soort doos is 5 itstaan, waarin van voren en van P chteren openingen zijn. waardoor poten en staart naar buiten 6 unnen komen. lok de kaken zijn met hoornschilden edekt. Heel vroeger hebben de childpadden tanden gehad, want bij issielen hebben de schildpadden tan en gehad, want bij fossielen uit de s Hasperiode zijn tanden op het verhe- e lelte geconstateerd, childpadden kunnen zeer oud wor den, stelt dat zeer veel eisen aan de kennis van de eigenaar. De bekende kleine roodwang water schildpadjes. die zo dikwijls in plastic bakjes inclusief een plastic boompje verkocht worden, sterven gewoonlijk binnen twee maanden. Een enkel ex emplaar. dat overleeft is zelden beter af, want de diertjes stellen hoge eisen. wuien zij gezond blijven. Zo moet de temperatuur van het water tussen de 22 en 37 graden Celcius bedragen, maar zelfs als deze temperatuur door middel van verwarming wordt verkre gen, is in ons klimaat de temperatuur van de lucht boven het water bijna altijd aanzienlijk kouder, zodat de waterschildpadjes longontsteking krijgen. Ook moet men niet vergeten, dat de jonge dieren leven van dierlijk voed sel. maar de volwassen dieren bijna uitsluitend van plantaardig voedsel. Bovendien hebben de dieren zeer veel planten nodig, een wateroppervlak van minimaal 0,75 vierkante meter en minstens honderd liter water per kilo gram schildpad Om aan deze eisen, naast het voedselprobleem, te vol doen, mag men wel een bijzonder groot aquarium hebben. Expres wordt dan nog maar niet gesproken over de verlichting en het feit. dat de dieren niet van een opgeruimd aqua rium houden. Zij ploegen letterlijk alle planten om. Dan maar liever geen waterschildpadje, zult u waarschijn lijk zeggen, als u van dieren houdt Helaas is het lot van de zeeschildpad den, zo mogelijk, nog veel erger. Ieder een kent het. door vele acties onder steunde verhaal van het afslachten van de jonge zeehondjes, maar hoe de zeeschildpadden aan hun einde ko men. is praktisch onbekend Ondanks dat 79 staten, waar onder Indonesië, de zeeschildpad in de Con ventie van Washington, beschermd verklaarden, worden de dieren op Nieuw-Guinea bij duizenden gevan gen. Zodra de vrouwtjes aan land gaan om hun eieren te leggen, worden ze door een paar man opgepakt en van boven af, op hun rug. in het ruim van een schip gesmeten Dat de dieren hierbij dikwijls zwaar gewond raken, deert de 'vissers' met. In vier lagen op elkaar, zonder drinken of voedsel, in hun eigenvuil, bloed en rottend vlees, komen de dieren na een reis van minstens drie weken in de haven van Bah aan. Zij hebben al die tijd in de kokende hitte van het kleine scheeps ruim op hun rug gelegen Een lijden, dat nog verergerd wordt, doordat de longen van een schildpad zich onder de hele lengte van het bovenschild bevinden en door de onnatuurlijke gewichtsverdeling worden samenge perst. De meeste nog levende dieren bloeden dan ook uit de bek Om de dieren gemakkelijk te kunnen versleper, worden nog ever, een paar gaten in de voorpoten gesneden, waardoor een touw gehaald wordt Het voorbeeld van Bali kan als model dienen voor alle andere plaatsen in de wereld, waar zeeschildpadden gevan gen worden. Een goedkoop soort vlees, dat ook in Nederland door enkele importeurs wordt Ingevoerd Bescherming Rettet die Schild- kroten! Sinds jaren bestaat in ons land de Nederlandse Schildpadvcrcniging, die samen met het Duitse echtpaar, dat deze wandaden aan het licht bracht, ijvert voor de oprichting van reservaten, waar de wijfjes in rust hun eieren kunnen leggen, die dan bewaakt kunnen uitkomen, waarna de schildpadbaby's naar zee worden begeleid. Ook de dierenbescherming is alert geworden en heeft samen met de Maatschappij voor Diergeneeskunde de Commissie Gezondheid en Welzijn Gezelschapsdieren opgericht En hoe wel de herpetologen (reptielenken ners) in deze commissie blijven vol houden, dat reptielen geen gezel schapsdieren zijn. werden er toch stic kers en folders gedrukt De stickers zijn bestemd om op de aquaria van de handelaars geplakt te worden, zodat de adspirant-koper zich onmiddellijk kan oriënteren omtrent de eisen die het betrokken dier stelt en de folders geven een uitgebreider informatie over de meest verkochte reptielen. En daar hebben de herpetologen en de handel dan ook aan meegewerkt, wat niet zo dikwijls voorkomt als het om dieren gaat. de Klerk Alle nieuwe ontwikkelingen van de laatste jaren zijn in deze nieuwe Super Contact banden voor hoge snelheden verwerkt. iDoor Jan de Vosi De bandenfabriek Continental in Hannover die 50 procent van de Duitse markt bezit en onder andere in Barneveld Continental Cummi als Nederlandse importrice heeft, introduceert thans twee nieuwe soorten banden. De Conti Super Contact CH 51 en CV 51. Het zijn banden voor auto's die hoge tot zéér hoge snelheden kunnen bereiken. BMW, Mercedes, Volkswagen-Audi bijvoorbeeld monteren deze banden 'af fabriek'. Ze doen dat niet alleen omdat het hoge snelheidsbanden zijn, maar tevens omdat Continen tal, mede op verzoek van die autofa brikanten. de tolerantie ten aanzien van afwijkingen in constructie-kwa liteit heeft teruggebracht van factor 1.25 (wettelijk voorgeschreven) tot 0.6 Met banden is het eigenlijk precies als met auto's. De autofabrikanten moeten om de twee a drie jaar hun modellen herzien, vernieuwen of zelfs helemaal vervangen, omdat de ontwikkeling in de fabricage en andere factoren, zoals aerodyna- miek en zuinigheid, erom vragen. Banden hebben ook zo'n face lift of aanpassing nodig. Ook in de ban denindustrie maakt men techni sche ontwikkelingen mee die vaak niet direct toepasbaar zyn. maar die na verloop van tijd alle samen vol doende aanleiding vormen om een geheel nieuwe band te ontwerpen. Continental meende thans voldoen de nieuwe technieken en ontwikke lingen in huis te hebben om de hoge snelheidsbanden een vernieuwing te doen ondergaan. Vandaar die CH 51 en CV 51, die respectievelijk geschikt zijn voor snelheden tot 210 km per uur en boven de 210 km per uur. de zogenaamde HR- en VR- banden HR staat voor High Speed Radiaal, VR voor Very High Speed Radiaal. De verbeteringen aan deze HR- en VR-banden zijn voor het oog wei nig spectaculair. Het gaat in dit geval om een nieuw ontworpen profiel die de zomerband (voor al thans ons land) zowel op droog als een nat glad wegdek een betere grip geeft, die goed remmen garan deert en in de bochten een beter contact met de weg behoudt, die minder rolweerstand heeft en die stukken geruislozer is dan zijn voorgangers. Voorts is er een nieuwe vinding van Continental in verwerkt, namelijk een bescherming tegen roestvor- ming van de staalgordel als er bij voorbeeld een spijker of ander 'vreemd voorwerp' de band is bin nengedrongen. Het meest essentiele aan verbete ringen van deze Conti CH en CV is onzichtbaar en voor het autorijdend publiek nauwelijks te merken. Dat is dat de band elastischer is gewor den, doordat alle 40 bouwelemen ten, waaruit een autoband bestaat, meer op elkaar zijn afgesteld: elk staaldraadje is precies gelijk en op precies gelijke afstand in de band verwerkt De banden zullen in prijs nauwelijks verschillen van hun voorgangers. Men zou zich kunnen afvragen: waarom banden maken die zulke hoge snelheden kunnen doorstaan? Continentals antwoord is eenvou dig. de autofabrikanten maken au to's, die onder andere mede dankzij een verbeterde aerodynamiek. die in de middenklasse, gemakkelijk tegen de 200 km per uur kunnen halen. Continental volgt de trend. Door Siem Leeuwenkamp i In een boeiend artikel in het blad Bouw van deze maand over de auto als ontwerp, doet Rob Koch hoofd ontwerpafdeling Volvo Hel mond, een paar uitspraken over de toekomstige veranderingen aan de auto. Als eerste noemt Koch de ontwik keling van auto's die voornamelijk is bepaald door crises: „Een echte grote stimulans kwam voort uit de energiecrisis in de jaren zeventig. Daarvoor moest men min of meer kunstmatige redenen verzinnen, zo als een jaarlijkse verandering van het model. Op dit moment is het gewoon commerciële noodzaak om aan de ontwikkeling van de auto te werken, gezien de concurrentie uit Japan". Koch ziet dat de huidige trend in modellen zich voorlopig zal voort zetten. Echte wijzigingen betreffen vooral het interieur, daar wordt de ontwerper ook steeds meer archi tect Hij vindt dat de ontwerper zich meer moet richten op stilzitten dan op rijden, gezien de kans om in een file terecht te komen. Dus meer aandacht voor zitcomfort, bewe gingsruimte, klimaatbeheersing, geluidsapparatuur, communicatie via „bakjes" en binnenkort ook au diovisuele apparatuur". Volvo i^ nu al bezig met een stoel, waarvan de bestuurder zijn ideale zit in een computer kan vastleggen. Als dan een ander er in heeft geze ten, dan is een druk op de knop voldoende om de stoel in de gewen ste stand te brengen. Dat betreft hardheid van de zitting, kromming van de rugleuning, lendesteun enz. (Van onze verkeersredacteuri Shell brengt in de loop van deze week een 448 pagina's dik boek uit, geti teld 'Het 70.000 straten- boek', met 113 plattegron den van 107 plaatsen ge volgd door bijna 250 pagi na's met straatnamen. De dikke gids kost f9,95. Een vergelijking dringt zich op met de Stadsgids die Esso circa tien jaar geleden voor het eerst uitbracht en waarvan er inmiddels een half mil joen zijn verkocht: half zo dik, tikje kleiner formaat, uitsluitend platte gronden en 100 in totaal. Kort gele den verscheen de nieuwste uitgave voor een prijs van f9,75. De kaarten in de Shellgids zijn iets groter dan die bij Esso, maar het weergegeven gebied is vrijwel steeds van dezelfde omvang In de Esso-gids zijn de belangrijkste stra ten rood. Shell geeft ze weer in geel. Dat vereenvoudigt enigszins het on derscheid met de autosnelwegen Anderzijds zijn op de Essokaarten zulke oriëntatiepunten als molens (altijd hele goeie omdat ze in vrij veld staan) en kerken in zwart aan gegeven. terwijl ze op de Shellkaar- ten lichtblauw zijn of ontbreken. Wat m de Shellgids eveneens een enkele keer (Leiden bijvoorbeeld) ontbreekt, is een pijl in eenrich- tingstraten. Uitgangspunt bij de Esso-kaarten is dat de gebruiker van de gids behal ve de straatnaam ook de bijbeho rende postcode weet Het nationale monument en de poppenkast op de Dam hebben postcode 2012; op de bekend. kaart staat alleen de 12, want de 20 geldt voor heel Amsterdam. Shell heeft, zoals gemeld, achter de kaartenpagina's een straatnaamre gister waarmee ruwweg te vinden is tot in welke buurt gereden moet worden En Shell heeft wat meer kaarten: De Bilt. Etten-Leur, Goes. Huizen, Maarssen, Rotterdam-Eu ropoort, Stadskanaal, Venray en Zwijndrecht. Een euvel bij beide stadsgidsen is dat, wie op zoek is naar een niet bekende straat, zij of hij hetzij een navigator naast zich moet hebben, hetzij op dikwijls lastige punten moet stoppen om de weg verder te zoeken Door Jan de Vos i Het concept van de nieuwe Audi 200 is een synthese van elegantie en doelgerichte aërodynamica. Het consequent in praktijk brengen van stromingstechnische ervaringen heeft geleid tot een luchtweerstands- waarde van 0.32 cW (met de 100 kW-136 pk-motor), die de nieuwe Audi 200 in dit opzicht op het hoogste niveau van alle in serie gebouwde limousines ter wereld moet plaatsen De gunstige cW-waarde zorgt in combinatie met de gewichtsbesparende constructie voor ng een recorduitgerust met de 134 kW-182 pk-turbomotor bereikt de nieuwe Audi een topsnelheid van 230 kilometer per uur Net zo opmerkelijk als de rij prestaties van deze reislimousine is ook het brandstofverbruik van de twee aangeboden motoren de bekende 5- cilinder turbo-benzinemotor iop super) met een vermogen van 134 kW-182 pk en de 5-cilinder benzinemotor met een inhoud van 2,2 liter en een vermogen van 100 kw-136 pk op superbenzine. De 100 kW-motor is naar keuze uitgerust met een brandstofbesparende „4 plus E" of een sportieve vijfversnellingsbak. De 134-kw-motor wordt uitsluitend met de sportieve vijfversnellinsbak geleverd. Beide motoren kunnen tegen meerprijs ook meteen comfortabele automatische transmissie worden geleverd Zes jaar garantie tegen doorroesten, drie jaar lakgarantie De prijs is nog niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9