jJoe Zawinul ZEB4ND EEN MAKKELIJK LEVEN Chivy maakte eerste lp Veel buitenlanders naar North Sea Jazz .MORGEN PRESENTATIE 'NO ONE ON THE SIDE' Dixie Machine VU-orkest Baas Ubu Minifestival Nieuwe Muziek U DONDERDAG 30 JUNI 1983 PZC/ kunst/cultuur (Door John Oomkes) De meeste Amerikanen hebben er slechts eventjes oog: voor. Maar Jozef Zawinul mag dan in 1959 naar Amerika zijn geëmigreerd om in de band van Canonball Adderley achter de fleugel plaats te nemen, hij blijft een Wiener; zij het iemand met onmiskenbaar Slavisch iloed. De lokatie van ons gesprek is de binnentuin van het Kurhaus en de architectuur van I ervlogen tijden maakt hem zo lyrisch dat hij er Duits van gaat praten. Iet doet hem denken aan een voorval Rome, waar zijn band Weather ;port op een eerder moment tijdens Europese toernee speelde. „Ik nam )mar Hakim onze nieuwe drum ier mee naar de Sint Pieter. Nou is )mar gevoelig en intelligent, anders ad hij het nooit aangevoeld. Maar op lat soort plaatsen word je geconffon- eerd met eh.allure. Nadien speelde )mar met een ander soort grootheid", leather Report, de enige band die zy structuren vertaalt in een elek- onisch geluid, maakt opmerkelijke jden door. De kern van de band letsenman Zawinul en rietblazer Vayne Shorter heeft zich omgeven net een nieuwe ritmesectie. Slagwer- Hakim, percussionist Hose Rossy in bassist Victor Bailey hebben drum- 9 ner Peter Erskine en bassist Jaco Pastorius afgelost. Vooral het effect rijke spel van laatstgenoemde werd en wereldberoemd facet van het spel 'an Weather Report. iawinul, pratend met flair: „Ik houd ian de continuïteit van dingen, maar Ct mag niet ten koste gaan van je twikkeling. Zoals zo'n Sint Pieter je alleen maar mag inspireren. Het zou iu zinloos zijn precies zo'n kerk-neer st e zetten. Dat geldt ook voor Weather ieport. Wayne Shorter en ik wilden Ie band al een tijdje vernieuwen, onder de boel te forceren overigens, gt In zoals met alle dingen ik ben iverigens niet bijgelovig gebeurde iet vanzelf, op een magische manier, [aco werkte aan zijn big band-album h wilde op toernee Die twee werk- imstandigheden lieten zich eerst wel 3n n later niet combineren, en dus kwa- nen Wayne en ik zonder ritmesectie zitten". 'to - Je hebt hem er dus niet uitge- chopt? Iawinul: „In het geheel niet. We heb ben er zelfs niet over gesproken. Jaco lenkt nog steeds dat hij in de band j it. Het zal altijd mijn band blijven, zegt hij. Maar ik betwijfel of hij terug komt. Laten we zeggen dat het een geestelijk lidmaatschap is van Wea ther Report. Het is net als met jullie voetballer Johan Cruijff Dat is nou precies wat Ajax loei gedaan heeft. „Ik weet het. daarom zeg ik het juist. Het is stom. Het leven gaat hoe dan ook verder". Jozef Zawinul is evenals Wayne Shor ter een vijftiger, die zijn sporen in de geschiedenis van de jazz ruimschoots heeft verdiend. Beiden zijn omstreden omdat zij in de voetsporen van Miles Davis de overstap hebben gemaakt naar een geluidsopstelling die veel van haar charme ontleent aan de elektronica. Zawinul: „De kracht van Weather Report ligt evenals bij elke andere band in de composities. Ik ben trots op mijn vakmanschap als toetsen man, omdat ik weet dat ik zo'n instrumentarium natuurlijk kan la ten klinken, maar het komt uiteinde lijk neer op wat je hebt te vertellen. De structuur van jazzcomposities is aan het verschuiven. Het is allang gelijkwaardig zijn. Voordat ik de stu dio mduik. zonder ik me eerst af met myn cassettes. Gedurende een reeks van jaren eigenlijk sinds er band recorders bestaan heb ik alles opge nomen wat Ik de moeite waard vond. Ik hoef slechts thema's uit te zoeken die thuis tijdens spontane improvisa ties. als in een soort trance zijn ont staan rinonnn hoef ik alleen te bepa len of ze geschikt zijn voor de bezet ting die we op dat moment hebben" Het zou dus kunnen zijn dat we luisteren naar werk van vijftien, twin tig jaar geleden? „Het zou kunnen. Maar dat materiaal is zo spontaan ontstaan dat het tijd loos van karakter is. Dergelijke im provisaties schrijf ik noot voor noot uit, om het fris te houden". Een makkelijk leven, dunkt me. Je zwoegt er niet voor? „Ik heb een makkelijk leven. Ik rot zooi thuis wat aan. De instrumenten en de opnameapparatuur (met af standsbediening) staan altijd klaar. Ik hoef er niet voor te werken. Het is spel. Zo houd je je zelf overeind". Chris Hinze werpt zich al geruime tijd op het maken van meditatie ve muziek. Zoals velen, is hij sterk geboeid door Oosterse culturen. On langs nam Hinze samen met de India- geen acht maten zus, acht maten zo en dan spelen op de overgangen. Het is echt een vereiste dat je een intro schrijft, een vorm aangeeft. Vaak dijt mijn werk uit tot een pagina of 21,25. Dat was vroeger ondenkbaar. Maar muziek is als het schilderen van een voorstelling. Het gaat er niet om wat je erbij gebruikt; het gaat erom wat je duidelijk wilt maken". Zawinul beschouwt zijn bandleden, met uitzondering van Wayne Shorter, als een verlengstuk van zijn eigen handelen. Als instrumenten bijna. „Ik moet wel iets terug krijgen van ze, een feedback. Maar het zou valse beschei denheid zijn als ik zou zeggen dat ze den je geen alternatief. In de fatenindustrie gaat het tcgenwoor- lig zo dat ze alleen nog platen maken Is ze zeker weten dat het een succes ordt. Het enige dat je dan nog kan locn is een plaat in eigen beheer II naken". Woorden van de Zeeuwse lopmusicus Dim Dijkgraaf, de stu- i'ende kracht achter de popgroep Thivv. Dijkgraaf weet waar hij over "praat. Ongeveer anderhalf jaar is hij bezig met plannen voor het uit- )i irengen van een langspeelplaat, [j lorgen (vrijdag) bereiken die activi- eiten hun climax als de plaat gepre- 1 enteerd wordt in de Middelburgse Jliscotheek Myrael. Niet alleen zal li laar Chivy met nummers van de Ji üeuwe plaat te horen zijn, maar ook if Zeeuwse groep Feedback. Het ge- |j leuren begint om 22.00 uur. let uitbrengen van platen in eigen ;heer brengt nogal wat praktische roblemen met zich mee, vertelt Dim hjkgraaf. „Je moet overal zelf achter- lan. Je bent er niet als de plaat klaar maar je moet ook achter de hoes san en achter bijvoorbeeld de presen- atic. En dan komt nog eens datje de "i listributie moet gaan verzorgen". lijkgraaf voegt er echter aan toe dat ni r ook een groot voordeel tegenover laat. Groepen die platen in eigen 'v >eheer uitbrengen hoeven namelijk 51 ;een enkele concessie te doen en etten precies die muziek op de plaat vaar ze zelf helemaal achter staan. J ïanvankelijk begon het allemaal als en idee van Dim Dijkgraaf. Chivy lestond toen nog uit heel andere nensen dan tegenwoordig. Dijkgraaf ,Toen ik met de plannen voor die 2 ilaat begon, bedacht ik dat ik dan och andere mensen nodig zou heb- >en. Dat heeft na verloop van tijd geleid tot veranderingen in de bezet ingen Als laatste kwam Inge Takken ir bij, omdat ik het gewoon nodig ttJvond dat er een achtergrondkoortje 1, aan werd toegevoegd. Niet alleen voor iet opnemen van de plaat maar ook bij de optredens" ge Takken: „Het is echt een pro- ukt van ons allemaal" André Moe jam (gitaar) voegt daar aan toe dat de loop van de tijd ook steeds meer ude nummers die op de elpee zouden omen zijn afgevallen en vervangen oor nieuwe nummers Die nieuwe ummerszijn meestal door meerdere den van de band gemaakt, hoewel ïm Dijkgraaf toch nog altijd in zijn ntje voor zeven van de in totaal aalf nummers op de plaat heeft tekend en drie nummers samen met dere heeft geschreven De plaat heet 'No one on the side', net als van de nummers op de plaat. De hoes. die er niet zo amateuristisch uitziet als bij sommige andere platen die in eigen beheer worden uitge bracht, is een idee van André Moehij- am. De voorkant laat een man zien met een gitaarkoffer in zijn hand die in de richting van een hotel (een afbeelding van het Americain in Am sterdam) loopt. Tussen de muzikant en het hotel ligt een snelweg met voorbij scheurende auto's, terwijl het geheel van een nachtelijk sfeertje is voorzien. De foto en de titel (vertaald: niemand meer achter de hand) moeten een beeld vormen van de doorsnee popmuzi kant: altijd onderweg in zijn eentje, trekkend van hotel naar hotel. Het is natuurlijk maar de vraag wat er nu na het uitbrengen van deze plaat met de elpee en de groep gaat gebeu ren. Het komt nauwelijks voor dat een groep die platen in eigen beheer uit brengt doorbreekt', met andere woor den, bij een breed pubhek bekend wordt. Dat is ook niet precies waar ze op zitten te wachten, al zou het na tuurlijk mooi meegenomen zijn, Moe- hijam zou het al mooi vinden als de plaat in meer optredens resulteert. En dan vooral met in. maar buiten Zee land. Mueliijarn. „Ei is niet zoveel aan om voor de tiende keer m Zeeland te spelen, de mensen kennen je werk dan wel. De reacties zijn dan ook vaak wat lauw. Daar staat bijvoorbeeld tegen over dat je in Den Haag een enthou siaste zaal krijgt, wat ook al is ge beurd", Als het er niet om gaat om door te breken, dan kun ie je ook afvragen waarom een groep een plaatje moet maken en daar zelf ook geld in stopt Dijkgraaf: ..Dat is eigenlijk om tivee redenen Om de groep wat bekender te maken bij een ander publiek en uit een stukje zelfbevrediging" se fluitist Raghunath Seth een elpee op in Bombay, die hier op overtui gende wijze uiting aan geeft. Dat lukt Hinze met name doordat de muziekcultuur in India overeenkom sten kent met de jazz, Hinze's speciali teit. Improviserend en ongedwongen wisselen beide fluitisten elkaar af. Daarbij verrassende en originele mu zikale paden inslaand. Zonder even wel af te wijken van het Indiase muziekpatroon. Hinze en Seth wor den begeleid door een drietal Indiase muzikanten op percussie en snaarin strumenten, dat voor een solide on dergrond zorgt. Wellicht om te voor komen dat het solistisch duo te ver afdwaalt. Erg gangbaar kunnen de vier composities van Seth en Hinze niet genoemd worden. Hier en daar draagt de elpee bovendien een enigs zins monotoon karakter. Chintan. zo als het werk heet. kan zonder te hoog gespannen verwachtingen een aardi ge kennismaking met de Oosterse muziekwereld betekenen R. G. Chns Hinze en Raghunath Seth I Key- tone Records VR 22485). De eerste langspeelplaat van de Zeeuwse popgroep Chivy is een kwalitatief goed produkt. Er is uit de groep en uit de apparatuur gehaald wat er in zit en dat is voor een elpee die in eigen beheer wordt uitge bracht, zeker een compliment waard. Het enige nadeel van de muziek en de plaats van Chivy vind ik dat het repertoire van de band zich meer leent voor optredens dan voor een plaatopname. De roek-stijl die verge lijkingen oproept met Vitesse en Sweet d'Buster heeft eigenlijk zijn beste tijd gehad. Dat neemt niet weg. dat Chivy een goed produkt gepresen teerd heeft. Vooral gitarist André Moehijam verdient lof voor wat hij op de plaat laat horen. Verder biedt de plaat een gevarieerd overzicht van het repertoire van de band. zonder in eentonigheid te vervallen en dat is ook heel wat waard. Zo laat bijvoor beeld zangeres Inge Takken, bijge staan door Marion van Ham. horen dat zo over een veelzijdige stem be schikt. In het nummer 'Love Song' eri in 'Spare key' lijkt het alsof we het achtergrondkoortje van Gruppo Sportivo horen, maar bijvoorbeeld in 'Girl nextdoor' laat ze weer heel iets anders horen. De plaat, genaamd 'No one on the side' is professioneel aangepakt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het aanzien van de hoes. Daarmee heeft Chivy een prima visitekaartje gemaakt, al zal de groep het toch moeten hebben van het werk op de podia. R. S. Chivy - 'No one on thé side'. Schor DL Vnjdag 1 juli In de Middelburgse disco theek Myraël wordt de eerste langspeelplaat 'No one on the side' van Chivy gepresenteerd Dat gebeurt om 22.00 uur Chivy zal nummers van dc plaat 'live' ten gehore brengen en voorts is er een optreden van de groep Feedback. Zondag 3 juli De rockformatie Roseat speelt in gemeenschapscentrum Concordia in Westdorpe Aan vang acht uur. De groep speelt muziek uit de jaren zestig en zeventig naar het voorbeeld van groepen als The Doors, Who en Rolling Stones. Ook invloeden uit de hedendaagse pop zijn enn verwerkt. V 1 <Sf' h Dixie Machine. Het Jazzorkest Dixie Machine treedt zaterdagavond op in de Grote Kerk van Veere. 120.00 uur) Dit jazzorkest, opgericht in 1976, brengt swingende dixieland jazz ten gehore met ragtime-, oude jazz, swing-, mainstream- en moderne muziekinvloeden De musici behoren tot de besten van de Nederlandse traditional jazz. Het orkest trad vele malen op in binnen- en buitenland en maakte enkele toemees naar het Verre Oosten en Midden-Oosten. De formatie bestaat uit Bert Dal, trompet-flugelhom. vacals (leaderi. Daan Wilthagen, clarinet, alto- en tenorsax: Louis Bink. trombone, trompet, vocals. Tom Stuip, banjo. Cor Raatsie. stringbass. fender-bass en Jeroen Ophoff, drums Het VU-orkest geeft vanavond, donderdag in de Concertzaal te Middelburg een concert onder leiding van Daan Admiraal. Solist is Marien van Staalen op cello. (20.15 uurl Sinds de komst van Daan Admiraal als dirigent in 1975 is het VU-orkest uitgegroeid van een onevenwichtig kamerorkestje tot een 70-koppig symfonie-orkest. Het seizoen voor dit orkest loopt van september tot eind juni. In deze periode worden elk jaar drie programma's ingestudeerd, deels opgebouwd rond solisten. Voor de traditionele toernee van dit jaar is de keus gevallen op een programma rond de cellist Marlen van Staalen. Deze studeerde bij Jean Decroos aan het Sweelinck- conservatorium te Amsterdam. Daarnaast studeerde hij orkestdirectie bij Joop van Zon. David Zinman en Kirill Kondrasjin Marien van Staalen kreeg onder meer de Eugène Calkoenpnjs en de Johan Wagenaar- premie. Sinds 1977 fS hij als eerste solocellist verbon den aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ver der is hij actief in verschillende kamermuziekgezel schappen en speelt hij regelmatig voor de radio. Het concertprogramma vermeldt de volgende werken F Mendelssohn Bartholdy 'Ouverture no. 2 Hebriden'; A. Dvorak: Cello-concert'; I Strawinsky: 'Le Sacre du Printemps Het VU-orkest is overigens het eerste Nederlandse amateurorkest dat dit werk van Strawins ky ten gehore brengt. De Stichting Middelburgs Theater brengt dit jaar het stuk 'Baas Ubu' van de Franse schrijver Alfred Jarrv in het openluchttheater Toornvliet te Middelburg op de planken. De voorstellingen zijn vrijdagavond, zaterdagavond, woensdagavond en donderdagavond (9 juli) 120.00 uur) Het eigenaardige taalgebruik van dit in 1896 geschre ven stuk onder de titel 'Ubu Roi' laat zich vergelijken met het hedendaagse absurdistische theater. Ómdat in een openluchtproduktie grote kans bestaat dat de tekst niet verstaanbaar is, heeft regisseuse Anke Brouwer voor een wervelende vormgeving gekozen, waarin beweging, kleding en decor een belangrijke rol innemen De hoofdpersoon van het stuk is Baas Ubu. die. opgehitst door zijn vrouw Ubu. op een rigoreuze manier de macht naar zich toetrekt. Eenmaal koning van het land geworden, voert hij een waar schrikbewind uit dat slechts zijn eigen welzijn tot doel heeft. In het stadhuis van Middelburg wordt vanavond, donderdag, en zaterdag een 'minifestival Nieuwe Muziek' gehouden in de vorm van twee unieke dubbelconcerten. Deze concerten werden mogelijk nadat Middelburg besloot niet mee te betalen aan de sanering van Jeugd en Muziek, de organisator van het jaarlijkse Festival Nieuwe Muziek. Dit geld is nu gebruikt voor de minifestival. Vanavond treden in het stadhuis het zangduo Michiko Ille op met hun programma Voce Nostra' en Nachiko Maekane (marimba) (20.30 uur). De sopranen Michiko Hirayama (Japan) en Ille Strazza Italiëi brengen gregoriaanse muziek middeleeuwse trouba dour-liederen en hedendaagse muziek van onder ande ren Scelsi en Berio ten gehore. Alle vocale werken van Scelsi zijn overigens exclusief aan Michiko Hirayama opgedragen. Nachiko Maekane Japani. eerste prijswinnaar van het Gaudeamus-concours 1983, presenteert een volledig Japans programma van werken van Miki. Miyishi, Tannka Ohmae en Abe Zaterdag zal Michiko Hirayama een solo-programma brengen bestaande uit composities van Japanse com ponisten. zoals Okazu. Shmohara. Shimoyama, Matsu- daira. Katsumata en Kono. De componisten Makoto Shinohara woont in Utrecht en komt naar Middelburg om zijn compositie te begeleiden op koto Jo Kondo woont en werkt in Tokio en komt speciaal voor dit concert naar Nederland. Twee Japanse pianisten. Yoko Abe uit Haarlem, en Yuko Katsumata uit Rome, zullen het programma van Michiko Hirayama begelei den. Voorafgaande aan dit concert van Michiko Hirayama treedt basklarinettist Harry Spamaay op. een van de bekendste musici op dit instrument Vele componisten schreven speciaal werken voor hem In Middelburg zal hij dne composities spelen, waarvan twee wereldpre mières: Isang Yun (Korea): basklarinette solo; Tera de Marex Oyens (Nederland) Ambiversion; Ton de Leeuw: Mountains. Beide dubbelconcerten beginnen om 20.30 uur. Ton de Leeuw Harry Spamaay. De belangstelling voor het North Sea Jazz Festival (8,9 en 10 juli in het congresgebouw in Den Haag) vanuit het buitenland is groter dan ooit tevoren. De meeste bezoekers verwacht de organisatie van het jazz- festijn - wat Europa betreft - vanuit West-Duitsland. Bovendien worden vier- a vijfhonderd Amerikanen ver wacht. Zij zijn bereid 2.500 dollar neer te tellen voor de reis naar het festival, dat in Amerika „het grootste ter wereld" wordt genoemd. Zoals gebruikelijk staat tijdens het North Sea Jazz Festival een aantal thema's centraal. Zo worden de blaasinstrumenten trompet, trombone en saxofoon weer extra naar voren gehaald. Vrijdag 8 juli is er een "trumpet-no-end -session met Dizzy Gillespie. Clark Terry. Har ry 'Sweets' Edison. Warren Vaché. Gillespie's muzikale 'zoon' Jon Fad- dis, Wild Bill Davison, de 78-jarige Doc Cheatham en de Nederlander Ack van Rooyen. Dit gezelschap wordt begeleid door het Tno Cees Slinger, Alvin Queen en Jacques Schols. Op 9 juli brengt het 'trombone sum mit-onderdeel Albert Mangelsdorff. Al Grey. Curtis Fuller, ex-Ellington sideman Britt Woodman. Vic Dicken son en Julian Priester bij elkaar. Zij worden eveneens begeleid door het Trio Cees Slinger. Zoals gebruikelijk eindigt het North Sea Jazz Festival op 10 juli met een tenor sax battle waann de 'Texas Illinois Jacquet Tenors Amett Cobb, Illinois Jacquet Een 'thema'tje' van het festival is het en Budd Johnson het zullen opnemen optreden van de Japanse pianisten tegen onder anderen Benny Wallace Taki Akase en Yosuke Yamashita - en Ferdinand Povel. De ritmesectie elk met een eigen groep - als 'vervolg' wordt gevormd door Hank Jones, op het grote Japangebeuren van het John Engels en Jacques Schols. Holland Festival.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7