MEDICIJNEN Overheidsmaatregelen doen kosten stijgen STEMBUS Kerk in de DDR: tussen oppositie en aanpassing Amerikanen draaien warm PZC/°Pinie en achtergrond VRIJDAG 24 JUNI 1983 iDoor Margot Klompmakeri Het medicijnkastje van de gemiddelde Nederlander puilt uit van de halfvolle flesjes, potjes, deels gebruikte tubes, doordrukstrips vol pillen en smeersels. Al dan niet bestoft, bedorven of beschimmeld. Pure verspilling van medicijnen, zeggen de ziekenfondsen. Al jarenlang klagen zij dat artsen grotere hoeveelheden voorschrijven dan eigenlijk nodig zijn. De jaarlijkse geneesmiddelenomzet is al meer dan anderhalf miljard gulden, die grotendeels voor rekening van de fondsen komen. En prijsbewust is een woord dat de gezondheidszorg nauwe lijks kent Tot voor kort tenminste. Want inmiddels zijn arts en patiënt hardhandig met de neus op de prijs kaartjes van medicijnen gedrukt. In ijltempo heeft de overheid de afge lopen tijd een aantal maatregelen genomen om te bezuinigen op de gigantische kosten van medicijnen. Een prijsmaatregel voor buitenlandse geneesmiddelen. De invoering van een lijst met 1200 medicijnen die niet langer mogen worden vergoed door het ziekenfonds. En als klap op de vuurpijl: het invoeren van een eigen bijdrage van een rijksdaalder per me dicijn. De resultaten van deze maatre gelen hebben echter de ziekenfondsen 'de schrik om het hart doen slaan'. Volgens voorzitter Anbeek van de Vereniging van Nederlandse Zieken fondsen (VNZ) moesten de fondsen vorig jaar 64 miljoen gulden extra uitgeven aan de vergoeding van ge neesmiddelen. Extra, bovenop de 100 miljoen die was berekend Eerder dit jaar had de Nederlandse geneesmiddelenindustrie, verenigd in de organisatie Nefarma. al geconsta teerd dat er tegen de verwachting in méér medicijnen zijn verkocht, dan de jaren daarvoor het geval was Van de overheidsmaatregelen om te bespa ren op de kosten van geneesmiddelen is niet veel terecht gekomen, stelt Nefarma in haar jaarverslag over 1982. De cijfers van de ziekenfondsen en Nefarma spreken duidelijke taal. Er is niet bespaard op de kosten van ge neesmiddelen. eerder het tegenover gestelde. Negatieve lijst Terug naar januari 1982 De Zieken fondsraad stuurt alle artsen geheel vrijblijvend het zogenoemde Farma- cotherapeutisch Kompas. Een over zichtslijst van allerlei geneesmiddelen die in de handel zijn. aangevuld met prijzen, adviezen en richtlijnen over wat wel of niet het beste kan worden voorgeschreven. Het gebruik van het Kompas is echter niet verplicht. De Nederlandse geneesmiddelenindus trie. die vreest voor haar omzet, vindt het Kompas in strijd met de wet en spant een kort geding aan tegen de ziekenfondsen. De rechter wijst de klacht van Nefarma af. In juni gaat Nefarma een tweede kort geding aan. De overheid legt de prij zen van geneesmiddelen die uit het buitenland worden geïmporteerd aan banden De geneesmiddelenindustrie noemt de maatregel in strijd met wet en EG-bepalingen. Opnieuw vangt Nefarma bot. de zaak wordt voor Nederland niet ontvankelijk ver klaard. Maar omdat het ten dele een internationale zaak betreft verwijst de rechter de zaak door naar het Hof van Luxenburg. In augustus maakt de overheid be kend dat er een lijst zal worden ingevoerd met medicijnen die niet langer door het ziekenfonds mogen worden vergoed. De lijst wordt opge steld aan de hand van het 'Kompas' van de Ziekenfondsraad. Woedende reacties volgen. Ook de ziekenfondsen zelf zijn niet bijster gelukkig met dit besluit van minister Gardeniers van volksgezondheid. „Als we dat geweten hadden, waren we wel anders te werk gegaan", roe pen de samenstellers van het Kom pas Nefarma spant haar derde kort geding aan. Ook dit wordt verloren Besluit Het Besluit Farmaceutische Hulp Ziekenfondsverzekering, kortweg de negatieve- lijst genoemd, bestaat uit de volgende gedeelten: 300 middelen rood gedrukt i mogen niet langer worden vergoed, omdat ze te duur zijn; 300 artikelen die bij de drogist verkrijgbaar zijn. moeten voortaan eveneens door de patient zelf worden betaald. Abdijsiroop, knoflookcapsu- les, kruidenthee en keeltabletten bij voorbeeld 400 middelen met twijfelachtige werking mogen met langer zo maar worden voorgeschreven. Eerst moet het ziekenfonds toestemming geven. Nu. bijna een jaar later, hebben de fondsen de indruk dat de artsen zich redelijk aan de lijst houden. Alleen: het systeem foldoet niet. In plaats van dat er kosten worden bespaard, lopen de kosten alleen maar op. Uit de pen Grote vraag bij invoering van Kom pas en negatieve lijst was door welke produkten de verboden geneesmid delen zouden worden vervangen. Vol gens de omzetcijfers van Nefarma is dat voor 'een niet onbelangrijk deel' gebeurd door duurdere middelen. Ook 'wreekt' zich volgens de organi satie het constante voorschrijfgedrag van de Nederlandse artsen. Voorschrijfgedrag Voorzitter Sanders van Nefarma „Als een arts eenmaal gewend is een be paald middel voor te schrijven, wijkt hij daar nauwelijks meer van af. Een middel dat door de negatieve lijst wordt verboden, verdwijnt 'uit de pen' van een arts. Ook als het middel in prijs daalt en weer is toegestaan". Uit deze bevindingen trok Nefarma de conclusie: Kompas en negatieve lijst hebben niet geleid tot de verwachte besparingen Eén belangrijk punt echter wordt door Nefarma met in de conclusie betrokken: de eigen bijdrage van f2.50 per medicijn, die 1 februari is ingevoerd. Na de aankondiging van de 'patientenknaak' is er eind vorig jaar en begin dit jaar enorm geham sterd Menig patiënt heeft gezorgd voor een fikse voorraad pillen of poe ders. De eigen bijdrage wordt door Nefarma wel in het verslag genoemd, maar verder buiten beschouwing ge laten. Niet geheel terecht volgens de Leidse apotheker Broekhof, die de omzetstij ging van geneesmiddelen juist toe schrijft aan de eigen bijdrage. Hij is niet 'kapot' van de cijfers van Nefar ma en noemt het geen eerlijke meting. „De rol van de eigen bijdrage wordt weggecijferd" De apotheker ver moedt dat Nefarma door middel van deze gegevens de negatieve lijst van tafel wil krijgen, die een bedreiging vormt voor de verkoop van merkge neesmiddelen. Loco 's De negatieve lijst concentreert zich op de merkgeneesmiddelen. Maar er zijn ook duizenden niet-merkgenecs- middelen in de handel, die vrijelijk mogen worden voorgeschreven: de zogenaamde loco's. Een loco wordt gemaakt van dezelfde stof als het officiële merk, maar is veel goedko per. Er zijn ruim 2000 loco's in om loop. De geneesmiddelenindustrie betwist de goede werking van loco's. Sanders: „Aan loco's worden lang niet zulke zware eisen gesteld als aan merkmid- delen. Dat een loco dezelfde stof bevat is nog geen garantie dat het middel ook even goed werkt De loco-fabri kant kent misschien wel de stof. maar weet niet hoe 'die het beste kan wor den verwerkt". De bewering over de inferieure kwali teit van loco's wordt door artsen en apothekers weersproken Apotheker Broekhof „Soms werken loco's beter dan merkmiddelen De kwaliteit wis selt". „Een loco werkt in 99 procent van alle gevallen even goed", zegt een huisarts. Loco's ondermijnen de marktpositie van de geneesmiddelenindustrie, die met lede ogen moet toezien hoe loco fabrikanten handig gebruik maken van hun jarenlange research. Al het onderzoek dat aan de ontwikkeling van een nieuw geneesmiddel wordt besteed, kost miljarden guldens. De loco-fabrikant hoeft alleen maar af te wachten tot het alleenrecht tot ver koop (octrooi) van de onderzoeker is verlopen Daarna mag het middel vrij worden geproduceerd. De negatieve lijst verbiedt slechts merkgeneesmid delen en rept met over loco's. Een bron van frustratie voor Nefarma is gaan voorschrijven in plaats van het veel goedkopere aspirientje, dat het ziekenfonds met meer vergoedt. Je schiet dan wel met een kanon op een mug, maar artsen doen zulke dingen om hun patiënten ter wille te zijn". Het resultaat ziekenfondsen zien hun kosten met sprongen om hoog gaan. De ziekenfondsen zijn ervan over tuigd dat een goede voorschrijfrege- ling de eigen bijdrage geheel overbo dig zou maken. Alle betrokkenen zien dit als enige reële mogelijkheid om de kosten binnen de perken te houden. „Het gaat met zo zeer om goedkope of dure medicijnen, maar om het voor schrijven. De hoeveelheden die wor den voorgeschreven kunnen minder. Dan wordt pas kostenbesparend ge werkt". aldus dr. Van Hattem van de Landelijke Huisartsen Vereniging. Huisapotheek Hoeveelheden Behalve een hamslereffcct heeft de 'patientenknaak' ook ertoe geleid dat sommige artsen grotere hoeveelhe den gingen voorschrijven. Op ver-. zoek van hun patiënten, die bij elk nieuw recept weer een rijksdaalder moesten betalen. Geen arts zal dit toegeven, maar volgens de zieken fondsen gebeurt het op grote schaal. In de eerste drie maanden van dit jaar is gemiddeld zo'n 40 procent méér aan medicijnen voorgeschreven dan in de zelfde periode vorig jaar „Wij hebben direct gezegd dat die maatregel zin loos zou zijn zonder een waterdichte regeling van de maximaal voor te schrijven hoeveelheid medicijnen per keer", zei voorzitter Anbeek van de VNZ bij de bekendmaking van de stijging Daarnaast hebben sommige artsen, met name specialisten, de neiging dure medicijnen voor te schrijven, die het ziekenfonds moet vergoeden In de plaats van een medicijn dat de patient zelf moet betalen. Anbeek: „Het is bijvoorbeeld denkbaar dat een arts in bepaalde gevallen antibiotica In sommige streken van het land zijn artsen al kostenbesparend bezig. Het is bekend dat de grote steden, met uitzondering van Leiden, dure klan ten zijn. Artsen op het platteland daarentegen werken een stuk goedko per. Dat komt vaak door de combina tie arts-apotheker. Een arts met een eigen apotheek houdt wel degelijk rekening met de kosten. Hij levert alleen medicijnen af in hoeveelheden die zinvol zijn. Een apotheker in de stad. die patiénten van verschillende artsen bedient, kan alleen afleveren wat op het recept staat. Hij kent de patient niet. en kan niet nagaan of de vermelde aantallen op het recept wel kloppen. Op dit moment is staatssecretaris Van der Reijden op zoek naar nieuwe bezuinigingswegen. Aan de Zieken fondsraad is advies gevraagd over het plan bepaalde groepen medicij nen homeopatisclie onder andere niet langer door het ziekenfonds te laten vergoeden. De Ziekenfondsraad heeft er op eigen initiatief het voor stel bijgedaan om ook de anti-con ceptiepil uit het ziekenfondspakket te halen. Ziekenfondsen echter verwachten ook van deze voorstellen geen heil. Dr. Tegelaar van het Ziekenfonds Leiden en Omstreken: „De oplossing moet echt bij de voorschrijvers worden ge zocht, de artsen. Er moet een mentali teitsverandering komen bij iedereen die bij de gezondheidszorg is betrok ken. Momenteel trekt niemand zich iets van de kosten aan". En stijgende kosten zullen in ieder geval in de vorm van hogere premies worden verhaald op de patient, voorspellen de zieken fondsen. „Weet u iemand anders?" (Door Henk Kolb) Wanneer in het politieke taalge bruik van de VS zulke termen opduiken als 'horse race', 'cattle show' en 'straw poll', betekent dit dat verkiezingen op komst zijn. Ruim een jaar voordat in novem ber 1984 moet worden uitgemaakt of Reagan nog voor een tweede ambtstermijn terugkeert in het Witte Huis. snelt reeds een horde mogelijke tegenkandidaten van het ene podium naar het andere sjireekgestoelte, om politieke han delswaar aan de man te brengen, altoos verpakt in een vanzelfspre kende verzekering omtrent nakend herstel van natie en vrije wereld. Het Amerikaanse verkiezingsge- beuren vertoont in dit stadium nog tekenen van gemoedelijkheid. Die zullen snel verdwijnen wanneer na de zomervakanties een versnelling optreedt in de aanloop voor de hink-stap-sprong van voorverkie zingen. nationale partijconventies en de verkiezing van een president. De elektorale gymnastiek van 1984 kan een boetende confrontatie wor den tussen Ronald Reagans onver valste en op privé-belangen gerich te conservatisme, met zijn tweedi mensionale kijk op zo ongeveer allë problemen, een man als het voor malig lid van het Huis van Af gevaardigden John B. Anderson, met een eigen kandidatuur en een ongekend vermogen om overal mid denwegen te ontdekken: min of meer conservatieve, naar redelijker verdeeld nut van het algemeen stre vende Democraten als ex-vic.e-pre- sident, Walter Mondale en senator John Glenn (tevens ex-ruimtevaar- der alsmede erkend 'national hero'): en voor het eerst een zwarte kandi daat, steunend op een enorm en gedisciplineerd blok kiezers: de po pulist Jesse Jackson. Dat zóu kunnen. Als Ronald Rea gan zich kandidaat stelt, maar daaraan twijfelt nauwelijks nog ie mand in politiek Washington, en als John Anderson Jackson inderdaad de zwarte t didaat wordt, waartoe een meer® heid van zwarte leiders inmidj heeft besloten. John B. Ander»; die vele Republikeinen nog ste* een deserteur vinden, omdat htji partij bij de vorige verkiezingeni rug toekeerde, heeft in 1980 gentJfoi 'basis' gelegd om mee te kun« - doen. Van het meest kansrijke djtu bij de Democraten, Mondale jbe' Glenn, moet er een afvallen j anderen, zoals Cranston en Hol bijvoorbeeld, hebben voornam lokale betekenis. Opiniepeilingen De laatste opiniepeilingen lau 151 zien dat zowel Mondale als Gltt voor liggen op Reagan, maardali beide verliezen als Anderson nut doet met de 12,5 procent van i kiezers die hij achter zich zoukrij 313 gen. In de afgelopen weken heefti wc aanhang van Mondale en Gltu zich versterkt. Glenn doet het bek tegen Reagan, omdat hij nogal w OW onafhankelijke kiezers aantrek Mondale daarentegen geniet brei 131 re steun onder de gevestigde matiieI ten in de Democratische partij Het zal niemand verwonderen c Reagan de meeste steun krijgt n ii! de kiezers (de helft ongeveer) een inkomen van meer dan 60® gulden, die geloven in zijn 'ecoa misch herstel'. Bij de andere hq5® zijn de Democraten favoriet, lijkt nu al zeker, dat Reagan ern« meer in zal slagen dezelfde coalit van Republikeinen, verbitterde Ut mocraten en onafiiankelijken, in? zelfs steun van sommige vakta den, op de been te brengen waa mee hij in 1980 een grote overat ning behaalde. Zodra Anderson in het beeld wore opgenomen, verdwijnt de voa sprong van de Democraten op gan. Mocht Reagan niet meedoe dan is vice-president George B j 511 de Republikeinse favoriet, op ve Dl afstand gevolgd door de senator: f" Howard Baker en Robert Dole Zwarte kandidaat De Democratische kandidaten a len voorts vermoedelijk te maki krijgen met een zwarte kandidat die zich niet zoals Anderson da tijds losmaakt van zijn partij, do3 binnen de Democratische waartoe de meeste zwarte sta mers zich wenden, wil optrede: Aannemend dat het de felle, soda: bewogen volksmenner Jesse son wordt, zegt een opiniepiellt van de Washington Post en de os roeporganisatie ABC. dat Reap hem ruimschoots slaat (momenta met. 55 tegen 29). Als Democratic) mededinger van Mondale en Giet: ligt Jackson eveneens ver maar hij krijgt meer stemmen dt de anderen. Amerika voelt zichzelf op deze mi nier nu al voortdurend de pols. Va echt politieke onderwerpen s slechts weinig ruimte worden vn; gemaakt de strijd wordt uitga vochten op het front van de ecoiK' mie. En als het herstel aanhoudt dat zo langzamerhand onmiske baar is, kan Reagan op zo'n basticc vermoedelijk meer vlaggen hijsa dan zijn tegenstanders omlaag km nen halen. VI ,0 Minder bekend dan het jaartal 1517 is 1483. In eerstgenoemd jaar sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan op de deur van de slotkapel van Wittenberg. In 1483 werd hij geboren, thans dus 500 jaar geleden. Ruim 62 jaar later stierf hij in zijn geboorteplaats: het Saksische Eisleben. Daarmee bevinden we ons in de huidige DDR (Oost-Duits- land), waar het grootste deel van Luthers leven zich afspeelde. In een atheïstische staat als de DDR ligt een officiële herdenking van de kerkreformator niet erg voor de hand. In 1967 werd dan ook niet herdacht dat de 95 stellingen 450 jaar geleden geschreven werden. In die tijd gold Luther in de DDR nog als de 'vorsten- knecht': hij had immers tegen de boeren de zijde van de vorsten gekozen en daarmee de kant van het kapitaal. Een naar ons idee tendentieuze geschied schrijving leidde er nadien toe, dat hij nu in de DDR als 'revolutionair' geldt en zodoende als wegbereider van het socialisme wordt gezien. Zijn optreden betekende, dat kan toegegeven wor den. inderdaad een diep ingrijpende onwenteling in de samenleving. Daarbij dient wel te worden bedacht de kerkhistoricus dr W. Nijenhuis wees daar in een recent artikel nog op dat allerlei ontwikkelingen in maatschappij en wetenschap van die dagen daartoe ook bijdroegen. Luther maakte daarvan in zijn werk met het oog op Evangelie en kerk ongetwijfeld gebruik, zonder dat daar zijn diepste bedoelingen lagen. Het gaat daarom, voorzichtig uitgedrukt, wel erg ver. wanneer historici in de DDR hem nu, gelet op de omwenteling waarbij Luther betrokken was. onder het aanhalen van uitspraken van Marx en Engels bestempelen als 'oergrootvader van de DDR' Zo noemde president Ench Honecker. atheïst als hij is. de reformator der kerk één van de grote zonen van zijn land. uiteraard naast Marx als dé grote zoon van de DDR Je ontkomt niet aan de indruk, dat bij dat alles het verlangen dit land een goede naam en (niet in de laatste plaats) een behoorlijke hoeveelheid deviezen te schenken een grote rol speelt. Hoe dan ook, de president heeft zichzelf thans voor de viering van Lu Uiers 500-jarige geboortedag ingezet. De Wartburg onderging met het oog daarop een grondige restauratie en allerlei andere maatregelen ..erden door de overheid getroffen om een waardige herdenking mogelijk te maken. Gedenken Daarbij krijgt de kerk een duidelijke ruimte om op de eigen wijze, vooral in de vorm van Kirchentage de hervormer te gedenken. In de regio Thüringen, in Rostock, Eisleben, Frankfurt am Oder, Magdeburg, Dresden en Wittenberg vinden deze neven bijeen komsten plaats met als gemeenschappelijk thema: 'vertrouwen wagen'. Door een ruime visumregeling draagt de regering ertoe bij, dat vele buitenlanders samen met christenen uit de DDR deelnemen aan een programma met discussiegroepen, kerkdien sten. avondmaalsvieringen, concerten en massa bijeenkomsten. Onder genoemde titel is een werkboekje uitgebracht door de Evangelische Haupt-Bibelgesellschaft. En daarmee zitten we duidelijk in een ander klimaat dan dat van een maatschappelijke revolutie. Heel openlijk heeft de kerk, ook wanneer ze officieel met de atheïstische overheid samenwerkte ter voorberei ding van het Lutherfeest, zich de vrijheid voorbehou den om hem te herdenken als een man die vanuit het bestuderen vgn de Bijbel kwam tot een nieuw zicht, op de verhouding van mensen tot de heilige, barm hartige God en daarmee ook op de kerk van Jezus Christus. Revolutionair, dat; was Luther inderdaad, maar dan toch ln de eerste en laatste plaats als gelovige. Het boekje 'vertrouwen wagen' handelt lom met de titels van enkele hoofdstukken een indruk te geven van de inhoud) dan ook over 'vertrouwen in God en in de wereld', waarbij zowel het .onderscheid als de samenhang van een en ander wordt benadrukt, Over 'vergeving en verantwoordelijkheid" gaat het volgen de hoofdstuk, dat mede aan de hand van Luthercita- ten duidelijk maakt hoe vertrouwen in God ondenk baar is zonder het in liefde aanvaarden van onze verantwoordelijkheid voor de medemensen. Vervol gens wordt gesproken over 'riskerend vertrouwen' (geen geloof zonder het aanvaarden van gevaren!) en over 'vrede en zekerheid' Zonder politiek te bedrij ven zet men nadrukkelijk vraagtekens bij de atoom bewapening en wordt gepleit voor vredesopvoeding ('tot nu toe hebben onze kinderen slechts geleerd Speelruimte Met deze Kirchentage is dan ook iets essentieels gezegd over de speelruimte, die de kerk te midden van het ideologisch systeem van de DDR verworven heeft. Verworven, want zo'n speelruimte is in een dergelijk land allesbehalve vanzelfsprekend. In 't verloop van de afgelopen tientallen jaren is op dit punt veel gebeurd. In 1948 werd in Eisenach de Evangelische Kerk van Duitsland (EKD) gesticht, die erop uit was de verbinding tussen de twee Duitslanden (Oost en West) in stand te houden: eigenlijk nam men de scheiding niet serieus en hoopte men op betere tijden, waarin héél Duitsland weer in een vrije wereld zou kunnen leven. Ook toen de bouw van de muur in 1961 de verbindingen stemmen uit de kerken praktisch onmogelijk maakte weigerde de kerk te kiezen voor een eigen bestaan in de socialistische DDR. Onbegrijpelijk was dat met,; het was een allerminst aanlokkelijk perspectief voortaan blijvend als kerk te moeten leven in een gesloten atheïstische samen leving. Intussen werd de publieke bestrijding van kerk en godsdienst in de media en anderszins verscherpt, zodat de kerk hoe langer hoe meer in de illegaliteit werd gedrongen In die situatie kwam het in 1969 tot de Bond van Evangelische Kerken in de DDR. die overigens geen afstand deed van de verbondenheid met mest-Duitsland. Tegelijkertijd werkte echter de onlspanningspolitiek van die dagen door; partijleider Ulbricht trad terug, een nieuwe koers werd langzamerhand mogelijk En zo kwam men ertoe na te gaan denken over een christen-zijn en kerk-zijn in een atheïstische, socialistische (lees communistische) maatschappij. Duidelijk was dat men in die situatie de aanspraak op vroegere privileges moest vergeten en dat kerk en godsdienst in geen enkel opzicht meer bepalend zouden kunnen zijn voor de samenleving. Men zou vele beperkingen in de werkmogelijkheden moeten aanvaarden en zou telkens voor gewetensvragen komen te staan in verband met verzet tegen dan wel aanpassing aan het ideologisch systeem. Naarmate men zich ernstiger op deze verhoudingen instelde verminderde enigermate de bestrijding van godsdienst en kerk. Zelfs kwam het na een lange voorbereiding op 6 maart 1978 tot een ontmoeting tussen president Honecker en het presidium van de Bond van Evangelische Kerken. Afspraken werden gemaakt, uitgaande van een nadrukkelijke schei ding van kerk en staat De DDR-kerken zouden zelfstandig, onafhankelijk van de Bondsrepubliek (West-Duitsland) zijn z en zodoende als autonoom gerespecteerd worden door de staat" de enige grote zelfstandige organisatie te midden van het overigens alles omvattend ideologisch systeem. De ideologi sche tegenstelling tussen staat en kerk blijft onover- brugd. trouwens ook onoverbrugbaar Het respect voor de kerk zou berusten op de echte aanwezigheid vande christenen in en betrokken bij de DDR- samenleving. geren nemen in het algemeen deel aan de Jugendtvei- he; de vroeger door de kerk daartegen gevoerde strijd is verloren. Daat staat echter tegenover dat veel jongeren de socialistische gedragsregels slechte met het oog op hun carrière en overigens innerlijk onaangepast accepteren, maar daarnaast de vrije ruimte van evangelisch, doorgaans oecumenisch jeugdwerk weten te vinden met het oog op bezinning en engagement. In dat geheel moeten we ook de Kirchentage zien, niet alleen die van dit jaar in verband met de Lutherherdenking. maar ook die van andere jaren Met elkaar vormen ze een grootscheepse lekenbewe ging waaruit vaak een permanente jeugd- en volwas senen vorming groeit. Bijzonder Smalle weg Zo gaan thans de kerken in de DDR de weg van kcrk-zijn-in-hel-soeialisnic: een smalle weg tussen politieke oppositie en opportunistische aanpassing, zoals Reinliard Henk.vs het uitdrukt in een artikel over 'Die Evangelische Kirclien in der DDR'. De kerk wil geen verzamelplaats zijn voor ojipositione- le krachten in het land en is in die zin dus loyaal jegens de overheid. Maar anderzijds houdt ze niet uit overwegingen van eigenbelang kritiekloos de mond dicht en bewaart ze (overigens zeer begrens de) mogelijkheden om getrouw aan het Evangelie zichzelf te zijn en zelfs in te gaan op problemen in de samenleving. Bij dat laatste valt te denken aan het in enkele jaren snel toegenomen vredeswerk iwaar dan gelet op de eerder genoemde onafhankelijkheid van de kerk in de DDR jegens het westen ook weer niet te gemakke lijk door vredesbewegingen hier bij moeten worden aangeknoopt). En vervolgens aan het bespreekbaar maken van de mensenrechten, het consumptieden- ken. milieuproblemen en derde-wereldvragen. Jon Alles met elkaar vormt dat een heel bijzondere situatie in de wereld achter het ijzeren gordijn. Niet zonder reden wijst dr J. A. Hebly daarop in zijn jongste, boeiende publicatie 'Strijd om vrede: es says over kerken in de marxistische samenleving'. Heel anders bijvoorbeeld zijn de verhoudingen in de Sovjet-Unie, waar overigens de kerk in wezen eveneens een vreemd lichaam is in de maatsehaji- Pij- Is zij dat daar op grond van een oer-godsdienstig, veelzins mystiek gekleurd beleven, verweven als he! ware met. de Russische ziel. hiér in de DDR hebben we te maken met. een denkwereld die (bij alle onvergelijkbaarheid van de situatie) ook ons me' vreemd is: daar en hier leeft de kerk uit hetgeen door (en ook tegen) het denken van mensen als Lutheraan christelijke inspiratie is verworven en bewaard Daar en hier is (bij alle verschil) de vraag actueel, hoe deze inspiratie kan functioneren in een in toenemende mate gesaeculanseerde samenleving. De communistische ideologie is niet de enige, die mensen uitdaagt om zich af te vragen, wat christelijk geloof inhoudt, wanneer het van alle franje ontdaan wordt: en hoe dat kan functioneren op het scherp van de snede. Telkens weer op de grens van oppositie en aanpassing. In vertrouwen wagend. T. Rinkema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4