ankie van beusekom floor van dommelen MEISJES ZIJN NIET BRUTAAL GENOEG OM TE CROSSEN 'HET IS EEN ERG GEZONDE SPORT' ZATERDAG 18 JUNI 1983 PZC/weekendkrant 25 jloiorcrossen wordt steeds populairder. Het aantal wedstrijden neemt toe en ook de belangstelling voor de brullende motoren die over bultige circuits ijveren groeit nog altijd. Inmiddels hebben zich ook al vrouwelijke crossers pmeld. maar zij vormen in Nederland nog een uitzondering. Op deze pagina jtn interview met de Middelburgse Ankie van Beusekom. die al jarenlang bezeten is van de motorsport en tegen alle doktersadviezen in toch koos voor ie crossen. En een verhaal met Floor van Dommelen, die altijd wil winnen maar nooit een nationale topper zal worden. Motorcrossen, de gevaren en de sensaties. De kleine Ankie van Beusekom uit Middelburg deed al een jaar of acht aan judo. Ze was ongetwijfeld een talentje, want op de Zeeuwse kampioenschappen ahd ze wel eens een derde plaats gehaald. Ze had ook af en toe nog aan andere sporten gedaan: zwemmen en tennissen bijvoorbeeld. Maar toen ze vijftien werd ging er voor Ankie eindelijk een droom in vervulling. Het Middelburgse meisje was al jarenlang bezeten van motoren, zo wisten ze Ihuis. „Ik wilde zo vlug mogelijk gaan crossen", vertelt ze zelf. „Ik had zelfs nog nooit op een brommer gezeten, maar ik was er helemaal gek van". )iedag, toen ze vijftien werd. kreeg ze hele tijd geduurd voordat ze de tech- ran haar vader en moedér een echte niek enigszins onder de knie had. „Ik rossmotor. Een Yamaha was het. van en degelijke kwaliteit en snel genoeg oor Ankie. Ze moest er alleen nog op eren rijden, maar ze wist een mooi ralningsveldje in Dauwendaele. Een aar maanden later was Ankie van leusekom lid van de crossclub De omdat ze wedstrijden wilde fijden. )e motorsportbond in Nederland «ft nog nooit wedstrijden voor da- oes gehouden. Er is te weinig aanbod Toor de normale klassen, vindt het «stuur van de KNMV. En Jan Mar- Kns van het bondsbureau stelt zelfs: Motorcrossen is eigenlijk geen sport meisjes. Ze zijn niet brutaal enoeg en ze hebben meestal geen echtlust. Ik denk dat er maar een stuk of vijf meisjes zijn die in de klasse wist totaal niet hoe ik moest schake len", lacht ze achteraf. „De jongens van de club hebben er veel moeite voor gedaan om het me te Ieren. M'n vader kreeg soms de -tranen in z'n ogen, als hij dat allemaal aan zag. Ik deed alles verkeerd in hel begin en dan stonden ze met z'n allen te gillen langs de kant. Het gaat nu gelukkig een stuk beter met me". frits bakker nn om daar wedstrijden voor te orga- iseren". Voor Ankie van Beusekom «dit jaar «httien geworden) betekent dat dat kijken hoe ver ik nu ben", zo leefde Ankie van Beusekom naar die con frontatie toe. Het was een cross ln de buurt van Amsterdam, die echter op het laatste moment met meer door ging- voor de dub Een van de Belgische bonden heeft wél eens een aparte klasse voor meis jes gehad. Volgens het bondsbureau van de KNMV zijn die wedstrijden al sinds een jaar of vijf afgeschaft. An kie van Beusekom: „Ik heb gehoord dat ze soms nog wel dames apart laten rijden. Het schijnt heel duur te zijn om lid te worden. Tweehonderd gulden, zeiden ze, voor een paar wed strijden in een jaar. Daarom ben ik er verder maar niet meer achteraan gegaan: ik doe nu alleen nog de wedstrijden voor de club". Het is voor Ankie van Beusekom al duur genoeg om die competitie in Zeeland te rijden. Voor aanvang van Dat blijkt ook wel uit de klassemen ten van de Walcherse club na de eerste clubwedstrijden. Ankie van Beusekom slaagt er dikwijls al in om een man of acht voor te blijven. Ze li cc rydën? Het "heèlfgeen"énkele wet van zichzelf dat ze nooit bij de toppers zal horen, maar die ambitie heeft ze ook met. „Je moet heel veel lef hebben", weet ze intussen, „als je ~v.. BBB bij de eersten wilt rijden. De meeste o Kalleen met de jongens uit haar club i°nSens hebben dat iets meer dan ik die seizoen heeft ze bijvoorbeeld pas redstnjden kan rijden. Het zijn er Het Saat. wel elk Jaar beter, maar nog een nieuwe Suzuki aangeschaft, ongeveer tien in een seizoen en ze is meestal zil lk n°g le ver achterin. Ik maar vaak lopen de kosten voor meu- ngedeeld in een klasse met iets meer ben al lang ^lij als ik eens een paar we onderdelen ook nog in de honder- iwi dertig crossers. „Ik eindig altijd Jongens kan passeren"'./ Daarom zou den guldens. Het gemiddelde in een Kt ln de twintig, met een paar jon- ze het liefst af en toe een wedstrijd jaar ligt tussen de tweeen drieduizend ïns achter me. Het eerste jaar was ik riJden met alleen maar meisjes. Eén galden „Ik zit nog maar op een laag Klemaal laatste, maar toen kon ik keer was er een organisatie bereid pitje wat het niveau betreft Voor de bog maar nauwelijks schakelen Het gevonden om een damescross te hou- echte goeie jongens is het nog veel pat nu al veel beter, vind ik zelf ^en -Daar dad 'k wel eens willen duurder" vote mannen Je enige Zeeuwse dame in het cross- [tweld heeft zich nooit iets aange trokken van de kritiek. Ze gaat al drie jaar lang haar eigen weg in het wereldje van stinkende motoren, waarin ze zich vanaf de allereerste ber thuis heeft gevoeld. „Ik heb er «en tegenop gekeken, toen ik er in bt begin kwam. Ik weet het nog ped: het waren allemaal hele grote Bannen met vieze handen. Die zullen Wh wel eens afgevraagd hebben wat Maar als klein meisje kwam doen. Het zal ook best wel een vreemd luicht geweest zijn. Ik was nog maar 'el vijftien en ik had er al moeite Bee om overeind te blijven met die motor". k leden van De Uitlaat hadden er wengens alle bewondering voor dat &kie mee ging doen aan wedstrijden. Maar de kritiek op het crossen kwam •ooral uit de medische hoek, te meer «ndat ze een rugblessure had gehad •Toen ik nog aan judo deed, kreeg lk van die rug", vertelt ze. „Er was Ws niet goed aan de rugwervel, zei de dokter Hij vond motorcrossen trou- Jtns maar een ongezonde sport en hij ««ft het me onmiddellijk afgeraden" Ha drie jaar crossen vindt Ankie van Housekom: „Het zal inderdaad mis kien niet zó gezond zijn. Dat geldt 'St alleen voor mij, omdat ik een hakke rug heb. Ze hebben tegen de weeste motorcrossers wel eens gezegd Mt ze beter kunnen stoppen. Ik heb tot nu toe geen problemen mee iad, Die belasting van de rug valt %nlijk best mee. De meeste schok te) vang je op met je knieën en met je "wen ik vond judo veel gevaarlijker 'e doen" i'ee/ lef Ho Middelburgse scholiere (tweede MEAO) heeft zich met vallen en Waan een weg gebaand tussen al «ie andere crossers. Het heeft een De bestercrossers m Zeelanu «.muien dat opbrengen door middel van spon sors en prijzen gelden Ankie van Beusekom heeft alleen haar zakgeld en dikwijls ook de hulp van haar ouders. „Ik heb in het begin doods angsten uitgestaan als ze ging cros sen". vertelt haar moeder „Maar ik ben het langzamerhand wel leuk gaan vinden. Het is toch lang niet zo ge vaarlijk dan we dachten. En wat het geld betreft Ankie probeert zelf zo veel mogelijk bij te verdienen in de vakanties Ze heeft er alles voor over om te crossen" mini-klasse Het is niet onmogelijk dat Dc Uitlaat in de toekomst met nog een paar meisjes uit zal komen in de wedstrij den. Dit jaar zijn er in de mini-klasse 50 cc twee jonge meisjes bijgekomen: Claudia Kerkhove uit Middelburg en Angelique de Kunder. De Walcherse club heeft ze ingedeeld in de jongste klasse, die langzamerhand worden voorbereid op de wedstrijden. „Maar een trainer hebben we niet, dat is wel jammer", bedenkt Ankie van Beuse kom. „De meeste dingen moet je zelf maar leren en dat gaat meestal ge paard met veel valpartijen". Het enige letsel dat ze daarbij heeft opgelopen was een kapotte tand en een pink uit de kom „Die paar blauwe plekjes tel ik niet mee Je leert het vlug om tijdens de wedstrijden flink af te zien. Pas als het klaar is dan voel je wel wat zere benen, dikke armen, een stijve rug, maar dat is ook gauw weer over. Ik heb het zelfs wel eens meege maakt dat de sporen van een band op m'n mg stonden Toen ik op de grond lag. was er iemand over me heen gereden. Ik had het niet eens gevoeld in het vuur van de strijd" Er wordt wat afgesleuteld in de motorsport. Neem nou motorcrosser Floor van Dommelen uit Oost-Souburg. De nu vijfentwintig jaar oude Van Dommelen zat op z'n twaalfde al aan onwillige, bruut opgevoerde bromfietsjes te sleutelen. Kwajongenswerk, maar wel zoals later bleek de start van een succesvolle carrière als motorcrosser. Sinds dat prille begin heeft hij al meer gesleuteld dan menig bcroepsmonteur, maar in de afgelopen jaren moest Van Dommelen zelf ook herhaaldelijk op de reparatiebank. Scheenbeen, neus, sleutelbeen, schouder, noem maar op, het zijn 'onderdelen' die bij hem regelmatig aan vervanging toe zijn geweest. Vorig jaar alleen al moest de sympathieke timmerman zich zo'n zeven keer ziek melden bij zijn werkgever. „Ik geloof niet dat ze het daar dan ook zo geweldig vinden dat ik cross", vraagt hij zich hardop af. Angst om te vallen? Nee. dan kan je er wel mee ophouden, vindt Van Dommelen, die uitkomt in de 500" cc-klasse in de categorie nationaal. De Walcherse crosser, lid van msv De Uitlaat, koestert dan ook totaal geen twijfels op het moment dat hij weer een flinke haal aan de gaskraan van zijn halve liter geeft, „Ik denk met aan vallen", klinkt het zelfbewust. „Ja. als je hard valt denk je mis schien wel eens aan Rein Dieleman (een Zeeuwse crosser die na een zware valpartij in een rolstoel be landde. red.)" De angst om hard onderuit te gaan vormt ook geen basis voor successen en daar draait het bij Floor van Dommelen toch om Fit of niet fit, een natte baan of een droge baan „ik wil altijd winnen" Dat lukt hem met de regelmaat van de klok en het vormt tevens een stimulans ln moei lijke tijden Van Dommelen weet als geen ander „dat het mij eigenlijk nooit zo meegezeten heeft Hij heeft- nooit het. geluk gehad tegen een gulle geldschieter aangelopen te zijn Want motorsport draait ook om stui vers. Je kan overlopen van talent, maar als je de kans niet krijgt over goed materiaal te beschikken, blijf je zwemmen in de achterhoede. sponsors Van Dommelen beschikt over twee sponsors, of liever gezegd co-spon sors. want hij blijft zelf toch de grootste geldgever. En de kosten liegen er niet om: elk jaar een nieuwe motor (prijs ongeveer 8500 gulden), een nieuwe crossbroek, nieuwe laarzen, kettingen, tandwie len en verder vormt ook 'reiskosten' een niet onaanzienlijke post op de begroting. „Cia er maar van uit dat je elk weekeinde zo'n vierhonderd kilometer rijdt". „Op den duur kan je er gewoon niet meer mee stoppen. Dan wordt het echt een ziekte" Maai- m een lange, donkere winterperiode denkt Van Dommelen nog wel eens na over een ontwenningskuur De twijfels over de zin van het alles nemen dan de overhand. „Soms vraagje je wel eens af waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Waar doe je het allemaal voor Maar als de winter weer voorbij is. dan pakje er toch weer een jaar bij. Dan kan ik het toch weer niet laten", bekent hij eerlijk. koen mijnheer De Walcherse motorcrosser heeft er de middelen en de leeftijd niet voor om ooit nog eens in de nationale top terecht te komen. Hij rijdt wel steeds trouw mee ln de promotiewedstrij den. Veertig crossers njden dan voor drie plaatsen in het walhalla van de nationale motorsport, de senioren klasse. Van Dommelen is ook van de partij, maar niet met de illusie om ooit nog eens een tree hoger te kunnen klimmen „Ik doe alleen mee omdat het mooie wedstrijden zijn en bovendien kan je er nog veel van leren ook". conditie Sceptici beweren nog altijd dat hel menselijk lichaam niet gebouwd is voor motorcross. De sport zou daar om erg ongezond zijn. Maar Floor van Dommelen wil daar. ondanks de waslijst met blessures, die hij lot nu toe zelf opliep, niets van weten. „Het is een erg gezonde sport. Je lichaam heeft op zo'n motor niets te verduren. Je benen vangen alle schokken op. Ze zeggen wel eens dat het slecht is voor je nieren, maar ik heb nooit een crosser gekend die stopte omdat hij last van z'n nieren had. Conditioneel vergt het crossen heel veel. Sommigen zijn verschrik kelijk moe als ze na een wedstrijd van de motor slappen, soms tot overgeven toe. Zo erg is het bij mij niet, maar ik heb de wereld ook wel eens voor een doedelzak aangezien. Door vermoeidheid ben ik nog nooit van de motor afgevallen. Ik rij vrij technisch en dan word je minder moe". Van Dommelen heeft van nature een vrij goede conditie ,.Ik train op de motor rustig veertig minuten en dat gaat toch vrij goed. Misschien zou het beter gaan als ik meer zou trai nen. maar op dit moment heb ik toch weinig problemen met m'n conditie". Dit jaar kwam hij op Hemelvaarts dag echter ten val en sindsdien is de coureur van De Uitlaat weer wat in de versukkeling geraakt. Bovendien heeft hij, net als veel andere Zeeuwse coureurs, de laatste maanden toch al niet erg intensief kunnen trainen in verband met de vele regen. „In Bra bant kunnen ze van de ene plaats naar de andere. Wij kunnen alleen naar Axel. maar als ik daar een dag ga trainen, dan kost het me alles bij elkaar wel vijfenzeventig gulden. Als ik straks weer ga beginnen, dan zal het wel even wennen zijn Meestal heb je in het begin verschrikkelijk veel last van je armen" Met zijn vriend Peter Sterkenburg als grootste concurrent is Floor van Dommelen dit jaar weer volop in de slag om de clubtitel van De Uitlaat. In de 500 cc-klasse behaalde Van Dommelen tot op heden de clubtitel nog nooit Door blessures eindigde hij twee keer als tweede, maar dit seizoen heeft hij er zijn zinnen op gezet. Ambities om nog hogerop te komen heeft hu niet Het plezier staat voorop „Maar het is wel be langrijk dat je af en toe wint Dat schenkt genoegdoening. Dat lukt trouwens ook vrij redelijk. Sommi gen rijden echt voor spek en bonen mee Die worden elke keer op drie ronden gereden, maar ze gaan toch door Dat vind ik knap Voor mijzelf is er niet meer uit te halen Daarvoor moet je echt geld achter de hand hebben. Daarom vind ik het mooi om te winnen van iemand die bewust niet werkt om zich met crossen bezig te houden en elke week een paar keer op dé motor kan".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 25