Ion Lutz regisseert verder: Maskers af, dit is toneel!' een meneer op toernee LOUIS d'OR bazel dichter bij nu U 30 JAAR GEEN TIJD OM TE STOPPEN I Vleeshal Oldenburg TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek ff li jjPAG 17 JUNI 1983 PZC/ku nst/cultuur p zijn zesentwintigste startte hij bij het Residentie Toneel en deed in de navolgende jaren regies in het studenten- en amateurtoneel. In 1953 deed hij bij Puck zijn eerste irofessionele regie over Molières „De schelmenstreken van Scapin" en daarna was het tot op leden niet alleen vele posten in gezelschapdirecties maar vooral seizoen na seizoen één of aeerdere stevige rollen en één of meerdere stevige regies... )it jaar krijgt Ton Lutz zijn pensioen. Voor het overgrote deel van arbeidend Nederland het i(in om niets meer te doen. pensioen? Ach dat is niet meer dan ken overigens geen Russisch, Chiem samenleving. Die vragen heb ik zelf etekent dat ik niet meer directeur lïn het Publiekstheater kan zijn ut ik bij gezelschappen slechts een meer levenslust. Met grote open ogen ntract kan krijgen voor één, hoog- een toekomst zoeken Misschien was ïl twee produkties. En ik kan die die toekomst er wel met, maar anders jop in m'n kop niet omzetten dus ga was het wel", s gewoon door". Bent u dan wel niet in Sharoffs toneel- 1.8. ltl het gevoel van: Mijn bol is leeg? traditie getreden, zijn wijze van ac- Xee hoor. ik voel me alsof ik vijfen- teurs stimuleren heeft u wel doorge- in. Sharoff werkte in het erlengde van Stanislawski. Ik heb met een duivetil, de ideeén springen die methode gelezen, toegepast. Maar suit. Je wint aan inzicht en noemt je vertaalt hem toch altijd naar je st gewichtig, wijsheid. Je ontdekt zelf. Ik ben denk ik een geboren stra verdiepingen en misschien hoef didacticus; geef al vijfentwintig jaar ;iuet meer zo nodig, zodat er op een les op de Amsterdamse Toneelschool, egeven moment ruimte in je ontstaat Laatst zei iemand tegen me: Je bent de dingen zichzelf als het ware laat een mensen-regisseur. Goed, ik zeg ■jidienen. Het is allemaal op mijn altijd: De toneelspeler, wat doet hij? reg gekomen, heb nooit ergens om Hij maakt een levend mens. Of je nu Hïiaagd. Toneelgroep Puck (voorlo- die mens maakt mét een prachtig ervan Centrum) vroeg mij in '53 voor geslepen, directe spiegel, opdat je vond dat kunt spreken van superrealisme, om ihet best zou aankunnen. Van Pari- niet te zeggen naturalisme... wat ik ion en Hans Tobi kenden mij nog van overigens verfoei, vijand van de !e toneelschool waar ik vanzelfspre- kunst. Als er geen vervreemding op- soort klasseoudste, een treedt is het niet interessant, kun je »ort leider was. ik was wel een lastige net zo goed alles kieken... ging om kort te gaan, vanzelf, Ja, je kunt ook een gebroken spiegel er niets aan doen. In 1954 duwde laten zien zodat je fragmenten iuus Oster van de Nederlandse Co- krijgt. En je kunt een lach- oedie me min of meer Elektra in spiegel tonen Als je altijd maar ver inden: Ank van der Moer, Guus trekt vanuit degene die zich spiegelt: Ik De acteur. Nooit vertrekken vanuit het effect van het spiegelbeeld, want heb ik direct opnieuw ver- dan krijg je grapjasserij en grapjasse- sald. de Grieken later ook, en Tsje- rij is maskerade. En dat mag toneel ket en lonesco en dat deed hij nooit zijn. Het gelegenheidsgezicht -1 ineens met stemverheffing: „Oh moet af. Laatst zei iemand: In het 5od laten ze toch nooit het Grieks en dagelijks leven spelen we ook toneel. iermus. Ko van Dijk. Ellen Vogel... rond ook geen enkele vertaling goed. administratieve maatregel. Het wel" ,Hoe het er precies uitzag, tja, dat had je moeten zien. Het ging vlugger met nntig ben. Willem Jan Otten (Baal- zet. anaturg, auteur van „Een „In zekere z Seeuw"schreef me laatst: Jouw kop jngen, veel praatjes enzo..." „Goed, maar waar was ik gebleven. ook' „Die houding bepaalt de methode voor een regisseur die voor alles echt mensen wil maken. Want als het geen levend mens is, is er geen bal aan". Er ontstaat een klein dispuut over de vraag hoe echt theater kan zijn en mag zijn. Lutz is bijzonder ontevreden met de stelling dat toneel een leugen is. Hij reageert met stemverheffing: „Je kunt het waarheidsgehalte van toneel zo hoog opvoeren dat het ster ker waar is dan de waarheid. Daarbij, wat is liegen. Is iets maken dat er niet is, liegen? Taal, dat is een schijnbewe ging: „Zeer geachte mevrouw, ik ken u niet maar..". Protocol, clichée, maar het bestaat en is daarom toch geen leugen. Imiteren, ja. dat is liegen, maar (Lutz zegt het met nadruk) verbeelden niet. Kijk, de stelling dat toneel op straat ligt, deugt niet. dat is onzin, toneel is altijd buiten-gewoon, het is nooit de werkelijkheid. De epi sche poeet kan de werkelijkheid gi gantisch geweld aandoen door dingen te laten gebeuren die in werkelijkheid met kunnen gebeuren. Hij hanteert aspecten verhevigd, vergroot, maakt ze erger, helderder en ontmaskert daarmee de werkelijkheid" Het repertoire dal u hebt aangepakt laat veel Grieks drama zien, veel Tsjechov en maar af en toe een lones co, een Kroelz niet zo lang geleden. Bespeur ik iets van een voorkeur? „Er is wel een voorkeur ja, maar het werkt anders. Kijk, Kees van Iersel deed bij zijn gezelschap Studio, Bec- goed het was daar zo op z'n plaats dat ik me er niet in hoefde te mengen. Nochtans ben ik naar Studio gegaan :;tLatijn op de scholen afschaffen, en Ik zeg: Ja, we doen allemaal een en heb daar Arrabal gedaan met een :ooit het Frans. De armoe is zo ver- masker voor met het oog op. Dat doet iedereen die zichzelf verkoopt. Je kent het wel. de Succesreeks. Dat is maske rade. Of neem de politiek, de partijpo litiek. De slogan verkopen, minzaam Khrikkelijk!" "sjechov heeft veel Tsjechov gespeeld en jegisseerd. Een band neem ik aan? jazeker. We hadden hier in de jaren Btig eén Russische regisseur Sha- rff, een banneling. Een groot leraar, ijzonder begeleider van acteurs in weg van zichzelf naar de rolfï- Adept van Stanislawski, zeer Itdetailleerd. Maar ook in het ver- kgde van Stanislawski, stond hij, het nieuw-realisme bespeur. Nee, to totaai onbekende Utrechtse student Marius Crans en met de debuterende regisseur Krijn ter Braak". „Dat was in 1967. De Architect en de Keizer van Assirië. Ik keeg er mijn „Nu, zo gaat het altijd. Als ik het zoek, of dingen ga doen die niet echt vanuit mezelf komen, dan kom ik niet tot mijn beste prestaties. Dan ga je lie gen Zo heb ik artistieke leugens gedaan, heus wel Werk dat ik heb aangepakt zonder de impuls om het te moeten doen". „Dus om te antwoorden op voorkeur. Het komt. Ik heb wel eens iets bewust niet gedaan. Regie over de Gijsbrecht bijvoorbeeld. Buiten dat ik het onno dig vindt om dat stuk jaarlijks te spelen vind ik het niet interessant in zijn dramatische concept. Die prach tige eerste vijf zinnen, daar weet ik wel raad mee: Badeloch rusteloos heen weer. Deur open, bevrijdingsge- druis. Gijsbrecht komt op en plant nu eens niet dat enorme zwaard in de grond, maar fluistert zijn vrouw in het oor „Het hemelse gerecht heeft ten langen leste, ontfermd over...", afijn enzovoorts. En dan: „God zij gedankt, de moffen zijn weg. Maar dan komt in de volgende scène die verdomde por tier van het klooster en dan weet ik het niet meer". Frisse neus U heeft in uw carrière veel van gezel schap gewisseld... „Bij het Publiekstheater zit ik nu acht jaar omdat ik de laatste jaren dacht: Nou ja. moet ik nu nog weg. Ik kan hier mooie rollen spelen, biedt het beste aan wat ik heb. dat is voor het gezelschap goed en aardig voor het publiek. Dat bedoel ik positief hoor, met de gevaarlijke schijn van ijdel- heid. maar waarom zou je jezelf weg gooien9 Maar als ik terugkijk ben ik verder nooit ergens langer dan zeven jaar geweest. In zo'n periode, of nog eerder, is de koek op. dan moetje iets nieuw 'beginnen. Werktheater was goed en nieuw. Maar nu herhalen ze zich... Iets nieuws beginnen echter is niet gemakkelijk. Te weinig speel plaatsen en te veel contractuele over eenkomsten die ontslag of onaantrek kelijk maken of eenvoudig verbieden. Het gevolg: geen doorstroming en dat is apert fout. Bescherming is sociaal gesproken oké. en ook al zie ik talent om me heen de jury had wat betreft het verdelen van prijzen wel eens wat meer naar het marge-theater mogen kijken toch zag ik vroeger veel meer nieuwe gezichten". ain sede door zijn leeftijd, aan het einde in een periode. Hij blikte met ostalgie terug naar het verloren [{fane. De, zeg maar op middelbare «ftijd geraakte intelligentia die houvast meer had, wier bestaan uit de vingers gleed. Weemoed", lin die verstikkende ondergang van ïd cultuurperiode heeft hij ook de laten delen: De student, het ;onge meisje, ze willen allemaal naar Moskou. Nu kun je naar Moskou sülen en weten dat je er nooit komt de: omdat je in een verstikkend milieu zit. Je kunt ook ondanks alles watje voelt ,0:t iaar Moskou willen. En die blik naar i! ie toekomst heb ik steeds gevoeld als slangrijkste aspect van Tsjechovs «erk: Het gevecht om verder te gaan plaats van het moede hoofd in de hoot werpen". ui Sharoff zei tegen mij: „Loets du bist "te jog, mach ein neuer Tsjechov. Maar hoe doe je dat? Echter, toen in dat ?ar 1969 stond ook ik bij een periode, alleen dan wel aan het begin. Niet Imigblikken. En van daaruit ont- - stond een hele nieuwe Tsjechov. Ge- «oon door dat standpunt. En er volg- fc meer. Kort nadat ik Globe had [ericht deed ik Oom Wanja en dat een absolute doorbraak van de •JScaroff-traditie. Daarna twee maal Kersentuin. Weer bij Globe de ie Zusters, een tamelijk legendari- ïhe, hoog geémotioneerde produktie. iti: dan was er nog het Publieksthea- aproject van de grote Tsjechov- sukken, waarvoor Chiem van Houwe- ringen en ik nieuwe, en veel levendi- $>|3tr vertalingen hebben gemaakt. Ik de zaal inkijken om te doen geloven eerste Louis d'Or voor: drieentwintig dat je het goed meent met de mensen rollen in een monoloog van veertig van dit land. Of neem het vormingsto- minuten. Surrealistisch stuk. disso- neel. Neuzen op en boe-roepen, ja dat nant in mijn repertoire ja, maar on derdeel van een van de gelukkigste jaren uit mijn toneelcarieère. Een jaar waarin ik deed waar ik zin in had, was op vrijersvoeten. Datzelfde jaar kreeg ik de Defresneprijs voor regie en de Albert van Dalsumprijs voor Thyestes van Claus. Dat jaar kwam omdat het moest komen. Eigenlijk net zoals Bernhard kwam. Baal introduceerde u heb ge- op mijn is leuk voor Orarye-dag Masker af „Allemaal maskerade, zoals ik ook in neel is ontmaskeren. Toneel is mas kers af: Kijk eens, hier sta ik en ik heb dat van binnen verzameld. vouw mij open, kijkt u maar en doe hem en zonder dat ik t vraagd kwam hij in weg" er mee wat u wilt. Ik heb ook nog e paar vragen te stellen over u en uw Ton Lutz kreeg de Louis d'Or voor zijn rol van Morilz Meister in „Uber allen Gipfeln 1st Ruh". de Thomas Bernhard-produktie van het Publiek stheater De jury gaf üo van Stek de Colombina voor haar rol in „Een Sneeuw" van Willem Jan Otten, een produktie van toneelgroep Theater waarover Lutz regie voerde. Dubbele waardering voor een acteur regisseur met een ongelooflijke staat van dienst „Nooit om rollen, nooit om salaris, nooit om engagementen gevraagd", zegt hij: „Ik moet weten hoe het zit en als me dat niet bevalt verdwijn ik. Je moet niet aan een raam morrelen dat niet opengaat..." In de Middelburgse Vleeshal wordt tot 17 juli een - ingelaste - tentoonstelling gehouden van collages (Frank van Hemert) en beelden (Piet Tuytel). Deze expositie moet het gat in de Vleeshalbezetting dat ont stond door het schrappen van het Festival van de Nieuwe Mu ziek, enigszins opvullen. De Vleeshal is open: dinsdag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur en op zondagen van 14 tot 17 uur. Opening tentoonstelling, vandaag - vrijdag - te 17 uur (Stadhuis Middelburg, Grote Markt). Vanaf 19 juni wordt in Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam het voltooide- schroefboog-projecl van de Amerikaanse kunstenaar Claes Oldenburg getoond. Oldenburgs werkstukken zijn geïnspireerd op gebruiksvoorwerpen. De schroef werkte hij uit tot een schroefboog, die hij zich onder meer verbeeldde op de nieuwe Willemsbrug. Dom „Wil je c kom je bij kunstbeleid en dat bestaat hier niet. In plaats daarvan regeert het profijtbeginsel-denken. Zo Hol lands als de pest. Voor wat hoort wat, voor een dubbeltje op de eerste rij. Het begrip voor culturele zaken is er wel, maar de daad die dat begrip moet concretiseren tot iets tastbaars als, laat ik ordinair zeggen, kunstcon sumptie ontbreekt. Kijk naar Parijs, al zwaaien in de socialistische lan den de hamers, de kunst wordt geacht. Of kijk naar Engeland, al wordt de pond twee cent waard, kunst blijft bestaan. Maar dan ook echt natuurlijk, vanuit de natuur. Hier ontbreekt dat. Marsman zei al: „Volk ik wil zingen, maar mijn lied klinkt niet". „Het is nooit écht bevorderd. Nooit ergens geld voor. Goed. tussen zwarte gordijnen kun je ook tot iets moois komen, maar er wordt toch iets weg genomen". „Gekke is dat ik dat geknibbel al dertig jaar meemaak. Toen al ging het van: Denk erom het decor moet in één vrachtwagen kunnen, en we moeten er iets tegenover stellen dat een beetje geld opbrengt. Dat moet met nodig zijn. Dan krijg je de Januskop van het twee vliegen in één klap. Dat is goed koop. dat is liegen". „Men ziet het belang niet in. Het kost geld dus het is onzin. Daarbij is het raar Doe maar gewoon. Een oerhol- landse gedachte die zelfs doorklink in de actie Tomaat. Niet dat Tomaat slecht was. het vormde wel degelijk een doorbraak, maar dat men in die tijd tot het zelfexpressieve denken kwam van het identificeren, en je bent het zelf en toneel ligt op straat, dat is ridicuul!" En meer en meer verhit vervolgt Lutz: „Dat zijn domme ge dachtes. Je mocht geen communist spelen in Toller zoals Hans Bentz van den Berg omdat hij er zelf geeneen was..." „En ook dom is het dat de overheid een failliet gaande broodfabriek sub sidieert en de failliet gaande speelfa- briek niet. En je kunt ze nota bene niet eens verwijten dat ze met beleid voeren, want ze hebben niets om tot beleid te komen. Het is dom. Het is DOM. Als men vindt dat het aan schaffen van onderzeeörs noodzake lijk is omdat ze onderdelen van de oude moeten uitwisselen, en als ze vinden dat er F-18's moeten komen omdat de F-17's uit de lucht lazeren en meer van die grrappen, dan MOET men daar evenredig tegenover geld of geen geld, dan verzint men maar iets een geestelijk tegenwicht ge ven Anders gaat het nog sneller ka pot dan het al dreigt te gaan1" Koland Holst Het Neen. Letterkundig Museum en Documen tatiecentrum in Den Haag heeft een nieuwe aanwinst 248 brieven, waar van A. Roland Holst er 130 schreef aan zijn oom Richard Roland Holst. De overige werken aan A. Roland Holst werden geschreven door Ri chard en'of Henriette Roland Holst. De correspondentie beslaat een perio de van 1908 tot 1952. De collectie brieven kon worden verworven met financiële steun van het Prins Bern hard Fonds, het A. Roland Holst Fonds en de Stichting Vrienden van het Letterkundig Museum. Antonio Segui 'Solo Polios y gente' 11983 In het Utrechts museum hangt een doek van de Argentijnse schilder Antonio Segui iCordoba 1934) dat doet denken aan een fami liekiekje: een gezapig uurtje ge zinsleven in een omgeving waar 'rust' tot de grootste geneugten behoort. Is die rust zo volmaakt, of zitten er schaduwzijden aan? Er hangt een waas over het klein geluk, er zit dreiging in de lucht. Wat doen die mensen daar, op dat moment? Ze hebben duidelijk ge zocht, maar wat gevonden? Onlangs zag ik in de Vlissingse galene Marquis zo'n zelfde schilde rij. Segui heeft het. tien jaar gele den. Bella Vista' genoemd. Weer die familie: een opgedoft meisje met een strik, een man met een zonne bril en een vrouw met zichzelf, on der de parasol tegen een achter grond die - inderdaad - om de naam 'Bella Vista' smeekt. Het gezel schap heeft dat fraaie uitzicht even wel de rug toegekeerd, drinkt thee en houdt de kring gesloten. Ze horen, gedneén, niet in het grotere geheel, zijn buitenstaanders. Hoe lang zijn ze onderweg? Was dit het doel, een veilige haven wellicht, een réfugié? Wie vragen stelt, zoekt antwoorden en bouwt aan een verhaal. Het zal duidelijk zijn dat de materialen bij Segui worden aangeboden. Literai re figuratie heet dat; binnen het schilderij een verhaal dat andere verhalen losmaakt. D~ e sprong naar het heden is niet heel groot. Ook in het recente werk van Antonio Segui - het is deze zomer in het souterrain van de galerie tc zien - staat rust tegen over rusteloosheid. Segui gebruikt er ditmaal het man netje Sir voor. Het lijkt een heer. maar het is een meneer, een glad achtig heerschap met glimschoe- nen, spiegelzolen, slobkousjes, een malle hoed en messcherpe vouwen in de pantalon Dit wezen is voortdurend op sjouw. Hij trekt een spoor door stad en dorp, bos en beemd, op zoek naar zichzelf. Hij zoekt en vindt, komt zichzelf memgvoud en in zeer ver schillende gedaante tegen. Een kleine man schiet door en het baksel parvenu is plotseling overal. Wie zal nog zonder hem kunnen9 Wie zal met op hem letten9 Sir herinnert overal met grote beslist heid aan zijn bestaan. Zijn aanwe zigheid dient geèrd te worden. Men dient, hem te tellen onder de Groten en zijn aanwijzingen naar dat glo rende licht der erkenning moeten worden opgevolgd. Het is net gewone verhaal van de - toch - kleine man in de grote wereld. Hij blaast zich op tot niemand de proporties nog kan bevatten en alleen de speld die prachtige pronk- ballons reduceert tot slappe rubber velletjes, uitkomst biedt. Antonio Segui blaast, prikt en jaagt zijn schelm door 's werelds piste: een rondreis in gloedvolle pastels. Marquis, Nieuwendijk 15. Vlissin- gen. Prijzen tussen 2.250,- en f3.500,-. Openwoensdag, donder dag. vrijdag, zaterdag en zondag, vanaf 14 uun. Antonio Segui 'Salta-paisaja' <1983i. In de gebouwen van de Muster- messe in Bazel is woensdag avond de veertiende editie van de jaarlijkse Kunstmessc geopend. Ook ART '83 trekt duizenden naar de Zwitserse Rijnstad, knooppunt van handel. Deze kunstbeurs heeft, de concur rentie van Parijs en - de laatste jaren - Madrid meegeteld, nog steeds de faam de grootste en geva- rieerdste ter wereld te zijn. Het is en blijft, ook in een tijd waarin althans over recessie ge spróken wordt, een miljoenen-affai re. Ruim driehonderd kunsthandels en galerieen bieden er hun topstukken aan. Zij vertegenwoordigen zo'n tweeduizend kunstenaars van alle werelddelen. Dit jaar is onder meer de inbreng van de staatsgalerijen van Oost bloklanden .als Bulgarije, de DDR. Tsjechoslowakije, de Sowjet-Unie en Hongarije opmerkelijk. Voor het overige zijn er weinig nieuwkomers: Liechtenstein vindt men - als ande re - naast Japan en de USA. De Nederlandse vertegenwoordi ging is wat groter: tien kunsthan dels en galerieen staken hun centen in ide dure) stands Art Amsterdam. Delta Rotterdam. De roode Boom, Den Haag, Dijkstra Waalwijk, d'Eendt Amsterdam, Hüstegge Den Bosch. Lieve Hemel Amsterdam. Scherpel Bussum, De Sluis Leid- schendam en Wending Amsterdam. De Nederlandse kunstenaars vor men als gebruikelijk slechts een klein contingent dat voornamelijk krachten recruteert onder de top pers van de evergreensVan Heemskerck, Van Doesburg. Mon driaan. Van Dongen. Appel mét - de ook al gebruikelijke - aandacht voor kunstenaars van nu als Dekkers, Schoonhoven, Struycken, Boezem. ART '83 is in enkele opzichten interessanter dan haar dertien voorgangers. Zo komt de handel, die par nature wat uitgesteld rea geert op ontwikkelingen in hel kunstbeeld, aanzienlijk dichter bij de actualiteit dan ooit het geval was. Men mag in dat verband rekening houden met een naijleffect van de jongste Documenta waar Rudi Fuchs de klassieke modernen afge wogen samenbracht met de diena ren van het experiment Ook in Bazel komt, zonder voorby te gaan aan het recente en wat verdere verleden, de eigen tijd ruim bemeten aan de orde. De organisa tie is een mélange echter uit de weg gegaan, de gelijkvloerse presentatie is voor de 'klassieken' en heden daagse ontwikkelingen vereisen een opwaartse beweging. Wie zich niet ergeren wil kan de knop van de lift laten rusten en dat geldt dan in twee richtingen. Die splitsing brengt een nauwelijks verrassend verschil in sfeer mee Beneden tiert de kunsthandel, boven kan de meer programmatisch ingestelde galerie aan haar trekken komen. De indruk van de laatste jaren, als zou ART-Bazel meer en meer een festival van winkeldochters worden, is nu - vooral door de nogal boeien de krachten op de eerste verdieping - grotendeels weggenomen Eén van de oorzaken zal zonder veel twijfel de hernieuwde belangstelling voor het figuratieve element in de beel dende kunsten zijn. Concepten, mooi doordacht of niet, bleken - buiten het museale circuit - altijd al wat moeilijk verkoopbaar. En, de schone woorden over de Voortgang der Mensheid ten spijt, om die ver koopbaarheid draait ART-Bazel in dit land der Zwitsers waar de duiten tellen. De veertiende Kunstmesse - tussen Cezanne en Nu - ontruimt de Mus- termesse maandagavond en dan zijn de duizenden geteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9