MGR. ERNST OVER
KERNWAPENBRIEF
Roze zondag: een fooi voor homofielen
OWK
Politici moeten
bisschoppelijk
'nee' invullen
De grillen
der natuur
DE WAARDE
VAN WATER
c
Franken, Peseta's, ANWB- en WW-lidmaatschap, Lires, Francs, Ponden, Marken, Kronen,
InternationaleReis-en Kredietbrief, Cruzeiros, Reischeques,ItaliaanseBenzinebonnen, Rupees, Schillingen, Escudo's
Reisverzekeringen ;S ïïi,etc'f W 1 "f W
VRIJDAG 17 JUNI 1983
PZC/ opinie en achtergrond
(Door Jac. de Winter)
De RK-bisschoppen van Nederland zeggen in hun brief over de kernbewapening
f f duidelijk „nee" tegen de plaatsing van middellange afstandskernwapens. Er kan geen
enkel misverstand over bestaan dat de bisschoppen de mogelijkheid van verdere escalatie
van kernwapens open zouden willen houden. Dat willen wij absoluut niet". Bisschop H.
Ernst van Breda wil graag de misverstanden uit de weg ruimen, die na de presentatie
maandag door kardinaal Willebrands, hulpbisschop Baer en hemzelf hierover zijn ontstaan.
„Door te stellen, dat het aan de aanpak ten aanzien van het nemen
politici is te besluiten over de plaat
sing heeft kardinaal Willebrands wil
len aangeven, dat hij niet op de stoel
van eerste stappen door de diverse
vredesbewegingen juist is. Hij herin
nert aan enkele door dergelijke bewe-
van de politici wil gaan zitten, met gingen gedane voorstellen als het uit-
andere woorden, de kardinaal heeft de
politici een zekere ruimte gelaten om
anders te handelen dan de bisshop
pen voorstaan Dat de kardinaal daar
bij als persoonlijke mening ook de
mogelijkheid van wel plaatsen open
liet, doet niets af aan het gezamenlij
ke nee van de bisschoppen Je zou
roepen of creèren van kernwapenvrije
zones en de bevriezing van de be
staande arsenalen Zonder evenwel
daarop een antwoord te geven blijft
hij erbij, dat de bisschoppen zich niet
bevoegd achten daarover een uit
spraak te doen.
Het feit. dat tientallen jaren onder-
kunnen stellen, dat volgens de brief handelen niets anders hebben opgele-
van de bisschoppen de politici moe
ten uitmaken op welke wijze wat ons
betreft de nieuwe kernwapens er niet
komen"
Eerste stappen
Bisschop Ernst, die als voorzitter van
Pax Christi Nederland een groot aan
deel heeft gehad in de samenstelling
van de brief van de bisschoppen,
vindt ook niet dat een besluit tot niet
plaatsen van de nieuwe generatie
kernwapens gerekend zou moeten
worden tot de zogenoemde eerste
stappen Met de brief in de hand toont
hij aan dat de plaatsing van nieuwe
kernwapens en het nemen van eerste
stappen om tot ontwapening te ko
men gescheiden van elkaar worden
behandeld. Het eerste deel gaat over
het voorkomen van steeds meer, ter
wijl de eerste stappen betrekking heb
ben op wat wij reeds aan kernwapens
hebben en met name hoe wij ervan af
komen.
Bisschop Ernst vindt het juist, dal de
bisschoppen in hun brief het nemen
van eerste stappen aan de politici
overlaten. „Wat wij doen", zegt hij.
„is ons uitspreken voor het principe,
dat in het kader van het nastreven
naar tweezijdige ontwapening eerste
slappen nodig zijn".
Een andere vraag vindt hij of de
verd dan een vergroting van het aan
tal kernwapens was volgens bisschop
Ernst voor de bisschoppen geen reden
hierover sceptisch te zijn Hij laat werkt „Voor degene die de bnef leest
evenwel duidelijk blijken, dat de bis- m0et duidelijk zijn", zegt hij. ..dat een
concrete invulling over aan de vredes
bewegingen en de politici".
Bisschop Ernst wijst erop. dat Pax
Ctnisti zeer positief op de brief heelt
gereageerd, juist omdat de bisschop
pen de richting van haar handelen
ondersteunen. „Uit de consultatie
van de RK-gelovigen is gebleken, dat
het hier om een zeer emotioneel gela
den kwestie gaat. Daarom zijn we in
de brief teruggegaan naar de uit
gangspunten van wat de kerk onder
vrede verstaat".
De bisschop somt vervolgens de volg
orde van onderwerpen op zoals die in
de bisschoppelijke brief zijn uitge-
schoppen weinig gelukkig zijn met de
wijze waarop wordt onderhandeld
kernoorlog totaal iets anders is dan
een conventionele oorlog. Velen reali-
Daarom zeggen wij in onze brief hoe seren zich dit te weinig, waardoor er
onderhandelingen zouden moeten
worden gevoerd en dat is heel wat
anders dan nu gebeurt Als gepraat stoestanden'
wordt volgens de richting die wij
aangeven zou het ongetwijfeld tot
betere resultaten leiden"
wat al te gemakkelijk vergelijkingen
worden gemaakt met vroegere oorlog-
Ommekeer
„De bisschoppen proberen in hun
brief de richting te wijzen, waardoor
er een ommekeer kan plaatsvinden
Geconfronteerd met het ontbreken van bewapening naar ontwapening.
IK V-leuze
van de dqor IKV en Pax Christi
gewenste stap van een kernwapenvrij
Zij hopen ook dat op de weg daarheen
de mensheid ooit over de meningsver-
Nederland in de brief zegt bisschop schillen heen komt. Daarom moet het
Ernst nadrukkelijk het niet juist te gesprek doorgaan. De brief van de
vinden om in een gesprek over de brief bisschoppen biedt daarvoor f
sis", aldus bisschop Ernst
Dat de brief door zijn weinige con-
van de gezamenlijke bisschoppen zijn
persoonlijke mening te geven. Als we
hem herinneren aan eerdere uitspra- creetheid tot gevolg heeft dat een
ken van hem over de IKV-leuze zegt
hij nog steeds achter het IKV- en Pax
ieder eruit kan halen wat in zijn
straatje te pas komt. betreurt de
Christi-standpunt te staan. Hij voegt bisschop, maar hij acht het ook onver-
er evenwel direct aan toe. dat dit niet mijdelijk „We mogen er evenwel ook
niet in berusten", zegt hij. ..Over de
toepassing en de wegen waarp kan je
van mening veschillen, niet over het
uiteindelijke doel dat wordt gesteld.
Ik vind de brief goede uitgangspunten
bieden om dit doel te bereiken".
in de gezamenlijke brief staat. „In de
brief vind je wel het principe terug",
zegt hij, „hierin wordt er wel de ruimte
toe geboden, maar niet de concrete
toepassing. De bisschoppen maken
zich dit principe eigen, maar laten de
Bisschop Ernst is het volstrekt on
eens met de vaak gehoorde stelling,
dat kerkelijke leiders zich niet mogen
bemoeien met politieke en militaire
kwesties Hij grijpt terug op een uit
spraak van het tweede Vaticaanse
concilie, waarin wordt gezegd dat het
nooit geoorloofd is om steden en
andere bevolkingscentra met kern- of
andere massale vernietigingswapens
aan te vallen. „Het is een uitspraak
die door het geweten, door het besef
van goed en kwaad wordt ingegeven.
Politieke, militaire en ook economi
sche kwesties hebben eveneens te
maken met vraagstukken van leven
en dood en daarover heeft de kerk het
volste recht zich concreet uit te spre
ken"
De bisschop maakt opnieuw een dui
delijk onderscheid met politieke, mi
litaire en economïsch-tcchnischc za
ken. „Daartegenover", zegt hij, „is de
kerk erg gereserveerd, daarvoor zijn
andere deskundigheden en beslis
singsbevoegdheden nodig".
De Schelde
In de brief van de bisschoppen over de
kernbewapening staat een passage
waarin wordt gesteld, dat werkgele
genheid en economische belangen
geen motief mogen vormen voor het
verder opvoeren van de bewapening.
Bisschop Ernst vindt, dat deze passa
ge niet op gespannen voet staat met
de onder zijn verantwoordelijkheid
gepleegde bemoeienis van hef be-
drijfsapostolaat met De Schelde in
Vlissingen, dat zonder militaire orders
met kan voortbestaan.
„Tijdens de moeilijkheden van De
Schelde hebben we geen nieuwe mili
taire orders gevraagd", zegt hij. „we
hebben er alleen voor gepleit, dat de
reeds toegezegde en geplande orders
volgens het aanvankelijke tijdschema
zouden kunnen worden uitgevoerd,
om gelegenheid te krijgen „conversie"
voor te bereiden" De bisschop ver
wijst wat dat betreft naar een pro
gram van Pax Christi waarin wordt
aangegeven hoe een dergelijk proces
van bewapenmgs- naar vredesindus-
trie kan plaatsvinden „Maar ook dit
is een kwestie van lange adem. dat
slechts zeer geleidelijk kan vertypen",
aldus bisschop Ernst
Terug naar de brief over de kernbe
wapening wil bisschop Ernst nog
eens met nadruk verklaren, dat daar
in niet slechts de aanval met kernwa
pens op bevolkingscentra, maar ook
op militaire doelen wordt veroor
deeld. „De gevolgen staan in geen
verhouding tot het gestelde doel".
Hij betreurt het. dat dinsdagavond in
Aktua-TV van de TROS dit onder
werp zodanig aan de kijkers is voorge
houden, alsof de bisschoppen geen
uitspraak over het aanvallen van mili
taire doelen met kernwapens zouden
hebben gedaan. Ook de bewering in
dat zelfde programma, dat de bis
schoppen zich niet hebben uitgespro
ken over de plaatsing van kruisraket
ten. is niet overeenkomstig de inhoud
van de brief. De uitleg van de brief
klopt eenvoudig niet", aldus bisschop
Ernst
Tweede ronde
We vragen hem ten slotte wat er
verder met de brief moet of zal gebeu
ren Uit zijn antwoord blijkt dat. er
zowel landelijk als in zijn eigen dio
cees duidelijk reeds plannen zijn ge
maakt om het gesprek over de kern
bewapening en de brief van de bis
schoppen in het bijzonder voort te
zetten „Dit is ook de wens van de
bisschoppen", zegt hij, „dat er een
tweede gespreksronde komt in de
RK-geloofsgemeenschap"
Landelijk organiseert Pax Christi op
27 augustus van dit jaar een studie
dag waarop als sprekers optreden
■hulpbisschop Baer, bisschop Ernst
zelf, prof. Schillebeeckx en ds. J. van
Veen De tweede gespreksronde zou
uiteindelijk uitmonden in een con
gres, waarbij naast bovengenoemde
bisschop ook hulpbisschop De Kok
aanwezig zal zijn In het eigen bisdom
Breda zal de brief van de bisschoppen
vooral worden gebruikt ter voorberei
ding op de vredesweek. Daarvoor wor
den in augustus twee bijeenkomsten
gehouden, een in Zeeland, vanuit de
Raad van Kerken, en een in West-
Brabant. vanuit de werkgroep Kerk
en samenleving. Deze werkgroep zal
in samenwerking met Pax Christi
bovendien een program ontwerpen
waarlangs zo veel mogelijk mensen
aan het gesprek kunnen deelnemen
Wij beseffen de waarde van water eerst als de bron is opgcdro«| i
aldus Thomas Fuller, een Engels geleerde uit de zeventjj
eeuw. Een wat vreemd citaat om een artikel te beginnen dat als epO
wil fungeren na de zeer natte moesson die net achter de rug is. Tochl»
Fuller gelijk. Zeker als je het neergevallen water ziet in de optiek
het gevoerde en te voeren landbouwbeleid te onzent en in West-Eim
Slechte en/of extreme weersom- tige afwisseling van goedt
standigheden leveren de land- en slechte jaren dank zij de gri
tuinbouw altijd massa's publiciteit der natuur begeleiden de int
op. Met alle voor- en nadelen daar- beid al duizenden jaren. Jozef.i
van. „Zodra het langer dan een familie, Egypte en het hele Midi
week regent, wordt er ten plattelan- Oosten konden daar destijds alt
de net zo hard geklaagd als na een meepraten,
week droogte. Drassig land wordt De natuur is en blijft ongewis Di
bij het aardappelen poten en bij het een factor waar de boeren blijn
gras maaien door de machines ver- rekening mee moeten houden. '•'iele.
nield. Dat heb je met modernise- niet de boeren alleen: Jozef i
ring. Gelukkig hebben enkele Frie- destijds een uitstekend nu-.: m0
se agrariërs door de nood gedwon- van landbouw Zijn bondig bel eve
gen nu ontdekt dat aardappelen was: reserveren in de vette jaren
poten ook met de hand kan en dat zodoende de slechte tijden te b le
gras met een zeis kan worden ge- leven. De magere boeren-jarenl!
maaid" Dit commentaar lazen we 1976 en zeer waarschijnlijk
eind mei in een landelijk dagblad. 1983. leggen haarscherp het raj*00
Het vloeit niet over van deskundig- en falen van de Europese en
heid. Over de voor- en nadelen van nale landbouwpolitiek bloot a
lichte en zware mechnisatie heb ik boeren kunnen geen stootje vd
m een eerder artikel geschreven. Eén nat of n droog jaar en 'nt K2
Maar over de klagende boer die van de boerenstand is -afhanke
weer eens en verre van origineel van bijstand en sociale maatn C
door de dagbladcommentator naar len Onze landbouwpolitiek is LI
voren wordt gehaald een paar woor- veel gebaseerd op een ideaal
den. maat en ideale ondernemers^»
een zak vol reserve-geld.
KlflPPtl Met andere woorden: door de
o voerde landbouwpolitiek, de fisiwaï
Het odium van klagerigheid rust politiek en dergelijke kan menr, jeli
sinds onheugelijke tijden op de boe- reserveren in de goede jaren om ile
renstand. Als je echter de laatste door de onvermijdelijk slechtejai sltl
jaren eens nagaat in welke sectoren heen te komen. Dat is de kerm It
van het Nederlandse overheids- en alle moeilijkheden tengevolge i Alt
bedrijfsleven het meest geklaagd, het slechte voorjaar waardoor e: lint
gejammerd en geprotesteerd wordt, laat (of helemaal niet) gezaaid,:
dan springt de boer er uiterst gun- poot en geweid kan worden,
stig uit. Toch is en blijft de afhanke
lijkheid van de agrarische ondeme- flplpi/j
mer veel en veel groter dan in welke D(-lclu
andere secloi dan ook. Welke un- Bij dit alles moeten we hoofd-
dernemer heeft zoveel en zo vaak te bijzaken goed blijven onderscifej
maken met zulke grillige en vol- den. De Nederlandse en Euro? fci
strekt onvoorspelbare factoren? landbouw zal in de toekomst
geconfronteerd worden met tijd #n
van droogte en regen. De goede rj<
de magere oogsten zullen elfe m
blijven afwisselen. Het beleid i (X
een regering moet daarop ga cfl
Factoren die van de ene op de zijn Dat is van levensbelang n a!
andere dag zijn jaar-inkomen zo- de boeren om te overleven Hu
maar van de tafel vegen Ook van- van even groot belang voor de
daag in onze hoogontwikkelde, sumenten, die niet kunnen zon£
technisch geacheveerde maat- een regelmatige en goede voetis is:
schappij waarin vele risico's gedekt voorziening Die voedselvoon tin
en berekend dus verkleind nlng is ook anno 1983 niet zo'
worden, heeft de agrarische onder- zelfsprekend als de meesten
nemer in volle omvang te maken denken. Dat zal, helaas denk ik,
met de onvoorspelbare grillen van de loop van het jaar een be« iee
ons klimaat. Een klimaat dat hoe- blijken, want zo nat als het: bi
wel het gematigd genoemd wordt, West-Europa was, zo extreem drw m
binnen een tijdsbestek van enkele was het in Zuid-Italië en Grieke
jaren voor regenperioden zorgt die land. Het is al gebleken trouwens
alle perken te buiten gaan en voor de hoge prijzen voor de groentenA
droogte- en hitte perioden die woes- we de afgelopen maand hebb
tijnbewoners naar adem zouden moeten betalen. De les van de:
doen snakken. gens ien van de droogte) en
Uitschieters in regenval en droogte waarde van het water zit 'm w
behoren tot onze (onlregelmatige een groot deel in het besef van:
klanten. Zie de jaren 1983, 1976, afhankelijkheid van voldoen
1974. 1959. 1947 etc. voedsel van onvoorspelbare
vaak grillige factoren. En m
Grillet! beleid dat natuurlijk (al dan nt
geformuleerd en uitgezet wa
e doen er goed aan die verschijn- voor de toekomst inzake de land-:
selen als weliswaar zeer onaange- tuinbouw
name maar toch onvermijdelijke
zaken te accepteren. De onregelma- mr Gerard W. Smallegtm
ink
terzake
In de week van 18-25 juni organiseert de beweging
van homosexuelen een zogenaamde Roze Week.
Een week, waarin door middel van diverse activi
teiten aandacht wordt gevraagd voor de vraag van
homofielen om gelijkwaardige positie in de samen
leving. Hoogtepunt zal 25 juni zijn, roze zaterdag,
als een grote landelijke manifestatie in Leiden
gehouden zal worden. Roze is een kleur die voor
homosexuelen een bijzondere betekenis heeft: het
was de kleur van de driehoek die zij in de concentra
tiekampen in de tweede wereldoorlog moesten
dragen. Het is inmiddels de kleur van diezelfde
driehoek die veel homo's opnieuw dragen. Nu
echter als een teken van bevrijding (van zichzelf en
anderen), vanuit de hoop op een wereld waarin aan
een ieder recht wordt gedaan. In de gekozen termi
nologie is al merkbaar dat hier een strijd aan de
gang is. een bevrijdingstrijd, een strijd om een meer
menselijke wereld.
Kerkelijk betrokken homosexuelen hebben op diver
se plaatsen in ons land de kerk gevraagd niet achter
te blijven. Zij hebben de kerken de vraag voorgelegd
om op zondag 26 juni in het bijzonder aandacht te
schenken aan de positie van de homofielen in de
kerk. Zij stellen de kerken voor zondag 26 juni tot
Roze Zondag te verklaren te verklaren. In voorbe
den, gedichten, verkondiging zou aandacht kunnen
worden gegeven aan de homosexuele naaste. Op
boekentafels zou plaats in te ruimen zijn voor
literatuur die over homosexualiteit vanuit kerkelijke
en niet-kerkelijke kring is uitgegeven Duidelijk
moet zijn dat de aandacht niet alleen op die Roze
Zondag mag uitgaan naar de homofiele naaste.
Binnen de gemeente moet een gesprek op gang
komen tussen mensen met een verschillende sexuele
geaardheid Een welkome aanleiding zal kunnen zijn
de gespreksnota die vorige week door de hervormde
synode is aangenomen. In deze nota wordt de
gemeenten gevaagd het gesprek over homosexuali
teit aan te gaan. dan wel te invensiveren Bedoelde
gesprekken worden reeds gevoerd. Zij zijn moeilijk,
verwarrend, confronterend Maar ook, indien zij in
respect voor elkaar worden gevoerd: bevrijdend.
In de genoemde gespreksnota komen gemeenteleden
aan het woord die homofiel zijn. Het zijn eerlijke
getuigenissen van hun onzekerheid, gegroeid tot
overtuiging. Er wordt niet op de kerk gescholden
Integendeel, enkelen belijden hun dankbaarheid
voor wat Moeder de Kerk voor hen betekende in hun
zoeken en vinden, wel vragen de geciteerden aan de
leden van het huisgezin van de Kerk. de andere
kinderen van Moeder de Kerk. om begnp Om
verstaan te worden in hun unieke menszijn Ook
verstaan te worden in hun achteruitgesteld zijn.
stemmen uit de kerken
Erkend te worden als mensen die vaak in heimelijk
heid en belast met schuldgevoelens hun homofiel
zijn hebben moeten leren accepteren. In dat opzicht
is hel een verhaal van mensen die geleden hebben,
die zich slachtoffer wisten van een maatschappelijke
(en kerkelijke) houding die voor hen alleen een plaats
inruimde in het schemerdonker, het nachtleven, de
vluchtigheid in de contacten, het dubbele leven, de
gespletendheid. Uitdrukkelijk staat geformuleerd,
verstaan en erkend te worden Want wat aan de orde
is is met een tolerantie in de trant van: 'ieder zoekt
het maar op zijn wijze uit. als ik maar geen last van
heb' Dat is vrijheid geven zonder enig beggnp en
verbondenheid. Dat is een 'begrip' waarvan geen
ontmoeting ten grondslag ligt. Een afschuwelijk
ontlopen van menselijke contacten en confrontaties
Verschillend oordeel
Het is begrijpelijk dat binnen de nota ook een aantal
gegevens uit de Bijbel wordt besproken Dan blijkt
dat geen overeenstemming binnen de samenstellen
de commissie kon worden gevonden Een verschil
lende visie op het gezag van de Bijbel, beter van
gezag van diverse Bijbelteksten, leidt ertoe dat
verschillend wordt geoordeeld over de homosexuele
praxis.
Uit de teksten wordt dan geconcludeerd: het prakti
seren van homofilie is verboden Uit teksten wordt
een ethische richtlijn gedestilleerd Een moeilijk
vraagstuk welk gezag hebben treksten die in een
andere cultuur zijn geschreven? Levert de Bijbel
zomaar kant en klare richtlijnen in ethisch opzicht0
Het is begrijpelijk dat de synode oordeelde dat
homofielen niet konden wachten op een verhande
ling over het Schriftgezag. Stel dat daar overeen
stemming in zou komerVia een minderheidsstand
punt wordt dit 'neen' tegen de homofilie praxis
verwoord De meerderheid van de commissie pleit
voor algehele acceptatie van de homofiele naaste
niet alleen naar geaardheid, maar ook naar de uiting
van die geaardheid
Terug naar het voorstel van de Roze Zondag. Heeft
dat zin? Is het niet te modieusPersoonlijk heb ik
moeite met de trend van de laatste jaren om allerlei
zondag thematisch te gaan invullen, zondag wereld-
diakonaat. zending, gezinszondag, kerkbalanszon
dag (een grapjas in mijn omgeving stelde voor om
die, in navolging van de praktijk van het kerkelijk
jaar om de zondagen van een Latijnse naam te
voorzien, te dopen in Zondag Financiate). De zondag
wordt dan door het thema overwoekerd en gekleurd.
De lezing van de Bijbel wordt dan toegebogen naar
het thema, de tekst als kapstok gebruikt om het
thema verder uit te werken Ik doe er dan ook zelf
met aan mee Ik voel mij het meest veilig gaan
wanneer ik in voorgaande lezing van een Bijbelboek
stap voor stap ingeleid mag worden in de tekst.
Niet gediend
Mijn ervaring is dat vanuit die volheid van het
Bijbels getuigenis de actualiteit als vanzelf opkomt.
Soms als een bevrijdend woord, soms als een heel
hard en weerbarstig confronterend woord.
Ik denk ook. zij het aarzelend, dat de zaak van de
homofilie naaste niet gediend wordt, wanneer er op
een Roze Zondag wordt aangesloten op een Roze
week Ik vermoed dat er in de gemeente een besef is
van echtheid Een besef van je geen knollen voor
citroenen te laten verkopen. Een diep bijna mystiek,
weten dat Evangelieverkondiging van de andere
kant komt. Dat de Geest zijn eigen bruggehoofd
schept en niet een handje geholpen moet worden
worden door maar aan te sluiten bij de actualiteit.
Om die reden geloof ik niet zo in al die zondagen die
thematisch zijn ingevuld, niet vanuit de veelkleurig
heid van het Bijbels getuigenis, maar vanuit de
toevalligheid van de actualiteit.
Gooi ik daarmee de vraag van de homofilie naaste
met een grote zwaai weg? Geen Rode Zondag omdat
ik niet voel voor al die aparte zondagen? Ik hoop het
niet Ik hoop via de structuur van het Evangelie, en
de vertolking daarvan, steeds weer op het spoor te
komen tu te leiden van de Goede Herder. Uit tf
komen bij de ruimte die Hij schept voor mensi
te roepen tot de verwondering datje in het Evangelie
aanvaard bent en als door Christus aanvaarden
elkander te aanvaarden. Ik geloof dat een vuistregel
ontdekt in de oecumene, van wezenlijk belang is te
luisteren naar het geloofsgetuigenis van hen die
geleden hebben. Te luisteren naar de belijders die
het niet zonder strijd hebben geleerd.
Niet weren
Om die reden denk ik dat in de verkondiging op elö
zondag de ruimte van de aanvaarding centraal maf
en moet staan. Om die reden geloof ik dan ook dat
een gesprek en ontmoeting plaats moet vinden: met
al diegenen die van zichzelf zeggen dat ze slachtofito
zijn van maatschappij of kerk Om die reden geloofü
ook dat kerken homofielen niet mogen weren voet
een ambt en mogen uitsluiten van het Avondmaal
Om die reden geloof ik dat kerkeraden niet op eiget
houtje tucht mogen uitoefenen door een homofiele
predikant om zijn geaardheid met toe te laten op de
kansel Om die reden geloof ik ook dat homofiel»
met een fooi worden weggestuurd wanneer zij op een
Roze Zondag in het zonnetje worden gezet. Ik weel
dat het een steun in de rug voor hen kan zijn,
moreel gesteund te weten. Ik denk echter dat het te
weinig is voor wat de kerk aan echte aanvaarding te
bieden heeft in de verkondiging. Het gaat er
kerkelijke verkondiging niet om dat allerlei mensen
even op een zondag op schoot genomen worden
vervolgens weer teruggezet worden in een klimaat
dat niet lijkt op echte aanvaarding. Volgende week"
volgende patient Op die manier? In de kerk wordtje
niet: op schoot genomen, maar op je benen gezet, je
mag opstaan Met minder kan de kerk niet toe.
i ADVERTENTIE^
GWK. Zeven dagen in de week
open voor:
Uit voorraad alle vreemde valuta tegen
officiële koersen. Maar ook 'n handige kontant-geld-service
(tegen een kleine vergoeding) voor (Euro-) cheques, girobetaalkaarten en kascheques.
Zeven dagen in de week. ook 's avonds.
Natuurlijk aan de grens, maar ook op 27 N.S.- Stations.
De Grenswisselkantoren N.V.. Hoofdkantoor Amsterdam, tel. 020 - 221324.
Een samenwerking van N.V. Nederlandse Spoorwegen, N V. AMEV en
Pierson, Heldnng Pierson N.V.