MGR. ERNST OVER KERNWAPENBRIEF Roze zondag: een fooi voor homofielen OWK Politici moeten bisschoppelijk 'nee' invullen De grillen der natuur DE WAARDE VAN WATER c Franken, Peseta's, ANWB- en WW-lidmaatschap, Lires, Francs, Ponden, Marken, Kronen, InternationaleReis-en Kredietbrief, Cruzeiros, Reischeques,ItaliaanseBenzinebonnen, Rupees, Schillingen, Escudo's Reisverzekeringen ;S ïïi,etc'f W 1 "f W VRIJDAG 17 JUNI 1983 PZC/ opinie en achtergrond (Door Jac. de Winter) De RK-bisschoppen van Nederland zeggen in hun brief over de kernbewapening f f duidelijk „nee" tegen de plaatsing van middellange afstandskernwapens. Er kan geen enkel misverstand over bestaan dat de bisschoppen de mogelijkheid van verdere escalatie van kernwapens open zouden willen houden. Dat willen wij absoluut niet". Bisschop H. Ernst van Breda wil graag de misverstanden uit de weg ruimen, die na de presentatie maandag door kardinaal Willebrands, hulpbisschop Baer en hemzelf hierover zijn ontstaan. „Door te stellen, dat het aan de aanpak ten aanzien van het nemen politici is te besluiten over de plaat sing heeft kardinaal Willebrands wil len aangeven, dat hij niet op de stoel van eerste stappen door de diverse vredesbewegingen juist is. Hij herin nert aan enkele door dergelijke bewe- van de politici wil gaan zitten, met gingen gedane voorstellen als het uit- andere woorden, de kardinaal heeft de politici een zekere ruimte gelaten om anders te handelen dan de bisshop pen voorstaan Dat de kardinaal daar bij als persoonlijke mening ook de mogelijkheid van wel plaatsen open liet, doet niets af aan het gezamenlij ke nee van de bisschoppen Je zou roepen of creèren van kernwapenvrije zones en de bevriezing van de be staande arsenalen Zonder evenwel daarop een antwoord te geven blijft hij erbij, dat de bisschoppen zich niet bevoegd achten daarover een uit spraak te doen. Het feit. dat tientallen jaren onder- kunnen stellen, dat volgens de brief handelen niets anders hebben opgele- van de bisschoppen de politici moe ten uitmaken op welke wijze wat ons betreft de nieuwe kernwapens er niet komen" Eerste stappen Bisschop Ernst, die als voorzitter van Pax Christi Nederland een groot aan deel heeft gehad in de samenstelling van de brief van de bisschoppen, vindt ook niet dat een besluit tot niet plaatsen van de nieuwe generatie kernwapens gerekend zou moeten worden tot de zogenoemde eerste stappen Met de brief in de hand toont hij aan dat de plaatsing van nieuwe kernwapens en het nemen van eerste stappen om tot ontwapening te ko men gescheiden van elkaar worden behandeld. Het eerste deel gaat over het voorkomen van steeds meer, ter wijl de eerste stappen betrekking heb ben op wat wij reeds aan kernwapens hebben en met name hoe wij ervan af komen. Bisschop Ernst vindt het juist, dal de bisschoppen in hun brief het nemen van eerste stappen aan de politici overlaten. „Wat wij doen", zegt hij. „is ons uitspreken voor het principe, dat in het kader van het nastreven naar tweezijdige ontwapening eerste slappen nodig zijn". Een andere vraag vindt hij of de verd dan een vergroting van het aan tal kernwapens was volgens bisschop Ernst voor de bisschoppen geen reden hierover sceptisch te zijn Hij laat werkt „Voor degene die de bnef leest evenwel duidelijk blijken, dat de bis- m0et duidelijk zijn", zegt hij. ..dat een concrete invulling over aan de vredes bewegingen en de politici". Bisschop Ernst wijst erop. dat Pax Ctnisti zeer positief op de brief heelt gereageerd, juist omdat de bisschop pen de richting van haar handelen ondersteunen. „Uit de consultatie van de RK-gelovigen is gebleken, dat het hier om een zeer emotioneel gela den kwestie gaat. Daarom zijn we in de brief teruggegaan naar de uit gangspunten van wat de kerk onder vrede verstaat". De bisschop somt vervolgens de volg orde van onderwerpen op zoals die in de bisschoppelijke brief zijn uitge- schoppen weinig gelukkig zijn met de wijze waarop wordt onderhandeld kernoorlog totaal iets anders is dan een conventionele oorlog. Velen reali- Daarom zeggen wij in onze brief hoe seren zich dit te weinig, waardoor er onderhandelingen zouden moeten worden gevoerd en dat is heel wat anders dan nu gebeurt Als gepraat stoestanden' wordt volgens de richting die wij aangeven zou het ongetwijfeld tot betere resultaten leiden" wat al te gemakkelijk vergelijkingen worden gemaakt met vroegere oorlog- Ommekeer „De bisschoppen proberen in hun brief de richting te wijzen, waardoor er een ommekeer kan plaatsvinden Geconfronteerd met het ontbreken van bewapening naar ontwapening. IK V-leuze van de dqor IKV en Pax Christi gewenste stap van een kernwapenvrij Zij hopen ook dat op de weg daarheen de mensheid ooit over de meningsver- Nederland in de brief zegt bisschop schillen heen komt. Daarom moet het Ernst nadrukkelijk het niet juist te gesprek doorgaan. De brief van de vinden om in een gesprek over de brief bisschoppen biedt daarvoor f sis", aldus bisschop Ernst Dat de brief door zijn weinige con- van de gezamenlijke bisschoppen zijn persoonlijke mening te geven. Als we hem herinneren aan eerdere uitspra- creetheid tot gevolg heeft dat een ken van hem over de IKV-leuze zegt hij nog steeds achter het IKV- en Pax ieder eruit kan halen wat in zijn straatje te pas komt. betreurt de Christi-standpunt te staan. Hij voegt bisschop, maar hij acht het ook onver- er evenwel direct aan toe. dat dit niet mijdelijk „We mogen er evenwel ook niet in berusten", zegt hij. ..Over de toepassing en de wegen waarp kan je van mening veschillen, niet over het uiteindelijke doel dat wordt gesteld. Ik vind de brief goede uitgangspunten bieden om dit doel te bereiken". in de gezamenlijke brief staat. „In de brief vind je wel het principe terug", zegt hij, „hierin wordt er wel de ruimte toe geboden, maar niet de concrete toepassing. De bisschoppen maken zich dit principe eigen, maar laten de Bisschop Ernst is het volstrekt on eens met de vaak gehoorde stelling, dat kerkelijke leiders zich niet mogen bemoeien met politieke en militaire kwesties Hij grijpt terug op een uit spraak van het tweede Vaticaanse concilie, waarin wordt gezegd dat het nooit geoorloofd is om steden en andere bevolkingscentra met kern- of andere massale vernietigingswapens aan te vallen. „Het is een uitspraak die door het geweten, door het besef van goed en kwaad wordt ingegeven. Politieke, militaire en ook economi sche kwesties hebben eveneens te maken met vraagstukken van leven en dood en daarover heeft de kerk het volste recht zich concreet uit te spre ken" De bisschop maakt opnieuw een dui delijk onderscheid met politieke, mi litaire en economïsch-tcchnischc za ken. „Daartegenover", zegt hij, „is de kerk erg gereserveerd, daarvoor zijn andere deskundigheden en beslis singsbevoegdheden nodig". De Schelde In de brief van de bisschoppen over de kernbewapening staat een passage waarin wordt gesteld, dat werkgele genheid en economische belangen geen motief mogen vormen voor het verder opvoeren van de bewapening. Bisschop Ernst vindt, dat deze passa ge niet op gespannen voet staat met de onder zijn verantwoordelijkheid gepleegde bemoeienis van hef be- drijfsapostolaat met De Schelde in Vlissingen, dat zonder militaire orders met kan voortbestaan. „Tijdens de moeilijkheden van De Schelde hebben we geen nieuwe mili taire orders gevraagd", zegt hij. „we hebben er alleen voor gepleit, dat de reeds toegezegde en geplande orders volgens het aanvankelijke tijdschema zouden kunnen worden uitgevoerd, om gelegenheid te krijgen „conversie" voor te bereiden" De bisschop ver wijst wat dat betreft naar een pro gram van Pax Christi waarin wordt aangegeven hoe een dergelijk proces van bewapenmgs- naar vredesindus- trie kan plaatsvinden „Maar ook dit is een kwestie van lange adem. dat slechts zeer geleidelijk kan vertypen", aldus bisschop Ernst Terug naar de brief over de kernbe wapening wil bisschop Ernst nog eens met nadruk verklaren, dat daar in niet slechts de aanval met kernwa pens op bevolkingscentra, maar ook op militaire doelen wordt veroor deeld. „De gevolgen staan in geen verhouding tot het gestelde doel". Hij betreurt het. dat dinsdagavond in Aktua-TV van de TROS dit onder werp zodanig aan de kijkers is voorge houden, alsof de bisschoppen geen uitspraak over het aanvallen van mili taire doelen met kernwapens zouden hebben gedaan. Ook de bewering in dat zelfde programma, dat de bis schoppen zich niet hebben uitgespro ken over de plaatsing van kruisraket ten. is niet overeenkomstig de inhoud van de brief. De uitleg van de brief klopt eenvoudig niet", aldus bisschop Ernst Tweede ronde We vragen hem ten slotte wat er verder met de brief moet of zal gebeu ren Uit zijn antwoord blijkt dat. er zowel landelijk als in zijn eigen dio cees duidelijk reeds plannen zijn ge maakt om het gesprek over de kern bewapening en de brief van de bis schoppen in het bijzonder voort te zetten „Dit is ook de wens van de bisschoppen", zegt hij, „dat er een tweede gespreksronde komt in de RK-geloofsgemeenschap" Landelijk organiseert Pax Christi op 27 augustus van dit jaar een studie dag waarop als sprekers optreden ■hulpbisschop Baer, bisschop Ernst zelf, prof. Schillebeeckx en ds. J. van Veen De tweede gespreksronde zou uiteindelijk uitmonden in een con gres, waarbij naast bovengenoemde bisschop ook hulpbisschop De Kok aanwezig zal zijn In het eigen bisdom Breda zal de brief van de bisschoppen vooral worden gebruikt ter voorberei ding op de vredesweek. Daarvoor wor den in augustus twee bijeenkomsten gehouden, een in Zeeland, vanuit de Raad van Kerken, en een in West- Brabant. vanuit de werkgroep Kerk en samenleving. Deze werkgroep zal in samenwerking met Pax Christi bovendien een program ontwerpen waarlangs zo veel mogelijk mensen aan het gesprek kunnen deelnemen Wij beseffen de waarde van water eerst als de bron is opgcdro«| i aldus Thomas Fuller, een Engels geleerde uit de zeventjj eeuw. Een wat vreemd citaat om een artikel te beginnen dat als epO wil fungeren na de zeer natte moesson die net achter de rug is. Tochl» Fuller gelijk. Zeker als je het neergevallen water ziet in de optiek het gevoerde en te voeren landbouwbeleid te onzent en in West-Eim Slechte en/of extreme weersom- tige afwisseling van goedt standigheden leveren de land- en slechte jaren dank zij de gri tuinbouw altijd massa's publiciteit der natuur begeleiden de int op. Met alle voor- en nadelen daar- beid al duizenden jaren. Jozef.i van. „Zodra het langer dan een familie, Egypte en het hele Midi week regent, wordt er ten plattelan- Oosten konden daar destijds alt de net zo hard geklaagd als na een meepraten, week droogte. Drassig land wordt De natuur is en blijft ongewis Di bij het aardappelen poten en bij het een factor waar de boeren blijn gras maaien door de machines ver- rekening mee moeten houden. '•'iele. nield. Dat heb je met modernise- niet de boeren alleen: Jozef i ring. Gelukkig hebben enkele Frie- destijds een uitstekend nu-.: m0 se agrariërs door de nood gedwon- van landbouw Zijn bondig bel eve gen nu ontdekt dat aardappelen was: reserveren in de vette jaren poten ook met de hand kan en dat zodoende de slechte tijden te b le gras met een zeis kan worden ge- leven. De magere boeren-jarenl! maaid" Dit commentaar lazen we 1976 en zeer waarschijnlijk eind mei in een landelijk dagblad. 1983. leggen haarscherp het raj*00 Het vloeit niet over van deskundig- en falen van de Europese en heid. Over de voor- en nadelen van nale landbouwpolitiek bloot a lichte en zware mechnisatie heb ik boeren kunnen geen stootje vd m een eerder artikel geschreven. Eén nat of n droog jaar en 'nt K2 Maar over de klagende boer die van de boerenstand is -afhanke weer eens en verre van origineel van bijstand en sociale maatn C door de dagbladcommentator naar len Onze landbouwpolitiek is LI voren wordt gehaald een paar woor- veel gebaseerd op een ideaal den. maat en ideale ondernemers^» een zak vol reserve-geld. KlflPPtl Met andere woorden: door de o voerde landbouwpolitiek, de fisiwaï Het odium van klagerigheid rust politiek en dergelijke kan menr, jeli sinds onheugelijke tijden op de boe- reserveren in de goede jaren om ile renstand. Als je echter de laatste door de onvermijdelijk slechtejai sltl jaren eens nagaat in welke sectoren heen te komen. Dat is de kerm It van het Nederlandse overheids- en alle moeilijkheden tengevolge i Alt bedrijfsleven het meest geklaagd, het slechte voorjaar waardoor e: lint gejammerd en geprotesteerd wordt, laat (of helemaal niet) gezaaid,: dan springt de boer er uiterst gun- poot en geweid kan worden, stig uit. Toch is en blijft de afhanke lijkheid van de agrarische ondeme- flplpi/j mer veel en veel groter dan in welke D(-lclu andere secloi dan ook. Welke un- Bij dit alles moeten we hoofd- dernemer heeft zoveel en zo vaak te bijzaken goed blijven onderscifej maken met zulke grillige en vol- den. De Nederlandse en Euro? fci strekt onvoorspelbare factoren? landbouw zal in de toekomst geconfronteerd worden met tijd #n van droogte en regen. De goede rj< de magere oogsten zullen elfe m blijven afwisselen. Het beleid i (X een regering moet daarop ga cfl Factoren die van de ene op de zijn Dat is van levensbelang n a! andere dag zijn jaar-inkomen zo- de boeren om te overleven Hu maar van de tafel vegen Ook van- van even groot belang voor de daag in onze hoogontwikkelde, sumenten, die niet kunnen zon£ technisch geacheveerde maat- een regelmatige en goede voetis is: schappij waarin vele risico's gedekt voorziening Die voedselvoon tin en berekend dus verkleind nlng is ook anno 1983 niet zo' worden, heeft de agrarische onder- zelfsprekend als de meesten nemer in volle omvang te maken denken. Dat zal, helaas denk ik, met de onvoorspelbare grillen van de loop van het jaar een be« iee ons klimaat. Een klimaat dat hoe- blijken, want zo nat als het: bi wel het gematigd genoemd wordt, West-Europa was, zo extreem drw m binnen een tijdsbestek van enkele was het in Zuid-Italië en Grieke jaren voor regenperioden zorgt die land. Het is al gebleken trouwens alle perken te buiten gaan en voor de hoge prijzen voor de groentenA droogte- en hitte perioden die woes- we de afgelopen maand hebb tijnbewoners naar adem zouden moeten betalen. De les van de: doen snakken. gens ien van de droogte) en Uitschieters in regenval en droogte waarde van het water zit 'm w behoren tot onze (onlregelmatige een groot deel in het besef van: klanten. Zie de jaren 1983, 1976, afhankelijkheid van voldoen 1974. 1959. 1947 etc. voedsel van onvoorspelbare vaak grillige factoren. En m Grillet! beleid dat natuurlijk (al dan nt geformuleerd en uitgezet wa e doen er goed aan die verschijn- voor de toekomst inzake de land-: selen als weliswaar zeer onaange- tuinbouw name maar toch onvermijdelijke zaken te accepteren. De onregelma- mr Gerard W. Smallegtm ink terzake In de week van 18-25 juni organiseert de beweging van homosexuelen een zogenaamde Roze Week. Een week, waarin door middel van diverse activi teiten aandacht wordt gevraagd voor de vraag van homofielen om gelijkwaardige positie in de samen leving. Hoogtepunt zal 25 juni zijn, roze zaterdag, als een grote landelijke manifestatie in Leiden gehouden zal worden. Roze is een kleur die voor homosexuelen een bijzondere betekenis heeft: het was de kleur van de driehoek die zij in de concentra tiekampen in de tweede wereldoorlog moesten dragen. Het is inmiddels de kleur van diezelfde driehoek die veel homo's opnieuw dragen. Nu echter als een teken van bevrijding (van zichzelf en anderen), vanuit de hoop op een wereld waarin aan een ieder recht wordt gedaan. In de gekozen termi nologie is al merkbaar dat hier een strijd aan de gang is. een bevrijdingstrijd, een strijd om een meer menselijke wereld. Kerkelijk betrokken homosexuelen hebben op diver se plaatsen in ons land de kerk gevraagd niet achter te blijven. Zij hebben de kerken de vraag voorgelegd om op zondag 26 juni in het bijzonder aandacht te schenken aan de positie van de homofielen in de kerk. Zij stellen de kerken voor zondag 26 juni tot Roze Zondag te verklaren te verklaren. In voorbe den, gedichten, verkondiging zou aandacht kunnen worden gegeven aan de homosexuele naaste. Op boekentafels zou plaats in te ruimen zijn voor literatuur die over homosexualiteit vanuit kerkelijke en niet-kerkelijke kring is uitgegeven Duidelijk moet zijn dat de aandacht niet alleen op die Roze Zondag mag uitgaan naar de homofiele naaste. Binnen de gemeente moet een gesprek op gang komen tussen mensen met een verschillende sexuele geaardheid Een welkome aanleiding zal kunnen zijn de gespreksnota die vorige week door de hervormde synode is aangenomen. In deze nota wordt de gemeenten gevaagd het gesprek over homosexuali teit aan te gaan. dan wel te invensiveren Bedoelde gesprekken worden reeds gevoerd. Zij zijn moeilijk, verwarrend, confronterend Maar ook, indien zij in respect voor elkaar worden gevoerd: bevrijdend. In de genoemde gespreksnota komen gemeenteleden aan het woord die homofiel zijn. Het zijn eerlijke getuigenissen van hun onzekerheid, gegroeid tot overtuiging. Er wordt niet op de kerk gescholden Integendeel, enkelen belijden hun dankbaarheid voor wat Moeder de Kerk voor hen betekende in hun zoeken en vinden, wel vragen de geciteerden aan de leden van het huisgezin van de Kerk. de andere kinderen van Moeder de Kerk. om begnp Om verstaan te worden in hun unieke menszijn Ook verstaan te worden in hun achteruitgesteld zijn. stemmen uit de kerken Erkend te worden als mensen die vaak in heimelijk heid en belast met schuldgevoelens hun homofiel zijn hebben moeten leren accepteren. In dat opzicht is hel een verhaal van mensen die geleden hebben, die zich slachtoffer wisten van een maatschappelijke (en kerkelijke) houding die voor hen alleen een plaats inruimde in het schemerdonker, het nachtleven, de vluchtigheid in de contacten, het dubbele leven, de gespletendheid. Uitdrukkelijk staat geformuleerd, verstaan en erkend te worden Want wat aan de orde is is met een tolerantie in de trant van: 'ieder zoekt het maar op zijn wijze uit. als ik maar geen last van heb' Dat is vrijheid geven zonder enig beggnp en verbondenheid. Dat is een 'begrip' waarvan geen ontmoeting ten grondslag ligt. Een afschuwelijk ontlopen van menselijke contacten en confrontaties Verschillend oordeel Het is begrijpelijk dat binnen de nota ook een aantal gegevens uit de Bijbel wordt besproken Dan blijkt dat geen overeenstemming binnen de samenstellen de commissie kon worden gevonden Een verschil lende visie op het gezag van de Bijbel, beter van gezag van diverse Bijbelteksten, leidt ertoe dat verschillend wordt geoordeeld over de homosexuele praxis. Uit de teksten wordt dan geconcludeerd: het prakti seren van homofilie is verboden Uit teksten wordt een ethische richtlijn gedestilleerd Een moeilijk vraagstuk welk gezag hebben treksten die in een andere cultuur zijn geschreven? Levert de Bijbel zomaar kant en klare richtlijnen in ethisch opzicht0 Het is begrijpelijk dat de synode oordeelde dat homofielen niet konden wachten op een verhande ling over het Schriftgezag. Stel dat daar overeen stemming in zou komerVia een minderheidsstand punt wordt dit 'neen' tegen de homofilie praxis verwoord De meerderheid van de commissie pleit voor algehele acceptatie van de homofiele naaste niet alleen naar geaardheid, maar ook naar de uiting van die geaardheid Terug naar het voorstel van de Roze Zondag. Heeft dat zin? Is het niet te modieusPersoonlijk heb ik moeite met de trend van de laatste jaren om allerlei zondag thematisch te gaan invullen, zondag wereld- diakonaat. zending, gezinszondag, kerkbalanszon dag (een grapjas in mijn omgeving stelde voor om die, in navolging van de praktijk van het kerkelijk jaar om de zondagen van een Latijnse naam te voorzien, te dopen in Zondag Financiate). De zondag wordt dan door het thema overwoekerd en gekleurd. De lezing van de Bijbel wordt dan toegebogen naar het thema, de tekst als kapstok gebruikt om het thema verder uit te werken Ik doe er dan ook zelf met aan mee Ik voel mij het meest veilig gaan wanneer ik in voorgaande lezing van een Bijbelboek stap voor stap ingeleid mag worden in de tekst. Niet gediend Mijn ervaring is dat vanuit die volheid van het Bijbels getuigenis de actualiteit als vanzelf opkomt. Soms als een bevrijdend woord, soms als een heel hard en weerbarstig confronterend woord. Ik denk ook. zij het aarzelend, dat de zaak van de homofilie naaste niet gediend wordt, wanneer er op een Roze Zondag wordt aangesloten op een Roze week Ik vermoed dat er in de gemeente een besef is van echtheid Een besef van je geen knollen voor citroenen te laten verkopen. Een diep bijna mystiek, weten dat Evangelieverkondiging van de andere kant komt. Dat de Geest zijn eigen bruggehoofd schept en niet een handje geholpen moet worden worden door maar aan te sluiten bij de actualiteit. Om die reden geloof ik niet zo in al die zondagen die thematisch zijn ingevuld, niet vanuit de veelkleurig heid van het Bijbels getuigenis, maar vanuit de toevalligheid van de actualiteit. Gooi ik daarmee de vraag van de homofilie naaste met een grote zwaai weg? Geen Rode Zondag omdat ik niet voel voor al die aparte zondagen? Ik hoop het niet Ik hoop via de structuur van het Evangelie, en de vertolking daarvan, steeds weer op het spoor te komen tu te leiden van de Goede Herder. Uit tf komen bij de ruimte die Hij schept voor mensi te roepen tot de verwondering datje in het Evangelie aanvaard bent en als door Christus aanvaarden elkander te aanvaarden. Ik geloof dat een vuistregel ontdekt in de oecumene, van wezenlijk belang is te luisteren naar het geloofsgetuigenis van hen die geleden hebben. Te luisteren naar de belijders die het niet zonder strijd hebben geleerd. Niet weren Om die reden denk ik dat in de verkondiging op elö zondag de ruimte van de aanvaarding centraal maf en moet staan. Om die reden geloof ik dan ook dat een gesprek en ontmoeting plaats moet vinden: met al diegenen die van zichzelf zeggen dat ze slachtofito zijn van maatschappij of kerk Om die reden geloofü ook dat kerken homofielen niet mogen weren voet een ambt en mogen uitsluiten van het Avondmaal Om die reden geloof ik dat kerkeraden niet op eiget houtje tucht mogen uitoefenen door een homofiele predikant om zijn geaardheid met toe te laten op de kansel Om die reden geloof ik ook dat homofiel» met een fooi worden weggestuurd wanneer zij op een Roze Zondag in het zonnetje worden gezet. Ik weel dat het een steun in de rug voor hen kan zijn, moreel gesteund te weten. Ik denk echter dat het te weinig is voor wat de kerk aan echte aanvaarding te bieden heeft in de verkondiging. Het gaat er kerkelijke verkondiging niet om dat allerlei mensen even op een zondag op schoot genomen worden vervolgens weer teruggezet worden in een klimaat dat niet lijkt op echte aanvaarding. Volgende week" volgende patient Op die manier? In de kerk wordtje niet: op schoot genomen, maar op je benen gezet, je mag opstaan Met minder kan de kerk niet toe. i ADVERTENTIE^ GWK. Zeven dagen in de week open voor: Uit voorraad alle vreemde valuta tegen officiële koersen. Maar ook 'n handige kontant-geld-service (tegen een kleine vergoeding) voor (Euro-) cheques, girobetaalkaarten en kascheques. Zeven dagen in de week. ook 's avonds. Natuurlijk aan de grens, maar ook op 27 N.S.- Stations. De Grenswisselkantoren N.V.. Hoofdkantoor Amsterdam, tel. 020 - 221324. Een samenwerking van N.V. Nederlandse Spoorwegen, N V. AMEV en Pierson, Heldnng Pierson N.V.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4