touwtrekken om een jkolenhaven HET ZWARTE GOUD PZC/ weekendkrant dat er meer achter de plannen voor de aanleg van de Kaloothaven zit. „Men wil gewoon een haven aanleggen, die met z'n twintig meter diepte de diep ste haven van het hele Westerschelde- bekken is en waarmee men allerlei ladingpakketten kan aantrekken. En men moet goed begrijpen, dat zal mij allemaal een zorg wezen ik heb tenslotte ook geen kritiek op de groei van de haven van Gent maar ik heb er natuurlijk wèl kritiek op als een elektriciteitsmaatschappij zo'n haven gaat aanleggen. Daórom heb ik- die zaak aangekaart. Ik vind namelijk niet dat je als Terneuzen zulke rele vante dingen als het gratis aanleggen van een haven aan de overkant op onze kosten want wij zijn ook verbruikers van de PZEM èn voor heel andere dingen dan wordt voorge geven. onbesproken kunt laten" lichters Burgemeester Van den Heuvel van Borsele. goed ingevoerd in de hele zaak, heeft eens met het hoofd ge schud toen hij hoorde van de protes ten van met name Terneuzen. „Terneuzen vreest nu dat. als er een massagoedhaven voor kolen komt. al die massagoedschepen straks in Vlis- singen zullen afineren Men vreest ook dat OVET. het overslagbedrijf in Ter neuzen. straks z'n kolenvoorraad voor de Cokesfabriek in Sluiskil en voor Belgie vanuit Vlissingen met lichters zal aanvoeren. Ik heb, toen ik dat hoorde, gezegd Ja. maar beste men sen. laten we toch in godsnaam blij zijn dat er nu de mogelijkheid is met hulp van een overheidssubsidie in een getijdehaven eindelijk die toegang tot die 100.000-tonners geregeld te krij gen. Er komen op die manier meuwe transportvormen op gang Het zou ling is van een totaal gebied. En die 800.000 ton kolen voor de PZEM zijn tonnen, die er op dit moment niet zijn. dus ook niet in Terneuzen Daarord vind ik die kritiek van Terneuzen. zachtjes uitgedrukt, met op z'n plaats OVET heeft al vaker overslag ge pleegd in de haven van Vlissingen. Maar het blijft toch gewoon een Ter- neuzens bedrijf'. informatie ren. Let wel Ik heb dus volstrekt neu traal gevraagd om uitstel" Daar vindt Ockeloen statenlid Boog- erd trouwens aan zijn zijde. Zij zegt: „De commissie van economische za ken heeft destijds ook duidelijk laten merken dat zij niet wilde beslissen over halfvoldragen zaken Het ging een tijdje terug puur om het 'ja' voor die kolenhaven. zonder dat het verder onderbouwd was Ik heb toen gezegd: Hoe kun je zoiets nu zo behandelen Na die opmerkingen uit Terneuzen is de zaak door gedeputeerde staten te ruggenomen. Het ging toen om een voorstel van de PZEM. Maar moeten we nu echt zo'n haast hebben? Ik zie niet direct de noodzaak voor een noodprocedure Het duurt nog jaren voor die omgebouwde centrale in be drijf komt. En de aanleg van de haven vergt, maar anderhalf jaar Tijd zat dus Burgemeester Ockeloen vermoedt wout bareman natuurlijk ontzettend jammer zijn als we die boot zouden missen". Van den Heuvel noemt OVET. een bedrijf dat al 25 jaar in Terneuzen is gevestigd, werk biedt aan honderd man en het vooral moet hebben van de overslag van kolen. Het ging het bedrijf in Terneuzen vooral in 1979 en 1980 voor de wind met een overslag van 2.5 miljoen ton per jaar. Nu zit de klad in de kolen, al werd in 1982 toch nog altijd 1.6 miljoen ton verwerkt OVET zag de bui al snel hangen, protesteerde eerst tegen de ontwikke lingen in Vlissingen-Oost, zwaaide met indrukwekkend 'tegen-rapoort', maar heeft zich nu bij de zaak neerge legd. Het bedrijf heeft zich inmiddels ook bij het Havenschap Vlissingen gemeld voor de aankoop van een lap grond Vertrekt OVET uit Temeuzen? Volgens het Terneuzense WD- raadslid P H. Eijsakkers zou dat de doodsteek voor de haven van Temeu zen zijn „Temeuzen was ooit voorbe stemd een grote kolenhaven te wor den. Die zaak komt nu in het gedrang door, zeg maar, concurrentieverval sende subsidies. Verdwijnt OVET. dan maakt dat de haven alleen maar kwetsbaarder" Maar een woordvoerder van OVET. weinig spraakzaam, zegt ..Die nieuwe haven en onze activiteiten in Temeu zen? Ach. dat hoeft elkaar toch niet te bijten In Terneuzense havenkringen wordt dat beaamd. Een ingewijde: „Het is duidelijk dat, hoe je het ook draait of keert, aanvoer van kolen voor die PZEM-centrale via Terneuzen nooit goedkoper zal zijn dan aanlanding in Vlissingen zelf. Natuurlijk is het zon de dat Terneuzen die 800.000 ton aan z'n neus voorbij ziet gaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle kolen- aanvoer uit de haven van Terneuzen verdwijnt. Er zijn hier altijd kolen aangevoerd en dat zal ook zo blij ven". Van den Heuvel van Borsele- „Zou je die kolen in Temeuzen aanvoeren, dan wordt de prijs per ton sowieso hoger omdat zo'n schip versluisd moet worden. En bovendien zijn de schepen, die Temeuzen aandoen, vrij kleine, oude massagoedschepen van pakweg 40.000 ton En laten we nu eens aannemen dat die aanvoer- stroom in de toekomst inderdaad he lemaal verlegd zou worden naar Vlis singen. dan is er toch alleen maar een overslagfase extra in het Scheldege- bied? Want het is heel duidelijk Die kolen zijn in Terneuzen gewoon no dig". En directeur Van Konijnenburg van het Havenschap Vlissingen: „Je moet niet vergeten dat het een ontwikke Voor de meeste Zeeuwse bestuurders ligt de zaak duidelijk: Terneuzen hoeft zich helemaal niet zo druk te maken en kan zich er maar beter niet teveel mee bemoeien. Die Kaloothaven komt er (Van den Heuvel ferm ..Met of zonder subsi die1' i Maar hoe denkt de belangrijk ste subsidiegever, economische za ken. erover? Drs A. J Plantinga. hoofd 'regiozaken', is even met vakan tie Hij zit. namens de minister, in de raad van bestuur van beide Zeeuwse havenschappen Toen hij van de plan nen hoorde, eiste hij meer informatie. Hij mocht een vergadering van het dagelijks bestuur van het Haven schap Vlissingen meemaken en kreeg bovendien alle notulen toegestuurd. Hoe hij over de zaak denkt, zal volgen de week blijken; als 'man van het ministerie' is hij wel voor. heeft hij al laten doorschemeren Al heeft ook Plantinga als bestuurder van de ha venschappen moeite met de hele pro cedure. Gedeputeerde drs R. C. E. "Barbé (economisché'-zaken) houdt in ieder geval tot volgende week de kiezen op elkaar, laat z'n secretaresse weten. Later tóch persoonlijk aan de lijn: „Ik ben me zorgvuldig aan het oriënteren en dat zal binnenkort leiden tot een definitieve meningsvorming We heb ben de zaak. ook als college van gs. nog niet afgerond. Op 16 juni kan ik meer zeggen" Zestien juni. een dag na het besloten beraad in de havenschapsvergade ring. Overigens doen de opmerkingen van Barbé vreemd aan voor wie de burgemeester van Borsele beslist hoort zeggen „Gedeputeerde Barbé is helemaal bij de zaak betrokken en er als voorzitter van het havenschap ook helemaal mee akkoord. Hij is er al mee akkoord gegaan toen over die subsidie nog helemaal niets bekend was' Hij zegt ook: „En de PZEM is er natuurlijk ook alles aan gelegen om die kolenhaven voor elkaar te krijgen. En is daar niet ook een gedeputeerde voorzitter van?" Statenlid Boogerd. „Ja. ik heb ook de indruk dat de rest van gs wel 'ja' zal zeggen." Dinsdag vergadert 'haar' commissie van economische zaken. Staat de kolenhaven op de agenda.' Boogerd: „Nee en ik heb er nog eens speciaal naar gevraagd. Als Barbe na die havenschapsvergadering van woens dag met een duidelijk standpunt naar buiten komt. staat onze commis sie wel mooi buitenspel". Op het ministerie van economische zaken wacht men af (Ockeloen weet té melden dat er binnen dat ministerie verschillend over het project wordt gedacht) Over een paar weken, zegt een woordvoerder, zal minister Van Ardenne hoogstpersoonlijk de knoop doorhakken. Burgemeester Ockeloen tenslotte „Het is natuurlijk allemaal nog te vroeg uitgelekt Men had een hand- vaste subsidie van economische za ken gewild En dan zijn wij met z'n allen natuurlijk wel zoveel koopman dat we din zeggen: Nou goed, als we dat geld nou kunnen krijgen, dan praten we toch verder nergens meer over Ik ben ervan overtuigd dat. als dit allemaal normaal was gespeeld, die haven er helemaal niet was geko men" En verzuchtend: „Dit is weer typisch die Walcherse lobby.... Zeeland is voor die mensen, zo lijkt het wel, alleen maar de overkant....". ZATERDAG 11 JUNI 1983 Ridder Carel trekt ten strijde. Maar zijn het windmolens die hij najaagt? Het gros van de Zeeuwse bestuurders vindt dat burgemeester C. Ockeloen van Terneuzen zich druk maakt om niets als hij bezwaar maakt tegen de vergevorderde plannen voor de aanleg van een kolenhaven in Vlissingen-Oost. Ockeloen's protesten zijn vooral gebaseerd op, wat hij noemt, 'de ondemocratische manier' waarop binnenskamers de besluiten eigenlijk al zijn genomen. Toegegeven, over die kolenhaven is in het Zeeuwse nog niet of nauwelijks in het openbaar beraadslaagd. Dat steekt Ockeloen. Hij heeft in z'n strijd trouwens de steun van de complete gemeenteraad van Terneuzen. Want Terneuzen voelt zich bedreigd en buitenspel gezet. De PZEM speelt een uiterst belangrijke rol in de zaak. Ockeloen zegt: „Vrijwel alle beslissingen bij de PZEM worden genomen op dezelfde manier als in de Elzas ganzen worden gevoerdEr wordt een machientje op je keel gezet en het voedsel wordt er met woest geweld ingeperst". Die kritische opstelling wordt Terneuzen, vooral op Walcheren, niet in dank afgenomen. subsidie Overigens betaalt de SEP de om bouw van de elektriciteitscentrale. Kosten: vele tientallen miljoenen guldens. Hoeveel economische zaken beschikbaar stelt voor de aanleg van ie Kaloothaven is nog onduidelijk. Maar in havenkringen in Zeeland wordt in ieder geval gerekend op een bijdrage van ongeveer twintig mil joen gulden. Daarbij komt dan nog- vijf miljoen, die de provincie al vast in de achterzak gereed houdt als bijdrage in het kader van het 'voor waardenscheppend beleid'. De haven gaat in totaal iets meer dan dertig miljoen gulden kosten; met de finan ciering zit het dus wel goed, al moet over het hele project nog wel eerst in >llc mogelijke bestuursorganen wor- ■jen gepraat (openbaar dus). men bijvoorbeeld in kringen van provinciale staten zo onder de indruk van de protesten uit het Zeeuws- Vlaamse? Nee. Iedereen vindt het ei- genlijk wel mooi zo. En dat alles onder het motto: Als je de kans krijgt zo'n haven aan te leggen zonder dat je dat veel geld kost. zou je wel gek zijn als je jhe kans voorbij liet gaan D'66-statenlid J. Boogerd-Quaak is voorzitter van de provinciale commis sie voor economische zaken. Zij zegt: •Het is natuurlijk al een hele tijd be- .Achzegt Ockeloen schouderopha lend. „ze zoeken een zondebok voor hun eigen zonden. En dat moet ik dus zijnWaar het hem vooral om gaat is it over zulke grote bedragen wordt gesproken in kleine afgesloten optrek jes en dat de buitenwereld uitsluitend voldongen feiten worden gepresen teerd'. De burgemeester van Terneu- - lid van de raad van bestuur van de PZEM, maar ook dagelijks be stuurslid van het havenschap Terneu- ;n- vindt het onbegrijpelijk dat ie- derven in Zeeland de hele kwestie zo maar pikt „Waarom schuwen ze openbare discussie", vraagt Ockeloen ach af. En waarom komt er zo weinig protest? Temeuzen lijkt vooralsnog alleen te staan in de strijd tegen de manier waarop op provinciaal niveau over de aanleg van de Kaloothaven, een in- steekhaven, wordt beslist. Woensdag, zo is inmiddels in kleine kring bekend, wordt de zaak ter discussie gesteld in een vergadering van de raad van be- i'nur van het Havenschap Vlissingen m die van het Havenschap Temeu zen. Gezamenlijk. Maar wel weer be sloten. Dan worden de cijfertjes ge noemd. Dan ook wordt duidelijk hoe het nu precies zit met de subsidie van het ministerie van economische za- n. Burgemeester drs G. C. G. van n Heuvel gelooft dat het daarmee wel goed zit. Die subsidie, zo heeft hij begrepen, is door Zeeland overigens niet rechtstreeks aangevraagd De SEP, de Samenwerkende Elektnci- teits Produktiebedrijven. zit daar tus sen. E}ie SEP heeft ervoor zorg te dra gen dat de elektriciteitsvoorziening in den lande gewaarborgd is. En hoewel Internationaal tal van kolenprojecten op de lange baan zijn geschoven, om- it niet helemaal duidelijk is welke gevolgen de uitstoot van kolencentra les heeft voor het milieu, heeft de SEP besloten dat de oliegestookte elektri citeitscentrale bij Borssele omge bouwd moet worden tot een kolencen trale Dat is met enkel meegedeeld aan de PZEM de exploitant van die centrale maar ook aan het ministe- an economische zaken. Met het vriendelijke verzoek maar in de buidel te tasten om de aanvoer van kolen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat wil zeggen: door het graven van een speciale kolenhaven in Vlissingen- geschikt voor de aanvoer van ruim 800.000 ton kolen per jaar. Gere kend naar de omvang van de kolenbo ten, die de werelzeeén bevaren, bete kent dat, dat er maandelijks één zo'n mammoet aftneert in die nieuwe ha ven. kend van die kolenhaven. Toen op provinciaal niveau werd gekozen voor de ombouw van die centrale, was al direct duidelijk dat er een nieuwe ha ven zou komen. In de stukken staat dat provincie, rijk en PZEM samen een oplossing zouden zoeken voor de aanvoer. Via een nieuwe haven dus, ik herhaal het. En ook voor de tekorten zou naar een dekking gezocht worden. Temeuzen is nu boos over de hele gang van zaken. Maar ik heb de in druk dat Terneuzen iets te laat de consequenties heeft overzien". Het gemeentebestuur van Temeuzen heeft zich inmiddels, gesteund door de Kamer van Koophandel en Fabrie ken in Zeeuwsch-Vlaanderen, gewend tot de verantwoordelijke ministers. B en w deden dat per telex, de raad per motie. Ministers, stel uw beslissing over deze kwestie even uit, en geef ons ruimte voor een nadere studie en diepgaand overleg, daar kwam de 'ac tie' van Terneuzen op neer Burge meester Ockeloen: „Dan zitje in zo'n raad van, bestuur van de PZEM over die zaak te praten en dan zegt meneer Don. ja. de gedeputeerde: „Je moet wel even goed begrijpen dat als nou zo'n kolenhaven niet doorgaat, de SEP z'n verdere medewerking aan de ombouw van die elektriciteitscentrale weigert. En dat heeft dan weer tot ge volg dat er geen ketel gebouwd wordt en dat dus die hele reddingsactie van de KMS eigenlijk voor mets is ge weest. Zulke reeksen van beslissin gen, die altijd genomen schijnen te moeten worden zonder voldoende tijd. zijn eigenlijk de voornaamste oorzaak van ons onbehagen". sloe Volgens de burgemeester van Ter neuzen was er toen de zaak een jaar geleden voor het eerst werd aan gekaart enkel sprake van 'aanlan ding van kolen' in de bestaande Van Cittershaven. „Maar na verloop van tijd zeiden ze: „Ja. maar dat terrein is inmiddels weg, we moeten iets an ders....". Nou, volgens mij is dat ter rein helemaal niet weg!" Directeur J. van Konijnenburg van het Havenschap Vlissingen spreekt dat tegen. „Die haven is gewoon niet beschikbaar Kijk, we hadden daar de NAPM zitten en op een bepaald mo ment ging het daar niet zo goed mee. Dat zou dan de plek geweest zijn voor het aan land brengen van kolen; met weimg kosten kon je heel dicht bij die centrale komen Maar toen Heerema in die NAPM stapte, werden daar plotseling zoveel activiteiten gepland met grote bakken en zo dat wij vonden dat je zo'n bedrijf niet in z'n activiteiten kon belemmeren door daar een kolenboot voor de deur te leggen". Bovendien verwacht het havenschap ontwikkelingen bij Total. En dat. brengt ook extra scheepvaart met zich mee Van Konijnenburg „Ieder een heeft recht op een beetje leefruim te Het graven van een nieuwe in- steekhaven heeft het voordeel dat we tegelijkertijd in staat zijn die terrei nen daar bouwrijp te maken. In de huidige toestand zijn die niet ver koopbaar". Ockeloen weer: „Je praat over inves teringen, die gedragen worden door de PZEM. een energiemaatschappij Ik heb het daar wel meegemaakt dat er een plaatje werd getoond van een haven, die zodanig was gegraven, dat daar nooit een schip in of uit zou kun nen. Toen daar opmerkingen over werden gemaakt, was de reactie en dat is tekenend voor de sfeer, waarin dit soort dingen wordt behandeld: 'Ach, dan draaien we de hele handel nog vijftien graden en dan is dat ook weer geregeld'. Waar het om gaat is datje voor de aanvoer van 800.000 ton kolen op een jaar niet zo'n grote ha ven hoeft te graven. Daar zit dus meer achter vertrouwelijk In de raad van bestuur van de PZEM werd, alweer enige tijd terug, een tweetal rapporten uitgedeeld, waar in de aanleg van de niemve haven werd onderbouwd. Volgens Ockeloen werd niets aan het toeval overgelaten, ja er zouden wel 24 van die rapporten zijn vervaardigd. „En er werd dus bijgezegd maar strikt vertrouwelijk dat er een zeer grote subsidie van het rijk op komst was. Tóen heb ik om uitstel van de besluitvorming gevraagd. Want ik laat me niet twee rapporten in m'n handen duwen met een vertrouwelij ke mededeling over een subsidie én dan even het streekplan wijzigen èn het nationale kolenplan èn het natio nale havenplan. Kijk. er is geen logi sche reden om die beslissing nü te ne men. Want die kolencentrale is pas over vier jaar klaar en het aanleggen van zo'n nieuwe haven duurt maar hoogstens anderhalfjaar. Tijd genoeg dus om de zaak en vooral de conse quenties nog eens goed te bestude-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21