Lancia Beta maakt in acht
|jaar tijd glanzend furore
lit
OPLICHTERS MISBRUIKTEN
LOUS HAASDUK
VAN DER VEN
Groot succes voor Fiat Uno
kunst
TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek
[MEER COMFORT MAG VOOR 35 MILLE
autovaria
y
JSɻi
Vijf miljoen Kadett's
Vermindert de pres.
tatie van de motor
tijdens het stijgen,
dan niet meer gas
geven, maar terug,
schakelen naar een
lagere versnelling.
Remt U tijdens afda.
Iingen bij.doeditdan
gelijkmatig want
stootsgewijze rem.
men is niet zo goed
voor Uw auto'
Kontroleer in elk
geval het olie. en
waterpeil van Uw
Rijdt inde bergen zo.
dat Uaan half gas
genoeg heeft.
~U vindt dan vanzelf
de luiste versnelling
die u moet gebruiken
de versnelling ge
bruiken die nodig
was om te stijgen
Stijgende auto s
hebben voorrang op L
de dalende auto's N
1 |NSDAG 7
^ilSDAG 7 JUNI 1983
(Door Siem Leeuwenkamp
et de komst van de Lancia (Beta) HPE nu al weer acht jaar geleden werd zonder meer
een decennium gestart waarin dit type auto furore zou maken. Een klein jaar geleden
ferd de 2 liter motor van Fiat voorzien van een Bosch L-jetronic. Deze inspuiting zorgt er
nder meer voor dat de motor een heel soepel verlopende trekkracht ontwikkeld.
lu at de motor vrij snel tegen de hoge
li beren aan als er pittig wordt gereden
I leelal is dat in het gebied van 6000
a Deren per minuut en vaak in het
jood' Dat is op zich misschien niet
rg, maar het motorgeluid daarbij is
epaald niet bescheiden te noemen.
lu is het wel prettig dat er in het
mme gebied van rustige tot aan-
eardbare snelheden op de Neder-
indse wegen niet veel geschakeld
- toeft te worden. Want dat schakelen
jgat vrij stug en vooral naar de 5e
kngwissel is het moeilijk. De topsnel-
leid ligt dicht tegen de 170 km per uur
m op dat moment staan de benzine-
paatschappijen natuurlijk te juichen.
(lemiddeld genomen wordt er zeker
Het zo aan getrokken en komt het
jerbruik om en nabij 1 op 9. En dat is
foor een dergelijke auto heel accepta-
fel. Overigens treedt bij die hogere
felheden ook nog teveel rijwindge-
Uid op Gevoegd bij de lawaaiige
- faotor is daarmee meteen het grootste
ladeel van de HPE genoemd. De rest
over het algemeen goed tot zeer
goed. met hier en daar wat kleine
'ongemakken'. De zit m de Lancia is
tamelijk goed, mede door het verstel
bare stuur is alles optimaal te regelen.
Stoelen hebben niet zo'n uitgebreide
afstelmogelijkheid zoals die al een
tijdje bij andere merken in zwang is.
Toch stemt het wel tot tevredenheid.
Wat langere mensen raken door de
stroomlijn van de auto de dakbekle
ding.
verwarming zijn vreemd genoeg voor
een dergelijke klasse-auto beperkt
van vermogen Zeker door het vele
glas heeft de zon alle kans om van het
interieur een oven te maken en dan
moet de ventilator erg z'n best doen
om verkoeling te brengen. Dat zou al
beter gaan als er door de uitstroomo-
Neutraal
Sturen met deze Lancia gaat voor
treffelijk. Een haast neutraal gedrag
in de bochten en mocht er iets te
corrigeren vallen dan is daar altijd
nog de rechterpedaal. Het onderstel
heeft aan de voorzijde McPhersons
met stabilisator. Achter ook zo gere
geld met daarbij extra stevigheid in
de lengterichting.
Het zicht in deze lage auto is opzij en
naar achteren niet optimaal. Opzij
omdat de ruitjes snel beslaan en naar
achteren omdat daar binnenzonwe-
ringslamellen zitten. Ventilatie en
peningen direkte frisse lucht binnen
zou komen.
Het dashboard is van een fraaie lay
out voorzien wat de meters betreft.
Handles en knopjes zijn goed uitge
voerd, al zit een enkele handle n!t
iets te ver weg voor vingertip-
bediening. De schakelaar voor de
alarmlichten is overgevoelig: bij de
minste aanraking, en dat gebeurt
meestal bij verstellen van de verwar-
ming-ventilatie, gaat het ding aan.
Het interieur is ruim opgezet. Uiter
aard geen zee van ruimte op de deel
bare en neerklapbare achterbank met
iets te korte rugleuning. Het kantelen
van die bank gaat makkelijk door
trekknoppen op de rugleuning In de
voorstoelleuningen zit in het midden
een drukknop waardoor de achterpas
sagiers vlot uit kunnen stappen, ook
al omdat de zitting mee naar voren
schuift. Geheel neergeklapte achter
bank geeft een vlakke laadvloer De
kofferruimte zelf is redelijk volumi
neus en kan met een rolgordijn voor
begerige blikken worden afgesloten.
De Lancia met deze 2 liter motor, die
niet de volle opgegeven 122 pk op de
weg brengt is een vlotte verschijning
en gedraagt zich daar ook naar.
En voor een 4-zits coupe biedt hij
inderdaad plaats aan vier volwasse
nen. Waarbij de mensen achterin
evenwel niet lang van stuk moeten
zijn. Voor iets meer dan 35 mille staat
deze auto met motorische Fiat
voorziening voor de deur. En zoals
Fiat-baas Ghidella onlangs zei: „Met
ons gaat het goed en Lancia komt ook
wel", kan met het maken van derge
lijke modellen, als er iets meer op
comfort gelet wordt, snel werkelijk
heid worden.
MET DE AUTO A
IM DE BERGENIA
ffoii Tips voor het ridenin de bergen
PZC/ varia
Ik voel mij opeens vreemd ver
antwoordelijk voor die vijfen-
fachtighonderd gulden van CRM
die ik zinvol moet besteden",
schrijft Gerrit van der Ven in zijn
dagboek. Hij is op reis door Indone
sië op zoek naar „een heel andere
geheimzinnigheid". Hij vindt die in
de gewone dingen van alledag, het
dwingende, het heersende land
schap, in duizenden organische
vormen en structuren, in sfeer, at
mosfeer, in schilderen.
Gerrit van der Ven is terug in
Nederland: de eerste tekenen van
zijn werkreis zijn te zien in de
Vlissingse galerie Marquis die er
alvast veel mooie ruimte voor over
had. Dat mag, want wie in het
kleine grote dingen wil beleven,
moet niet verzuimen kennis te ma
ken van Van der Vens „ingeklonken
beeld".
Zo.n tien jaar geleden gaf de schil
der zijn eerste solotentoonstelling.
Hij was toen veertig en had de lange
weg van de gestaagheid verkozen
boven direct en licht succes. De
schilder groeit schilderend. Een mo
mentopname die met aan het einde
staat van een gedachtenlijn. beklijft
zelden Men komt dat soort vluchti
ge. emotionele ogenblikken in het
werk van Van der Ven niet tegen,
gedragen als het wórdt door con
stanten. lichte verschuivingen van
accenten binnen een eeuwigheid.
Vanaf dat begin heeft Gerrit van
der Ven geimponeerd. Hij had een
keuze gemaakt en nam alle gevol
gen daarvan voor zijn persoonlijke
rekening: de schilder groeide schil
derend.
Aan de basis daarvan stonden de
dingen van alledag, gebruiksvoor
werpen. dingetjes van mensjes die
een soort 'stillevenachtige' verwer
king kregen. Maar. er speelden za
ken mee die men in het gewone
stilleven zelden ziet. Zou men oog
in oog met dat werk bijvoorbeeld
over een 'nature morte' durven
spreken? Komt men de vrijblijvend
heid van het spulletjesdecor tegen?
Nee, er werden wel degelijk een
mens-beeld en een tijdsbeeld aan de
orde gesteld.
Grote dingen, hoe zal men ze
grijpen?
Gerrit van der Ven doet het met
gebruikmaking van zeer eenvoudi
ge, rechtstreeks schilderkunstige
middelen. Zo is er het beeld, als
gevolg van een voorgrond-
achtergrond-stelling. Het grote
landschap wordt bepaald door de
stapeling van kleine vormen, een
opbouw van structuren. Wie een
enkel onderdeel van de componen
ten naar voren haalt pars pro
toto kan heel boeiende dingen
over het geheel zeggen Het land
schap wijkt zo niet. het komt nader,
met de duizend verhalen binnen dat
Ene verhaal
Er is op deze tentoonstelling, waar
heel fijnzinnig met het thema (Ball-
Sumatra-Java) is gewerkt, binnen
de stil fascinerende reeks ten min
ste één schilderij waarvan men van
zou kunnen houden. Het heet 'De
Dagen'.
Die ene titel kan moeiteloos voor
het geheel staan. Er zit iets in van
duur, van het zijn-in-de-tijd. de
waarden die blijven te midden van
de dingen die voorbijgaan
Het zijn de dagen van Vervulling.
Galerie Marquis, Nieuwendijk 15,
Vlissingen.)
Illustratie: (boven) 'Op weg naar
Pejang, middeni 'De grote vruch
ten' en (onder) 'De regenboog'.
i De Lancia Beta HPE
Goede vriend deed
zelfmoordpoging.
Politie speurt naar
verdwenen tonnen.
LOUS HAASDUK raakte een
vermogen kwijt aan twee van
haar beste vrienden. De anders
zo pientere BABBELONIË-ster
tuinde, evenals de STAATS
SECRETARIS, in een
geraffineerd oplichtings
complot...
De geheime romance van
DYNASTY'S
^iimi mum
en MAGNUM'
Modegeheimen der Oranjes
Hoe BEATRIX en de prinses
sen op koopjes jagen.
Ook zij doen aan verstellen,
afknippen en terugsturen.
Verlies 12 POND met de juiste
training en voeding.
Overal te koop voor f 1,85
BELEEFT MEE IN
...w-
(Door Jan de Vos)
De Fiat 127 blijft voorlopig
toch nog op de markt,
-"teker op de Nederlandse. Ei-
Séenlijk had de 127 geruisloos
/ttoeten verdwijnen, want zijn
/'opvolger de Fiat UNO blijkt
tr£ goed aan te slaan. Zo zijn
f» er sinds vorige zomer in Italië
al 80.000 stuks verkocht, en de
produktie wordt opgevoerd
naar 100.000 stuks per jaar om
aan de vraag te kunnen vol
doen.
De 127 had dus gerust kunnen ver
dwijnen. Maar Fiat wil nog een ijzer in
het vuur houden in de concurrentie
strijd met het Spaanse Seat-model Al
in juni komt de 127 met een 1050 cc
bezinemotor, en de panorama-versie
is leverbaar met zowel een bezinemo
tor als met een 1,3 dieselkrachtbron.
Hoeveel hij gaat kosten? „Een vrien
denprijsje", zegt men in Turijn
Voor de Fiat UNO is er nu ook een
diesel-versie op de markt gebracht,
waarbij Fiat de krachtbron van de
Fiorino (diesel van 1.3 liter uit Brazi
lië) gebruikt, betrouwbaar en zuinig.
De diesel van 33 kW (45 pk) zal
standaard in 3-deurs-versie geleverd
worden, maar zit ook in de super
5-deurs-vcrsie. Verder is die diesel-
UNO uiterlijk identiek aan de huidi
ge uitvoeringen. Door meer en nog
betere isolatie, is binnenin niets te
horen van het dicsel-gereutel: boven
dien is de 1,3 diesel erg pittig geble
ken.
Gemiddeld gebruikt, deze Fiorino-
diesel 5,8 liter op de 100 km (bijna één
op twintig) Turijn vindt de ontwikke
ling van de ..kleine diesel markt" een
uitdaging '73 noteerde 2.5 procent
aan diesels, '83 laat al elf procent zien.
fn Bochum is dezer dagen de vijf miljoenste Opel Kadett van de band
^Belopen. Sinds in 1962 de Kadett opnieuw in produktie is genomen zijn
nu in totaal meer dan zes en een half miljoen gemaakt. De vijf
miljoenste is tevens de 1,5 miljoenste Kadett van de huidige voorwiel-
aangedreven serie.
De geschiedenis van de Kadett is begonnen in 1936, een sedan en
convertible met een 1.1 liter motor (23 pki. Tot 1940 werden er 107.000
stuks van gebouwd. In het kader van de herstelbetalingen moest
Duitsland aan Rusland de Opel-produktie overdragen. In 1947 verscheen
Ui er onverwacht een Sowjet-Kadett onder de naam ..Moskwitsch" op de
Oosteuropese markt, later zelfs op die van West-Europa.
Opel kwam echter in 1962 in diezelfde wagenklasse terug en bouwde in
Bochum voor 1,3 miljard DM een nieuwe fabriek, waarin later nog eens
1.25 miljard werd geinvesteerd (18.000 werknemers). Het was de A-Kadett
met een 1 liter-motor (40 pk). In '65 kwam de B-Kadett met 1,1 liter-motor
(50 pk); in 1973 de C-Kadett (1,2 liter-motor met 52 of 60 pk). Tot '79 waren
er 1.781.716 stuks Kadett's gebouwd en dan komt de voorwielaangedreven
Kadett-D. In minder dan vier jaar zijn er nu anderhalf miljen stuks van
i gebouwd. De produktie is thans honderdduizend per vier maanden, voor
ffelke produktie in 1936 nog vier jaar nodig was...
De Fiat Uno