Lancia Beta maakt in acht |jaar tijd glanzend furore lit OPLICHTERS MISBRUIKTEN LOUS HAASDUK VAN DER VEN Groot succes voor Fiat Uno kunst TENTOONSTELLINGEN andré oosthoek [MEER COMFORT MAG VOOR 35 MILLE autovaria y JSÉ»i Vijf miljoen Kadett's Vermindert de pres. tatie van de motor tijdens het stijgen, dan niet meer gas geven, maar terug, schakelen naar een lagere versnelling. Remt U tijdens afda. Iingen bij.doeditdan gelijkmatig want stootsgewijze rem. men is niet zo goed voor Uw auto' Kontroleer in elk geval het olie. en waterpeil van Uw Rijdt inde bergen zo. dat Uaan half gas genoeg heeft. ~U vindt dan vanzelf de luiste versnelling die u moet gebruiken de versnelling ge bruiken die nodig was om te stijgen Stijgende auto s hebben voorrang op L de dalende auto's N 1 |NSDAG 7 ^ilSDAG 7 JUNI 1983 (Door Siem Leeuwenkamp et de komst van de Lancia (Beta) HPE nu al weer acht jaar geleden werd zonder meer een decennium gestart waarin dit type auto furore zou maken. Een klein jaar geleden ferd de 2 liter motor van Fiat voorzien van een Bosch L-jetronic. Deze inspuiting zorgt er nder meer voor dat de motor een heel soepel verlopende trekkracht ontwikkeld. lu at de motor vrij snel tegen de hoge li beren aan als er pittig wordt gereden I leelal is dat in het gebied van 6000 a Deren per minuut en vaak in het jood' Dat is op zich misschien niet rg, maar het motorgeluid daarbij is epaald niet bescheiden te noemen. lu is het wel prettig dat er in het mme gebied van rustige tot aan- eardbare snelheden op de Neder- indse wegen niet veel geschakeld - toeft te worden. Want dat schakelen jgat vrij stug en vooral naar de 5e kngwissel is het moeilijk. De topsnel- leid ligt dicht tegen de 170 km per uur m op dat moment staan de benzine- paatschappijen natuurlijk te juichen. (lemiddeld genomen wordt er zeker Het zo aan getrokken en komt het jerbruik om en nabij 1 op 9. En dat is foor een dergelijke auto heel accepta- fel. Overigens treedt bij die hogere felheden ook nog teveel rijwindge- Uid op Gevoegd bij de lawaaiige - faotor is daarmee meteen het grootste ladeel van de HPE genoemd. De rest over het algemeen goed tot zeer goed. met hier en daar wat kleine 'ongemakken'. De zit m de Lancia is tamelijk goed, mede door het verstel bare stuur is alles optimaal te regelen. Stoelen hebben niet zo'n uitgebreide afstelmogelijkheid zoals die al een tijdje bij andere merken in zwang is. Toch stemt het wel tot tevredenheid. Wat langere mensen raken door de stroomlijn van de auto de dakbekle ding. verwarming zijn vreemd genoeg voor een dergelijke klasse-auto beperkt van vermogen Zeker door het vele glas heeft de zon alle kans om van het interieur een oven te maken en dan moet de ventilator erg z'n best doen om verkoeling te brengen. Dat zou al beter gaan als er door de uitstroomo- Neutraal Sturen met deze Lancia gaat voor treffelijk. Een haast neutraal gedrag in de bochten en mocht er iets te corrigeren vallen dan is daar altijd nog de rechterpedaal. Het onderstel heeft aan de voorzijde McPhersons met stabilisator. Achter ook zo gere geld met daarbij extra stevigheid in de lengterichting. Het zicht in deze lage auto is opzij en naar achteren niet optimaal. Opzij omdat de ruitjes snel beslaan en naar achteren omdat daar binnenzonwe- ringslamellen zitten. Ventilatie en peningen direkte frisse lucht binnen zou komen. Het dashboard is van een fraaie lay out voorzien wat de meters betreft. Handles en knopjes zijn goed uitge voerd, al zit een enkele handle n!t iets te ver weg voor vingertip- bediening. De schakelaar voor de alarmlichten is overgevoelig: bij de minste aanraking, en dat gebeurt meestal bij verstellen van de verwar- ming-ventilatie, gaat het ding aan. Het interieur is ruim opgezet. Uiter aard geen zee van ruimte op de deel bare en neerklapbare achterbank met iets te korte rugleuning. Het kantelen van die bank gaat makkelijk door trekknoppen op de rugleuning In de voorstoelleuningen zit in het midden een drukknop waardoor de achterpas sagiers vlot uit kunnen stappen, ook al omdat de zitting mee naar voren schuift. Geheel neergeklapte achter bank geeft een vlakke laadvloer De kofferruimte zelf is redelijk volumi neus en kan met een rolgordijn voor begerige blikken worden afgesloten. De Lancia met deze 2 liter motor, die niet de volle opgegeven 122 pk op de weg brengt is een vlotte verschijning en gedraagt zich daar ook naar. En voor een 4-zits coupe biedt hij inderdaad plaats aan vier volwasse nen. Waarbij de mensen achterin evenwel niet lang van stuk moeten zijn. Voor iets meer dan 35 mille staat deze auto met motorische Fiat voorziening voor de deur. En zoals Fiat-baas Ghidella onlangs zei: „Met ons gaat het goed en Lancia komt ook wel", kan met het maken van derge lijke modellen, als er iets meer op comfort gelet wordt, snel werkelijk heid worden. MET DE AUTO A IM DE BERGENIA ffoii Tips voor het ridenin de bergen PZC/ varia Ik voel mij opeens vreemd ver antwoordelijk voor die vijfen- fachtighonderd gulden van CRM die ik zinvol moet besteden", schrijft Gerrit van der Ven in zijn dagboek. Hij is op reis door Indone sië op zoek naar „een heel andere geheimzinnigheid". Hij vindt die in de gewone dingen van alledag, het dwingende, het heersende land schap, in duizenden organische vormen en structuren, in sfeer, at mosfeer, in schilderen. Gerrit van der Ven is terug in Nederland: de eerste tekenen van zijn werkreis zijn te zien in de Vlissingse galerie Marquis die er alvast veel mooie ruimte voor over had. Dat mag, want wie in het kleine grote dingen wil beleven, moet niet verzuimen kennis te ma ken van Van der Vens „ingeklonken beeld". Zo.n tien jaar geleden gaf de schil der zijn eerste solotentoonstelling. Hij was toen veertig en had de lange weg van de gestaagheid verkozen boven direct en licht succes. De schilder groeit schilderend. Een mo mentopname die met aan het einde staat van een gedachtenlijn. beklijft zelden Men komt dat soort vluchti ge. emotionele ogenblikken in het werk van Van der Ven niet tegen, gedragen als het wórdt door con stanten. lichte verschuivingen van accenten binnen een eeuwigheid. Vanaf dat begin heeft Gerrit van der Ven geimponeerd. Hij had een keuze gemaakt en nam alle gevol gen daarvan voor zijn persoonlijke rekening: de schilder groeide schil derend. Aan de basis daarvan stonden de dingen van alledag, gebruiksvoor werpen. dingetjes van mensjes die een soort 'stillevenachtige' verwer king kregen. Maar. er speelden za ken mee die men in het gewone stilleven zelden ziet. Zou men oog in oog met dat werk bijvoorbeeld over een 'nature morte' durven spreken? Komt men de vrijblijvend heid van het spulletjesdecor tegen? Nee, er werden wel degelijk een mens-beeld en een tijdsbeeld aan de orde gesteld. Grote dingen, hoe zal men ze grijpen? Gerrit van der Ven doet het met gebruikmaking van zeer eenvoudi ge, rechtstreeks schilderkunstige middelen. Zo is er het beeld, als gevolg van een voorgrond- achtergrond-stelling. Het grote landschap wordt bepaald door de stapeling van kleine vormen, een opbouw van structuren. Wie een enkel onderdeel van de componen ten naar voren haalt pars pro toto kan heel boeiende dingen over het geheel zeggen Het land schap wijkt zo niet. het komt nader, met de duizend verhalen binnen dat Ene verhaal Er is op deze tentoonstelling, waar heel fijnzinnig met het thema (Ball- Sumatra-Java) is gewerkt, binnen de stil fascinerende reeks ten min ste één schilderij waarvan men van zou kunnen houden. Het heet 'De Dagen'. Die ene titel kan moeiteloos voor het geheel staan. Er zit iets in van duur, van het zijn-in-de-tijd. de waarden die blijven te midden van de dingen die voorbijgaan Het zijn de dagen van Vervulling. Galerie Marquis, Nieuwendijk 15, Vlissingen.) Illustratie: (boven) 'Op weg naar Pejang, middeni 'De grote vruch ten' en (onder) 'De regenboog'. i De Lancia Beta HPE Goede vriend deed zelfmoordpoging. Politie speurt naar verdwenen tonnen. LOUS HAASDUK raakte een vermogen kwijt aan twee van haar beste vrienden. De anders zo pientere BABBELONIË-ster tuinde, evenals de STAATS SECRETARIS, in een geraffineerd oplichtings complot... De geheime romance van DYNASTY'S ^iimi mum en MAGNUM' Modegeheimen der Oranjes Hoe BEATRIX en de prinses sen op koopjes jagen. Ook zij doen aan verstellen, afknippen en terugsturen. Verlies 12 POND met de juiste training en voeding. Overal te koop voor f 1,85 BELEEFT MEE IN ...w- (Door Jan de Vos) De Fiat 127 blijft voorlopig toch nog op de markt, -"teker op de Nederlandse. Ei- Séenlijk had de 127 geruisloos /ttoeten verdwijnen, want zijn /'opvolger de Fiat UNO blijkt tr£ goed aan te slaan. Zo zijn f» er sinds vorige zomer in Italië al 80.000 stuks verkocht, en de produktie wordt opgevoerd naar 100.000 stuks per jaar om aan de vraag te kunnen vol doen. De 127 had dus gerust kunnen ver dwijnen. Maar Fiat wil nog een ijzer in het vuur houden in de concurrentie strijd met het Spaanse Seat-model Al in juni komt de 127 met een 1050 cc bezinemotor, en de panorama-versie is leverbaar met zowel een bezinemo tor als met een 1,3 dieselkrachtbron. Hoeveel hij gaat kosten? „Een vrien denprijsje", zegt men in Turijn Voor de Fiat UNO is er nu ook een diesel-versie op de markt gebracht, waarbij Fiat de krachtbron van de Fiorino (diesel van 1.3 liter uit Brazi lië) gebruikt, betrouwbaar en zuinig. De diesel van 33 kW (45 pk) zal standaard in 3-deurs-versie geleverd worden, maar zit ook in de super 5-deurs-vcrsie. Verder is die diesel- UNO uiterlijk identiek aan de huidi ge uitvoeringen. Door meer en nog betere isolatie, is binnenin niets te horen van het dicsel-gereutel: boven dien is de 1,3 diesel erg pittig geble ken. Gemiddeld gebruikt, deze Fiorino- diesel 5,8 liter op de 100 km (bijna één op twintig) Turijn vindt de ontwikke ling van de ..kleine diesel markt" een uitdaging '73 noteerde 2.5 procent aan diesels, '83 laat al elf procent zien. fn Bochum is dezer dagen de vijf miljoenste Opel Kadett van de band ^Belopen. Sinds in 1962 de Kadett opnieuw in produktie is genomen zijn nu in totaal meer dan zes en een half miljoen gemaakt. De vijf miljoenste is tevens de 1,5 miljoenste Kadett van de huidige voorwiel- aangedreven serie. De geschiedenis van de Kadett is begonnen in 1936, een sedan en convertible met een 1.1 liter motor (23 pki. Tot 1940 werden er 107.000 stuks van gebouwd. In het kader van de herstelbetalingen moest Duitsland aan Rusland de Opel-produktie overdragen. In 1947 verscheen Ui er onverwacht een Sowjet-Kadett onder de naam ..Moskwitsch" op de Oosteuropese markt, later zelfs op die van West-Europa. Opel kwam echter in 1962 in diezelfde wagenklasse terug en bouwde in Bochum voor 1,3 miljard DM een nieuwe fabriek, waarin later nog eens 1.25 miljard werd geinvesteerd (18.000 werknemers). Het was de A-Kadett met een 1 liter-motor (40 pk). In '65 kwam de B-Kadett met 1,1 liter-motor (50 pk); in 1973 de C-Kadett (1,2 liter-motor met 52 of 60 pk). Tot '79 waren er 1.781.716 stuks Kadett's gebouwd en dan komt de voorwielaangedreven Kadett-D. In minder dan vier jaar zijn er nu anderhalf miljen stuks van i gebouwd. De produktie is thans honderdduizend per vier maanden, voor ffelke produktie in 1936 nog vier jaar nodig was... De Fiat Uno

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7