3RAUWE KLAUWIER Vakantiegevaren Een gemaskerde bandiet Een andere Alfa Romeo NEEM GEEN RISICO Mazda 626 sedan: luxe voor een scherpe prijs PZC/ dierelantijnen INSDAG 31 MEI 1983 n het uiterste topje van een grote meidoornstruik blikt hij om zich heen. Zeer op z'n gemak. ,zo te zien, wat veren poetsend en een keertje met de rechterpoot achter de kop krabbend, iet mannetje van een grauwe klauwier, op een zonnige Tweede Pinksterdag. Wat wil je als ogelaar nog meer? Want een gewone verschijning is deze vogel allerminst. Voor mij was het n elk geval een fiks aantal jaren geleden dat ik er een zag! in het begin van de jaren zestig waren het er niet veel meer dan vijftig en zo halverwege de jaren zeventig rond de honderdvijftig. En al lijkt dat een kleine opleving, het aantal neemt met toe. De afname is vastgesteld voor de hele noordwesthoek van het broedge bied (Scandinavië. Noord-Duitsland, Zuid-Engeland. Noordwest-Frankrijk en België). Het broedgebied schijnt naar het oos ten toe in te krimpen. Terug naar waar ze vandaan komen? Wie zal 't zeggen? De oorzaken zijn niet erg duidelijk. Zoals vele soorten staat ook de grauwe klauwier bloot aan bedrei gingen van verkeer, recreatie, gebruik pesticiden (vandaar wellicht het diep tepunt in de zestiger jaren), verminde ring van geschikte broedgebieden en afschot en vangst in de Middellandse Zeegebieden. Waarschijnlijk is het een combinatie van al die factoren én van ons onbekende veranderingsfac toren in de overwinteringsgebieden die voor de teruggang zorgen. zag 'm al van verre zitten, in z'n enmerkende rechte houding, zoals Dofvogels dat ook doen. Maar daar- lee is de grauwe klauwier niet te erwarren. Hij ziet er wel vrij robuust it. maar lijkt groter dan hy is. Onge- eer driekwart van de grootte van een jster, meer haalt-ie niet. Maar wat hij postuur tekort komt, wordt door ji uitmonstering goedgemaakt, 'ant in tegenstelling tot wat zijn aam aangeeft, is de grauwe klauwier erre van grauw. Integendeel, het is en prachtvogel (zeker in een Pink- terzonnetjeli. Een blauwgrijze boven op. nek en achterhals; rug en schou- ers prachtig diep roodbruin, grijze n zwarte staart met wit aan de ijkanten. Roodbruine vleugels met ilnzwarte slagpennen en een witte nderkant met een rossige gloed. Op e grote gebogen donkergrijze snavel net zijn venijnige haakpuntje sluit en brede zwarte streep door het oog an, waardoor het lijkt alsof de vogel zwart masker op heeft. Het vrouw- je is minder opvallend getekend en eel egaler bruin met dwarsstreepjes borst en buik. ien aantal malen liet de grauwe klau wier z'n doordringende lokroep 'gèh' loren. Of er ook een dame in het spel was weet ik niet. want op zeker mo- nent vloog hij op en verdween achter :en dicht duinstruweel, 't Kan heel joed zijn dat het nog een doortrekker was, maar elke vogelaar hoopt bij zo'n waarneming 'dat het een broedgeval wordt'. De omgeving, een uitgestrekt en niet vrij toegankelijk duingebied, leent er zich in elk geval goed voor. Zomervogel Ja, volgens de boekjes houdt de grau- klauwier van een zonnig land schap. „Dan moet-ie hier niet zijn", loor ik u denken. Nu. wat het zonnige betreft hebt u wel gelijk, maar u moet dat niet al te letterlijk nemen. Met !o'n type landschap bedoelt men apen terreinen met kleine bosjes van ,'ooral doornstruiken, dichte, doorni- ;e wegbeplantingen en dergelijke, daar toch: de grauwe klauwier stamt n familie van warmteminners. den veronderstelt dat hij van tropi sche afkbmst is en zich vanuit het oosten over Europa heeft uitgebreid. )ie herkomst kan echter zowel uit ropisch Afrika als Azie zijn, want in beide werelddelen komen sterk op deze vogel lijkende familieleden voor. jHet is een zomervogel bij uitstek, die lot de laatste aankomers behoort. 'Meestal is hel al ver in mei als hij !hier verschijnt. Hij heeft er dan al een reis van minstens negenduizend kilometer opzitten. Uit terugmeldingen van geringde vo gels is gebleken, dat de trek in de herfst oost-zuidoost verloopt via Ita lië. Griekenland. Syrië, Libanon en Noord-Egypte naar de overwinte ringsgebieden. In Oost- en Zuid- Afrika. Vreemd genoeg nemen ze dus niet, zoals vele andere soorten, de kortste weg via Spanje naar Noord- Afrika en zo verder naar het zuiden. Zelfs de grauwe klauwieren die in Noordwest-Spanje broeden (de zuid grens van het verspreidingsgebied in Europa) kiezen niet voor die weg maar gaan ook via de oostelijke 'omweg'. Sommige onderzoekers zien in het volgen van die trekweg een bevesti ging van hun veronderstelling dat de grauwe klauwier Europa vanuit het zuidoosten heeft bevolkt. Afnemend De grauwe klauwier heeft het moeilijk de laatste halve eeuw. Op veel plaat sen is hij als broedvogel al verdwenen. Omstreeks 1950 schatte men het aan tal paren nog op vier- tot vijfhonderd; De verspreiding van de grauwe klau wier over ons land beperkt zich nu in hoofdzaak tot de 'warme en zonnige' duingebieden, de zandgebieden in Noord-Brabant, Limburg, de Veluwe, Drente en de oostrand van Overijssel en Gelderland. Onze provincie tekent voor wat het aantal broedparen be treft voor niet meer dan een handvol. Ook hier was de soort vroeger alge mener. Rond de oorlogsjaren waren er broed- gevallen bekend van Schouwen. Noord- en Zuid-Beveland, Walcheren en Oost- en West-Zeeuwsch- Vlaanderen. Het broeden van de grau we klauwier in (meidoorn)heggen langs dijken en wegen is een onbe kend verschijnsel geworden. Dat be perkt zich nu tot de duingebieden van Schouwen en Walcheren waar ze in doornige struiken hun stevige, vrij grote nesten bouwen. Loopt alles voorspoedig dan worden er gemiddeld vier tot zes jongen grootgebracht Voorraadkamers Tot slot iets over het voedsel. Ze zijn gek op grotere insekten, zoals hom mels. bijen, wespen, kevers, vlinders en sprinkhanen. Maar ook amfibieën, muizen, jonge vogels, wormen en slak ken gaan er met graagte in. Rechtop in het uiterste topje van een struik gezeten kijkt de grauwe klauwier uit naar een prooi. Ziet hij iets van zijn gading, dan stort hij zich daar in een diepe glijvlucht op neer. Soms ook jaagt hij prooidieren op door dicht langs een struik te vliegen. Iets wat 'm vele bijnamen heeft be zorgd is zijn gewoonte om prooien aan de doorns van struiken te prikken! Zo legt hij voorraadkamers aan voor slechte tijden. Uit onderzoek is geble ken dat het voornamelijk mannetjes zijn die dat doen en dat deze gewoon te meer voorkomt in streken met kans op ongunstige weersomstandigheden (die het voedselvinden kunnen be moeilijken) dan in gebieden met ge woonlijk warme en droge zomers. Het mannetje zorgt tijdens broeden voor het voedsel van het vrouwtje en ook dan kan zo'n voorraadje goed van pas komen. Maar deze slimmigheid heeft de grauwe klauwier niet zo'p beste naam bezorgd Wat dacht u van Ne- gendoder. Rode wurger. Moordekster of Vinkenbijter? Tja, nu is het vinden van zo'n voorraadverzameling ook een weinig verheffend en zelfs wat luguber gezicht. Opgespiesde insek ten, die vaak nog urenlang met hun poten blijven bewegen en jonge vogels aan een grote doom geprikt, 't doet allemaal wat kannabalistisch aan Toch is de grauwe klauwier echt niet wreder dan welke andere willekeuri ge eter van leyende prooien. Maar een slechte naam ben je nu eenmaal sneller rijk dan kwijt! Marolle Ondanks de slechtere fi nanciële toestand zullen toch weer heel wat Nederlan ders in de vakantie warmere streken opzoeken. De meesten onder u hebben al lang van te voren voor een goede buur of een andere opvang voor het huisdier gezorgd, maar er zijn ook nog steeds mensen, die hun kat of hond, of papegaai, meenemen. I j Afgezien van de vraag, of de dieren i niet veel liever thuis blijven, dreigt er nog een aantal gevaren in de vorm van ziekten, die ook op de mens overdraagbaar zijn. Daarom bestaat er het voorschrift voor de meeste landen, dat uw huisdier een aantal weken tevoren moet zijn ingeent te gen bepaalde ziekten Waartegen de dieren ingeent moeten worden is af- hankelijk van het land, waar u naar toe gaat. maar de rabies-prik is er altijd bij. Hondsdolheid Hondsdolheid is de meer gebruikelij ke naam voor rabies. De reden is. dat deze ziekte voor het eerst bij honden werd geconstateerd. Het is een ver schrikkelijke ziekte, die tot de 'zoón- sen' behoort. D.w.z. ziekten, die ook op de mens overdraagbaar zijn, ge- I woon besmettelijk zijn voor de mens dus. Het verloop is gruwelijk Het besmette dier valt, letterlijk dol. alles en iedereen aan. om daarna in een paar dagen te sterven Hoewel de ziekte bij honden werd j geconstateerd, zijn nagenoeg alle zoogdieren te besmetten met rabies. Ook runderen, en ook uw kat. Vos Uitgebreide onderzoekingen hebben uitgewezen, dat de vos de belangrijk ste besmettingsbron voor de honds- I dolheid is. Als we de kaart van Europa bekijken, waarop het aantal rabiesge- v«llen is aangetekend, dan zien we, I dai. de grens juist langs ons land loopt en dan zo zuidelijker via België. Lu xemburg en Frankrijk. Deze grens loopt nagenoeg parallel met de bosrij ke streken. De Ardennen en Vogezen. alsmede Zuid-Frankrijk en Spanje vertonen op deze kaart veel zwarte stippen - die besmette dieren aange ven - terwijl Oostelijk Europa op sommige plaatsen bijna helemaal zwart ziet Omdat de vos gezien wordt als de belangrijkste besmettingsbron, wordt het dier ook te vuur en te zwaard bestreden. Overigens is dit niets nieuws, want al eeuwenlangis Reintje de Vos de grote boosdoener, die zo sluw was, dat hij alle kippen van de boeren wegpikte. Door zijn roofdier- schap en de daarmee gepaard gaande eigenschappen van snelheid en wend baarheid, was Reintje ook al een geliefd jachtobject. Nu komt daar dan nog bij. dat de jager een goed werk doet als hij een vos doodt, omdat daarmee het rabiesgevaar wordt be streden. Tegenstanders, zoals onderzoekers van Kritisch Faunabeheer, hebben daar geheel andere gedachten over. Zij stellen, dat een vos de beschikking dient te hebben over een bepaald territorium om zijn voedsel te zoeken. De grootte van dat territorium hangt af van het voedselaanbod en ook van het aantal concurrerende vossen dat in de omgeving verblijft. Invasie Indien dus in een bepaald gebied nagenoeg alle vossen morden afge schoten, veroorzaakt dit een ware invasie van vossen uit dichter bevolk te streken. De vossen zullen dus. volgens Kritisch Faunabeheer, als er in Nederland bijna geen dieren meer zijn, vanuit andere streken binnenko men. In dit geval zullen de vossen uit het oosten, waar aanzienlijk meer besmette dieren verblijven, naar de van meer prooidieren voorziene ge deelten van Nederland trekken. Door het afschieten wordt de invasie van mogelijk besmette dieren dus vergroot. Hetgeen een zeer aanvaard bare stelling is, die voor Kritisch Faunabeheer dan ook aanleiding is geweest er een speciaal symposium aan te wijden. Ook zijn er biologen, die aannemen, dat de situatie zichzelf wel regelt. Helaas wordt hierbij voorbijgegaan aan het feit, dat er in ons land geen enkele normale populatie meer be staat. Alles is geregeld, ook het aantal dieren in de 'vrije natuur'' de Veluwe b.v De vos heeft in dit gereguleerde gebied dan ook geen natuurlijke vij anden. hetgeen een ongelijke verhou ding ook weer bevordert. Inentingen Een 'dolle' hond Hoewel wetenschappelijk vaststaat, dat de vos de grootste infectiebron voor hondsdolheid in Nederland is. zijn er ook andere bronnen. Op de eerste plaats is het levensgevaarlijk uw huisdier zonder de vereiste inen tingen mee te nemen naar het buiten land. De kans op besmetting van het dier is groter dan u denkt en daardoor lopen u en uw kinderen eveneens gevaar. Een ander gevaar bestaat uit de dikwijls zo zielige dieren, die in uw vakanliegebied regelmatig om voed sel komen bedelen en dan uit mede lijden worden meegenomen naar Ne derland. Een dergelijk binnengesmokkeld hondje was enige jaren geleden oor zaak van de dood van 5 mensen en niet minder dan 8 dieren. Neem daar om nooit een dier uit het buitenland mee. ook niet als hel voorzien is van een aantal papieren, die er vertrou wenwekkend uitzien. Natuurlijk is het een goede daad de zielige dieren in het buitenland te eten te geven, hoewel het voor de dieren dikwijls slechts uitstel van executie is. Vergeet echter nooit, dat juist in die streken een uiterste hygië ne noodzakelijk is. Laat u niet likken door een vriendelijke hond, was uw handen na aanraking en vooral ver zorg iedere krab- of bijtwond zorgvul dig. Paniek Er is geen reden voor paniek, geluk kig heeft men in ons land de zaak redelijk in de hand. maar we willen het ook zo houden. Het is altijd zaak in de omgang met dieren voorzichtig te zijn. Let maar eens op hoe voor zichtig uw dierenarts is bij het hante ren van b.v. katten en hoe zorgvuldig hij een eventuele krab van de kat verzorgt. Wat rabies betreft kan gelukkig wor den gemeld, dat er grote vooruitgang is geboekt in de bestrijding. Indien u tot voor kort nog een flink aantal bijzonder pijnlijke injecties in de navelstreek moest ondergaan, als u verdacht werd besmet te zijn, thans is ook dat eenvoudiger. Enkele prik jes in een aanzienlijk minder pijnge- voelig deel van uw lichaam zijn voldoende. En de vos? Wel ook voor de vos is er verbetering. Er is thans een serum dat oraal kan worden toegediend, d.w.z. de vos kan het gewoon innemen zoals u uw aspirientje inneemt Maar. zult u zeggen, hoe geef je een vos een aspirientje. Ook daar hebben de vindingrijke wetenschappers weer wat. op gevonden Zoals bekend is de vos verzot op kippen. De grote slachterijen leveren de kippenkop pen, die geprepareerd worden met het serum Er wordt een smaakmaker aan toegevoegd en deze koppen worden met graagte door de vossen geconsu meerd. Tot het laatste drupje van het serum likken zij door de smaakmaker met plezier op. Eigenlijk kan dan iedereen tevreden zijn. Ook de vos, want die behoeft niet meer te worden afgeschoten, omdat hij misschien besmet is met rabies Als hij tenminste de geprepareerde kippekop heeft opgegeten. M de Klerk iDoor Siem Leeuwenkam) Met de komst van de nieuwe Mazda 626 wil dit Japanse merk zich wat meer wijden aan het bovenste gedeel- Lawaai te van de middenklasse-wagens, zonder dat daar direct de bijbehorende prijs voor hoeft te worden betaald. De kwaliteit is inmiddels al meermalen gebleken door inter nationale prijzen in Amerika en Japan. In beide gevallen werd de 626 Auto van het Jaar. lever een simpele draaiknop en dan traploos graag. De wereldauto voor de jaren '80 is in drie versies te leveren: coupé, vier- deurs sedan en vijfdeurs hatchback We hebben de middelste getest in de GLX-uitvoenng. die voor f21 995 op de prijslijst staat. En die prijs is zó scherp dat er levertijden zijn ontstaan. Dat is natuurlijk iets waar je als importeur moeite mee moet hebben bij het inslapen. Het is eigenlijk een droom te mooi om waar te zijn. Maar als je wakker wordt, staan die klanten dan nóg op de stoep'' Er is elders keus genoeg, hoewel oordcel na lezing Het voordeel van een sedan is, althans bij deze Mazda, het behoud van de vele pluspunten van de hatchback zonder de meerprijs daarvoor te betalen. De kofferbak blijft namelijk even groot, de ach terbank is deelbaar en neer te klap pen Het enige dat ontbreekt is de doorlopende laadruimte vanaf de voorstoelleuningen tot zo'n 30 cen timeter voor de kofferrand. Dat heb je in de hatchback wel. Een grappig voordeel van het neerklappen van een gedeelte van de achterbank is het vervoer van een slapend kind als 's avonds de terugreis wordt aanvaard Een flinke reiswieg steek je ook in de lengterichting makke lijk weg. De bak heeft voor een groot deel geen opstaande rand omdat die vastzit aan de kofferdek sel. noeg plaats vinden om zich comfor tabel te laten vervoeren. De zitkwa- liteit komt overeen met een kloek formaat huiskamerfauteuil. Dat zegt helaas ook wat over de zijde lingse steun. Die heb je in huis niet zo .nodig, maar in een auto wel. En dat moeten we in deze Mazda ont beren. De zit achterin is voldoende; je zit niet met gestrekte benen, maar opgevouwen is ook anders. Achter het stuur gezeten is het zicht op de pronte en duidelijke meters goed. niet in de laatste plaats door het grote open stuur wiel. Die twee extra „gripbuiten" hoeven niet en de claxon mag blij ven waar hij hoort. Sturen gaat prima onder de meeste omstandig heden, het langzame werk vereist wat gewenning en kracht- Het zicht naar de meeste kanten is behoor lijk. Alleen bij straathoeken is het naar opzij beperkt door de stand en dikte van de zijruitstijlen. autovaria Comfort Maar er is meer waarom men een auto koopt dan alleen de laadruim te, zij het dat die voor velen wel van doorslaggevende betekenis kan zijn. De 626 is verder ook behoorlijk ruim Vier volwassenen kunnen ge- Voor wat extra comfort zitten er aan de portieren armsleunen. Die zijn echter te laag aangebracht en door de breedte van het interieur niet eenvoudig te bereiken. De af- legmogelijkheden zijn: gedeelde dashboardplank, afsluitbaar kast je. klein vak in middenconsole en twee portiervakken. De verfrissing in het interieur dan wel de verwar ming ervan is goed doseerbaar. De ventilator heeft twee eigenaardige knopjes voor hard en zacht in de standen 0 tot en met 4. Geen mak kelijke oplossing die drukknopjes, De motor van deze Mazda 626 is kort gezegd wat lawaaiig en geeft de nodige bibbers door. Over trek kracht en soepelheid niets dan lof. wat ook geldt voor het vooruitscha- kelen. Achteruit is stukken minder Slechts af en toe lukt het om in één keer in te schakelen. De motor zelf is in vergelijking met vorige types geheel gewijzigd. Uit het blok met een inhoud van 1517 cc. verdeeld over de vier cilinders, komt een maximum vermogen van 80 pk. Je kunt met het voorhanden zijnde koppel heel vlot tot boven de 100 km per uur komen, verder pittig doortrekken is daarna niet meer zo eenvoudig. De topsnelheid ligt te gen de 160 km per uur en wordt er redelijk doorgereden dan is een ver bruik van 1:11 het gevolg. De wegligging van de 626 is goed en het onderstel zorgt voor een rustge vend vervoer, waarbij het bochten gedrag tamelijk voorspelbaar blijft. Het onderstuur in de bocht gaat eenvoudig over door gas losla ten, zij het dat de mate van over stuur dan wel geprononceerder dan normaal optreedt. De auto ademt door het veelvuldig toegepaste, in dit geval donkerblau we, velours voor de bekleding rond om een sfeer van weldadige luxe Gelukkig is dat geen uiterlijke schijn Dat zijn we bij auto's uit Japan menigmaal tegengekomen Veel toeters en bellen en een mooi stofje als vlag op een technische modderschuit zogezegd De tegen waarde bij de 626 ligt behoorlijk hoog. En het is dan ook merkwaar dig dat er meer vraag is naar de 2-liter Die is in de kale uitvoering bij de sedan net zo duur als de duurste 1.6. Terwijl de 1,6-llter zijn partij in prijs en prestatie net zo goed meeblaast. De importeur weet nu al dat er tot en met juli zeker 7000 van verkocht zijn. En dat is bij het eerdergenoemde inslapen toch ook een prettig idee. Door Jan de Vos) De kojiers van auto's uit dc middenklasse krijgen er een nieuwe Alfa Itomeo-keus bij: de Alfa 33, een auto tussen de Sud en de Giulietta. De benaming '33' is naar een illustere voorganger: de racewagen type 33 met V8, 2 liter motor uit 1965, De 33 zal in drie uitvoeringen op de markt verschijnen: de 1.3, de 1,5 en de 1,5 Gouden Klavertje Vier. De grote stylistische vondst noemt Alfa een vijfde deur en toch gëën rechte achterkant'. 'Centro Stile'. Alfa's ontwerpstudio in Turijn, heeft dat zo uitgedacht. De Alfa 33 heeft een sterk naar beneden neigende neus en een hoge achterkant. De buitenmaten zijn gema tigd: 4 inetei lang, maar dank zij de mogelijkheid om de achterrugleuning in twee afzonderlijke symmetrische delen naar beneden te kunnen klappen, is er een soepele bagageruimte ontstaan Met de bedieningshendels is het zo dat de voorpassa gier ze ook (voor een groot deeli gemakkelijk kan bedienen. De instrumenten blyven overigens steeds goed afleesbaar omdat ze samen met het stuur 1 hoogte kunnen worden versteld,. De wielophanging is echt 'Alfistisch': voor de onafhan kelijke McPherson met de automatische stuurcorrec- tie. achter een starre achteras. Prestaties: 160-170 km per uur dank zij de 68- en 85-pk motoren, en voor de 1.5-uitvoering 1 liter op de 17.8ikm bij een constante snelheid van 90 km per uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7