3RAUWE KLAUWIER
Vakantiegevaren
Een gemaskerde bandiet
Een andere Alfa Romeo
NEEM GEEN RISICO
Mazda 626 sedan: luxe
voor een scherpe prijs
PZC/
dierelantijnen
INSDAG 31 MEI 1983
n het uiterste topje van een grote meidoornstruik blikt hij om zich heen. Zeer op z'n gemak.
,zo te zien, wat veren poetsend en een keertje met de rechterpoot achter de kop krabbend,
iet mannetje van een grauwe klauwier, op een zonnige Tweede Pinksterdag. Wat wil je als
ogelaar nog meer? Want een gewone verschijning is deze vogel allerminst. Voor mij was het
n elk geval een fiks aantal jaren geleden dat ik er een zag!
in het begin van de jaren zestig waren
het er niet veel meer dan vijftig en zo
halverwege de jaren zeventig rond de
honderdvijftig. En al lijkt dat een
kleine opleving, het aantal neemt met
toe. De afname is vastgesteld voor de
hele noordwesthoek van het broedge
bied (Scandinavië. Noord-Duitsland,
Zuid-Engeland. Noordwest-Frankrijk
en België).
Het broedgebied schijnt naar het oos
ten toe in te krimpen. Terug naar
waar ze vandaan komen? Wie zal 't
zeggen? De oorzaken zijn niet erg
duidelijk. Zoals vele soorten staat ook
de grauwe klauwier bloot aan bedrei
gingen van verkeer, recreatie, gebruik
pesticiden (vandaar wellicht het diep
tepunt in de zestiger jaren), verminde
ring van geschikte broedgebieden en
afschot en vangst in de Middellandse
Zeegebieden. Waarschijnlijk is het
een combinatie van al die factoren én
van ons onbekende veranderingsfac
toren in de overwinteringsgebieden
die voor de teruggang zorgen.
zag 'm al van verre zitten, in z'n
enmerkende rechte houding, zoals
Dofvogels dat ook doen. Maar daar-
lee is de grauwe klauwier niet te
erwarren. Hij ziet er wel vrij robuust
it. maar lijkt groter dan hy is. Onge-
eer driekwart van de grootte van een
jster, meer haalt-ie niet. Maar wat hij
postuur tekort komt, wordt door
ji uitmonstering goedgemaakt,
'ant in tegenstelling tot wat zijn
aam aangeeft, is de grauwe klauwier
erre van grauw. Integendeel, het is
en prachtvogel (zeker in een Pink-
terzonnetjeli. Een blauwgrijze boven
op. nek en achterhals; rug en schou-
ers prachtig diep roodbruin, grijze
n zwarte staart met wit aan de
ijkanten. Roodbruine vleugels met
ilnzwarte slagpennen en een witte
nderkant met een rossige gloed. Op
e grote gebogen donkergrijze snavel
net zijn venijnige haakpuntje sluit
en brede zwarte streep door het oog
an, waardoor het lijkt alsof de vogel
zwart masker op heeft. Het vrouw-
je is minder opvallend getekend en
eel egaler bruin met dwarsstreepjes
borst en buik.
ien aantal malen liet de grauwe klau
wier z'n doordringende lokroep 'gèh'
loren. Of er ook een dame in het spel
was weet ik niet. want op zeker mo-
nent vloog hij op en verdween achter
:en dicht duinstruweel, 't Kan heel
joed zijn dat het nog een doortrekker
was, maar elke vogelaar hoopt bij zo'n
waarneming 'dat het een broedgeval
wordt'. De omgeving, een uitgestrekt
en niet vrij toegankelijk duingebied,
leent er zich in elk geval goed voor.
Zomervogel
Ja, volgens de boekjes houdt de grau-
klauwier van een zonnig land
schap. „Dan moet-ie hier niet zijn",
loor ik u denken. Nu. wat het zonnige
betreft hebt u wel gelijk, maar u moet
dat niet al te letterlijk nemen. Met
!o'n type landschap bedoelt men
apen terreinen met kleine bosjes van
,'ooral doornstruiken, dichte, doorni-
;e wegbeplantingen en dergelijke,
daar toch: de grauwe klauwier stamt
n familie van warmteminners.
den veronderstelt dat hij van tropi
sche afkbmst is en zich vanuit het
oosten over Europa heeft uitgebreid.
)ie herkomst kan echter zowel uit
ropisch Afrika als Azie zijn, want in
beide werelddelen komen sterk op
deze vogel lijkende familieleden voor.
jHet is een zomervogel bij uitstek, die
lot de laatste aankomers behoort.
'Meestal is hel al ver in mei als hij
!hier verschijnt. Hij heeft er dan al
een reis van minstens negenduizend
kilometer opzitten.
Uit terugmeldingen van geringde vo
gels is gebleken, dat de trek in de
herfst oost-zuidoost verloopt via Ita
lië. Griekenland. Syrië, Libanon en
Noord-Egypte naar de overwinte
ringsgebieden. In Oost- en Zuid-
Afrika. Vreemd genoeg nemen ze dus
niet, zoals vele andere soorten, de
kortste weg via Spanje naar Noord-
Afrika en zo verder naar het zuiden.
Zelfs de grauwe klauwieren die in
Noordwest-Spanje broeden (de zuid
grens van het verspreidingsgebied in
Europa) kiezen niet voor die weg maar
gaan ook via de oostelijke 'omweg'.
Sommige onderzoekers zien in het
volgen van die trekweg een bevesti
ging van hun veronderstelling dat de
grauwe klauwier Europa vanuit het
zuidoosten heeft bevolkt.
Afnemend
De grauwe klauwier heeft het moeilijk
de laatste halve eeuw. Op veel plaat
sen is hij als broedvogel al verdwenen.
Omstreeks 1950 schatte men het aan
tal paren nog op vier- tot vijfhonderd;
De verspreiding van de grauwe klau
wier over ons land beperkt zich nu in
hoofdzaak tot de 'warme en zonnige'
duingebieden, de zandgebieden in
Noord-Brabant, Limburg, de Veluwe,
Drente en de oostrand van Overijssel
en Gelderland. Onze provincie tekent
voor wat het aantal broedparen be
treft voor niet meer dan een handvol.
Ook hier was de soort vroeger alge
mener.
Rond de oorlogsjaren waren er broed-
gevallen bekend van Schouwen.
Noord- en Zuid-Beveland, Walcheren
en Oost- en West-Zeeuwsch-
Vlaanderen. Het broeden van de grau
we klauwier in (meidoorn)heggen
langs dijken en wegen is een onbe
kend verschijnsel geworden. Dat be
perkt zich nu tot de duingebieden van
Schouwen en Walcheren waar ze in
doornige struiken hun stevige, vrij
grote nesten bouwen. Loopt alles
voorspoedig dan worden er gemiddeld
vier tot zes jongen grootgebracht
Voorraadkamers
Tot slot iets over het voedsel. Ze zijn
gek op grotere insekten, zoals hom
mels. bijen, wespen, kevers, vlinders
en sprinkhanen. Maar ook amfibieën,
muizen, jonge vogels, wormen en slak
ken gaan er met graagte in. Rechtop
in het uiterste topje van een struik
gezeten kijkt de grauwe klauwier uit
naar een prooi. Ziet hij iets van zijn
gading, dan stort hij zich daar in een
diepe glijvlucht op neer.
Soms ook jaagt hij prooidieren op
door dicht langs een struik te vliegen.
Iets wat 'm vele bijnamen heeft be
zorgd is zijn gewoonte om prooien aan
de doorns van struiken te prikken! Zo
legt hij voorraadkamers aan voor
slechte tijden. Uit onderzoek is geble
ken dat het voornamelijk mannetjes
zijn die dat doen en dat deze gewoon
te meer voorkomt in streken met kans
op ongunstige weersomstandigheden
(die het voedselvinden kunnen be
moeilijken) dan in gebieden met ge
woonlijk warme en droge zomers. Het
mannetje zorgt tijdens broeden voor
het voedsel van het vrouwtje en ook
dan kan zo'n voorraadje goed van pas
komen. Maar deze slimmigheid heeft
de grauwe klauwier niet zo'p beste
naam bezorgd Wat dacht u van Ne-
gendoder. Rode wurger. Moordekster
of Vinkenbijter? Tja, nu is het vinden
van zo'n voorraadverzameling ook
een weinig verheffend en zelfs wat
luguber gezicht. Opgespiesde insek
ten, die vaak nog urenlang met hun
poten blijven bewegen en jonge vogels
aan een grote doom geprikt, 't doet
allemaal wat kannabalistisch aan
Toch is de grauwe klauwier echt niet
wreder dan welke andere willekeuri
ge eter van leyende prooien. Maar
een slechte naam ben je nu eenmaal
sneller rijk dan kwijt!
Marolle
Ondanks de slechtere fi
nanciële toestand zullen
toch weer heel wat Nederlan
ders in de vakantie warmere
streken opzoeken. De meesten
onder u hebben al lang van te
voren voor een goede buur of
een andere opvang voor het
huisdier gezorgd, maar er zijn
ook nog steeds mensen, die
hun kat of hond, of papegaai,
meenemen. I
j Afgezien van de vraag, of de dieren
i niet veel liever thuis blijven, dreigt er
nog een aantal gevaren in de vorm
van ziekten, die ook op de mens
overdraagbaar zijn. Daarom bestaat
er het voorschrift voor de meeste
landen, dat uw huisdier een aantal
weken tevoren moet zijn ingeent te
gen bepaalde ziekten Waartegen de
dieren ingeent moeten worden is af-
hankelijk van het land, waar u naar
toe gaat. maar de rabies-prik is er
altijd bij.
Hondsdolheid
Hondsdolheid is de meer gebruikelij
ke naam voor rabies. De reden is. dat
deze ziekte voor het eerst bij honden
werd geconstateerd. Het is een ver
schrikkelijke ziekte, die tot de 'zoón-
sen' behoort. D.w.z. ziekten, die ook
op de mens overdraagbaar zijn, ge-
I woon besmettelijk zijn voor de mens
dus. Het verloop is gruwelijk Het
besmette dier valt, letterlijk dol. alles
en iedereen aan. om daarna in een
paar dagen te sterven
Hoewel de ziekte bij honden werd
j geconstateerd, zijn nagenoeg alle
zoogdieren te besmetten met rabies.
Ook runderen, en ook uw kat.
Vos
Uitgebreide onderzoekingen hebben
uitgewezen, dat de vos de belangrijk
ste besmettingsbron voor de honds-
I dolheid is. Als we de kaart van Europa
bekijken, waarop het aantal rabiesge-
v«llen is aangetekend, dan zien we,
I dai. de grens juist langs ons land loopt
en dan zo zuidelijker via België. Lu
xemburg en Frankrijk. Deze grens
loopt nagenoeg parallel met de bosrij
ke streken. De Ardennen en Vogezen.
alsmede Zuid-Frankrijk en Spanje
vertonen op deze kaart veel zwarte
stippen - die besmette dieren aange
ven - terwijl Oostelijk Europa op
sommige plaatsen bijna helemaal
zwart ziet
Omdat de vos gezien wordt als de
belangrijkste besmettingsbron, wordt
het dier ook te vuur en te zwaard
bestreden. Overigens is dit niets
nieuws, want al eeuwenlangis Reintje
de Vos de grote boosdoener, die zo
sluw was, dat hij alle kippen van de
boeren wegpikte. Door zijn roofdier-
schap en de daarmee gepaard gaande
eigenschappen van snelheid en wend
baarheid, was Reintje ook al een
geliefd jachtobject. Nu komt daar dan
nog bij. dat de jager een goed werk
doet als hij een vos doodt, omdat
daarmee het rabiesgevaar wordt be
streden.
Tegenstanders, zoals onderzoekers
van Kritisch Faunabeheer, hebben
daar geheel andere gedachten over.
Zij stellen, dat een vos de beschikking
dient te hebben over een bepaald
territorium om zijn voedsel te zoeken.
De grootte van dat territorium hangt
af van het voedselaanbod en ook van
het aantal concurrerende vossen dat
in de omgeving verblijft.
Invasie
Indien dus in een bepaald gebied
nagenoeg alle vossen morden afge
schoten, veroorzaakt dit een ware
invasie van vossen uit dichter bevolk
te streken. De vossen zullen dus.
volgens Kritisch Faunabeheer, als er
in Nederland bijna geen dieren meer
zijn, vanuit andere streken binnenko
men. In dit geval zullen de vossen uit
het oosten, waar aanzienlijk meer
besmette dieren verblijven, naar de
van meer prooidieren voorziene ge
deelten van Nederland trekken.
Door het afschieten wordt de invasie
van mogelijk besmette dieren dus
vergroot. Hetgeen een zeer aanvaard
bare stelling is, die voor Kritisch
Faunabeheer dan ook aanleiding is
geweest er een speciaal symposium
aan te wijden.
Ook zijn er biologen, die aannemen,
dat de situatie zichzelf wel regelt.
Helaas wordt hierbij voorbijgegaan
aan het feit, dat er in ons land geen
enkele normale populatie meer be
staat. Alles is geregeld, ook het aantal
dieren in de 'vrije natuur'' de Veluwe
b.v De vos heeft in dit gereguleerde
gebied dan ook geen natuurlijke vij
anden. hetgeen een ongelijke verhou
ding ook weer bevordert.
Inentingen
Een 'dolle' hond
Hoewel wetenschappelijk vaststaat,
dat de vos de grootste infectiebron
voor hondsdolheid in Nederland is.
zijn er ook andere bronnen. Op de
eerste plaats is het levensgevaarlijk
uw huisdier zonder de vereiste inen
tingen mee te nemen naar het buiten
land. De kans op besmetting van het
dier is groter dan u denkt en daardoor
lopen u en uw kinderen eveneens
gevaar.
Een ander gevaar bestaat uit de
dikwijls zo zielige dieren, die in uw
vakanliegebied regelmatig om voed
sel komen bedelen en dan uit mede
lijden worden meegenomen naar Ne
derland.
Een dergelijk binnengesmokkeld
hondje was enige jaren geleden oor
zaak van de dood van 5 mensen en
niet minder dan 8 dieren. Neem daar
om nooit een dier uit het buitenland
mee. ook niet als hel voorzien is van
een aantal papieren, die er vertrou
wenwekkend uitzien.
Natuurlijk is het een goede daad de
zielige dieren in het buitenland te
eten te geven, hoewel het voor de
dieren dikwijls slechts uitstel van
executie is. Vergeet echter nooit, dat
juist in die streken een uiterste hygië
ne noodzakelijk is. Laat u niet likken
door een vriendelijke hond, was uw
handen na aanraking en vooral ver
zorg iedere krab- of bijtwond zorgvul
dig.
Paniek
Er is geen reden voor paniek, geluk
kig heeft men in ons land de zaak
redelijk in de hand. maar we willen
het ook zo houden. Het is altijd zaak
in de omgang met dieren voorzichtig
te zijn. Let maar eens op hoe voor
zichtig uw dierenarts is bij het hante
ren van b.v. katten en hoe zorgvuldig
hij een eventuele krab van de kat
verzorgt.
Wat rabies betreft kan gelukkig wor
den gemeld, dat er grote vooruitgang
is geboekt in de bestrijding. Indien u
tot voor kort nog een flink aantal
bijzonder pijnlijke injecties in de
navelstreek moest ondergaan, als u
verdacht werd besmet te zijn, thans
is ook dat eenvoudiger. Enkele prik
jes in een aanzienlijk minder pijnge-
voelig deel van uw lichaam zijn
voldoende.
En de vos? Wel ook voor de vos is er
verbetering. Er is thans een serum dat
oraal kan worden toegediend, d.w.z.
de vos kan het gewoon innemen zoals
u uw aspirientje inneemt
Maar. zult u zeggen, hoe geef je een
vos een aspirientje. Ook daar hebben
de vindingrijke wetenschappers weer
wat. op gevonden Zoals bekend is de
vos verzot op kippen. De grote
slachterijen leveren de kippenkop
pen, die geprepareerd worden met het
serum Er wordt een smaakmaker aan
toegevoegd en deze koppen worden
met graagte door de vossen geconsu
meerd. Tot het laatste drupje van het
serum likken zij door de smaakmaker
met plezier op.
Eigenlijk kan dan iedereen tevreden
zijn. Ook de vos, want die behoeft niet
meer te worden afgeschoten, omdat
hij misschien besmet is met rabies
Als hij tenminste de geprepareerde
kippekop heeft opgegeten.
M de Klerk
iDoor Siem Leeuwenkam)
Met de komst van de nieuwe Mazda 626 wil dit Japanse
merk zich wat meer wijden aan het bovenste gedeel- Lawaai
te van de middenklasse-wagens, zonder dat daar direct de
bijbehorende prijs voor hoeft te worden betaald. De
kwaliteit is inmiddels al meermalen gebleken door inter
nationale prijzen in Amerika en Japan. In beide gevallen
werd de 626 Auto van het Jaar.
lever een simpele draaiknop en dan
traploos graag.
De wereldauto voor de jaren '80 is in
drie versies te leveren: coupé, vier-
deurs sedan en vijfdeurs hatchback
We hebben de middelste getest in
de GLX-uitvoenng. die voor f21 995
op de prijslijst staat. En die prijs is
zó scherp dat er levertijden zijn
ontstaan. Dat is natuurlijk iets
waar je als importeur moeite mee
moet hebben bij het inslapen. Het is
eigenlijk een droom te mooi om
waar te zijn. Maar als je wakker
wordt, staan die klanten dan nóg op
de stoep'' Er is elders keus genoeg,
hoewel oordcel na lezing
Het voordeel van een sedan is,
althans bij deze Mazda, het behoud
van de vele pluspunten van de
hatchback zonder de meerprijs
daarvoor te betalen. De kofferbak
blijft namelijk even groot, de ach
terbank is deelbaar en neer te klap
pen Het enige dat ontbreekt is de
doorlopende laadruimte vanaf de
voorstoelleuningen tot zo'n 30 cen
timeter voor de kofferrand. Dat heb
je in de hatchback wel. Een grappig
voordeel van het neerklappen van
een gedeelte van de achterbank is
het vervoer van een slapend kind
als 's avonds de terugreis wordt
aanvaard Een flinke reiswieg steek
je ook in de lengterichting makke
lijk weg. De bak heeft voor een
groot deel geen opstaande rand
omdat die vastzit aan de kofferdek
sel.
noeg plaats vinden om zich comfor
tabel te laten vervoeren. De zitkwa-
liteit komt overeen met een kloek
formaat huiskamerfauteuil. Dat
zegt helaas ook wat over de zijde
lingse steun. Die heb je in huis niet
zo .nodig, maar in een auto wel. En
dat moeten we in deze Mazda ont
beren. De zit achterin is voldoende;
je zit niet met gestrekte benen,
maar opgevouwen is ook anders.
Achter het stuur gezeten is het
zicht op de pronte en duidelijke
meters goed. niet in de laatste
plaats door het grote open stuur
wiel. Die twee extra „gripbuiten"
hoeven niet en de claxon mag blij
ven waar hij hoort. Sturen gaat
prima onder de meeste omstandig
heden, het langzame werk vereist
wat gewenning en kracht- Het zicht
naar de meeste kanten is behoor
lijk. Alleen bij straathoeken is het
naar opzij beperkt door de stand en
dikte van de zijruitstijlen.
autovaria
Comfort
Maar er is meer waarom men een
auto koopt dan alleen de laadruim
te, zij het dat die voor velen wel van
doorslaggevende betekenis kan
zijn. De 626 is verder ook behoorlijk
ruim Vier volwassenen kunnen ge-
Voor wat extra comfort zitten er
aan de portieren armsleunen. Die
zijn echter te laag aangebracht en
door de breedte van het interieur
niet eenvoudig te bereiken. De af-
legmogelijkheden zijn: gedeelde
dashboardplank, afsluitbaar kast
je. klein vak in middenconsole en
twee portiervakken. De verfrissing
in het interieur dan wel de verwar
ming ervan is goed doseerbaar. De
ventilator heeft twee eigenaardige
knopjes voor hard en zacht in de
standen 0 tot en met 4. Geen mak
kelijke oplossing die drukknopjes,
De motor van deze Mazda 626 is
kort gezegd wat lawaaiig en geeft de
nodige bibbers door. Over trek
kracht en soepelheid niets dan lof.
wat ook geldt voor het vooruitscha-
kelen. Achteruit is stukken minder
Slechts af en toe lukt het om in één
keer in te schakelen. De motor zelf
is in vergelijking met vorige types
geheel gewijzigd. Uit het blok met
een inhoud van 1517 cc. verdeeld
over de vier cilinders, komt een
maximum vermogen van 80 pk. Je
kunt met het voorhanden zijnde
koppel heel vlot tot boven de 100
km per uur komen, verder pittig
doortrekken is daarna niet meer zo
eenvoudig. De topsnelheid ligt te
gen de 160 km per uur en wordt er
redelijk doorgereden dan is een ver
bruik van 1:11 het gevolg.
De wegligging van de 626 is goed en
het onderstel zorgt voor een rustge
vend vervoer, waarbij het bochten
gedrag tamelijk voorspelbaar
blijft. Het onderstuur in de bocht
gaat eenvoudig over door gas losla
ten, zij het dat de mate van over
stuur dan wel geprononceerder
dan normaal optreedt.
De auto ademt door het veelvuldig
toegepaste, in dit geval donkerblau
we, velours voor de bekleding rond
om een sfeer van weldadige luxe
Gelukkig is dat geen uiterlijke
schijn Dat zijn we bij auto's uit
Japan menigmaal tegengekomen
Veel toeters en bellen en een mooi
stofje als vlag op een technische
modderschuit zogezegd De tegen
waarde bij de 626 ligt behoorlijk
hoog. En het is dan ook merkwaar
dig dat er meer vraag is naar de
2-liter Die is in de kale uitvoering
bij de sedan net zo duur als de
duurste 1.6. Terwijl de 1,6-llter zijn
partij in prijs en prestatie net zo
goed meeblaast. De importeur weet
nu al dat er tot en met juli zeker
7000 van verkocht zijn. En dat is bij
het eerdergenoemde inslapen toch
ook een prettig idee.
Door Jan de Vos)
De kojiers van auto's uit dc middenklasse krijgen er
een nieuwe Alfa Itomeo-keus bij: de Alfa 33, een
auto tussen de Sud en de Giulietta. De benaming '33' is
naar een illustere voorganger: de racewagen type 33
met V8, 2 liter motor uit 1965, De 33 zal in drie
uitvoeringen op de markt verschijnen: de 1.3, de 1,5 en
de 1,5 Gouden Klavertje Vier.
De grote stylistische vondst noemt Alfa een vijfde deur
en toch gëën rechte achterkant'. 'Centro Stile'. Alfa's
ontwerpstudio in Turijn, heeft dat zo uitgedacht.
De Alfa 33 heeft een sterk naar beneden neigende neus
en een hoge achterkant. De buitenmaten zijn gema
tigd: 4 inetei lang, maar dank zij de mogelijkheid om
de achterrugleuning in twee afzonderlijke
symmetrische delen naar beneden te kunnen klappen,
is er een soepele bagageruimte ontstaan
Met de bedieningshendels is het zo dat de voorpassa
gier ze ook (voor een groot deeli gemakkelijk kan
bedienen. De instrumenten blyven overigens steeds
goed afleesbaar omdat ze samen met het stuur 1
hoogte kunnen worden versteld,.
De wielophanging is echt 'Alfistisch': voor de onafhan
kelijke McPherson met de automatische stuurcorrec-
tie. achter een starre achteras.
Prestaties: 160-170 km per uur dank zij de 68- en 85-pk
motoren, en voor de 1.5-uitvoering 1 liter op de 17.8ikm
bij een constante snelheid van 90 km per uur.