het paard van troje op het holland festival aanvallen van uitersten spectaculaire evenementen met geluid WILLEM DE RIDDER MONIEK TOEBOSCH i8;1TERDAG 28 MEI 1983 )e eerste afspraak blijkt voor een slecht gekozen tijdstip gemaakt. De Ridder is net terug uit Wenen, waar hij een project voor de Oostenrijkse radio heeft gedaan, de avond ervoor de Eindhovense voorronde voor de Nationale Salon voor Volksvlijt enthousiast uit de hand dopen. De Ridders Amsterdamse woning zit vol met selftape-fans, over een uurtje moet de ve-uitzending van de Radiolala Salon vanuit Hilversum de lucht in en er moet nog ijlings ?n zetter voor het boekje De Ridder Retrospective worden gevonden. iVan onze kunstredactiei last is de kunstenaar-commentator n het Holland Festival 1983 geluk- vreemd, zo blijkt ook in de Hilver- imse VPRO-studio. Enkele minuten ior de uitzending doet De Ridder »r het eerst een graai in het stapel- binnengekomen cassettes van self- pers, er wordt ontspannen gebab- !d met enkele vaste cassetteleve- nciers en even later waaien de syn- jsizergeluiden de ether in. Het kon irempel nog wel hippietijd zijn. zo denkt uw verslaggever Alsof De dder geen explosie van spraakma- nde projecten voor het Holland estival voor hoeft te bereiden wor- >n in alle rust een achttiende-eeuws jlten in het Gooise bezichtigd-, tie dagen later in Groningen. De instenaar-commentator brengt een iênterend bezoek aan het Groninger tiseum, dat in juli en augustus een ote overzichtstentoonstelling aan :lem de Ridder wijdt. Met uiter- d een walkman op het hoofd an de bezoekers per spookhuiskar :or het museum, zo is de bedoeling, een andere ruimte worden dag-in- ig-uit de radiohoorspelen van De Idder ten gehore gebracht. „Alleen it al is een weekje Groningen sard", zo meldt de Hoofdpersoon rvend. ndelijk tijd voor een Goed Gesprek, 'bitterballen blijven onaangeroerd, c int De Ridder eet bewust, zoals hij k weinig opheeft met de westerse neeskunt. „Ik wil het best mogelij- materiaal in mijn lichaam stoppen, dat het zo helder mogelijk functio- ert". Van de zorgvuldig gekozen jaar worden voorzichtige trekjes ge- imen, want inhaleren zou al heie aal slecht zijn voor de astmatisch boren De Ridder. De meegekomen nsterdammer. die zich hult in de iam Peter Pontiac en tekeningen aakt voor De Ridder Retrospective: lij had verschrikkelijke zweren op |n benen. Maar hij had een volstrekt rtrouwen in zijn lichaam. Het is lemaal goed gekomen". dan de voortzetting van het keuken meidentoneel van het eind van de vorige eeuw. Als je ook op de Firato komt, dan zie je daar op de nieuwste apparatuur weer een quizshow, weel een ballet, weer een concert van Vival di, en zo gaat het maar door. We hebben het al duizend keer gezien en iedereen is er moe van. maar er is kennelijk geen alternatief'. reistheater De Ridder heeft het wat het gebruik van nieuwe apparatuur betreft, voor zien op de walkman en het zelf schep pen van geluid-op-cassette. „Die walkman was natuurlijk een logi sche consequentie van de miniaturi satie van de apparatuur. Ik ben al zeven, acht jaar bezig met experi menten voor draagbare apparatuur. Maar die was toen nog te groot, te lomp, te opzichtig, te slecht van kwaliteit en de koptelefoons waren gigantisch. Nu is die walkman waan zinnig succesvol, maar uitsluitend voor muziek. Het is toch verbijste rend, dat geen enkele kunstenaar er op komt om die nieuwe mogelijk heid, de miniatuur-geluidsbron waardoor je vrij mens wordt, om die als materiaal te gebruiken. Dus ben ik er mee begonnen, van: hier is het nieuwe theater, we hebben eindelijk geen gebouw meer nodig, dit is het nieuwe illusietheater, nu is de reali teit weer vrij". „Je hoeft niet te blijven zitten, je kunt ook opstaan, je kunt de markt op lopen het theater kan je overal naar toebrengen. Je kunt het ook nog met zijn tweeën beleven, want je kunt er twee koptelefoons in steken. En het belangrijkste is: de imitatoren de acteurs worden afgeschaft. Of wat nog belangrijker is. de schrijver wordt afgeschaft, want achter elke acteur zit een schrijver, die in eenzaamheid de woorden van die man probeert te verlevendigen en met emotie te la den", Aan de talrijke experimenten, die De Ridder de afgelopen jaren ondernam met de walkman, wordt deze zomer in het kader van het Holland Festival nog een reeks toegevoegd. Een lopend project is dat met een viertal casset tes. die hij enkele maanden geleden in samenwerking met het maandblad Avenue op de markt bracht onder het hoofd 'Avenue Reistheater'. ..Thuis draai je de A-kant. Dan krijg je een soort inleiding van de gids die jou gaat rondleiden op een reis die onge veer twee dagen en een nacht gaat duren. Dat is dus een behoorlijk lang stuk, maar ook een heel ingrijpend avontuur, dat je van elk punt in Nederland of België kunt starten. Dat is inclusief hotel je hebt er wat geld iIzburg tl Holland Festival lijkt met Wil de Ridder een paard van Troje in s te hebben gehaald, want de instenaar-commentator heeft niet «I op met het aanpassen van de uziek- en theatertraditie aan huidi- maatstaven. „Het is totaal onzin m te proberen de theater- en con- irlsituatic, die van het hof stamt, in lijd aan te passen. Dat vind ik elaehelijk! Als voorstellingen en mcerten toch gegeven moeten wor- dan het liefst in rok. En als er tn prachtig toneelstuk is met 15 «schillende decors maar mooi Itgelicht dan kom ik zeker kijken, immer dat er acteurs in staan, maar tlfs dat kan ik dan nog accepteren, aap je?" Kijk, het Salzburger Festival maakt iet de fout alles aan te willen pas- in. Die zijn uiterst consequent con- irvatief. In Salzburg wordt er bij oorbeeld gedemonstreerd door jon- eren, omdat zij geen kans krijgen in Salzburger Festspiele. Maar na- aurlijk krijgen zij geen kans! Het is onzin daar een kans te vragen, let is net zoiets als de legalisatie van larihuana: dat is tegelijkertijd toe- even dat die idioten aan de top het echt hebben om het te verbieden, ils jij zo nodig in de Salzburger cstspielc moet of in het Holland estival, dan is dat een erkennen van recht van bestaan van zulke estivals. Wat mij betreft heeft het echt van bestaan, maar dan wel in en zeer traditionele vorm". lallas voor nodig natuurlijk. een pas poort. enfin al die instructies krijg je ook". ballen schieten Regelrecht spectaculair lijkt de reeks gebeurtenissen te gaan worden, die De Ridder vanaf 12 juni vier keer in de Amsterdamse Stadsschouw burg plaats laat vinden. Zij het niet alleen vanwege het ge bruik van voor deze keer een draagbare radio „Het geluid van die voorstelling wordt uitgezonden door de VPRO en je mag de schouwburg alleen in als je een draagbare radio bij je hebt. Er komen absoluut geen acteurs aan te pas, het is puur alleen dat gebouw en het geluid en jezelf. Na de pauze is er dan post-art-art, een concert zeg maar. En om je enig idee te geven wat zich daar afspeelt onder andere is Honey-suckle Divine uit Cleveland. Ohio uitgenodigd en die speelt fluit op haar vagina. Dan komt verder Veronica Vera en dat hele concert is opgedragen aan Miss Annie Sprinkle, die een pionier-post art ar tieste is, mag ik wel zeggen. Dat is een van de weinige echt theatrale ouder wetse vaudevilles. Da's zo prachtig, dat dat kan. oooh Want ze schiet ook ballen tot ver achter in de zaal. ze rookt grote sigaren, grote fonteinen jaja en grote stofwolken kan ze ook maken. In Amerika is ze vrij bekend, ze is ook een new-born-christian Ja. het echte leven is dat hé!" junk Het spel staat centraal in De Ridders levensopvatting. „Er is een tijd ge weest, dat ik dacht van: tja, je bent nu een beetje ouder geworden, de vrouwen kwamen in het spel. je moet serieus carriere maken. Maar op een gegeven moment besefte ik. dat het totale onzin was. Ik heb er resoluut een punt achter gezet en sindsdien ben ik blijven spelen. En ik vermaak me uitstekend". Dat niet iedereen zich de luxe van een spelend leven kan veroorloven maakt geen indruk op De Ridder. „Jij zit toch ook te spelen, of niet. Ja. je kunt natuurlijk net doen of je niet speelt. De een vindt het aantrekkelijk om heel verstijfd te zijn, de ander voelt zich lekkerder als'ie voortdurend aan de junk is en daarmee moet strijden, een ander vindt het leuk om voortdu rend mensen te ondervragen, iedereen heeft zo z'n spel. Alleen wordt het nog leuker als je het spel voortdurend kunt veranderen. Wat me zeer interes seert is de toegenomen belangstelling voor sado-masochisme. waarin men sen in een seksueel spel want seks is er heel belangrijk bij meester en slaaf spelen. Ik denk dat dat een van de belangrijkste ontwikkelingen is in het theater, die je maar kunt beden ken. Je kunt de rollen ook wisselen en dan merk je wat het is om meester of slaaf te zijn". „Natuurlijk zie je, dat mensen zich voortdurend weer in nieuwe ontwik kelingen vast proberen te zetten. Maar in Amerika hoor je regelmatig mensen zeggen 'I think I should chan ge mv lifestyle". En dat doen ze dan ook echt rigoureus! Maar het pro bleem is dan daar weer. dat ze den ken dat daar alle geluk uit zal komen. En dat is ook weer onzin natuurlijk, maar het is zo: je kunt je levensstijl morgen veranderen en overmorgen Willem de Ridder rg duidelijk wordt niet, hoe De idder dan nog iets met het Holland estival te maken wil hebben: „Na- uurlijk is het Holland Festival een an de meest progressieve festivals, ïcht een modern kunstfestival is het. !n (directeurl Frans de Ruiter ver- ient er echt een pluim voor. Hij leeft het in korte tijd heel goed eten te veranderen, hij heeft het antastisch gedaan. Er zijn natuur- ijk altijd mogelijkheden om die ou- le instituten in beweging te krijgen, naar persoonlijk vind ik het een litzichtloze taak". Wat ik hier in Holland doe is puur Igenbelang. Kijk. er is dus de laatste ijd een enorme hoeveelheid nieuwe pparatuur op de markt gekomen, naar de software is ontzettend verou- lerd. De televisie is niets anders dan Ie voortzetting van de film. die op ich weer een voortzetting is van het laroktheater Dallas is niets anders iVan onze kunstredactiei Het anders loshangende haar is in een houten krul om hel gelaat hcengekapt alsof een beeldhouwer een verkrampte poging heeft gedaan om Moniek Tocbosch op een diva te laten lijken. Hij heeft de werkelijkheid bedrieglijk weten te benaderen. La Toebosch zit samen met Ad 's-Gravesande van de VPRO en Frans de Ruiter van het Holland Festival achter een tafel haar eerste persconferentie te geven. De reden: met ingang van volgende week presenteert ze vier woensdagavonden, die rechtstreeks vanuit het Theater Carre op de beeldbuis worden gebracht. Opzet: een kleine verbouwing aan te richten in het fatsoens- en normenka mertje van de doorsnee tv-kijker. De naam van het beestje: 'Aanvallen van uitersten'. Moniek verklaart zich achteraf op ontspannen wijze nader: „Toen Frans zei. de rest vertelt Moniek. dacht ik de rest vertelt Moniek? Ik kreeg het opeens Spaans benauwd. Net als in een improvisatie, als ik niet meer weet hoe ik verder moet. Ik dacht nu heb je er een heel jaar aan gewerkt. Moniek en nu moet je even onder woorden brengen wat je straks over wil brengen Vandaar dat ik even stuntelde Zowel Frans als Ad keken me aan met een blik van: is dat nou de Toebosch die zo adrem was tegen Freek de Jonge? Die we daarom hebben genomen? Ja, hoor eens, zei ik na afloop tegen hen: als je niet tegen mijn twijfel kunt, dan ontsla je me maar. Dan neem je maar een ander". Op voorstel van Toebosch die er een gruwelijke hekel aan heeft om te worden gecategoriseerd als 'het vo- calistisch fenomeen' zijn er vier thema's gekozen, romantiek, esthe tiek. techniek en taal Met gebruik making van deze „hoofdstukken" zal Toebosch aan de hand van een groot aantal kortere elementen het ver haal proberen te vertellen van uiter sten in de kunst. Toebosch tijdens de persconferentie' ..Mijn eigen rol zal zijn een bedje te spreiden voor wat er iedere keer daarna komt. Dat zal losse, zelfstandige momentjes van eenvoudige ontroering opleveren, maar het kan ook zijn dat ik de artiesten botweg zal aankondigen. Ik zie wel. Straks spring ik er gewoon in". opinies Branie uiteraard. „Ik vind het enig en spannend", zegt Moniek als we achteraf bijpraten. „Ik word heen en weer geschud tussen wanhoop en gespeelde zekerheid. Hel allereng- ste is voor mij hel contact met andere kunstenaars, althans in deze maand. Geconfronteerd worden met drie andere meningen. Te botsen met opinies die niet de jouwe zijn. Ik denk dat ik in die confrontatie zal wankelen, dat ik zo nu en dan zal omvallen. Kijk, je werkt zelf als kunstenaar vanuit het idee dat jouw opvatting waar is. Die is'ook waar. maar niet de enige ware, als je begrijpt wat ik bedoel". In de vier avonduitzendingen zal Moniek zich vooral als tussenper soon opstellen, als doorgeefluik van aparte en eigenzinnige kunstenaars. ..Dat vind ik heel goed. Eigenlijk zou ik dat in de toekomst wel meer willen uitbreiden Een wegbereider zijn Het is heel leuk om andere te sturen of te entameren. Zo van. zou je niet dit of dat doen Het huidige, beperkte en voor de kijker bevoogdende gebruik van tv ergert Moniek mateloos. Omdat we toch niet langer om de vergelijking met Freek de Jonge heen kunnen hij presenteerde twee jaar geleden vier avonden voor VPRO-Holland Festival komt hij ter sprake. Mo niek: „Ik heb destijds die vier avond- Woensdag 1 juni: Romantiek Het Omroeporkest. Lydia Lunch, het oorspronkelijk twee de deel van Mahler's Eerste Symfonie. Martin Aubrey i per formance!. het Schoenberg En semble. Lydia Schouten (perfor mance), Teiko Kikuchi (basko- to), Shusako en Dormu Dance Theatre, Glenn Branca en delen uit Wagner s Tristan und Isolde Woensdag S juni: Esthetiek. Larry Fishkind, De Duo's. Eiko en Koma iButo Dance i. Anne Teresa De Keersmaeker en Mi- chéle Anne de Mey i Minimal Dance I. Akiko Nishigata en Chieko Fukunaga iKoto en Sa- miseni Wencke Muhleisen (per formance!, Hindemiths Sancta Susanna door het Residentie orkest Woensdag 15 juni: Techniek. Remko Schaa (machines). Ser- vaas ('Video Pneumatique'). Lie ve Prins met Sammy America's MAM (performance met mu ziek). Harrie de Kroon (perpe tuum mobilei. Z'ev (elemental musici. Pat Oleszko (performan ce). Ernst Reysiger (cello, geïm proviseerde muziek). Ariadone (Buto-dansgroep), Rex Lawson (pianola met compositie van Maarten Bon), geluidsperfor mance van Uwe Laysiepen en Manna Abramovic en Toebosch en Waisvisz Woensdag 22 juni Taal Doorlopend diner voor 30 perso nen, Doorlopend delen uit voor stelling van Jan Fabre's Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was. Trio Muzikaal Be hang. liederencyclus Maurice Horsthuis. Pamela Koevoets iraptalk'. Herman Brand (ge dichten). Jules Deelder (gedich ten). Johan Joos igedichten). Wim T. Schippers (performancei. Freek de Jonge en David Tho mas and Musicians en gezien op tv. Af en toe heb ik me verschrikkelijk geërgerd; zo nu en dan zag je een treurige verzameling mensen bijeen. Pina Bausch, de Duitse choreografe, heeft toen een hele avond gered. Maar in de aan loop van mijn eigen serie heb ik Fieeks Carré-presentaties weer op nieuw bekeken. Het is niet zo slecht, Ik zie zijn rol veel duidelijker nu. Hij had een agressieve rol gekozen. Zette zich met hart en ziel in voor de vraag wat iemand echt te vertellen had Freek eist meer dan wie ook duide lijkheid; dat doet ie ook van zichzelf. Zo ben ik met. De echte dingen die iets te betekenen hebben gooi je toch wel via het nieuws, denk ik". „Ik denk dat een kunstenaar nooit gelijk heeft. Ook niet op zijn gelijk uit is. Politici zijn erop uit om gelijk te krijgen De meeste kunstenaars maakt het niet uit hoe er over hun werk gedacht wordt. Ik zal ze ook niet interviewen tijdens deze pro gramma's. De enige samenspraak zo die er zal zijn is de samenspraak met het publiek in de zaal. Dit programma moet naar mijn smaak niet over kunst gaan, het moet kunst zijn" heilig Ze verbetert zich bedachtzaam: „Het zou leuk zijn als het kunst zou zijn. Zowel qua inhoud als opvoe ring. Ik heb de laatste weken veel teksten geschreven. Verbindende teksten, want ik moet straks op iets terug kunnen vallen. Niet dat ik teksten kan voorlezen, dat wordt niks. Maar elke keer merkte ik dat ik schreef: ik denk dat ik hier even niets moet zeggen. Zo'n programma is van de ene klank naar de andere klank. Dan ben ïk^de tussenklank. Kijk. Freek ontheiligt de kunst. Ik maak de kunst te veel heilig". Toebosch raakt geïrriteerd als ik vraag of ze niet bang is voor de verkleinende werking van de tv. Remko Schaa of Glenn Branca zou je zo hard mogelijk moeten kunnen beluisteren Moniek vertelt dat ze ervan baalt dat de geluidsregistratie niet gelijktijdig via de radio kan worden uitgezonden „Maar verder is het geen enkel bezwaar. Dat is nu eenmaal het lullige van het kleine boxje. Als ze dat telkens aanvoeren als argument komt er niets op tv. Omdat er mets op tv komt wat gedurfd ts. voeren tv-makers dat argument ook telkens aan. Zo blijf je steken. Dan horen ze het thuis in de huiskamer maar slecht. Ze zien toch dat het om wat anders gaat dan gebruikelijk" Als ik haar vraag wat deze program ma s over haar vertellen „Dat ik volslagen chaos ben Dat ik van en voor kunst leef Dat ik een leven kan leiden waarin ik zo min mogelijk pijn lijd". Ze verklaart zich nader. „Laatst die film gezien van Frank Wiering over die lasser bij Volvo, die alleen onderstellen maakte. En nooit iets helemaal af kon maken. Misda dig vind ik dat Stel je voor dat ik alleen maar als schilder een raam kan opspannen en één lik verf uit deel Volgens mij wil elk mens werkelijk iets maken voordat ie dood gaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 25