ECONOMISCHE TOP ÈAêiTTï Dekenaat Zeeland zoekt nieuwe wegen Het sprookje van Williamsburg GIJS AC GEEFT N FONDUE-FEEST VOOR 15.-PER PERSOON. PZC/°P'n'e en achtergrond AC RESTAURANTS 8 8 8 8 röökgE VRIJDAG 27 MEI 1983 Door Ferry Mingelen De Amerikaanse president Reagan had voor de westerse economische topconferentie, dit weekeinde, geen betere plaats kunnen uitkiezen dan Williamsburg, Amerika's eigen Volendam. Dit in oud-koloniale stijl gerestaureerde stadje, met zijn in klederdracht gestoken inwoners, is een soort sprookje met harde financiële achtergrond. Het geeft de vele toeristen de indruk van de goede oude tijd, maar daarvoor moet wel in hedendaagse dollars betaald worden. mogelijkheden tot ontplooiing wor- Europese economische opleving is de den namelijk door de gevolgen van aanhoudend hoge dollarkoers. Deze april jl. in weinig diplomatieke taal zelfs „minachting en gevoelloosheid jegens hun westerse bondgenoten". Nu is de Franse regering snel in het panse yen en de Europese munten stabieler kan maken. In Bretton Woods werd in 1944 de basis gelegd voor de huidige monetaire instituties, zoeken van een zondebok voor het Dit idee van Mitterrand is nergens eigen falende economische beleid, met groot enthousiasme ontvangen, maar in dit geval worden de klachten maar ook niet afgewezen. De Ameri- Een dergelijk sprookje lijkt de topcon ferentie zelf ook te worden. De rege ringsleiders van de VS. Japan, Cana da. Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië alsmede de voorzitter van de Europese Commissie, zullen naar bui ten toe. voor de duizenden journalis ten waarschijnlijk in grote harmonie met elkaar omgaan. Binnenskamers echter kunnen de verschillende grote commerciële belangen tot aanzienlij ke wrijvingen leiden. Hoofdonderwerp Hoofdonderwerp op de top is uiter aard de financieel-economische toe stand in de wereld. In de VS bestaat een duidelijk optimisme over een in gang zijnd herstel van de economie. In Europa is men daarover duidelijk terughoudender. De Europese landen ontkennen niet dat er enige zwalu wen te signaleren vallen, maar de economische zomer, zelfs de lente, zien zij nog maar nauwelijks aanbre ken. Het Amerikaanse economische beleid dat op zijn minst in de ogen van president Reagan zelf een succes is, staat in feite een groter Europees optimisme in de weg. De Europese Reagans beleid gedwarsboomd. Rente Ten eerste is de rente in de VS nog steeds te hoog. Dat betekent dat ook de Europese rente te hoog blijft en daardoor wordt het investeren voor het bedrijfsleven duur. De Ameri kaanse rente daalde weliswaar van 18 procent in 1981 naar 9 procent nu, leidt er onder meer toe dat de Euro pese landen nog steeds de in dollars geprijsde olie-import te duur moeten betalen. De Amerikaanse regering heeft op de vorige topconferentie in Versailles wel het principe onder schreven dat bij „extreme" koersve randeringen moet worden ingegre pen, maar in de praktijk heeft zij tot nu toe weinig gedaan om de dollar koers wat te matigen. over de Amerikaanse aanpak door de andere Europese landen wel gedeeld, zij het minder hard uitgesproken. Zo kritiseerde de Britse minister van financiën. Sir Geoffry Howe, deze week in Londen het grote Amerikaan se begrotingstekort „een verminde ring van het Amerikaanse begrotings tekort zou een even grote hulp (voor de economische heropleving van West-Europa i zijn als het Marshall plan na de Tweede Wereldoorlog", zei Howe Er wordt rond Williamsburg deze da gen vaker teruggekeken naar de jaren aan het eind van de Tweede' Wereld- maar omdat de inflatie in dezelfde De irritatie hierover in Europa is met periode nog veel meer daalde, is het gering. De Franse minister van finan- verschil tussen de rente en de geldont waarding nog steeds te ruim. De hoge rente wordt onder meer veroorzaakt door het gigantische Amerikaanse be grotingstekort van ruim 200 miljard dollar. In Washington wordt niet ont kend dat dit tekort op zichzef te hoog is, maar zolang Reagan zijn defensie uitgaven niet wil beknotten en de Amerikaanse burgers ook niet meer belastingen wil opleggen, is het moei lijk te zien hoe een vermindering van het tekort snel te verwezenlijken is. Dollarkoers Tweede grote struikelblok voor de cién Jacques Delors verweet de VS in tussen de Amerikaanse dollar, de Ja- kaanse minister van financiën Regan zei vriendelijk dat hierover nog veel gestudeerd zal moeten worden. Controverse Het is mogelijk dat Williamsburg gedomineerd zal worden door de dui delijke controverse tussen Reagan en Mitterrand. De Amerikanen willen dat zo enigszins mogelijk vermijden. „Gastheren vechten niet met hun gasten, tenzij ze daartoe worden ge dwongen", zei Regan. Openlijke ruzie zou een streep beteke nen door de mogelijk beste uitkomst oorlog. President Mitterrand zal op de die men van Williamsburg kan ver- top pleiten voor een tweede „Bretton wachten: een door de belangrijkste Woods", om een systeem uit te dokte- westerse leiders gezamenlijk ver ren dat de monetaire verhoudingen woord vertrouwen in een werkelijk economisch herstel. Dat zou psycho logisch gezien het Euro-pessimisme, zoals dat tegenwoordig in Washington wordt genoemd, ten aanzien van de economische ontwikkelingen kunnen doorbreken. Er is voor zo'n gezamenlijk optreden echter deze keer een extra probleem. Normaal worden de meningsverschil len tussen de regeringsleiders op de topconferenties overlapt met mooie, vage en ingewikkelde communiqué teksten. Die teksten kosten echter zoveel kostbare tijd en de inhoud ervan leidde de laatste jaren tot zo veel verschillend uitleg, dat president Reagan daar nu radicaal een streep door heeft gehaald. Williamsburg zal geen officieel slotcommuniqué ken nen, Reagan zelf zal na afloop wel samenvatten wat er gebeurd is. Dat scheelt inderdaad heel wat kostbare tijd. maar het vergroot de kans wel dat het sprookje van Williamsburg in een kakofonie van verschillende ver klaringen ten onder gaat. iADVERTENTIE EN KINDEREN TOT EN MET 12 JAAR SMULLEN MEE VOOR HALF GELD. Hen foosi indcrd.iiicl.wnnt onzechefkok zoryt ypQf gulle porties vlccs.cn txik ip het gebied van sausjes, frites en salade komt u niks te kort. De kosten van dit geweldige en gezellige etentje uit.' Slechts 15 gulden per persoon en kinderen t/m 12 jaar betalen maar do helft., i O ^nS aank°^ 'S ID- :,s' geldig op zater-, zon- en feestdagen, Reserveren is,zeer aanbevolen. UIT EN TOCH EEN BEETJE THUIS. AC Restaurant Grevelingen, Parallelweg I.Grevelihgendam.Bruinisse, ZeelandïTel.Ol 113-1462. 'bewindvoerder mr F. Meeter cléze dinsdag, niet zonder gevoel voor dramatiek en effect, nadat de 'Schelde' twee nieuwe, en wat be trouwbaarder eigenaren dan de ou de had gekregen. Hij was daarmee het financiële genie van RSV, het lid van de raad van bestuuur Van Rijn voor. die hetzelfde had ivillen zeg gen; beiden hadden blijkbaar enige tijd zitten denken hoe zij dit histo risch moment op een passende wijze zouden kunnen begeleiden Van Rijn had wat dat laatste betreft beter weg kunnen blijven, maar er moest nu eenmaal getekend ivor- den... Voor de KMS is daarmee het RSV- avontuur voorbij, een avontuur dat niet zonder kleerscheuren, waar van sommige zich wellicht later zullen openbaren, tot een einde is gebracht De déconfiture -een be grip dat door minister Van Aarden- ne in het archief, dik onder het stof is aangetroffen ('het failliet-gaan' zegt Van Dale overigens)- van het RSV-concem zal zich daarmee bui ten de Schelde om voltrekken. Het is een goede gelegenheid om even terug te kijken op de voorbije maanden en met name de rol van minister Van Aardenne in de afwik keling van het drama dat voor zoveel mensen het verlies van hun werk heeft ingehouden. Opvallend is dat het scenario van de bewinds man, zoals hij dat in januari op zak had, zowat geheel is gevolgd. Met uitzondering van de Schelde, een gelukkige bijkomstigheid... De gang van zaken rond de Rot terdamse RSV-bedrijven beves tigt een en ander. Wie de balans opmaakt ziet dat. ondanks tegen stribbelen van de Tweede Kamer en ondanks de inspanningen van de gemeente Rotterdam, RDM- reparatie en off-shore inderdaad niet zal blijven voortbestaan. Wie daarvan de schuldige is, mag nog wel eens worden uitgezocht. „Als de gemeente zich op dezelfde manier had opgesteld als de provincie Zee land. dan was die RDM er al lang geweest", zei één van de Kamerle den -en niet de minste- uit de com missie voor economische zaken kort geleden verwijzend naar de steun van 50 miljoen die provincie en gemeenten via de PZEM op tafel hebben gelegd. Die meningsverschillen doen niets af aan het feit dat Van Aardenne zijn zin heeft gekregen: géén over heidsgeld voor de bedrijven die hq al in een vroeg stadium op di 'zwarte lijst' zette. Dat desondemh j de gieterij-Middelburg -één van 'verlaten vier', zoals het VVO- Kamerlid Huub Jacobse hen als eerste typeerde- blijft voortbestaan, net als de machinefabriek Breda, komt door anderen: Van Aardennt vindt het ongetwijfeld plezierig da die anderen op de bres zijn pespron-Mii gèn om de kastanjes uit het vuurit halen die hij rustig had laten vent- ren. ?l VI Opvallend is dat de Kamer op essentiele onderdelen weinvq EL wijzigingen heeft kunnen aanbren- M gen in de ideeen van de minister, met uitzondering, opnieuw, van dt Schelde. Van Aardenne heeft zich ook weinig gelegen laten liggen aai 1110 de wensen van de Kamer: met en 'f soort blijmoedige halstarrigheü weigert deze minister -die door :I] vriend, en zelfs door vijand, als eet. 'goeie' wordt omschreven- nai pijpen van de Kamer te danser. !l zolang hij er zelf van overtuigd is H dat hij het beter weet. En aangezien dat meestal het geval is, worden 11 Kamerideeen en -moties vlug gedt n gradeerd tot papieren tijgers, or, danks het gegeven dat Van der Hel ,p (PvdA) en Jacobse (VVD) niet tot de slechtsten in het parlement behorei Zij zullen het niet in hun hooji halen om. a la mr Joost van lend, op werkbezoek te vragen waar n» die kranen staan waarmee de sche pen hel dok in worden getakeld Als het er op aankomt blijkt echS dat de regeringsfracties, al dan m A morrend, de rijen sluiten achter di l minister van economische zaken, die na het mislukte 'interregnum Terlouw' weer aan de Haagse Bc: c' zuidenhoutseweg is teruggekeerd !d op zijn ministerie. ijs' - want zo wordt er met \JT enige bewondering over Var, Aardenne gesproken - is overigens niet slechts minister van economi sche zaken. Hij is, in termen var. macht en invloed uitgedrukt, de ware leider van de VVD. de man achter de schermen. Wat oneerbie- dig uitgedrukt zou je fractieleider Ed Nijpels kunnen omschrijven ah F het immer dansende aapje dat dl 'er aandacht van het grote publiek trekt en de guldens en kwartjes incasseert, maar Van Aardenne als de orgelman, die voor de muziek zorgt... ;hi 'li In Van Dale, groot woordenboek der Nederlandse taal, kunt u lezen dat het woord 'deken' onder andere betekent: geestelijke, belast met het toezicht over enige parochies: het territorium van een deken heet dekenaat. Dit ter informatie voor de lezers die niet zo goed op de hoogte zijn met de terminologie in de RK Kerk. Directe aanleiding tot dit artikel over deken en dekenaat is het feit dat Jan Aarts, deken van Zeeland, zondag zijn 25-jarig priester feest viert. Wat is de taak van een deken, wat mag je van hem verwachten? Oorspronkelijk bestond het bisdom Breda, waartoe ook de RK Kerk van Zeeland behoort, uit een vrij groot aantal dekenaten. In 1970 werden de vier dekenaten die Zeeland telde, tot één teruggebracht. Het was de tijd van de schaalvergroting, een ontwik keling die ook binnen de kerk plaatsvond. De functie van de deken is de schakel te vormen tussen de basis en de bisschop. Toen er ook binnen de kerk nog kleinschaliger werd gewerkt, was de deken tegelij kertijd ook nog pastoor, nu is hij een vrijgestelde. Dit heeft uiteraard tot gevolg dat er toch weer een zekere verwijdering van de basis ontstaat, ook al heeft de deken door de jaarlijkse visitatie van de parochies (in Zeeland zijn er 44 parochies) wel contact met de mensen aan de basis, maar ook de deken zelf is er zich van bewust dat dit contact gemakkelijk tot een wat eenzijdige voorstelling kan leiden: het zijn altijd de meest kerkelijk geëngageerde mensen, die hij daar dan aantreft. Beleidsplan Tot dc taak van de deken behoort het schrijven van een dekenaal verslag. Zo'n verslag moet iedere zes jaar gemaakt worden. Deken Aarts, die in juli 1979 dr Blommerde opvolgde, realiseerde zich bij het schrijven van een dergelijk verslag, dat hij in feite alleen maar bezig was met het beschrijven van wat er feitelijk is. De vraag die hij zichzelf toen stelde en ook anderen aan de deken stelden, was echter: wat wil je zelf? Daaruit werd het beleidsplan geboren. Dit beleids plan is niet iets wat zo maar uit de losse pols werd geschreven en ook niet iets, wat alleen uit de koker van de deken is voortgekomen. De gedachten die op papier werden gezet, werden ter discussie aan de regioleiders van het dekenaat voorgelegd (het deke naat Zeeland is in vijf regio's opgedeeld), ook categoriale pastores zoals industriepastores, jonge renpastores etc. werden erbij betrokken Toen deze beleidsplannen wat meer vorm hadden gekregen, ook de bisschop zich daarin kon vinden, werd dit stuk in 1982 als concept-beleidsplan gepresenteerd. want de deken realiseerde zich dat het belangrijk was dat eerst de basis daarin gekend zou worden. Dit concept-beleidsplan heeft veel reacties opgeleverd Op 9 februari 1983 kwam de definitieve tekst tot stand, in feite het resultaat van een gezamenlijk denken in het dekenaat, goedgekeurd door de bis schop van Breda. Geen keurslijf Hoewel (le Katholieke Kerk bekend staat om haar strakke, goed georganiseerde structuur, door som migen hoog geprezen, door anderen zeer verfoeid, is het dekenaal beleidsplan geen reglement, waarin iedere parochie zich maar te schikken heeft. Deken Aarts: ik vind het belangrijk dat ik in dit beleidsplan op één lijn zit met de bisschop, want hij is de pastor bij uitstek Maar welke ruimte blijft er dan voor de kerk ter plaatse? Jan Aarts' alle ruimte, want de plaatselijke kerk kan het beleidsplan zelf invullen, daarover heb ik geen machtsmiddelen, Als een bepaalde parochie een andere kant op wil, kan ik daar mets aan doen. Wel heb ik gevraagd met de stemmen uit de kerken uitgangspunten akkoord te gaan. Ik ben al blij wanneer deze uitgangspunten gehandhaafd worden, maar de concrete invulling daarvan wordt aan de parochie zelf overgelaten, iedere parochie is immers anders. Handen en voeten geven aan dit beleidsplan zal met. geruisloos verlopen en het zal ongetwijfeld ook de nodige weerstand oproepen. Heel bewust wordt geprobeerd de voorstelling dat de kerk een instituut is, dat geheel naar binnen gericht is. enkel binnen kerkelijk bezig is en geen boodschap heeft aan de maatschappelijke werkelijkheid om haar heen. te doorbreken. De vraag is nu: welke relatie bestaat er tussen geloven en sociale verantwoordelijkheid? En hoe probeer je die sociale verantwoordelijkheid ter plaatse in gezamenlijk gedragen verantwoordelijk heid te realiseren? Ook de plaatselijke gemeenschap van gelovigen zal dus niet (meer) kunnen volstaan met zich zondags voor een liturgische viering binnen de veilige kerkmuren van het kerkgebouw terug te trekken, maar ook daar. in die momenten van bezinning, zal die betrokkenheid op de wereld rond om haar heen, tot uitdrukking moeten komen, zowel in de verkondiging als de dienst aan de samenleving en de mensen binnen de kerk zullen geschoold moeten worden om kerk en samenleving kritisch te kunnen volgen. Kerk en samenleving horen dus onafscheidelijk bijeen. Deze opvattingen behoren tot de uitgangspunten van het dekenaal beleidsplan. Onwillig Het leren overschakelen van binnenkerkelijkheid naar maatschappelijke betrokkenheid zal niet een voudig zijn. Zodra je gaat concretiseren, aldus Jan Aarts, ont staan de problemen. Maar hoe zit het dan met de pastoors zelf? Hoe betrouwbaar is hun argument: mijn mensen zijn er nog niet aan toe? Het is moeilijk te taxeren in hoeverre plaatselijke pastoors dit al met hun mensen geprobeerd hebben. Het is mogelijk dat sommige pastoors er zelf nog niet (of niet meer) aan toe zijn, het is ook mogelijk dat de pastoor zich te gemakkelijk in de sacristie laat opsluiten, dat wil zeggen, bijna uitsluitend oog heeft voorde bediening van de sacramenten of zich door zijn parochianen in die rol laat terugdringen. Het kan ook zijn dat hij beducht is voor de onrust binnen zijn parochie, want maatschappelijke en dus ook politieke keuzes ma ken, roept altijd weerstand op. En wat heeft hij tot nu toe gedaan om het werk uit handen te geven, wat even goed of zelfs beter ook door anderen gedaan kan worden, zoals administratie en dergelijke tijdroven de bezigheden? Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met de zwarte piet naar de pastoor te schuiven. Vooral kleine parochies hebben vaak te weinig kader, te weinig voldoende gekwalificeerde mensen om veel werk uit handen te kunnen nemen en dat leidt dan weer tot overbelasting van enkelingen. bijvoorbeeld in feite het benoemingsbeleid? Deken Aarts: wanneer er in een parochie een vacature ontstaat, gaan Nico Nooren, de personeelschef van het bisdom, en ik eerst praten met de mensen ter plaatse om te polsen hoe er aan de basis gedacht wordt. Daar bestaat vaak een verdeelde visie op het functioneren van de pastor. En zodra zich een reele kandidaat voor die parochie aandient of door de mensen ter plaatse gevonden wordt, maar hij is niet geschikt om in het teampastoraat te functioneren, is het erg moeilijk die te weigeren. Laat je die post dan voorlopig open? Welke visie zal het winnen? FaMisschien is het toch de opvatting: als de sacramenten maar toegediend worden! Ik kan in zo'n geval alleen maar proberen de bisschop te overreden, meer niet. want de bisschop benoemt. Lekentheologie Het nog steeds toenemend tekort aan priesters doet een beroep op de medewerking van de leken in het pastoraat. Goede wil is er in voldoende mate, maar wat kunnen ze in feite en worden ze in hun Teampastoraat Het is onmogelijk met een schone lei te beginnen. Het is moeilijk de parochiestructuur te doorbreken, want dc parochies zijn meestal erg op hun zelfstan digheid gesteld. Zodoende is hel niet vanzelfsprekend dat mensen met bepaalde kwaliteiten, pastores of leken, ook werkzaam zijn buiten de grenzen van de eigen parochie Dit is dus een pleidooi voor teampasto- raatDeken Aarts: ik denk dal we. vooral met het oog op de toekomst, alle aandacht aan het teampas- toraat moeten besteden.. Maar eenvoudig is dit niet. Wanneer alle mensen op dezelfde lijn zaten, zou het, niet zo'n probleem zijn. Wij hebben in onze opleiding niet geleerd in teamverband te werken. Zelf heb ik het ook moeten leren, toen ik godsdienstleraar was op het Sint-Willibrordcollege in Goes Het is moeilijk maar het is een goede zaak. De vraag is hoe je zulke mensen bij elkaar krijgt. Maar als je van het belang overtuigd bent, hoe hard wens je clan dit beleid te spelen, hoe functioneert hoedanigheid ook door de geloofsgemeenschap aan vaard? Deken Aarts is van mening dat we hier te maken hebben met een gewenningsproces. Het is belangrijk zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het vorm geven aan de kerk ter plaatse. Ook voor een pastor zou het bijvoorbeeld een goede zaak zijn mensen uit zijn parochie te betrekken bij de preekvoorbereiding. Op die manier zouden de gelovigen gemakkelijker zichzelf met hun problemen in de verkondiging kunnen herkennen. Maar leken vormen dat ze 'theo logisch' ook voldoende inbreng hebben zonder bege leiding van een professioneel opgeleide theoloog, lijkt erg onwaarschijnlijk. Maar is het beleidsplan dan toch weer niet te zeer en te eenzijdig op louter kerkgebonden mensen afge stemd? Deken Aarts: zodra de kerk bezig is zich ook werkelijk maatschappelijk te engageren, zie je dat dit zijn weerslag heeft op niet-kerkgebonden men sen. die willen dan ook best wel meedoen, kijk bijvoorbeeld maar naar het industriepastoraat of een vastenactie. Daarbij stelt zich natuurlijk weer de vraag: verdraagt het 'trouwe' kerkvolk in de paro chie dat? Zoiets kan natuurlijk conflicten oproepen, zo in de trant van: anders zie je ze nooit en nu willen ze voorop staan! Hoever men daarin wil gaan. aldus Jan Aarts, hangt af van de plaatselijke pastor. Misschien zal hij zeggen: als ik dat doe. verlies ik 'mijn' mensen en het heeft ook nog financiële gevolgen. Laten we dat probleem eens concretiseren, bijvoor beeld, ik ben pastor en ik vind dat ik zaterdag 29 oktober aanstaande in Den Haag aan een vredesde monstratie moet deelnemen, want ik zie dat als een logisch gevolg van mijn kerkelijke betrokkenheid op de samenleving. Kan ik dan tegen mijn mensen zeggen: op die avond is er geen Eucharistieviering, ivant ik ben in Den Haag. organiseer zelf maar een gebedsdienst, als je niet mee wilt gaan. Kan dat? Jan Aarts: ja. ik vind dat dit mogelijk moet zijn. Deken Aarts ziet de toekomst van de kerk niet zo pessimistisch in, dat in ieder geval heeft hem niet de grijze haren bezorgd. Hij is met anderen van mening dat er bij veel mensen duidelijk sprake is van een gistingsproces dat wijst op een religieuze dimensie, die op alle mogelijke manieren een uit weg zoekt, ook al neemt de onverschilligheid tegen over de kerk als instelling nog steeds toe. De vraag is uiteraard of dit proces in goede banen geleid kan worden. Ik hoop dat het beleidsplan van deken Aarts erin slaagt daartoe voor de kerk in Zeeland een bijdrage te leveren. dr. G. H. Buijssen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4