Burgemeester Ed van Thijn Al Fatah Drie keuzen voor Brits veiligheidsbeleid GEEF STEDEN RUIMTE VOOR EIGEN BELEID i DE 'BERG' BAARDE EEN MUIS WOENSDAG 25 MEI 1983 PZC/ °P'ni® achtergrond Door Roelie Meijeri Een architect heeft de donkere bakstenen huisjes in het complex ,,'t Hazeleger" in grillege volgorde langs de bospaadjes van Wolfheze geplaatst. De eigen grond van de bewoners is alleen symbolisch aangegeven, maar wee degene die op zoek naar Amsterdams pas benoemde burgemeester 'zijn auto op andermans dennenaalden wil achterlaten. Een boze heer wijst driftig voorbij een witte sulky en wat gewone automobielen. „Daarheen". Ed van Thijn zit onkundig van dit incident achter het huis van zijn echt genote Evelien Hefkens en laat zich interviewen. Hij drinkt veel sterke zwarte koffie, rookt kleine sigaren en lacht zijn ingehouden hiklachjes In de kamer veel bloemen en gelukstele grammen van vrienden, collega's en oude bekenden uit Amsterdam. Van Thijn zegt: ..Het was een heerlijke dag. Ik hoop dat de rest ook leuk blijft. Vandaag komen de bloemen, morgen de spandoeken" Ed van Thijn heeft weinig aarzelingen gehad toen hij solliciteerde naar de functie van burgemeester van Am sterdam ,Als geen ander wist ik wat die functie kan zijn. Nee. mijn aarze lingen hadden alleen te maken met de zestien jaar die ik met hart en ziel bezig was met parlementair werk op landelijk niveau. Ik moet bekennen dat het me zwaar viel daar afstand van te doen. Wat ook een rol heeft gespeeld was het feit dat ik mijn werk als minister had willen voortzetten. Dat heeft maar zo kort geduurd, in de knop gebroken. Het was echt kiezen tussen de onzekerheid daar ooit nog terug te keren en de zekerheid hu wat voor Amsterdam te kunnen beteke nen". Wereldstad Hij werd 48 jaar geleden in de Am sterdamse Rivierenbuurt geboren en woonde in zijn studiejaren zowel in Amsterdam-Noord als in het cen trum, de Jordaan, de Nieuwmarkt- buurl en de Bijlmermeer. „Ja ik ken Amsterdam als mijn broekzak. Ik hou van die stad. Op iedere straat hoek ligt wel een herinnering en er zullen er nog vele bijkomen". Denkt hij aan toekomstige rellen? „Ja, nou ik vind dat het accent veel te veel op die problemen wordt gelegd. Amsterdam zal wel altijd een tumul tueuze stad bijven. Ik hoop ook dat Amsterdam zo'n wereldstad blijft. Ik heb in de roenirucnie jaren zestig als fractieleider van de PvdA in Amster dam de grote maatschappelijke span ningen van nabij meegemaakt. De wezenlijke problemen van deze grote stad met zijn oude buurten liggen op het vlak van wonen en leven Daar is de werkloosheidsgolf over heen ge gaan, gevolgd door toenemende span ningen tussen verschillende soorten van bevolkingsgroepen en heroïne- problemen Dat heeft zich allemaal opgestapeld. Maar de grondoorzaak bliift hetzelfde" Van Thijn heeft weinig nodig om tegen het onbegrip ten strijde te trekken. Hij buigt zich in zijn donker blauwe shirt voorover op het witte tuinlafellje en zegt: „Men is in Den Haag geneigd erg veel aandacht te besteden aan de uiterlijke verschijn selen en aan symptoombestrijding te doen, maar waar hel om gaat, de echte maatschappelijke oorzaken, die worden niet krachtig aangepakt. Dat behoeft niet door Den Haag te worden gedaan. Ik heb als minister van binnenlandse zaken al eerder benadrukt: stel de grote steden zelf in staat hun problemen op te lossen; geef die subsidiepotjes maar aan de steden zelf en hou op met die bemoei zucht, de betutteling, die burocrati- sering en die competentiegeschillen. Geef de steden de ruimte zelf beleid te maken". Adem inhouden Betekent dat meer autonomie? „Ja, de steden zouden wat mij betreft de koplopers zijn van de decentralisatie die alle gemeenten m Nederland be treft We zijn al een eind op streek. De regering heeft zich een mening ge vormd. Die is met onverhuld positief. Integendeel, terughoudend, maar er is een gespreksbasis. Er ligt een rapport op tafel en er is een visie. De mars door de instellingen kan beginnen om die beleidsruimte voor de grote ste den te veroveren. Wat ik vurig hoop is dat de andere gemeenten in Neder land de adem inhouden. Er is een beetje zo'n houding: waarom altijd de grote steden, wij hebben toch ook onze problemen en dat is volstrekt waar Mam- decentralisatie kan alleen van de grond worden getild als de grote steden nu als trekpaarden kun nen fungeren Dat zal zijn uitstraling naar de andere gemeenten niet mis sen". Wethouder Jan Schaefer heeft weinig bereikt met zijn verzoek om meer woningen Ed van Thijn knikt heftig. „Precies, en wat er aan dat plan vooraf gegaan is is veel erger. Jan Schaefer is er als geen ander in ge slaagd in Amsterdam de bouw uit het moeras te trekken. Je kunt zeggen wat je wilt, maar de bouw is dankzij zijn zweepslagenbeleid op fantasti sche manier van de grond gekomen. Hij heeft ook de filosofie ontwikkeld van bouwen voor Amsterdammers in de stad zelf De leegloop is daardoor wat tot staan gekomen. De stad heeft een impuls gekregen als leefgemeen schap Daar is door dit kabinet een grote streep doorgehaald. Men sprak indertijd van gebundelde decentrali satie. maar het betekende dat de mensen zijn uitgezwermd met het gevolg dal de wegen zijn verstopt en wonen en werken volstrekt uit elkaar zijn gescheurd. Amsterdam werd een stad waar honderdduizenden mensen wel werken maar met wensen te leven en terecht heeft men geprobeerd de bakens te verzetten" Wat is de toekomst man Amsterdam? Van Thi jn die naast de tuinbank een brochure heeft liggen met de titel „Amsterdam centraal ook voor het bedrijfsleven?" gelooft in een bunde ling van de functie wonen en leven. Hij zegt „Amsterdam moet de vrij heid krijgen zijn eigen beleid te ont wikkelen. We leven toch in een gede centraliseerde eenheidsstaat. Men beschouwt in Den Haag gemeenten van Katwoudc tot Amsterdam als ondergeschoven kinderen, terwijl in de grondwet verankerd is dat ge meentebestuurders een eigen autono me taak hebben". Lachend zegt hij daarop Ik begrijp ook wel dat die autonome taak niet zo ver kan gaan dat je een eigen defensiebeleid kunt voeren. Dat is natuurlijk volstrekt onzin, maar je mag toch wel de mogelijkheid en de bevoegdheid heb- ElQQfl MlüH ben je eigen huishouding te bestie- speelden tal van motieven een rol en een van de motieven is dat ik een historische gebondenheid met het Joodse proletariaat van voor de oor log voel. Verder wil ik daarover niets zeggen. Ik ben burgemeester van alle Amsterdammers". Zoudt u kernwapens bij Amsterdam accepteren? „Nee, zegt hij en knippert met de ogen „Nee dat zou ik niet willen, maar dat soort beslissingen hoe groot demonstraties in Amster dam ook zullen zijn en die zullen groot zijn worden uiteindelijk toch in Den Haag genomen" Bijna onverstaan baar zegt hij „Het is goed dat de gemeentebesturen erg bewust zijn" Spookhuis .Ik heb mijn sporen verdiend in mijn eenmansstrijd tegen de verkokering van de Haagse burocratie. maar het is echt vreselijk" Van Thijn schildert hoe een gemiddelde gemeentebe stuurder driekwart van zijn tijd be steedt met het lopen van het kastje naar de muur in Den Haag „Dat is belachelijk. Ja, je kunt plannen ma ken. maar als er dan een of andere staatssecretaris dwars ligt kun je die' plannen wel op ie buik schrijven. Departementen werken langs elkaar heen. Ze vragen van een stad als Amsterdam een totaal beleid, maar er is niemand in Den Haag die als ge sprekspartner kan dienen. Het is van het allergrootste belang dat je op het moment dat een probleem ten offer dreigt te vallen aan de verkokering, als burgemeester aan kunt kloppen bij de minister-president als de ver antwoordelijke man van het alge meen regeringsbeleid Gebondenheid Vrijdag heeft Sonja in haar tv- programma Wint Polak geciteerd die de functie van burgemeester inder tijd mede wilde dragen voor zijn ouders en waar zij voor stonden. Ed van Thijn zwijgt even. Dan zegt hij behoedzaam: „Ik vind het jood-zijn niet van belang voor diegenen die bij mijn benoeming betrokken zijn ge weest. Dat mag ik hopen, dat laat je geen rol spelen. Het is puur privé een aspect bij de vraag of je voor zo'n functie beschikbaar wilt zijn. Daar Van Thijn zal geen tijd meer hebben om te schrijven. „Ik zal dat moeten opzouten tot later. Mijn eigen rede voeringen schrijven, nou, dat is zonde van je tijd. Dat weet ik uit de tijd als minister. Elke letter die je op papier zet gaat af van andere dingen. Ik zal andere wegen vinden om aan mijn eigen verhaal te komen. Zonde ervoor achter een schrijfmachine te gaan zitten". Wil hij een eigen man op het stadhuis. De nieuwe burgemeester heeft inder tijd als minister van binnenlandse zaken een eigen voorlichter aange trokken. omdat er geen woordvoerder bestond voor de minister. Hij zegt nu: „In Amsterdam zal dat niet nodig zijn. Er is een apparaat waar ik uitstekend mee kan akkeren. Ik ben nou niet helemaal een vreemde eend in de bijt. Ik ken de chef van het kabinet, een spitse, spirituele jongen, en de ge meentesecretaris. In een tijd van be zuinigingen en afvloeiingen zit het er ook niet in datje de staf gaat uitbrei den". De nieuwp hurgpmppst.pr van Amster dam houdt van toneel, literatuur en muziek en is daarnaast een verwoed sportliefhebber. Tegenwoordig loopt hij dagelijks zijn rondjes door de bossen van Wolfheze en noemt dat conditietraning. Hij probeert weer tijd te vinden voor het veteranenclubje en basketbal en kent als oud-raceroeier de Bosbaan en de Amstel als zijn broekzak. „Ik heb geen ijzeren leefdis- cipline. maar ik ben wel iemand die graag volle dagen maakt. Ik hoop dat ik niet in routine ten onder ga. maar dat is nauwelijks denkbaar". Ed van Thijn en zijn vrouw Evelien zullen een strakker plan moeten uit werken om in de avonden en week einden bij elkaar te zijn. Evelien werkt als kamerlid voor Gelderland en blijft in Wolfheze wonen. Van Thijn betrekt de ambtswoning in Amsterdam. Lachend zeggen beiden: „Hoofdzaak is dat erkend wordt dat we allebei onze eigen werksituatie hebben. Dat is pas leven met de emancipatie". Door Aemoul van Lyndem Na ruim een week lang met ontwijkende en onduidelijke antwoorden voor de dag te zijn gekomen, was Yasser Arafat, voor zitter van de Palestijnse bevrij- dingsorgnisatie PLO, weer alles zins op dreef. „Men zei dat een berg zwanger was", verklaarde hij schertsend tot een bijeenkomst in de stad Tripoli, „maar er werd slechts een muis geboren". De PLO-voorzitter refereerde hier mee aan de opstand die plaatsge vonden heeft binnen Al Fatah, de verreweg grootste partij in de PLO. Die opstand zou een drie weken geleden hebben plaatsgehad toen een aantal hooggeplaatste Fatah- officieren in de oostelijke Libanese Bekaavallei oproepen deden tot verzet tegen de benoeming van twee impopulaire officieren op be velhebbersposities van PLO- strijdkrachten in Libanon. De leider van de opstand was kolonel Abu Mussa, een voormalig Jordaans offi cier die op dat moment nog plaats vervangende chef-staf van de Fata- h-strijdkrachten in de Bekaavallei Hoe groot de opstand precies was, is nog steed niet duidelijk. Zeker is wel dat het van grotere omvang was dan de door Arafat omschreven „muis". der om een „corrigerende bewep nt binnen Al Fatah". Waarmee hjji de zeggen dat er op vredige t,~ veranderingen moeten worden - gebracht in zowel de politiek alj benoeming van hoge militaire cc fl mandanten in Libanon. On vrede Kronkels De leiding van Al Fatah heeft zich in allerlei kronkels gedraaid om zich van de opstand te ontdoen. Eerst werden berichten over de kritiek van de militaire comman danten tegengesproken. Na aan vankelijk vorige week verklaard te hebben dat alles en iedereen weer onder controle was, gaf Fatah dit weekeinde impliciet toe dat de crisis in eigen gelederen toch niet zo gemakkelijk rechtgezet was. Een aantal maatregelen werden af gekondigd waaronder de mede deling dat vijf hoge officieren, onder wie Abu Mossa van nu af aan onder het directe bevel van Arafat zouden komen te staan. Verder werd ver klaard dat de Revolutionaire Raad van Fatah op 27 mei bijeen zou komen om „de politieke situatie te bespreken, de nodige besluiten te nemen en het vijfde congres voor te bereiden". Behalve als teken van ongerustheid, werd hiermee ook een van de eisen van de dissidenten ingewilligd. De rebellen hadden om een congres aangedrongen om hun grieven daar openlijk te kunnen bespreken. Sinds de nederlaag in de oorla met Israël en het vertrek v PLO uit Beiroet vorige heerst er bij vele Fatah-officic« ontevredenheid over de gematigd J politiek die door Arafat gevoerdli Men vreest nog altijd dat Arafalj zogenaamde „gewapende strljj zal laten vallen om met konii p] Hoessein van Jordanië een akkow te sluiten en mee te dingen aanbi vredesinitiatief van president Ba gan. De druppel die de emmer echa deed overlopen, was de benoem: van twee zeer impopulaire officier tot resp. algemeen PLO s bevelhebber in de Bekaavallei en2 de Noordlibanese stad Tripoli.!) twee officieren worden door i meeste PLO'ers veracht wega hun gedrag tijdens de eerste da-:: van de oorlog vorig jaar. Zij zoud: toen beiden uit angst gevlucht z® Kort nadat de maatregelen teg« de dissidenten bekend gemaal! werden, heeft de al eerder doet Vc Fatah uitgestoten en als extreei links bekend staande Abu Saleh,i v. een verklaring in Damascus late weten dat de strijd binnen Al Fate hiermee allerminst is afgedaa; „Deze maatregelen zijn voor et onaanvaardbaar verklaarde hij Dat Abu Saleh nog steeds in staau dergelijke communiqués in Dams cus vrijelijk aan de pers te overha digen (hij iverd drie maanden gi- den op non-actief gesteld wes, kritiek tegen Arafat) is een te dat ondanks de nu genomen ms t regelen en ondanks de schertsed 1 en joviale rethoriek van Arafat. 0 oppositie binnen Al Fatah bij lans na niet over is. En hoe groot de opstand in d Bekaavallei ook geweest is, htl jj heeft in elk geval weer aangegevt jj, dat de strijd en onzekerheid ovi de vraag hoe de PLO verder mot 11a een nederlaag van vorige zomo nog enige tijd zal voortduren. Corrigeren De vijf dissidente officieren hebben maandagavond laten weten dat zij weigeren gevolg te geven aan de bevelen. Abu Mossa verklaarde dat hij en de vier andere Fatah- offieïeren in de Bekaavallei zullen blijven en zich niet onder het direc te bevel van voorzitter Arafat zullen laten stellen. Deze houding van het vijftal geeft aan dat de opstand binnen Fatah nog allerminst ontze nuwd is. Kolonel Abu Mossa verklaarde vori ge week dat het niet zozeer om een gewapende opstand ging. maar eer Yasser Arafat iDoor onze militaire medewerker gen. bd M H von Meyenfeldti 111 dc verkiezingscampagne die de drie Britse politieke partijen, con servatieven, socialisten (Labour) en de alliantie van sociaal-democretcn en liberalen, momenteel met het oog op de verkiezingen van juni voe ren, is het veiligheidsbeleid een van de belangrijkste thema's. De conser vatieven stellen zich volledig achter het NAVO-beleid. Zij zijn voor een jaarlijkse verhoging van het defen siebudget (1984: rond 72 miljard gulden) met reëel 3 procent en voor de stationering van 160 Amerikaan se Tomahawk-kruisraketten. Bovendien streven de conservatie ven naar handhaving en modernise ring van de Britse strategische atoomstrijdmacht, die bestaat uit 48 Vulcan-bommenwerpers (elk voor zien van twee atoomwapens 1 en vier onderzeeboten met in totaal 64 Pola- risraketten (per raket drie kernkop pen. Omdat deze kernkoppen tijdens hun vlucht met op verschillende doe len kunnen worden gericht, worden zij bij een beoordeling van de krachtsverhouding tussen Oost en West als één kernkop gerekend). In de jaren '90 zal de Polansraket worden vervangen door de Ameri kaanse Trident-raket. (met acht af zonderlijk richtbare kernkoppen) Het totaal aantal Britse kernkoppen aan boord van onderzeeboten komt dan op 512. Om de slagvaardigheid van de Britse atoomstrijdkrachten tot die tijd op een verantwoord peil te handhaven, wordt momenteel hard gewerkt aan de modernisering van de Polans-raket, de betrouw baarheid en trefzekerheid van de raket worden vergroot en het aantal kernkoppen uitgebreid (Chevaline- programma; kosten vier miljard gul den). Onderhandelingen Een verwijt aan het adres van de conservatieven is dal zij de onder handelingen tussen Oost en West over de beperking van de atomaire wedloop onvoldoende serieus ne men. Zo is de regering-Thatchcr niet bereid de Britse atoomstrijdkrach ten en met name de vier onderzee boten te laten betrekken bij de besprekingen in Geneve over dc beperking van de atomaire wapen systemen voor middellange afstand. Laat ik drie redenen noemen waar om de Britse regering zich zo opstelt. De eerste is dat de raketten aan boord van de onderzeeboten strate gische wapensystemen zijn en geen wapens voor middellange afstand. De tweede reden houdt verband met de omstandigheid dat Groot- Bnttannie vier onderzeeboten nodig heeft om ten minste één onderzeebot permanent op zee in bedrijf te kun nen houden voor het uitvoeren voor atomaire opdrachten. Een verminde ring van dit aantal is operationeel onaanvaardbaar De derde reden is dat de Britse atoomstnjdkrachten slechts in theo rie een rol spelen in de strategie van de NAVO en bij de verdediging van West-Europa. Zij zijn vooral bedoeld om in geval van een militair conflict op het Europese continent, een tota le Russische aanval op Brits grond gebied te voorkomen. De zorg voor de veiligheid van West-Europa en voor die van Groot-Brittannié zijn tenslotte twee verschillende zaken. Mede daarom mogen de Britse stra tegische atoomwapens niet worden opgeteld bij het potentieel dat voor de verdediging van West-Europa no dig is. Zij mogen dus ook niet worden betrokken bij besprekingen over evenwichtige verhoudingen op ato mair gebied tussen NAVO en War De Vulcan-bommenwcrpcr. belangrijke schakel in de Britse verdediging. schaupact of tussen West-Europa en de Sowjet-Unie. Labour De Labour-partij richt zich tot de kiezers met een defensiebeleid dat zeker voor wat betreft de kernbewa pening sterk afwijkt van dat van de conservatieven. Geen vervanging van de Polaris-raket en geen opstel ling van nieuwe Amerikaanse atoomwapens op Brits grondgebied. Andere punten uit het verkiezings manifest zijn: onderhandelingen over de sluiting van bases voor Amerikaanse atomaire wapensyste men en de bevordering van de de fensie zonder kernwapens. Dit programma zal zeker veel tegen standers van de huidige ontwikkelin gen op kernwapengebied als muziek in de oren klinken. En natuurlijk is er voor de vermindering van kernwa- pentaken ook best wel ruimte als wij letten op het totale potentieel waar over het Westen beschikt. Een vraag is echter of Groot-Brittamè. reke ning houdend met zijn belangrijke positie in de NAVO. wel eenzijdig zijn kernwapentaken kan afschaffen zonder het voortbestaan van het bondgenootschap op het spel te zet ten. Het verkiezingsmanifest verschaft verder geen duidelijkheid over de doelstellingen die Labour op het gebied van de veiligheid nastreeft. Moeten wij terug naar een situatie zoals wij die voor de Tweede Wereld oorlog hebben gekend en waarin de verhoudingen op het gebied van de conventionele militaire middelen be palend waren voor het al dan met gebruik van militaire middelen? Geen alternatief Ik zou dat bepaald onverantwoord vinden. Immers, een wedloop op con ventioneel militair gebied is uiterst kostbaar. Bovendien kan ook een conventioneel militair conflict desa streuze gevolgen hebben voor de Europese samenleving Ik denk in dit verband aan de effecten van de moderne conventionele wapens en aan de grote kwetsbaarheid van onze samenleving Met andere woorden: een conventioneel verdedigingssys teem is geen alternatief voor het huidige waarin kernwapens een be langrijke rol spelen. Waar Labour m.i. aan voorbijgaat, is dat in een lijd waarin (helaas) de aloomtechnologic definitief voor militaire doeleinden is aanvaard, kernontwapening niet meer als een zelfstandig politiek doel kan wor den nagestreefd; tenminste als je samen met anderen op een verant woorde wijze voor je veiligheid wil zorgen. Maatregelen bedoeld om de rol van wapens in het algemeen en die van kernwapens in het bijzonder in het internationale politieke ver keer terug te trekken, zijn alleen doelmatig wanneer deze zijn inge- bet in een beleid gericht op de ontwikkeling van nieuwe interna tionale politieke verhoudingen en structuren en van andere methoden om conflicten tussen staten op te lossen. Een beleid dat aan de sta- tenanarcliie op het gebied van de zorg voor de veiligheid een einde maakt. Over de bevordering van een dergelijk beleid wordt in het socia listische manifest niet gesproken. De alliantie van sociaal-democraten en liberalen kiest voor een positie tussen de conservatieven en socialis ten. Deelname aan de NAVO blijft de hoeksteen van het veiligheidsbeleid Eenzijdige stappen ter vermindering van de kernbewapening worden al gewezen. Wel zal binnen de NAVO moeten worden gesproken over het afzien van het eerste gebruik van kernwapens: het creëren van een kernwapenvrije zone in Centraal- Europa met een diepte van 150 kilo meter en de versterking van de con ventionele strijdkrachten Drie opvattingen over het Britse veiligheidsbeleid. Zij bieden de Britse kiezers voldoende mogelijk heden om een keuze te maken en daarmee invloed uit te oefenen op toekomstige ontwikkelingen. Op 9 juni a.s. zal duidelijk worden aan welk beleid de Britten de voorkeur geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4