WOLSINK EN HET TALENT zilveren wiel 'er moet harder gewerkt worden, puur afzien... £'£V%r* 'GEK VAN FIETSEN: MAAR OM HET ZELF TE DOEN...' PZC/ weekendkrant 23 n 1982 had Gerrit Wolsink aan een twintigste .plaats voldoende om nog eens de beste lerlander in het wereldkampioenschap mo torcross 500 cc te kunnen zijn. Dit seizoen is de inmiddels 36-jarige coureur alleen nog in eigen iand actief. Hij is bezig met de afbouw van zijn sportieve carrière en hij heeft al bepaald na welk evenement hij er definitief een punt achter iet. De Motorzesdaagse, die volgend jaar in Nederland wordt gehouden, moet de afsuiting worden van een succesvolle loopbaan in de motorsport Een hele serie nationale titels, lalnjke Grand-Prix-overwinningen en twee tweede plaatsen in het wereldkampioenschap 500 cc bestempelen hem onbetwist tot de beste Nederlandse crosser aller tijden Op dit moment beschikt Nederland slechts over één rijder, die zich echt met de wereldtop kan meten, zij het in een andere klasse dan waarin Wolsink actief was. Het betreft uiter aard Kées van der Ven, die al enkele jaren tot de beste drie in het wereldkampioenschap van de kwartliters behoort. Gerard Rond leek aan vankelijk voorbestemd om in de voetsporen van Wolsink te treden, maar kon de hoge verwachtingen niet helemaal waarmaken, al drong hij wel een paar maal door tot de top-10 van de 500 cc. Vanaf het moment dat hij niet meer in aanmerking kwam voor een fabrieks- contract heeft de vaak geblesseerde Rond echter een duidelijke stap terug moeten doen De opvolgers van Gerrit Wolsink staan dus niet te dringen, terwijl motorcross in Nederland toch een veelbeoefende sport ls en er veel talent rondrijdt. De sprong naar een hoog internatio naal niveau blijkt evenwel voor vrijwel iedereen te groot, afgezien natuurlijk van de zijspanklas- ka errit Wolsink mag het wat motorcrossen betreft dan wat rustiger aan doen, moeite om de Jtijd vol te krijgen heeft hij niet. Enkele dagen per week is hij aanwezig in een Haagse lartsenpraktijk, waar hij zijn „eigenlijke" vak weer heeft opgepakt. Binnenkort wil olsink ook in Lochem gaan boren en vullen. Zijn zakelijke activiteiten (handel in itorolie) heeft hij aanzienlijk beperkt, maar wel is hij een van de grote mannen achter de adioncrosses, waarvan de volgende op 21 mei in Nijmegen zal worden gehouden. En dan is airdus nog het Venko-team, terwijl ook het zelf rijden en trainen tijd blijft vragen. De agenda daarom behoorlijk gevuld, maar de ruimte om een serie vragen te beantwoorden was toch aéog wel te vinden. zetten kun je doorstoten. Die grote overstap is moeilijk. Je ziet het ook bij het wielrennen. Post brengt de nieuwe jongens in een paar jaar. In die perio de worden ze begeleid door oudere coureurs. Dat blijkt te werken, al verkijkt Post zich ook wel eens. Maar je moet de jongeren in elk geval de gelegenheid geven om te rijpen". Een goede begeleiding lij/ct daarom belangrijk. Wolsink ..Die is ook van belang, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ze alles kant en klaar aanreikt Ik laat ze f. «concentratie dan van het rijden meestal een beetje aanrommelen en ,b H Dat alles maakt het heel moeilijk, dan moeten ze zelf maar met vragen ™ajn er ook maar een paar die echt komen. Ik weet dat die houding van nde top komen. De kans datje Taalt mij soms verkeerd overkomt Het ?roter dan datje slaagt. Maar als je gaat mij er echter om de zelfstandig- echt serieus mee bezig bent kun je heid van de rijder te ontwikkelen. Het Ód tl je nationale status opvijzelen en meeste moeten ze toch alleen doen. Er '«lat is belangrijk Natuurlijk heeft moet zelfdiscipline zijn. Je kunt er te rijder zijn plafond en telt ook de toch niet altijd met de zweep bij zie je de huidige situatie van motorcrossen in Nederland? blsink: „Er komt te weinig door, dat zeker Je moet echter niet vergeten het in die motorsport allemaal i zo simpel ligt. Er zit verschrikke- veel aan vast. Je kunt wel erg hard men. maar een wedstrijd is iets 1 specifieks. Je moet de mentale ~k aankunnen, de zenuwen bij de in bedwang kunnen houden, het henaal moet optimaal zijn en dan je nog de factor circuitervaring. ïordt vermoeider van de spanning deconcentratie dan van het rijden luksfactor mee' üsik echter om me heen kijk, zie ik 'er veel zaken verkeerd gaan. De rirï Eeste mensen, ook de rijders, kijken veel naar de mooie kanten. Naar de w van de fabnekscontracten en de moet gepland zijn. Iemand die nog moet leren geef je een programma met zo weinig mogelijk wedstrijden in Ne derland, Je moet het zo uitkienen dat hij in het buitenland circuits tegen komt. waar bijvoorbeeld later een Grand Pnx gehouden wordt" tips „Wat de techniek van het rijden betreft kan ik de jongens die in Nederland aan de top staan niet zo veel meer leren. Ik kan ze wel tips geven. Ik ben onlangs bij de Grand Prix 250 cc in Spanje geweest als' FIM-vertegenwoordiger en als bege leider van Bennie Wilken. Ik heb daar gemerkt dat er wel behoefte is aan een vorm van begeleiding. Je ziet dan dat ook een jongen als Kees van der Ven adviezen kan gebruiken. Ik heb wel wat met hem gepraat, maar ik was er in de eerste plaats voor Wilken. Koster heeft me daar ten slotte voor in dienst genomen staan?" intensiever „Soms is er echter ook wel eens een dal betreft ben 'k heel trouw intensievere begeleiding nodig. Wat. Kan de bond- dt' KNMV dus. met mezelf betreft is dat wel eens een oailde "'SC'tdmg doen'Wal iteurs Het gebeurt echter nooit probleem Ik zit bij Venko en dan denk je bijvoobeeld van een bonds- iemand van de ene op de andere merk je dat je er ook veel vrije tijd in mee vooraan rijdt. Je moet jezelf gaat stoppen Dat doe je omdat je van Wolsink De behoefte dat er iemand tijd gunnen en de omgeving moet de sport houdt. Met sommige rijders van de KNMV meegaat naar de ver- the tijd geven. Veel rijden, ook 'imationaal. En puur afzien. De itnjdzondag is de showroom van 'werk dat je in de week verzet. En a denk ik, dat er tegenwoordig niet id genoeg wordt gewerkt". heb ik me echter weinig bemoeid Dat schillende GP s bestaat Zoiets ligt heeft toch met de tijdsfactor en met echter moeilijk Dat moet goed opge- de centen te maken Niet overal hoeft zet woeden en je hebt dat niet één-twee-drie voor elkaar. De goede bij de bond beslist wel aanwezig tychisch tir zijn grote talenten die het in rte tijd heel ver brengen, maar fvolgens die laatste stap niet kun- maken. 'kink: „Inderdaad. Ik denk dal het kli ren psychische kwestie is. Dan Jen ze de top in Nederland een en dan denken ze dat ze het Unen. Vervolgens proberen ze het krnationaal en dan blijken ze hieraan te rijden of zich helemaal 1 te kunnen kwalificeren. Dan eten ze naar huis en dat durven ze i niet zo goed. Dat komt omdat de g «achtingen van ouders, sponsors gs l!uPPorters meestal te hooggespan- p|i tijn", kar je moet dat allemaal meema- 'Tr' In zo'n eerste jaar. Als je het op geld tegenover te staan, maar in prin cipe moeten de kosten die je maakt vergoed worden. Ik ben nu langzamer hand op een leeftijd gekomen dat ik me goed moet realiseren waar ik mee bezig ben. Er moet ook in de toekomst brood op de plank komen". „Als ik er echter meer tijd in zou kunnen steken zou een actievere be geleiding mogelijk zijn We zijn bij Venko overigens met een soort proef jaar bezig Dit is het begin Voor mezelfprobeer ik uit te vinden wat de allemaal op dealerniveau Er wordt Ze staan altijd open vooreen gesprek Ik denk ook wel dat er een keer een soort van bondscoach komt Iemand die de hele begeleiding goed op poten zet ook regionaal Nu gebeurt dat beste begeleiding is Ik denk beslist niet dat ik de wijsheid in pacht heb Het is beter je een beetje rustig te houden dan grote dingen te verkondi gen. die je later met waar kunt maken Het kost me wel een flinke tijd om te bekijken hoe het in een team draait Je moet de achtergronden kennen en pas dan kun je een gefundeerd oordeel geven". „Eén ding weet ik echter zeker. Je moet zorgen dat je met een goed M brengen om je eroverheen te schema het seizoen ingaat. De zaak vanuit die hoek veel tijd en geld in gestopt, maar de coördinatie ont breekt Het moet inderdaad gestruc tureerd worden' Belgie schuift het ene talent naliet andere naar voren Zijn de zaken daar zo goed geregeld Wolsink .Integendeel, de Belgische bond is de slechtste die er bestaat. Zo corrupt als ik weet met wat. Niks is er geregeld. Dat het crossen er toch op zo'n geweldig niveau staat ligt vol gens mij opgesloten in hel karakter van de mensen daar De Belg is een atleet, die weet wat opofferingen zijn Hij doet gewoon wat er voor een sport gevraagd wordt. Dat geldt ook voor de wielrenners ..Door het hoge peil komen de Belgen ook gemakkelijker aan topmateriaal Een heel belangrijke factor is verder het grote scala van circuits. Als je in Belgie aan de top wilt komen moet je op alle banen kunnen rijden, want ze hebben er alle mogelijke variaties In Nederland zijn we wat dat betreft in het nadeel omdat bijna alle circuits op elkaar lijken Als je wat wilt berei ken moet je daarom wegwezen". arsenaal En Amerika Wolsink: „Ze hebben in Amerika goed gekeken hoe het moest. Toen ik er in 1978 was met Suzuki kwam ik er al mensen als Laporte en Hannah tegen. Ze zagen hoe wij het deden en daarvoor had Pierre Karsmakcrs die Amerikanen al heel wat bijgebracht. Ze zijn er vervolgens op hun eigen manier tegenaan gegaan. Professio neel dus in alle opzichten. Ze hebben een geweldig arsenaal aan rijders, maar toch zie je dat ook daar een coureur kan domineren. Bob Hannah leek door een zware blessure weg te vallen uit de top, maar nu rijdt 'ie weer alles naar huis. Net als in Belgie is de competitie in Amerika erg zwaar en daar trekt iedereen zich aan op". Je bent duidelijk bezig met de afbouw van je eigen crosscarrière Kun je er een beetje tegen dat je niet meer voorop njdt en vaak toe staat te kijken'' Wolsink „Ik heb er geen moeite mee Bovendien rij ik toch nog'' Het is veel vervelender wanneer je tot stoppen wordt gedwongen door bijvoorbeeld een blessure. De laatste jaren reed ik op Grand Prix-niveau niet meer bij de top Daar kun je je ogen niet voor sluiten Reed jij nog maar". zeggen ze soms legen me. maar ik zou het nu niet meer zoals vroeger kunnen op brengen Stoppen is echter moeilijk. Als je. zoals ik wilt blijven rijden en je komt bij wijze van spreken uit de hoogste divisie, dan kun je niet bij dp amateurs gaan rijden Ik moet mee blijven doen aan de grote wedstrij den Ik rij door mijn ervaring op de cir cuits een eigen lijn en daarom kan ik nog meekomen Anderen zijn soms verbaasd als ze zien waar ik langs ga Ik heb er ook altijd voor gezorgd dat ik mijn scherpte met verloor Op sommige circuits trainde ik nooit om dat je er dom van werd Foto boven. Gerrit Wolsink (4i htè interna tionale motorcross in Markelo. achter hem Gerard Rond Ui. Zo'n geval als met Lomme Driessens... Die beloofde ons met de hand op zijn hart met een ploeg Brazilianen naar de Omloop te zullen (tomen. Alleen toen we het contract hadden opgestuurd en hij tijdens telefoongesprekken met allerlei smoesjes kwam. wist ik al genoeg. Die zouden we niet zien in Terneuzen. Nou. dacht ik, dan maar niet. Kijk, en dat zou me tien jaar geleden niet gebeurd zijn. Dan was ik nog dezelfde avond in de auto gestapt en er naar toegereden. Om de zaken even goed te regelen. Nu ik dat niet meer op kon brengen, besefte ik: je moet stoppen Gijs". Dertig jaar lang was Gijs Veerman dat geld moesten gaan vragen dat 155 nu i actief in de Zeeuwse wieier- ik tegen Piet Roelands zei we sport. Oprichter van de Omloop van gaan er voor zorgen dat die mensen Zeeuws-Vlaanderen en stichter van hun geld terugkrijgenHet streven een wielervereniging in dat gewest naar eerherstel betekende de ge- Hij kreeg er vorig weekeinde het boorte van de Omloop van Zilveren Wiel. de hoogste KNWU- Zeeuwsch-Vlaanderen. En met het onderscheiding.voor. Vervuld van geld ging het ook beter Men kwam twijfel onderging hij dat huldebe- in contact met een zakenman uit toon. „Speldjes... Nee. ik ben er Oostburg. die startte met een recla- nooit zo weg van geweest. Dat hele mekaravaan. „Zo'n man die niks Nederlandse systeem van onder- om wielrennen gaf. maar alles puur scheidingen vind ik een lachertje, bekeek. Al was het hardrijden met Het is altijd een voorzitter die wordt kruiwagens geweest"Die reclame- voorgetrokken. Ik zie het maar als karavaan werd een succes „Hij was een waardering voor het hele comi- in elk geval beter bezet dan de te. voor de hele Omloop. Het is een Omloop zelf', herinnert Veerman verdienste van iedereen dat we alle zich Zeven ploegen, tien ploegen stormen getrotseerd hebben Dat Het kwam zeer moeizaam van de we de vuile was nooit hebben buiten grond En op het moment dat dat gehangen" beter begon te lopen, stopte die reclamekaravaan. De economie Veerman gestopt Eén keer eerder trok aan en iedereen wilde er kenne- heeft het daar naar uitgezien Het Ujk een graantje van meepikken. In was in 1976 toen de Hansweertse |let begin was het geen probleem amateurrenner Rim Nieuwenhuize om chauffeurs te vinden die twee ernstig gewond raakte Kort voor dagen achter het stuur van een het einde van de eerste etappe reclamewagen gingen zitten, maar kwam hij bij Sas van Gent frontaal na na een Jaar of Vier wilden ze in botsing met een dronken Belgi- ineens geld hebben. Het werd onbe- sche automobilist. „Een vreselijk taaldbaar" ongeluk", herinnert Veerman zich als de dag van gisteren. „Ik heb het daar verschrikkelijk moeilijk mee gehad. Ook al kun je er als organisa tie niets aan doen. Toen heb ik overwogen om maar te stoppen. Nog altijd is dat vallen van renners mijn grote angst. Als er een naar ziekenhuis is gebracht, zal ik met een na de aankomst gaan bellen". peter de jonge het De Omloop had inmiddels wat n steunpilaar Valpartijen werpen een schaduw op elke wielerwedstrijd. Het zijn oncontroleerbare elementen en daarom een gruwel voor perfectio nisten als Gijs Veerman. En stre ven naar volmaaktheid heeft hij altijd gedaan. Tqen hij samen met Piet Roelands en nog enkele be stuursleden van de „bond van oud- militairen" in Terneuzen een wie lerwedstrijd van de grond tilde kwam er meteen een reactie van „meneer Verhulst", de vader van de Ronde van Midden-Zeeland. „Zeeland", schreef hij in het blad Wielersport van de KN'WT'. „heeft er een steunpilaar bij". Drie weken deden de oud-militairen er over om een wielerkoers in elkaar te draai en. „Het idee was ontstaan tijdens een visdag. We zeiden: dat doen we en we vlogen meteen overal naar toe om ons licht op te steken, want we wisten eigenlijk helemaal niet hoe het moest. Ex-comitéleden zei den zelfs: doe het niet, want je kunt alleen maar je broek scheuren". Maur er was wel enige ervaring. Veerman was al vanaf zijn jongste jeugd wild van wielrennen. „Toen ik zo'n jaar of zes. zeven was lag er in Terneuzen een mooie piste, waar grote wedstrijden op gereden wer den Cor Wals en Jan Peijnenburg kwamen daar en ik zat altijd tussen de renners In de kleedkamer. In die tijd had je Aad van Amsterdam, een goeie coureur. Als die met de boot uit Hoedekenskerke aankwam en ik stond er met, dan vroeg ie. Waar is Gijs? Ik mocht met zijn fiets aan de hand door Terneuzen lopen. Zo groos als een aap...". Ging met zijn vader naar de Acht van Brasschaat en zag daar hoe hoe een wielerwedstrijd moest worden worden georganiseerd. „Helemaal weg was ik van dat wielrennen, maar het gekke is dat ik zelf nooit ben gaan koersen. Dat is trouwens ook nooit tri me opgekomen. Ik hield van de sfeer er om heen. maar zelf doen. Nee" Het werd organise ren en al na de eerste wedstrijd werden de Zeeuwsvlamingen voor dat werk geroemd. Verhulst wilde gelijk zaken met ze doen Hij had hel idee voor een Ronde van Zee land Zaterdags de etappe Terneu- zen-Terneuzen. zondags Koewacht- Koewacht en maandags een tijdrit in Zeeuwsch-Vlaanderen en de nt Hoedekenskerke-Heinkenszand biefstukkenronde Een schitterende koers, die een financieel debacle werd. Veerman: „Die is in de geschiedenisboekjes gekomen als de biefstukken-ronde. De 120 renners bestelden namelijk toen ze met de boot in Hoedekens kerke aankwamen allemaal een biefstuk. Niemand betaalde en la ter kreeg de organisatie de reke ning gepresenteerd". Bovendien had men in Zeeuwsch-Vlaanderen op meer publiek gerekend. Een verkeerde taxatie die een strop van dertienhonderd gulden opleverde. Het bedrag kwam wel op tafel, omdat een aantal zakenlieden zich garant had gesteld. Maar dat zinde Veerman niet „Ik vond het zo vervelend dat we om aanzien gekregen Enige nadeel was alleen dat de wedstrijd voor sep tember op de kalender stond en zo laat in het seizoen telde een grote overwinning met meer In die tijd verwierf de „Nacht van Terneuzen" onder de coureurs aanzienlijk meer faam dan de Omloop. „Dan kon je 's nachts om twee uur In de kroegen van de Dijkstraat nog coureurs vin den Die klommen door het raam van hotel Pays Bas naar buiten. Ja. daar waren ook kanshebbers bij. Op een gegeven moment hebben we de datum veranderd Arjaan de Schip per belde op dat er in mei een weekend vrij kwam en meteen heb ben we de KNWU een brief ge stuurd. En we kregen die datum". Een klap voor de Terneuzense hore- het oor. Maar die vertelde dat ook andere activiteiten een belangrijke rol hebben gespeeld bij de beslis sing het Zilveren Wiel uit te reiken. Vooral de oprichting van de wieler vereniging Zeeuws-Vlaanderen. ..Dat vond ik wel een hoogtepunt" stelt Veerman. ..Jan van Stee. die toen voorzitter was van de enige Zeeuwse wieler club. Theo Middelkamp, wist dat zon vereniging in Zeeuwsch- Vlaanderen mijn grootste wens was Dus nam hij me op in het bestuur van Middelkamp Op een bepaald moment ontstond er. buiten mij om. een conflict over de bevoordeling van renners van boven de Schelde. Dit is het moment, dacht ik In Aardenburg was toen een clubje dat 'Erop en erover' heette en waar de familie Hol veel voor deed. Daar hebben we ons bij aangesloten met als doel een Zeeuws-Vlaamse club te worden. We hebben nog een tijdje onder die naam gereden, want ik snapte wel dat het gevoelig lag om dat meteen te veranderen. Maar als we buiten Zeeland kwamen gaf het natuurlijk wel aanleiding tot de nodige hilariteit als je 'Erop en erover' op je borst had". De wielervereniging en het Omloop- comité hebben heel wat baanbre kend werk verricht. Het woord jeugdwielrennen moest nog worden uitgevonden toen de wv Zeeuws- Vlaanderen al met een handvol kin deren op gewone fietsen in de Braakman stond om te trainen. Op plaatsen waar geen wielerwedstrijd was werd het initiatief daartoe ge nomen en zo ontstonden inmiddels beroemde koersen als Kloosterzan- de en Sas van Gent. En tussen het zoeken naar kasseiwegen Dat blijkt toch altijd nog erg aan te spreken bij de mensen") door organiseerde het Omloop-comité als eerste in Zeeland ook een kerstboomver branding Ach. ik vond het een leuk idee en als je zoiets gaat orga niseren val je al snel terug op je eigen groepje De gemeente vond het wel prettig en tot vorig jaar hebben wij de organisatie daarvan - verzorgd". hoogtepunt Sindsdien is de Zeeuws-Vlaamse wedstrijd een belangrijke schakel in het nationale wielerseizoen. Een verdienste van het comité, dat twin tig jaar werkte onder leiding van Veerman. „Ik heb het zelf nooit als een prestatie gezien", zegt hij. „Je bent met iets bezig datje graag doet en waar de mensen plezier aan beleven". Geen onderscheiding waard, fluisterde hij districtssport- commissielid Arjaan de Schipper in amnesty Organiseren als hobby. „Het inte resseerde me meer dan die renners. Van de laatste Omloop heb ik nog niet eens de uitslag gelezen. Maar het wordt een beetje te veel routine. Er moet een frisse wind gaan waai en" aldus Veerman Hij werd zater dag ere-voorzitter „Maar ik weet niet wat dat voorstelt" Is met zijn gedachten al weer bij andere zaken. „Ik weet nog niet of ik weer iets ga doen. maar Amnesty International gaat me steeds meer interesseren. In ben in Indie geweest bij de politionele acties en heb gezien hoe mensen ondervraagd werden door de Inlichtingendienst. De angst en de onzekerheid op de gezichten van die mensenAls ik nu lees van martelingen van gevangenen en zo, dan moet ik daar steeds weer aan denken...". GIJS VEERMAN zoeken naar kasseien voor de Omloop van Zeeuwsch- Vlaanderen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 23