DE MACHT VAN HET KLEINE BEELDSPRAAK t i\^.i jeugdwerk van slauerhoff schrijvers schrijven t rr i willem g. van maanen HET NICHTJE VAN MOZAR T PZC/ weekendkrant ZATERDAG 21 MEI 1983 ir Hoewel Slauerhoff (1898-1936) al bijna een halve eeuw geleden stierf, is de studie van zijn werk nog maar nauwelijks op gang gekomen. Er verschijnen de laatste jaren wel vrij veel boeken over hem, ook herdrukken van oudere studies, die dan zelden worden bijgewerkt of herzien. Allerlei teksten van Slauerhoff zelf werden bijeengebracht en de tijdens zijn leven verschenen werken, zowel in proza als in poëzie, werden herdrukt. Soms in voorbeeldige, soms in onzorgvuldige edities. Er ontbreekt echter nog steeds een nen Ze hebben daarom zo volledig 1916 nog maar vijf jaar bestond als werkelijk goede, volkomen betrouw- mogelijk uitgezocht wat Slauerhoff in tegenhanger van het traditionele bare uitgave van zijn hele werk. Er zijn studententijd gepubliceerd heeft corps. Propria Cures was weliswaar zijn met zijn bundels soms eigenaardi- in studententijdschriften en -jaarboe- formeel voor alle studenten, maar in ge dingen gebeurd. Het meest frap- ken. Dit was pionierswerk, en niet feite werd dat blad toch gedomineerd pante geval is wel de al in 1960 door eens zo eenvoudig, omdat het werk. door het corps. Er bestond een zekere Vestdijk aan de kaak gestelde blun- zoals ook nu nog vaak het geval is in rivaliteit: de corpsleden vonden USA der met het gedicht 'De afgescheiden zulke bladen, meestal onder pseudo- minderwaardig. Dat Slauerhoff de kn- gemeente'. dat nog steeds te vinden is niem verscheen. Alles wat ze hebben tiek op zijn eigen club in PC publi- in de groep verzen 'Holland op zijn...' kunnen vinden, staat in dit boekje, ceerde was begrijpelijkerwijs voor ve- uit 'Al dwalend' Wie dit vers kritisch dat de tijd november 1916 tot maart len moeilijk te verkroppen, dan wel onbevangen leest móet wel 1920 beslaat. Slechts weinig van dit In dit licht moet men het al vaker merken dat het geen kritiek op kerk- alles is uiteindelijk in de 'Verzamelde vermelde 'De afgescheiden gemeente' gangers kan zijn. Het is dan ook een Gedichten' terechtgekomen: een paar zien ik citeer de versie uit de volkomen verdwaald vers uit Slauer- van de Franse verzen zijn te vinden in Verzamelde Gedichten, omdat daarin "hoffs studententijd, een vers waarin 'Eerste Verzen' en het reeds genoem- de slotregel werd gecorrigeerd: hij zijn clubgenoten weliswaar verge- de 'De afgescheiden gemeente' kwam lijkt met de bekrompen kerkgangers, zoals gezegd door een vergissing tus- maar dat is dan ook alles. Hoewel sen 'Al dwalend', waaruit het hopelijk Vestdijk dus al in Maatstaf 8.1960. op nog wel eens verdwijnen zal. die vergissing attendeerde, figureert Een vroegrijp talent was Slauerhoff het. ook nog slechte, gedicht nog beslist niet, in 1920 was hij al 22 jaar. Volbracht zijn alle wekelijksehe plichten. steeds in de Verzamelde Gedichten in Hij debuteerde officieel met de bun- En Vrijdagsavonds gaan ze vroom Ier de bundel 'Al dwalend' del 'Archipel' in december 1923. de kerke "Vestdijk schreef dat dit gedicht onmo- maand waarin hij ook afstudeerde. Oia^e. non s ooojipnoers rood woord le selijk een 'critiek op de Hollandsche Uit 1929 is vrijwel niets, uit 1920.1921 „e,sicrkr vroomheid' kon zun. omdat het „on- en 1923 niets in dit boekje opgeno- verklaard laat waarom de 'vromen' men. Hij werkte toen wel mee aan De alleen vrijdagsavonds ter kerke gaan. Nieuwe Tijd en Het Getij maar was opjoarliedre» te woimeeren. 'jaarbederen zingen en zich. in hun niet meer werkzaam als student- Dal slijpt te?i Ziemel cn te twalef uren gebouw troosten met 'kaas en mos- auteur. Mogen de vroomen zelfgenoegzaam keuren terd'. In werkelijkheid is het een min Terug dus naar 1916, het jaar waarin of meer cryptisch spotsonnet op USA hij eindexamen RHBS in Leeuwarden Nog enklen zitten m de kille kerk. ide studentenvereniging. HW). dat in deed. en medicijnen ging studeren Zich troostend met een portie kaas met het studententijdschrift Propria Cu- aan de Universiteit van Amsterdam, mosterd. res heeft gestaan, en dat Slauerhoff Hij werd daar lid van de studenten- Armzal'9er als hongrige kerkra lei hans warren lopende onenigheid. Opvallend is verder dat Slauerhoff blijkbaar al tijd heel onduidelijk schreef, zelfs als hij verzen inzond, gezien de oproep in PC: ..Dichter der US A-sonnetten. Gelieve uw pseudoniem op te geven en duidelijker te schrijven". Het aardige van dit boek 'Slauerhoff student bauteur' is dat de samenstel lers aldoor m kort bestek dat geharre war duidelijk schetsen door de andere partij ook aan het woord te laten. Ze doen dit zonder partij te kiezen. Zo doende is het einde zelfs een recht streekse afgang voor de jonge dichter Hun houding tegenover Slauerhoff is verwoord in het citaat uit Klikspaans 'De Student-Auteur' Zijn overdreven gevoel van eigenwaarde, telkens op de hardste proeven gesteld, telkens belemmerd en gekwetst, maakt hem stuurscli. scherp, bitter, beleedigend Behalve de scheldverzen die in wezen enkel curiositeitswaarde hebben, be vat het boek ook alle Franse verzen die Slauerhoff in die tijd publiceerde en waarvan er later een drietal, merk waardig genoeg ten tijde van hun ontstaan reeds geprezen, in zijn offi ciële werk terechtgekomen zijn, Voorts alle prozateksten. Daaronder zijn enkele stukken hoogst interes sant. namelijk 'De macht van het kleine' (Noodlotsroman in zes bedrij ven plus epiloog), van februari 1917 en zijn 'Intree' geschreven voor PC van oktober 1919. een soort geloofsbelijde- nooit bestemd kan hebben om in de vereniging Umtas Studiosorum Am- bundel Al dwalend te worden opgeno- stelodamensium. bij afkorting USA. men "i30i Zijn warse karakter, waar al zoveel En jaagt de achterblijvers uil de kerk over geschreven is, blijkt al duidelijk Dn is de Dienst dier op hun sekte pratlen. Dit wordt geciteerd in het bijzon- in die periode: hij heeft over die der aardige boekje 'Slauerhoff, vereniging ..veel slechts en weinig Het is niet geestig, het is bijzonder student auteur' dat samengesteld goeds gezegd, maar toch is hij lid slecht, enkel stokerig, boosaardig, .werd door Eep Francken. Geerte van gebleven, in elk geval tot het begin Waar Slauerhoff optrad ontstond ook Munster en Arie Pos. van 1920" (8/9). in die jaren prompt ruzie. Toen hij Deze drie Slauerhoff-bewonderaars Slauerhoff maakte voornamelijk uiteindelijk, in oktober 1919, redac- zijn ervan uitgegaan dat het bij een scheldpoëzie en publiceerde die in teur werd van Propria Cures, ging dichter van dit formaat ook heel inte- Propria Cures. Dat zette veel kwaad het ook daar snel mis, vier maanden 'r'essant is om te zien hoe hij is begon- bloed. USA was een vereniging die in later moest hij aftreden wegens hoog- Spoedig komt dan de sluimerdronken kos- Niemand die in Slauerhoff geïnteres seerd is, mag zich dit boekje laten ontgaan Het bevat geen geweldige teksten en veel bijzonder slechte poë zie. maar. om de samenstellers nog eens te citeren: „Slauerhoff is niet meer de omstreden dichter van een jongere generatie, maar wordt zo ongeveer gezien als de grootste van zijn tijd. Zijn -reputatie kan door publikatie van beginners- werk niet meer geschaad worden'' (8* Slauerhoff student auteur. Samengesteld door Eep Krancken. Geerte van Munster en Arie Pos. Met foto's. Nijgh Van Dilmar. 's-Gravenhage, 96 pag.: t" 24,50. 3 - i Karet van het Reve i Van onze kunstredactiei De makers van het NOS-programma Beeldspraak hebben voor een nieuwe serie van acht literaire programma's van hun oude, door wrochte werkwijze moeten afzien. Prijzen, diepgaand onderzoek en andere dure activiteiten waren er nauwelijks meer bij. Er ligt daarom een serie programma's op de plank voor uitzending tussen dinsdagavond en het komend najaar die met een simpele formule moeten 'aanvullen' wat de omroepen te weinig aan literatuur doen. Dat is immers de taak van de NOS. Bovendien bestaat er een behoefte zal Schierbeek nog een aflevering aan literatuur op televisie. Volgens voor zijn rekening nemen. Hij praat eindredacteur Jan Venema is het dan met Gerrit Krol. Karei van het huidige hoge niveau en de 'giganti sche vitaliteit' van de Nederlandse schrijvers sinds de Vijftigers niet meer voorgekomen. Venema betreurt vanzelfsprekend, dat hij met een piepkleine begroting moest werken wat voor dit onder werp bijna automatisch een studio- gesprek inhoudt. Maar binnen die grenzen heeft hij een vorm gevonden, waarbij de kijker niet voor de zoveel ste keer geconfronteerd wordt met het 'lagereschool- onderwijzerssyndroom'. zoals Vene ma het noemt. Geen onderdanige presentator dus. die in uiterste beleefdheid en met een heilig respect voor de schone letterkunde voorzichtig zijn cliché vragen oplepelt. Venema laat de schrijvers praten met schrijvers. Een dialoog op basis van gelijkwaardig heid kan zo het gemakkelijkst gerea liseerd worden, volgens de eindre dacteur. De regie van de acht pro gramma's was in handen van Jonne Severijn en Kees Hin.uo2 Dinsdag begint de serie mei een gesprek dat Karei van het Reve had met de columnist Hugo Brandt Corstius. Een dialoog met een ui terst boeiend woordenspel, waar echter volgens Van het Reve 'geen verstandig woord' door Brandt Cor stius aan wordt bijgedragen. Van deze laatste is bekend dat hij onder meer de schuilnamen Piet Grijs, Battus, Jan Eter en Stoker gebruikt. Onder dc oppervlakte van Van het Reves vragenspel over de slachtof fers van de columnist, zijn werkwijze en eigenaardigheden, speelt ook de kinderlijke nieuwsgierigheid van de ondervrager. Eigenlijk wil hij wel welen achter welke andere pseudo niemen Brandt Corstius zich nog. probeert te verschuilen. De meeste suggesties worden echter beant woord in de derde persoon en het gesprek gaat al snel over naar enkele bezetenheden van de schrijver. Zo wil hij binnen een half jaar een complete catalogus maken van zoge naamde 'omdraai-zinnen' in alle ta len. 'Stomvervelend', zo zegt hij zelf. maar hij houdt zveel van complete boeken die goedgeorganiseerd zijn dat hij dit werk wil volbrengen. Al was het maar om het onderwerp uit zijn gedachten te kunnen zetten. Op 31 mei praat Bert Schierbeek met tekenaar-dichter-schilder Lucebert in zijn Spaanse atelier. In september Reve komt op 30 augustus nog 6 terug, in een gesprek met Anc* G Schmidt. Verder praat medebedenker vapi programma K. Schippers m« Alberts (7 jupi) en Hellema (13* tember) en ondervraagt Willem; Toorn op 14 juni de dichter S Faverey en een week later de sctr ster Doeschka Meijsing. (Dime: Nederland 2, 23.00 uur Bert Schierbeek Deze week verscheen een boek over de Nederlandse journalist, politicus en hoogleraar Carel Ger- retson (1884-1958), leider van de rechtse oppositie tegen de dekoloni satie van Nederlands-Indiè. 'Gerret- son en Indië' is geschreven door de historicus Emile Henssen (33), die er donderdag aan de Groninger uni versiteit op promoveerde tot doctor in de letteren. Gerretson kreeg ook grote bekend heid als dichter, onder het pseudo niem Geerten Gossaert. In 1911 pu bliceerde hij de bundel 'Experimen ten'. die vorig jaar een zestiende druk beleefde. Gerretson, volgens Gerretson-Gossaert Henssen actief ii Nederlandse Beweging en een EL- d met het fascisme, was zeer bet over de toekomst van Nederlan Indie. Niet zozeer omdat hij beg!5tt was met het lot van Indonesië en; bevolking dat intesseerde h weinig, volgens Henssen ra temeer omdat Nederland zónt r' haar kolonie een onbeduidende sla1,1 zou worden. „Een melkboerdertji )n de Noordzee'. Zijn angst werdftD obsessie en resulteerde in het opril ten van de Utrechtse indologie faculteit, die als tegenhanger mo dienen voor de te vooruitstrevi gevonden officiële Indische n stuursopleiding in Leiden. De fst teit in Utrecht, die gesteund door het bedrijfsleven, onder anc de Shell, werd de oliefaculteil noemd. Toen Indonesië onafha; 3 lijk werd. schrijft Henssen, verlos a oliefaculteit haar bestaansrecfc r werd opgeheven, ondanks heti dat Gerretson daartegen als ee zende tekeer ging. Volgens de G mnger historicus was Gerretsots gespleten figuur omdat hij alssj pathisant van de Vlaamse Bestf bijvoorbeeld pleitte voor Vlas a autonomie, terwijl hij met Indièi L- maal de andere kant opging 0 ii stond hij met één been in het Ei« van de veelvolkerenstaten, maais het andere in de wereld van nationalisme. Het nichtje van Mozart, niet Van Maanen's nieuwe roman, maar 'Das Basle', Maria Anna Thekla Mozart, heeft al heel wat pennen in bewe ging gebracht Als je het goed overdenkt is het komisch. Een vlammetje destijds, een paar brieven van tussen 1777 en 1781 weg, en na dat minuscule rookwolkje was er nooit een smet gekomen op het leven van mozart. Een smet althans in de ogen van de bewonderaars die van Mozart een heilige wilden maken, in de tijden van preutsheid en pseudo- kuisheid die achter ons liggen. Wal heeft het hen gestoord! Een genie als Mozart, dat zulke 'onaardse' muziek geschreven had, verdenken van incest (nou ja, met een nichtje) was infaam. Van obsceen taalgebruik te zuiveren was hij niet, want Mozart schreef zijn nichtje onder andere 'Leek mich im Arsch', of hij eindigde een heel beruchte briefin zijn eigenzinnige Frans aldus: ,,Je vous baise vos mains, votre visage, vos genoux et votre afin, tout ce que vous me permettés de baiser" (13 november 17771 En wal te denken van de canon KV 382: ..Leck mir den Arsch fein recht schön sauber?" Kostelijke brieven zijn het. sproeiend van fantasie, levenslust en geilheid, en je moet al een heel rare kronkel in je hersens hebben als je deze zaken alleen als onschuldige grapjes of symbolen af wil doen. Ook al is het een feit dat men zich in die tijd veel ongegeneerder gedroeg, losser in de mond was. toespelingen maakte Hoe dan ook, de brieven zijn bewaard gebleven. Constanze. Mozarts weduwe zag er blijkbaar met zoveel aanstootgevends in. al wou ze ze. in 1799. liever met integraal af laten drukken. Mozart en das Basle haalden allerlei epistolaire grappen uit. Ze schreven soms achterstevoren en maakten zelf woorden die niemand nog heeft kunnen thuisbrengen. 'Spunicunifait' bijvoorbeeld Ook 'kas- tenfrey' is nog steeds een raadsel. Ik zou zeggen: twijfel er niet aan. ze zijn scabreus, net als de rest. Waarom Mozart lubben1 Moet een genie ook nog een geslachtloze heilige zijn0 Waarom mag hij geen aardigheid hebben gehad in platte faecale humor en anale erotiek? Mozart en zijn nichtje hebben te oordelen naar de echo die uit de brieven opklinkt, een kostelijke tijd gehad die stellig zijn neerslag heeft gekregen in veel muziek waar we tot de dag van vandaag van genieten, En zeker is dat dat nichtje niet moeilijk in de omgang was. twee jaar later kreeg ze een buitenechtelijk kind, verwekt door een kanun nik. Weinig genieën zullen voldoen aan de canon, opge steld met behulp van de bekrompen maten van burgermansfatsoen en zelfs van wetten. Hoe het ook zij: de eigenaardige verhouding van Mozart met zijn nichtje is een van de belang rijkste motieven in de roman van Willem G. van Maanen (1920) die dan ook de titel 'Het nichtje van Mozart' gekregen heeft. Het is een merkwaardig boek geworden, wonderlijk van compositie ook. Evenals in Van Maanen's voorafgaande boek 'Een eilandje van pijn' werd er geëxperimenteerd met de opbouw. hans warren LETTERKUNDIGE KRONIEK nichtje. Lotte groeit op alsof zij hun eigen kind is. Steiner is dol op haai', hij is degene die haar opvoeding en ontwikkeling leidt en het is de lezer wel spoedig duidelijk dat zijn belangstelling voor haar anders ligt dan de gewone oom-nichtje of vader- dochter verhouding. En uiteraard ook totaal anders dan eventueel in het geval Mozart. waar geen generatieverschil was: Mozart was bijna 22, het nichtje 19. Omdat Steiner zich nooit duidelijk uitspreekt ln zijn gedenkschriften, eerder op een wat insinuerende manier toespelingen maakt, krijgt de lezer eerst het vermoeden dat Lotte mogelijk zijn kind is, door hem verwekt bij de tweelingzuster van zijn vrouw en, veel later, na de dood van zijn vrouw, dat Lotte zijn minnares wordt Wederzijdse jaloezie zal dan zeer definitief een eind aan Lotte' s verblijf in zijn huis maken maar ze geven wel kleur aan dit deel van de roman. Zoals reeds gezegd, dit eerste deel, ook qua omvang het belangrijkst, is door de afstandelijke, wat krege le. originele toon fascinerend, en misschien wel het beste proza dan Van Maanen tot nu toe schreef. De delen of hoofdstukken die volgen en het korte Nawoord hebben iets van een tour de force die niet helemaal geslaagd is te noemen. Een Nederlandse schrijver van wie een boek in het Duits vertaald is dat ook al met Mozart in verband staat, reist naar Salzburg. Wegens vertragingen is zijn gereserveerde hotelkamer aan een ander gege ven. maar men heeft nog een eenvoudiger vertrek voor hem Later bij het diner zit hij tète-a-téte met de dame die zijn oorspronkelijke kamer heeft. Ze is ••a i zijn leeftijd en om het verhaal nu mar kort te houden: het bljkt Lotte te zijn, net u! Austealié gearriveerd omdat haar oom gestorvenu De ik-figuur begeleidt haar later naar het steröiim waar hij ook Schorn ontmoet. Hij is Lotte tot grote steun en als afscheidsgeschenk geeft zij hem hfi manuscript van Steiner. wat dus betekent dat dedi van dit boek de inhoud van deze momoires behelst Op deel II volgt dan als III een lange brief van Low aan de Nederlandse schrijver, waarin ze hem noi ij meer vertelt, onder andere dat zij de dochter re: tl Steiner dan wel van Schorn is: beiden behoordentö de minnaars van haar moeder. Ze weet alleen zete dat ze niet de dochter van de echtgenoot van ha: moeder is. Het eerste deel bestaat uit de memoires, opgetekend door een oude man. Wolf Steiner. eens archivaris van het Mozarteum te Salzburg. Deze notities breken midden in een woord af; later merkt de lezer dat op dat ogenblik Steiner door een hersenbloeding getrof fen werd en boven zijn geschrift stierf. Dit eerste deel van het boek is voortreffelijk geschre ven. ik zou zelfs het woord supeneur willen gebrui ken. Van Maanen heeft zich sterk ingeleefd in de figuur van de wat zonderlinge, opportunistische Steiner die na de debacle in zijn leven op warse. wrevelige en vaak toch gevoelige manier enkele brokstukken van zijn chaotische bestaan opbiecht Zijn belangstelling voor de eventuele incestueuze handelingen van Mozart is verklaarbaar: bij hemzelf, Steiner. zijn de zaken nog scherper toegespitst. Zijn vrouw bleek onvruchtbaar, haar tweelingzuster had een dochtertje, in 1939 geboren. Bij het bombarde ment van Salzburg op 16 oktober 1944, waarbij ook het Mozarteum getroffen werd, komen zeven van de negen in dat gebouw aanwezige mensen om. Daaron der zijn de moeder en de vader van de kleine Lotte De enigen die het er levend afbrengen zijn Frau Weber, de echtgenote van de huisbewaarder, en haar dochtertje Luise, ongeveer even oud als Lotte. De Steiners. kinderloos dus, ontfermen zich over het Door een te kunstmatig aandoende ingreep van de schrijver keert namelijk Luise Weber, het dochtertje van de huisbewaarder dal het bombarde ment overleefde, in Steiners leven terug. En wel als femme fatale. Ze is muziekstudente en ook al geïnteresseerd in de verhouding tussen Mozart en het Basle. Ze zoekt contact met de archivaris om de 'Basle- briefe' zo nauwkeurig mogelijk te kunnen bestuderen en tevens doet ze onbeschaamde pogingen Steiner te verleiden, althans van zijn stuk te brengen Ze slaagt er in zijn hoofd volkomen op hol te doen slaan haar drijfveren zijn en blijven duister, al wordt er later wel een suggestie aan de hand gedaan en ze drijft hem uiteindelijk tot het plegen van een daad die hem zijn baan gaat kosten Lotte is jaloers op Luise. Steiner van zijn kant vergeeft Lotte haar vriendschap of verhouding met een Turkse goudsmid niet Zo komt. de breuk: oom beledigt zijn nichtje dodelijk. Ze vertrekt naar Australië en houdt haar woord: ze wil Wolf Steiner enkel nog als lijk terugzien Als Steiner aan zijn memoires begint, is Lotte al achttien jaar weg, ze heeft in Australië een gezin, twee zonen. Enkele andere lijnen die door dit vrij ingewikkelde verhaal lopen, als dc vriendschap van Steiner met Erwin Schorn, curator van het Mozar teum, moeten hier buiten beschouwing blijven, In het Nawoord, wordt dan nog eens verslg uitgebracht van een tweede bezoek van de Nedt; landse schrijver aan Salzburg. Hij ontmoet nu ooi eindelijk Luise Weber, de femme fatale die her intrigeert. Maar alles is nu ontnuchterd, het heimzinnigc van het bock is weg. Van Maanen heeft waar hij zelf al bevreesd voor was, getuige begin van het Nawoord met zijn al te uilvoerip verklaringen en suggesties het boek een beetje nek omgedraaid. Jammer. Onverklaard blijft waarom het Mozarteum nooil* genoemd wordt. Hel is nu eens Mozartium, dc weer Mozarteanum. Mozartinum en Mozartineuo En wat nu Mozart en zijn Basle betreft: een werkdj nieuwe visie wordt daar niet. op gegeven. Voor Van Maanen zich al duidelijk uitspreekt, blijkt dat ook naar zijn mening de verhouding tussen dl twee niet onschuldig is geweest. Zelfs wordt geo? perd dat Mozart s moeder in het complot hrf gezeten, teneinde haar zoon uit de handen van® ambitieuze zestienjarige zangeres Aloisïa Weber houden. Maar echt verrassende facetten krijgt mi niet te zien. wat Spunicunifait is weet ook VS Maanen niet en de veronderstelling dat het al «ves mysterieuze 'kastenfrey' zonder broek, dus in je blo kont. zou kunnen betekenen is niet erg overtuigen Toch kan ik de lectuur van 'Het nichtje van Mozai wegens het boeiende eerste deel beslist aanbevetó n Mozart'. h

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 18