AUKE PATTIST Polisario De Geest schenkt ons aan elkaar Oorlogsmisdadiger vraagt om begrip Keukenhof nog open t/m2ePmkstemaa 7 BEVRIJDINGSBEWEGim POLITIEK GEÏSOLEERD PZC/ °P'n'e en achtergrond 4 "VRIJDAG 20 MEI 1983 met wat er met hen nog verder ge beurd is". Zondebok De tot levenslang veroordeelde spreekt er vervolgens zijn verwonde ring over uit dat andere betrokkenen betrekkelijk korte vrijheidsstraffen hebben ondergaan: „Wat mij verwon derde is dat de chef van mijn com pagnie, ook een Nederlander, de hoogst verantwoordelijke voor deze actie, na zes, zeven jaar al weer vrij was. Ik heb in Spanje toevallig nog een sergeant van diezelfde eenheid getroffen, die me is komen opzoeken en die ook al veel vroeger vrij was en die mij ook vertelde dat van mijn "Z_ (Van ome correspondent) in Spanje verblijvende Nederlandse oorlogsmisdadiger Auke Pattist voelt zich 'moreel J_/niet schuldig'. Hij zegt dat in een interview met een correspondent van Radio Nederland Wereldomroep. Hij gelooft dat allerlei wandaden die tijdens de bezetting in Drente zijn gepleegd hem in de schoenen zijn geschoven omdat hij er tijdens de berechting niet bij was en •dus als 'zondebok' kon worden aangewezen. «Öattist, door de bijzondere rechtbank 3) Assen tot levenslange gevangenis- -straf veroordeeld, had een gesprek jSet de journalist José Maria Olona in "het huis van bewaring van Oviedo Hij werd in 1950 bij verstek veroordeeld. Hij verbleef toen als vrij man in Spanje Nederland heeft de Spaanse autoriteiten jarenlang tevergeefs ver acht om uitlevering. Gisteren werd duidelijk dat Pattist met zal worden uitgeleverd. 1 In het vraaggesprek geeft Pattist toe "volgens de letter van de wet wel schuldig te zijn aan landverraad en ^dienstneming in vreemde krijgs macht. Hij verklaart die daad met een verwijzing naar de omstandigheden ,van de eerste oorlogsjaren: ,.Ik was toen 22.23 jaar oud. idealist, kwam uit een nationaal-socialistische familie en dé strijd tegen het communisme was toen ideaal voor heel veel jonge Euro pese mensen Ik heb me daar voor ingezet" Hoogeveen "Auke Pattist werd veroordeeld voor misdrijven die hij later in de oorlog in .Drenthe pleegde, met name in de omgeving van Hoogeveen. In het vraaggesprek zegt hij daarover nu: „Wat nu de actie in de buurt van Hoogeveen betreft wij waren daar een militaire eenheid van de Waffen- SS, met te verwisselen met de Alge mene SS van de concentratiekampen waarmee wij mets van doen hadden Wij werden daar 's nachts door men sen van het verzet beschoten en moes ten daartegen actie nemen Daar is een aantal gevangenen gemaakt en daarbij zijn harde klappen gevallen. .Dat wil ik niet negeren Maar ik wil er ook nog steeds bij zeggen, dat die hoogstens een paar blauwe plekken hebben veroorzaakt waarvan de men sen na vier. vijf dagen weer genezen waren. Meer mishandelingen zijn in mijn eenheid, waarvan ik met de chef was. (ik had nog twee chefs boven mij staan), niet voorgekomen. Van de gevangenen is ongeveer de helft weer naar huis gestuurd omdat ze er eigen lijk niet bij betrokken waren en de ■andere helft hebben wij op bevel van •hogerhand aan de andere Duitse au toriteiten moeten afgeven. Ik weet Jaulce Bert Pattist eenheid iedereen in de eerste helft van de jaren vijftig al weer vrij was. Ik begrijp natuurlijk, ik was er niet bij toen het proces over deze actie in de buurt van Hoogeveen plaatsvond. Ik was natuurlijk de zondebok, alles wat in die buurt gebeurd is, of het nou van de Waffen-SS, van de SD, van de Landmacht of wat dan ook was, schijnt mij in de schoenen ge schoven te zijn. Want wat ik nu in de kranten lees, ik neem dat alles met een korreltje zout. Er komt veel sen satie bij". Pattist zegt zich niet schuldig te heb ben gemaakt aan wreedheden, zoals hem ten laste is gelegd: „Daarover kan ik hier met mijn hand op mijn hart rustig zeggen: wij hebben geen joden vervolgd en wij hebben nie mand gedood noch zeer ernstig mis handeld De enige jood die toevallig in onze handen viel, is nog ontsnapt. Daarbij wil ik ook zeggen, dat ik toen ik dienst nam in de vreemde strijd macht automatisch mijn Nederlandse nationaliteit verloor. Toen ik in 1944 in Nederland terugkwam, was ik al Duits staatsburger" Prins Bernhard Hij maakt dan de vergelijking met prins Bernhard. die volgens hem lid was van de 'Ruiter-SS' alvorens met prinses Juliana te trouwen en de Nederlandse nationaliteit te verwer ven „Gedurende de oorlog heeft hij voor Nederland gevochten zoals het zijn plicht was Ik heb. toen ik de Duitse nationaliteit aangenomen had, voor Duitsland gevochten zoals het toen mijn plicht was" Op de vraag of hij contact heeft met neo-nazi's antwoordt Pattist: „Sinds ik in Spanje ben heb ik me niet meer met de politiek afgegeven. Ik heb contacten met allerlei mensen. Ik heb contacten met mensen van de uiterst rechtse kant en ik heb net zo goed contacten en vrienden onder de. laten we zeggen, linkse politieke richting". Aan het slot van het vraaggesprek doet Pattist een verzoek om begrip voor zijn houding van destijds: ..Ik zou hier nog graag willen zeggen dat ik in principe en ook als mens niets tegen de Nederlandse verzetsbewe ging heb. Zij streden veertig jaar geleden voor hun ideaal, maar van de andere kant verzoek ik ook te begrij pen dal wij ook voor ons ideaal streden in die tijd. Of dat nou goed of slecht was, dat komt er niet op aan. Het was in ieder geval ons ideaal. Wij streden tegen elkaar en in een oorlog vallen klappen. I)at is niet te vermij den en dat heeft niets met meer of mindere verachting of waardering van de vijand te maken". (ADVERTENTIE) Geniet t/m 23 mei nog van een dagje voorjaar. Bovendien t/m de sluitingsdatum extra: LELIETUIN '83, een overdekte lelieshow met een oppervlakte van 2500 m2. Dagelijks, t/m 23 mei, I fcit-uVJii 'n'.iv"'Fl van 08.00 tot 19.30 uur. I Keukenhof - in Lisse - is meer dan u denkt -'F'1 M lDoor Gerrit-Jan Hoek) Feest in de woestijn. Dat gebeurt vandaag, vrijdag, in de buurt van Tindoef, gelegen in de Sahara vlakbij het drielandenpunt van Algerije. Marokko en Mauretanië. De bevrijdingsbeweging Frente Polisario viert de 10-jarige herdenking van het begin van de bevrijdingsoorlog van de voormalige Spaanse kolonie van West-Sahara en de bevrijding van een van de oprichters van het Polisario, El Ouali, uit gevangenschap van de Spaanse bezetters. Het jubileumfeest wordt dit jaar ech- eerste uur, die de aspiratie van het ter gemarkeerd door enkele sombere Polisario van meet af aan gesteund schaduwzijden, na eclatante politie- hebben, hebben zich de laatste tijd ke successen m de afgelopen jaren, op een subtiele manier van de bevrij- onder andere diplomatieke erken- dingsbeweging gedistantieerd, om- ning van de RASD (de Socialistische dat er andere belangen in het spel Arabische republiek van de Sahara) zijn. door een dertigtal landen en de for- De tljden dat Algerijnse soldaten zij mele toelating tot de Organisatie aan zy met het Poijsarj0 acties in de van Afrikaanse Eenheid (OAE) in westelijke Sahara uitvoerden, zoals februari vorig jaar. is het Polisario in de slag Qm Amgala in 1976 ajn door de ontwiKkelingen in de regio defjnitief voorbij. De huidige Alge- emgszms in een po ïtiek isolement rijnse president Chadbi Benjedid geraakt. Bovendien lijkt het erop of schenkl anders dan zijn voorganger het referendum over het zcllbeschik Boumedlenne een hoge prioriteit kingsrecht van de Saharawies waar- aan een ander jdeaal dan het gteu. toe de Organisatie Afrikaanse nen van het Polisario: het herstel Eenheid in juli 1981 in Nairobi be- ïan dc goede nabuuIrelalles. v00ral sloot, door allerlei procedurele ob- met Marokko en de realisering van stakels. opgeworpen door Marokko. be, Arablsche droombeeld van een op de lange baan wordt geschoven. grQol Maghreb tussen Marokko. Tu- nesiè en Algerije. R UStig Vooral de stijgende invloed van Libië Tekenend voor de precaire situatie ?PJ"1 «tor Chadbi aan- waarin hel Polisario zich momen- '«'ding ™°r Stoeiende be- teel bevindt, is dal het in het evplo- Maar een vergelijk met sieve gebied in de noordwoslkop Marokko levert Algerije mogelijker van Afrika niet meer a> rustig is andere politieke revenuen geweest als nu. sinds de voormalige °P «n mogelijke toegang tot de Spaanse kolonie van Westelijk Sa- Atlantische Oceaan via El Aiouni en hara via hel Driclandenakkoord olliciele erkenning door Ma okko van 1975 werd opgesplitst tussen van de Algerijnse souvereinlWit over Marokko en Mauretanië. De laatste omstreden gebied van Tindoel. grote militaire actie in het omstre- Het zal daarom zeker geen toeval den gebied (dat momenteel volledig Zjjn geweest dat de historische ont- ondcr Marokkaans bewind staat, moeting na jarenlange openlijke vij- nadat Mauretanië zich eerder vrij- andschap van Chadbi met zijn voor- willig uit zijn gebiedsdeel had te- malige aartsrivaal Hassan II van ruggetrokken) dateert van novem- Marokko samenviel met de dag ber 1981. Toen slaagde het Polisario waarop het Polisario de oprichting erin tot diep in het territoir door te Van de RASD herdacht. Een symbo- dringen en het Marokkaanse leger ]jscher daad voor de Algerijnse uit Guelta Zemmour te verdrijven, koersverandering is nauwelijks De aanleg van een aarden wal van denkbaar, enkele honderden kilometers rond de zogenaamde „nuttige driehoek" ~lnAnff] rond de belangrijkste plaatsen als El KJUUUJj Aioun en Smara en de fosfaatmijn Maar ook kolonel Gadaffi van Libië, van Bu Craa (die medio '82 na lange belangrijkste beschermheer van het tijd weer in werking werd gesteld) is Polisario, blijkt danig in zijn maag zeker niet de enige reden dat er de te zitten met zijn steun aan de laatste tijd geen sprake meer is van bevrijdingsbeweging voor Weste- opvallend militaire successen, waar lijk Sahara. Ten einde een breuk in het Polisario goeddeels zijn interna- de Organisatie van Afrikaanse Een- tionale erkenning mee heeft afge- heid te vermijden en het opstappen dwongen van Marokko en een aantal andere De oorzaak van de impasse waarin Afrikaanse landen te voorkomen, het Polisario zich momenteel be- heeft Libië het Polisario vriendelijk vindt, ligt veeleer op het politieke doch dringend verzocht weg te blij- vlak- diverse bondgenoten van het ven van de (toch mislukte) conferen tie van vorig jaar in Tripoli. Xf pil meer gekruide taal bezigde de tw» pj dc man van Libië. Yallud: „Als is Polisario de Arabieren verdeë, M dood dan aan het Polisario". Ook van Spaanse kant hoeft j fa bevrijdingsbeweging niet meer 5 {d onvoorwaardelijke steun te rekena Ook voor Spanje geldt, dat rustiso regio en stabiliteit van vooral Mara ko de Spaanse belangen (Ceuta; Melilla) het beste dient, solidariteit en akkoorden ten sf. Zelfs bij de recente conferentie is de niet-gebonden landen in Nienïfel Delhi bleek het Polisario gedegr, x deerd van een eertijds gevierde orp n nisatie tot een minder welkte fa waarnemer. De Polisario-delegaij bracht de meeste tijd in volstrefa h afzondering op de hotelkamer dc« s Referendum Hoewel de OAE de kwestie vanfct referendum voor zelfbeschikkirs recht uit het slop probeert te haik terwijl ook de commissie van 4 mensenrechten van de Verercr.- Naties in februari van dit jaari« opriep tot een officieel staak;-*, vuren en directe onderhandel^ tussen Marokko en het Polisaa,i! het er niet in dat dat referenda korte termijn plaats zal vinden, lit rokko (intussen gesterkt door ctj toenadering van Algerije en Span;? weigert met het Polisario rond ói tafel te gaan zitten. De eis van bevrijdingsbeweging dat Marokki zijn troepen 150 kilometer oven eigen grens moet terugtrekken, voor Hassan II ten enen male nl acceptabel. Een ander twistpunt is nog steedsó 111 vraag wie er precies als Saharawii f°5 aangemerkt mogen worden en sten recht in het referendum krijgen. Vra Marokko bestaat het Polisario allee fJJ maar uit nomaden uit Algerije, Md Ba en Niger, terwijl het Polisario Mam! f1 ko ervan beschuldigt Marokkaara f nomaden in de Sahara „geïmpc111 teerd" te hebben. Legio obst blijven bestaan, die Hassan gelegenheid stellen om het refers B dum op de lange baan te schuit Een referendum dat volgens de 1 rokkaanse monarch niet verder I gaan dan de bevestiging van Marokkaanse souvereiniteit c j" Westelijk Sahara. Een veeg teken is dat de reeks n w tegenslagen al repercussies bü gehad en geleid hebben tol ernst? interne tegenstellingen binnen Polisario. Al met al dreigen de Sab rawies door deze ontwikkeling 4 nig tussen de wal en het schip! erdagen. Met het oog op het pinksterfeest hebben zowel de presidenten van de Wereldraad van Kerken als het moderamen van de generale synode der Her vormde Kerk zich met een boodschap tot de kerken en gemeenten gericht. „Het is aldus de eersten door de Heilige Geest dat diegenen die gescheiden zijn door ras, sekse, klasse, religie en cultuur, gedoopt worden in het ene levende lichaam van Christus en de verschillende gaven van God mogen delen, in het bijzonder die van de liefde". In een wereld, waarin het menselijk leven en de schepping worden bedreigd terwijl mensen zich leeg voelen hetzij omdat ze de meest noodzakelijke dingen ontberen hetzij omdat ze zo veel hebben en zo weinig betekenen, mag de kerk in woord en daad verkondigen dat God in Christus onze leegte heeft vervuld met het leven in de Heilige Geest. Het moderamen van de Hervormde synode zegt: „Mogen wij allen zo, eendrachtig volhardend in het gebed om de Heilige Geest, ook elkaar zoeken en vasthouden". En dit dan tegen de achtergrond van het beeld van wantrouwen, tegenstellingen en zelfs conflicten dat sommige gemeenten vertonen als gevolg van tweedracht en polarisatie: er heerst verschil van inzicht in sociale en economische vra gen: uiteenlopende standpunten worden gekoesterd inzake vrede en veiligheid, en dat alles in verband met verschillen in geloofsinzicht en interpretatie van de Bijbel. Toch benadrukt het pinksterverhaal uit het boek Handelingen juist de eendracht. „Pinkste ren is het feest van de eenheid van alle gelovigen, rustend in het ene werk van de Messias, gezonden door de Ene God van Israel om verdeeldheid en verwarring, tegenspraak en conflict, partijschap en tweedracht, zonde en hoogmoed te genezen. En waar anders zou iets van dat genezingsproces zichtbaar zijn als het met in de gemeente van Christus was?" Verbondenheid Het is de oproep tot verbondenheid en eenheid die beide boodschappen gemeen hebben. Ik kan me overigens voorstellen dat nogal wat mensen daar wat sceptisch op reageren: mooie woorden, maar wat halen ze uit? Oproepen tot eenheid en daarin tot vrede worden immers overal gehoord. Je kunt haast ziek worden van alle goede bedoelingen in een wereld die immers toch niet verandert. Intussen. Pinksteren is niet een oproep om goede bedoelingen te realiseren. Dat maakten we er mis schien wel eens van. omdat we met het vreemde feest niet goed weg wisten In verband met de Heilige Geest dachten we aan een verheven diep-menselijke bezieling: iets anders konden we er ons nauwelijks bij voorstellen En zo nam hij het karakter aan van erg persoonlijke overtuigingen, gedachten en gevoe lens. In het bijbelverhaal is hij veeleer iets dat over mensen heen komt. er gebéurt iets met hen Ze worden, zoals ze daar in Jeruzalem bijeen zijn met al hun verschillen, betrokken bij dat wat door allen als daden van God wordt ervaren. En dat bindt hen aan elkaar Straks thuis zullen ze zeker weer heel ver schillend denken en functioneren. Maar steeds op nieuw mogen ze zich realiseren, dat ze ondanks dat alles en zelfs wonderlijk genoeg! - ondanks zichzelf bij elkaar behoren: door Gods Geest zijn ze aan elkaar geschonken, zoals lied 247 uit het Lied boek der Kerken onder woorden brengt: Wij zijn in Hem gedoopt Hij zalft ons met zijn vuur Hij is een bron van hoop in alle dorst en duur Wie weet vanwaar Hij komt wie wordt zijn licht gewaar? Hij opent ons de mond en schenkt ons aan elkaar De eenheid en verbondenheid zijn niet (zeker niet in de eerste plaats) iets dat, nagestreefd moet worden; ze zijn een gegeven feit Dat moeten we lijkt me in een tijd van polariserende tegenstellingen en oecumenische laag conjunctuur duidelijk tegeni elkaar zeggen. Want als we al erg genoeg daarin te kort schieten, dat we elkaar daarop niet aankijken, dit weten bleef hoe verborgen ook toch onder en in ons aanwezig dat wij in de gemeente van de Heer slechts uit die gegeven eenheid kunnen leven, omdat ze gemeente-zijn zelf is. We vormen méér dan de optelsom van een kleiner of groter aantal mensen met hun individuele overtuigingen en gevoelens. We zijn bijeengebracht in de gemeenschappelijke ont moeting met de ene Heer en vinden daarin wellicht tot wederzijdse verwondering elkaar. Dat is ook 't geheim van de kerkdienst. Daarin gaat het nog wel om iets anders dan om bevestiging van wat ons persoonlijk bezighoudt. Gelet op Pinksteren zal zo n dienst bovenal betekenen dat we een gemeen schappelijke betrokkenheid bij Gods daden beleven. Liedboek Daarom is weinig zo belangrijk als liet lied. Natuur lijk, liederen zijn door mensen gemaakt. Maar als het goed is worden ze door de gemeente ervaren als een haar van hogerhand gegeven mogelijkheid om een belijden onder woorden te brengen. Het is niet zo maar een zeggen van wat je denkt of voelt. Het is een al zingend betrokken worden bij het hoe vaak stemmen uil de kerken ook uciwijieJd toch nu weer opnieuw beleden werken van God in deze wereld en in mensen. Tien jaar geleden om precies te zijn op zondag 20 mei 1973 werd in de Nieuwe Kerk te Middelburg het Liedboek der Kerken in gebruik genomen door de Doopsgezinde Broederschap, de Lutherse Kerk, de Remonstrantse Broederschap, de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk. Zondag cantate, zondag van het lied was het, zoals sinds eeuwen de vierde zondag na Pasen in de traditie der kerk genoemd wordt. Sindsdien worden in deze vijf ker ken de psalmen en andere liederen uit deze gemeen schappelijke bundel gezongen. Daarin ben je dus geen vreemden meer voor elkaar; in een dienst van een andere kerk kan je meezingen en je zo met de mensen daar verbonden weten. Bij alle nog aanwezi ge verschillen ben je zo samen aan het belijden! In de bundel werken naast liederen uit de genoemde kerken ook liederen uit de Rooms-Katholieke Kerk en uit andere tradities opgenomen. In een groot aantal liederen werden bijbelgedeelten berijmd of anderszins weergegeven. De psalmen ontvingen er een nieuwe, nauw bij de bijbeltekst aansluitende bewerking. Zo komt men met het Liedboek derhalve heel dicht bij de Bijbel zelf terecht en niet te vergeten bij de liederen van Israel Als iets ons aan elkaar verbinden kan. dan is het ongetwijfeld dat. Bij het Liedboek bleef het niet. Nieuwe liederen hoe kan 't ook anders?ontstonden daarna en kwamen in meerdere kerken tot léven. De Raad van Kerken in Nederland brengt in de uitgave 'De eerste dag' voor elke zondag lezingen van de Schrift en liederen bijeen, opdat er in de diensten van de verschillende kerken een zekere gemeenschappelijk heid kan worden gebracht Basisgemeenten, niet zelden op een afstand van de kerken, leveren liederen die hier en daar ook in de kerken zelf gezongen worden. Zingen komt niet tot stilstand, het is een levende zaak. De oecumene moge dan geen tijd van hoogconjunc tuur meemaken en allerlei tegenstellingen mogen verdeeldheid in de kerken brengen, toch betekent dat niet dat het geschenk van de gegeven eenheid niet te beleven zou zijn en... beleefd wórdt. Je kunt heel verschillend denken over allerlei vragen van ons leven en van dc samenleving, je kunt elkaar daarover soms zelfs danig in de haren zitten, maar met elkaar laat je je als gemeente dragen door de liederen die je samen aanheft. En de Geest doet zijn werk: Hij opent ons de mond en schenkt ons aan elkaar. Dat gebeurt niet. zo moeten we tegen mogelijke sceptici zeggen, omdat deze liederen aan de verschil punten voorbij zouden gaan. Wie echt luistert wat erin onder woorden wordt gebracht moet opmerken dat ze niet wereldvreemd en allerminst neutraal zijn. Wie ze op de lippen neemt legt daarmee alle vrijblijvendheid af. Het onrecht is erin opgenomen en de angst wordt erin uitgesproken, de strijd tegen hetgeen Gods bedoelingen met deze aarde door kruist wordt er niet in geschuwd. Het zijn echter- 2 goéde liederen niet de particuliere meningen, (fa deze of gene erin naar voren schuift, het zijn niet \S in elk geval niet alléén) de persoonlijke gevoelense reacties die een of ander mens erin weggeeft, h? wórdt ons op de tong gelegd, het heeft iets van es objectieve geldigheid, in Gods naam. En het vra3£ onze overgave. Goede liederen zijn niet iets van oa (zoals talloze ook godsdienstige versjes jamms genoeg wel zijn met hun kort-dragende gevoelighe den of quasi-verstandelijke uitspraken, waarmee dar. ook geen eenheid gediend is), maar ze zijn wonder- boven-wonder dragers van de adem van God, die scheppend met mensen bezig is. En is immers he! geheim van Pinksteren. Met de liturgische toon, zo zei daarom dr G. van der Leeuw, is het in orde, wanneer de gemeente weet dat de kerkdienst niel óver God spreekt, maar God aanbidt en ontvang! Heel diep beleefd wordt het zo in grote innigheid en blijdschap door de gemeente van de Heer gezong» of wat hetzelfde is beleden met de woorden, die ons in Psalm 26 op de lippen worden gelegd: Verenigd in uw naam met allen die tezaam U dienen met oprecht gemoed, zal ik uw lof verheffen. Mijn weg is recht en effen: ik treed U zingend tegemoet. De eendracht en eenheid, waartoe de geciteerd! pinksterboodschappen oproepen, worden gevondö lij en beleefd door een gemeente, die zich laat dragen op het geheimenis van de liederen die de eeuwen detf gezongen werden en telkens nieuw gezongen zulte worden Daarin moet wel zoveel spankracht verbor gen zijn. dat je het daardoor ook bij de scherp® !e tegenstellingen met elkaar uithoudt. Dat zal dan wa heel dicht in de buurt van het pinksterfeest ajs ar waarvan Handelingen 2. 9-11 ons vertelt, dat Par then. Meden. Elamieten en nog velen meer. t verschillend als ze zijn. samen de grote daden Gods te verstaan krijgen. En dat is waarachtig g kleinigheid. T. Rmked

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4