jhohei Imamura pakt de ouden palm van Cannes *inkpop, een dagje vermaak 'De laatste fase is voor mij de belangrijkste' ,w*. )RIE PRIJZEN VOOR TARKOVSKI ACTRICE GEORGETTE HAGEDOORN: ;n 1ÜDAG 20 MEI 1983 PZC/ kunst/cultuur 11 [Door John Oomkesi veel opzichten vormt jgS Pinkpop de illustratie van wel de macht van het getal sde ontoereikendheid daar- wat een moeilijke ope- ngszin voor een artikel over popfestival. Laten we ons Ier verklaren. 1970 ontstond vanuit een itiatief van vier Limburgse ngerencentra een jaarlijks mgkerend openluchtfesti- in het Sportpark te Ge en. Omdat het traditiege- ww sindsdien op Pinkster- undag plaats had, werd ttmet de benaming Pinkpop sierd. Het kindje bleek on- ireen gelukkig gesternte ge nen. 10 000 bezoekers in 1970. liep de ïeter snel op tot 26.000 in 1973. in 1976. totdat in 1979 het imaal toelaatbare aantal bezoe- van 50.000 werd geteld Men in Limburg met een zalige M op het gelaat van het grootste 'Inentale openluchtevenement en ïnisator Jan Smeets schopte het statenlid voor de PvdA. dus de macht van het getal, je de aandacht trekt met be teaantallen die tot de verbeel- «spreken, reppen de media haas- van succes. Alleen al die conclusie ïkende het einde van de betekenis de oorspronkelijke ontstaans- M van het festival. Popfestivals Stonden aan het eind van de jaren als massale gebeurtenissen Ze vn uiting aan de geest van de tijd. hippies bepaalden die met de s' 'Love. Peace and Happiness' •festival had vooral een maat- sppelijke betekenis. De jongeren ervonden eendrachtig de kracht een massabeweging. Die bewe- was grotendeels onbestemd. 5had de geur van een ideaal. Wie fjn van het Woodstock Festival hekeken, weet dat het humeur niet daalde onder invloed van urenlange plenspartij. «Pop en Kralingen imaar dat bleef n financiële debacle in 1971 be perkt tot een unieke driedaagse ge beurtenis waar nog menigeen met weemoed over spreekt) waren het resultaat van het naijlend effect van Woodstock in het bijzonder en de jaren '60 in het algemeen. Ongeveer op dezelfde wijze als Den Uyl nog graag zijn enige kabinet in dat licht beziet. Een vertraagd effect dus. Idealen? Dc professionalisering kwam snel en daarmee ook een eind aan het ideaal beeld van Love, Peace and Happi ness. Onder leiding van Jan Smeets hield Buro Pinkpop zich een heel jaar bezig met de organisatorische voor bereiding van het eendaagse evene ment en de uitgewogen selectie van Veertiende Een ware krachtmeting in populari teit tussen openluchtconcerten en -festivals leidde vorig jaar tot slacht offers. Het Lochem Festival in 1981 uitgegroeid tot een serieuze concur rent van Pinkpop haalde een jaar later slechts 17.000 bezoekers. Pink pop viel met 20.00P terug naar 30.000 bezoekers. Het was allemaal het ge volg van het afromen van de markt, zo heette het. In Duitsland waren eigen festivalorganisaties grof concurrerend in de weer geweest (Schuttorf en Lorelei) en de nekklap kwam van de come back-toernee van de Rolling Stones. Zij trokken alleen al in Neder land 165.000 toeschouwers. het programma-aanbod. Zorgvuldige public relations met radio en televi sie en een ingewikkeld systeem van adviseurs moesten het risico uitslui ten. Elk mislukt evenement kon het eind betekenen van de steeds langer wordende reeks. Maar ook bij het publiek werd de geest van de jaren '60 naar de achter grond gedrongen Elk van die idealen die het vertegenwoordigde waren zo onhaalbaar gebleken en zelfs de Love. Peace and Happiness op een festival werden verkracht toen in 1969 t het zelfde jaar nog van Woodstock) een neger onder de ogen van Mick Jagger op het festival van Altamont werd neergestoken De zin van het evene ment werd teruggebracht tot de naak te inhoud het programma De bezoe kersaantallen weerspiegelden danook niet meer de omvang van een maat schappelijke beweging als wel de op getelde som van het aantal aanhan gers dat elke aan het festival deelne mende artiest trok Een dergelijke op de macht van het getal gebaseerde relatie van vraag en aanbod leidt nooit tot gedurfd pro grammeren. Immers, het voortbe staan van het gebeuren hangt ten zeerste samen met het aantal bezoe kers dat het trekt (bij gebrek aan overheidssteun werkt die kapitalisti sche wet keihard) Die artistiek beper kende factor deed er aanvankelijk niet eens zo toe. Bij de zeven attrac ties op het evenement zaten er door een zorgvuldige selectie altijd wel een of twee bij. die jou persoonlijk aan spraken. De rest nam je er op de koop maar bij toe Buro Pinkpop haalde noodgedwon gen de buikriem aan. 20.000 bezoe kers minder en de media spreken niet langer van een succes. In veel opzich ten betekent de 14e editie, komende Pinkster-maandag, daarom de wor steling van dr'op of dr'onder. Het programma ziet er niet gek uit. T. C. Malie uit Belgiè heeft in het Neder landse clubcircuit een geduchte re putatie opgebouwd. De band rond zanger Arno Hintjes en gitarist Jean- Marie Aerts bezit een unieke sound, veelal gebaseerd op een doormalen de. maar uiterst intrigerende riff. Fun Boy Three leidt een serie van vier Nederlandse concertdebuten op dit festival in Dit trio kwam voort uit de skarockgroep The Specials, die in 1980 al eens op het festival stond, en gooide onlangs met een door David Byrne geproduceerde tweede lp Wai ting hoge ogen. Het trio sleutelt wat aan de rolpatronen; een meidenkwin- tet zorgt voor de begeleiding van Terry Hall. Neville Staples en Lynval Golding. Het tweede debuut betreft- dat. van het Duitse zangeresje Nena. een 23-jarige brunette die Nederlandse jongens het hoofd op hol deed brengen door het Toppop-filmpje van haar hit '99 Luft- ballons'. Het is niet uitgesloten dat de prettig in het gehoor liggende Duitse pop van Nena Kemer een langere adem bezit dan die van een eendags- vlinder. maar we zullen zien De doorbraak van een groot aantal Australische groepen in Amerika wordt geïllustreerd met de komst van Men at Work. Nederlands concertde buut nummer drie op Pinkpop Deze Aussies maken vriendelijke reggae- pop. Op zich niets bijzonders, maar in de VS zeer gelauwerd. Heavy-metal-specialist Gary Moore zorgt voor debuut nummer vier De Brit is gezien zijn verleden iSkid Row. Dr Strangely Strange. Colos seum II en G-forsei. een door de wol geverfde hardrocker, maar dan eentje die volume en power met mate toe past. Over de zesde deelnemer, de Schotse band Simple Minds, valt nauwelijks nog iets nieuws te vermelden Hun muziek is al vaak geroemd om zijn grote verbeeldingskracht, en de vraag is alleen hoe suggestiéf hun show in de late middaguren zal zijn. Het 14e festival wordt gesloten door Doe Maar. Stellig Neerlands popu lairste bandje, maar amper een keus die anders te kwalificeren valt dan als risicoloos. Ook in dit beslissende 14e jaar laat Pinkpop, noch enig ander festival In de omgeving (opnieuw Schuttorf. en dan is er nog de concurrentie van openluchtconcerten van David Bo wie. Rod Stewart en Supertramp i zich kennen als een voortrekker Maar evenmin als een afspiegeling van het klimaat in de pop Vanaf 1977 toen drastische veranderingen in de muzie kwereld in ieder geval gevolgen had den voor de vernieuwingsdrang op langere termijn, raakten de festivals steeds meer achterop Het uitsluiten van risico bij een evene ment ging zich steeds minder verhou den tot het aangaan van risico's bij een toenemend aantal artiesten Er debuteert dit jaar een aantal bands op Pinkpop (Nena, Fun Boy Three) dat betrekkelijk jong is. maar de erken ning is niet afgedwongen door verfris sende. avontuurlijke muziek Ook al trekt Pinkpop dit jaar weer het maximale aantal bezoekers, aard en instelling van het festival maken het onmogelijk om weer te geven wat er momenteel in de popseetor ge beurt. Dat is dus de ontoereikendheid van het aantal, om maar even terug te komen bij de eerste zin van dit artikel. De wet van de traagheid hangt in het vervolg als liet Zwaard van Damocles boven het hoofd van menig festival. Ook al wil een vier daags festival, dat eind deze maand in San Bernadino in Californie (on der meer met het eerste optreden dat David Bowie in vijf jaar lijd in Amerika heeft gegeven) plaats heeft, anders. De tijd laat zich niet terug draaien. Festivals zijn niet te ver nieuwen. Ze zijn op hun best cultuur bevestigend en een beproefd middel om je een dagje te vermaken. faarom? Waarom?", roept Georgette Hagedoorn VI uit, na de suggestie dat van iemand van haar leeftijd (73) verwacht mag worden, dat zij haar dagen slijt in een bejaardenflat. „Wat zijn nou jaren, die hebben de mensen ook maar bedacht. Er is het leven, het levenspad. Kijk naar de vogels, kijk naar alle dieren, die hebben toch ook geen kalender waarop staat dat ze nou ineens drie jaar zijn en niet twee. Dus op 3 april ben je zestien en op 4 april zeventien, dat is toch belachelijk. Kijk nou, de lente houdt zich toch ook niet aan de 21ste maart? Ik vind het zo bekrompen allemaal. Het zal wel moeten voor de orde en de regelmaat, maar het slaat op niks". Ik geloof ontzettend sterk in fasen. „Het is heel gek. het brengt je Een paar uur in het gezelschap van Georgette Hagcdoorn betekent dat er een waterval aan woorden over de toehoorder wordt uitgestort. Waterval Ik zie het nu ook weer bij mijn spanningen, je stralen naar zo'n kleinkinderen, het is net of ze op een ander iets *toe. Ik vind ook de com- gegeven moment ineens overstap- municatie met de mensen heerlijk, pen. Van iedere fase moetje iets Het is natuurlijk een vak dat je niet meenemen naar de volgende. En kan uitvoeren zonder dat je in de het belangrijkste vind ik de laatste schouwburg bent. Wij creëren al- fase. Als ik naar de kalender kijk, leen als daar een zaal mensen zit, al denk ik. dat ik zo langzamerhand zijn het wel in mijn laatste fase ben, maar wel iets zitten, je moet communica- het hangt er helemaal van af hoe je tie hebben met de mensen Op dat die opvangt, hoe je die beleeft moment word je een volkomen een- Zolang je machine het maar wil heid en het is een ramp als dat niet doen. ja ik heb ook makken en lukt Wij doen iedere avond exa- dingen. maar als je daar met te veel men' aandacht aan besteedt en gewoon Ik weet nog steeds met waarom de andere kant uit kijkt Ik leef op Jos Brink mij gevraagd heeft Ik zat het ogenblik alleen, dus ik heb geen met de Hongkonggriep in mijn rekening te houden met echtgeno- kleedkamer in Rotterdam en toen ten of minnaars of kinderen Ik kan kwam Hans Tobi en vroeg: Georget- het nog doen. waarom zou ik het dan met mogen0 Natje en droogje „Waarom zou ik in een bejaarden- De meest uiteenlopende onderwer pen passeren de revue: haar sterk Frans georiënteerde jeugd, haar verblijf in Antwerpen en haar war me gevoelens voor de Antwerpena ren. haar chanson-programma dat een basis vond dankzij de huiscon certen in het laatste oorlogsjaar en waarmee zfj letterlijk de hele wereld afreisde, haar mislukte huwelijk met Ben Royaards. van wie ze twee zonen heeft, haar grote liefde voor de veel oudere dichter Martinus Nijhoff, met wie zij slechts kort getrouwd was. haar optreden bij Henk van der Meyden. waar zij een Fransman sprak, die uiting gaf aan zijn angst om tegenwoordig nog in maar twee. maar er moet Amsterdam over straat te lopen: „Hij zei Qu'est-ce qu'il y a arrivé a Amsterdam? Wat is er gebeurd met Amsterdam. En toen dacht ik wat zou dat een mooi liedje zijn" Ze vertelt met weemoed over het zomerhuisje dat haar vader ver voor de Tweede Wereldoorlog in Zoute- lande had gekocht. ..Dat was uniek, dat lag op een duin aan de zee. We hadden een eigen trap naar beneden Zo'n veredeld boerenhuisje, waar je nog met een petroleumlamp zat en het water kwam uit een put Voor Ben en mij en de kinderen was dat ideaal, daar konden we 's zomers dan naar toe Helaas nooit 's winters, ik had het voel je er iets voor om met Jos Bnnk mee te doen Nou. toen zakte ik door mijn stoel want ik dacht wat moet ik daar nou mee. Ik wist wel dat hij een gekke vent is Ik heb één keer dat 'Babbelonié' gezien en huis gaan zitten, waar je een ding daar heb ik nu zelf aan meegedaan wordt, alle goeie tehuizen met te na Want sinds Jos weet dat Ik niet hem °L,° 5neeuw gezle"' meedoe, sleurt hij mij natuurlijk gesproken. Maar je wordt toch een ding. alles wordt ingesteld op je eten ipnatlppnrlI^Sn 7tïbat overal bij Ik ben naar Amerika. jaatst familiair. Maar de Duitsers SS 1 5 S -!? Amerika geweest en was er verrukt hebb„ d h ar_.brolten vlak want het is een schattig dorp En met de mensen daar werd je op het krijg je je koppie thee en zo laat. Dat zijn dingen die mij niet interes van. zo perfect, zo serieus, er werd niet geschmierd. Ik had iemand seren, ik drink mijn thee alleen als meegenomen en vroeg: zie je mij ik dat wil. Ik heb dikwijls de indruk dat mensen als ze ouder worden zich laten gaan De klap bij de meeste vrouwen valt als de kinde ren het huis uit gaan. Dan zeggen ze ineens: wat moet ik nou doen0 Dat is iets wat ik met aanvaard, want er is altijd zoveel te doen. Je hoort ook vaak zeggen ik zie het niet meer zitten Dan zeg ik, nou. jóh. ga dan eens staan he Er is zoveel te hel pen. Of 's winters lekker op reis gaan. wat je allemaal van de wereld kunt zien nou daarbij? En die zei: je bent gek als je het niet doet" „Nou ja. toen de griep mij weer een beetje verliet, dan ga je het leven toch weer anders zien want als je zo ligt te zieltogen, denk je. dat kan ik allemaal niet en wat wil ik toch. ik kan er maar beter mee ophouden en zo. tussen de hoestbuien door Maar nu zie ik het weer helemaal zitten Ik kan alleen maar bidden en vas ten dat ik het vol zal houden, want dat wordt zes dagen in de week optreden. Jos heeft de synopsis van Evenaar' voorgelezen voor hij met vakantie ging Het wordt een muzi kale komedie hebben dat huisje afgebroken. Vlak na de oorlog ben ik een keer gaan kijken, toen de mosselen nog aan de bomen hingen, dan word je zo ver drietig... Ik kon de plek niet eens meer terugvinden waar het huis had gestaan" „Maar voor de oorlog, als je de hele dag in de zee en op dat duin had gerold en gedold met de kinderen, dan gingen we 's avonds, als de zon begon te zinken, altijd door de korenvelden lopen en dan dacht ik: er kan geen oorlog komen, in zo'n prachtig land. dal kan niet.... Ik zou er best wat voor over hebben om nu nog een huisje in Zeeland te bezitten". Frans P J. Doeleman. „Waar een mens, volgens mij maar wie ben ik eigenlijk ontzet tend veel behoefte aan heeft, is een reden van bestaan, wat de Fransen noemen line raison d'etre Dat heeft ieder mens nodig om zich prettig te voelen Ik zeg altijd wat is geluk0 Geluk bestaat niet. heel dikwijls is het maar een geluksmoment Geluk is dat je in balans bent. als je je lekker op de rails voelt en nou ga ik lekker rijden. Persoonlijk heb ik die Georgette Hagedoom werd in 1910 in Haarlem geboren als dochter van balans als ik aan het toneel ben. al een Franse moeder en een Hollandse vader Ging op 15-jarige leeftijd moet ik nog zo hard werke Ik durf reeds naar de toneelschool en debuteerde fn 1928 als Jantje in 'De Uitkomst' van Heijermans. Speelde bij Verkade, Verbeeck en Albert van Dalsum. Was van 1937 tot 1943 mei haar eerste man Ben Royaards verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen, onder leiding van Joris Diels. Trok na de oorlog de hele wereld door met uit chansons opgebouwde one-woman-shows en speelde bij de Haagse Comedie en het Rotterdams eenmaal dc keer- Toneel Dc laatste jaren veel in de vnje sector Het afgelopen seizoen speelde zij met Andre van den Heuvel en Kitty met te tellen hoeveel kilometer ik dit jaar in bussen, auto's en tremen heb gezeten Eiland „Maar dat zijde van de medaille. Kijk. af op het toneel sta. ben ik pas mijzelf. Janssen in 'Het leven is te kort' van Andre Roussin. dat zij zelf uit het hoewel ik meestal een ander wezen Frans vertaalde Bij het Antwerpse toneelgezelschap Yvonne Lex was zij speel, maar toch probeer ik dan die te zien in 'Pirouette van Pascal Vrebos look weer in haar vertaling i en in aar te maken. Dan denk Harold en Maude van Colm Higgins. Het komende seizoen is zij te gast bij Jos Brink in 'Evenaar Vanavond vrijdag vertelt zij bij Henk van der Meyden in 'Tvprive' over haar leven Ned 2. 21 15 uuri Harold en Maude' is volgende week driemaal in de Zeeuwse theaters woensdag 25 mei in het Zuidlandtheater in Terneuzen. donderdag 26 mei ik: hier voel ik mij lekker, dit is mijn eiland, hier ben ik niet te raken door telefoon, vervelende mensen, moeilijkheden iverdag iets heel n vergeel ik dat op dat moment. Dat is een wonder dat zich voordoet, dal weet iedere toneelspeler". s heb gehad, in de schouwburg in Middelburg en vrijdag 27 mei in de Prins van Oranje in Goes Naast Georgette Hagedoom als Maude speelt Peter de Graefde rol van Harold De regie was in handen van Yvonne Lex Alle voorstellin gen beginnen om 20 00 uur iDoor Pieter van Lieropi INNES 'De ballade van Narayama', van de Japanse cineast Imamura, heeft de Gouden i gewonnen op het festival van Cannes. En met deze uitspraak heeft jury-voorzitter fcliam Styron op een persbijeenkomst veel insiders in verlegenheid gebracht die voor hvang van het festival al zeker meenden te weten dat de competitie zou uitdraaien op een tl tussen Tarkovski ('Nostalgia') en Bresson ('1'Argent'), die uiteindelijk genoegen moesten Wn met een gedeelde prijs voor de beste regie. Uant aan dit even wijze als moedi- jury-oordeel is dat zowel Bresson iTarkovski in Cannes lieten weten I ze enkel voor de Gouden Palm ir Cannes waren gekomen en met der geen genoegen zouden nemen, hoogmoed is dus even doeltref- als elegant afgestraft. Door de gste eer te gunnen aan de, zoals der gemeld, schitterende Imamu- 51m, hebben Styron en zijn colle- ook efficiënt de roddels gelogen- ilï dat de Cannes-competitie een rf beklonken zaak zou zijn. En lijk niemand was er hier op dit dat de speciale jury-prijs (de een na hoogste onderscheiding) it kon komen bij de godslaste- grappenmakers van Monty Py- the Meaning of Life. jk een karaktervolle uitslag, ook nog net het kronen van 'Carmen' (beste artistieke een sterke zet is. Of het uitroe van Gian Maria Volonte ('La de Mario Ricci') als beste ac- van Hanna Schygulla als te actrice ('Historia di piera even- s onontkoombaar was, daar valt te discussiëren. Feit is dat weinig irs en actrices zich echt geprofi- id hebben op een manier die boven andere creaties uitging, intussen is het ook aardig dat sovski's 'Nostalgia' nog twee ex- bekroningen opstreek, te weten de 5van de filmcritici en de prijs van oecumenische jury. De critici we de eveneens voortreffelijke Hon- nefilm 'Daniël takes a train' (van ISandor en vertoond in de Quinzai- aan als de beste film van de üciêle secties. geinspireerde kindertekeningen ('Je sais que j'ai tort. Zoals een speciale jury die naar de beste debuutfilm heeft lopen zoeken, meer waardering opbracht voor het Hongaarse 'De Prinses', dan voor 'Menuet', van Lili Rademakers. Maar ook die voorkeu ren zijn plausibel, Nederland Nederland heeft toch al fantastische resultaten geboekt in Cannes. Op zakelijk niveau. Eerder hebben we gemeld over de fantastische deal die Rob Houwer gesloten heeft met een maalsehappij die de Bommel-film gaat uitbrengen in Amerika en Cana da. Ook Matthijs van Heijmngen is in middels als een gelukkig mens terug gekeerd naar zijn kasteel aan de Vecht, want op een moment dat het waarschijnlijk lijkt dat 'De Lift' in Nederland alleen al zijn kosten zal terugverdienen, werd deze debuutfilm van Dick Maas in Cannes verkocht aan Warner Brothers voor een geheim gehouden bedrag dat in geen geval PflJZCfl minder kan zijn dan een miljoen. De eerste euforie over deze transactie, blijkt bij nader inzien een tikje over dreven Nadat Van Heijningen v vertrokken, verklaarde de agent clie namens de Nederlandse producent de onderhandelingen heeft gevoerd, dat bij het ondertekende contract voor de wereldrechten, met Amerika en Cana da zijn inbegrepen en dat is nou net het belangrijkste te veroveren filmge bied. En hij zegt bovendien dat men bij het uitbrengen van zo'n film zeker niet zal benadrukken dat het om een Nederlands produkt gaat en dat er eigenlijk alleen maar een lekkere grie zelfilm in gezien wordt. Geschikt voor drive-ins en exploitatie-theaters Hou wer heeft op basis van zijn transactie nu een tweede Bommel-film in het vooruitzicht kunnen stellen, die in technisch opzicht nog weer beter moet worden dan 'Als je begrijpt wat ik bedoel' [je handen iBiest verguisde film is uiteinde- ,0shima's 'Merry Christmas, mr. ittnce' geworden. Er is zelfs geen 'ermelding mee verdiend. Bictor Ence is met lege handen ïstaan. hoewel zijn 'El sur (over j ruder-dochter-relatie in het Span- de jaren vijftig) als laatst 5®de ompetitie-film toch een efcr aantrekkelijk werkstuk is Het is alleen tragisch en ischtvaardig dat vrijwel iedereen rfilm afdoet met de constatering «Geest van de Bijenkorf destijds ibeter was. Het is immers juist de t een tweede keer minder sterk de dag te kunnen komen, die tien jaar lang was blijven ver- aen. chauvinistische overwegingen :je het betreuren dal de prijs voor 'aste korte film niet terechtkwam Winnaars van de Gouden Palm van het 36ste Filmfestival van Cannes een Hand, maar bij een regisseur Shohei Imamurfa tri en de hoofdrolspeelster in zijn bekroonde film Rise Franse collage van op Picasso De Ballade van Maramaya, Sumiko Sakamoto. De Nederlandse verkopers hebben aan Cannes 1983 aanmerkelijk mi plezier beleefd dan hun inkopende landgenoten die steen en been klagen over de schrikbarend gestegen prij zen voor kwalileitsfilms. Als Saura's 'Carmen' en Erice's 'El Sur' voorlopig met in ons land opdui ken. dan komt dat omdat de Neder landers aankoopbedragen van 40 000 dollar per stuk veel te riskant vinden Maar Huub Bals blijft nog een week op het Plage des Sports liggen han- denwnjven. in de wetenschap dat hij lang voor aanvang van het festival beslag had gelegd op de nu bekroonde films van Bresson en Tarkovski. maar bovendien al in het bezit was van de 'Ballade van Narayama'. waar nu o verwacht de Gouden Palm aan is vastgeplakt. Wat er in de loop der jaren ook gevit is op de „straatvech ters-mentaliteit" van Film Internatio nal (de woorden van minister Brink man). je blijft verstomd staan van de intuitie en inzichten van Bals Het festival heeft zich verrassend en soms knap verwarrend ontwikkeld met die nieuwe lokaties. De facilitei ten in het nieuwe paleis zijn voor talrijke verbeteringen vatbaar en de zakenlieden zijn zelfs woedend gewor den omdat ze met hun „marche" twee weken opgesloten zijn gebleven in de gigantische, naargeestige kelders van de nieuwe festival-bunker Men is zelfs gaan dreigen met boycot, indien men volgend jaar met terugkeert naar het (oudei Palais Croisette Maar een der gelijke stap terug is ondenkbaar, om dat de Quinzaine zich daar dit jaar een luisterrijke en belangrijke face lift verworven heeft en niet meer te ver- drnven zal zijn Het is mijn indruk dat Cannes 1983 overwegend gemoedelijker van sfeer is geweest dan voorgaande festivals, maar dat is een kwestie van zeer subjectieve waarneming. Piet Gor dings van The Movies, denkt er onge twijfeld anders over. Niet alleen om dat hij onder meer die Spaanse films te duur vindt, maar ook omdat het tenslotte zijn spiksplinternieuwe au to was die deze week werd gestolen, om nadien leeg geroofd en lolal-loss gereden, te worden teruggevonden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11