jhohei Imamura pakt de
ouden palm van Cannes
*inkpop, een dagje vermaak
'De laatste fase is voor
mij de belangrijkste'
,w*.
)RIE PRIJZEN VOOR TARKOVSKI
ACTRICE GEORGETTE HAGEDOORN:
;n 1ÜDAG 20 MEI 1983
PZC/ kunst/cultuur
11
[Door John Oomkesi
veel opzichten vormt
jgS Pinkpop de illustratie van
wel de macht van het getal
sde ontoereikendheid daar-
wat een moeilijke ope-
ngszin voor een artikel over
popfestival. Laten we ons
Ier verklaren.
1970 ontstond vanuit een
itiatief van vier Limburgse
ngerencentra een jaarlijks
mgkerend openluchtfesti-
in het Sportpark te Ge
en. Omdat het traditiege-
ww sindsdien op Pinkster-
undag plaats had, werd
ttmet de benaming Pinkpop
sierd. Het kindje bleek on-
ireen gelukkig gesternte ge
nen.
10 000 bezoekers in 1970. liep de
ïeter snel op tot 26.000 in 1973.
in 1976. totdat in 1979 het
imaal toelaatbare aantal bezoe-
van 50.000 werd geteld Men
in Limburg met een zalige
M op het gelaat van het grootste
'Inentale openluchtevenement en
ïnisator Jan Smeets schopte het
statenlid voor de PvdA.
dus de macht van het getal,
je de aandacht trekt met be
teaantallen die tot de verbeel-
«spreken, reppen de media haas-
van succes. Alleen al die conclusie
ïkende het einde van de betekenis
de oorspronkelijke ontstaans-
M van het festival. Popfestivals
Stonden aan het eind van de jaren
als massale gebeurtenissen Ze
vn uiting aan de geest van de tijd.
hippies bepaalden die met de
s' 'Love. Peace and Happiness'
•festival had vooral een maat-
sppelijke betekenis. De jongeren
ervonden eendrachtig de kracht
een massabeweging. Die bewe-
was grotendeels onbestemd.
5had de geur van een ideaal. Wie
fjn van het Woodstock Festival
hekeken, weet dat het humeur
niet daalde onder invloed van
urenlange plenspartij.
«Pop en Kralingen imaar dat bleef
n financiële debacle in 1971 be
perkt tot een unieke driedaagse ge
beurtenis waar nog menigeen met
weemoed over spreekt) waren het
resultaat van het naijlend effect van
Woodstock in het bijzonder en de
jaren '60 in het algemeen. Ongeveer
op dezelfde wijze als Den Uyl nog
graag zijn enige kabinet in dat licht
beziet. Een vertraagd effect dus.
Idealen?
Dc professionalisering kwam snel en
daarmee ook een eind aan het ideaal
beeld van Love, Peace and Happi
ness. Onder leiding van Jan Smeets
hield Buro Pinkpop zich een heel jaar
bezig met de organisatorische voor
bereiding van het eendaagse evene
ment en de uitgewogen selectie van Veertiende
Een ware krachtmeting in populari
teit tussen openluchtconcerten en
-festivals leidde vorig jaar tot slacht
offers. Het Lochem Festival in 1981
uitgegroeid tot een serieuze concur
rent van Pinkpop haalde een jaar
later slechts 17.000 bezoekers. Pink
pop viel met 20.00P terug naar 30.000
bezoekers. Het was allemaal het ge
volg van het afromen van de markt, zo
heette het. In Duitsland waren eigen
festivalorganisaties grof concurrerend
in de weer geweest (Schuttorf en
Lorelei) en de nekklap kwam van de
come back-toernee van de Rolling
Stones. Zij trokken alleen al in Neder
land 165.000 toeschouwers.
het programma-aanbod. Zorgvuldige
public relations met radio en televi
sie en een ingewikkeld systeem van
adviseurs moesten het risico uitslui
ten. Elk mislukt evenement kon het
eind betekenen van de steeds langer
wordende reeks.
Maar ook bij het publiek werd de
geest van de jaren '60 naar de achter
grond gedrongen Elk van die idealen
die het vertegenwoordigde waren zo
onhaalbaar gebleken en zelfs de Love.
Peace and Happiness op een festival
werden verkracht toen in 1969 t het
zelfde jaar nog van Woodstock) een
neger onder de ogen van Mick Jagger
op het festival van Altamont werd
neergestoken De zin van het evene
ment werd teruggebracht tot de naak
te inhoud het programma De bezoe
kersaantallen weerspiegelden danook
niet meer de omvang van een maat
schappelijke beweging als wel de op
getelde som van het aantal aanhan
gers dat elke aan het festival deelne
mende artiest trok
Een dergelijke op de macht van het
getal gebaseerde relatie van vraag en
aanbod leidt nooit tot gedurfd pro
grammeren. Immers, het voortbe
staan van het gebeuren hangt ten
zeerste samen met het aantal bezoe
kers dat het trekt (bij gebrek aan
overheidssteun werkt die kapitalisti
sche wet keihard) Die artistiek beper
kende factor deed er aanvankelijk
niet eens zo toe. Bij de zeven attrac
ties op het evenement zaten er door
een zorgvuldige selectie altijd wel een
of twee bij. die jou persoonlijk aan
spraken. De rest nam je er op de koop
maar bij toe
Buro Pinkpop haalde noodgedwon
gen de buikriem aan. 20.000 bezoe
kers minder en de media spreken niet
langer van een succes. In veel opzich
ten betekent de 14e editie, komende
Pinkster-maandag, daarom de wor
steling van dr'op of dr'onder. Het
programma ziet er niet gek uit. T. C.
Malie uit Belgiè heeft in het Neder
landse clubcircuit een geduchte re
putatie opgebouwd. De band rond
zanger Arno Hintjes en gitarist Jean-
Marie Aerts bezit een unieke sound,
veelal gebaseerd op een doormalen
de. maar uiterst intrigerende riff.
Fun Boy Three leidt een serie van vier
Nederlandse concertdebuten op dit
festival in Dit trio kwam voort uit de
skarockgroep The Specials, die in
1980 al eens op het festival stond, en
gooide onlangs met een door David
Byrne geproduceerde tweede lp Wai
ting hoge ogen. Het trio sleutelt wat
aan de rolpatronen; een meidenkwin-
tet zorgt voor de begeleiding van
Terry Hall. Neville Staples en Lynval
Golding.
Het tweede debuut betreft- dat. van het
Duitse zangeresje Nena. een 23-jarige
brunette die Nederlandse jongens het
hoofd op hol deed brengen door het
Toppop-filmpje van haar hit '99 Luft-
ballons'. Het is niet uitgesloten dat de
prettig in het gehoor liggende Duitse
pop van Nena Kemer een langere
adem bezit dan die van een eendags-
vlinder. maar we zullen zien
De doorbraak van een groot aantal
Australische groepen in Amerika
wordt geïllustreerd met de komst van
Men at Work. Nederlands concertde
buut nummer drie op Pinkpop Deze
Aussies maken vriendelijke reggae-
pop. Op zich niets bijzonders, maar in
de VS zeer gelauwerd.
Heavy-metal-specialist Gary Moore
zorgt voor debuut nummer vier De
Brit is gezien zijn verleden iSkid
Row. Dr Strangely Strange. Colos
seum II en G-forsei. een door de wol
geverfde hardrocker, maar dan eentje
die volume en power met mate toe
past.
Over de zesde deelnemer, de Schotse
band Simple Minds, valt nauwelijks
nog iets nieuws te vermelden Hun
muziek is al vaak geroemd om zijn
grote verbeeldingskracht, en de vraag
is alleen hoe suggestiéf hun show in de
late middaguren zal zijn.
Het 14e festival wordt gesloten door
Doe Maar. Stellig Neerlands popu
lairste bandje, maar amper een keus
die anders te kwalificeren valt dan
als risicoloos.
Ook in dit beslissende 14e jaar laat
Pinkpop, noch enig ander festival In
de omgeving (opnieuw Schuttorf. en
dan is er nog de concurrentie van
openluchtconcerten van David Bo
wie. Rod Stewart en Supertramp i zich
kennen als een voortrekker Maar
evenmin als een afspiegeling van het
klimaat in de pop Vanaf 1977 toen
drastische veranderingen in de muzie
kwereld in ieder geval gevolgen had
den voor de vernieuwingsdrang op
langere termijn, raakten de festivals
steeds meer achterop
Het uitsluiten van risico bij een evene
ment ging zich steeds minder verhou
den tot het aangaan van risico's bij
een toenemend aantal artiesten Er
debuteert dit jaar een aantal bands op
Pinkpop (Nena, Fun Boy Three) dat
betrekkelijk jong is. maar de erken
ning is niet afgedwongen door verfris
sende. avontuurlijke muziek
Ook al trekt Pinkpop dit jaar weer
het maximale aantal bezoekers, aard
en instelling van het festival maken
het onmogelijk om weer te geven wat
er momenteel in de popseetor ge
beurt. Dat is dus de ontoereikendheid
van het aantal, om maar even terug
te komen bij de eerste zin van dit
artikel. De wet van de traagheid
hangt in het vervolg als liet Zwaard
van Damocles boven het hoofd van
menig festival. Ook al wil een vier
daags festival, dat eind deze maand
in San Bernadino in Californie (on
der meer met het eerste optreden dat
David Bowie in vijf jaar lijd in
Amerika heeft gegeven) plaats heeft,
anders. De tijd laat zich niet terug
draaien. Festivals zijn niet te ver
nieuwen. Ze zijn op hun best cultuur
bevestigend en een beproefd middel
om je een dagje te vermaken.
faarom? Waarom?", roept Georgette Hagedoorn
VI uit, na de suggestie dat van iemand van haar
leeftijd (73) verwacht mag worden, dat zij haar dagen slijt
in een bejaardenflat. „Wat zijn nou jaren, die hebben de
mensen ook maar bedacht. Er is het leven, het levenspad.
Kijk naar de vogels, kijk naar alle dieren, die hebben toch
ook geen kalender waarop staat dat ze nou ineens drie jaar
zijn en niet twee. Dus op 3 april ben je zestien en op 4 april
zeventien, dat is toch belachelijk. Kijk nou, de lente houdt
zich toch ook niet aan de 21ste maart? Ik vind het zo
bekrompen allemaal. Het zal wel moeten voor de orde en
de regelmaat, maar het slaat op niks".
Ik geloof ontzettend sterk in fasen. „Het is heel gek. het brengt je
Een paar uur in het gezelschap van
Georgette Hagcdoorn betekent dat
er een waterval aan woorden over
de toehoorder wordt uitgestort.
Waterval
Ik zie het nu ook weer bij mijn spanningen, je stralen naar zo'n
kleinkinderen, het is net of ze op een ander iets *toe. Ik vind ook de com-
gegeven moment ineens overstap- municatie met de mensen heerlijk,
pen. Van iedere fase moetje iets Het is natuurlijk een vak dat je niet
meenemen naar de volgende. En kan uitvoeren zonder dat je in de
het belangrijkste vind ik de laatste schouwburg bent. Wij creëren al-
fase. Als ik naar de kalender kijk, leen als daar een zaal mensen zit, al
denk ik. dat ik zo langzamerhand zijn het
wel in mijn laatste fase ben, maar wel iets zitten, je moet communica-
het hangt er helemaal van af hoe je tie hebben met de mensen Op dat
die opvangt, hoe je die beleeft moment word je een volkomen een-
Zolang je machine het maar wil heid en het is een ramp als dat niet
doen. ja ik heb ook makken en lukt Wij doen iedere avond exa-
dingen. maar als je daar met te veel men'
aandacht aan besteedt en gewoon Ik weet nog steeds met waarom
de andere kant uit kijkt Ik leef op Jos Brink mij gevraagd heeft Ik zat
het ogenblik alleen, dus ik heb geen met de Hongkonggriep in mijn
rekening te houden met echtgeno- kleedkamer in Rotterdam en toen
ten of minnaars of kinderen Ik kan kwam Hans Tobi en vroeg: Georget-
het nog doen. waarom zou ik het
dan met mogen0
Natje en droogje
„Waarom zou ik in een bejaarden-
De meest uiteenlopende onderwer
pen passeren de revue: haar sterk
Frans georiënteerde jeugd, haar
verblijf in Antwerpen en haar war
me gevoelens voor de Antwerpena
ren. haar chanson-programma dat
een basis vond dankzij de huiscon
certen in het laatste oorlogsjaar en
waarmee zfj letterlijk de hele wereld
afreisde, haar mislukte huwelijk
met Ben Royaards. van wie ze twee
zonen heeft, haar grote liefde voor
de veel oudere dichter Martinus
Nijhoff, met wie zij slechts kort
getrouwd was. haar optreden bij
Henk van der Meyden. waar zij een
Fransman sprak, die uiting gaf aan
zijn angst om tegenwoordig nog in
maar twee. maar er moet Amsterdam over straat te lopen:
„Hij zei Qu'est-ce qu'il y a arrivé a
Amsterdam? Wat is er gebeurd met
Amsterdam. En toen dacht ik wat
zou dat een mooi liedje zijn"
Ze vertelt met weemoed over het
zomerhuisje dat haar vader ver voor
de Tweede Wereldoorlog in Zoute-
lande had gekocht.
..Dat was uniek, dat lag op een duin
aan de zee. We hadden een eigen
trap naar beneden Zo'n veredeld
boerenhuisje, waar je nog met een
petroleumlamp zat en het water
kwam uit een put Voor Ben en mij
en de kinderen was dat ideaal, daar
konden we 's zomers dan naar toe
Helaas nooit 's winters, ik had het
voel je er iets voor om met Jos
Bnnk mee te doen Nou. toen zakte
ik door mijn stoel want ik dacht wat
moet ik daar nou mee. Ik wist wel
dat hij een gekke vent is Ik heb
één keer dat 'Babbelonié' gezien en
huis gaan zitten, waar je een ding daar heb ik nu zelf aan meegedaan
wordt, alle goeie tehuizen met te na Want sinds Jos weet dat Ik niet hem °L,° 5neeuw gezle"'
meedoe, sleurt hij mij natuurlijk
gesproken. Maar je wordt toch een
ding. alles wordt ingesteld op je
eten ipnatlppnrlI^Sn 7tïbat overal bij Ik ben naar Amerika. jaatst familiair. Maar de Duitsers
SS 1 5 S -!? Amerika geweest en was er verrukt hebb„ d h ar_.brolten vlak
want het is een schattig dorp En
met de mensen daar werd je op het
krijg je je koppie thee en zo laat.
Dat zijn dingen die mij niet interes
van. zo perfect, zo serieus, er werd
niet geschmierd. Ik had iemand
seren, ik drink mijn thee alleen als meegenomen en vroeg: zie je mij
ik dat wil. Ik heb dikwijls de indruk
dat mensen als ze ouder worden
zich laten gaan De klap bij de
meeste vrouwen valt als de kinde
ren het huis uit gaan. Dan zeggen ze
ineens: wat moet ik nou doen0 Dat
is iets wat ik met aanvaard, want er
is altijd zoveel te doen. Je hoort ook
vaak zeggen ik zie het niet meer
zitten Dan zeg ik, nou. jóh. ga dan
eens staan he Er is zoveel te hel
pen. Of 's winters lekker op reis
gaan. wat je allemaal van de wereld
kunt zien
nou daarbij? En die zei: je bent gek
als je het niet doet"
„Nou ja. toen de griep mij weer een
beetje verliet, dan ga je het leven
toch weer anders zien want als je zo
ligt te zieltogen, denk je. dat kan ik
allemaal niet en wat wil ik toch. ik
kan er maar beter mee ophouden en
zo. tussen de hoestbuien door Maar
nu zie ik het weer helemaal zitten
Ik kan alleen maar bidden en vas
ten dat ik het vol zal houden, want
dat wordt zes dagen in de week
optreden. Jos heeft de synopsis van
Evenaar' voorgelezen voor hij met
vakantie ging Het wordt een muzi
kale komedie
hebben dat huisje afgebroken. Vlak
na de oorlog ben ik een keer gaan
kijken, toen de mosselen nog aan de
bomen hingen, dan word je zo ver
drietig... Ik kon de plek niet eens
meer terugvinden waar het huis had
gestaan"
„Maar voor de oorlog, als je de hele
dag in de zee en op dat duin had
gerold en gedold met de kinderen,
dan gingen we 's avonds, als de zon
begon te zinken, altijd door de
korenvelden lopen en dan dacht ik:
er kan geen oorlog komen, in zo'n
prachtig land. dal kan niet.... Ik zou
er best wat voor over hebben om
nu nog een huisje in Zeeland te
bezitten".
Frans P J. Doeleman.
„Waar een mens, volgens mij
maar wie ben ik eigenlijk ontzet
tend veel behoefte aan heeft, is een
reden van bestaan, wat de Fransen
noemen line raison d'etre Dat heeft
ieder mens nodig om zich prettig te
voelen Ik zeg altijd wat is geluk0
Geluk bestaat niet. heel dikwijls is
het maar een geluksmoment Geluk
is dat je in balans bent. als je je
lekker op de rails voelt en nou ga ik
lekker rijden. Persoonlijk heb ik die Georgette Hagedoom werd in 1910 in Haarlem geboren als dochter van
balans als ik aan het toneel ben. al een Franse moeder en een Hollandse vader Ging op 15-jarige leeftijd
moet ik nog zo hard werke Ik durf reeds naar de toneelschool en debuteerde fn 1928 als Jantje in 'De
Uitkomst' van Heijermans. Speelde bij Verkade, Verbeeck en Albert van
Dalsum. Was van 1937 tot 1943 mei haar eerste man Ben Royaards
verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Schouwburg in Antwerpen,
onder leiding van Joris Diels.
Trok na de oorlog de hele wereld door met uit chansons opgebouwde
one-woman-shows en speelde bij de Haagse Comedie en het Rotterdams
eenmaal dc keer- Toneel Dc laatste jaren veel in de vnje sector
Het afgelopen seizoen speelde zij met Andre van den Heuvel en Kitty
met te tellen hoeveel kilometer ik
dit jaar in bussen, auto's en tremen
heb gezeten
Eiland
„Maar dat
zijde van de medaille. Kijk. af
op het toneel sta. ben ik pas mijzelf. Janssen in 'Het leven is te kort' van Andre Roussin. dat zij zelf uit het
hoewel ik meestal een ander wezen Frans vertaalde Bij het Antwerpse toneelgezelschap Yvonne Lex was zij
speel, maar toch probeer ik dan die te zien in 'Pirouette van Pascal Vrebos look weer in haar vertaling i en in
aar te maken. Dan denk Harold en Maude van Colm Higgins. Het komende seizoen is zij te gast bij
Jos Brink in 'Evenaar Vanavond vrijdag vertelt zij bij Henk van der
Meyden in 'Tvprive' over haar leven Ned 2. 21 15 uuri
Harold en Maude' is volgende week driemaal in de Zeeuwse theaters
woensdag 25 mei in het Zuidlandtheater in Terneuzen. donderdag 26 mei
ik: hier voel ik mij lekker, dit is
mijn eiland, hier ben ik niet te
raken door telefoon, vervelende
mensen, moeilijkheden
iverdag iets heel n
vergeel ik dat op dat moment. Dat
is een wonder dat zich voordoet,
dal weet iedere toneelspeler".
s heb gehad, in de schouwburg in Middelburg en vrijdag 27 mei in de Prins van Oranje
in Goes Naast Georgette Hagedoom als Maude speelt Peter de Graefde
rol van Harold De regie was in handen van Yvonne Lex Alle voorstellin
gen beginnen om 20 00 uur
iDoor Pieter van Lieropi
INNES 'De ballade van Narayama', van de Japanse cineast Imamura, heeft de Gouden
i gewonnen op het festival van Cannes. En met deze uitspraak heeft jury-voorzitter
fcliam Styron op een persbijeenkomst veel insiders in verlegenheid gebracht die voor
hvang van het festival al zeker meenden te weten dat de competitie zou uitdraaien op een
tl tussen Tarkovski ('Nostalgia') en Bresson ('1'Argent'), die uiteindelijk genoegen moesten
Wn met een gedeelde prijs voor de beste regie.
Uant aan dit even wijze als moedi-
jury-oordeel is dat zowel Bresson
iTarkovski in Cannes lieten weten
I ze enkel voor de Gouden Palm
ir Cannes waren gekomen en met
der geen genoegen zouden nemen,
hoogmoed is dus even doeltref-
als elegant afgestraft. Door de
gste eer te gunnen aan de, zoals
der gemeld, schitterende Imamu-
51m, hebben Styron en zijn colle-
ook efficiënt de roddels gelogen-
ilï dat de Cannes-competitie een
rf beklonken zaak zou zijn. En
lijk niemand was er hier op
dit dat de speciale jury-prijs (de
een na hoogste onderscheiding)
it kon komen bij de godslaste-
grappenmakers van Monty Py-
the Meaning of Life.
jk een karaktervolle uitslag,
ook nog net het kronen van
'Carmen' (beste artistieke
een sterke zet is. Of het uitroe
van Gian Maria Volonte ('La
de Mario Ricci') als beste ac-
van Hanna Schygulla als
te actrice ('Historia di piera even-
s onontkoombaar was, daar valt
te discussiëren. Feit is dat weinig
irs en actrices zich echt geprofi-
id hebben op een manier die boven
andere creaties uitging,
intussen is het ook aardig dat
sovski's 'Nostalgia' nog twee ex-
bekroningen opstreek, te weten de
5van de filmcritici en de prijs van
oecumenische jury. De critici we
de eveneens voortreffelijke Hon-
nefilm 'Daniël takes a train' (van
ISandor en vertoond in de Quinzai-
aan als de beste film van de
üciêle secties.
geinspireerde kindertekeningen ('Je
sais que j'ai tort. Zoals een speciale
jury die naar de beste debuutfilm
heeft lopen zoeken, meer waardering
opbracht voor het Hongaarse 'De
Prinses', dan voor 'Menuet', van Lili
Rademakers. Maar ook die voorkeu
ren zijn plausibel,
Nederland
Nederland heeft toch al fantastische
resultaten geboekt in Cannes. Op
zakelijk niveau. Eerder hebben we
gemeld over de fantastische deal die
Rob Houwer gesloten heeft met een
maalsehappij die de Bommel-film
gaat uitbrengen in Amerika en Cana
da.
Ook Matthijs van Heijmngen is in
middels als een gelukkig mens terug
gekeerd naar zijn kasteel aan de
Vecht, want op een moment dat het
waarschijnlijk lijkt dat 'De Lift' in
Nederland alleen al zijn kosten zal
terugverdienen, werd deze debuutfilm
van Dick Maas in Cannes verkocht
aan Warner Brothers voor een geheim
gehouden bedrag dat in geen geval PflJZCfl
minder kan zijn dan een miljoen.
De eerste euforie over deze transactie,
blijkt bij nader inzien een tikje over
dreven Nadat Van Heijningen v
vertrokken, verklaarde de agent clie
namens de Nederlandse producent de
onderhandelingen heeft gevoerd, dat
bij het ondertekende contract voor de
wereldrechten, met Amerika en Cana
da zijn inbegrepen en dat is nou net
het belangrijkste te veroveren filmge
bied. En hij zegt bovendien dat men
bij het uitbrengen van zo'n film zeker
niet zal benadrukken dat het om een
Nederlands produkt gaat en dat er
eigenlijk alleen maar een lekkere grie
zelfilm in gezien wordt. Geschikt voor
drive-ins en exploitatie-theaters Hou
wer heeft op basis van zijn transactie
nu een tweede Bommel-film in het
vooruitzicht kunnen stellen, die in
technisch opzicht nog weer beter
moet worden dan 'Als je begrijpt wat
ik bedoel'
[je handen
iBiest verguisde film is uiteinde-
,0shima's 'Merry Christmas, mr.
ittnce' geworden. Er is zelfs geen
'ermelding mee verdiend.
Bictor Ence is met lege handen
ïstaan. hoewel zijn 'El sur (over
j ruder-dochter-relatie in het Span-
de jaren vijftig) als laatst
5®de ompetitie-film toch een
efcr aantrekkelijk werkstuk is
Het is alleen tragisch en
ischtvaardig dat vrijwel iedereen
rfilm afdoet met de constatering
«Geest van de Bijenkorf destijds
ibeter was. Het is immers juist de
t een tweede keer minder sterk
de dag te kunnen komen, die
tien jaar lang was blijven ver-
aen.
chauvinistische overwegingen
:je het betreuren dal de prijs voor
'aste korte film niet terechtkwam Winnaars van de Gouden Palm van het 36ste Filmfestival van Cannes
een Hand, maar bij een regisseur Shohei Imamurfa tri en de hoofdrolspeelster in zijn bekroonde film
Rise Franse collage van op Picasso De Ballade van Maramaya, Sumiko Sakamoto.
De Nederlandse verkopers hebben
aan Cannes 1983 aanmerkelijk mi
plezier beleefd dan hun inkopende
landgenoten die steen en been klagen
over de schrikbarend gestegen prij
zen voor kwalileitsfilms.
Als Saura's 'Carmen' en Erice's 'El
Sur' voorlopig met in ons land opdui
ken. dan komt dat omdat de Neder
landers aankoopbedragen van 40 000
dollar per stuk veel te riskant vinden
Maar Huub Bals blijft nog een week
op het Plage des Sports liggen han-
denwnjven. in de wetenschap dat hij
lang voor aanvang van het festival
beslag had gelegd op de nu bekroonde
films van Bresson en Tarkovski. maar
bovendien al in het bezit was van de
'Ballade van Narayama'. waar nu o
verwacht de Gouden Palm aan is
vastgeplakt. Wat er in de loop der
jaren ook gevit is op de „straatvech
ters-mentaliteit" van Film Internatio
nal (de woorden van minister Brink
man). je blijft verstomd staan van de
intuitie en inzichten van Bals
Het festival heeft zich verrassend en
soms knap verwarrend ontwikkeld
met die nieuwe lokaties. De facilitei
ten in het nieuwe paleis zijn voor
talrijke verbeteringen vatbaar en de
zakenlieden zijn zelfs woedend gewor
den omdat ze met hun „marche" twee
weken opgesloten zijn gebleven in de
gigantische, naargeestige kelders van
de nieuwe festival-bunker Men is zelfs
gaan dreigen met boycot, indien men
volgend jaar met terugkeert naar het
(oudei Palais Croisette Maar een der
gelijke stap terug is ondenkbaar, om
dat de Quinzaine zich daar dit jaar
een luisterrijke en belangrijke face lift
verworven heeft en niet meer te ver-
drnven zal zijn
Het is mijn indruk dat Cannes 1983
overwegend gemoedelijker van sfeer
is geweest dan voorgaande festivals,
maar dat is een kwestie van zeer
subjectieve waarneming. Piet Gor
dings van The Movies, denkt er onge
twijfeld anders over. Niet alleen om
dat hij onder meer die Spaanse films
te duur vindt, maar ook omdat het
tenslotte zijn spiksplinternieuwe au
to was die deze week werd gestolen,
om nadien leeg geroofd en lolal-loss
gereden, te worden teruggevonden.