UNDER TONES ZfflfND Muziek Verandert Ïfoord- erland niet PZC/ kunst/cultuur The Chosen Harold en Maude Theater Concert Film MDERDAG 19 MEI 1983 i Door Dolf Ruesink) fie het heeft over Noord-Ierland en Londonderry, kan er in een vloek en een zucht burgeroorlog, religiestrijd en sociale ellende aan toevoegen. De in het beruchte leel Boxside opgegroeide leden van The Undertones kunnen er over meepraten. Het waardige is echter, dat ze dat vrijwel nooit doen. Sterker nog: in de muziek van deze nu jaar oude band, is het Noordierse vraagstuk in feite een taboe. Waarom, luidt de vraag deze beminnelijke doch doorgaans weinig spraakzame afgezanten van het Groot- ïtogdom. it willen de ellende van ons land f.opeen goedkope manier exploite- en er geld aan verdienen" klinkt uit de monden van John O'Neil aan en Michal Bradley (bas), het 8van The Undertones, dat verant- süelijk is voor de meeste composi- De beide muzikanten verschuilen tb m tweedehands jassen met op- mde kraag Het is Hemelvaarte nen dus regent het. In de blokhut het Lochemse openluchttheater, iade groep over een half uur moet streden, verspreidt de open haard tills beperkte behaaglijkheid. The siatones manifesteren zich als an- lerren. Waar andere artiesten gie- van de zenuwen en zich laten temen door gespierde leeghoof- 5 aieuvelen onze gesprekspartners. J&tond er absoluut geen popfesti- tóe de verplichting om in zestig 'sitfn alles uit de kast te spelen, feik verandert echt niets aan de Noord-Ierland" beweert ïkel Bradley. ,,De problemen zijn uitstaan in de zeventiende eeuw en ilosje niet zo maar op. Volgens ons art dat nog een paar honderd jaar" con O'Neil: „Wij zijn Ieren, maar attesteren ons niet als zodanig. We The Undertones als een interna- ale band. Rock and roll is iets dneens. dat boven de landsgren- uitstijgt". De groep heeft een iroken voorkeur voor zowel me- pop (romantiek, verloren lief- trip naar het paradijs) als dansmu- Het energiek spelende vijftal at bekend om z'n venijnige, hoeki- geluid. Zanger Feargal Sharkey Kiuceert daarbij een tekstenarse- sl waarbij de toehoorder zich in operettevoorstelling waant. nodig liad en veel samen optrok. In feite waren er na schooltijd maar twee mogelijkheden: voetballen of muziek maken. Wij kozen dus voor dat laatste en leenden geld om instru menten en geluidsapparatuur te kun nen kopen". De sterke groepsbindmg is ook de reden, dat The Undertones nog niet een wisseling in de band hebben ge had. John: „We manifesteren ons niet als popsterren. We proberen als vrien dengroep zo goed mogelijk muziek te maken, dat is alles" Gevraagd naar vroegere inspiratie bronnen. noemen Michael en John artiesten als de Stones. Gary Glitter, New York Dolls, Ramones en Iggy Pop. De in 1969 uitgebrachte Stones- elpee „Get Yer Ya-Ya's Out", een live-versie vanuil de Madison Swuare Garden in New York. is voor The Undertones nog steeds het voorbeeld van een roek-uitvoering op z'n aller best De elpee vormde ook belangrijk basismateriaal in de begindagen van de Ierse groep. Michael: „We speelden toentertijd eigenlijk alleen bekende nummers van onze idolen na". De voorkeur van de groep gaat ook nu nog uit naar tamelijk rechtlijnig spe lende bands. Muziek met een bood schap. gaat er minder goed in. In dat verband is het met vreemd, dat de Ierse band U 2 door The Undertones wordt afgedaan als „niet erg leuk". Met Nederland heeft het vijfman schap een speciale binding. De Ip's Hypnotised (1980) en Positive Touch (1981) werden voor het grootste deel opgenomen in de "Hilversumse Wis seloord-studio. „We zijn hier graag, want Nederland is een vredelievend volkje" verklaart O'Neil. Dat men voor The Sin of Pride (1983) is uitge weken naar Londen had niets te ma ken met een plotse afkeer van de Lage Landen. Producer Mike Hedges was gebonden aan de Britse metropool. Op de vraag, of The Undertones niet zelf hun platen kunnen produceren, lijken Bradley en O'Neil elkaar vra gend aan. Aarzelend: „Eh, daar zijn we geloof ik niet aan toe. We horen graag de mening van iemand anders. Kritiek kan ons verder helpen". Foto boven The Undertones 'avoudig Londonderry-kwintet begon een- ndig en bleef dat ook. Michael: „We oen elkaar van school, toen we 15 waren. Het was typisch een tijd moeilijkheden, waarin je elkaar ffn Men at Work heeft zich in één jaar tijd gemanifesteerd als een top groep. De eerste elpee Business as usual klonk veelbelovend en getuig de van een groot muzikaal kunnen. De tweede Iangspeler Cargo zag on langs het levenslicht. En ondanks dat Cargo fraaie nummers bevat, lijkt het toch niet helemaal een waardige opvolger. Het snelle succes en de talloze optre dens lijken de inspiratie van dp vijf Australiërs enigzins te hebben uitge put. De elpee is meer een zwak ver volg van Business as usual dan een op zich zelf slaand werk. Enkele num mers vormen daar een uitzondering op. Overkill. Settle down my boy. It's an mistake maken het gebrek aan kwaliteit nog een beetje goed. Dat is voornamelijk te danken aan Colin Hay en Ron Strykert, door hun gitaar spel, zang en het schrijven van de nummers. Beide componisten weten nog steeds de muzikale sfeer op te roepen, die Men at Work zo het beluis teren waard maakt" ingehouden swin gende rock met een reggaesausje R.G. (CBS 25372 CB 1721 De muziek van de kersverse groep Kudos wordt door sommigen om schreven als zogenaamde blitzpop. Welk naampje de vier Engelsen dan ook meekrijgen, nieuw of verrassend klinkt de debuutclpee van het gezel schap beslist niet. Kudos voegt zich met de gelijknamige eerste elpee in de lange rij middelma- tigen. De composities van de nieuw komers zijn voorspelbaar en weinig origineel uitgevoerd. Dat neemt niet weg dat de plaat zeer dansbare num mers bevat. Het tempo blijft ideaal gelijkmatig, precies hetgeen talrijke jongeren gretig de dansvloer doet betreden. Bovendien is een drietal gaslblazers te beluisteren, dat de swing erin houdt. Live schijnt de groep beter uit de verf te komen. Jammer dat die uitstraling zijn uit werking op het vinyl mist. R.G. Met een slimme combinatie van hard-rock en disco bestanddelen bereikte Mother's Fi nest enkele jaren geleden flink wat populariteit in Nederland. De formu le leverde in Amerika echter geen succes op. Om een grote doorbraak in eigen land te bewerkstelligen ging de groep sleutelen aan de balans tussen hard-rock, blues, soul en funk. Het resultaat was dal juist het eigen karakter verloren ging. Mother's Finest is die balans al gerui me tijd kwijt, maar doet met 'One mother to another' weer een poging de weg terug te vinden. Daartoe is een toetsenman aan de groep toegevoegd net als vroeger en is drummer B B. Borden vervangen. Dat blijkt een minder gelukkige greep, want zijn vervanger ontpopt zich als een 'maat- tikker' met een gebrek aan identiteit Hierdoor en door het vrij vlakke materiaal klinkt Mother's Finest als een slap aftreksel van haai- eigen live-reputatie. Toch is 'One mother to another' al een stuk beter dan het voorafgaande werk. Ter verdediging mag verder aangevoerd worden dat eigenlijk slechts de live-lp de dyna miek van de groep recht doet. Dat ondanks alles 'Baby-Jean' (Joyce) Kennedy laat horen dat ze niets aan volume en stembereik heeft ingeboet., is in feite het enige lichtpuntje. H.J.K. Mother's Finest 'One mother to Another 'Epic EPC 25 363i De eerste solosingle die zij heeft gemaakt sinds het succes met ABBA heet The Heat Is On en het mag genist een heel leuk en vrolijk nummer genoemd worden Deze single is afkomstig van de elpee Wrap Your Arms Around Me die 30 mei met veel tam tam over de hele wereld zal worden uitgebracht. In dat kader be zocht Agnetha onder meer Nederland. Gewillig onderwierp zij zich aan het drukke programma dat haar platen maatschappij had uitgedacht. Agnetha vertelt zelf heel tevreden te zijn met haar komende elpee Heel gevarieerd, zegt zy daarover. Het is een mix van ballads en rock-gèlinte nummers. De producer van de elpee is Mike Chapman, die succesvol was met modegroepen als Mud, Sweet. Smokie, maar ook Suzie Quatro. Over Lie tvciic vuh producer vertelt Agne tha: „Ik had een vijftal bekende pro ducers op mijn verlanglijstje staan, De belangrijkste was Bee Gee Barry Gibb. die prachtige elpees maakte met Bai'bi'a Streisand en Dlonne War wick. De anderen waren Giorgio Mor- roder, Quincy Jones en Mike Chap man. Barry Gibb vroegen wij het eerst. Hij had interesse, maar moest eerst meewerken aan een film Daar om hebben ivij toen Mike Chapman benaderd en die kon wel". Agnetha was met name onder de indruk van de groep Smokie en dat is dan ook de reden dal de heren van Smokie duidelijk aanwezig zijn in het achtergrond-koor op de single. Verder heeft, Agnetha gewerkt met Zweedse muzikanten, zoals ook Abba dat altijd gedaan heeft. Daarover vertelt zij: ABBA's Agneta. ..Frida is daarvan afgeweken. Die heeft buitenlandse muzikanten ge bruikt. Maar ik wilde dat niet. Ik wilde het liefst met de mensen werken die ik ken. Dan voel ik mij prettiger En Mike Chapman vond het prima, dus waarom niet Hij vond ze goed genoeg. De plaat is dan ook opgeno men in onze eigen Polar Studios in Stockholm. Ook dat vond ik veel prettiger Ik hou van een vertrouwde omgeving". Cassettes Agnetha en Mike Chapman kozen de nummers voor haar elpee uit niet minder dan 400 ingezonden cassettes. Uiteindelijk bleven er een twintigtal over, waaruit de definitieve keuze is gemaakt. Allemaal nieuwe nummers. Nummers van Chapman, Russ Bal lard, van Agnetha zelf, maar ook van volslagen onbekende componisten. Agnetha zegt het leuk te vinden zeil' te componeren. De meeste composi ties gooit zij weg, maar een enkele doorstaat de toets der kritiek, Zij schrijft ook haar eigen teksten. In het Engels. Niet gemakkelijk, zegt zij, maar ze probeert het toch. Zodra eenieder klaar is met de neven- projecten bestaat de kans dat ABBA weer een nieuwe plaat maakt. Over die tien jaar vertelt zij: „Je kunt horen dat ABBA in de loop van die tien jaar beter is geworden. De com posities zijn verbeterd. Maar ook de zang en dergelijke is beter geworden. In het begin mocht je niet van ABBA houden, maar dat is gelukkig veran derd. Toen was het Middle Of The Road-muziek en nu is het kunst. ABBA is nu al een legende". Het jongerencentrum Midgard te Middelburg ver toont vrijdagavond de film 'The Chosen" van Jeremy Paul Kagan. naar de roman van Chalm Potok. (20.30 De roman van Potok laat het leven van twee Joodse jongens in New York zien. Ondanks hun verschillende achtergronden (zionistisch en orthodox chassidisch milieu i en denkbeelden In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog en het uitroepen van de staat Israël blijkt dat ze een positieve invloed op elkaar hebben. Kagan. die de film vorig jaar maakte, heeft van 'The Chosen' een genuanceerde en stijlvolle film gemaakt, die geen oordeel uitspreekt over de verschillende versies en milieus, maar ze allebei tekent met begrip en sentimen taliteit. Een scène uit 'Harold en Maude' met Peter de Graef en Georgette Hagendoorn Toneelgezelschap Ivonne Lex geeft woensdagavond in het Zuidlandtheater te Terneuzen een voorstelling van Harold en Maude', een toneelstuk van Colin Higgins. (20.00 uur) Harold en Maude' is donderdag 26 mei te zien in de Schouwburg te Middelburg en vrijdag 27 mei in de Prins van Oranje te Goes. Colins Higgins verzon, schreef en regisseerde 'Harold en Maude' voor zijn eindexamen aan de filmacademie van de Universiteit van Los Angeles Hij ontving voor het stuk de Samuel Goldwyn Award en op verzoek van Madeleine Renaud en Jean-Louis Barrault maakt hij er een toneenbewerking van, die in verschillende landen met groot succes seizoenenlang op het repertoire stond. Het stuk gaat over een niet-alledaagse relatie. De 19-jarige Harold, zoon van een schatrijke familie, kondigt aan dat hij gaat trouwen. De aanvankelijke opluchting en vreugde van zijn moeder (Harold heeft met zijn zwarte humor alle door haar uitgezochte huwelijkskandidates weggejaagd) is echter van korte duur als ze verneemt dat de uitverkorene de 79-jarige Maude is, die er een even aanstekelijke als ongebruike lijke levensfilosofie op nahoudt en die ver verwijderd ligt van de conventionele opvattingen in Harold's familie. Liefde is heilig, maar dit kan in de ogen van Harold's moeder onmogelijk door de beugel! De vriend schap tussen de met een doodsfascinatie behepte Harold en de levenslustige Maude lijkt niet stuk te krijgen. Maude zorgt echter zelf voor een onverwachte- en dramatische oplossing van de 'problemen' Spelers zijn Georgette Hagendoorn, Peter de Graef, Sara Brien, Ans Peters. Alex Cassiers, Johan Rouffaer, Koen Gonnissen. Paul Dom en Kattie van Hoof. De regie is van Ivonne Lex; het stuk werd vertaald door David Cohn. Het Middelburgse Stadspoppentheater Parcival van Willem en Saartje Joppe Het poppentheater Willem Parcival geeft zaterdag middag in de Vismijn te Vlissingen en woensdagmid dag in het poppentheater Parcival te Middelburg voorstellingen van het marionettenspel 'Gelukkige Hans De voorstellingen beginnen om 14.30 uur Vanavond, donderdag, besluit Ad van de Wege de winterserie orgelconcerten in de Nederlands hervorm de kerk te Kruimngen (20.00 uuri Van de Weqe, organist van deze kerk. zal werken ten gehore brengen van Lubeck. Buxtehude. Bach. Cle- rambault. Guilmant. Saènt-Saèns en Flor Peeters. Vanavond, donderdag, zijn in de Piek te Vlissingen de beide delen van de film 'Novecento' van Bernardo Bertolucci te zien. (20.00 uur) Organist Ad van de Wege Vrijdag 20 mei Het Goede Doel treedt op in de sporthal aan het Koopmansvoet pad in Oost-Souburg. Aanvang 20 15 uur Het Goede Doel brak destijds door met de single 'In 't leven' Andere hits van de groep zijn: 'Gijzelaar'. Belgié' (genoemd naar de eerste langspeelplaat i. 'Vriendschap' en Hou van mij'. De groep, die in 1981 werd opgericht bestaat uit: Henk Temming itoet- sero. Henk Westbroek izangi. San- der van Herk tgitaar); Ronald Jon- geneel (synthesizers); Stefan Wien- jus (basgitaar) en Hans Boasman (drums) Het voorprogramma wordt ver zorgd dooi De Munck. een groep die evenals Het Goede Doel popmuziek met Nederlandstalige teksten speelt Zaterdag 21 mei De Amerikaanse discoformatie Indeep treedt op in het Veronica- schip in Middelburg Het concert begint om 24 00 uur Indeep scoorde een hit in Europa met Last night a deejay saved my life'. Van de groep verscheen on langs de eerste langspeelplaat Be zetting bassist Mike Cleveland en de zangeressen Reggie Magloire en Rose Mane. Het Veronicaschip presenteert op vrijdag 27 mei de zangeres Doenja en op zaterdag 28 mei de IJslandse groep 'Mezzoforte'. Bram Vermeulen en zijn Neefjes treden op in Brogum. Zienkzee Aanvang omstreeks 21.30 uur. Sinds half oktober van het vorige jaar treedt Vermeulen met zijn vier jeugdige Neefjes, de opvolgers van 'De Toekomst', op. Zij begeleidden in het verleden onder anderen Jan Rot en Fay Lovski De muziek: nederpop met geengageerde tek sten. In het jongerencentrum Midgard in Middelburg is een optreden van de Amsterdamse punkband Outra geous Aanvang 21.30 uur De Walcherse popgroep Booster treedt op in het Middelburgse eta blissement De Klos. De groep, die al vijf jaar bestaat, maakt new wave- muziek en schrijft alle nummers zelf. De bezetting Rob Marinissen (gitaar, zangi. Marco van der Land (basgitaar1: Marcel van den Driest (toetsen) en Arnold Marinissen (drums). Het ODtreden begint om 22 00 uur Het Goede Doei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9