UNDER TONES
ZfflfND
Muziek
Verandert
Ïfoord-
erland
niet
PZC/ kunst/cultuur
The Chosen
Harold en Maude
Theater
Concert
Film
MDERDAG 19 MEI 1983
i Door Dolf Ruesink)
fie het heeft over Noord-Ierland en Londonderry, kan er in een vloek en een zucht
burgeroorlog, religiestrijd en sociale ellende aan toevoegen. De in het beruchte
leel Boxside opgegroeide leden van The Undertones kunnen er over meepraten. Het
waardige is echter, dat ze dat vrijwel nooit doen. Sterker nog: in de muziek van deze nu
jaar oude band, is het Noordierse vraagstuk in feite een taboe. Waarom, luidt de vraag
deze beminnelijke doch doorgaans weinig spraakzame afgezanten van het Groot-
ïtogdom.
it willen de ellende van ons land
f.opeen goedkope manier exploite-
en er geld aan verdienen" klinkt
uit de monden van John O'Neil
aan en Michal Bradley (bas), het
8van The Undertones, dat verant-
süelijk is voor de meeste composi-
De beide muzikanten verschuilen
tb m tweedehands jassen met op-
mde kraag Het is Hemelvaarte
nen dus regent het. In de blokhut
het Lochemse openluchttheater,
iade groep over een half uur moet
streden, verspreidt de open haard
tills beperkte behaaglijkheid. The
siatones manifesteren zich als an-
lerren. Waar andere artiesten gie-
van de zenuwen en zich laten
temen door gespierde leeghoof-
5 aieuvelen onze gesprekspartners.
J&tond er absoluut geen popfesti-
tóe de verplichting om in zestig
'sitfn alles uit de kast te spelen,
feik verandert echt niets aan de
Noord-Ierland" beweert
ïkel Bradley. ,,De problemen zijn
uitstaan in de zeventiende eeuw en
ilosje niet zo maar op. Volgens ons
art dat nog een paar honderd jaar"
con O'Neil: „Wij zijn Ieren, maar
attesteren ons niet als zodanig. We
The Undertones als een interna-
ale band. Rock and roll is iets
dneens. dat boven de landsgren-
uitstijgt". De groep heeft een
iroken voorkeur voor zowel me-
pop (romantiek, verloren lief-
trip naar het paradijs) als dansmu-
Het energiek spelende vijftal
at bekend om z'n venijnige, hoeki-
geluid. Zanger Feargal Sharkey
Kiuceert daarbij een tekstenarse-
sl waarbij de toehoorder zich in
operettevoorstelling waant.
nodig liad en veel samen optrok. In
feite waren er na schooltijd maar
twee mogelijkheden: voetballen of
muziek maken. Wij kozen dus voor
dat laatste en leenden geld om instru
menten en geluidsapparatuur te kun
nen kopen".
De sterke groepsbindmg is ook de
reden, dat The Undertones nog niet
een wisseling in de band hebben ge
had. John: „We manifesteren ons niet
als popsterren. We proberen als vrien
dengroep zo goed mogelijk muziek te
maken, dat is alles"
Gevraagd naar vroegere inspiratie
bronnen. noemen Michael en John
artiesten als de Stones. Gary Glitter,
New York Dolls, Ramones en Iggy
Pop. De in 1969 uitgebrachte Stones-
elpee „Get Yer Ya-Ya's Out", een
live-versie vanuil de Madison Swuare
Garden in New York. is voor The
Undertones nog steeds het voorbeeld
van een roek-uitvoering op z'n aller
best De elpee vormde ook belangrijk
basismateriaal in de begindagen van
de Ierse groep. Michael: „We speelden
toentertijd eigenlijk alleen bekende
nummers van onze idolen na". De
voorkeur van de groep gaat ook nu
nog uit naar tamelijk rechtlijnig spe
lende bands. Muziek met een bood
schap. gaat er minder goed in. In dat
verband is het met vreemd, dat de
Ierse band U 2 door The Undertones
wordt afgedaan als „niet erg leuk".
Met Nederland heeft het vijfman
schap een speciale binding. De Ip's
Hypnotised (1980) en Positive Touch
(1981) werden voor het grootste deel
opgenomen in de "Hilversumse Wis
seloord-studio. „We zijn hier graag,
want Nederland is een vredelievend
volkje" verklaart O'Neil. Dat men
voor The Sin of Pride (1983) is uitge
weken naar Londen had niets te ma
ken met een plotse afkeer van de Lage
Landen. Producer Mike Hedges was
gebonden aan de Britse metropool.
Op de vraag, of The Undertones niet
zelf hun platen kunnen produceren,
lijken Bradley en O'Neil elkaar vra
gend aan. Aarzelend: „Eh, daar zijn
we geloof ik niet aan toe. We horen
graag de mening van iemand anders.
Kritiek kan ons verder helpen".
Foto boven The Undertones
'avoudig
Londonderry-kwintet begon een-
ndig en bleef dat ook. Michael: „We
oen elkaar van school, toen we 15
waren. Het was typisch een tijd
moeilijkheden, waarin je elkaar
ffn
Men at Work heeft zich in één jaar
tijd gemanifesteerd als een top
groep. De eerste elpee Business as
usual klonk veelbelovend en getuig
de van een groot muzikaal kunnen.
De tweede Iangspeler Cargo zag on
langs het levenslicht. En ondanks dat
Cargo fraaie nummers bevat, lijkt
het toch niet helemaal een waardige
opvolger.
Het snelle succes en de talloze optre
dens lijken de inspiratie van dp vijf
Australiërs enigzins te hebben uitge
put. De elpee is meer een zwak ver
volg van Business as usual dan een op
zich zelf slaand werk. Enkele num
mers vormen daar een uitzondering
op. Overkill. Settle down my boy. It's
an mistake maken het gebrek aan
kwaliteit nog een beetje goed. Dat is
voornamelijk te danken aan Colin
Hay en Ron Strykert, door hun gitaar
spel, zang en het schrijven van de
nummers. Beide componisten weten
nog steeds de muzikale sfeer op te
roepen, die Men at Work zo het beluis
teren waard maakt" ingehouden swin
gende rock met een reggaesausje
R.G.
(CBS 25372 CB 1721
De muziek van de kersverse groep
Kudos wordt door sommigen om
schreven als zogenaamde blitzpop.
Welk naampje de vier Engelsen dan
ook meekrijgen, nieuw of verrassend
klinkt de debuutclpee van het gezel
schap beslist niet.
Kudos voegt zich met de gelijknamige
eerste elpee in de lange rij middelma-
tigen. De composities van de nieuw
komers zijn voorspelbaar en weinig
origineel uitgevoerd. Dat neemt niet
weg dat de plaat zeer dansbare num
mers bevat. Het tempo blijft ideaal
gelijkmatig, precies hetgeen talrijke
jongeren gretig de dansvloer doet
betreden. Bovendien is een drietal
gaslblazers te beluisteren, dat de
swing erin houdt. Live schijnt de
groep beter uit de verf te komen.
Jammer dat die uitstraling zijn uit
werking op het vinyl mist.
R.G.
Met een slimme combinatie van
hard-rock en disco
bestanddelen bereikte Mother's Fi
nest enkele jaren geleden flink wat
populariteit in Nederland. De formu
le leverde in Amerika echter geen
succes op. Om een grote doorbraak in
eigen land te bewerkstelligen ging de
groep sleutelen aan de balans tussen
hard-rock, blues, soul en funk. Het
resultaat was dal juist het eigen
karakter verloren ging.
Mother's Finest is die balans al gerui
me tijd kwijt, maar doet met 'One
mother to another' weer een poging
de weg terug te vinden. Daartoe is een
toetsenman aan de groep toegevoegd
net als vroeger en is drummer B
B. Borden vervangen. Dat blijkt een
minder gelukkige greep, want zijn
vervanger ontpopt zich als een 'maat-
tikker' met een gebrek aan identiteit
Hierdoor en door het vrij vlakke
materiaal klinkt Mother's Finest
als een slap aftreksel van haai- eigen
live-reputatie. Toch is 'One mother to
another' al een stuk beter dan het
voorafgaande werk. Ter verdediging
mag verder aangevoerd worden dat
eigenlijk slechts de live-lp de dyna
miek van de groep recht doet. Dat
ondanks alles 'Baby-Jean' (Joyce)
Kennedy laat horen dat ze niets aan
volume en stembereik heeft ingeboet.,
is in feite het enige lichtpuntje.
H.J.K.
Mother's Finest
'One mother to Another
'Epic EPC 25 363i
De eerste solosingle die zij heeft
gemaakt sinds het succes met
ABBA heet The Heat Is On en het
mag genist een heel leuk en vrolijk
nummer genoemd worden Deze
single is afkomstig van de elpee Wrap
Your Arms Around Me die 30 mei met
veel tam tam over de hele wereld zal
worden uitgebracht. In dat kader be
zocht Agnetha onder meer Nederland.
Gewillig onderwierp zij zich aan het
drukke programma dat haar platen
maatschappij had uitgedacht.
Agnetha vertelt zelf heel tevreden te
zijn met haar komende elpee Heel
gevarieerd, zegt zy daarover. Het is
een mix van ballads en rock-gèlinte
nummers. De producer van de elpee is
Mike Chapman, die succesvol was
met modegroepen als Mud, Sweet.
Smokie, maar ook Suzie Quatro. Over
Lie tvciic vuh producer vertelt Agne
tha: „Ik had een vijftal bekende pro
ducers op mijn verlanglijstje staan,
De belangrijkste was Bee Gee Barry
Gibb. die prachtige elpees maakte
met Bai'bi'a Streisand en Dlonne War
wick. De anderen waren Giorgio Mor-
roder, Quincy Jones en Mike Chap
man. Barry Gibb vroegen wij het
eerst. Hij had interesse, maar moest
eerst meewerken aan een film Daar
om hebben ivij toen Mike Chapman
benaderd en die kon wel".
Agnetha was met name onder de
indruk van de groep Smokie en dat is
dan ook de reden dal de heren van
Smokie duidelijk aanwezig zijn in het
achtergrond-koor op de single. Verder
heeft, Agnetha gewerkt met Zweedse
muzikanten, zoals ook Abba dat altijd
gedaan heeft. Daarover vertelt zij:
ABBA's Agneta.
..Frida is daarvan afgeweken. Die
heeft buitenlandse muzikanten ge
bruikt. Maar ik wilde dat niet. Ik
wilde het liefst met de mensen werken
die ik ken. Dan voel ik mij prettiger
En Mike Chapman vond het prima,
dus waarom niet Hij vond ze goed
genoeg. De plaat is dan ook opgeno
men in onze eigen Polar Studios in
Stockholm. Ook dat vond ik veel
prettiger Ik hou van een vertrouwde
omgeving".
Cassettes
Agnetha en Mike Chapman kozen de
nummers voor haar elpee uit niet
minder dan 400 ingezonden cassettes.
Uiteindelijk bleven er een twintigtal
over, waaruit de definitieve keuze is
gemaakt. Allemaal nieuwe nummers.
Nummers van Chapman, Russ Bal
lard, van Agnetha zelf, maar ook van
volslagen onbekende componisten.
Agnetha zegt het leuk te vinden zeil'
te componeren. De meeste composi
ties gooit zij weg, maar een enkele
doorstaat de toets der kritiek, Zij
schrijft ook haar eigen teksten. In het
Engels. Niet gemakkelijk, zegt zij,
maar ze probeert het toch.
Zodra eenieder klaar is met de neven-
projecten bestaat de kans dat ABBA
weer een nieuwe plaat maakt.
Over die tien jaar vertelt zij: „Je kunt
horen dat ABBA in de loop van die
tien jaar beter is geworden. De com
posities zijn verbeterd. Maar ook de
zang en dergelijke is beter geworden.
In het begin mocht je niet van ABBA
houden, maar dat is gelukkig veran
derd. Toen was het Middle Of The
Road-muziek en nu is het kunst.
ABBA is nu al een legende".
Het jongerencentrum Midgard te Middelburg ver
toont vrijdagavond de film 'The Chosen" van Jeremy
Paul Kagan. naar de roman van Chalm Potok. (20.30
De roman van Potok laat het leven van twee Joodse
jongens in New York zien. Ondanks hun verschillende
achtergronden (zionistisch en orthodox chassidisch
milieu i en denkbeelden In de nadagen van de Tweede
Wereldoorlog en het uitroepen van de staat Israël blijkt
dat ze een positieve invloed op elkaar hebben. Kagan.
die de film vorig jaar maakte, heeft van 'The Chosen'
een genuanceerde en stijlvolle film gemaakt, die geen
oordeel uitspreekt over de verschillende versies en
milieus, maar ze allebei tekent met begrip en sentimen
taliteit.
Een scène uit 'Harold en Maude' met Peter de Graef en
Georgette Hagendoorn
Toneelgezelschap Ivonne Lex geeft woensdagavond
in het Zuidlandtheater te Terneuzen een voorstelling
van Harold en Maude', een toneelstuk van Colin
Higgins. (20.00 uur)
Harold en Maude' is donderdag 26 mei te zien in de
Schouwburg te Middelburg en vrijdag 27 mei in de
Prins van Oranje te Goes.
Colins Higgins verzon, schreef en regisseerde 'Harold
en Maude' voor zijn eindexamen aan de filmacademie
van de Universiteit van Los Angeles Hij ontving voor
het stuk de Samuel Goldwyn Award en op verzoek van
Madeleine Renaud en Jean-Louis Barrault maakt hij er
een toneenbewerking van, die in verschillende landen
met groot succes seizoenenlang op het repertoire
stond.
Het stuk gaat over een niet-alledaagse relatie. De
19-jarige Harold, zoon van een schatrijke familie,
kondigt aan dat hij gaat trouwen. De aanvankelijke
opluchting en vreugde van zijn moeder (Harold heeft
met zijn zwarte humor alle door haar uitgezochte
huwelijkskandidates weggejaagd) is echter van korte
duur als ze verneemt dat de uitverkorene de 79-jarige
Maude is, die er een even aanstekelijke als ongebruike
lijke levensfilosofie op nahoudt en die ver verwijderd
ligt van de conventionele opvattingen in Harold's
familie. Liefde is heilig, maar dit kan in de ogen van
Harold's moeder onmogelijk door de beugel! De vriend
schap tussen de met een doodsfascinatie behepte
Harold en de levenslustige Maude lijkt niet stuk te
krijgen.
Maude zorgt echter zelf voor een onverwachte- en
dramatische oplossing van de 'problemen'
Spelers zijn Georgette Hagendoorn, Peter de Graef,
Sara Brien, Ans Peters. Alex Cassiers, Johan Rouffaer,
Koen Gonnissen. Paul Dom en Kattie van Hoof. De
regie is van Ivonne Lex; het stuk werd vertaald door
David Cohn.
Het Middelburgse Stadspoppentheater Parcival van
Willem en Saartje Joppe
Het poppentheater Willem Parcival geeft zaterdag
middag in de Vismijn te Vlissingen en woensdagmid
dag in het poppentheater Parcival te Middelburg
voorstellingen van het marionettenspel 'Gelukkige
Hans De voorstellingen beginnen om 14.30 uur
Vanavond, donderdag, besluit Ad van de Wege de
winterserie orgelconcerten in de Nederlands hervorm
de kerk te Kruimngen (20.00 uuri
Van de Weqe, organist van deze kerk. zal werken ten
gehore brengen van Lubeck. Buxtehude. Bach. Cle-
rambault. Guilmant. Saènt-Saèns en Flor Peeters.
Vanavond, donderdag, zijn in de Piek te Vlissingen
de beide delen van de film 'Novecento' van Bernardo
Bertolucci te zien. (20.00 uur)
Organist Ad van de Wege
Vrijdag 20 mei
Het Goede Doel treedt op in de
sporthal aan het Koopmansvoet
pad in Oost-Souburg. Aanvang
20 15 uur Het Goede Doel brak
destijds door met de single 'In 't
leven' Andere hits van de groep
zijn: 'Gijzelaar'. Belgié' (genoemd
naar de eerste langspeelplaat i.
'Vriendschap' en Hou van mij'. De
groep, die in 1981 werd opgericht
bestaat uit: Henk Temming itoet-
sero. Henk Westbroek izangi. San-
der van Herk tgitaar); Ronald Jon-
geneel (synthesizers); Stefan Wien-
jus (basgitaar) en Hans Boasman
(drums)
Het voorprogramma wordt ver
zorgd dooi De Munck. een groep die
evenals Het Goede Doel popmuziek
met Nederlandstalige teksten
speelt
Zaterdag 21 mei
De Amerikaanse discoformatie
Indeep treedt op in het Veronica-
schip in Middelburg Het concert
begint om 24 00 uur
Indeep scoorde een hit in Europa
met Last night a deejay saved my
life'. Van de groep verscheen on
langs de eerste langspeelplaat Be
zetting bassist Mike Cleveland en
de zangeressen Reggie Magloire en
Rose Mane.
Het Veronicaschip presenteert op
vrijdag 27 mei de zangeres Doenja
en op zaterdag 28 mei de IJslandse
groep 'Mezzoforte'.
Bram Vermeulen en zijn Neefjes
treden op in Brogum. Zienkzee
Aanvang omstreeks 21.30 uur.
Sinds half oktober van het vorige
jaar treedt Vermeulen met zijn vier
jeugdige Neefjes, de opvolgers van
'De Toekomst', op. Zij begeleidden
in het verleden onder anderen Jan
Rot en Fay Lovski De muziek:
nederpop met geengageerde tek
sten.
In het jongerencentrum Midgard
in Middelburg is een optreden van
de Amsterdamse punkband Outra
geous Aanvang 21.30 uur
De Walcherse popgroep Booster
treedt op in het Middelburgse eta
blissement De Klos. De groep, die al
vijf jaar bestaat, maakt new wave-
muziek en schrijft alle nummers
zelf. De bezetting Rob Marinissen
(gitaar, zangi. Marco van der Land
(basgitaar1: Marcel van den Driest
(toetsen) en Arnold Marinissen
(drums).
Het ODtreden begint om 22 00 uur
Het Goede Doei