Met de
bunzing
in bad
zeeland:
ichelde: tot september
ieen nieuwe
ontslagen
Schenker carillon dreigt
naar rechter te stappen
Terneuzén niet erg blij
met kolenhaven Borssele
li Onnodig toeteren beboet
5 OP ZOEK NAAR ORDERS
B en w van Middelburg willen
meewerken aan saneringJM
S ^lerkte
nevr N HAAG/VLISSINGEN De Koninklijke Maatschappij De Schelde krijgt tot eind
nstr [ustus de tijd om op zoek te gaan naar buitenlandse orders, zonder dat er nu al mensen uit
)mefmarinebouwsector ontslagen moeten worden, zoals minister Van Aardenne tot voort kort
de. Dat is de voornaamste uitkomst van de gesprekken tussen Van Aardenne en de
S? leldetop, woensdag in Den Haag, resultaten waarover de bonden en de ondernemingsraad
|p afgelopen dagen zijn ingelicht.
lp 5-groepsdirecteur ir B. C. G. ven Groepsdirecteur Própper kan
pper zegt bijzonder opgelucht te met die termijn leven. ,,Het is een
over het bereikte akkoord: „Dit is krappe termijn", zegt hij. „maar wij
voor De Schelde heel acceptabel hebben ons altijd gerealiseerd dat we
lVl. iromis". zei hij vrijdagavond, die last met voor lang met ons mee
Tdistrictsbestuurder Wil Wau- kunnen slepen". Hy doelt daarbij op
is is eveneens verheugd over het de kosten die gemaakt worden om de
tikte resultaat: David de Leeuw, mensen in de marinebouwsector, die
a, ai zitter van de ondernemingsraad, dit jaar met een opvallende onderbe-
AMi delijk tevreden. Hij noemt de tijd zetting te kampen heeft, toch in
Ba: De Schelde nu gegund is aan de dienst te houden.
acMppe kant. Pröpper vindt dat de KMS bij de
3 5 pieken met de nogal stellige huidige afspraken een reeéle kans
üpunten die minister Van Aar- wordt geboden om exportorders te
rem 'e 'an economlsche zaken tot verwerven „Wij jagen geen hersen-
B, kort innam, heeft hij met het nu schim na", zegt hij. De KMS maakt
Vine Ikte akkoord een fors aantal stap- kans op orders voor vier korvetten uit
io b in de richting van de ideeen van Marokko én een wat kleinere order
nri jchelde gezet. Hij opereert daar- voor de bouw van een bevoorradings-
3wi in de lijn van de in de tweede schip. Hij noemt de termijn die de
1Ter aanvaarde motie-JacobsVan KMS geboden wordt aan de krappe
JD! el die de KMS de gelegenheid kant. maar de groepsdirecteur zegt
ienf le geven om dit jaar op zoek te tegelijkertijd dat De Schelde in au-
nge n naar exportorders zonder méér gustus zal weten - „ten positieve of ten
tolk isen in de marinebouwsector te negatieve" - hoe de vlag er voor wat de
ito m ontslaan dan de KMS in het exportorders betreft bijhangt.
5 0{n overlegingsplan had voorge-
Collectief ontslag
discussie spitste zich tot deze
toe op de vraag hoe groot de
xlmumcapaciteit in de marine-
Bwctor zou mogen zijn: 1,235 mil-
imanüren, zoals én de KMS, én de
rEN >de kamer, én de provincie Zee-
LE wilden, of éen miljoen uren zoals
aJ'Jfunister voorschreef. Voorschreef,
hij tot voor kort wilde dat
MS met zijn plannen ongewijzigd
lanvaarden of het anders zonder
ulp van economische zaken zou
jiel en stellen.
urn chelde mag, zoals gezegd, tot 1
pa mber van dit jaar 8 drie rr.aan-
torter dan de kamer wilde - de
citeit van 1,235 miljoen manuren
wat marinebouw betreft handha-
Voorlopig zullen er dus geen nieuw
ontslagen in de marinebouwscctor
vallen. De KMS is echter wél ver
plicht om voor een aantal van de
mensen uit deze poot collectief ont
slag te melden. Het gaat om 100 man.
Die melding zal echter niet in een
echt ontslag worden omgezet, zolang
de fatale datum van 1 september niet
bereikt is. Daarna worden de mensen
ontslagen als er van exportorders
geen sprake is en 'De Schelde' defini
tief verder zal moeten afslanken; dan
zouden de genoemde 100 werknemers
moeten verdwijnen.
De KMS-top heeft nog een belangrijk
winstpunt geboekt op de bewindsman
van economische zaken, als er ten
minste over winst en verlies mag
worden gesproken. Van Aardenne
heeft namelijk oók geaccepteerd, dat
de KMS bij een afslanking terug zal
gaan naar 1.1 miljoen manuren, ter
wijl hij tot voor kort op één miljoen
zat. Het verschil van 100 000 uur
wordt gevormd door de uren die op de
tekenafdeling worden gemaakt De
bewindsman heeft geaccepteerd dat
de KMS zonder exportorders een mi
nimumniveau mag handhaven van
)ndal wij het vroeger zelf ook
;EDl fel moeilijk gehad hebben.
(Ómen we heel goed aanvoe-
fftI tn' hoe ie scffolieren- die
Ft} deze dagen met examens en
v (petities bezig zijn. in de rats
'MA) w zijn namelijk in tijden van
ORE Meer zelf ook voor vraag
IED! hikken geplaatst als Wat
OY! edoelt de dichteres met de zin
!"niF"e' mtjn tooord van vuur en
blijf ik immer slecht bij
os', of'als de kind'ren honge-
i? zijn, bak ik een flens van
RN 'Maneschijn'
een 'ooruil, dal. een bepaalde ma
ler van uitdrukken gerang-
ehilct diende te worden onder
et verschijnsel metafoor, dat
'as nog te leren. En in de
tornt der ondervragingen
efde oolc de zee van de alle-
)URA °ie niet steeds te hoog te
CHE aan. Maar wat de poete nu
lent (doelde???
mt wij bedoelen met de
car tekst?
ooi kfktejongelui'
TERNEUZEN Rijk en provincie moeten niet meewerken aan de aanleg van
een kolenhaven in Borssele, zolang er geen onafhankelijk onderzoek is
ingesteld naar de noodzaak van dit project en de gevolgen voor bestaande
havens. Dit schrijven b en w van Terneuzen aan de ministers Van Aardenne
van economische zaken en Smit-Kroes van verkeer en waterstaat, gedepu
teerde staten en de statencommissies voor economische en bestuurszaken.
Het college - dat zo snel mogelijk met
'Den Haag' wil praten - heeft de
indruk dat het havenproject in het
Sloegebied te groot is opgezet om
rendabel te zijn Bovendien kan het
een ernstige bedreiging vormen voor
de positie van de kolenterminal in
Terneuzen.
B en w van de Zeeuws-Vlaamse ha
venstad reageerden vrijdag in een
telex aan Van Aardenne en Smit-
Kroes en brieven aan de provincie op
de aankondiging van de directie van
de PZEM aan de aandeelhouders, dat
het graven van een kolenhaven voor
de kolengestookte centrale van Bors
sele het best kan plaatsvinden in de
directe omgeving. Volgens studies Overigens constateren b en w in hun
van het ingenieursbureau Estel Tech- telex aan Van Aardenne en Smit-
nical Services uit IJmuiden zou kolen- Kroes dat de plannen voor de insteek-
haven bij Borssele en de financiering
ervan, zodanig worden voorbereid dat
er geen normale afweging kan plaats-
Het is het Terneuzense college geble
ken. dat rijk en provincie de onrenda
bele top van de Kaloolhaven dras
tisch willen terugdringen via aan
zienlijke bijdragen. Zo zou het pro
vinciaal bestuur bereid zijn om 5
miljoen gulden uit het steunfonds
voor het voorwaardenscheppend be
leid beschikbaar te stellen. Daar
naast wordt cr gerekend op 'een
veelvoud van dit bedrag' van de kant
van het ministerie van economische
zaken. Mocht het inderdaad zover
komen, dan vreest Terneuzen dat de
kolenterminal daar 'op rijkskosten'
wordt vernietigd.
aanvoer via de Terneuzense terminal
jaarlijks 2 tot 3 miljoen gulden duur
der zijn.
rekenen de bewindslieden vinden en 'vrijwel voldongen feiten
voor, dat het graven van de Kalootha-
ven bij Borssele voor het Havenschap
Vlissingen een investering van vele
tientallen miljoenen betekent met een
'onrendabele top' van circa 25 mil
joen. Volgens het college ligt dat voor
de hand, aangezien een havenproject,
worden geschapen'. Voor die haast
ziet Terneuzen geen enkele reden,
gelet op de tijd die met de ombouw
van de centrale is gemoeid.
In brieven aan gs en de statencom
missies economische en bestuursza-
dat is gericht op een gebruiker met ken vraagt het college af te zien van
een aanvoer van circa 800.000 ton per medewerking aan een definitief be-
jaar bij een investering van meer dan sluit over de Kaloothaven, zolang er
30 miljoen 'nimmer rendabel kan zijn'.
De baten van de vijftien scheepsladin
gen. die worden verwacht, zullen weg
vallen tegen de jaarlijkse onderhouds
kosten.
niet meer duidelijkheid is geschapen
over de noodzaak van dit project
Kolenoverslag bij Ovet in Terneuzen.
IftTERDAG 7 MEI 1983
PAGINA 7
ImjELBURG De Middelburgse rechtbank onder presidium van mr G H.
'les behandelde vrijdag het ongeluk dat een paardrijdster op 18juli 1981 op
lagezoom in Renesse overkwam. De zaak kwam pas na zo lange tijd voor,
at de officier in eerste instantie had besloten de zaak te seponeren. Dit.
al er geen sprake zou zijn van aanwijsbare schuld van de bij het ongeluk
fokfcen vrachtwagenchauffeur M S. 1341 uit Nieuwerkerk aan de IJssel. Het
Bi toffer was tegen deze beslissing in beroep gegaan bij het gerechtshof m
J Haag Daarna is de zaak opnieuw onderzocht
f meisje reed op de bewuste dag met een vriendin in de berm van de
'jrioom Over de vrij smalle weg kwam hen een truck met oplegger.
bestuurd door S.. tegemoet. Vlak bij de meisjes toeterde S om hun aandacht te
trekken. De beide paarden schrokken hevig en het voorste kwam in aanraking
met de oplegger. De berijdster brak daarbij op verschillende plaatsen een
bovenbeen, waardoor zij een jaar lang niet heeft kunnen lopen Officier mr J
van Manon eiste voor de onachtzaamheid, waarmee S het nodeloze signaal
had gegeven 750 gulden boete en drie maanden voorwaardelijke rijontzeg
ging. De verdediger van S. stelde dal er geen regelrecht verband is tussen het
signaal en de schrikreactie van de paarden, die naar zijn mening ook door het
motorlawaai van de vrachtwagen veroorzaakt kon zijn
De rechtbank doet vrijdag 20 mei uitspraak.
klauteren was het nooit ge
leerd.
Sic#"
nerts, die ontsnapt is uit een 'farm'
en door de omgeving waarin hij is
opgegroeid minder schuw is. Een
bunzing moet echter weinig van
mensen hebben en leeft hoofdzake
lijk 's nachts.
Tenslotte vertelt de heer Phaff
nog. dat de bunzing een deel van
het jaar beschermd is. In de voort-
plantingstijd, wat bij deze dieren
de roltijd wordt genoemd (15 fe
bruari tot 15 juli), rust er een
wettelijk verbod op de jacht op
bunzings.
.,'t Was een kreng, hoor", oordeelt
de heer Suvaal. die eerst meende
met een marter te doen te hebben.
Hij had het zwembad leeg laten
lopen voor schilderwerk, dat de
vorig dag was verricht. Vrijdagmor
gen wilde Koudekerkenaar zijn bad
weer vullen met water en keek
voordien nog even over de rand.
waardoor hij het schichtige diertje
opmerkte Om de bunzing te van
gen werd de hulp van boswachter I.
de Jong van Staatsbosbeheer in
Oostkapelle ingeroepen.
Uit eigen ervaring - er had hem al
eens een bunzing in het oor gebeten
- was de heer- De Jong niet erg
happig op deze diersoort, maar met
een paar dikke handschoenen en
een dweil wist hij het beestje veilig
op de kant te brengen „Je moet
altijd oppassen, een kat in het nauw
maakt vreemde sprongen", meent
de heer De Jong, die, afgaande op
de afmetingen van de bunzing, aan
neemt dat het een vrouwtje betrof.
Het bunzmgvrouwtje wordt, van de
snuit tot de punt van de staart, zo'n
30 tot 35 cm lang. Het mannetje kan
wel uitgroeien tot 60 a 70 cm lengte.
De boswachter benaderde de bun
zing, die een vijandige houding aan
nam door zich op de achterpoten op
te richten, met de dweil, net. zo lang
tot het beestje er zich in vastbeet
Dweil en inhoud werden op de rand
van het zwembad gelegd en korte
tijd later verdween de bunzing weer
in de natuur
Volgens de heer W J. Phaff. conser
vator van het Zeeuws Biologisch
Museum in Oostkapelle, is de bun
zing in Zeeland de laatste tijd rede
lijk algemeen. „Gelukkig is het dier
met zeldzaam meer", zegt de heer
Phaff. „Zo'n vijftien jaar geleden
was dat nog wel het geval, toen de
KOUDEKERKE - Een venij
nig blazende en gillende
bunzing heeft vrijdagmor
gen voor enige opwinding
gezorgd rond het zwembad
in de tuin van de heer C.
Suvaal aan de Middelburg
sestraat in Koudekerke. Het
diertje moet de voorgaande
nacht in het - lege - bad zijn
gevallen en 1.80 meter langs
een steile wand naar boven
bunzing te lijden had onder een
parasiet, die via de neus naar bin
nen drong en de hersenen aantast
te" De bunzing kan niet als schade
lijk worden aangemerkt. Hij voedt
zich onder meer met ratten, muizen,
bessen en dergelijke en wanneer hij
langs een nest met eieren van een
fazant komt, zal hij deze delicatesse
niet aan zich voorbij laten gaan. De
bunzing wordt er wel eens op aange
keken dat hij ook kippenhokken
binnendringt, maar volgens de heer
Phaff betreft het dan echter een
Boswachter I de Jong probeert de bunzing te vangen
(Van onze Haagse redacteur)
één miljoen directe uren, én 100.000
tekenuren Daarmee Is de ontslagdrei
ging voor nog eens 80 man een
globaal getal overigens van de
baan
Vastgesteld is eveneens dat de op
drachten die de Koninklijke Marine
aan de KMS zal geven de zoge
naamde M-fregatten vanaf 1986,
1.235 miljoen manuren vergen Ook op
dit moment ging Van Aardenne van
een miljoen manuren uit. Hij én de
ambtenaren van defensie zijn met de
stellingen van De Schelde akkoord
gegaan, maar zij hebben wel het voor
behoud gemaakt dat zij later wellicht
toch niet verder dan 1 miljoen willen
gaan. Dat is echter een zaak die pas
over een jaar of drie aan de orde komt;
wat dit punt betreft is de acute drei
ging weggenomen.
Volgens Propper is het gesprek met
de minister met name voor wat deze
laatste twee punten betreft de
behoefte van de marine én de tekenu
ren verhelderend geweest. Hij
hecht echter nog grotere waarde aan
het feit dat het conflict met economi
sche zaken op het gebied van de
marinebouw uit de wereld is
OR-voorzitter David de Leeuw is wat
voorzichtiger in zijn commentaar Hij
vindt het weliswaar verheugend dat
het oude 'decreet' van economische
zaken is verdwenen, maar hij acht de
tijd die de KMS nu gegund wordt om
orders binnen te halen bijzonder kort.
„Ik weet niet in welk stadium de
onderhandelingen verkeren, zodat het
moeilijk te zeggen is of dit ruimte
biedt. De onderhandelingen met Por
tugal bijvoorbeeld verliepen uiterst
moeizaam."
De Leeuw wijst op de verlammende
werking die uitgaat van 't feit dat de
KMS nog steeds in surséance van
betaling verkeert Ook Propper is
daar ongelukkig mee. Er zijn, zegt hij,
op 't gebied van do exportorders
weliswaar enige vorderingen geboekt,
„maar het grote wachten is op een
KMS waarmee orders gesloten kun
nen worden
Er zijn nog twee hindernissen die het
opheffen van de surseance op dit
moment heiemmeren. In de eerste
plaats ligt er de vraag op welke
manier dat moet gebeuren de be
kende aandelen- of activa-transactie
in de tweede plaats speelt de
'regres-problematiek' een grote rol.
Het gaat er in dit laatste geval om te
voorkomen dat bedrijven met vorde
ringen binnen RSV-verband bij ver
zelfstandiging van de KMS toch een
claim leggen op het bedrijf.
Propper heeft vrijdag de hele dag met
de RSV-bewindvoerders overlegd
over met name de activa- of aandelen
transactie Hij. én bijvoorbeeld de
provincie Zeeland hebben een grote
voorkeur voor een aandelentransac
tie. alleen dan zien bijvoorbeeld de
vele kleinere bedrijven met vorderin
gen op de Schelde hun geld terug.
Volgens Propper ontwikkelen de ge
sprekken zich in een voor hem positie
ve richting „het ontwikkelt zich
goed: ik kan alleen niet zeggen we
zijn er". Volgens de groepsdirecteur
worden ook op het gebied van de
regre^problematiek vorderingen ge
boekt- Bij een activa-transactie
waarbij de oude KMS failliet gaat en
er een nieuwe ontstaat is er overi
gens geen sprake van een regres-
problematiek, „maar ik heb liever een
aandelentransactie mét regres dan
een activa zonder
Pröpper verwacht dat er nog een
week of twee nodig zullen zijn. voor
dat de Schelde uit de surseance van
betaling kan worden gehaald en als
zelfstandig bedrijf verder kan func
tioneren.
WETHOUDER AARDENBURG: WEINIG KANS
AARDENBURG De 88-jarige Pieter de Boer uit Drachten
heeft het Aardenburgse gemeentebestuur laten weten dat hij
de rechter zal inschakelen als het carillon niet vóór 15 mei
wordt terugbezorgd in Drachten, de woonplaats van de
initiatiefnemer en geestelijke vader van het klokkenspel. De
Boer heeft het ultimatum in een aangetekende brief aan het
college van b en w bekendgemaakt.
Eerder deze week eiste De Boér het
carillon met toebehoren (koperen pla
ten met inscripties en afbeeldingen)
Tourclub Walcheren
houdt toertocht
Walcheren-Bevelanden
VLISSINGEN Zaterdag 14 mei
houdt de Tourclub Walcheren de Wal-
cheren-Bevelandtocht over 110 kilo
meter De start is van 08 30 tot 09.30
uur en er kan vanaf 08 30 uur inge
schreven worden. Startpunt is hotel
restaurant Walcheren te Koudekerke.
terug van de gemeente omdat er na de
overdracht op 15 mei 1979 nooit iets
met het klokkenspel is gebeurd De
bronzen klokken staan sindsdien
werkloos stof te vergaren in de kelder
van het stadhuis en een gemeentelijke
opslagplaats
Pieter de Boer voelt zich dan ook
'bedrogen' door het Aardenburgse ge
meentebestuur dat hem indertijd be
loofde het carillon een waardige
plaats in de West-Zeeuws-Vlaamse
gemeente te geven Of de bejaarde
initiatiefnemer en voorzitter van de
stichting 'Ons Nationaal Monument
veel succes zal oogsten met een ge
rechtelijke procedure is nog maar de
vraag.
Weinig kans
Wethouder J. de Ridder geeft als zijn
persoonlijke mening dat een juridi
sche actie weinig kans van slagen zal
hebben. „Voor zover ik dat kan bekij
ken kan Pieter de Boer helemaal geen
aanspraak meer maken op het caril
lon. Het is duidelijk notarieel overge
dragen aan de gemeente Aarden
burg".
Het Aardenburgse college heeft nog
niet officieel gereageerd op de eis tot
teruggave van de krasse Fries Dins
dag zullen b en w de zaak bespreken
in het college-overleg.
MIDDELBURG - B cn w
van Middelburg vragen
de gemeenteraad om in
principe akkoord te
gaan met medewerking
aan de saneringsplan
nen bij Jeugd en Mu
ziek. Dit voorstel wordt
behandeld tijdens de
raadsvergadering van
maandag 16 mei die om
14 uur begint.
B en w wijzen erop dat
een deel van hel tekort
van '252 000 gulden ook
betrekking heeft op
Middelburgse activitei
ten en willen zo snel
mogelijk tot sanering
komen Uitdrukkelijke
voorwaarde is wel dat
provincie en rijk daad
werkelijk bijdragen aan
een oplossing
Nadere voorstellen over
bet bedrag wat Middel
burg moet gaan betalen
zullen pas later door de
gemeentel aau
deld kunnen worden.
Reden is dat nog maar
enkele dagen geleden
het doek is opgeheven
over de moeilijke situa
tie waarin Jeugd en Mu
ziek verkeert Ook over
het al dan niet doorgaan
van het festival Nieuwe
Muziek (begint 21 juni in
Middelburg' wordt de
gemeenteraad nu nog
niet om een uitspraak
gevraagd. Wethouder J de Ridder: