Met de bunzing in bad zeeland: ichelde: tot september ieen nieuwe ontslagen Schenker carillon dreigt naar rechter te stappen Terneuzén niet erg blij met kolenhaven Borssele li Onnodig toeteren beboet 5 OP ZOEK NAAR ORDERS B en w van Middelburg willen meewerken aan saneringJM S ^lerkte nevr N HAAG/VLISSINGEN De Koninklijke Maatschappij De Schelde krijgt tot eind nstr [ustus de tijd om op zoek te gaan naar buitenlandse orders, zonder dat er nu al mensen uit )mefmarinebouwsector ontslagen moeten worden, zoals minister Van Aardenne tot voort kort de. Dat is de voornaamste uitkomst van de gesprekken tussen Van Aardenne en de S? leldetop, woensdag in Den Haag, resultaten waarover de bonden en de ondernemingsraad |p afgelopen dagen zijn ingelicht. lp 5-groepsdirecteur ir B. C. G. ven Groepsdirecteur Própper kan pper zegt bijzonder opgelucht te met die termijn leven. ,,Het is een over het bereikte akkoord: „Dit is krappe termijn", zegt hij. „maar wij voor De Schelde heel acceptabel hebben ons altijd gerealiseerd dat we lVl. iromis". zei hij vrijdagavond, die last met voor lang met ons mee Tdistrictsbestuurder Wil Wau- kunnen slepen". Hy doelt daarbij op is is eveneens verheugd over het de kosten die gemaakt worden om de tikte resultaat: David de Leeuw, mensen in de marinebouwsector, die a, ai zitter van de ondernemingsraad, dit jaar met een opvallende onderbe- AMi delijk tevreden. Hij noemt de tijd zetting te kampen heeft, toch in Ba: De Schelde nu gegund is aan de dienst te houden. acMppe kant. Pröpper vindt dat de KMS bij de 3 5 pieken met de nogal stellige huidige afspraken een reeéle kans üpunten die minister Van Aar- wordt geboden om exportorders te rem 'e 'an economlsche zaken tot verwerven „Wij jagen geen hersen- B, kort innam, heeft hij met het nu schim na", zegt hij. De KMS maakt Vine Ikte akkoord een fors aantal stap- kans op orders voor vier korvetten uit io b in de richting van de ideeen van Marokko én een wat kleinere order nri jchelde gezet. Hij opereert daar- voor de bouw van een bevoorradings- 3wi in de lijn van de in de tweede schip. Hij noemt de termijn die de 1Ter aanvaarde motie-JacobsVan KMS geboden wordt aan de krappe JD! el die de KMS de gelegenheid kant. maar de groepsdirecteur zegt ienf le geven om dit jaar op zoek te tegelijkertijd dat De Schelde in au- nge n naar exportorders zonder méér gustus zal weten - „ten positieve of ten tolk isen in de marinebouwsector te negatieve" - hoe de vlag er voor wat de ito m ontslaan dan de KMS in het exportorders betreft bijhangt. 5 0{n overlegingsplan had voorge- Collectief ontslag discussie spitste zich tot deze toe op de vraag hoe groot de xlmumcapaciteit in de marine- Bwctor zou mogen zijn: 1,235 mil- imanüren, zoals én de KMS, én de rEN >de kamer, én de provincie Zee- LE wilden, of éen miljoen uren zoals aJ'Jfunister voorschreef. Voorschreef, hij tot voor kort wilde dat MS met zijn plannen ongewijzigd lanvaarden of het anders zonder ulp van economische zaken zou jiel en stellen. urn chelde mag, zoals gezegd, tot 1 pa mber van dit jaar 8 drie rr.aan- torter dan de kamer wilde - de citeit van 1,235 miljoen manuren wat marinebouw betreft handha- Voorlopig zullen er dus geen nieuw ontslagen in de marinebouwscctor vallen. De KMS is echter wél ver plicht om voor een aantal van de mensen uit deze poot collectief ont slag te melden. Het gaat om 100 man. Die melding zal echter niet in een echt ontslag worden omgezet, zolang de fatale datum van 1 september niet bereikt is. Daarna worden de mensen ontslagen als er van exportorders geen sprake is en 'De Schelde' defini tief verder zal moeten afslanken; dan zouden de genoemde 100 werknemers moeten verdwijnen. De KMS-top heeft nog een belangrijk winstpunt geboekt op de bewindsman van economische zaken, als er ten minste over winst en verlies mag worden gesproken. Van Aardenne heeft namelijk oók geaccepteerd, dat de KMS bij een afslanking terug zal gaan naar 1.1 miljoen manuren, ter wijl hij tot voor kort op één miljoen zat. Het verschil van 100 000 uur wordt gevormd door de uren die op de tekenafdeling worden gemaakt De bewindsman heeft geaccepteerd dat de KMS zonder exportorders een mi nimumniveau mag handhaven van )ndal wij het vroeger zelf ook ;EDl fel moeilijk gehad hebben. (Ómen we heel goed aanvoe- fftI tn' hoe ie scffolieren- die Ft} deze dagen met examens en v (petities bezig zijn. in de rats 'MA) w zijn namelijk in tijden van ORE Meer zelf ook voor vraag IED! hikken geplaatst als Wat OY! edoelt de dichteres met de zin !"niF"e' mtjn tooord van vuur en blijf ik immer slecht bij os', of'als de kind'ren honge- i? zijn, bak ik een flens van RN 'Maneschijn' een 'ooruil, dal. een bepaalde ma ler van uitdrukken gerang- ehilct diende te worden onder et verschijnsel metafoor, dat 'as nog te leren. En in de tornt der ondervragingen efde oolc de zee van de alle- )URA °ie niet steeds te hoog te CHE aan. Maar wat de poete nu lent (doelde??? mt wij bedoelen met de car tekst? ooi kfktejongelui' TERNEUZEN Rijk en provincie moeten niet meewerken aan de aanleg van een kolenhaven in Borssele, zolang er geen onafhankelijk onderzoek is ingesteld naar de noodzaak van dit project en de gevolgen voor bestaande havens. Dit schrijven b en w van Terneuzen aan de ministers Van Aardenne van economische zaken en Smit-Kroes van verkeer en waterstaat, gedepu teerde staten en de statencommissies voor economische en bestuurszaken. Het college - dat zo snel mogelijk met 'Den Haag' wil praten - heeft de indruk dat het havenproject in het Sloegebied te groot is opgezet om rendabel te zijn Bovendien kan het een ernstige bedreiging vormen voor de positie van de kolenterminal in Terneuzen. B en w van de Zeeuws-Vlaamse ha venstad reageerden vrijdag in een telex aan Van Aardenne en Smit- Kroes en brieven aan de provincie op de aankondiging van de directie van de PZEM aan de aandeelhouders, dat het graven van een kolenhaven voor de kolengestookte centrale van Bors sele het best kan plaatsvinden in de directe omgeving. Volgens studies Overigens constateren b en w in hun van het ingenieursbureau Estel Tech- telex aan Van Aardenne en Smit- nical Services uit IJmuiden zou kolen- Kroes dat de plannen voor de insteek- haven bij Borssele en de financiering ervan, zodanig worden voorbereid dat er geen normale afweging kan plaats- Het is het Terneuzense college geble ken. dat rijk en provincie de onrenda bele top van de Kaloolhaven dras tisch willen terugdringen via aan zienlijke bijdragen. Zo zou het pro vinciaal bestuur bereid zijn om 5 miljoen gulden uit het steunfonds voor het voorwaardenscheppend be leid beschikbaar te stellen. Daar naast wordt cr gerekend op 'een veelvoud van dit bedrag' van de kant van het ministerie van economische zaken. Mocht het inderdaad zover komen, dan vreest Terneuzen dat de kolenterminal daar 'op rijkskosten' wordt vernietigd. aanvoer via de Terneuzense terminal jaarlijks 2 tot 3 miljoen gulden duur der zijn. rekenen de bewindslieden vinden en 'vrijwel voldongen feiten voor, dat het graven van de Kalootha- ven bij Borssele voor het Havenschap Vlissingen een investering van vele tientallen miljoenen betekent met een 'onrendabele top' van circa 25 mil joen. Volgens het college ligt dat voor de hand, aangezien een havenproject, worden geschapen'. Voor die haast ziet Terneuzen geen enkele reden, gelet op de tijd die met de ombouw van de centrale is gemoeid. In brieven aan gs en de statencom missies economische en bestuursza- dat is gericht op een gebruiker met ken vraagt het college af te zien van een aanvoer van circa 800.000 ton per medewerking aan een definitief be- jaar bij een investering van meer dan sluit over de Kaloothaven, zolang er 30 miljoen 'nimmer rendabel kan zijn'. De baten van de vijftien scheepsladin gen. die worden verwacht, zullen weg vallen tegen de jaarlijkse onderhouds kosten. niet meer duidelijkheid is geschapen over de noodzaak van dit project Kolenoverslag bij Ovet in Terneuzen. IftTERDAG 7 MEI 1983 PAGINA 7 ImjELBURG De Middelburgse rechtbank onder presidium van mr G H. 'les behandelde vrijdag het ongeluk dat een paardrijdster op 18juli 1981 op lagezoom in Renesse overkwam. De zaak kwam pas na zo lange tijd voor, at de officier in eerste instantie had besloten de zaak te seponeren. Dit. al er geen sprake zou zijn van aanwijsbare schuld van de bij het ongeluk fokfcen vrachtwagenchauffeur M S. 1341 uit Nieuwerkerk aan de IJssel. Het Bi toffer was tegen deze beslissing in beroep gegaan bij het gerechtshof m J Haag Daarna is de zaak opnieuw onderzocht f meisje reed op de bewuste dag met een vriendin in de berm van de 'jrioom Over de vrij smalle weg kwam hen een truck met oplegger. bestuurd door S.. tegemoet. Vlak bij de meisjes toeterde S om hun aandacht te trekken. De beide paarden schrokken hevig en het voorste kwam in aanraking met de oplegger. De berijdster brak daarbij op verschillende plaatsen een bovenbeen, waardoor zij een jaar lang niet heeft kunnen lopen Officier mr J van Manon eiste voor de onachtzaamheid, waarmee S het nodeloze signaal had gegeven 750 gulden boete en drie maanden voorwaardelijke rijontzeg ging. De verdediger van S. stelde dal er geen regelrecht verband is tussen het signaal en de schrikreactie van de paarden, die naar zijn mening ook door het motorlawaai van de vrachtwagen veroorzaakt kon zijn De rechtbank doet vrijdag 20 mei uitspraak. klauteren was het nooit ge leerd. Sic#" nerts, die ontsnapt is uit een 'farm' en door de omgeving waarin hij is opgegroeid minder schuw is. Een bunzing moet echter weinig van mensen hebben en leeft hoofdzake lijk 's nachts. Tenslotte vertelt de heer Phaff nog. dat de bunzing een deel van het jaar beschermd is. In de voort- plantingstijd, wat bij deze dieren de roltijd wordt genoemd (15 fe bruari tot 15 juli), rust er een wettelijk verbod op de jacht op bunzings. .,'t Was een kreng, hoor", oordeelt de heer Suvaal. die eerst meende met een marter te doen te hebben. Hij had het zwembad leeg laten lopen voor schilderwerk, dat de vorig dag was verricht. Vrijdagmor gen wilde Koudekerkenaar zijn bad weer vullen met water en keek voordien nog even over de rand. waardoor hij het schichtige diertje opmerkte Om de bunzing te van gen werd de hulp van boswachter I. de Jong van Staatsbosbeheer in Oostkapelle ingeroepen. Uit eigen ervaring - er had hem al eens een bunzing in het oor gebeten - was de heer- De Jong niet erg happig op deze diersoort, maar met een paar dikke handschoenen en een dweil wist hij het beestje veilig op de kant te brengen „Je moet altijd oppassen, een kat in het nauw maakt vreemde sprongen", meent de heer De Jong, die, afgaande op de afmetingen van de bunzing, aan neemt dat het een vrouwtje betrof. Het bunzmgvrouwtje wordt, van de snuit tot de punt van de staart, zo'n 30 tot 35 cm lang. Het mannetje kan wel uitgroeien tot 60 a 70 cm lengte. De boswachter benaderde de bun zing, die een vijandige houding aan nam door zich op de achterpoten op te richten, met de dweil, net. zo lang tot het beestje er zich in vastbeet Dweil en inhoud werden op de rand van het zwembad gelegd en korte tijd later verdween de bunzing weer in de natuur Volgens de heer W J. Phaff. conser vator van het Zeeuws Biologisch Museum in Oostkapelle, is de bun zing in Zeeland de laatste tijd rede lijk algemeen. „Gelukkig is het dier met zeldzaam meer", zegt de heer Phaff. „Zo'n vijftien jaar geleden was dat nog wel het geval, toen de KOUDEKERKE - Een venij nig blazende en gillende bunzing heeft vrijdagmor gen voor enige opwinding gezorgd rond het zwembad in de tuin van de heer C. Suvaal aan de Middelburg sestraat in Koudekerke. Het diertje moet de voorgaande nacht in het - lege - bad zijn gevallen en 1.80 meter langs een steile wand naar boven bunzing te lijden had onder een parasiet, die via de neus naar bin nen drong en de hersenen aantast te" De bunzing kan niet als schade lijk worden aangemerkt. Hij voedt zich onder meer met ratten, muizen, bessen en dergelijke en wanneer hij langs een nest met eieren van een fazant komt, zal hij deze delicatesse niet aan zich voorbij laten gaan. De bunzing wordt er wel eens op aange keken dat hij ook kippenhokken binnendringt, maar volgens de heer Phaff betreft het dan echter een Boswachter I de Jong probeert de bunzing te vangen (Van onze Haagse redacteur) één miljoen directe uren, én 100.000 tekenuren Daarmee Is de ontslagdrei ging voor nog eens 80 man een globaal getal overigens van de baan Vastgesteld is eveneens dat de op drachten die de Koninklijke Marine aan de KMS zal geven de zoge naamde M-fregatten vanaf 1986, 1.235 miljoen manuren vergen Ook op dit moment ging Van Aardenne van een miljoen manuren uit. Hij én de ambtenaren van defensie zijn met de stellingen van De Schelde akkoord gegaan, maar zij hebben wel het voor behoud gemaakt dat zij later wellicht toch niet verder dan 1 miljoen willen gaan. Dat is echter een zaak die pas over een jaar of drie aan de orde komt; wat dit punt betreft is de acute drei ging weggenomen. Volgens Propper is het gesprek met de minister met name voor wat deze laatste twee punten betreft de behoefte van de marine én de tekenu ren verhelderend geweest. Hij hecht echter nog grotere waarde aan het feit dat het conflict met economi sche zaken op het gebied van de marinebouw uit de wereld is OR-voorzitter David de Leeuw is wat voorzichtiger in zijn commentaar Hij vindt het weliswaar verheugend dat het oude 'decreet' van economische zaken is verdwenen, maar hij acht de tijd die de KMS nu gegund wordt om orders binnen te halen bijzonder kort. „Ik weet niet in welk stadium de onderhandelingen verkeren, zodat het moeilijk te zeggen is of dit ruimte biedt. De onderhandelingen met Por tugal bijvoorbeeld verliepen uiterst moeizaam." De Leeuw wijst op de verlammende werking die uitgaat van 't feit dat de KMS nog steeds in surséance van betaling verkeert Ook Propper is daar ongelukkig mee. Er zijn, zegt hij, op 't gebied van do exportorders weliswaar enige vorderingen geboekt, „maar het grote wachten is op een KMS waarmee orders gesloten kun nen worden Er zijn nog twee hindernissen die het opheffen van de surseance op dit moment heiemmeren. In de eerste plaats ligt er de vraag op welke manier dat moet gebeuren de be kende aandelen- of activa-transactie in de tweede plaats speelt de 'regres-problematiek' een grote rol. Het gaat er in dit laatste geval om te voorkomen dat bedrijven met vorde ringen binnen RSV-verband bij ver zelfstandiging van de KMS toch een claim leggen op het bedrijf. Propper heeft vrijdag de hele dag met de RSV-bewindvoerders overlegd over met name de activa- of aandelen transactie Hij. én bijvoorbeeld de provincie Zeeland hebben een grote voorkeur voor een aandelentransac tie. alleen dan zien bijvoorbeeld de vele kleinere bedrijven met vorderin gen op de Schelde hun geld terug. Volgens Propper ontwikkelen de ge sprekken zich in een voor hem positie ve richting „het ontwikkelt zich goed: ik kan alleen niet zeggen we zijn er". Volgens de groepsdirecteur worden ook op het gebied van de regre^problematiek vorderingen ge boekt- Bij een activa-transactie waarbij de oude KMS failliet gaat en er een nieuwe ontstaat is er overi gens geen sprake van een regres- problematiek, „maar ik heb liever een aandelentransactie mét regres dan een activa zonder Pröpper verwacht dat er nog een week of twee nodig zullen zijn. voor dat de Schelde uit de surseance van betaling kan worden gehaald en als zelfstandig bedrijf verder kan func tioneren. WETHOUDER AARDENBURG: WEINIG KANS AARDENBURG De 88-jarige Pieter de Boer uit Drachten heeft het Aardenburgse gemeentebestuur laten weten dat hij de rechter zal inschakelen als het carillon niet vóór 15 mei wordt terugbezorgd in Drachten, de woonplaats van de initiatiefnemer en geestelijke vader van het klokkenspel. De Boer heeft het ultimatum in een aangetekende brief aan het college van b en w bekendgemaakt. Eerder deze week eiste De Boér het carillon met toebehoren (koperen pla ten met inscripties en afbeeldingen) Tourclub Walcheren houdt toertocht Walcheren-Bevelanden VLISSINGEN Zaterdag 14 mei houdt de Tourclub Walcheren de Wal- cheren-Bevelandtocht over 110 kilo meter De start is van 08 30 tot 09.30 uur en er kan vanaf 08 30 uur inge schreven worden. Startpunt is hotel restaurant Walcheren te Koudekerke. terug van de gemeente omdat er na de overdracht op 15 mei 1979 nooit iets met het klokkenspel is gebeurd De bronzen klokken staan sindsdien werkloos stof te vergaren in de kelder van het stadhuis en een gemeentelijke opslagplaats Pieter de Boer voelt zich dan ook 'bedrogen' door het Aardenburgse ge meentebestuur dat hem indertijd be loofde het carillon een waardige plaats in de West-Zeeuws-Vlaamse gemeente te geven Of de bejaarde initiatiefnemer en voorzitter van de stichting 'Ons Nationaal Monument veel succes zal oogsten met een ge rechtelijke procedure is nog maar de vraag. Weinig kans Wethouder J. de Ridder geeft als zijn persoonlijke mening dat een juridi sche actie weinig kans van slagen zal hebben. „Voor zover ik dat kan bekij ken kan Pieter de Boer helemaal geen aanspraak meer maken op het caril lon. Het is duidelijk notarieel overge dragen aan de gemeente Aarden burg". Het Aardenburgse college heeft nog niet officieel gereageerd op de eis tot teruggave van de krasse Fries Dins dag zullen b en w de zaak bespreken in het college-overleg. MIDDELBURG - B cn w van Middelburg vragen de gemeenteraad om in principe akkoord te gaan met medewerking aan de saneringsplan nen bij Jeugd en Mu ziek. Dit voorstel wordt behandeld tijdens de raadsvergadering van maandag 16 mei die om 14 uur begint. B en w wijzen erop dat een deel van hel tekort van '252 000 gulden ook betrekking heeft op Middelburgse activitei ten en willen zo snel mogelijk tot sanering komen Uitdrukkelijke voorwaarde is wel dat provincie en rijk daad werkelijk bijdragen aan een oplossing Nadere voorstellen over bet bedrag wat Middel burg moet gaan betalen zullen pas later door de gemeentel aau deld kunnen worden. Reden is dat nog maar enkele dagen geleden het doek is opgeheven over de moeilijke situa tie waarin Jeugd en Mu ziek verkeert Ook over het al dan niet doorgaan van het festival Nieuwe Muziek (begint 21 juni in Middelburg' wordt de gemeenteraad nu nog niet om een uitspraak gevraagd. Wethouder J de Ridder:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7