A Ook Defensie pleit voor minder capaciteit Schelde Vervoerders boos op minister HALVERWEGE MILJOEN MANUREN REDELIJK almanak Elopak bouwt verder PROVINCIALE ZEEUWS GOEDKOPE VRIJBLIJVENDHEID OVER VEREN Middelburg kan fluiten naar PZEM- meevaller Bromfietser gewond bij ongeval in Nieuwland Kerncentrale levert weer elektriciteit PZC (Van onze Haagse redacteur )EN HAAG Staatssecretaris Van Houwelingen van defensie vindt een capaciteit voor de narinebouwsector van de Koninklijke Maatschappij de Schelde, gebaseerd op één miljoen nanuren per jaar, redelijk. De Schelde zélf vindt een niveau van 1,235 miljoen uren het absolute ninimum, zoals bekend. Van Houwelingen echter meent dat de één miljoen uren waartegen jok de Tweede Kamer zich deze week in een motie heeft verzet aanvaardbaar op basis van de iestellingen die de Koninklijke Marine zal doen om de marinewerf een continue orderstroom te ;aranderen via de opdracht voor de bouw van een aantal M-fregatten. Dat eerste fregat kan overigens onmo gelijk voor begin '84 besteld worden, si Van Houwelingen donderdagmid- iag in een mondeling overleg met de tamercommissies voor defensie en eco- amische zaken. l'an Houwelingen zat met zijn uit gangspunten op de lijn van minister fan Aardenne van economische zaken. j>e deze week in de Kamer het uit gangspunt van één miljoen uren tegen- jver de Kamer verdedigde. Tevergeefs, iangezien de Kamer een motie aan aardde waarin werd uitgesproken dat ie capaciteit van de Schelde op 1,235 iren moet worden gehandhaafd, al- ihans in dit jaar. zodat de KMS de relegenheid krijgt exportopdrachten ie verwerven. Krijgt de minister z'n zin, dan verdwijnen er minimaal 200 ar beidsplaatsen extra bovenop de 520 die op basis van de plannen van de KMS- directie weg gaan. Opmerkelijk was dat Van Houwelingen minister De Ruiter de verantwoor delijkheid voor het vaststellen van die één miljoen uren van zich afschoven, terwijl Van Aardenne deze week juist stelde dat het getal niet van hém, maar Defensie afkomstig is. Van Houwe- llngen maakte duidelijk dat de project- Van Houwelingen. groep die het kabinet begin dit jaar over de RSV-problematiek heeft gead viseerd, aan de wieg van dit cijfer staat. De staatssecretaris zal de Kamer een notitie over de onderbouwing van dat uren-aantal zenden. De beide bewindslieden trachtten de rol van Defensie wat naar de achter grond te dringen, in die zin dat zij stelden dat de uiteindelijke verant woordelijkheid voor de vraag welke capaciteit de KMS krijgt bij Economi sche Zaken is. „Defensie is slechts klant", zei De Ruiter. RDM te kunnen voltooien. Dat geld is al een keer betaald, maar in de bodem loze put van RSV verdwenen. De rest van de vele honderden miljoe nen die in de redding van vooral de KMS gestoken moeten worden, wor den echter door defensie zelf opge bracht, met uitzondering van een be drag van 170 miljoen waarvoor econo mische zaken een garantie heeft gege ven. Een bedrag van 670 miljoen tot en met '86 moet echter gevonden worden door verschuivingen in de defensiebe groting aan te brengen, verschuivingen waardoor de M-fregatten met ingang van begin '84 betaald kunnen worden Hoeveel M-fregatten er in totaal be steld zullen worden, is nog niet bekend. Van Houwelingen ontkende dat die bestellingen nu al verricht worden, nadat het PvdA-kamerlid Harry van den Bergh op de noodzaak om die bestelling zo vlug mogelijk te doen had gewezen. De tekeningen zijn. in tegen stelling tot wat Van den Bergh op merkte, in het geheel nog niet rond. zei de staatssecretaris. De onderbezetting die daardoor in de tweede helft van dit jaar ontstaat, kenschetste Van Houwe lingen als wat minder dramatisch dan Van den Bergh had gedaan. Het kabi net heeft daar immers rekening mee gehouden, aldus de staatssecretaris. Van Houwelingen ontkende ook de stelling van de KMS dat ieder M-fregat duurder zal worden wanneer de capaci teit tot één miljoen manuren zal wor den ingekrompen. De meeste kamerle den vinden die lezing wél redelijk, aangezien bepaalde 'overheadkosten' altijd blijven bestaan, maar Van Hou welingen noemde de cijfers van de KMS niet duidelijk en nog niet accep tabel. Ondertussen zijn de gesprekken tus sen de KMS en ambtenaren en be windsvoerders over de minimum capaciteit nog steeds niet afgerond. Dat zal overigens, zo is de verwachtin gen, niet langer dan enige dagen kun nen duren, gezien de noodzaak de surséance snel te beëindigen. (Meer RSV-nieuws op pag. 13) se donderdagmorgen bij Elo- pak Temenzen, producent van verpakkingen voor melk en vruchtensap. Terwijl directieleden zwij gend toekeken ging de eerste paal de grond in voor een bedrijf aan de Zevenaarha- ven, waar halfgebleekt kar ton van kunststoffüm of alu miniumfolie wordt voorzien. Met de uitbreiding goed voor 70 arbeidsplaatsen is een investering gemoeid van 60 miljoen. De nieuwe fabriek wordt 6700 m2 groot en in de twee de helft van 1984 in gebruik genomen. Met de eerste paal was Elo- pak iets achter op het bouw schema. Oorspronkelijk zou deze officiële gebeurtenis 21 maart haar beslag krijgen. MIDDELBURG - De vervoers organisaties in Zeeland zijn verontrust over het beleid van de minister van verkeer en waterstaat ten aanzien van de veerdiensten over de Wester- schelde. In een brief aan gede puteerde staten van Zeeland vragen de besturen van de afdeling Zeeland van de Natio nale Organisatie Beroepsgoe- derenvervoer (NOB) Wegtransport en van de regio Zuid-West Nederland van de Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie (EVO) al het mogelijke te doen om de uitvoering van het aangekon digde beleid van de minister te voorkomen. De vervoersorganisaties stellen dat de rijksoverheid er niet voor terugschrikt het normale voorzieningenniveau van houding gestraft voor het simpele feit, de varende stukken rijksweg in gevaar dat de Westerschelde toevallig door te brengen, terwijl bovendien het be- Zeeland stroomt", aldus de besturen leid van 'goedkope vrijblijvendheid' van beide organisaties. wordt voortgezet, als het gaat om de realisatie van de "meest optimale' ver binding, namelijk de vaste oeverver binding. Bovendien worden de gebrui kers van de veerdiensten en vooral het goederenvervoer met vrachtauto's vol gens deze organisaties nog eens extra op kosten gejaagd door hogere tarie ven en langere wachttijden. „Aldus wordt men, indien geen alternatieve route kan worden benut, buiten ver- Opvangen Een klant overigens die de financiële kant van het RSV-deb&cle voor een deel zal moeten opvangen, bleek oit een inleiding van de bewindsman. Defensie heeft van het kabinet in de Voorjaarsnota 496 miljoen gekregen om het werk aan bijvoorbeeld de luchtverdedigingsfregatten bij de KMS en de twee onderzeeboten bij de Turks feest in Krabbendijke KRABBENDIJKE De Turkse cultu rele vereniging op de Bevelanden viert zaterdag de nationale feestdag en het kinderfeest. Dat gebeurt in het cultu reel centrum aan de Noordweg in Krabbendijke. Op het programma slaan voordrachten, liedjes, toneel stukjes en dergelijke. Het feest begint om 18.30 uur. ZEEUWSE. Etentje Toen die Middelburger deze week van zijn werk thuis kwam hoefde hij het niet eens voor te stellen aan zijn vrouw: ze zat al gereed om mee uit eten te wor den genomen. Toch had meneer niet juist pro motie gemaakt. En de trouio- dag hadden ze pas nog feeste lijk herdacht. Het was die avond vol In het restaurant. Vol met goed ge luimde dames en heren, als het ware als één grote familie ver enigd om de dis. Toen de wijnglazen waren vol geschonken stonden alle res taurantbezoekers als bij tover slag op en keken elkaar bij het klinken begrijpend aan. En in koor galmde het door het etablissement: 'Op de meeval ler. Op de PZEM!'. MIDDELBURG - De meeste inwoners van Middelburg zal de terugbetaling van gemid deld honderd gulden per klein verbruiker aan de neus voor bij gaan. Zij ontvangen hoog stens een bedrag van tussen de 15 en 35 gulden. Dat komt vanwege het feit dat de Zeeuwse hoofdstad als enige gemeente in de provincie een eigen energiebedrijf heeft. Dit is donderdagmiddag desge vraagd meegedeeld door de heer R. Meijer, directeur ge meentebedrijven in Middel burg. Hij verklaarde dat de energiebedrijven alleen de elektriciteit direct van de PZEM betrekken. Gas wordt echter door het gemeentelijk energiebedrijf via de Gasunie betrokken. Inmiddels heeft het bestuur van de PZEM Middelburg aangeboden om daarom het elektriciteitsdeel door te berekenen. Het gemeentebestuur zal hierover een beslissing moeten nemen. Omdat het Middelburgse bedrijf voor het gas zelf klant is bij de Gasunie krijgen de hoofdstedelingen hiervoor echter geen cent terug. Bijkomende oorzaak is dat het gasbuizennet in Middelburg in veel gevallen van min der goede kwaliteit is. Er worden dan ook meer gasverliezen geleden. Daar komt tenslotte bij dat het gasbuizen- net al enkele jaren lang stukje voor stukje wordt vernieuwd. De kosten hiervan moeten ook ergens vandaan komen. Al met al zit teruggave voor het gasverbruik er niet in. Overigens zal een deel van de inwo ners van Middelburg wél het volle pond van de PZEM krijgen. De conces- siegrenzen van gemeentelijk energie bedrijf en PZEM komen namelijk niet overeen met de gemeentegrenzen. On geveer 150 woningen in de stad Mid delburg betrekken gas van de PZEM. Deze liggen in Klarenbeck en ook in de bungalowwijk bij de Michaelsdreef en directe omgeving. De bewoners van die huizen ontvangen dus wèl het volle pond. Hetzelfde geldt voor Nieu we en Sint-Joosland en het grootste deel van de kern Sint-Laom», BURGHSLUIS De mattenleggerij in het sluitgat Hammen van de Oosterscheldemonding is halverwege. Van de in totaal tweeendertig funderingsmatten die moeten worden afgerold zestien ondermatten van 200 bij 42 men zestien bovenmatten van 60 bij 31 m> liggen er nu zestien. De afgelopen maanden heeft de mattenlegponton Cardium elf ondermatten en vijf bovenmatten in het noordelijkste van de drie sluitgaten neergelegd Nadat het afrollen van de matten aanvankelijk, voornamelijk als gevolg van de slechte weersomstandigheden, tamelijk traag verliep, is het tempo waarmee de ene na de andere mal wordt afgezonken de laatste weken aanzienlijk versneld. waarop de matten tot nu toe zijn komen te liggen, stemU bovendien tot grote tevredenheid. De fundering is vlakker dan menig ontwerper van de stormvloedkering had durven dromen. Content zijn rijkswaterstaat en de aannemers van Dosbouw ook over hel verloop van de pijlerplaatsingsproeven, waaraan het hefschip Ostrea en de afmeer- en opschoonponton neergezet. Dat gebeurde steeds nauwkeu rig op de bedoelde plaats. Het oefenprogramma met hel plaatsen van een pijler wordt de komende twee weken voortgezet. Zij zeggen verder zich goed te kunnen voorstellen, dat in goed overleg tussen rijks- en provinciale overheid en bin nen de grenzen van het redelijke, wordt onderzocht welke aanpassingen in toe komstige voorzieningen overweging verdienen. „Wij kunnen ons echter niet vinden in een dergelijke ongenuanceerde bena dering en zeer zeker niet in een beleid van afwenteling van lasten op het verladend en vervoerend bedrijfsle ven", aldus de besturen van NOB Wegtransport en EVO. Procureur-generaal wil wijziging straf op verzoek verdachte DEN HAAG - De procureur-generaal bij het gerechtshof in Den Haag heeft twee weken onvoorwaardelijke ge vangenisstraf en vier weken voor waardelijke intrekking van het rijbe wijs gevorderd tegen de 35-jarige L. van E. uit Vlissingen. Deze was in hoger beroep gegaan tegen een vonnis van de Middelburgse poli tierechter van een jaar intrekking van het rijbewijs en twee weken voorwaar delijke gevangenisstraf met een proef tijd van twee jaar. Dit vonnis was hem opgelegd wegens rijden onder invloed met een alcoholpromillage van 2.03. Hij was_ om privé moeilijkheden te ontlopen (na ontslag bij zijn werkge ver) naar Bergen op Zoom carnaval gaan vieren. Omdat hij 's nachts geen slaapplaats kon vinden was hij naar huis teruggereden en wegens zijn rijge drag aangehouden. De verdediger voerde aan, dat zijn cliënt het rijbewijs moeilijk kon missen vanwege zijn werk, dat hij inmiddels weer had ge vonden. Mede om die reden wilde de procureur generaal de intrekking van het rijbewijs geheel voorwaardelijk ma ken. Het hof wijst op 3 mei arrest. MIDDELBURG - De 16-jarige brom fietser J. A. V. is donderdagmiddag met vrij ernstige verwondingen in het .Middelburgse Gasthuis opgenomen na een ongeluk. Dit gebeurde omstreeks tien voor half twee op de Oude Rijks weg bij Nieuw- en Sint-Joosland, ter hoogte van het viaduct in de richting Amemuiden. De bromfietser stak daar een over steekplaats over en lette niet op een uit de richting Amemuiden komende vrachtwagen die bestuurd werd door A V uit Driebruggen. De vrachtwagen had op de bewuste plaats voorrang. Een aanrijding bleek onvermijdelijk. V. liep hersenletsel, een gebroken knie en kneuzingen aan een schouder op. Zijn vervoermiddel werd vernield. De vrachtwagen liep lichte schade op. VRIJDAG 22 APRIL 1983 ORSSELE De kernenergiecentrale van de NV PZEM in Borssele levert inds maandagavond 18 april weer stroom aan het net De centrale heeft met tn onderbreking van twee weken stilgelegen sinds het begin van de jaarlijkse plijtstofwisseling. 4 februari 1983. ie centrale zal tegen het eind van de maand nogmaals worden stilgelegd, itmaal om inspectie van de gerepareerde hulpleidingen en de vervangen rukontlastkieppen mogelijk te maken. Dat zal enkele dagen vergen. Bij de inbedrijfstelling na de splijtstofwisseling bleek dat een condensor was beschadigd. Daardoor ontstond een vertraging in de opstartprocedure van een week. Nadat de centrale vervolgens twaalf dagen had gedraaid, werd een lekkage geconstateerd in een hulpleiding op de drukhouder. die zich bevindt in het primaire deel van de kerncentrale. (De condensors bevinden zich eldersi. Met de reparatie daarvan, alsmede met de vervanging van een aantal drukontlastklep- pen. waren nog eens ruim vier weken gemoeid TERN EU ZEN No nonsen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11