A
Ook Defensie pleit voor
minder capaciteit Schelde
Vervoerders boos op minister
HALVERWEGE
MILJOEN MANUREN REDELIJK
almanak
Elopak
bouwt
verder
PROVINCIALE ZEEUWS
GOEDKOPE VRIJBLIJVENDHEID OVER VEREN
Middelburg
kan fluiten
naar PZEM-
meevaller
Bromfietser
gewond bij
ongeval in
Nieuwland
Kerncentrale levert weer elektriciteit
PZC
(Van onze Haagse redacteur
)EN HAAG Staatssecretaris Van Houwelingen van defensie vindt een capaciteit voor de
narinebouwsector van de Koninklijke Maatschappij de Schelde, gebaseerd op één miljoen
nanuren per jaar, redelijk. De Schelde zélf vindt een niveau van 1,235 miljoen uren het absolute
ninimum, zoals bekend. Van Houwelingen echter meent dat de één miljoen uren waartegen
jok de Tweede Kamer zich deze week in een motie heeft verzet aanvaardbaar op basis van de
iestellingen die de Koninklijke Marine zal doen om de marinewerf een continue orderstroom te
;aranderen via de opdracht voor de bouw van een aantal M-fregatten.
Dat eerste fregat kan overigens onmo
gelijk voor begin '84 besteld worden,
si Van Houwelingen donderdagmid-
iag in een mondeling overleg met de
tamercommissies voor defensie en eco-
amische zaken.
l'an Houwelingen zat met zijn uit
gangspunten op de lijn van minister
fan Aardenne van economische zaken.
j>e deze week in de Kamer het uit
gangspunt van één miljoen uren tegen-
jver de Kamer verdedigde. Tevergeefs,
iangezien de Kamer een motie aan
aardde waarin werd uitgesproken dat
ie capaciteit van de Schelde op 1,235
iren moet worden gehandhaafd, al-
ihans in dit jaar. zodat de KMS de
relegenheid krijgt exportopdrachten
ie verwerven. Krijgt de minister z'n zin,
dan verdwijnen er minimaal 200 ar
beidsplaatsen extra bovenop de 520 die
op basis van de plannen van de KMS-
directie weg gaan.
Opmerkelijk was dat Van Houwelingen
minister De Ruiter de verantwoor
delijkheid voor het vaststellen van die
één miljoen uren van zich afschoven,
terwijl Van Aardenne deze week juist
stelde dat het getal niet van hém, maar
Defensie afkomstig is. Van Houwe-
llngen maakte duidelijk dat de project- Van Houwelingen.
groep die het kabinet begin dit jaar
over de RSV-problematiek heeft gead
viseerd, aan de wieg van dit cijfer staat.
De staatssecretaris zal de Kamer een
notitie over de onderbouwing van dat
uren-aantal zenden.
De beide bewindslieden trachtten de
rol van Defensie wat naar de achter
grond te dringen, in die zin dat zij
stelden dat de uiteindelijke verant
woordelijkheid voor de vraag welke
capaciteit de KMS krijgt bij Economi
sche Zaken is. „Defensie is slechts
klant", zei De Ruiter.
RDM te kunnen voltooien. Dat geld is
al een keer betaald, maar in de bodem
loze put van RSV verdwenen.
De rest van de vele honderden miljoe
nen die in de redding van vooral de
KMS gestoken moeten worden, wor
den echter door defensie zelf opge
bracht, met uitzondering van een be
drag van 170 miljoen waarvoor econo
mische zaken een garantie heeft gege
ven. Een bedrag van 670 miljoen tot en
met '86 moet echter gevonden worden
door verschuivingen in de defensiebe
groting aan te brengen, verschuivingen
waardoor de M-fregatten met ingang
van begin '84 betaald kunnen worden
Hoeveel M-fregatten er in totaal be
steld zullen worden, is nog niet bekend.
Van Houwelingen ontkende dat die
bestellingen nu al verricht worden,
nadat het PvdA-kamerlid Harry van
den Bergh op de noodzaak om die
bestelling zo vlug mogelijk te doen had
gewezen. De tekeningen zijn. in tegen
stelling tot wat Van den Bergh op
merkte, in het geheel nog niet rond. zei
de staatssecretaris. De onderbezetting
die daardoor in de tweede helft van dit
jaar ontstaat, kenschetste Van Houwe
lingen als wat minder dramatisch dan
Van den Bergh had gedaan. Het kabi
net heeft daar immers rekening mee
gehouden, aldus de staatssecretaris.
Van Houwelingen ontkende ook de
stelling van de KMS dat ieder M-fregat
duurder zal worden wanneer de capaci
teit tot één miljoen manuren zal wor
den ingekrompen. De meeste kamerle
den vinden die lezing wél redelijk,
aangezien bepaalde 'overheadkosten'
altijd blijven bestaan, maar Van Hou
welingen noemde de cijfers van de
KMS niet duidelijk en nog niet accep
tabel.
Ondertussen zijn de gesprekken tus
sen de KMS en ambtenaren en be
windsvoerders over de minimum
capaciteit nog steeds niet afgerond.
Dat zal overigens, zo is de verwachtin
gen, niet langer dan enige dagen kun
nen duren, gezien de noodzaak de
surséance snel te beëindigen.
(Meer RSV-nieuws op pag. 13)
se donderdagmorgen bij Elo-
pak Temenzen, producent
van verpakkingen voor melk
en vruchtensap.
Terwijl directieleden zwij
gend toekeken ging de eerste
paal de grond in voor een
bedrijf aan de Zevenaarha-
ven, waar halfgebleekt kar
ton van kunststoffüm of alu
miniumfolie wordt voorzien.
Met de uitbreiding goed
voor 70 arbeidsplaatsen is
een investering gemoeid van
60 miljoen.
De nieuwe fabriek wordt
6700 m2 groot en in de twee
de helft van 1984 in gebruik
genomen.
Met de eerste paal was Elo-
pak iets achter op het bouw
schema. Oorspronkelijk zou
deze officiële gebeurtenis 21
maart haar beslag krijgen.
MIDDELBURG - De vervoers
organisaties in Zeeland zijn
verontrust over het beleid van
de minister van verkeer en
waterstaat ten aanzien van de
veerdiensten over de Wester-
schelde. In een brief aan gede
puteerde staten van Zeeland
vragen de besturen van de
afdeling Zeeland van de Natio
nale Organisatie Beroepsgoe-
derenvervoer (NOB)
Wegtransport en van de regio
Zuid-West Nederland van de
Algemene Verladers- en Eigen
Vervoer Organisatie (EVO) al
het mogelijke te doen om de
uitvoering van het aangekon
digde beleid van de minister
te voorkomen.
De vervoersorganisaties stellen dat de
rijksoverheid er niet voor terugschrikt
het normale voorzieningenniveau van houding gestraft voor het simpele feit,
de varende stukken rijksweg in gevaar dat de Westerschelde toevallig door
te brengen, terwijl bovendien het be- Zeeland stroomt", aldus de besturen
leid van 'goedkope vrijblijvendheid' van beide organisaties.
wordt voortgezet, als het gaat om de
realisatie van de "meest optimale' ver
binding, namelijk de vaste oeverver
binding. Bovendien worden de gebrui
kers van de veerdiensten en vooral het
goederenvervoer met vrachtauto's vol
gens deze organisaties nog eens extra
op kosten gejaagd door hogere tarie
ven en langere wachttijden. „Aldus
wordt men, indien geen alternatieve
route kan worden benut, buiten ver-
Opvangen
Een klant overigens die de financiële
kant van het RSV-deb&cle voor een
deel zal moeten opvangen, bleek
oit een inleiding van de bewindsman.
Defensie heeft van het kabinet in de
Voorjaarsnota 496 miljoen gekregen
om het werk aan bijvoorbeeld de
luchtverdedigingsfregatten bij de
KMS en de twee onderzeeboten bij de
Turks feest in
Krabbendijke
KRABBENDIJKE De Turkse cultu
rele vereniging op de Bevelanden viert
zaterdag de nationale feestdag en het
kinderfeest. Dat gebeurt in het cultu
reel centrum aan de Noordweg in
Krabbendijke. Op het programma
slaan voordrachten, liedjes, toneel
stukjes en dergelijke. Het feest begint
om 18.30 uur.
ZEEUWSE.
Etentje
Toen die Middelburger deze
week van zijn werk thuis kwam
hoefde hij het niet eens voor te
stellen aan zijn vrouw: ze zat al
gereed om mee uit eten te wor
den genomen.
Toch had meneer niet juist pro
motie gemaakt. En de trouio-
dag hadden ze pas nog feeste
lijk herdacht.
Het was die avond vol In het
restaurant. Vol met goed ge
luimde dames en heren, als het
ware als één grote familie ver
enigd om de dis.
Toen de wijnglazen waren vol
geschonken stonden alle res
taurantbezoekers als bij tover
slag op en keken elkaar bij het
klinken begrijpend aan.
En in koor galmde het door het
etablissement: 'Op de meeval
ler. Op de PZEM!'.
MIDDELBURG - De meeste
inwoners van Middelburg zal
de terugbetaling van gemid
deld honderd gulden per klein
verbruiker aan de neus voor
bij gaan. Zij ontvangen hoog
stens een bedrag van tussen de
15 en 35 gulden. Dat komt
vanwege het feit dat de
Zeeuwse hoofdstad als enige
gemeente in de provincie een
eigen energiebedrijf heeft. Dit
is donderdagmiddag desge
vraagd meegedeeld door de
heer R. Meijer, directeur ge
meentebedrijven in Middel
burg.
Hij verklaarde dat de energiebedrijven
alleen de elektriciteit direct van de
PZEM betrekken. Gas wordt echter
door het gemeentelijk energiebedrijf
via de Gasunie betrokken.
Inmiddels heeft het bestuur van de
PZEM Middelburg aangeboden om
daarom het elektriciteitsdeel door te
berekenen. Het gemeentebestuur zal
hierover een beslissing moeten nemen.
Omdat het Middelburgse bedrijf voor
het gas zelf klant is bij de Gasunie
krijgen de hoofdstedelingen hiervoor
echter geen cent terug. Bijkomende
oorzaak is dat het gasbuizennet in
Middelburg in veel gevallen van min
der goede kwaliteit is. Er worden dan
ook meer gasverliezen geleden. Daar
komt tenslotte bij dat het gasbuizen-
net al enkele jaren lang stukje voor
stukje wordt vernieuwd. De kosten
hiervan moeten ook ergens vandaan
komen. Al met al zit teruggave voor het
gasverbruik er niet in.
Overigens zal een deel van de inwo
ners van Middelburg wél het volle
pond van de PZEM krijgen. De conces-
siegrenzen van gemeentelijk energie
bedrijf en PZEM komen namelijk niet
overeen met de gemeentegrenzen. On
geveer 150 woningen in de stad Mid
delburg betrekken gas van de PZEM.
Deze liggen in Klarenbeck en ook in de
bungalowwijk bij de Michaelsdreef en
directe omgeving. De bewoners van
die huizen ontvangen dus wèl het
volle pond. Hetzelfde geldt voor Nieu
we en Sint-Joosland en het grootste
deel van de kern Sint-Laom»,
BURGHSLUIS De mattenleggerij in het sluitgat Hammen van de
Oosterscheldemonding is halverwege. Van de in totaal tweeendertig
funderingsmatten die moeten worden afgerold zestien ondermatten van
200 bij 42 men zestien bovenmatten van 60 bij 31 m> liggen er nu zestien. De
afgelopen maanden heeft de mattenlegponton Cardium elf ondermatten en
vijf bovenmatten in het noordelijkste van de drie sluitgaten neergelegd
Nadat het afrollen van de matten aanvankelijk, voornamelijk als gevolg
van de slechte weersomstandigheden, tamelijk traag verliep, is het tempo
waarmee de ene na de andere mal wordt afgezonken de laatste weken
aanzienlijk versneld.
waarop de matten tot nu toe zijn komen te liggen, stemU
bovendien tot grote tevredenheid. De fundering is vlakker dan menig
ontwerper van de stormvloedkering had durven dromen.
Content zijn rijkswaterstaat en de aannemers van Dosbouw ook over hel
verloop van de pijlerplaatsingsproeven, waaraan het hefschip Ostrea en
de afmeer- en opschoonponton neergezet. Dat gebeurde steeds nauwkeu
rig op de bedoelde plaats. Het oefenprogramma met hel plaatsen van een
pijler wordt de komende twee weken voortgezet.
Zij zeggen verder zich goed te kunnen
voorstellen, dat in goed overleg tussen
rijks- en provinciale overheid en bin
nen de grenzen van het redelijke, wordt
onderzocht welke aanpassingen in toe
komstige voorzieningen overweging
verdienen.
„Wij kunnen ons echter niet vinden in
een dergelijke ongenuanceerde bena
dering en zeer zeker niet in een beleid
van afwenteling van lasten op het
verladend en vervoerend bedrijfsle
ven", aldus de besturen van NOB
Wegtransport en EVO.
Procureur-generaal
wil wijziging straf
op verzoek verdachte
DEN HAAG - De procureur-generaal
bij het gerechtshof in Den Haag heeft
twee weken onvoorwaardelijke ge
vangenisstraf en vier weken voor
waardelijke intrekking van het rijbe
wijs gevorderd tegen de 35-jarige L.
van E. uit Vlissingen.
Deze was in hoger beroep gegaan tegen
een vonnis van de Middelburgse poli
tierechter van een jaar intrekking van
het rijbewijs en twee weken voorwaar
delijke gevangenisstraf met een proef
tijd van twee jaar. Dit vonnis was hem
opgelegd wegens rijden onder invloed
met een alcoholpromillage van 2.03.
Hij was_ om privé moeilijkheden te
ontlopen (na ontslag bij zijn werkge
ver) naar Bergen op Zoom carnaval
gaan vieren. Omdat hij 's nachts geen
slaapplaats kon vinden was hij naar
huis teruggereden en wegens zijn rijge
drag aangehouden. De verdediger
voerde aan, dat zijn cliënt het rijbewijs
moeilijk kon missen vanwege zijn
werk, dat hij inmiddels weer had ge
vonden. Mede om die reden wilde de
procureur generaal de intrekking van
het rijbewijs geheel voorwaardelijk ma
ken. Het hof wijst op 3 mei arrest.
MIDDELBURG - De 16-jarige brom
fietser J. A. V. is donderdagmiddag
met vrij ernstige verwondingen in het
.Middelburgse Gasthuis opgenomen na
een ongeluk. Dit gebeurde omstreeks
tien voor half twee op de Oude Rijks
weg bij Nieuw- en Sint-Joosland, ter
hoogte van het viaduct in de richting
Amemuiden.
De bromfietser stak daar een over
steekplaats over en lette niet op een uit
de richting Amemuiden komende
vrachtwagen die bestuurd werd door
A V uit Driebruggen. De vrachtwagen
had op de bewuste plaats voorrang.
Een aanrijding bleek onvermijdelijk. V.
liep hersenletsel, een gebroken knie en
kneuzingen aan een schouder op. Zijn
vervoermiddel werd vernield. De
vrachtwagen liep lichte schade op.
VRIJDAG 22 APRIL 1983
ORSSELE De kernenergiecentrale van de NV PZEM in Borssele levert
inds maandagavond 18 april weer stroom aan het net De centrale heeft met
tn onderbreking van twee weken stilgelegen sinds het begin van de jaarlijkse
plijtstofwisseling. 4 februari 1983.
ie centrale zal tegen het eind van de maand nogmaals worden stilgelegd,
itmaal om inspectie van de gerepareerde hulpleidingen en de vervangen
rukontlastkieppen mogelijk te maken. Dat zal enkele dagen vergen.
Bij de inbedrijfstelling na de splijtstofwisseling bleek dat een condensor was
beschadigd. Daardoor ontstond een vertraging in de opstartprocedure van een
week. Nadat de centrale vervolgens twaalf dagen had gedraaid, werd een lekkage
geconstateerd in een hulpleiding op de drukhouder. die zich bevindt in het
primaire deel van de kerncentrale. (De condensors bevinden zich eldersi. Met de
reparatie daarvan, alsmede met de vervanging van een aantal drukontlastklep-
pen. waren nog eens ruim vier weken gemoeid
TERN EU ZEN No nonsen-