HOBBYBEURS 'Techniek in vrije tijd' Citroen vult 'gat' op met nieuwe BX-serie ABN Bank PZC/varia v WOENSDAG 20 APRIL 1983 M&MlWawW" siW»mv (Door Hugo van der Heemi Eens in de twee jaar zijn enkele hallen van het Utrechtse Jearbeurs-complex gehuld in een lichtblauwe nevel. Regelmatige beursgangers weten dan meteen welke tentoonstelt ng er aan de gang is; de mist wordt veroorzaakt door dozijnen stoommachines (groot en klein) en door venijnig snerpende motortjes van helikopters en auto's op schaal. Allemaal onderdelen van 'Techniek in vrije tijd', de hobby-beurs bij uitstek. Techniek in vrije tijd" is uitgegroeid tot een breed overzicht van wat men sen bij hun hobby's allemaal gebruiken aan technische zakenm Van gereed schappen via stoom tot elektronica. Waar dat allemaal toe kan leiden kan van donderdag 5 mei tot en met zondag 8 mei worden bewonderd in de Marijke- hal en de Bemhardhal van de Jaar beurs, dagelijks van 10 tot 18 uur. Ook dit keer kreeg de hobby tentoonstelling een thema mee. „Het is de luchtvaart geworden', vertelt R. Schultink van de Jaarbeurs. „Een spe ciale aanleiding was er eigenlijk niet, maar toen we ontdekten dat de eerste mens 200 jaar geleden per luchtballon een reisje maakte, hebben we dat als kapstok gebruikt". Vliegeren Het eerste deel van de Bemhardhal doet het luchtvaart-thema alle eer aan. De Rijksluchtvaartdienst, het militair luchtvaartmuseum, het Aviodome en de Europese ruimtevaartorganisatie Estec zijn een paar 'professionele' ex posanten. omlijst door een groep 'ama teurs', zoals de stichting De Koepel (astronomie), de nodige clubs die zich bezig houden met het bouwen van modelvliegtuigen en -helikopters en wat exotischer hobby-beoefenaren als de science Qction-vereniging Terra (ruimteschepen op schaal) en 'Vliegerop', dat zich specialiseert in het vliegeren. Er zal in en rond de bjaarbeurshallen tijdens 'Techniek in vrije tijd' ook werkelijk het nodige vliegen. Binnen in de Bemhardhal is tussen twee tribunes een groot en uit veilig heidsoverwegingen ingekooid op pervlak gereserveerd voor demonstra ties met radiografisch bestuurde heli kopters in miniatuur-uitvoering, die deze ruimte overigens moeten delen met hun schaalbroeders uit het race auto- en stockcar-wereldje. Als het weer het maar even toelaat zal het publiek buiten de hallen op het Jaarbeursterrein kunnen kijken naar vluchten van met een lijn bestuurde schaalvliegtuigjes. De NERO zal kleine raketlanceringen laten zien, al gebeurt dat uit kostenoverwegingen volgens het 'kop-van-jut-principe'. De raketjes zitten aan een rail, zodat ze niet voor goed in het luchtruim boven Utrecht verdwijnen. Locomotieven Maar lang niet alles op de tentoonstel ling vliegt. Er rijden diverse modeltrei nen op de nodige kleine baantjes en achter in de Bemhardhal is het voor 'Techniek in vrije tijd' traditionele 'gro te kleine' railscircuit uitgelegd. Het publiek kan via kleine met knipper lichten beveiligde overwegen door het ovael heen wandelen, dat wordt bere den door met stoomtractie aangedre ven locomotieven op een niet al te peuterige schaal. In het midden van de Bemhardhal zijn weer vele liters water in het demonstratiebassin voor de ra diografische bestuurde schaalschepen gepompt, waar ook de periscoop van een model-onderzeeer nog wel eens wil opduiken. De elektronica heeft in de Bemhardhal een aparte hoek gekregen, waarbij de hobby-computer de hoofdrol speelt. Er is ook een tentoonstellingsonderdeel, dat een beetje in de verdrukking is geraakt „Foto en film is met rijk vertegenwoordigd", vindt de heer Schultink van de Jaarbeurs. „Er zijn nog wel enkele amateurclubs op dat gebied, maar een echt aanbod van professionele produkten kunnen we met meer laten zien". De scherpe da ling in de omzetten van foto- en filmar tikelen. veroorzaakt door de opmars van video, zal daar wel het nodige toe hebben bijgedragen. De balans tussen commerciële deelne mers en amateur-exposanten is op deze tentoonstelling duidelijk in het voordeel van de hobbyist. „Twee jaar geleden kregen de professionals 1800 vierkante meter en nu 2100 vierkante meter, op een totaal oppervlak van 3,5 hectare overdekt hobbyplezier", aldus Schultink. De Bemhardhal is niet het eerste ge deelte van 'Techniek in vrije tijd' De ingang zit in de Marijkehal. en daar staat alles opgesteld wat kan rijden en op ware grootte wil worden bekeken. Stoomwalsen, bejaarde trams, inzen dingen van de federatie museum bussen. maar ook een stand van lief hebbers van de machtige Amerikaanse Mack-truck. Verder een dozijn vertegenwoordigers van allerhande autoclubs; Triumph, TVR, Lotus, Opel. Talbot, Corvette.i/- c/v«in, Singer, Mini Seven, Fiat, NSU en dwergauto's. In de 'classic car shop' wordt getoond, hoe met veel geduld en liefde door pure hobbyisten van een gepensioneerd autowrak weer een glanzende oldtimer wordt gemaakt. Stoomrit Een duizenden belangstellenden trek kende traditie wordt ook deze keer rond 'Techniek in vrije tijd' hoogge houden. Een echte stoomtrein van de Stoomstichting Nederland, gevestigd in Rotterdam, rijdt met toestemming van de NS op zaterdag 7 mei vanuit de Maasstad naar het centraal station van Utrecht om daar enkele uren te pronk te staan en dan de terugreis te aan vaarden. In de door de stoomlocomotief getrok ken wagons is plaats voor enkele honderden passagiers, maar op kaar tjes voor zo'n nostalgische reis ont staat weken tevoren al een ware stormloop, zodat het bordje 'uilver- kocht' als snel moet worden getoond. Er stoomt nog meer buiten de Jaar beurshallen ter ere van de tentoonstel ling. Stoomwalsen zullen sissend en fluitend de slijtlaag op de wegen rond het complex beproeven en voor het eerst zullen ook stoomboten kunnen worden bekeken. De vereniging Stoomvaart heeft het.oog laten vallen op een klein haventje net achter de Jaarbeurs, waar in vroeger dagen, toen de veiling nog in het centrum van Utrecht was. groente en fruit werden aangevoerd. De laatste jaren lagen slechts vuilnis- schepen in het haventje die in de stoomboten veel fraaiere maar slechts tijdelijke opvolgers krijgen. De stomers zullen niet aan de kade gekluisterd blijven, maar op gezette tijden puffend baantjes trekken door het Merwedeka- naal aan de achterkant van de Jaar beurs. Zenderuitgifte Het organiseren van een hobby tentoonstelling waar van alles op schaal vaart, vliegt en njdt via radio grafische besturing, heeft wel wat orga nisatie nodig. Er zouden kleine heli kopter-neerstortingen en auto botsingen kunnen gebeuren als diverse hobbyisten met hun radiografische be sturing tegelijk op dezelfde frequentie opereren. Daarom moet iedereen bij aanvang van 'Techniek in vrije tijd' zijn zendkristallen inleveren bij de stand 'Zenderuitgifte'. Ze kunnen daar pas worden opgehaald, als er een de monstratie voor een bepaald onderdeel aan de beurt is. Rond de tentoonstelling zyn naar goed Nederlands gebruik enkele amateuris tische haat-en-nijd-trekjes te bespeu ren. De Nederlandse Trekker Trek or ganisatie en de 'concurrerende' Stich ting Country Tracktors bleken tot hun grote schrik een stand tegenover el kaar toegewezen te hebben gekregen Ze dienden bij de Jaarbeurs organisatie het verzoek in of de stands aan de 'gemeenschappelijke zijde' niet konden worden dichtgetimmerd. Dan hoefden ze elkaar tenminste niet vier dagen achter elkaar te zien... Een andere opmerkelijke noot werd verzorgd door de Rolls Royce-club Die besloot uiteindelijk maar met te ko men naar de tentoonstelling. Waar schijnlijk te deftig om tussen alle sim pele auto-hobbyclubs te moeten staan Maar dat was ook een beetje te ver wachten van een club die op zijn briefpapier heeft staan 'Vermeld bij correspondentie Uw chassis-nummer' 'Techniek in vrije tijd' wordt van don derdag 5 mei tot en met zondag 8 mei gehouden in het Jaarbeurs-complex in Utrecht. Openingstijden dagelijks van 10 tot 18 uur. De Jaarbeurshallen zijn simpel te bereiken via de achteruit gang van het Utrechtse Centraal Sta tion. Op de meeste stations van Neder land worden dan ook speciale Trein- Toegangsbiljetten verkocht. In een groot rails-ovaal achter de Bemhardhal rijden stoomlocomotie ven op .Zet al te kleine schaal. Kinde ren mogen mee als passagiers. "HOE BETAAL IK M'N VERZEKERINGEN?" Premienota's moet u meestal voor 'n heel jaar tegelijk betalen. Niet elk salaris is daartegen bestand. Daarom deelt de ABN ze door twaalf niet alleen die van uw autoverzekering, maar ook van uw inboe del-, woonhuis- en aansprakelijkheidsverzekering. Alle verzekeringen worden nauwkeurig vermeld op één polisformulier, dat is handig en overzichtelijk En u krijgt 'n fraaie opbergmap. Vraag eens wat üwmaandpremie kan worden bij de ABN Bank Betaal gemakkelijk per maand. M 'J V li Y> A f (1 t<mm. l'f De nieuwe Citroen BX: in Frankrijk niet 'aan te slepen' en ook in Nederland succesvol. (Door Siem Leeuwenkampi Citroen heeft met de BX het al jaren bestaande gemis van een model tussen de GS en de CX nu goed gemaakt. En dat die intro ductie hard nodig was mag wel blijken uit het geweldi ge succes in Frankrijk, ze zijn niet aan te slepen. En opmerkelijk is de voorliefde voor het duurdere model de 16 TRS. Dat is in Nederland overigens net zo, en een voorkeur voor de 14 RE. Eind maart had Citroén al 2000 orders geboekt. En directeur Huigen is daar wel tevreden over. „Maar dat mag je tegenwoordig niet meer zo gauw zijn. Dus leunen we echt niet achterover". Er is in de auto alles aan gedaan om het comfort op een zo hoog mogeüjk peil te brengen. En als dat is gebeurd door koetsenma- ker Bertone. met een dosis Franse snufjes en de onovertroffen veer- techniek, dan kan er al weinig meer fout gaan. Het interieur is zonder meer rustig en stijlvol te noemen. Biedt overal plaats aan volwassen personen die met hun benen ook behoorlijk uit de voeten kunnen om het maar eens stijlvol te zeggen. De voorstoelen zijn heel slim verstelbaar door twee flink uitgevoerde draaiknoppen aan de voor-zijkanten van de zittingen. Met name de verstelbaarheid van de hellingshoek voor de zitting is per fect regelbaar. Zijdelingse steun is goed en het te bedienen instrumen tarium zit op de juiste plaats. Satelliet De satelliet, die op vingertipafstand zit. heeft twee tiptoetsen voor clig- noteurs en achterruitwisser-wassei die te stroef gaan. Temeer daar je de clignoteurs twee keer moet bedie nen, voor en na de bocht, moet zoiets licht en soepel gaan. Dat is bij de GS en CX beter geregeld. Op het dashboard zou een lange aflegplank niet misstaan, hoewel er redelijk wat aflegruimte (portiervakken, hand schoenkastje) aanwezig is. Laten we eens gaan kijken hoe de BX zich op de weg gedraagt en maar meteen wat opmerkelijks melden. Duikneigingen bij remmen behoren tot het verleden. Voeg daarbij het roemruchte hydropneu- matische veersysteem, de gebleken bochtvastheid en formidabel werkende vier schijfremmen en er rijdt een Citroen met gevoel voor veiligheid actiëf en passief rond. Bij de BX is wel voor een wat stuggere veringskarakteristiek ge kozen en dat maakt de rij- eigenschappen meer voorspelbaar. Deze test-BX was uitgerust met een autovaria 1.6 liter motor die met een vermogen van 90 pk de lichte auto (950 kg door toepassing van veel kunststof, o.a. motorkap, achterklep) een behoor lijke trekkracht geeft. De versnel lingsverhoudingen zijn goed geko zen. met vooral een lange vijf. Dat maakt een verbruik van gemiddeld 1 op 11 mogelijk als er niet volledig van het vermogen gebruik wordt gemaakt en de roterende snelheids meter niet constant boven de 176 km per uur staat. Mecano-bak Het blijft onbegrijpelijk dat in zo'n zoefend model de schakeling zo schraperig moet gaan. Vooral als de boel nog koud is. is het gevoel en het geluid door mij wel eens omschreven als een 'Mecano-bak'. Die fabriek bestaat niet meer. dat zou ik van de BX-bak liever willen zeggen. Wie weet komt het er nog eens van. Sturen gaat onder veel omstandig heden goed. Kritiek geldt alleen voor de langzame stuurbewegingen (stadswerk en parkeren). Dat gaat zwaar en dat is met zoveel hydrau lisch vernuft in huis toch niet nodig. Het zicht is rondom aanvaardbaar, hoewel er naar achteren door de schuine lage stand van de ruit niet veel van ver verwijderd achteropko mend verkeer is te zien. Anticipe rend ril- en kijkgedrag is toch een van de peilers van veilig verkeer. Dus moet je de dingen wel van tevoren kunnen zien aankomen. De kofferbak is ruim genoeg en door het makkelijk neerklappen van de achterzitting ontstaat er een forse laadruimte van 1.5 kuub. Voor- en achterzijde zijn goed gemarkeerd, alleen bij een diepzwarte kleur die de testauto had, is het aan de voor zijde by duisternis of donkere ach tergrond soms wel eens gokken. Fluittoon Achterin zitten extra ruitjes in de dakstijl, helaas zijn die wan donker glas en dat maakt de doorkijk niet optimaal. Heel merkwaardig bij dit model was de hoge fluittoon die bij een snelheid van boven 90 km per uur te horen was. Bij flink hogere snelheden werd het bepaald hinder lijk. Het zal wel exemplarisch ge weest zijn. maar het hoort toch met. Wat ook niet hoort is de volgende haast anekdotische ervaring. Met de sleutel in het contact, motor uit en de deuren uiteraard van de cen trale vergrendeling af kun je dit meemaken: bij het aanraken van de deurhandel buiten gaat alles ineens volautomatisch op slot. En daar sta je dan met de reservesleutel ver weg bij de importeur.' De serie begint met een prijs f20.500 voor de BX 14 en de BX TRS komt op f26.000. In dat prijzensegment brengt Citroèn een auto met gedis tingeerd uiterlijk dat toch vlot blijft ogen. De lijn van het geheel is verrassend, omdat die ondanks de hoekigheid niet plomp aandoet. Techniek en prestaties zijn zaken die bij de BX doordacht en ruim aanwezig zijn. (Door Siem Leeuwenkampi Haastig wringt de bestuurder zich bij het tankstation tussen de pompen en de auto's door. Hij ontdekt een onbezette pomp die men zelf moet bedienen. In gedach ten verzonken vult hij zijn tank, betaalt en wil snel verdwijnen. Maar hij heeft de verkeerde pomp gepakt en daarom ook de verkeerde brandstof. Wat nu? Dit gebeurt vaker dan men denkt. En wie durft te beweren dat het hem zelf niet een keer zou kunnen over komen? By onderzoek is gebleken dat bij de verschillende motortypen de zaken heel verschillend liggen en er dus geen eenheidsrecept is Er zyn een aantal mogelijkheden. Ten eerste: diesolie in plaats van benzine. De argeloze automobilist wordt al snel verrast door een stotterende motorwerking en overslaan van de motor. Na enkele honderden meters stopt de motor, want door de in vergelijking met benzine te dikke dieselolie ontbreekt het in de benzi nemotor aan een intensieve verstui ving en kan dus niet op een voor verbranding geschikte wijze worden vergast Binnen de kortst mogelijke tijd is het hele brandstofsyteem door de olieachtige vloeistof verstopt en worden de bougies vet. Kortom, niets functioneert nu meer Het laten wegslepen is de enige oplossing, en wel terug naar de plaats waar het laatst is getankt Niet alleen is dit dichtstbij maar de bereidheid tot de nu noodzakelijke hulpverlening zal. waar men zoeven heeft betaald, ook het grootst zyn. De tank moet namelijk geheel wor den geleegd, wat een omslachtige procedure is. omdat de praktische aftapschroeven tegenwoordig nauw- lijks meer voorkomen. Koppelingen De snorrende werking van de diesel gaat over in een hard kloppen, de verbranding gaat hortend en sto tend. de motor vertoont een bijzon der lawaaiig, ratelend gedrag. Wat duidelijk wordt als men het volgen de bedenkt: de op de vonkende bougies aangewezen benzine ont moet hier in de dieselmotor volko men andere omstandigheden Er ontwikkelt zich een weerspannig ontstekingsgedrag en daarmee een overmatig haperende ontsteking De verbranding verloopt dus niet vlot en soepel, de ingespoten benzi ne wordt in plaats daarvan als het ware als een samengebalde lading ontstoken. Het gaat er ongeveer net zo aan toe als bij de koude start van een diesel, nu echter op een perma nente wijze. Hierdoor wordt de mo tor overmatig mishandeld en dit kan het begin zijn van veel trammelant. Daarom is het niet raadzaam te proberen de dichtstbijzijnde hulp op eigen kracht te bereiken Zet hem ai en weg laten slepen Natuurlijk moet ook in dit geval de tank worden geleegd, maar hier stoort een zekere benzmerest in tegenstelling tot dieselolie in het geheel met Ten derde: normale benzine in plaats van super. De motor valt met uit; hij start ook steeds weer en de tankinhoud kan worden opgebruikt. Anderzijds dreigt hier zware beschadiging van de motor als de verwisseling onopge merkt blijft, en dat is niet uitgeslo ten. Wat is de oorzaak van dit dicht bij elkaar liggen van onschadelijk zyn en acuut gevaar? In een op superbenzine gebouwde motor tracht men door een bijzon der hoge compressie van het brand- stofluchtmengsel, dus door sterk sa mendrukken. de in de benzine aan wezige energie optimaal te benut ten. Superbenzine laat zich zonder problemen in een dergelijk kleine ruimte samenpersen, normale benzi ne daarentegen verbrandt bij hoge comprimering te snel en zodoende hard stotend en kloppend. Een dergelijk ruw verbrandingspro ces kan zuigers en lagers ruineren. Niet als een behoedzame manier van njden in acht wordt genomen en naarmate de tank leeg wordt succes sievelijk superbenzine bijvullen. Ten vierde: super in plaats van normale benzine. Geen twijfel mogelijk, hier wordt alleen de portemonnee schade be rokkend. omdat nu eenmaal bij su per ook een superbenzinemotor hoort. Anders is deze dure vloeistof even nutteloos als hifi-stereo op de grammofoon van opa. Overigens voeden talloze automobi listen hun pretentieloze motoren voor normale benzine bewust met superbenzine. omdat het fabeltje van de bruisende kracht van de tijger in de tank eenvoudig niet uit te roeien is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9