de dans om de miljarden kinderen vliegtuigbouwers krijgen weer hoop OVERHEID ZET EEN VOET TUSSEN DE SLAAPKAMERDEUR PZC/ weekendkrant 19 Half januari had het maar weinig gescheeld of de vliegtuigfabriek van Douglas in Long Beach bij Los Angeles was gesloten. Ten minste voor een paar jaar, misschien voor goed. Alle I.000 werknemers dreigden hun baan te verliezen, de meeste op slag. Maar de beslissende lirectievergadering hoefde op het laatste moment niet te worden gehouden toen de Italiaanse naatschappij Alitalia een reeds lang in discussie zijnde bestelling voor 30 DC-9's definitief naakte, en kort daarop de Amerikaanse luchtmacht een voor 44 tankvliegtuigen! een speciale 'ersie van de DC-10. Twee orders met een gezamenlijke waarde van bijna tien miljard gulden, vaarmee Douglas' toekomst zeker voor een reeks van jaren is veilig gesteld. /oordkeus en intonatie van Douglas' lerknemers verraden enkele maanden aler nog hardop de schrik waarmee iet kantje-boord van januari hen heeft ervuld Het contrasteert opvallend net de afstandelijkheid waarmee een epensioneerd ingenieur van Douglas ver hetzelfde keerpunt spreekt - hem on het amper deren, daar intussen bezien zij het cruciale oorval het meest alsof zij over de Irempel stapten van een hopeloze naar en hoopvolle toekomst. Als het win- en van een formidabele hoofdprijs ïgelijk. want nog nooit heeft Douglas iircraft Company ide civiele tak van IcDonnell Douglas Corporation) van én enkele civiele klant Alitalia en bestelling ter waarde van drie Biljard gulden ontvangen. )aar moest dan ook wel het een en mder voor op tafel worden gelegd. De DC-9 Super 80-vliegtuigen voor Alitalia laan niet alleen met een soort kwantu mkorting ;de deur uit. maar ook voor len aanzienlijk lagere stuksprijs dan ie vliegtuigen zouden moeten kosten urn een ..redelijke winst" te maken. Vandaar ook dat de onderhandelingen lijna een jaar in beslag namen. Toch is verkoop voor een lagere dan ebruikelijke prijs alweer een stap «ter dan verhuur, zoals Douglas eind rorig jaar besloot toen het erom ging if American Airlines 35 bestelde fliegtuigen zou afnemen - of afbestel- en. Boeing veroordeelde dit erosieve itsluit in scherpe bewoordingen, maar deed kort daarna hetzelfde en had dus alleen geprotesteerd om niet op een al te lage huurprijs uit te [omen. Met hun hernieuwde optimisme staan ie bouwers van de DC-9 en DC-10 averigens niet alleen. Er zijn meer symptomen die aangeven dat de eco- Bmische terugslag in de VS zijn diep ste punt heeft bereikt. Dat bovendien niet een stabiele periode op laag ni veau zal volgen, maar dat de zaken direct al bezig zijn „aan te trekken". Vliegtuigbouw en burgerluchtvaart in de VS, bedrijvigheden waarin jaarlijks honderden miljarden omgaan, spinnen daar direct garen by. Of. zoals een hoge pktionaris van Eastern Airlines, een van de vijf grootste Amerikaanse uehtvaartmaatschappijen. het uit- lrnkte' ..De nationale economie is dui- ielijk m beweging én het resultaat is ochtverkeer" de vliegtuigbouwers in de VS heeft le crisis hard toegeslagen Douglas ette van begin 1979 tot eind vong jaar 53 000 werknemers op straat By Boeing in Seattle waren het er alleen al to 1982 11.000. Die bij Douglas waren nusschien het minst slecht af. want in bet gebied van Los Angeles zitten ook Lockheed. Rockwell ibouwer van de Shuttle en de B I bommenwerper». Northrop. Hughes, luchtmacht, manne fneen reeks anderen bij wie de voorna- tneiyk militaire bedrijvigheid de laat ste jaren nogal angstwekkend is toege nomen. In juli vorig jaar gaf de luchtvaartin dustrie m het gebied van Los Angeles werk aan 630.800 mensen, afgezien van militairen. Slechts 8200 minder dan in iuli 1981, het topjaar tot dusver. Talrij ken kwamen uit Seattle, want om werk ie vinden overbruggen Amerikanen gemakkelijker hun halve land dan dat Nederlanders van Den Haag naar Gro ningen zullen trekken. Douglas' woordvoerder Don Hanson spreekt de veronderstelling uit dat het aantal werknemers in zijn bedrijf dit en volgend jaar wel stabiel zal blijven - geen verdere ontslagen. Dat vloeit di rect voort uit de verwachte hervatting van de totale economische bedrijvig heid in de VS en elders. Vooral Europa, waar Douglas traditioneel rond 40 pro cent van zijn vliegtuigen afzet (sinds de KLM in 1934 de DC-2 op dit continent [introduceerde). Meer bedrijvigheid leidt tot meer luchtvervoer en levert de luchtvaart maatschappijen meer inkomsten op. Zij hebben die hard nodig, want ver scheidene vervoerders hebben in de afgelopen jaren grote verliezen gele den. Voorzitter Knut Hammarskjold van de IATA sprak kort geleden in Wenen de veronderstelling uit dat het toenemend vervoer de IATA-maatschappijen (lijn dienstmaatschappijen over de hele we reld) dit jaar rond drie procent meer vervoer zal opleveren. Het vervoer van de IATA-maatschappijen omvat ruw weg de helft van het totale luchtver voer In de VS blijkt thans dat dit percenta ge in 1982 al is gehaald, ofschoon eind '81 weinigen zich met zoveel optimisme durfden uit te spreken. Amerikaanse analysten houden het voor dit jaar op een stijging (van het vervoer - niet de opbrengsten) van vier tot zes procent. Maar hoe bescheiden deze verwachtin gen ook waren, enkele ontwikkelingen sloegen waarnemers met grote verwon dering. Begin december begon bij de grootste maatschappijen die samen rond 1300 van de 2500 in de VS vliegende straalverkeersvliegtuigen in gebruik hebben het vervoer plotse ling te stijgen met gemiddeld dertien procent (in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder). Grote kortingen waren daarvan de oorzaak, maar de resultaten vervoer de passagiers overtroffen de ver wachtingen. Het vervoer nam weer al tot minder dan drie procent, toen met het oog op het kerstverkeer in de tweede helft van december veel kortin gen verdwenen. Hier en daar kwam het verkeer zelfs geheel tot stilstand door de sneeuwstormen tussen kerst en nieuwjaar. Op zichzelf nog geen reden voor lang durig optimisme derhalve, temeer om dat de vooruitzichten op korte termijn ook niet best waren: januari, februari en half maart zijn in het luchtverkeer traditioneel de stilste maanden. De grote kortingen bleken financieel trou wens niet zo'n daverend succes te zijn geweest. Want 80 procent van de passa giers had met korting gereisd voor 260 gulden van kust tot kust en dat hakte erin. Hadden dc acht grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen 1981 afge sloten met een gezamenlijk verlies van 1.05 miljard gulden en werd voor 1982 een verlies voorzien van 1.18 miljard, dat nog amper kon worden verkleind door de vervoersstijgingen in december, juist door die grote kor tingen bleek in februari dat deze ver voerders hun gezamenlijke verlies hadden vergroot tot bijna 1,6 miljard harry kuiper gulden bijna een half miljard gul den meer in een tijd van twee weken. Dat leidde direct tot de niet zo heel opzienbarende conclusie dat eerst de fnuikende kortingen verdwijnen moes ten vooraleer er weer van een gezonde bedrijfstak sprake kon zijn. De meeste maatschappijen hebben inmiddels de gekste kortingen afgeschaft en ziet. vervoer en opbrengsten zijn in de eer ste maanden van dit jaar sterker geste gen dan de dapperste optimist heeft durven uitspreken. Elf procent meer vervoer voor de ell grootste maatschappijen in januari 1983 vergeleken met januari '82. der tien procent meer in februari en twintig procent meer voor de negen grootste in maart, terwijl een klem aantal regiona le vérvoerders stijgingspercentages meldt van 30 procent of meer. zijn ontwikkelingen die niet alleen de luchtvaartmaatschappijen hoop ge ven. maar ook de vliegtuigbouwers. woestijnen vol Want hoe intensiever vliegtuigen wor den gebruikt, zoveel eerder zullen zij vervangen moeten worden door nieu we of goedkopere, al zal het daar de eerste tijd niet van komen. De schitte rende, blikkerend hete woestijnen bij Phoenix en Yuma in Arizona, bij Ed wards en Barstow in Zuid-Californië zijn dankbare plaatsen om overtollige vliegtuigen neer te zetten, omdat ze er ongeacht hun verblijfsduur gewoon lijk niets onder te lijden hebben. In een wat ongelukkig geval kan er een ratelslang in verzeild raken. In 1974 en '75. na de eerste energiecri sis. werden bij Barstow vliegtuigen geparkeerd die splinternieuw en regel recht van de fabrieken kwamen Dat is nu amper het geval, maar zoveel groter is het aantal vliegtuigen dat sinds 1980 overtollig is geworden en om die reden in de zuidwestelijke woestijnen is ge parkeerd Zodra zij weer in gebruik genomen worden, zijn zy naar verwachting ook redelijk snel aan vervanging toe Niet alleen wegens hun grotere brandstof verbruik. het meest door het lawaai dat de motoren voortbrengen Beide om standigheden leiden als vanzelf tot overtolligheid van de oudste exempla ren (DC-8. Boemg-707 en 727. BAC-111 Wanneer echter zoals thans de brand stofprijzen gaan schommelen, blijven scharrelaars in het luchttransport met hun oude vliegtuigen een forse bedrei ging vormen voor vervoerders die'een wat hogere taakopvatting koesteren. Die zichzelf voorwaarden moeten stel len om de functie te vervullen waaraan de samenleving behoefte heeft voor het vervoer van personen en goederen. Niemand verwacht dan ook dat alle maatschappijen het einde van de eco nomische recessie zullen halen. Iets rottigers is nauwelijks voorstelbaar voor de werknemers die nu nog alles op alles zetten om er wel doorheen te komen In een onlangs gepubliceerde prognose voor het luchtverkeer tot in het midden van de jaren negentig voorspelt de FAA. de federale lucht vaartdienst van de VS. dat reeds dit jaar een of meer maatschappijen het loodje zullen leggen. Er circuleren ech ter minder namen dan vorige zomer. Wie beziet welke enorme verliezen PanAra in de afgelopen jaren heeft geleden, de desperate pogingen die PanAm onderneemt om overeind te blijven en wie vervolgens dc minima le resultaten onder ogen krijgt, kan voor PanAm niet veel hoop koesteren. Want van het eerder genoemde geza menlijke verlies van 1.6 miljard gulden over 1982 blijkt 1.3 miljard op rekening van PanAm te komen. Een jaar eerder was het eigenlijk even groot, een mil jard gulden, maar onder meer door verkoop van een hotelketen bleef het verlies toen in de boeken beperkt tot 51 miljoen gulden Juist deze fakkeldrager in de catacom ben introduceerde de enorme kortin gen tot 99 dollar (260 gulden» voor een vlucht van kust tot kust. daarin vrijwel direct gevolgd door Continental en Delta. De laatste heeft deze kortingen inmiddels ingetrokken, maar PanAm en Continental gaan ermee door. Pa nAm is zelfs nog een stapje verder gegaan door de korting ook te geven op vluchten van New York naar Bermuda üupen ao en daar bovenop nog eens een korting van 25 procent te verstrekken aan kredietkaarthouders van American Express. En wat levert het op? Vervoersstijgin gen met 0.2 procent in februari. 0.4 procent in maart. De maatschappij moest zelfs een verlies incasseren van 91 miljoen gulden bij de verkoop van elf nogal nieuwe Lockheed-Tristars. die eruit moesten omdat ze niet in de vloot pasten. nieuwe ontwerpen Maar ook Air Florida gaal het bepaald niet voor de wind. Terwijl haast ieder een thans meer vervoer verwerkt, loopt het bij Air Florida de laatste maanden telkens met tientallen pro centen tegelijk achteruit. Nochtans begint Air Florida in mei met nieuwe wekelijkse verbindingen van Miami naar Dusseldorf, Frankfurt, Zurich en Madrid. De algemene gang van zaken op het ogenblik geeft Douglas echter voldoen de hoop voor de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Een eclatant suc ces blijkt de sterk verlengde DC-9 te zijn. die in het vervolg met meer als DC-9 maar als Super 80 door het leven gaat. Vliegtuigen van 60 a 70 miljoen gulden per stuk. maar twee motoren in plaats van drie zoals de Boeing-727. Zodat Douglas er ondanks de recessie inmid dels meer dan 200 wist te verkopen, terwijl Boeing heeft besloten de 727- bouw te beeindigen Jarenlang was Douglas de eerste, in 1958 nam Boeing het leiderschap over en op het ogenblik staan beide gelijk. Douglas is best blij met die positie Een volgende versie is de Super 90: kleiner dan de Super 80 en volgens Douglas' verkoopdirecteur Larry Dic kenson een uitstekende opvolger van de zoveel kleinere DC-9-33 die dc KLM in gebruik heeft. Op verzoek van Douglas is er onlangs een presentatie van dit nog papieren vliegtuig geweest in Amstelveen Douglas heeft ook een vernieuwde ver sie in ontwerp van de DC-10. Dat moet de iets kleinere maar volop geinnoveer- de MD-100 worden Drie veel zuiniger motoren en goed voor 270 passagiers, niet met een driemans- maar een twee manscockpit. ..Vervanging van oudere vliegtuigen is daarbij ons belangrijkste doel", aldus Dave Williams, die belast is met de ontwikkeling van dit project. Niet al leen de DC-8 en Boeing-707. maar ook de DC-10. die in het midden van de jaren tachtig uit de zogenoemde eerste lijn moet. en vooral .de Boeing-747 op de routes waarvoor een 747 te groot en te duur is". Lufthansa en enkele Japanse maat schappijen zijn Douglas' belangrijkste doelwitten voor de eerste bestellin gen. Met-twee afnemers voor samen 20 vliegtuigen hoopt Douglas in novem ber van dit jaar te kunnen beginnen met de voorbereidingen voor de bouw van de MD-100. Maar bij het verlaten van Douglas' produktiehallen aan de voetgangerslo- ze Lakewood Boulevard valt het oog op een DC-10 die al drie jaar staat te wachten tot autocoureur Niki Lauda nu eindelijk eens kan betalen Hij bestelde het vliegtuig voor zijn charter maatschappij Lauda Air. maar toen het op afleveren aankwam, zagen Lau da s financiers kennelijk geen brood in deze investering van circa 130 miljoen gulden en lieten het afweten. Naast Lauda's exemplaar staat een DC-8 van Braniff, de maatschappij die begin vorig jaar failliet ging Binnen staat nog een DC-10 voor Egyptair Dik twee jaar oud en met hetzelfde verhaal als van Lauda Stoelen erin, motoren eraan, maar geen geld om te betalen en dus nog nooit een meter gevolgen Het zijn slechts drie vliegtuigen en menigeen voorziet al wal er staat te gebeuren als een of een paar grote maatschappijen failliet zouden gaan. De stortvloed van oude en nieuwe vliegtuigen die dan op dc markt komt... Bij Douglas komt het slechts in tussenzinnen ter sprake. Voor het eerst in de geschiedenis groeit de Nederlandse bevolking niet genoeg meer. Al tien jaar lang zijn de geboortencijfers niet langer voldoende om de huidige generatie op te volgen. Menigeen zal opgelucht ademhalen bij dat bericht, want zoveel lucht is er niet voor de zelgeteld 14.339.000 inwoners in dit land. Maar de overheid fronst de wenkbrauwen. Want Nederland vergrijst in rap tempo. En als dat zo doorgaat wordt de top van ouderen veel te zwaar voor de kleine groep die de lasten moet opbrengen. De overheid zet een voet tussen de slaapkamerdeur. Nog even en ze zal ons met schroom verzoeken of we alsjeblieft zo vriendelijk willen zijn ons volgens de benodigde norm van 2,1 kind per paar te willen vermenigvuldigen, want dat anderhalve kind van nu ligt maar liefst 25 procent beneden „vervangingsniveau"... Zoals het vroeger was zal het wel nooit meer worden. Mijnheer pas toor hoeft niet meer langs de deuren te gaan met de omzichtige vraag of het niet eens tijd wordt voor een nieuw kindje. Mede dank zij een breed scala van geboortenbeperken- de middelen zoeken we nu zelf wel uit of er een baby bij moet komen. De echt grote gezinnen van weleer tien. twaalf of zelfs veertien kinderen zijn bijkans uitgestorven. De overheid kan en wil de plaats van mijnheer pastoor niet innemen, maar ze houdt nauwlettend in de gaten hoe de bevolking zich ontwik kelt. En er is alle reden tot bezorgd heid. Al een jaar of tien loopt het aantal geboorten schrikbarend te rug. Sinds 1972 is het vruchtbaarheids cijfer met meer voldoende om de huidige generatie naar behoren op te volgen. We krijgen nu gemiddeld slechts 1.49 kind per stel. terwijl er precies 2.115 kinderen nodig zjn om de bevolking op peil te houden. En we moeten oppassen dat die terug loop niet te veel doorzet. De bevol kingsstructuur krijgt een opbouw als een omgekeerde piramide: een loodzware groep ouderen die afhan kelijk is van een te kleine groep jongeren. Want straks zijn de pen sioenpremies onbetaalbaar. De bevolking dient, kortom, op peil miep hoenson te worden gehouden. Minister Deet- man (onderwijs en wetenschappen) wil een begin maken met te onder zoeken of de bevolking soms weer moet toenemen. De bewindsman schrijft dat in het regeringstandpunt over het rapport van de ICB, de Interdepartementale Commissie Be volkingsvraagstukken, die zich over de problematiek heeft gebogen. Het kabinet onderschrijft de wenselijk heid de Nederlandse bevolking op een peil van iets minder dan 14 miljoen te handhaven. aanwijsbare redenen om kinderloos te willen blijven maar moeizaam boven tafel komen. Hij wijst in dit verband op een onderzoek dat het Bureau Lagendijk onlangs naar aan leiding van het rapport hield. „De onderzoekers kregen van de meer derheid van de ondervraagden te horen dat argumenten als angst voor de toekomst, het milieu en oorlogsdreiging waarschijnlijk maar excuses zijn. En dat geloof ik graag". geen premies Wacht toekomstige ouders in ruil voor het verwekken van een nazaat een vette premie? Zo ver is het nog niet. Althans niet in ons land. In een aantal deelstaten van West- Duitsland bestaat voor trouwlusti gen de mogelijkheid om een lening te krijgen, die niet helemaal afge lost hoeft te worden. Van den Bre- kel denkt voor wat ons land betreft eerst aan fiscale maatregelen. ..Tja. het hele onderwerp ligt natuur lijk nogal gevoelig. We zitten met 800.000 werklozen en dan gaan wij de mensen vertellen dat zé straks eventueel meer kinderen moeten gaan nemen. Maar de hoge jeugd werkloosheid van nu heeft natuur lijk ook te maken met de grote geboortengolf van vlak na de oor log". „En het feit dat vrouwen juist nu aan het arbeidsproces willen deelne men geeft onze werkloosheid een extra dimensie. Maar ook daarop is onze maatschappij nog niet inge steld. Hoe gek het ook klinkt: wat vrouwenemancipatie betreft lopen wij achter bi) de andere Westeurope- se landen". raak fokken dwang nodig Drs. J. C. van den Brekel, directeur Bureau Bevolkingszaken van het ministerie van onderwijs en weten schappen en lid van de ICB, vindt dat de overheid daartoe toch het recht wel heeft. Hij zegt er meteen bij dat er nooit sprake mag zijn van opgelegde dwang, zoals bijvoor beeld in China, waar de overheid zich dusdanig met de zaken bemoeit dat het krijgen van een tweede baby als het ware wordt bestraft om de overbevolking tegen te gaan. Van den Brekel: „Maar natuurlijk mag de overheid proberen om in te grijpen in zulk soort processen. Ze mag internationaal ook hulp geven aan familieplanrungsprojecten in de Derde Wereld. Dus als dat voor andere landen mag, mag dat ook voor Nederland". ..De vraag is alleen: moet de rege ring dat doen. en die vraag is nog niet beantword. Net zomin als de regering nu kan vertellen hoe groot de bevolking precies moet zijn Je kunt het wel op tien miljoen houden, maar als dat aantal voor drie kwart uit ouderen en bejaarden bestaat zit je ook fout. Nee. je moet naar een evenwichtige bevolkingsopbouw toe". De achteruitang van de bevolking is op voorhand niet zo'n ramp. Het is per slot van rekening best dringen op ruim 40.000 vierkante kilometer grond met ruim 14 miljoen inwoners. Nog wel. Maar volgens drs. Van den Brekel moeten we ons niet verkijken op de situatie van nu en die van het afgelopen decennium geen zorgen Voorlopig is er nog geen reden tot grote zorgen. Hel tij kan immers nog keren, en dat er aan de groei van dc bevolking eventjes een halt is toegeroepen vindt ook de over heid in eerste instantie wel gunstig. Drs. Van den Brekel: „Het is niet uitgesloten dat er spontaan weer een groei komt. Maar als dat niet zo is moet je je kop niet in het zand steken. Dan moet je gaan denken aan het oplossen van onaangepas theden in onze samenleving. Want we zijn nog steeds niet inge steld op de combinatie kind-werken. Je zou het bevallingsverlof kunnen verlengen, het aantal opvangmoge lijkheden voor kinderen vergroten En ook de hele discussie rond de deeltijdarbeid kan een gunstig effect hebben op het aantal geboorten". Van den Brekel gelooft dat echte En de buitenlanders in ons land: zo'n 700.000 Turken, Marokkanen, Antillianen en Surinamers? In de volksmond heet het dat zij „maar raak fokken". Ook het rapport van de ICB signaleert dat de buiten landse gezinnen doorgaans meer kinderen hebben. Een signalering die onlangs leidde tot beschuldigin gen van racisme aan het adres van de commissie. Van den Brekel ontkent dat met grote nadruk. ..Het is kwalijk om op te merken dat de buitenlanders voor genoeg aanwas sorgen, en dat we over twintig jaar met een donkere meerderheidsgroep zitten opge scheept. Natuurlijk hebben we in het rapport ook aandacht besteed aan het onderscheid tussen de vruchtbaarheid van Nederlandse en buitenlandse vrouwen ..En ja. niet-inheemse vrouwen heb ben dikwijls meer kinderen. Maar wij hebben ook aangehaald dat een kwart van alle abortusclienten be staat uit buitenlandse vrouwen die in Nederland wonen. Dat is een regelrechte indicatie dat er nog veel te veel zwangerschappen ongewenst zijn. Daarom willen wij ook voorlich ting op touw zetten voor die groepen waarbij veel ongewenste zwanger schappen voorkomen". Dat streven druist ogenschijnlijk regelrecht in tegen de eerder ge noemde gedachte dat de bevolking op peil moet worden gehouden. Die verwarring ontstaat ook omdat de discussie op regeringsniveau pas on langs is aangezwengeld en alle deel nemers nog in opperste verwarring verkeren over hoe het verder moet. veel vragen Voorlopig stellen Van den Brekel en de overige commissieleden vast dat ons land „een attractie" wordt voor buitenlanders, zodra het hier min der vol wordt. „Kijk maar wat er in Amerika en Australië is gebeurd. In die landen hebben zich in het verle den een groot aantal nationalitei ten gevestigd", aldus de directeur. Overigens laat hij ook de beanv woording van dit vraagstuk nog open. „Misschien vinden we het he lemaal niet erg dat we hier eventueel een groot aantal nationaliteiten bij een krijgen, maar we moeten onszelf dan wel eerst de vraag stellen: willen we dat? Is nationaliteit iets waar je kien op bent1" En zo blijven er voorlopig heel wat vragen op antwoord wachten. Vra gen die de burger, ondanks de over heidsbemoeienissen. grotendeels zelf mag invullen. Want ten slotte stelt het rapprt van de ICB ook.dat de overheid kan opleggen wat ze wil, er komen alleen meer kinderen als de Neder landse ingezetenen dat willen. Maar toch: vadertje staat slaat de verrichtingen in de slaapkamer nauwlettend gade.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19