DEKMS IS ONZE OORLOG PZC /I Het is natuurlijk niet mijn oorlog, het is onze oorlog. Laten we niet vergeten dat het wél zaak is om de Schelde overeind te houden. En als het dan gaat om de vraag of je mensen 6ent tegen gekomen die achter datzelfde doel staan, dan vind je die niet alleen binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten. Dat zijn er niet zo weinig, zou ik willen zeggen. En dat is ook de reden waarom de Schelde in mijn ogen veel bereikt heeft, in de afgelopen periode. Dat er daarbij wel eens spaanders vallen, en dat er een zeker wantrouwen bestaat tegenover iemand die men nog zo kort kent, dat vind ik allemaal heel begrijpelijk. Dat er daarbij ook taal gebezigd wordt die ik niet in de mond zou nemen en die mijns inziens niet terecht is, ach, dat moet je maar voor lief nemen..." Zo reageert ir. B. C G. Pröpper. groeps- dlrecteur van de Koninklijke Maat schappij De Schelde in Vlissingen. op de vraag hoe hij aankijkt tegen de opmerkingen die in de afgelopen perio de, niet de minst hectische die de KMS-groep meemaakt, over hem zijn gemaakt. Própper wordt, ook door een enkel Tweede Kamerlid, beschouwd als een vreemde eend in de Zeeuwse bijt, van wie je nog maar af moeten wachten of de weg die hij bewandelt in het verlengde van de Koninklijke route ligt. Vakbondsmensen, zoals Wil Waumans, omschreven hem in het recente verle den wat minder genuanceerd. In het bij zijn functie passende taalgebruik bestempelde Waumans Própper als .een paling in een emmer snot". Een ramp voor de Schelde, is de groepsdi- recteur ook genoemd. Daarbij komt de tweespalt binnen de directie van de KMS-groep. die enkele weken terug leidde tot een boze brief van technisch directeur Van Loosen ■zijn baan is in het overlevingsplan van de KMS-directie geschrapt- aan minis ter Van Aardenne van economische zaken „Je kunt moeilijk verwachten dat als je zulke ingrijpende re organisaties aankondigt", reageert Própper op de stelling dat het vormen van één front te verkiezen is boven een situatie die door onenigheid wordt gekenmerkt, „degenen die dreigen de dupe te worden van die plannen zich daar niet tegen verzetten en er een andere mening over hebben" delegatie is het geld op waarmee de minister van economische zaken via zijn boedelkre- dieten de surseance financiert, en er zal dus in de komende dagen een oplos sing moeten worden gevonden Própper: ..Dat is inderdaad de enige" garantie die we hebben, een garantie uit het negatieve Dat is geen prettig soort garantie, maar het is er wel een" Het meest waarschijnlijke, en wenselij ke. is- in de ogen de Pröpper een operatie waarbij de overheid de aande len van de KMS overneemt. Hoeveel geld de overheid op tafel zal moeten leggen is nog niet helemaal duidelijk, maar in de komende zes, zeven dagen moet daar overeenstem ming over worden bereikt. Daarbij speelt de vraag een rol of er nog wat geld terug te verwachten is van de schulden die de KMS in het belang van RSV is aangegaan -of, om het eenvoudig te zeggen, bijvoorbeeld het kolengraafproject nog winst gaat op leveren. Daar ligt immers het probleem geld van de KMS dat in de centrale kas zat „Wij hechten "erg sterk aan ons mini mum omdat wij dan nog zonder al te grote problemen onze tarieven con stant kunnen houden en dat is erg belangrijk voor onze concurrentieposi tie" Bent u overigens bereid om dit uit gangspunt te laten vatten wanneer hel kabinet aan zijn eisen blijft vasthou den „Bij beslissingen moet je altijd, wan neer je moet kiezen voor twee kwaden, drie kwaden, vijf kwaden, kiezen voor die oplossing die de minste schade aan je bedrijf toebrengt. Als de beste va riant niet haalbaar is, dan de op één na beste..." Própper verzet zich tegen het verwijt van de bonden dat hij zich in de onderhandelingen met bijvoorbeeld minister Van Aardenne niet hard ge noeg maakt voor bijvorbeeld die 1.235 miljoen uur. Veel van z'n activiteiten zijn er vanuit hun aard wat minder geschikt voor om in de volle openbaarheid geëtaleerd te worden, anders wellicht dan activitei ten van de bonden en de onderne mingsraad Própper benadrukt echter dat slechts de inspanningen van alle betrokkenen, directie, bonden, OR. provincie, lokale overheden, in hun gezamenlijkheid voor genoeg druk op Den Haag kunnen zorgen om effectief te zijn. Die druk zal hoogst noodzakelijk zijn. Het kabinet, bij monde van minister Ruding (financiën) is op dit moment volstrekt niet van plan om van het eigen uitgangspunt, één miljoen uur. af te wijken En de macht ligt bij het kabinet, zoals de KMS-directie ook impliciet in het eigen overlevingsplan heeft aangekondigd: het kabinet han teert. al dan niet met tussenkomst van de bewindvoerders „slikken-of- stikken-scenario sWerkt de KMS niet mee dan laat het kabinet de Schelde gewoon failliet gaan. Stel dal straks de surseance voorbij is. dan hebt u aandeelhouders ihet kabi net i, die u dwingend zullen voorschrij ven om op die eén miljoen uur te gaan zitten. Pröpper' „Het probleem is groter Wij krijgen géén aandeelhouders wanneer we niet een akkoord bereiken export Het grote geschilpunt dus tussen kabi net en KMS. een geschilpunt waarbij vooral de vraag van belang is of de Schelde exportorders zal kunnen ver werven. De KMS-directie is daar zelf niet pessi mistisch over. in tegenstelling tot het kabinet, dat over grote onzekerheden spreekt Volgens Própper zijn er twee reeele mogelijkheden de bouw van een speciaal bevoorradingsschip én -en het gaat hier om de grootste van de twee mogelijke exportorders- de bouw van vier korvetten voor Marokko. Sinds begin maart, de periode waarin het eerste overlevingsplan werd gepubli ceerd. zijn er vorderingen die niet zonder betekenis zijn geboekt. „Wij geloven dat deze projecten veelbe lovend zijn. En waarom? Omdat de basis van iedere opdracht de financie ring is. Marokko kan dat zelf niet, maar die financieringsbasis is vanuit een aantel Arabische landen toegezegd Die financiering is voor 75 procent toegezegd en wat daar aan ontbreekt kan via exportkredietgaranties bij nor male commerciële banken internatio naal geregeld worden Daarmee heeft Marokko die financiering in principe rond. alleen niet de details. Dat vergt nog tijd" Volgens Própper zijn er wat deze opdracht betreft aanzienlijk meer stappen gezet dan in 't geval van de Portugese fregaltenorder. die lange ti id als zeker werd beschouwd maar die achter de horizon aan het verdwij nen is. In 't laatste geval waren de intenties wel goed. aldus de groepsdi- recteur, maar w as de financieringsba sis er niet. Woensdagavond, hotel Babylon in Den Haag. Própper is enigszins onver wacht naar Den Haag vertrokken, aangezien diezelfde dag een delegatie uit Taiwan in Nederland is gearri veerd. met in de diplomatenkofTers een aantal potentiele orders voor ruim i<5 miljoen gulden. pEen aanzienlijk deel. zo'n 55 a 80 miljoen, kan naar de Schelde toe vloeien in de vorm van ombouwop- drachten voor de kctelbouwafdeling. „Het gaat er", zegt Própper, „om dat je op het juiste moment aanwezig bent om een aantal handen te schudden". De onderhandelingen worden echter teer bemoeilijkt door de surseance van betaling, waarin de KMS-groep verkeert, een surseance die „het liefst fisteren voorbij had moeten zijn. Bui tenlandse opdrachtgevers sluiten nu eenmaal geen contracten met bedrij ven in surseance". Het hoogst, maar teer moeilijk bereikbare, is een soort bereidverklaring dat de Taiwanczen de order zullen gunnen als de Schelde weer uit de surseance zal zijn gelicht. garantie De surseance hangt aan de Schelde toals een ijzeren bal aan de benen van een gevangene. Een normale bedrijfs voering is nauwelijks mogelijk. Pröp- Per: „Je hebt erg veel tijd en aandacht nodig om lopende orders redelijk door te laten lopen, dat lukt met moeite, maar het afsluiten van nieuwe orders is bijzonder moeilijk. In Nederland lukt dat. op speciale voorwaarden nog wel, maar op de buitenlandse markt is dat onmogelijk.". Het grote probleem Ls dat nog steeds niet duidelijk is op welke manier de KMS uit die surseance van betaling zal worden gehaald. Dat het zal gebeuren, is duidelijk. Immers, eind deze maand verdween achter de horizon, volgens Pröpper niet waarneembaar voor de verschillende groepsdirecties. In eerste instantie zullen er. onafhankelijk van de vraag of er op die manier nog geld terug zal komen, financien beschik baar moeten komen om de KMS in staat te stellen normaal door te draai en. Daarvoor is. zegt Própper. een bedrag van 100 miljoen nodig als werk kapitaal en het geld om de lopende projecten -de luchtverdedigingsfregat ten bijvoorbeeld- te kunnen voltooien Própper is niet al te pessimistisch over de vraag of de Schelde een deel van de vorderingen op RSV zal kunnen effec tueren. Het grote probleem van RSV was volgens de groepsdirecteur im mers een liquiditeitsprobleem, met een solvabiliteitsprobleem RSV ging, om het simpel te zeggen, ten onder aan een gebrek aan contanten terwijl de finan ciële positie op de middellange termijn niet ongunstig was. De situatie van het moment wordt overheerst door de onenigheid die er bestaat tussen KMS, de provincie Zee land en alles wat daar mee te maken heeft en de Tweede Kamer aan kant en het kabinet aan de andere over de vraag hoe groot de capaciteit van de marinegroep mag zijn. Een miljoen manuur, zegt het kabinet onverbiddelijk Het 'blote minimum' ligt echter volgens de KMS-directie op 1.235 miljoen manuur. Verdere afslan king beinvloedt het tarief te nadelig Het is het enige harde geschilpunt met het kabinet dat nog rest zegt Própper Om het op het aantal arbeids plaatsen toe te spitsen: m de optie van de KMS moeten er volgens het eigen overlevingsplan 520 banen verdwijnen, het kabinet wil méér en streept globaal 750 banen weg Dan is het verbazingwekkend dat. on danks het feit dat Marokko in een verder stadium is dan Portugal, het kabinet voortdurend spreekt over zeer onzekere exportmogelijkheden. Própper: „Misschien vanuit hun op tiek... Ik kan met voor het kabinet spreken. Uiteindelijk worden de onder handelingen vanuit KMS-marinebouw gevoerd..." Maar u hebt het de heren niet duidelijk kunnen maken? ..Wat ik u vertel, dan weten zij natuur lijk ook". Zij schatten het anders in ..Ja. Om welke reden dan ook" snijden Het kabinet lijkt zich. zo blijkt uit Proppers woorden, in de eigen vingers te gaan snijden door bij het vaststel len van de maximum-capaciteit van de Schelde de exportmogelijkheden weg te denken. Immers, komt er géén order uit het buitenland, dan zal er globaal gezien, tussen '84 en '96. ieder jaar eén M- fregat voor de marine gebouwd moeten worden, die geheel voor rekening van het njk komen en bovendien duurder zijn. Vasthouden aan die éen miljoen uur betekent dat ieder schip 7 a tien miljoen méér gaat kosten „En dat noem ik met niks", zegt Própper Het overlevingsplan van de KMS- directie ziet er voor de overheid gunsti ger uit Própper: „Wij gaan uit van de aanname, maar die moet wél dit jaar werkelijkheid worden, dat wij ex portorders kunnen verwerven. Die ex portorders schatten wy in de lopen der jaren op gemiddeld 3 a 400.000 uur per jaar. Als je dan van ons plan uitgaat, dan moeten wij gemiddeld niet meer dan 800 000 uur voor defensie werken Dat biedt ten opzichte van de regering ook soelaas Men wil eigenlijk zo min mogelijk bestellen, vooral in de eerst komende jaren. en ons plan is dus juist gunstig op dit gebied. In ons plan voor 1984 hebben wij bijvoorbeeld helemaal geen 800 000 uur staan De regering gaat uit van 450.000 uur in '84, terwijl dat voor ons helemaal met hoeft: wij zeggen -dat kan beperkt blijven tot 150 000 uur Het jaar daarop zou de regering op 600 000 uur komen, maar wij zeggen -nee. dat kan veel minder zijn Dan ben je inmiddels aangeko men in de jaren waarvan de regering gezegd heeft -dan moeten we die fregat ten toch wel eens hebben Volgens Própper is het volstrekt aan vaardbaar om enig risico te lopen door de capaciteit op 1.235 miljoen uur te handhaven en het aantal mensen dat daarbij hoort hu in dienst te houden -Van Aardenne wil hen in de WW parkeren- in afwachting van die ex portorders. ook al zal '83 een slecht jaar zijn voor wat de marinesector betreft. Dat. vergt een bedrag van enkele mil joenen. en de KMS moet daar niet voor uit de weg gaan. aldus Própper Men sen in de WW parkeren is moeilijk aanvaardbaar, aangezien het er om gaat hun vakmanschap op peil te houden Het is wél een vak hoor. dat hier bij de KMS wordt uitgeoefend" ketelbouw Over de ketelbouwgroep en daarmee samenhangend de apparatenbouw, RSV-Montage en de Terneuzense ves tiging is Própper niet ongerust, on danks de pogingen die vanuit Hengelo worden ondernomen om de centrale ketelbouw daar geconcentreerd te krijgen. Het standpunt van Den Haas op di» moment is dat de KMS ln de ketel bouwdivisie niet verder hoeft af te slanken op basis van onder meer de order die wij van de PZEM voor Borsse- le zullen krijgen. De minister heeft er slechte op gewezen dat wij, net als de MESK, op termijn andere dingen zul len moeten gaan doen. En er is natuur lijk ai een afslanking in de ketel bouw- divisie geweest" „Wat ce Maasvlakte betreft moet ik voorzichtig formuleren in die zin dat Den Haag het met uitgesloten acht dat aanzienlijke delen van de2e order door de KMS zullen worden uitgevoerd- De PZEM-order is op dit moment zeker der. maar wij rekenen wél op die Maasvlakte-order. De capaciteit van de KMS is ruim voldoende om beide orders te kunnen uitvoeren". Het wegvallen van de Maasvlakte order zou leiden tot sluiting van de Terneuzense vestiging? De situatie voor RSV-Montage zou minder gunstig worden. Ik weet niet of je het voor Temeuzen zo absoluut moet stellen maar dan moet je er toch wel vraagtekens achter gaan zetten." Daarnaast zijn er. zoals gezegd, om- bouworders uit Taiwan denkbaar en er zijn onderhandeling gaande over een order uit Bulgarije. touwtjes Interessant is de vraag wie, wat de afhandeling van de RSV-déconfiture betreft, de touwtjes in handen heeft -de bewindvoerders of minister Van Aardenne. De gang van zaken in het verleden -bewindvoerders die de eisen van Van Aardenne kw amen toelichte- n- duidt er immers op dat het de bewindsman is die voorschrijft wat er wel en wat er niet kan. Própper: „Dat doet enigszins onrecht aan de mogelijkheden die de bewind voerders gezien de situatie hebben. Normaal gesproken had de KMS een curator gehad en was failliet verklaard. Als je 485 miljoen kwijt bent. dan ben je failliet, en heb je een curator, die dan uitverkoop houdt. Het feit dat we bewindvoerders hebben hebben we al leen te danken aan het feit dat de regering heeft besloten om deze indus trie weer op' de been te helpen. Dat betekent dat de bewindvoerder in een bijzondere situatie verkeert en alléén maar met die één of twee financiers (de overheid) kan praten. Als die niet wil meewerken aen een bepaald pjan en geen boedelkredieten beschikbaar wil stellen, dan kan de bewindvoerder al leen maar concluderen dat zijn bemid delende rol in het geheel niet verder kan worden doorgezet Het is géén aantrekkelijke rol voor de heren die nu bewindvoerders zijn Dat is allemaal wel verklaarbaar, maar ze zijn in feite niet meer dan een vooruitgeschoven post van de minister van economische zaken. „En een vooruitgeschoven post van het bedrijf dat ze proberen op de been te houden. Ze hebben een zekere objecti verende taak. zijn dus een beetje het geweten van beide partijen, maar ook niet meer dan een geweten. En je kan je van een geweten natuurlijk niets aan trekken hoop Terug naar dal enige harde geschil punt met het kabinet: de capaciteit van de marinescctor. Heeft Pröpper enige hoop dat de Kamer die 1,235 miljoen uur op de regering 'verovert'? Hij zegt. later ter sprake brengend wat politici als Van der Hek iPvdAi en Weijers (CDA) in Hengelo in 't voordeel van de MESK over de ketelbouwpro- blematiek hebben opgemerkt: „Ik vind niets zo moeilijk om een verwachting uit te spreken over het gedrag van politici.. Resteert nog éen vraag hoe groot is uw spijt dat u begin van dit jaar naar Vlissingen bent gekomen'' Própper: „Ik heb geen spijt. Echt niet. De Schelde is een bedrijf dat de moeite waard is. Het zijn moeilijke tijden. Ik hel» nooit de illussie gehad dat dc Schelde een makkelijk bedrijf zou zijn. Dat de problemen zo geweldig zouden oplopen, heb ik niet voorzien. Maar het zij zo: het is de moeite waard om ervoor te knokken..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17