Voorwaarden veerdiensten
'geen redelijk uitgangspunt'
Principe-akkoord over
RDM-reparatiewerf
Vlootvoogd De
Transportwereld van
Zeeuwsch-Vlaanderen
reageert woedend
Reconstructie veerplein m
Vlissingen begint 1 augustus
Maximum
bijdrage rijk
voor veren
Volgende week
begint verkoop
zomerzegels
Kamerdebat
over De Schelde
volgende week
DONDERDAG 14 APRIL 1983
MIDDELBURG In een eerste reactie op de plannen van de minister voor de veerdiensten
hebben gedeputeerde staten sterk afwijzend gereageerd. Het college wil over de exploitatie van
de veren nader spreken, maar vindt: „De vergoedingsregeling, die inhoudt dat een eventuele
overschrijding door welke oorzaak ook, van een eenzijdig gesteld maximum voor rekening van
de provincie moet worden gelaten, kan echter geen redelijk uitgangspunt zijn. De voorwaarden
van de minister maken het volgens gs niet mogelijk „een in alle opzichten verantwoorde
verbinding over de Westerschelde" uit te voeren.
Dat de minister hooguit 36 miljoen per tralisatie een goede zaak" vmden. Gs
waarschuwen ervoor- dat de tarieven
niet zo hoog moeten worden, dat daar
door het verkeer wordt afgestoten om
de Westerscheldeveren te gebruiken.
jaar - het niveau van het huidige tekort
wil bijdragen in de veren is voor gs
„zondermeer niet aanvaardbaar". Men
is wel bereid te praten over het princi
pe van een .vast' vergoedingsbedrag,
maar daarbij zal in elk geval besproken
moeten worden:
de hoogte van het basisbedrag;
- de manier, waarop dat aan de inflatie
wordt aangepast;
de manier, waarop nieuwe omstan
digheden (zoals het m de vaart brengen
van de derde dubbeldekker) de vergoe
ding zullen beïnvloeden.
Tot de uitgangspunten van een ge
sprek over een .vaste' rijksvergoeding
moet volgens gs ook horen, „dat geen
tekorten voor rekening van de provin
cie worden gelaten". Als zo'n vast
rijksbedrag er komt menen gs, dat „een
sterk detaillistische beoordeling van
het reilen en zeilen van de veerdiensten
over de Westerschelde van rijkswege
grotendeels achterwege kan worden
gelaten". Het college zou dat „ook een
uit standpunt van efficiency en decen-
(Slot van pagina 1)
brengst tarieven) „uitsluitend verbon
den is aan het in gebruik nemen van
de derde dubbeldekker' De bedoeling -
aldus de minister - is evenals de
geleidelijke aanpassing van de veerta-
rieven „een te forse stijging ineens
van de tarieven in 1985 te voorko
men". Zij meldt dat het „geenszins in
de bedoeling heeft gelegen om de
verhouding 70:30 als een permanente
verhouding tussen de rijksbijdrage in
de tekorten en de opbrengsten te in
troduceren".
De minister: „Integendeel is het stre
ven erop gericht geweest om de ver
houding tussen de veeropbrengsten en
de tekorten, thans ongeveer 68:32, voor
het rijk in ieder geval niet verder te
doen verslechteren. Ik kan mij er der
halve niet me verenigen dat bij een
eventueel lager tekort dan 70 procent
over de jaren 1983 en 1984 het voordeli
ge verschil door middel van een egali
satiefonds wordt aangewend om in
1985 en daarna optredende kostenstij
gingen ten gunste van de gebruikers te
compenseren".
Vervolgens meldt de minister gs, dat zij
„vanwege de beperkte mogelijkheden
van rrujn begroting" zich genoodzaakt
ziet de rijksbijdrage aan een maximum
van 36 miljoen per jaar te verbinden.
Als het gat groter is - vindt de minister
-moet de provincie daar voor opdraai
en, of via tariefsverhogingen of door
minder (reserve)boten in te zetten of
via provinciegeld in de exploitatie te
stoppen.
Werkende jongeren
CNV over beginnend
ondernemerschap
GOES Werkende Jongeren-CNV
houdt vrijdag 22 april een informatie
dag onder het motto 'Maak je eigen
werk' in de bovenzaal van café 'Flora'
in Goes. De dag duurt van 10.00 -16.00
uur.
De informatiedag is vooral bedoeld
voor jongeren die zelf een bedrijfje
willen beginnen, maar ouderen zijn ook
welkom.
Op het programma staat allereerst
informatie over werkverenigingen. dit
is een bijzondere bedrijfsvorm om een
bedrijfje te starten. Ook komen de
mensen van de eerste Zeeuwse werk-
vereniging hun ervaringen vertellen.
De film 'Bedrijvigheid' vertelt over
kleine bedrijfjes. De heer J. H. B.
Haveles. bedrijfsconsulent van het
NCOV houdt voorts een unleiding over
alles wat met het beginnend onderne
mersschap te maken heeft.
Ideeèn, die kunnen leiden tot het star
ten van kleine bedrijfjes in Zeeland
kunnen naderhand worden besproken.
ADVERTENTIE
daarbij ook op het tijdverlies, ongerief
en onzekerheid als bijkomende ele
menten van een veerverbinding.
Premier...
Herenmodezaak
Voor mensen met een goede
smaak. Die prijsstellen op verant
woorde voorlichting, goede ser
vice en hoogste kwaliteit.
Niet zomaar de eerste.,
de beste
Exploitatiekosten
Over de door de minister voorgestane
vermindering van de exploitatiekosten
zeggen gs dat een werkgroep .personele
zaken' bekijkt welke gevolgen er voor
het personeel zullen voortvloeien uit de
ingebruikname van een derde dubbel
dekker. De exploitatie is gs voortdu
rend een zorg. zo meldt men, erop
wijzend dat er bij de veerdiensten
steeds wordt geopereerd met een door
de minister goedgekeurde begroting.
Dat de tarieven zouden zijn achterge
bleven is gs niet duidelijk: ze zijn op
eisen van opeenvolgende ministers
steeds verhoogd. Het college wijst
Met nadruk zeggen gs, dat het verschil
van inzicht over de verhouding 70:30
niet alleen ambtelijk, maar ook be
stuurlijk aanwezig is. Ook gs zien die
verhouding als „het referentiekader
voor de rijksbijdrage". „Een jaarlijks
terugkerende touwtrekkerij over de
hoogte van deze rijksbijdrage behoort
tot het verleden wanneer een percen
tage van 70 als uitgangspunt wordt
gehanteerd. Als de minister de 36
miljoen als maximum neemt, betekent
dat volgens gs wel, dat zij daarmee de
toezegging voor deze verhouding in
relatie tot de nieuwe dubbeldekker nu
al intrekt. Dat zou er toe kunnen
leiden dat de lasten volledig uit de
tarieven moeten worden bekostigd.
„Een niet acceptabele stelling, die
'OF WE IN EEN STRAFKOLONIE LEVEN'
TERNEÜZEN - De Zeeuwsvlaam-
se transportwereld heeft woens
dag verontwaardigd gereageerd
op de plannen van minister Smit-
Kroes de veerdiensten over de
Westerschelde fors aan te pakken.
Transportondernemer Ooster-
baan van 'Vooruit' in Breskens:
„Het wordt tijd dat we eens op
onze strepen gaan staan; we moe
ten hiertegen krachtig proteste
ren". Wethouder J. Thomaes van
Oostburg sloot zich daar helemaal
bij aan: „Het lijkt wel of we als
Zeeuwsvlamingen in een strafko
lonie leven, waar niemand in of
uit mag".
Vooral in de transportwereld is de
woede groot. De ondernemers zien
zich andermaal voor extra lasten
verzwaringen geplaatst. „En er
staat niets tegenover", klaagden
ze woensdag. Ook worden ze aan
getast in hun concurrentiepositie.
Transportondernemer R. Blom-
maert uit Hulst: „De klant vraagt
zich niet af hoe wij onze spullen
aan de overkant krijgen. Er wordt
simpelweg gezegd: „Je ziet maar,
het is jouw zaak". En men is zeker
niet bereid een hogere prijs voor de
transporten te betalen. Het aan
bod is tenslotte groot. En wil je
blijven meedraaien, dan kun je die
extra kosten nauwelijks doorbere
kenen".
Bedrijfsleider O. van Dorsselaer
van expeditiebedrijf Van Geyt in
Kapellebrug stelt vast dat de hui
dige situatie al niet om over naar
huis te schrijven is. „En elke nieu
we stap in Den Haag werkt nog
nadrukkelijker in ons nadeel. Wfj
zijn nu al kapitalen kwijt om aan
de andere kant van de Wester
schelde te komen. En daar komen
de problemen, die je door die toe
stand met die veerdiensten krügt
met de rijksverkeersinspectie, nog
eens bij. We liggen al snel over
hoop met het rijtijdenbesluit. Door
de ponten komen we in één dag
tijd al niet veel verder dan
Utrecht...".
Onhoudbare zaak
Oosterbaan van 'Vooruit' in Bres
kens: „Het wordt zo langzamer
hand een onhoudbare zaak. Je
betaalt enorme bedragen aan be
lasting, maar eigenlijk zie je er
helemaal niets van terug. Het is
bedroevend om te zien hoe Zeeuw-
sch-Vlaanderen toch al een uit
hoek door 'Den Haag' wordt
achtergesteld. Wij worden met
steeds meer kosten opgezadeld.
Het vervoer via de ponten wordt,
vooral door het oponthoud, in de
meeste gevallen onbetaalbaar.
Als je met vis naar Parijs moet,
word je op een bepaald tijdstip
verwacht. Ben je er niet, dan hoef
je met af te komen met de smoes
dat je moest wachten voor de
pont. Ze weten niet eens dat er één
vaart".
Dierenarts Pol van de Vijver uit
IJzendijke destijds actievoerder
tegen de aanleg van de vaste oe
ververbinding vindt dat de
Zeeuwsvlaming de dupe dreigt te
worden van een fout provinciaal
beleid. „Men had zich niet blind
moeten staren op die oeververbin
ding, maar steeds moeten blijven
pleiten voor verbetering van de
veerverbindingen. Jaren geleden
al werd vastgesteld dat de verbin
dingen moesten worden aange
past. Denk maar aan die derde
dubbeldekker. Maar het provin
ciaal bestuur durfde die zaak niet
echt aan te kaarten uit angst dat
dan de VOW al direct uit den boze
zou zijn. Toen was het geld er wel,
nu is het op. En daar moet de
Zeeuwsvlaming nu voor boeten".
Wethouders drs. A. Doorduyn van
Terneuzen vindt het voornemen
van de minister de veerverbindin
gen fors aan de pakken, nauwelijks
te pruimen. „Eerst moet Zeeuw-
sch-Vlaanderen accepteren dat de
toegestane oeververbinding niet
doorgaat, waardoor we terugvallen
op de bootverbindingen, en vervol
gens wordt ook daar weer in gesne
den, zodat de situatie er nog verder
op verslechterd". Forse tariefsver
hogingen vindt Doorduyn „een
slechte zaak, temeer daar Zeeuw-
sch-Vlaanderen voor het contact
met het overige Nederland hele
maal is aangewezen op de veer
diensten".
Weinig gelukkig
Ook burgemeester mr M. Somers
van Hontenisse is weinig gelukkig
mei de planneu. „Heel slecht voor
de inwoners, maar zeker ook voor
het bedrijfsleven", zegt hij. Verzet
tegen de plannen acht mr Somers
wel mogelijk, maar alleen zinvol
wanneer alle acht Zeeuwsvlaam-
se gemeenten ertegen te hoop lo
pen. Somers is van plan, zodra de
plannen concretere vormen aan
nemen, de kwestie aan te kaarten
in het gezamenlijk b en w-overleg.
Wethouder Thomaes van Oost-
burg m een felle reactie: „Ik ben
hier zeer onaangenaam door ver
rast. We wisten wel dat er iets aan
zat te komen, maar dit soort rigo-
reuze maatregelen grenst aan het
onbehoorlijke. Het lijkt wel of we
als Zeeuwsvlamingen in een straf
kolonie leven, waar niemand in of
uit mag. We hebben eerst de oever
verbinding moeten inleveren, mis
schien geldt hetzelfde straks voor
de dubbeldekkers, als de huidige
veerdiensten dan óók nog worden
aangepakt, wordt het echt te gor-
volledig in strijd is met gemaakte
afspraken." zo zeggen gs.
Men laat de minister weten .begrip' te
hebben voor de huidige benarde finan
ciële omstandigheden van het rijk.
Maar door de kortingen op de uitke
ringen uit het provimciefonds - stellen
gs - draagt ook Zeeland al bij tot
sanering van de rijksfinanciën. De
provincies leveren daar al een oneven
redig aandeel in. Dat Zeeland door
deze bijzondere vergoedingsregeling
van 36 miljoen nog een extra bijdrage
moet leveren, noemen gs niet aan
vaardbaar. Daarbij wijst men erop,
dat de provinciewet overleg voor
schrijft op dit stuk van zaken.
Daarom ook hebben gs hun brief in
afschrift aan de minister van binnen
landse zaken gestuurd.
'De Elderschans'
Aardenburg failliet
MIDDELBURG De Middelburgse
rechtbank heeft woensdag het café
restaurant 'De Elderschans' in Aar
denburg failliet verklaard. Curator is
mr H. den Hollander in Oostburg.
Het faillissement werd aangevraagd
door de eigenaar, de heer S. Vonk. Het
restaurant, gevestigd in het gerestau
reerde kasteel 'De Elderschans' en
sinds juli 1982 open, heeft een schul
denlast van enkele tonnen. De kapitale
eetgelegenheid moest de deuren slui
ten wegens een sterk tegenvallende
omzet. De 'eerste hypotheekhouder'
van het prachtig opgeknapte pand in
het Aardenburgse groen is de NMB in
Oostburg.
MIDDELBURG - De verkoop van de
zomerpostzegels start dit jaar in Mid
delburg dinsdag 19 april. Het comité
zomerposzegels staat drie weken met
een stand in de hal van het postkan
toor aan de Lange Noordstraat. De
opbrengst van de actie komt ten goede
aan instellingen op cultureel, maat
schappelijk en sociaal gebied in Zee
land.
De zegels geven dit keer enkele facet
ten van de Nederlandse cultuur en
geschiedenis uit de zeventiende eeuw
weer. Daarnaast zijn 'maximumseries',
PTT-mapjes en prentbriefkaarten (mo
lens. klederdrachten en Middelburgs
stadsgezicht) verkrijgbaar. Van 19 tot
enmet 22 april kan men doorlopend
terecht tussen 9 45 en 17 uur. Van 25
april tot en met 6 mei van 9.45 tot 12
uur en van 13.45 tot 16 uur. Op donder
dagen wordt zonder onderbreking tus
sen 9.45 en 17 uur verkocht.
(ADVERTENTIE)
STRANDHOTEL
W VLISSINGEN
'Ver'gaderen
kan ook vlakbij, bij ons!
Op deze, door rijkswaterstaat ingetekende Joto is te zien hoe het veerplein in Vlissingen er na de reconstructie uit
gaat zien (luchtfoto Delta-Phot).
VLISSINGEN - De reconstructie
van het veerplein in Vlissingen zal
op 1 augustus, na afloop van de
bouwvakantie, beginnen. Woens
dag werden in Middelburg de weg
werken de aanleg van het opstelter
rein en aan- en afvoerwegen in
Vlissingen aanbesteed. Een com
binatie van Zeedam B.V., hierin
zijn zeven Zeeuwse wegenbouwers
verenigd, en de Zeeuwse Asfalt
Onderneming (ZAO) uit Middel
burg kwam met een bedrag van
3.108.700,- als laagste inschrijver
uit de bus. In totaal schreven vijf
tien bedrijven in voor het werk dat
over ongeveer vier weken gegund
zal worden. Hieronder waren vijf
bedrijven uit Zeeland. De hoogste
inschrijver voor het werk was de
firma J. G. van der Zwet uit Lisse
met een bedrag van 3.880.000,-.
Het nieuwe opstelterrein in Vlissin
gen, de aanleg is nodig in verband
met de toekomstige inzet van dub
beldeksveerboten op het veer Vlis-
singen-Breskens, zal worden be
grensd door de waterkering langs de
buitenhaven en het terrein van de
NS. De totale lengte van het opstel
terrein zal 300 meter bedragen en
dan plaats bieden aan 360 eenhe
den De aanvoerweg kan. gezien de
lengte, volgens rijkswaterstaat
dienst doen als 'reserveberging'. Het
nieuwe plein krijgt een rechtstreek
se aansluiting op de A58 en de
Sloeweg. Ter hoogte van de Edison-
weg wordt in de Veerhavenweg, na
bij de spoorwegovergang, een nieuw
kruispunt aangelegd waarop de toe-
voerweg naar het veerplein en de
Oosterhavenweg aansluiten. Dit
kruispunt krijgt een beveiliging met
verkeerslichten. Het gedeelte van
de Veerhavenweg dat aansluit op de
A58 wordt verbreed ten behoeve
van voorsorteerstroken. Het huidige
opstelterrein tegenover de ingang
van het NS-station wordt ingericht
als stationsplein met onder meer
bushalte en parkeervoorzieningen.
Volgens de heer D. F. van 't Westen-
de. hoofd van de afdeling nieuwe
werken van rijkswaterstaat, zal men
direct na de gunning beginnen met
voorbereidende werkzaamheden.
„Maar we halen voor de vakantie
niets meer overhoop. Het eigenlijke
werk begint op 1 augustus". Op die
datum verwacht men ook zover te
zijn dat begonnen kan worden met
de betonwerken zoals viaducten en
gebouwen. Dit werk wordt apart
aanbesteed. Wanneer dat zal gebeu
ren is nog niet bekend. De beton
werken in Vlissingen en Breskens
zullen als één karwei worden aanbe
steed.
ROTTERDAM, SCANMARINE EN BOELE BOLNES
'PZEM-reserves niet
alleen voor de KMS'
THOLEN - Reserves van de PZEM
moeten niet alleen aan de KMS ten
goede komen maar ook gebruikt wor
den voor het stimuleren van de werk
gelegenheid in noordoost Zeeland. Tot
deze uitspraak kwam de commissie
van advies van het arbeidsbureau
Tholen, Sint-Philipsland een dezer da
gen.
Uit een woensdag verstrekt persbe
richt blijkt dat de commissie ernstig
bezorgd is over de hoogte van de
werkloosheidscijfers in de regio. Voor
de mannen ligt het percentage op 21,8
en voor de vrouwen op 22.3. Dat bete
kent dat ze ongeveer 7 procent boven
de Zeeuwse cijfers liggen en vijf pro
cent boven de landelijke.
De commissie betreurt het dat er van
uit de regio Tholen en Sint Philipsland
geen enkele aanvraag is gedaan om in
aanmerking te komen voor een bijdra
ge uit het werkgelegenheidsfonds. In
totaal kwamer er voor deze drie mil
joen gulden bevattende pot zeventig
aanvragen uit de rest van de provincie
binnen.
De commissie motiveert de stelling dat
PZEM-reserves met alleen voor de
KMS aangewend worden met de op
merking dat het gehele Zeeuwse be
drijfsleven aan de totstandkoming van
die reserves heeft bijgedragen.
ROTTERDAM De gemeente Rotter
dam, het Zweedse bedrijf Scanmarine
en de scheepswerf Boele in Bolnes
hebben woensdag in Rotterdam in
principe overeenstemming bereikt
over het oprichten van een nieuwe
reparatiewerf, waar 481 ontslagen
werknemers van RDM-reparatie een
kunnen krijgen. Uit een geza
menlijke mededeling blijkt dat RDM
Reparatie BV pas werkelijk kan wor
den opgericht als is voldaan aan voor
waarden die. de gemeenteraad van
Rotterdam heeft verbonden aan deel
name van de gemeente in het aande
lenkapitaal van de nieuwe werf (vijf
miljoen gulden) en aan de lening van
vijf miljoen gulden aan het bedrijf.
Belangrijkste voorwaarden zijn dat de
bedrijfsvereniging metaalindustrie
moet afzien van het indienen van een
miljoenenclaim bij de nieuwe werf voor
uitkeringen aan ontslagen RDM-
werknemers en dat een of meer banken
acht miljoen gulden krediet willen ver
strekken. Een beslissing hierover valt
pas na het weekeinde.
Over deze voorwaarden is momenteel
overleg gaande, zo is meegedeeld Ver
wacht wordt dat volgende week duide
lijk zal zijn of en wanneer RDM-
reparatie nieuwe-stijl van start zal.
gaan.
Afgesproken is dat Boele. eventueel al
op korte termijn, zal deelnemen in het
aandelenkapitaal. De deelneming van
Boele in de nieuwe reparatiewerf. die
een plaats zal krijgen op het voormali
ge RDM-terrein aan de Heiplaat in
Rotterdam, zal met leiden tot een
integratie van beide werven. Er is
afgesproken dat Boele niet zal deelne
men in het management, de marketing
en in het financiële- en personeelsbe
leid van de nieuwe BV. Volgens adjunc
t-directeur Stok van RDM is de kans
dat RDM-Reparatie BV inderdaad van
de grond komt na het overleg van
woensdag aanzienlijk toegenomen. Hij
spreekt eveneens van een aantrekkelij
ke versterking van de nieuwe BV door
het toetreden van Boele's Scheepswer
ven.
Stok wijst er wel op dat medewerking
van de Bedrijfsvereniging Metaal In
dustrie een absolute voorwaarde is.
Sobere overdracht
standaard-fregat
'Jan van Brakel
VLISSINGEN - De Koninklijke
Marine heeft genodigden voor de
overdracht van het standaard
fregat 'Jan van Brakel', vandaag
donderdagb:j De Schelde, ver
zoekt alleen te komen en zich niet
te laten vergezellen door echtgeno
te of invitée. In verband met de
huidige situatie rond RSV is het
volgens de marine namelijk nood
zakelijk de indienststelling van het
schip met de uiterste soberheid te
laten plaatsvinden. Het gezel
schap aanwezigen wordt dan ook
zo beperkt mogelijk gehouden.
Volgens Stok verlopen ook de bespre
kingen met een aantal banken over
kredietverstrekking naar wens.
Volgens een woordvoerster van de ge
meente Rotterdam zal de komende
dagen worden bepaald welk aandeel
Boele's Scheepswerf zal nemen in
RDM Reparatie BV. Tijdens het over
leg van woensdag is daarover nog geen
beslissing genomen.
Wanneer aan alle door Rotterdam ge
stelde voorwaarden is voldaan (be
drijfsvereniging. bankkredieten) dan
zal de Rotterdamse gemeenteraad zich
volgende week donderdag definitief
uitspreken over steunverlening aan de
nieuwe reparatiewerf.
Een woordvoerster van Boele's
Scheepswerven zei woensdag dat deel
neming van de werf in het nieuwe
reparatiebedrijf geen nadelige gevol
gen zal hebben voor het personeelsbe
stand in Bolnes. De werf zal niet, zoals
in vakbondskringen werd gevreesd,
verder worden ingekrompen ten gun
ste van RDM-Reparatie B.V.
Bij Boele is momenteel wel een her
structurering gaande, die lijdt tot een
verlies van ongeveer 200 arbeidsplaat
sen Als de afslanking een feit is zullen
er bij deze werf nog#.100 personeelsle
den werken.
Gedeputeerde J. D. de Voogd.
MIDDELBURG - .Vlootvoogd' J. D. de
Voogd, dc gedeputeerde die de veer
diensten in het dagelijks bestuur van
de provincie in portefeuille heeft, is
„spinnijdig" over de manier, waarop
minister Smit-Kroes van verkeer en
waterstaat Zeeland met haar brief
over de tarieven bij de veerdiensten
voor het blok zet. „Het is vrijwel een
dictaat. Hoogst ongepast, waar we
altijd een goede verhouding hebben
gehad. Die wordt door deze manoeu
vre wel op de tocht gezet".
Hij ziet het .dicaat' van de minister als
een onderdeel van een keten van za
ken, die de laatste tijd vanuit het
ministerie van verkeer en waterstaat
zonder behoorlijk overleg over de pro
vincie zijn heengekomen. Tot die 'ke
ten' rekent hij ook ..de hele geschiede
nis met de derde dubbeldekker", die is
er één „met grote vraagtekens over de
bereidheid om in positieve zin met ons
mee te denken. Men heeft minimaal de
schijn op zich geladen de zaak te willen
traineren. Er worden briefjes verstuurd
en er moet eindeloos op antwoord
worden gewacht. We hebben bij de
planning van de dubbeldekker nu al
een achterstand van vier tot vfjf maan-
aen ook lenciaui. new ue Voogd tot
de dictaat-methode de manier, waarop
de minister in de jongste brief reageert
op het al maanden geleden ingediende
plan van de provincie om een fonds te
vormen, dat moet voorkomen dat in
1985 bij de ingebruikname van een
derde dubbeldekker de tarieven via
een 'schokgolf omhoog moeten De
Voogd: „Daar horen we nu van. dat ze
alleen akkoord gaat met de tariefsver
hoging, die in januari is ingevoerd;
maar niet met het door ons zeer rede
lijk geachte egalisatiefonds. Ook dat is
niet redelijk doorgesproken".
De gedeputeerde: „Als je de voor Zee
land uiterst teleurstellende uitkomst
van het VOW-overleg ziet en Je neemt
nu ook deze brief in beschouwing, dan
krijg je de indruk dat Zeeland op veie
terreinen het kind van de rekening is.
Zie ook het uitstel van de comparmen-
tenngsdammen en de manier, waarop
de minister over tol op de weg via de
stormvloedkering heeft gesproken.
Ik heb met dat gebrek aan overleg
ontzettend veel moeite. En het dictaat
moet van tafel".
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Waarschijnlijk volgen
de week dinsdag zal de Tweede Kamer
debatteren over de plannen die de
regering heeft met de marinebouw-
poot van de Koninklijke Maatschappij
De Schelde in Vlissingen. Woensdag,
gisteren, is het debat officieel aange
vraagd door het Pvd A-kamer lid Arie
van der Hek, voorzitter van de vaste
kamercommissie voor economische
zaken.
Dinsdag al had de Kamercommissie
besloten om snel een debat aan te
vragen. Directe aanleiding is de brief
waarin minister Ruding van financien
zegt vast te houden aan een maximum
capaciteit van één miljoen manuren
per jaar in de marinebouwsector, ter
wijl de Schelde zelf. daarin gesteund
door de grote Kamerfracties, uitgaat
van een minimum van 1.235 miljoen
manuren.
Bij het Kamerdebat zal de motie van
het PvdA-Kamerlid Van der Doef,
waarin die 1.235 miljoen uur wordt
vastgelegd, een centrale rol spelen.
Waarschijnlijk zal volgende week don
derdag over deze. en eventuele andere
moties worden gestemd.