Voorwaarden veerdiensten 'geen redelijk uitgangspunt' Principe-akkoord over RDM-reparatiewerf Vlootvoogd De Transportwereld van Zeeuwsch-Vlaanderen reageert woedend Reconstructie veerplein m Vlissingen begint 1 augustus Maximum bijdrage rijk voor veren Volgende week begint verkoop zomerzegels Kamerdebat over De Schelde volgende week DONDERDAG 14 APRIL 1983 MIDDELBURG In een eerste reactie op de plannen van de minister voor de veerdiensten hebben gedeputeerde staten sterk afwijzend gereageerd. Het college wil over de exploitatie van de veren nader spreken, maar vindt: „De vergoedingsregeling, die inhoudt dat een eventuele overschrijding door welke oorzaak ook, van een eenzijdig gesteld maximum voor rekening van de provincie moet worden gelaten, kan echter geen redelijk uitgangspunt zijn. De voorwaarden van de minister maken het volgens gs niet mogelijk „een in alle opzichten verantwoorde verbinding over de Westerschelde" uit te voeren. Dat de minister hooguit 36 miljoen per tralisatie een goede zaak" vmden. Gs waarschuwen ervoor- dat de tarieven niet zo hoog moeten worden, dat daar door het verkeer wordt afgestoten om de Westerscheldeveren te gebruiken. jaar - het niveau van het huidige tekort wil bijdragen in de veren is voor gs „zondermeer niet aanvaardbaar". Men is wel bereid te praten over het princi pe van een .vast' vergoedingsbedrag, maar daarbij zal in elk geval besproken moeten worden: de hoogte van het basisbedrag; - de manier, waarop dat aan de inflatie wordt aangepast; de manier, waarop nieuwe omstan digheden (zoals het m de vaart brengen van de derde dubbeldekker) de vergoe ding zullen beïnvloeden. Tot de uitgangspunten van een ge sprek over een .vaste' rijksvergoeding moet volgens gs ook horen, „dat geen tekorten voor rekening van de provin cie worden gelaten". Als zo'n vast rijksbedrag er komt menen gs, dat „een sterk detaillistische beoordeling van het reilen en zeilen van de veerdiensten over de Westerschelde van rijkswege grotendeels achterwege kan worden gelaten". Het college zou dat „ook een uit standpunt van efficiency en decen- (Slot van pagina 1) brengst tarieven) „uitsluitend verbon den is aan het in gebruik nemen van de derde dubbeldekker' De bedoeling - aldus de minister - is evenals de geleidelijke aanpassing van de veerta- rieven „een te forse stijging ineens van de tarieven in 1985 te voorko men". Zij meldt dat het „geenszins in de bedoeling heeft gelegen om de verhouding 70:30 als een permanente verhouding tussen de rijksbijdrage in de tekorten en de opbrengsten te in troduceren". De minister: „Integendeel is het stre ven erop gericht geweest om de ver houding tussen de veeropbrengsten en de tekorten, thans ongeveer 68:32, voor het rijk in ieder geval niet verder te doen verslechteren. Ik kan mij er der halve niet me verenigen dat bij een eventueel lager tekort dan 70 procent over de jaren 1983 en 1984 het voordeli ge verschil door middel van een egali satiefonds wordt aangewend om in 1985 en daarna optredende kostenstij gingen ten gunste van de gebruikers te compenseren". Vervolgens meldt de minister gs, dat zij „vanwege de beperkte mogelijkheden van rrujn begroting" zich genoodzaakt ziet de rijksbijdrage aan een maximum van 36 miljoen per jaar te verbinden. Als het gat groter is - vindt de minister -moet de provincie daar voor opdraai en, of via tariefsverhogingen of door minder (reserve)boten in te zetten of via provinciegeld in de exploitatie te stoppen. Werkende jongeren CNV over beginnend ondernemerschap GOES Werkende Jongeren-CNV houdt vrijdag 22 april een informatie dag onder het motto 'Maak je eigen werk' in de bovenzaal van café 'Flora' in Goes. De dag duurt van 10.00 -16.00 uur. De informatiedag is vooral bedoeld voor jongeren die zelf een bedrijfje willen beginnen, maar ouderen zijn ook welkom. Op het programma staat allereerst informatie over werkverenigingen. dit is een bijzondere bedrijfsvorm om een bedrijfje te starten. Ook komen de mensen van de eerste Zeeuwse werk- vereniging hun ervaringen vertellen. De film 'Bedrijvigheid' vertelt over kleine bedrijfjes. De heer J. H. B. Haveles. bedrijfsconsulent van het NCOV houdt voorts een unleiding over alles wat met het beginnend onderne mersschap te maken heeft. Ideeèn, die kunnen leiden tot het star ten van kleine bedrijfjes in Zeeland kunnen naderhand worden besproken. ADVERTENTIE daarbij ook op het tijdverlies, ongerief en onzekerheid als bijkomende ele menten van een veerverbinding. Premier... Herenmodezaak Voor mensen met een goede smaak. Die prijsstellen op verant woorde voorlichting, goede ser vice en hoogste kwaliteit. Niet zomaar de eerste., de beste Exploitatiekosten Over de door de minister voorgestane vermindering van de exploitatiekosten zeggen gs dat een werkgroep .personele zaken' bekijkt welke gevolgen er voor het personeel zullen voortvloeien uit de ingebruikname van een derde dubbel dekker. De exploitatie is gs voortdu rend een zorg. zo meldt men, erop wijzend dat er bij de veerdiensten steeds wordt geopereerd met een door de minister goedgekeurde begroting. Dat de tarieven zouden zijn achterge bleven is gs niet duidelijk: ze zijn op eisen van opeenvolgende ministers steeds verhoogd. Het college wijst Met nadruk zeggen gs, dat het verschil van inzicht over de verhouding 70:30 niet alleen ambtelijk, maar ook be stuurlijk aanwezig is. Ook gs zien die verhouding als „het referentiekader voor de rijksbijdrage". „Een jaarlijks terugkerende touwtrekkerij over de hoogte van deze rijksbijdrage behoort tot het verleden wanneer een percen tage van 70 als uitgangspunt wordt gehanteerd. Als de minister de 36 miljoen als maximum neemt, betekent dat volgens gs wel, dat zij daarmee de toezegging voor deze verhouding in relatie tot de nieuwe dubbeldekker nu al intrekt. Dat zou er toe kunnen leiden dat de lasten volledig uit de tarieven moeten worden bekostigd. „Een niet acceptabele stelling, die 'OF WE IN EEN STRAFKOLONIE LEVEN' TERNEÜZEN - De Zeeuwsvlaam- se transportwereld heeft woens dag verontwaardigd gereageerd op de plannen van minister Smit- Kroes de veerdiensten over de Westerschelde fors aan te pakken. Transportondernemer Ooster- baan van 'Vooruit' in Breskens: „Het wordt tijd dat we eens op onze strepen gaan staan; we moe ten hiertegen krachtig proteste ren". Wethouder J. Thomaes van Oostburg sloot zich daar helemaal bij aan: „Het lijkt wel of we als Zeeuwsvlamingen in een strafko lonie leven, waar niemand in of uit mag". Vooral in de transportwereld is de woede groot. De ondernemers zien zich andermaal voor extra lasten verzwaringen geplaatst. „En er staat niets tegenover", klaagden ze woensdag. Ook worden ze aan getast in hun concurrentiepositie. Transportondernemer R. Blom- maert uit Hulst: „De klant vraagt zich niet af hoe wij onze spullen aan de overkant krijgen. Er wordt simpelweg gezegd: „Je ziet maar, het is jouw zaak". En men is zeker niet bereid een hogere prijs voor de transporten te betalen. Het aan bod is tenslotte groot. En wil je blijven meedraaien, dan kun je die extra kosten nauwelijks doorbere kenen". Bedrijfsleider O. van Dorsselaer van expeditiebedrijf Van Geyt in Kapellebrug stelt vast dat de hui dige situatie al niet om over naar huis te schrijven is. „En elke nieu we stap in Den Haag werkt nog nadrukkelijker in ons nadeel. Wfj zijn nu al kapitalen kwijt om aan de andere kant van de Wester schelde te komen. En daar komen de problemen, die je door die toe stand met die veerdiensten krügt met de rijksverkeersinspectie, nog eens bij. We liggen al snel over hoop met het rijtijdenbesluit. Door de ponten komen we in één dag tijd al niet veel verder dan Utrecht...". Onhoudbare zaak Oosterbaan van 'Vooruit' in Bres kens: „Het wordt zo langzamer hand een onhoudbare zaak. Je betaalt enorme bedragen aan be lasting, maar eigenlijk zie je er helemaal niets van terug. Het is bedroevend om te zien hoe Zeeuw- sch-Vlaanderen toch al een uit hoek door 'Den Haag' wordt achtergesteld. Wij worden met steeds meer kosten opgezadeld. Het vervoer via de ponten wordt, vooral door het oponthoud, in de meeste gevallen onbetaalbaar. Als je met vis naar Parijs moet, word je op een bepaald tijdstip verwacht. Ben je er niet, dan hoef je met af te komen met de smoes dat je moest wachten voor de pont. Ze weten niet eens dat er één vaart". Dierenarts Pol van de Vijver uit IJzendijke destijds actievoerder tegen de aanleg van de vaste oe ververbinding vindt dat de Zeeuwsvlaming de dupe dreigt te worden van een fout provinciaal beleid. „Men had zich niet blind moeten staren op die oeververbin ding, maar steeds moeten blijven pleiten voor verbetering van de veerverbindingen. Jaren geleden al werd vastgesteld dat de verbin dingen moesten worden aange past. Denk maar aan die derde dubbeldekker. Maar het provin ciaal bestuur durfde die zaak niet echt aan te kaarten uit angst dat dan de VOW al direct uit den boze zou zijn. Toen was het geld er wel, nu is het op. En daar moet de Zeeuwsvlaming nu voor boeten". Wethouders drs. A. Doorduyn van Terneuzen vindt het voornemen van de minister de veerverbindin gen fors aan de pakken, nauwelijks te pruimen. „Eerst moet Zeeuw- sch-Vlaanderen accepteren dat de toegestane oeververbinding niet doorgaat, waardoor we terugvallen op de bootverbindingen, en vervol gens wordt ook daar weer in gesne den, zodat de situatie er nog verder op verslechterd". Forse tariefsver hogingen vindt Doorduyn „een slechte zaak, temeer daar Zeeuw- sch-Vlaanderen voor het contact met het overige Nederland hele maal is aangewezen op de veer diensten". Weinig gelukkig Ook burgemeester mr M. Somers van Hontenisse is weinig gelukkig mei de planneu. „Heel slecht voor de inwoners, maar zeker ook voor het bedrijfsleven", zegt hij. Verzet tegen de plannen acht mr Somers wel mogelijk, maar alleen zinvol wanneer alle acht Zeeuwsvlaam- se gemeenten ertegen te hoop lo pen. Somers is van plan, zodra de plannen concretere vormen aan nemen, de kwestie aan te kaarten in het gezamenlijk b en w-overleg. Wethouder Thomaes van Oost- burg m een felle reactie: „Ik ben hier zeer onaangenaam door ver rast. We wisten wel dat er iets aan zat te komen, maar dit soort rigo- reuze maatregelen grenst aan het onbehoorlijke. Het lijkt wel of we als Zeeuwsvlamingen in een straf kolonie leven, waar niemand in of uit mag. We hebben eerst de oever verbinding moeten inleveren, mis schien geldt hetzelfde straks voor de dubbeldekkers, als de huidige veerdiensten dan óók nog worden aangepakt, wordt het echt te gor- volledig in strijd is met gemaakte afspraken." zo zeggen gs. Men laat de minister weten .begrip' te hebben voor de huidige benarde finan ciële omstandigheden van het rijk. Maar door de kortingen op de uitke ringen uit het provimciefonds - stellen gs - draagt ook Zeeland al bij tot sanering van de rijksfinanciën. De provincies leveren daar al een oneven redig aandeel in. Dat Zeeland door deze bijzondere vergoedingsregeling van 36 miljoen nog een extra bijdrage moet leveren, noemen gs niet aan vaardbaar. Daarbij wijst men erop, dat de provinciewet overleg voor schrijft op dit stuk van zaken. Daarom ook hebben gs hun brief in afschrift aan de minister van binnen landse zaken gestuurd. 'De Elderschans' Aardenburg failliet MIDDELBURG De Middelburgse rechtbank heeft woensdag het café restaurant 'De Elderschans' in Aar denburg failliet verklaard. Curator is mr H. den Hollander in Oostburg. Het faillissement werd aangevraagd door de eigenaar, de heer S. Vonk. Het restaurant, gevestigd in het gerestau reerde kasteel 'De Elderschans' en sinds juli 1982 open, heeft een schul denlast van enkele tonnen. De kapitale eetgelegenheid moest de deuren slui ten wegens een sterk tegenvallende omzet. De 'eerste hypotheekhouder' van het prachtig opgeknapte pand in het Aardenburgse groen is de NMB in Oostburg. MIDDELBURG - De verkoop van de zomerpostzegels start dit jaar in Mid delburg dinsdag 19 april. Het comité zomerposzegels staat drie weken met een stand in de hal van het postkan toor aan de Lange Noordstraat. De opbrengst van de actie komt ten goede aan instellingen op cultureel, maat schappelijk en sociaal gebied in Zee land. De zegels geven dit keer enkele facet ten van de Nederlandse cultuur en geschiedenis uit de zeventiende eeuw weer. Daarnaast zijn 'maximumseries', PTT-mapjes en prentbriefkaarten (mo lens. klederdrachten en Middelburgs stadsgezicht) verkrijgbaar. Van 19 tot enmet 22 april kan men doorlopend terecht tussen 9 45 en 17 uur. Van 25 april tot en met 6 mei van 9.45 tot 12 uur en van 13.45 tot 16 uur. Op donder dagen wordt zonder onderbreking tus sen 9.45 en 17 uur verkocht. (ADVERTENTIE) STRANDHOTEL W VLISSINGEN 'Ver'gaderen kan ook vlakbij, bij ons! Op deze, door rijkswaterstaat ingetekende Joto is te zien hoe het veerplein in Vlissingen er na de reconstructie uit gaat zien (luchtfoto Delta-Phot). VLISSINGEN - De reconstructie van het veerplein in Vlissingen zal op 1 augustus, na afloop van de bouwvakantie, beginnen. Woens dag werden in Middelburg de weg werken de aanleg van het opstelter rein en aan- en afvoerwegen in Vlissingen aanbesteed. Een com binatie van Zeedam B.V., hierin zijn zeven Zeeuwse wegenbouwers verenigd, en de Zeeuwse Asfalt Onderneming (ZAO) uit Middel burg kwam met een bedrag van 3.108.700,- als laagste inschrijver uit de bus. In totaal schreven vijf tien bedrijven in voor het werk dat over ongeveer vier weken gegund zal worden. Hieronder waren vijf bedrijven uit Zeeland. De hoogste inschrijver voor het werk was de firma J. G. van der Zwet uit Lisse met een bedrag van 3.880.000,-. Het nieuwe opstelterrein in Vlissin gen, de aanleg is nodig in verband met de toekomstige inzet van dub beldeksveerboten op het veer Vlis- singen-Breskens, zal worden be grensd door de waterkering langs de buitenhaven en het terrein van de NS. De totale lengte van het opstel terrein zal 300 meter bedragen en dan plaats bieden aan 360 eenhe den De aanvoerweg kan. gezien de lengte, volgens rijkswaterstaat dienst doen als 'reserveberging'. Het nieuwe plein krijgt een rechtstreek se aansluiting op de A58 en de Sloeweg. Ter hoogte van de Edison- weg wordt in de Veerhavenweg, na bij de spoorwegovergang, een nieuw kruispunt aangelegd waarop de toe- voerweg naar het veerplein en de Oosterhavenweg aansluiten. Dit kruispunt krijgt een beveiliging met verkeerslichten. Het gedeelte van de Veerhavenweg dat aansluit op de A58 wordt verbreed ten behoeve van voorsorteerstroken. Het huidige opstelterrein tegenover de ingang van het NS-station wordt ingericht als stationsplein met onder meer bushalte en parkeervoorzieningen. Volgens de heer D. F. van 't Westen- de. hoofd van de afdeling nieuwe werken van rijkswaterstaat, zal men direct na de gunning beginnen met voorbereidende werkzaamheden. „Maar we halen voor de vakantie niets meer overhoop. Het eigenlijke werk begint op 1 augustus". Op die datum verwacht men ook zover te zijn dat begonnen kan worden met de betonwerken zoals viaducten en gebouwen. Dit werk wordt apart aanbesteed. Wanneer dat zal gebeu ren is nog niet bekend. De beton werken in Vlissingen en Breskens zullen als één karwei worden aanbe steed. ROTTERDAM, SCANMARINE EN BOELE BOLNES 'PZEM-reserves niet alleen voor de KMS' THOLEN - Reserves van de PZEM moeten niet alleen aan de KMS ten goede komen maar ook gebruikt wor den voor het stimuleren van de werk gelegenheid in noordoost Zeeland. Tot deze uitspraak kwam de commissie van advies van het arbeidsbureau Tholen, Sint-Philipsland een dezer da gen. Uit een woensdag verstrekt persbe richt blijkt dat de commissie ernstig bezorgd is over de hoogte van de werkloosheidscijfers in de regio. Voor de mannen ligt het percentage op 21,8 en voor de vrouwen op 22.3. Dat bete kent dat ze ongeveer 7 procent boven de Zeeuwse cijfers liggen en vijf pro cent boven de landelijke. De commissie betreurt het dat er van uit de regio Tholen en Sint Philipsland geen enkele aanvraag is gedaan om in aanmerking te komen voor een bijdra ge uit het werkgelegenheidsfonds. In totaal kwamer er voor deze drie mil joen gulden bevattende pot zeventig aanvragen uit de rest van de provincie binnen. De commissie motiveert de stelling dat PZEM-reserves met alleen voor de KMS aangewend worden met de op merking dat het gehele Zeeuwse be drijfsleven aan de totstandkoming van die reserves heeft bijgedragen. ROTTERDAM De gemeente Rotter dam, het Zweedse bedrijf Scanmarine en de scheepswerf Boele in Bolnes hebben woensdag in Rotterdam in principe overeenstemming bereikt over het oprichten van een nieuwe reparatiewerf, waar 481 ontslagen werknemers van RDM-reparatie een kunnen krijgen. Uit een geza menlijke mededeling blijkt dat RDM Reparatie BV pas werkelijk kan wor den opgericht als is voldaan aan voor waarden die. de gemeenteraad van Rotterdam heeft verbonden aan deel name van de gemeente in het aande lenkapitaal van de nieuwe werf (vijf miljoen gulden) en aan de lening van vijf miljoen gulden aan het bedrijf. Belangrijkste voorwaarden zijn dat de bedrijfsvereniging metaalindustrie moet afzien van het indienen van een miljoenenclaim bij de nieuwe werf voor uitkeringen aan ontslagen RDM- werknemers en dat een of meer banken acht miljoen gulden krediet willen ver strekken. Een beslissing hierover valt pas na het weekeinde. Over deze voorwaarden is momenteel overleg gaande, zo is meegedeeld Ver wacht wordt dat volgende week duide lijk zal zijn of en wanneer RDM- reparatie nieuwe-stijl van start zal. gaan. Afgesproken is dat Boele. eventueel al op korte termijn, zal deelnemen in het aandelenkapitaal. De deelneming van Boele in de nieuwe reparatiewerf. die een plaats zal krijgen op het voormali ge RDM-terrein aan de Heiplaat in Rotterdam, zal met leiden tot een integratie van beide werven. Er is afgesproken dat Boele niet zal deelne men in het management, de marketing en in het financiële- en personeelsbe leid van de nieuwe BV. Volgens adjunc t-directeur Stok van RDM is de kans dat RDM-Reparatie BV inderdaad van de grond komt na het overleg van woensdag aanzienlijk toegenomen. Hij spreekt eveneens van een aantrekkelij ke versterking van de nieuwe BV door het toetreden van Boele's Scheepswer ven. Stok wijst er wel op dat medewerking van de Bedrijfsvereniging Metaal In dustrie een absolute voorwaarde is. Sobere overdracht standaard-fregat 'Jan van Brakel VLISSINGEN - De Koninklijke Marine heeft genodigden voor de overdracht van het standaard fregat 'Jan van Brakel', vandaag donderdagb:j De Schelde, ver zoekt alleen te komen en zich niet te laten vergezellen door echtgeno te of invitée. In verband met de huidige situatie rond RSV is het volgens de marine namelijk nood zakelijk de indienststelling van het schip met de uiterste soberheid te laten plaatsvinden. Het gezel schap aanwezigen wordt dan ook zo beperkt mogelijk gehouden. Volgens Stok verlopen ook de bespre kingen met een aantal banken over kredietverstrekking naar wens. Volgens een woordvoerster van de ge meente Rotterdam zal de komende dagen worden bepaald welk aandeel Boele's Scheepswerf zal nemen in RDM Reparatie BV. Tijdens het over leg van woensdag is daarover nog geen beslissing genomen. Wanneer aan alle door Rotterdam ge stelde voorwaarden is voldaan (be drijfsvereniging. bankkredieten) dan zal de Rotterdamse gemeenteraad zich volgende week donderdag definitief uitspreken over steunverlening aan de nieuwe reparatiewerf. Een woordvoerster van Boele's Scheepswerven zei woensdag dat deel neming van de werf in het nieuwe reparatiebedrijf geen nadelige gevol gen zal hebben voor het personeelsbe stand in Bolnes. De werf zal niet, zoals in vakbondskringen werd gevreesd, verder worden ingekrompen ten gun ste van RDM-Reparatie B.V. Bij Boele is momenteel wel een her structurering gaande, die lijdt tot een verlies van ongeveer 200 arbeidsplaat sen Als de afslanking een feit is zullen er bij deze werf nog#.100 personeelsle den werken. Gedeputeerde J. D. de Voogd. MIDDELBURG - .Vlootvoogd' J. D. de Voogd, dc gedeputeerde die de veer diensten in het dagelijks bestuur van de provincie in portefeuille heeft, is „spinnijdig" over de manier, waarop minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat Zeeland met haar brief over de tarieven bij de veerdiensten voor het blok zet. „Het is vrijwel een dictaat. Hoogst ongepast, waar we altijd een goede verhouding hebben gehad. Die wordt door deze manoeu vre wel op de tocht gezet". Hij ziet het .dicaat' van de minister als een onderdeel van een keten van za ken, die de laatste tijd vanuit het ministerie van verkeer en waterstaat zonder behoorlijk overleg over de pro vincie zijn heengekomen. Tot die 'ke ten' rekent hij ook ..de hele geschiede nis met de derde dubbeldekker", die is er één „met grote vraagtekens over de bereidheid om in positieve zin met ons mee te denken. Men heeft minimaal de schijn op zich geladen de zaak te willen traineren. Er worden briefjes verstuurd en er moet eindeloos op antwoord worden gewacht. We hebben bij de planning van de dubbeldekker nu al een achterstand van vier tot vfjf maan- aen ook lenciaui. new ue Voogd tot de dictaat-methode de manier, waarop de minister in de jongste brief reageert op het al maanden geleden ingediende plan van de provincie om een fonds te vormen, dat moet voorkomen dat in 1985 bij de ingebruikname van een derde dubbeldekker de tarieven via een 'schokgolf omhoog moeten De Voogd: „Daar horen we nu van. dat ze alleen akkoord gaat met de tariefsver hoging, die in januari is ingevoerd; maar niet met het door ons zeer rede lijk geachte egalisatiefonds. Ook dat is niet redelijk doorgesproken". De gedeputeerde: „Als je de voor Zee land uiterst teleurstellende uitkomst van het VOW-overleg ziet en Je neemt nu ook deze brief in beschouwing, dan krijg je de indruk dat Zeeland op veie terreinen het kind van de rekening is. Zie ook het uitstel van de comparmen- tenngsdammen en de manier, waarop de minister over tol op de weg via de stormvloedkering heeft gesproken. Ik heb met dat gebrek aan overleg ontzettend veel moeite. En het dictaat moet van tafel". (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Waarschijnlijk volgen de week dinsdag zal de Tweede Kamer debatteren over de plannen die de regering heeft met de marinebouw- poot van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen. Woensdag, gisteren, is het debat officieel aange vraagd door het Pvd A-kamer lid Arie van der Hek, voorzitter van de vaste kamercommissie voor economische zaken. Dinsdag al had de Kamercommissie besloten om snel een debat aan te vragen. Directe aanleiding is de brief waarin minister Ruding van financien zegt vast te houden aan een maximum capaciteit van één miljoen manuren per jaar in de marinebouwsector, ter wijl de Schelde zelf. daarin gesteund door de grote Kamerfracties, uitgaat van een minimum van 1.235 miljoen manuren. Bij het Kamerdebat zal de motie van het PvdA-Kamerlid Van der Doef, waarin die 1.235 miljoen uur wordt vastgelegd, een centrale rol spelen. Waarschijnlijk zal volgende week don derdag over deze. en eventuele andere moties worden gestemd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19