DENIECE WILLIAMS rpop i r Bedrijfsongeval, UITN ZEEWND Niet alleen zoete liefdesliedjes Bowie in 'De Kuip' PZC/ kunst/cultuur Chêre inconnue Freek de Jonge Theater Film Paasconcert Harry Sacksioni I DONDERDAG 31 MAART 1983 11 Deniece Williams zong tot 1975 in Wonderlove, de beste band die Stevie Wonder er ooit op na gehouden heeft. Je kunt haar klaterende en spatzuivere stem ook horen op diens album Songs in the Key of Life. Sinds 1975 heeft Deniece Williams zich gestaag opgewerkt tot een van de grote namen in de soulmuziek. Ze werkte achtereenvolgens met Maurice White van Earth, Wind and Fire, Tom Bell, recent nog met George Duke en zong onder meer samen met Johnny Mathis. Het is niet verwonderlijk dat ze haar Nederlands concertdebuut in Carré heeft gemaakt. Na een goede nachtrust heeft Deniece alle tijd. In haar favoriete kleuren paars en paars-rood schrijdt ze door de hal van een Amsterdams hotel, een dame met stijl. An Evening with Deniece Williams staat er op de affiches in Amsterdam Betekent dat dat zij min of meer beland is in het galacircuit? „Luister, ik ben een zangeres en een verrekte goeie. Ik heb het helemaal niet nodig om op het podium rond te zweven op ballonnen of om uit hemel vaartuigjes te springen om indruk te maken. Ik zing, ik entertain, ik breng goede muziek. Ik hoop zelfs dat het uitstekende muziek zal zijn en dat is precies net zoveel als ik gala zou willen zijn. Ik zal er zo mooi mogelijk uitzien, maar nog mooier zingen. Ik heb een betrekkelijk kleine band en zal dus niet met een dertig mans sterk orkest op het podium staan, misschien de vol gende keer..." Deniece vertelt dat ze graag eens met Leonard Cohen een plaat zou willen opnemen en ook met orkest een symfo nie zou willen vervaardigen. We raken aan de praat over de zangeressen die ze waardeert: Randy Crawford, Aretha Franklin. Gladys Knight. Minnie Rip- perton, Patti Labelle en Nancy Wilson. Vocalisten die ze goed leerde kennen toen ze op 17-jarige leeftijd als verkoop stertje werkzaam was in Gary in de Amerikaanse staat Indiana. Doordat ze in de zaak meezong werd haar stem ontdekt. Op een lokaal label. Toddling Town Records kwam haar eerste plaatje uit. Love is Tears geheten. Het werd een lokaal hitje en dat was het dan in 1968. Later zou Stevie Wonder door dat plaatje haar stem ontdekken en het alsnog het begin blijken te zijn van een grote loopbaan. Opleiding „Ik volgde een opleiding voor ver pleegster en verwachtte helemaal niets van een loopbaan in de muziek. Dat had ook te maken met het feit dat ik ben grootgebracht in een erg strikt godsdienstig milieu. Wij mochten geen make-up dragen, geen korte rok ken, geen blote armen laten zien, niet dansen, niet aan sport meedoen, kort om een heleboel niet. Ik zong erg veel in koren tijdens mijn jeugd. Alleen om Gods naam te verkondigen heb ik al veel rondgetoerd. Er werd natuurlijk van mij verwacht dat ik niets anders zou zingen dan gospelmuziek en dal accepteerde ik ook. Ik kon onmogelijk voorzien dat ik later nog eens zou werken met de grote sterren uit het vak". Deniece verhaalt met veel flair van vroeger en nu, met moeite verbergend dat ze toch al weer zo'n tien jaar professioneel werkzaam is. „Mijn grootouders waren niet zo over mijn carrière te spreken. Hun afwijzing van wat ik deed was gebaseerd op de vrees dat iedereen die in de muziek zit verslingerd raakt aan de drugs. Dat ik zou veranderen in iemand die zij niet zouden kennen en waarvoor ze zich zouden moeten schamen. Ik denk dat zij nu zien dat je redelijk gezond kunt blijven. Ik ben met perfect, maar ik sta ook niet bloot aan monsterlijke uitwas sen van een harteloze muziekindus trie." Ik wil graag met Deniece praten over een van de kernthema's uit de soulmu ziek: liefde. Ze schrijft met veel gevoel voor nuance een groot aantal teksten die telkens weer verwijzen naai' andere aspecten van dit eeuwig bezongen on derwerp, maar ze schrikt wat terug van een frontale aanval. Waarom heeft ze het zoveel over l'amour? Weer dat lachje. Ze slaat met een abrupt gebaar haar japon strakker om het lijf: „Wat kan ik je daar nou over vertellen? Het is precies wat ik kwijt wilmeer niet. Dat is mijn manier om te ventileren wat ik ervaar. Jij schrijft erover Ik zing erover". Maar jij ventileert heel aardige ob servaties over de liefde. In songs als It's your conscience of Silly schilder je een aardig portret van het soort minnaar dat zoveel mogelijk probeert te scoren. Deniece: „Dat is mets vreemd. Gebeurt elke dag. Het overkomt zowel mannen als vrouwen, maar mannen praten er minder over. Dat past met zozeer bij ze. Ze kunnen moeilijk toegeven dat zij hun gevoelens heeft gekrenkt of zich matig heeft gedragen. Dat zou teveel een teken van zwakte zijn. Ja, het is waar dat juist het toegeven van je verlies bewijst hoe sterk je bent, maar hoevelen weten dat?" „Natuurlijk ben ik zelf ook altijd bezig met het najagen van romances. Ieder een doet dat van nature. Maar de meeste mensen willen hun kaarten niet allemaal op tafel leggen. De mensen zijn bang om kwetsbaar te zijn. Ik ook? Nee. Ik durf het wel. elke keer weer". Bedreigend Kortgeleden heeft Deniece voor de keus gestaan om er de brui aan te geven. „Ik dacht eraan om me terug te trekken. Het is bedreigend voor je als je van je zelf vindt dat je weinig groeit. Nee, het gaat niet aan mijn prestaties te vergelijken met die van een ander. Niemand kan Deniece Wil liams beter brengen dan ikzelf. Niet dan? Maar ik vond dat ik mezelf herhaalde. Op het nippertje heb ik toch besloten om verder te gaan". George Duke heeft daar een grote rol bij gespeeld. Hij heeft mijn nieuwe album samen met Tyrone Downie ge produceerd- De titel luidt: I'm so proud Dat is een oud nummer van Curtis Mayfield, maar ook betekent het letterlijk dat ik trots ben. Dit wordt een plaat, waaruit blijkt dat ik nog creatief kan werken. Duke heeft daarbij schit terend geholpen. Overigens zul je er niet alleen maar zoete liefdesliedjes op aan treffen, hoor", zegt ze met een grijns. De Britse -popzanger David Bowie maakt dit voorjaar een tournee door Europa, die hij 25 juni in de Rotterdam se Kuip zal afsluiten. Op 16 april begint de voorverkoop voor het concert in het Feyenoord-stadion van deze artiest, die zich de afgelopen jaren niet heeft beziggehouden met popmuziek. Zijn recente werkzaamheden beston den onder meer uit een optreden als acteur in het toneelstuk De Olifant- man' en in Baal van Bertold Brecht. Ook hield Bowie zich bezig met het maken van filmmuziek. De compositie ..Let's Dance", nu in de hitlijsten, kondigde de terugkeer van Bowie op het popfront aan. El Donderdag 31 maart In het Vlissingse etablissement De Schuur treedt het trio The Managers op in het kader van een kleine tour nee door de provincie. The Managers zijn geformeerd rond de vroegere rit mesectie van Herman Brood's Wild Romance: Freddy Cavalli ibas) en Cees Meerman (slagwerk) Gitarist is Ferdinand Karmelk Alle bandleden nemen ook de vocalen voor hun reke ning. De muziek van The Managers is geént op de Amerikaanse rocktradi- tie. Aanvang 00.30 uur Vrijdag 1 april In De Verkeerde Wereld in Middel burg is het tweede optreden van The Managers in het kader van hun tour nee. Aanvang 21.30 uur. In jongerencentrum Midgard in Middelburg treden twee Rotterdam se groepen aan. De new waveforma tie Stealer is een trio. aangevuld met twee blazers (trombone, tenorsax), waardoor de muziek een ftinky inslag heeft gekregen. Voorts speelt het trio The Spot op, een orkest dat dankzij contacten met Paul Weller van The Jam vorig jaar de debuutsingle uit bracht op het Clubland-label. Naast de twee Rotterdamse bands heeft Midgard een 'extra special surprise guest' op het programma staan die volgens de organisatoren grote be kendheid geniet. De optredens be ginnen omstreeks 21.00 uur. De Nederlandse groep 'Lace' is te zien in de Image Club in Terneuzen. Dit kwartet brengt vanaf 21.00 uur een mengeling van hard-rock en rock 'n' roll. Zaterdag 2 april De Frank Boeijen Groep speelt in jeugdsoos Brogum in Zierikzee. Het optreden begint omstreeks halftien. De groep bestaat sinds januari '80. In mei '81 werd de eerste langspeelplaat uitgebracht, gevolgd door de single 'Verjaardagsfeest'. Door deze plaat kreeg de groep uitnodigingen voor radio- en t v-optredens. 'Zo mooi' was de tweede hit van de groep. Zondag 3 april In disco Royal in Zoutelande zijn The Managers te horen. Aanvang 15.00 uur. In de Temeuzense Image Club staan twee Parijse punkgroepen op het podium: 'Joint du Cullasse' en 'Porte Mentaux'. Aanvang 15.00 uur. Ook 's avonds treden de groepen op. Maandag 4 april Op tweede paasdag treedt m Royal te Zoutelande de Bevelandse groep Silly Thing op. Het concert begint om 15.00 uur. Vrijdag 8 april Silly Thing speelt in café De Blaau- we Steen in Goes. Aanvang 22 00 uur. Silly Thing speelt voornamelijk swin gende blues en blues-rock. De bezet ting wordttijdens de optredens uitge breid met een gastspeler op mond harmonica. Zaterdag 9 april In de sporthal Souburg te Oost- Souburg speelt de Frank Boeijen Groep. Het voorprogramma wordt verzorgd door de Vlissingse reggae- formatie The Gideons. Aanvang 21.00 uur nieuwe Arbowet is er Een stuk "gereedschap" jf om veiliger,gezonder en prettiger te werken. Hoe7 Vraag de Arbo-folder C aan. Stuur een briefkaart aan Arbowet Postbus 51.2500 RR Den Haag. T De Arbowet. Goed gereedschap om meete werken. - gieke en prettig klinkende - gelijkende opnamen. R. G. Berlin - 'Pleasure Victim' (Phonogram 6302 236) Fun Boy Three - "Waiting1 (Chrysalis 205 289- 320) Die Doraus und die Marinas is een Duitse groep die meehuppelt in de stroom muziek die Die N'eue Deutsche Welle genoemd wordt. Cheerleader is Andreas Dorau, een jonge Duitser die debuteerde met de langspeler 'Blumen und Narzissen'. De nieuwste elpee van Die Doraus und die Marinas heet 'Die Doraus und die Marinas geben offen- herzige Antworten auf brennende Fra- gen'. Inderdaad er wordt antwoord gegeven. En uit die antwoorden blijkt dat de groep helemaal niet zo 'neu' is omdat het niest meer is dan een Duitse kopie van onze eigen 'Gruppo Sportivo' De plaat laat een ruime variatie aan vrolij ke muziek horen die muzikaal gezien weinig diepgang biedt. Dan weer een hammond-orgeltje en dan weer opge wekte cowboy-klanken. En als we dan de met quasi vrolyke bloemetjes afge zette hoes bekyken terwijl we naar het nummer 'Feierabend' luisteren, dan wordt het wat mij betreft tijd dat de neue Deutsche Welle ingedamd wordt. 'Feierabend' is misschien een diepte punt waar ook wel sterkere nummers tegenoverstaan, maar je moet wel goed opletten om die laatste categorie num mers er uit te pikken. Wat mij betreft heeft Andreas Dorau lang genoeg in de platenstudio mogen spelen en wordt het tijd dat hij plaats maakt voor se rieuze muzikanten, die in staat zijn mu ziek en teksten af te leveren die wat meer diepgang hebben. R. S. Die Doraus und die Marinas, 'Die Doraus und die Marinas gebenoffenhcraige Antwor ten auf brennende Fragen'. (CBS 25 273). Vanavond donderdag, vertoont de Filmliga in het Zuid- landtheater te Terneuzen de film 'Chére inconnue' van Moshe Mizrahi naar de roman 'I sent a letter to my love' van Bernice Rubens. (20.00 uur). In de hoofdrollen zien we Simone Signoret en Jean Ro- chefort als broer en zuster. De broer is verlamd en aan een rolstoel gebonden, zijn zuster heeft haar eigen geluk opgeofferd om voor hem te zorgen. De twee slijten hun eentonige en eenzame leven met tochtjes langs de kust en met het dagelijkse gekibbel die bij hun liefdehaatver- houding schijnt te horen. Het enige contact met de bui tenwereld verloopt via een weinig diepzinnige vriendin (Delphine Seyrig). In een uiting van hopeloze eenzaam heid plaatst de zuster een anonieme kennismakingad vertentie. Ze krijgt slechts één antwoordvan haar broer Desondanks besluit ze de correspondentie voort te zet ten en de wanhopige, erotische brieven van haar broer zijn welkom in de leegte van haar bestaan. De broer echter begint na verloop van tijd aan te dringen op een ontmoeting en in paniek besluit zijn zuster de plaatselij ke actrice te charteren. De ontmoeting wordt helaas een mislukking en de broer gaat zijn attenties richten op hun vriendin Seyrig. Helaas ontdekt hij op zijn trouwdag dat de geheimzinnige briefschrijfster niemand anders was dan zijn zuster Freek de Jonge geeft deze week twee inspeelvoorstel- lingen van zijn nieuwe sbow 'De Mythe'. De eerste voor stelling is morgen, vrijdag, in de Prins van Oranje te Goes, de tweede is zaterdag in de Schouwburg te Mid delburg. (20.00 uur, beide uitverkocht). 'De Mythe' is de vijfde solovoorstelling sinds begin 1980. Evenals zijn vorige voorstellingen is 'De Mythe' opnieuw een 'korte baan produktie': vanaf 26 april is Freek de Jonge met 'De Mythe' nog slechts te zien in Theater Carré in Amsterdam. In september komt verder nog zijn film 'De Illusionist' in roulatie. Het Reizend Wolkstheater uit Antwerpen geeft van avond, donderdag m Den Dullaert te Hulst de laatste voorstelling in Zeeland van 'De ingebeelde zieke', een komedie van Molière onder regie van Zdenek Kraus <20.00 uur). Het kindertheater Tingeling speelt zaterdagmiddag in de Vismijn te Vlissingen 'Pee en ui'. (14.30 uur). De-film 'Belle de jour' van Luis Bunuel draait woens dagavond in het Alhambratheater te Vlissingen (20 00 uur). In de hoofdrollen zien we Catherine Deneuve, Mi chel Piccoli en Jean Sorel. Woensdagmiddag wordt in het Zuidlandtheater te Terneuzen voor kinderen van 8 tot 12 jaar de film 'Storm- boy' vertoond. Regisseur is Henri Sqfran. 15.00 uuri. Harry Sacksioni Het begrip Celtic Soul komt twee belangrijke vertegenwoordigers in muziekland. Aan de ene kant Kevin Rowland en zijn Dcxys Midnight Run ners, met vooral swingende krocgmu- ziek, aan de andere kant de ingetogen Van Morrison. Deze laatste ziel al jaren lang kans om muziek te maken die on middellijk de sfeer van mistige heu vels en duistere meertjes oproept. Mu ziek, waarbij Merrison gebruik maakt van soms weer instrumenten uit de traditionele volksmuziek dan weer van de allermodernste instrumenten. Maar steeds wordt hetzelfde doel nage streefd: melancholieke klanken die mij merend doen denken aan hoe het vroe- jer was in de groene Ierse weilanden. Merrison slaagt er daarbij in een geluid voort te brengen dat helemaal af is. Niets wordt aan het toeval overgelaten en het is dan ook niet verwonderlijk dat hijzelf, als de grote perfectionist zijn platen, produceert Ook op zijn voor laatste elpee "Beautiful vision' waren net weer de subtiele geluidjes van de blazers op het goede moment te horen. Zijn nieuwste langspeler is misschien wat minder subtiel in de meeste num mers, maar er wordt op geen enkele ma nier een concessie gedaan aan het alou de Ierland. De plaat, 'Imarticulate speech of the heart' genaamd staat er bol van. Niet alleen wat muziek betreft, maar ook in niet mindere mate als het gaat om de teksten. Doordachte stuk jes poézie, die direct ontsproten zijn aan het hart van een twintigste-eeuwse Ierse troubadour Daarom is het treurig dat dergelijke teksten niet op een bin nenhoes terug te vinden zijn. De plaat is geen opwekkende of vrolijke produktie, en zeker niet aan te raden voor mensen die een mentaal opkikker- tje nodig hebben Het is meer een over peinzing die erg knap op gevoelige mu ziek is gezet. R S Van Morrison, Inarticulate speech of the heart. Mercury 811 140-1 Ik geloof dat Bryan Ferry geld nodig heeft. Een andere reden kan ik niet bedenken voor het uitkomen van een mini-Ip met vier nummers van Roxy Music daarop. Oude nummers nog wel, achtereenvolgens 'Can't let go' en 'My only love' van Ferry zelf en op kant twee 'Like a hurricane' van Neil Young en 'Jealous guy' van John Lennon, die naar eerst recent bekend is geworden tot groot vermaak van iedere serieuze muziekliefhebber door de Amerikaan se FBI een volksmenner wordt ge noemd. Op zich vind ik het geen enkel probleem weer van Roxy Music te horen. Deze groep kan na de laatste 'echte' lang speelplaat 'Avalon' by mij niet veel kwaad meer doen Maar ik had het toch aardiger gevonden nieuwe nummers uit de koker van Ferry te horen. Op de mini-lp worden de oude nummers live uitgevoerd; opgenomen in Glasgow Ook op de mini-lp horen we sterke so lo's van Phil Manzanera en saxofonist Van Morrison. Genetic Engineering, dat onlangs als single het levenslicht zag. R. G. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Dazzle Ships (Virgin 205 295-320) Makkelijk in het gehoor liggende recht-toe recht-aan nummers zijn te beluisteren op de elpee Pleasure Vic tim van Berlin. Geen hoogdravende composities, maar swingende simpele dansnummers. Drie elementen over heersen deze plaat zonder echte uit schieters. Het synthesizerwerk van John Craw ford en David Diamond: dreunend en monotoon; het gitaar-spel van Dia mond en zijn studie-hulpjes Ruiz-Velas- co en Olsen: een van de weinige onder delen. die in goede zin iets bijdragen aan het geheel en de slechts bij vlagen boeiende stem van zangeres Terri Numm. De teksten daarentegen getui gen van een betere kwaliteit, zij het niet allemaal. Jammer dat de explosieve en creatieve inhoud daarvan niet overeen stemt met de muziek. De drie leden van Fun Boy Three hebben met de onlangs uitgebrach te langspeelplaat Waiting effectief met hun muzikale verleden (als deel van de Engelse groep the Specials) afgere kend. En de nieuwe koers is eigen en uitgeba lanceerd. Mede dankzij de knappe wyze waarop David Byrno een en ander tot een pakkend geluid produceerde. Bo vendien levert de Talking Heads-voor- man zelf nog een bijdrage op gitaar Toch zou iets meer afwisseling in het ritmische vrolijke geluid geen kwaad kunnen. Wanneer enkele nummers be luisterd zijn. valt een gebrek aan verras sing op. Onwillekeurig de volgorde. Een positieve uitzondering hierop vormt het nummer 'Well fancy that", dat er qua samenstelling uitspringt. Het breekt even de stroom - overigens ener Het vokaal kwartet 't Quartiertje geeft zondagmiddag een paasconcert in het Ambachtencentrum Demerarv in Middelburg. (15.00 uur). Het kwartet wordt gevormd door Marjan van Dijke. Car ia van Hove, Han Wesdorp en Rinus van Gorsel De zangers, allen op het conservatorium afgestudeerd voor solozang, leggen zich voornamelijk toe op het 'close-har- mony-singing'. Het concert wordt begonnen met een deel uit de Mat- theüs Passion van Bach. Voorts staan op het program ma close-harmony-kwartetten van Morley, PÜkington, de bekende Barbershop Classics en een fragment uit een van Mozart's opera's. De gitarist Harry Sacksioni treedt vrijdagavond op in het 'Holland-Huis' te Scherpenisse. (20.00 uur). Het concert bevat oud en nieuw repertoire en zal, zoals de titel van zijn laatst verschenen elpee 'Strikt Persoon lijk' al aangeeft, een strikt persoonlijk karakter hebben. Harry Sacksioni. geboren op 23 oktober 1950 in Amster dam. speelde in zijn tienerjaren in popgroepen en maak te als sessiemuzikant veel studiowerk. In 1968 wordt hij opgenomen in het cabaret van Sieto Hoving en tevens benaderd voor de begeleiding van Herman van Veens elpee 'Goed voor een Glimlach'. Deze samenwerking met Herman van Veen mondt uit in een vaste begelei ding op acoustisch gitaar op de plaat en het toneel vanaf het seizoen 1972/1973. Pas in 1977 maakt Harry Sacksio ni zijn eerste solotournee door Nederland. Inmiddels componeert hij muziek voor toneelstukken en eigen composities. In 1980 maakte Sacksioni met een eigen groep een tournee langs de grote theaters van Neder land, België en Duitsland. De laatste tijd legt hij zich echter meer toe op het zogenaamde "kleine circuit": Een solo-optreden met een strikt persoonlijk karakter. Andy Mackay. maar er is verder weinig nieuws onder de zon. Mijn advies, voor al aan de mensen die al het nodige werk van Roxy Music hebben, is: niet kopen. Laten we het maar beschouwen als een vingeroefening voor een volgende lang speler die hopelijk het niveau van 'Ava lon' evenaart. R S Row Music, The High Road' lPolydor 2335 169' OrchcstralManoeuvres in the Dark blijkt een vindingrijke groep. De begin maart uitgekomen elpee Dazzle Ships laat geen twijfel daarover be staan. Met gevoel voor compositie bouwt de groep een fraaie geluidsop name waarin muzikale en niet muzi kaal bedoelde geluiden - zoals die van een duikboot - elkaar op een vloeiende wijze afwisselen. De ongebonden manier van werken van OMD schept een lp. waarin het onver wachte een hoofdrol speelt. Nog steeds, evenals op de vorige drie elpees, maakt het viertal veelvuldig gebruik van toet senborden. Daarnaast is de nadruk wat meer komen te liggen op de vocale in breng Stemmen werden instrumenten, waarby klanken belangrijker zijn dan woorden Hoewel een kritische kijk op bepaalde zaken wel direct door de tek sten overkomt, zoals bij het nummer Orchestral Manoeuvres in the Dark.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11