DENIECE
WILLIAMS
rpop i
r Bedrijfsongeval,
UITN
ZEEWND
Niet alleen
zoete
liefdesliedjes
Bowie in
'De Kuip'
PZC/ kunst/cultuur
Chêre inconnue
Freek de Jonge
Theater
Film
Paasconcert
Harry Sacksioni
I DONDERDAG 31 MAART 1983
11
Deniece Williams zong tot 1975 in Wonderlove, de beste band die Stevie Wonder er ooit op na
gehouden heeft. Je kunt haar klaterende en spatzuivere stem ook horen op diens album
Songs in the Key of Life. Sinds 1975 heeft Deniece Williams zich gestaag opgewerkt tot een van de
grote namen in de soulmuziek. Ze werkte achtereenvolgens met Maurice White van Earth, Wind
and Fire, Tom Bell, recent nog met George Duke en zong onder meer samen met Johnny Mathis.
Het is niet verwonderlijk dat ze haar Nederlands concertdebuut in Carré heeft gemaakt.
Na een goede nachtrust heeft Deniece
alle tijd. In haar favoriete kleuren
paars en paars-rood schrijdt ze door
de hal van een Amsterdams hotel, een
dame met stijl.
An Evening with Deniece Williams
staat er op de affiches in Amsterdam
Betekent dat dat zij min of meer
beland is in het galacircuit?
„Luister, ik ben een zangeres en een
verrekte goeie. Ik heb het helemaal
niet nodig om op het podium rond te
zweven op ballonnen of om uit hemel
vaartuigjes te springen om indruk te
maken. Ik zing, ik entertain, ik breng
goede muziek. Ik hoop zelfs dat het
uitstekende muziek zal zijn en dat is
precies net zoveel als ik gala zou willen
zijn. Ik zal er zo mooi mogelijk uitzien,
maar nog mooier zingen. Ik heb een
betrekkelijk kleine band en zal dus niet
met een dertig mans sterk orkest op
het podium staan, misschien de vol
gende keer..."
Deniece vertelt dat ze graag eens met
Leonard Cohen een plaat zou willen
opnemen en ook met orkest een symfo
nie zou willen vervaardigen. We raken
aan de praat over de zangeressen die ze
waardeert: Randy Crawford, Aretha
Franklin. Gladys Knight. Minnie Rip-
perton, Patti Labelle en Nancy Wilson.
Vocalisten die ze goed leerde kennen
toen ze op 17-jarige leeftijd als verkoop
stertje werkzaam was in Gary in de
Amerikaanse staat Indiana. Doordat
ze in de zaak meezong werd haar stem
ontdekt. Op een lokaal label. Toddling
Town Records kwam haar eerste
plaatje uit. Love is Tears geheten. Het
werd een lokaal hitje en dat was het
dan in 1968. Later zou Stevie Wonder
door dat plaatje haar stem ontdekken
en het alsnog het begin blijken te zijn
van een grote loopbaan.
Opleiding
„Ik volgde een opleiding voor ver
pleegster en verwachtte helemaal
niets van een loopbaan in de muziek.
Dat had ook te maken met het feit dat
ik ben grootgebracht in een erg strikt
godsdienstig milieu. Wij mochten
geen make-up dragen, geen korte rok
ken, geen blote armen laten zien, niet
dansen, niet aan sport meedoen, kort
om een heleboel niet. Ik zong erg veel
in koren tijdens mijn jeugd. Alleen om
Gods naam te verkondigen heb ik al
veel rondgetoerd. Er werd natuurlijk
van mij verwacht dat ik niets anders
zou zingen dan gospelmuziek en dal
accepteerde ik ook. Ik kon onmogelijk
voorzien dat ik later nog eens zou
werken met de grote sterren uit het
vak".
Deniece verhaalt met veel flair van
vroeger en nu, met moeite verbergend
dat ze toch al weer zo'n tien jaar
professioneel werkzaam is. „Mijn
grootouders waren niet zo over mijn
carrière te spreken. Hun afwijzing van
wat ik deed was gebaseerd op de vrees
dat iedereen die in de muziek zit
verslingerd raakt aan de drugs. Dat ik
zou veranderen in iemand die zij niet
zouden kennen en waarvoor ze zich
zouden moeten schamen. Ik denk dat
zij nu zien dat je redelijk gezond kunt
blijven. Ik ben met perfect, maar ik sta
ook niet bloot aan monsterlijke uitwas
sen van een harteloze muziekindus
trie."
Ik wil graag met Deniece praten over
een van de kernthema's uit de soulmu
ziek: liefde. Ze schrijft met veel gevoel
voor nuance een groot aantal teksten
die telkens weer verwijzen naai' andere
aspecten van dit eeuwig bezongen on
derwerp, maar ze schrikt wat terug van
een frontale aanval. Waarom heeft ze
het zoveel over l'amour?
Weer dat lachje. Ze slaat met een
abrupt gebaar haar japon strakker om
het lijf: „Wat kan ik je daar nou over
vertellen? Het is precies wat ik kwijt
wilmeer niet. Dat is mijn manier om te
ventileren wat ik ervaar. Jij schrijft
erover Ik zing erover".
Maar jij ventileert heel aardige ob
servaties over de liefde. In songs als It's
your conscience of Silly schilder je een
aardig portret van het soort minnaar
dat zoveel mogelijk probeert te scoren.
Deniece: „Dat is mets vreemd. Gebeurt
elke dag. Het overkomt zowel mannen
als vrouwen, maar mannen praten er
minder over. Dat past met zozeer bij ze.
Ze kunnen moeilijk toegeven dat zij
hun gevoelens heeft gekrenkt of zich
matig heeft gedragen. Dat zou teveel
een teken van zwakte zijn. Ja, het is
waar dat juist het toegeven van je
verlies bewijst hoe sterk je bent, maar
hoevelen weten dat?"
„Natuurlijk ben ik zelf ook altijd bezig
met het najagen van romances. Ieder
een doet dat van nature. Maar de
meeste mensen willen hun kaarten niet
allemaal op tafel leggen. De mensen
zijn bang om kwetsbaar te zijn. Ik ook?
Nee. Ik durf het wel. elke keer weer".
Bedreigend
Kortgeleden heeft Deniece voor de
keus gestaan om er de brui aan te
geven. „Ik dacht eraan om me terug te
trekken. Het is bedreigend voor je als
je van je zelf vindt dat je weinig
groeit. Nee, het gaat niet aan mijn
prestaties te vergelijken met die van
een ander. Niemand kan Deniece Wil
liams beter brengen dan ikzelf. Niet
dan? Maar ik vond dat ik mezelf
herhaalde. Op het nippertje heb ik
toch besloten om verder te gaan".
George Duke heeft daar een grote rol
bij gespeeld. Hij heeft mijn nieuwe
album samen met Tyrone Downie ge
produceerd- De titel luidt: I'm so
proud Dat is een oud nummer van
Curtis Mayfield, maar ook betekent het
letterlijk dat ik trots ben. Dit wordt een
plaat, waaruit blijkt dat ik nog creatief
kan werken. Duke heeft daarbij schit
terend geholpen. Overigens zul je er
niet alleen maar zoete liefdesliedjes op
aan treffen, hoor", zegt ze met een
grijns.
De Britse -popzanger David Bowie
maakt dit voorjaar een tournee door
Europa, die hij 25 juni in de Rotterdam
se Kuip zal afsluiten. Op 16 april begint
de voorverkoop voor het concert in het
Feyenoord-stadion van deze artiest,
die zich de afgelopen jaren niet heeft
beziggehouden met popmuziek.
Zijn recente werkzaamheden beston
den onder meer uit een optreden als
acteur in het toneelstuk De Olifant-
man' en in Baal van Bertold Brecht.
Ook hield Bowie zich bezig met het
maken van filmmuziek.
De compositie ..Let's Dance", nu in de
hitlijsten, kondigde de terugkeer van
Bowie op het popfront aan.
El
Donderdag 31 maart
In het Vlissingse etablissement De
Schuur treedt het trio The Managers
op in het kader van een kleine tour
nee door de provincie. The Managers
zijn geformeerd rond de vroegere rit
mesectie van Herman Brood's Wild
Romance: Freddy Cavalli ibas) en
Cees Meerman (slagwerk) Gitarist is
Ferdinand Karmelk Alle bandleden
nemen ook de vocalen voor hun reke
ning. De muziek van The Managers is
geént op de Amerikaanse rocktradi-
tie. Aanvang 00.30 uur
Vrijdag 1 april
In De Verkeerde Wereld in Middel
burg is het tweede optreden van The
Managers in het kader van hun tour
nee. Aanvang 21.30 uur.
In jongerencentrum Midgard in
Middelburg treden twee Rotterdam
se groepen aan. De new waveforma
tie Stealer is een trio. aangevuld met
twee blazers (trombone, tenorsax),
waardoor de muziek een ftinky inslag
heeft gekregen. Voorts speelt het trio
The Spot op, een orkest dat dankzij
contacten met Paul Weller van The
Jam vorig jaar de debuutsingle uit
bracht op het Clubland-label. Naast
de twee Rotterdamse bands heeft
Midgard een 'extra special surprise
guest' op het programma staan die
volgens de organisatoren grote be
kendheid geniet. De optredens be
ginnen omstreeks 21.00 uur.
De Nederlandse groep 'Lace' is te
zien in de Image Club in Terneuzen.
Dit kwartet brengt vanaf 21.00 uur
een mengeling van hard-rock en rock
'n' roll.
Zaterdag 2 april
De Frank Boeijen Groep speelt in
jeugdsoos Brogum in Zierikzee. Het
optreden begint omstreeks halftien.
De groep bestaat sinds januari '80. In
mei '81 werd de eerste langspeelplaat
uitgebracht, gevolgd door de single
'Verjaardagsfeest'. Door deze plaat
kreeg de groep uitnodigingen voor
radio- en t v-optredens. 'Zo mooi' was
de tweede hit van de groep.
Zondag 3 april
In disco Royal in Zoutelande zijn
The Managers te horen. Aanvang
15.00 uur.
In de Temeuzense Image Club
staan twee Parijse punkgroepen op
het podium: 'Joint du Cullasse' en
'Porte Mentaux'. Aanvang 15.00 uur.
Ook 's avonds treden de groepen op.
Maandag 4 april
Op tweede paasdag treedt m Royal
te Zoutelande de Bevelandse groep
Silly Thing op.
Het concert begint om 15.00 uur.
Vrijdag 8 april
Silly Thing speelt in café De Blaau-
we Steen in Goes. Aanvang 22 00 uur.
Silly Thing speelt voornamelijk swin
gende blues en blues-rock. De bezet
ting wordttijdens de optredens uitge
breid met een gastspeler op mond
harmonica.
Zaterdag 9 april
In de sporthal Souburg te Oost-
Souburg speelt de Frank Boeijen
Groep. Het voorprogramma wordt
verzorgd door de Vlissingse reggae-
formatie The Gideons. Aanvang
21.00 uur
nieuwe Arbowet is er Een stuk "gereedschap" jf
om veiliger,gezonder en prettiger te werken. Hoe7 Vraag de Arbo-folder C
aan. Stuur een briefkaart aan Arbowet Postbus 51.2500 RR Den Haag. T
De Arbowet. Goed gereedschap om meete werken. -
gieke en prettig klinkende - gelijkende
opnamen.
R. G.
Berlin - 'Pleasure Victim' (Phonogram 6302
236)
Fun Boy Three - "Waiting1 (Chrysalis 205 289-
320)
Die Doraus und die Marinas is een
Duitse groep die meehuppelt in de
stroom muziek die Die N'eue Deutsche
Welle genoemd wordt. Cheerleader is
Andreas Dorau, een jonge Duitser die
debuteerde met de langspeler 'Blumen
und Narzissen'. De nieuwste elpee van
Die Doraus und die Marinas heet 'Die
Doraus und die Marinas geben offen-
herzige Antworten auf brennende Fra-
gen'.
Inderdaad er wordt antwoord gegeven.
En uit die antwoorden blijkt dat de
groep helemaal niet zo 'neu' is omdat
het niest meer is dan een Duitse kopie
van onze eigen 'Gruppo Sportivo' De
plaat laat een ruime variatie aan vrolij
ke muziek horen die muzikaal gezien
weinig diepgang biedt. Dan weer een
hammond-orgeltje en dan weer opge
wekte cowboy-klanken. En als we dan
de met quasi vrolyke bloemetjes afge
zette hoes bekyken terwijl we naar het
nummer 'Feierabend' luisteren, dan
wordt het wat mij betreft tijd dat de
neue Deutsche Welle ingedamd wordt.
'Feierabend' is misschien een diepte
punt waar ook wel sterkere nummers
tegenoverstaan, maar je moet wel goed
opletten om die laatste categorie num
mers er uit te pikken. Wat mij betreft
heeft Andreas Dorau lang genoeg in de
platenstudio mogen spelen en wordt
het tijd dat hij plaats maakt voor se
rieuze muzikanten, die in staat zijn mu
ziek en teksten af te leveren die wat
meer diepgang hebben.
R. S.
Die Doraus und die Marinas, 'Die Doraus
und die Marinas gebenoffenhcraige Antwor
ten auf brennende Fragen'. (CBS 25 273).
Vanavond donderdag, vertoont de Filmliga in het Zuid-
landtheater te Terneuzen de film 'Chére inconnue' van
Moshe Mizrahi naar de roman 'I sent a letter to my love'
van Bernice Rubens. (20.00 uur).
In de hoofdrollen zien we Simone Signoret en Jean Ro-
chefort als broer en zuster. De broer is verlamd en aan
een rolstoel gebonden, zijn zuster heeft haar eigen geluk
opgeofferd om voor hem te zorgen. De twee slijten hun
eentonige en eenzame leven met tochtjes langs de kust
en met het dagelijkse gekibbel die bij hun liefdehaatver-
houding schijnt te horen. Het enige contact met de bui
tenwereld verloopt via een weinig diepzinnige vriendin
(Delphine Seyrig). In een uiting van hopeloze eenzaam
heid plaatst de zuster een anonieme kennismakingad
vertentie. Ze krijgt slechts één antwoordvan haar broer
Desondanks besluit ze de correspondentie voort te zet
ten en de wanhopige, erotische brieven van haar broer
zijn welkom in de leegte van haar bestaan. De broer
echter begint na verloop van tijd aan te dringen op een
ontmoeting en in paniek besluit zijn zuster de plaatselij
ke actrice te charteren. De ontmoeting wordt helaas een
mislukking en de broer gaat zijn attenties richten op hun
vriendin Seyrig. Helaas ontdekt hij op zijn trouwdag dat
de geheimzinnige briefschrijfster niemand anders was
dan zijn zuster
Freek de Jonge geeft deze week twee inspeelvoorstel-
lingen van zijn nieuwe sbow 'De Mythe'. De eerste voor
stelling is morgen, vrijdag, in de Prins van Oranje te
Goes, de tweede is zaterdag in de Schouwburg te Mid
delburg. (20.00 uur, beide uitverkocht).
'De Mythe' is de vijfde solovoorstelling sinds begin 1980.
Evenals zijn vorige voorstellingen is 'De Mythe' opnieuw
een 'korte baan produktie': vanaf 26 april is Freek de
Jonge met 'De Mythe' nog slechts te zien in Theater
Carré in Amsterdam. In september komt verder nog zijn
film 'De Illusionist' in roulatie.
Het Reizend Wolkstheater uit Antwerpen geeft van
avond, donderdag m Den Dullaert te Hulst de laatste
voorstelling in Zeeland van 'De ingebeelde zieke', een
komedie van Molière onder regie van Zdenek Kraus
<20.00 uur).
Het kindertheater Tingeling speelt zaterdagmiddag
in de Vismijn te Vlissingen 'Pee en ui'. (14.30 uur).
De-film 'Belle de jour' van Luis Bunuel draait woens
dagavond in het Alhambratheater te Vlissingen (20 00
uur). In de hoofdrollen zien we Catherine Deneuve, Mi
chel Piccoli en Jean Sorel.
Woensdagmiddag wordt in het Zuidlandtheater te
Terneuzen voor kinderen van 8 tot 12 jaar de film 'Storm-
boy' vertoond. Regisseur is Henri Sqfran. 15.00 uuri.
Harry Sacksioni
Het begrip Celtic Soul komt twee
belangrijke vertegenwoordigers
in muziekland. Aan de ene kant Kevin
Rowland en zijn Dcxys Midnight Run
ners, met vooral swingende krocgmu-
ziek, aan de andere kant de ingetogen
Van Morrison. Deze laatste ziel al jaren
lang kans om muziek te maken die on
middellijk de sfeer van mistige heu
vels en duistere meertjes oproept. Mu
ziek, waarbij Merrison gebruik maakt
van soms weer instrumenten uit de
traditionele volksmuziek dan weer
van de allermodernste instrumenten.
Maar steeds wordt hetzelfde doel nage
streefd: melancholieke klanken die mij
merend doen denken aan hoe het vroe-
jer was in de groene Ierse weilanden.
Merrison slaagt er daarbij in een geluid
voort te brengen dat helemaal af is.
Niets wordt aan het toeval overgelaten
en het is dan ook niet verwonderlijk dat
hijzelf, als de grote perfectionist zijn
platen, produceert Ook op zijn voor
laatste elpee "Beautiful vision' waren
net weer de subtiele geluidjes van de
blazers op het goede moment te horen.
Zijn nieuwste langspeler is misschien
wat minder subtiel in de meeste num
mers, maar er wordt op geen enkele ma
nier een concessie gedaan aan het alou
de Ierland. De plaat, 'Imarticulate
speech of the heart' genaamd staat er
bol van. Niet alleen wat muziek betreft,
maar ook in niet mindere mate als het
gaat om de teksten. Doordachte stuk
jes poézie, die direct ontsproten zijn
aan het hart van een twintigste-eeuwse
Ierse troubadour Daarom is het treurig
dat dergelijke teksten niet op een bin
nenhoes terug te vinden zijn.
De plaat is geen opwekkende of vrolijke
produktie, en zeker niet aan te raden
voor mensen die een mentaal opkikker-
tje nodig hebben Het is meer een over
peinzing die erg knap op gevoelige mu
ziek is gezet.
R S
Van Morrison, Inarticulate speech of the
heart. Mercury 811 140-1
Ik geloof dat Bryan Ferry geld nodig
heeft. Een andere reden kan ik niet
bedenken voor het uitkomen van een
mini-Ip met vier nummers van Roxy
Music daarop. Oude nummers nog wel,
achtereenvolgens 'Can't let go' en 'My
only love' van Ferry zelf en op kant
twee 'Like a hurricane' van Neil Young
en 'Jealous guy' van John Lennon, die
naar eerst recent bekend is geworden
tot groot vermaak van iedere serieuze
muziekliefhebber door de Amerikaan
se FBI een volksmenner wordt ge
noemd.
Op zich vind ik het geen enkel probleem
weer van Roxy Music te horen. Deze
groep kan na de laatste 'echte' lang
speelplaat 'Avalon' by mij niet veel
kwaad meer doen Maar ik had het toch
aardiger gevonden nieuwe nummers
uit de koker van Ferry te horen. Op de
mini-lp worden de oude nummers live
uitgevoerd; opgenomen in Glasgow
Ook op de mini-lp horen we sterke so
lo's van Phil Manzanera en saxofonist
Van Morrison.
Genetic Engineering, dat onlangs als
single het levenslicht zag.
R. G.
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Dazzle
Ships (Virgin 205 295-320)
Makkelijk in het gehoor liggende
recht-toe recht-aan nummers zijn
te beluisteren op de elpee Pleasure Vic
tim van Berlin. Geen hoogdravende
composities, maar swingende simpele
dansnummers. Drie elementen over
heersen deze plaat zonder echte uit
schieters.
Het synthesizerwerk van John Craw
ford en David Diamond: dreunend en
monotoon; het gitaar-spel van Dia
mond en zijn studie-hulpjes Ruiz-Velas-
co en Olsen: een van de weinige onder
delen. die in goede zin iets bijdragen
aan het geheel en de slechts bij vlagen
boeiende stem van zangeres Terri
Numm. De teksten daarentegen getui
gen van een betere kwaliteit, zij het niet
allemaal. Jammer dat de explosieve en
creatieve inhoud daarvan niet overeen
stemt met de muziek.
De drie leden van Fun Boy Three
hebben met de onlangs uitgebrach
te langspeelplaat Waiting effectief met
hun muzikale verleden (als deel van de
Engelse groep the Specials) afgere
kend.
En de nieuwe koers is eigen en uitgeba
lanceerd. Mede dankzij de knappe wyze
waarop David Byrno een en ander tot
een pakkend geluid produceerde. Bo
vendien levert de Talking Heads-voor-
man zelf nog een bijdrage op gitaar
Toch zou iets meer afwisseling in het
ritmische vrolijke geluid geen kwaad
kunnen. Wanneer enkele nummers be
luisterd zijn. valt een gebrek aan verras
sing op. Onwillekeurig de volgorde. Een
positieve uitzondering hierop vormt
het nummer 'Well fancy that", dat er
qua samenstelling uitspringt. Het
breekt even de stroom - overigens ener
Het vokaal kwartet 't Quartiertje geeft zondagmiddag
een paasconcert in het Ambachtencentrum Demerarv
in Middelburg. (15.00 uur).
Het kwartet wordt gevormd door Marjan van Dijke. Car
ia van Hove, Han Wesdorp en Rinus van Gorsel De
zangers, allen op het conservatorium afgestudeerd voor
solozang, leggen zich voornamelijk toe op het 'close-har-
mony-singing'.
Het concert wordt begonnen met een deel uit de Mat-
theüs Passion van Bach. Voorts staan op het program
ma close-harmony-kwartetten van Morley, PÜkington,
de bekende Barbershop Classics en een fragment uit een
van Mozart's opera's.
De gitarist Harry Sacksioni treedt vrijdagavond op in
het 'Holland-Huis' te Scherpenisse. (20.00 uur).
Het concert bevat oud en nieuw repertoire en zal, zoals
de titel van zijn laatst verschenen elpee 'Strikt Persoon
lijk' al aangeeft, een strikt persoonlijk karakter hebben.
Harry Sacksioni. geboren op 23 oktober 1950 in Amster
dam. speelde in zijn tienerjaren in popgroepen en maak
te als sessiemuzikant veel studiowerk. In 1968 wordt hij
opgenomen in het cabaret van Sieto Hoving en tevens
benaderd voor de begeleiding van Herman van Veens
elpee 'Goed voor een Glimlach'. Deze samenwerking
met Herman van Veen mondt uit in een vaste begelei
ding op acoustisch gitaar op de plaat en het toneel vanaf
het seizoen 1972/1973. Pas in 1977 maakt Harry Sacksio
ni zijn eerste solotournee door Nederland. Inmiddels
componeert hij muziek voor toneelstukken en eigen
composities. In 1980 maakte Sacksioni met een eigen
groep een tournee langs de grote theaters van Neder
land, België en Duitsland. De laatste tijd legt hij zich
echter meer toe op het zogenaamde "kleine circuit": Een
solo-optreden met een strikt persoonlijk karakter.
Andy Mackay. maar er is verder weinig
nieuws onder de zon. Mijn advies, voor
al aan de mensen die al het nodige werk
van Roxy Music hebben, is: niet kopen.
Laten we het maar beschouwen als een
vingeroefening voor een volgende lang
speler die hopelijk het niveau van 'Ava
lon' evenaart.
R S
Row Music, The High Road' lPolydor 2335
169'
OrchcstralManoeuvres in the Dark
blijkt een vindingrijke groep. De
begin maart uitgekomen elpee Dazzle
Ships laat geen twijfel daarover be
staan. Met gevoel voor compositie
bouwt de groep een fraaie geluidsop
name waarin muzikale en niet muzi
kaal bedoelde geluiden - zoals die van
een duikboot - elkaar op een vloeiende
wijze afwisselen.
De ongebonden manier van werken van
OMD schept een lp. waarin het onver
wachte een hoofdrol speelt. Nog steeds,
evenals op de vorige drie elpees, maakt
het viertal veelvuldig gebruik van toet
senborden. Daarnaast is de nadruk wat
meer komen te liggen op de vocale in
breng Stemmen werden instrumenten,
waarby klanken belangrijker zijn dan
woorden Hoewel een kritische kijk op
bepaalde zaken wel direct door de tek
sten overkomt, zoals bij het nummer
Orchestral Manoeuvres in the Dark.