ZEELAND" Ambulance Middelburg wordt via Goes ingezet Ontmanteling van 'Cruson9 vergt provinciale aanpak Nog kansen schippersintemaat Eerste paal uitbreiding Hercules in Middelburg o Berging binnenschip almanak HULPORGANISATIE GRIJPTIN WERK VOOR 75 MENSEN Spoor in moordzaak Rijen leidt opnieuw naar Axel GEMEENTE OOSTBURG IN PROBLEMEN PvdA wil duidelijkheid Oesterdam PAGINA 9 WOENSDAG 30 MAART 1983 RAPELLE De staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen heeft de sluiting; van het Wemeldingse inter naat voor schipperskinderen De Schutsluis voorshands opgeschort. Dat betekent dat het internaat niet per 1 augustus zijn deuren hoeft te sluiten. De staatssecretaris heeft deze beslissing genomen om het bestuur van De Schutsluis, de gemeente Ka- pelle en de provincie Zeeland in de gelegenheid te stellen argumenten aan te voeren die eventueel zouden kun nen leiden tot een definitief besluit het internaat open te houden. Een en ander zei wethouder dr. A. Sepers (WD, onderwijs) dinsdagavond tijdens de vergadering van de gemeen teraad van Kapelle Hij vertelde dat het dagelijks bestuur van de gemeente en het bestuur van het internaat met een nadat de voorgenomen sluiting bekend werd de koppen bij elkaar hebben gestoken. In dit overleg is ook de provincie betrokken omdat de pro vincie in de toekomst planningsbe voegdheden krijgt voor het buitenge woon onderwijs. De gemeente heeft verder de staatssecretaris een telegram gestuurd waarin uitdrukking is gege ven aan de teleurstelling over de slui- tingsplannen, is gewezen op de gevol gen voor Wemeldinge en waarin ge vraagd is om tijd voor het naar voren brengen van tegenargumenten. De wethouder zei met klem dat alleen een bundeling van krachten kan leiden tot instandhouding van het internaat. Een klein deel van het gezonken binnenvaartschip 'Walcheren' komt boven water tijdens de bergingswerkzaamheden. GOES/VLISSINGEN - De hulporganisatie ambulancevervoer Midden-en Noord-Zeeland gaat de in Middelburg gestationeerde ambulance (eigendom van de stichting ambulancevervoer Walche ren) vanaf 1 april *83 rechtstreeks inzetten. Het betekent dat de auto niet meer alleen voor Middelburgse ritten gebruikt zal worden. Het inzetten van de ambulance zal worden geregeld vanuit de in Goes gevestigde centrale post ambulancevervoer (CPA), die onder het bestuur van de hulporganisatie valt. Volgens J. R. de Boer, leider van de CPA, is tot de maatregel besloten, zonder goedkeuring af te wachten van de stichting ambulancevervoer Walcheren. spraken, dan graag. Er moet dan voor patiënt, op de meest doelmatige wijze de Middelburgse auto wel gezorgd en met de minste kosten. Hij betwijfelt worden voor dezelfde inzet als voor de of dan de auto wel bij de Middelburgse andere auto's van onze dienst". brandweer het beste op zijn plaats is. Hoefkens onderstreept dat voorop be hoort te staan: de kortste rit naar de De Boer stelt dat tot een dergelijke stap kon worden overgegaan, op grond van de wet ambulancevervoer „Daarin staat heel nadrukkelijk dat de CPA uit maakt of er ambulancevervoer plaats vindt en met welke auto dat gebeurt" De leider van de CPA wijst erop dat het bestuur van de hulporganieatie al eer der maatregelen wilde nemen om de Middelburgse ambulance méér te ge bruiken, maar dat uitstel gegeven is, teneinde Walcheren gelegenheid te ge ven in eigen huis orde op zaken te stel len. Of dat is gebeurd, kan De Boer niet zeggen. „Men is er blijkbaar nog steeds over aan het beraadslagen. Ik maak geen deel uit van het bestuur van de stichting ambulancevervoer en ik weet dus niet wat daar besproken wordt", al dus De Boer. Voor de Middelburgse auto, onderge bracht bij de brandweer, geldt tot dus verre de regeling dat die alleen mag worden ingezet voor ongevallen op de openbare weg in de stad Middelburg. Het overige vervoer wordt verzorgd door ambulances, die zijn gestatio neerd bij de brandweer in Vlissingen. Vanaf 1 april zet de CPA de auto in voor al dat vervoer waarvoor deze ambulan ce de eerst aangewezene is, niet alleen in Middelburg, maar ook daarbuiten. Wanneer de auto op pad is, zullen am bulances uit Vlissingen worden ingezet. Ook het vooraf aangevraagde vervoer over langere afstand zal voorlopig van uit Vlissingen worden verzorgd. „Gezien de verkeerssituatie in Noord- Walcheren, de cijfers van onzejaarover- zichten en de gemaakte ritten, dan is de meest ideale standplaats ter hoogte van de noordelijke uitvalsweg bij Sint Laurens". De voorzitter van de stich ting ambulancediens vertelt dat het al gemeen bestuur zich morgen, donder dag, in beslotenheid over de problema tiek buigt. „We moeten vanaf 1 april als vervoerders ervoor zorgen dat het goed loopt. We moeten in elk geval 1 wagen op het grondgebied van Middelburg en 1 op dat van Vlissingen 24 uur paraat hebben". delburg-centrum staat. Hij vestigt er nog eens de aandacht op dat met name het gemeentebestuur van Middelburg om een ruimere inzet gevraagd heeft. Het betekent in zijn ogen wel een ver mindering van het voorzieningenpak ket in de binnenstad. Hoefkens: „Ik weet dan ook niet wat er voor Middel burg belangrijker is: goed ambulance vervoer, of andere belangen waar ik me maar niet over uitlaat". De voorzitter van de stichtmg legt er de nadruk op dat spreiding van het vervoer in elk ge val niet mag leiden tot meer formatie plaatsen en daardoor hogere kosten. Overigens is uit eerdere verklaringen van wethouder M. Vinke van gezond heidszorg Middelburg gebleken, dat diens versie nauw aansluit bij die van de leiding van de CPA TÊRNEUZEN - Het bergingsbedrijf Van den Akker uit Vlissingen is dinsdag begonnen met de berging van het Rotterdamse binnenvaart schip 'Walcheren', dat vorige week dinsdag zonk in de Westerschelde bij De Griete ter hoogte van Temeu- zen. De bok Kolossus <200 ton) heeft het schip in de stroppen hangen. Vandaag zal worden gekeken of de Walcheren lek is. Zoniet, dan wordt het binnenschip leeggepompt en naar Vlissingen versleept. Bij de berging zijn verder betrokken de sleper De Banjaard van Van de Marei uit Ouwerkerk, de Van Woel- deren en het bergingsvaartuig Bruin vis van Van den Akker. De bergers begonnen dinsdagmiddag tijdens dood tij omstreeks half vijf met het lichten. Het schip werd vervolgens gedraaid om te voorkomen dat de glooiing van de dijk beschadigd zou worden. Het bergingsbedrijf hoopt het karwei vandaag (woensdag) te kunnen afronden. Toen het binnenvaartschip vorige week kapseisde, aan de grond liep en vervolgens zonk kon het echtpaar Kees en Rika van Laar ternauwer nood worden gered. Zij werden met een Zodiac van de sleper Jerome Let- zer van het snel zinkende schip ge haald. De oorzaak van het kapseizen is nog niet precies bekend. De schip per is vermoedelijk verrast door grondzeeên die hem naar stuurboord deden uitlopen, zodat het schip vast liep Binnen enkele minuten werd de Walcheren toen op één kant gesla gen. Kotsziek Zaak buiten de emoties Hoefkens maakt duidelijk dat intussen in de hele discussie over de inzet van ambulances op Walcheren, allerlei on zuivere elementen (tot en met de ge boorteplaatsen van bestuursleden toe) zijn geslopen. Hij is dat beu:,,Ik word kotsziek van de klopjacht over de rug van de patiënt. Men moet de zaak bui ten de emoties houden. Wij willen niet dwars liggen en wij willen de auto niet uit Middelburg wegpesten". Hoefkens toont zich voorstander van een zo goed mogelijke spreiding van het ambulancevervoer op Walcheren en dan is het volgens hem geen wet van Meden en Perzen dat er een auto in Mid- MIDDELBURG - De algemeen direc teur van Hercules Nederland BV, de heer J. W. Wagemaker, heeft dinsdag middag de eerste paal geslagen voor een nieuwe fabriek en een nieuw labo ratorium van de Hercules-vestiging in Niet tegen Voorzitter A. Hoefkens van de stich ting ambulancevervoer Walcheren is op zich niet tegen een ruimere inzet van de Middelburgse auto. Hij beklem toont dat de 'oude' regeling was ge grond op een toezegging aan het hoofd stedelijke gemeentebestuur, om altijd één wagen voor het Middelburgse stadsvervoer beschikbaar te hebben. „Dat is een verplichting waar wij niet zonder meer de hand mee lichten. Maar als Middelburg afziet van de oude af- ZEEUWSE Kennismaking Wat wij altijd zo vreemd vinden, zijn die contactadvertenties waar in kennismaking wordt bepleit met een 'nette heer in bezit van auto'. Alsof een heer zonder automobiel minder keurig zou zijn. Waarom vraagt men niet gewoon klaar en helder naar een particulier chauf feur. Zoals die boerenzoon destijds ook eerlijk voor zijn bedoelingen uit kwam toen hij nader contact zocht met 'een boerendochter in bezit van een tractor' 'Brieven met foto van tractor onder erewoord retour', liet de man nader weten Veel uitzicht op enige correspon dentie voorzien wij niet voor die man. die in de advertentiekolom men van dit blad onder het hoofdje 'kennismaking' zijn voorkeur uit sprak voor 'een vrouwelijke kame raad-bondgenoot om gezamenlijk en vanzelf met anderen het beestje bij de naam te gaan noemen'. Vervolgens grendelde de adver teerder alle mogelijke vormen voor nader communiceren af met de me dedeling: 'geen brieven,geen foto's, geen postzegels en dus ook geen te- lefoonnummers'. Vermoedelijk ook: geen kame- I raad-bondgenoot RIJEN - De rijkspolitie heeft dinsdag avond een tweede en een derde ver dachte aangehouden voor de roofover val op 11 januari dit jaar in het Noord brabantse Rijen, waarbij de 24-jarige Peter van Dongen in het huis van zijn vader werd doodgeschoten. Zijn moe der werd zwaar gewond. De twee arrestanten zijn de 40-jarige C. V. uit Axel en de 23-jarige Peter de V. uit Rijen. Laatstgenoemde is een broer van de 25-jarige Patrick de V. uit Axel. die al op 20 februari in hechtenis werd geno men. mgens de politie heeft deze ver dachte nog geen volledige bekentenis afgelegd. De moeder van beide broers werkte vroeger bij de familie Van Don gen. De politie sluit de mogelijkheid niet uit dat er nog een vierde persoon zal wor den aangehouden. De arrestaties dins dag zijn, aldus de rijkspolitie, het resul taat van moeizaam werk. De vraag die de politie nu hoopt te kunnen beant woorden is wie van de arrestanten de bewuste avond het vuurwapen heeft ge bruikt. De heer P. Bakker, vestigingsdirecteur van Hercules Middelburg (l) en algemeen directeur J W Wagemaker van Hercules Nederland heffen het glas te' gelegen heid van het slaan van de eerste paal voor de fabneksuitbreiding in Middelburg. BRESKEN5. - De gemeente Oostburg heeft grote problemen met de ontman teling van het gesloten metaalverede- lingsbedrijf 'Cruson bv' in Breskens. Wethouder A. de Feijter heeft maan dag dan ook de hulp ingeroepen van de provincie. Gedeputeerde J. P. Boersma van milieu heeft toegezegd dat er een ambtelijke voorbereidingscommissie zal komen, die de 'aanpak' van Cruson moet gaan coördineren. In de commissie zullen alle instanties worden opgenomen die iets te maken hebben met de problematiek, zoals de Provinciale Planologische Dienst (PPD), provinciale ambtenaren van mi- iieu en ruimtelijke ordening, en de ge meente Oostburg 'Cruson bv' levert Oostburg verscheide ne moeilijkheden op Juridisch gezien is het nog niet duidelijk wie verantwoor delijk gesteld kan worden voor de ver vuiling van het bedrijfsterrein. Oost burg heeft volgens wethouder De Feij ter ruim 80.000 gulden gestoken in de oivuci v au zoutzuurbaden en andere verontreinigde materialen. „We weten niet waar we dat geld kunnen terugha len". zegt de wethouder. De eigenaars van het inmiddels gesloten bedrijf. I P. en P. J. Cruson, zijn tot nu toe onvind baar gebleken voor gemeentelijke aan schrijvingen. Ook de kwestie van de ei gendomsrechten van het terrein ligt volgens de wethouder erg gecompli ceerd. en moet nog worden uitgezocht. De verontreinigde materialen zullen volgens de wethouder afgevoerd wor den naar Oost-Duitsland. „Dat is vol strekt legaal", benadrukt hij. „Binnen kort zullen we weten welke wegen de gemeente moet bewandelen" Ook vragen over de aansprakelijkheid voor de gifstortingen dienen volgens de Oostburgse wethouder in de ambtelijke voorbereidingscommissie aan de orde gesteld te worden. „We moeten onze ge zamenlijke verantwoordelykheden met uit de weg gaan", stelt de wethouder over de samenwerking met de provin cie. „We moeten eens op een rijtje zetten wat we nu eigenlijk willen met het be drijfsterrein", zei gedeputeerde Boers ma dinsdag „Daarom hebben wij het voortouw genomen om de verschillen de verantwoordelijke instanties bijeen te roepen. Er lopen verscheidene rege lingen door elkaar. Daarom is die coör dinatie erg belangrijk". De Oostburgse wethouder benadrukte het belang van een gemeentelijke en provinciale sa menwerking in deze zaak. „We moeten proberen één lijn uit te stippelen", zegt hij. De commissie dient binnen één maand met een ambtelijk advies te komen De Feijter hoopt dat daarna een soort 'blauwdruk opgesteld kan worden voor de ontmanteling van 'Cruson bv'. en de verdeling van de kosten. Woningbouw „In 1984 moet de zaak helemaal klaar zijn", zegt de wethouder. Het bedrijfs terrein mag volgens hem niet meer in aanmerking komen voor de vestiging van een nieuwe onderneming. „We wil len de ruimte zo snel mogelijk bestem men voor woningbouw". Die bestemmingsplanwijziging vereist weer diepgaand overleg met de PPD In hoeverre de giftige grond afgegraven zal dienen te worden is nog niet te zeg gen. Een tweede 'nader onderzoek' naar de bodemverontreiniging is deze week van start gegaan. De Feijter sluit niet uit dat dit onder zoek doorkruist zal worden door een versnelde sanering van gebouwen en grond, om daarmee zo spoedig mogelijk de bestemming 'woningbouw op het terrein te kunnen leggen Overigens denkt hij dat het met die vervuiling wel eens kan meevallen Het lijkt erop dat de verontreiniging lang niet zo erg is als wel eens is gedacht", zegt hij. „De wa terhuishouding onder het terrein heeft blijkbaar rechtstreekse lijnen met de Westerschelde, zodat veel gif al is weg gevloeid". Middelburg. In de nieuwe fabriek kun nen minimaal vijftig mensen een baan krijgen; het nieuwe laboratorium biedt werk aan nog eens 25 mensen. Met de bouw is in totaal een bedrag van 'ettelijke tientallen miljoenen gul dens' gemoeid, zoals het hoofd voor lichting van Hercules Nederland, de heer C. P. de Vrueh, het uitdrukte. Exacte bedragen wilde hij niet noe men. De gebouwen verrijzen naast de huidi ge vestiging op het bestaande terrein aan de Herculesweg m Middelburg. Daar worden momenteel koolwater stofharsen gemaakt. Een ander deel van dat fabriekscomplex staat sinds eind '80 in de mottenballen. Dat is de ontmantelde DMT-fabriek. waar in no vember van dat jaar 92 mensen werden ontslagen. In de nieuwe fabriek, een 'hydrogene- ringsinstallatie', zullen in de toekomst chemische stoffen worden verzadigd. Hercules Nederland BV is een belang rijke leverancier van kunstharsen, die in de kleefmiddelenindustrie worden gebruikt. Het concern fabriceert kunst harsen op basis van natuur- of kunst hars en aardolie. De afzetmarkt bestaat vooral uit de verf-, papier-, rubber-, ver- pakkingsen voedingsindustrie. Het laboratorium wordt nog dit najaar geopend De fabriek wordt omstreeks oktober '84 in gebruik genomen. Tijdens een bijeenkomst in hotel-res taurant De Doelen in Middelburg, vol gend op het heien van de eerste paal, sprak de heer Wagemaker de aanwezi gen toe Dit deed hij nadat hij uit han den van de heer J W. den Engelsman een ets van Middelburg had ontvangen. Deze ets werd hem aangeboden door de projektgroep van Hercules die belast is met het uitvoeren van de bouw. Samenwerking De heer Wagemaker gaf in zijn toe spraak in het kort een overzicht van de samenwerking tussen de Middelburg se overheid en het bedrijfsleven, in dit geval Hercules. Hij blikte terug op de oprichting van het eerste bedrijf van Hercules in Middelburg. Nadat hij een uiteenzetting had gegeven over de ver slechterde situatie van het bedrijfsle ven na de olie-crisis van begin jaren zeventig, sprak hij de verwachting uit dat het tij langzaam keert. Als de nieuwe fabriek eenmaal klaar is zal er na 1987 vier miljoen gulden meer aan grondstoffen moeten worden geïm porteerd, daar staat tegenover dat Ne derland dan vijftig miljoen gulden meer exporteert, hetgeen gunstig is voor de betalingsbalans Burgemeester drs P.A.Wolters van Mid delburg stelde vervolgens dat sommige ondernemers de verkeerde kant op- gaan. Hij noemde als oorzaken ver- j keerd management, het verkeerd in- J schatten van situaties en het grote risi- i co dat de ondememinge n nemen. An derzijds zei hij blij te zijn dat er een in- dustrie in Middelburg is bijgekomen, diedemensen weer hoop geeft op werk Van onze Haagse redacteur DEN HAAG De PvdA- Tweede-Kamerleden Zijlstra en Castricum willeen van mi nister Smit-Kroes weten wat zij met de Oesterdam in de Oosterschelde van plan is. Di recte aanleiding voor hun vra gen is het gesprek dat de minis ter voerde met een Westbra bantse delegatie, een gesprek waarin zij haar 'neen' tegen de liftsluis in die Oesterdam handhaafde. De minister zorgde in dat ge sprek voor verwarring door na drukkelijk te vragen naar de opinie van haar gesprekspart ners over het niet-doorgaan van de aanleg van de dam Later echter verklaarde me vrouw Smit weer dat van uit stel géén afstel zou komen, en dat het haar ook niet zo elegant leek om op afstel aan te koersen net nadat zij de Raad voor de Waterstaat had gevraagd haar over uitstel van de Oesterdam en de andere compartimente- ringsdam, de Philipsdam, te ad viseren. Zijlstra en Castricum wijzen er in hun vragen op dat afzien van de Oesterdam betekent dat één van de hoofddoelstellingen, de optimale bescherming van het milieu, ernstig in gevaar komt. Zij vrezen bovendien kapitaal vernietiging. immers, de Kram mersluizen zouden overbodig worden. Zijlstra en Castricum vinden het onjuist om de gedachte aan afstel te opperen nu de Raad voor de Waterstaat binnenkort het advies over uitstel uit zal brengen. De beide PvdA- kamerleden vrezen dal „ver gaande bezuinigingen als die thans aan de orde. zijn, zijn terug te voeren op afspraken die met de minister van finan ciën zijn gemaakt".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11