ZEELAND"
Ambulance Middelburg
wordt via Goes ingezet
Ontmanteling van 'Cruson9
vergt provinciale aanpak
Nog kansen schippersintemaat
Eerste paal uitbreiding
Hercules in Middelburg
o Berging binnenschip
almanak
HULPORGANISATIE GRIJPTIN
WERK VOOR 75 MENSEN
Spoor in moordzaak Rijen
leidt opnieuw naar Axel
GEMEENTE OOSTBURG IN PROBLEMEN
PvdA wil
duidelijkheid
Oesterdam
PAGINA 9
WOENSDAG 30 MAART 1983
RAPELLE De staatssecretaris van
onderwijs en wetenschappen heeft de
sluiting; van het Wemeldingse inter
naat voor schipperskinderen De
Schutsluis voorshands opgeschort.
Dat betekent dat het internaat niet
per 1 augustus zijn deuren hoeft te
sluiten. De staatssecretaris heeft deze
beslissing genomen om het bestuur
van De Schutsluis, de gemeente Ka-
pelle en de provincie Zeeland in de
gelegenheid te stellen argumenten aan
te voeren die eventueel zouden kun
nen leiden tot een definitief besluit
het internaat open te houden.
Een en ander zei wethouder dr. A.
Sepers (WD, onderwijs) dinsdagavond
tijdens de vergadering van de gemeen
teraad van Kapelle Hij vertelde dat
het dagelijks bestuur van de gemeente
en het bestuur van het internaat met
een nadat de voorgenomen sluiting
bekend werd de koppen bij elkaar
hebben gestoken. In dit overleg is ook
de provincie betrokken omdat de pro
vincie in de toekomst planningsbe
voegdheden krijgt voor het buitenge
woon onderwijs. De gemeente heeft
verder de staatssecretaris een telegram
gestuurd waarin uitdrukking is gege
ven aan de teleurstelling over de slui-
tingsplannen, is gewezen op de gevol
gen voor Wemeldinge en waarin ge
vraagd is om tijd voor het naar voren
brengen van tegenargumenten. De
wethouder zei met klem dat alleen een
bundeling van krachten kan leiden tot
instandhouding van het internaat.
Een klein deel van het gezonken binnenvaartschip 'Walcheren' komt boven water tijdens de bergingswerkzaamheden.
GOES/VLISSINGEN - De hulporganisatie ambulancevervoer Midden-en Noord-Zeeland gaat de
in Middelburg gestationeerde ambulance (eigendom van de stichting ambulancevervoer Walche
ren) vanaf 1 april *83 rechtstreeks inzetten. Het betekent dat de auto niet meer alleen voor
Middelburgse ritten gebruikt zal worden. Het inzetten van de ambulance zal worden geregeld
vanuit de in Goes gevestigde centrale post ambulancevervoer (CPA), die onder het bestuur van de
hulporganisatie valt. Volgens J. R. de Boer, leider van de CPA, is tot de maatregel besloten, zonder
goedkeuring af te wachten van de stichting ambulancevervoer Walcheren.
spraken, dan graag. Er moet dan voor patiënt, op de meest doelmatige wijze
de Middelburgse auto wel gezorgd en met de minste kosten. Hij betwijfelt
worden voor dezelfde inzet als voor de of dan de auto wel bij de Middelburgse
andere auto's van onze dienst". brandweer het beste op zijn plaats is.
Hoefkens onderstreept dat voorop be
hoort te staan: de kortste rit naar de
De Boer stelt dat tot een dergelijke stap
kon worden overgegaan, op grond van
de wet ambulancevervoer „Daarin
staat heel nadrukkelijk dat de CPA uit
maakt of er ambulancevervoer plaats
vindt en met welke auto dat gebeurt"
De leider van de CPA wijst erop dat het
bestuur van de hulporganieatie al eer
der maatregelen wilde nemen om de
Middelburgse ambulance méér te ge
bruiken, maar dat uitstel gegeven is,
teneinde Walcheren gelegenheid te ge
ven in eigen huis orde op zaken te stel
len. Of dat is gebeurd, kan De Boer niet
zeggen. „Men is er blijkbaar nog steeds
over aan het beraadslagen. Ik maak
geen deel uit van het bestuur van de
stichting ambulancevervoer en ik weet
dus niet wat daar besproken wordt", al
dus De Boer.
Voor de Middelburgse auto, onderge
bracht bij de brandweer, geldt tot dus
verre de regeling dat die alleen mag
worden ingezet voor ongevallen op de
openbare weg in de stad Middelburg.
Het overige vervoer wordt verzorgd
door ambulances, die zijn gestatio
neerd bij de brandweer in Vlissingen.
Vanaf 1 april zet de CPA de auto in voor
al dat vervoer waarvoor deze ambulan
ce de eerst aangewezene is, niet alleen
in Middelburg, maar ook daarbuiten.
Wanneer de auto op pad is, zullen am
bulances uit Vlissingen worden ingezet.
Ook het vooraf aangevraagde vervoer
over langere afstand zal voorlopig van
uit Vlissingen worden verzorgd.
„Gezien de verkeerssituatie in Noord-
Walcheren, de cijfers van onzejaarover-
zichten en de gemaakte ritten, dan is de
meest ideale standplaats ter hoogte
van de noordelijke uitvalsweg bij Sint
Laurens". De voorzitter van de stich
ting ambulancediens vertelt dat het al
gemeen bestuur zich morgen, donder
dag, in beslotenheid over de problema
tiek buigt. „We moeten vanaf 1 april als
vervoerders ervoor zorgen dat het goed
loopt. We moeten in elk geval 1 wagen
op het grondgebied van Middelburg en
1 op dat van Vlissingen 24 uur paraat
hebben".
delburg-centrum staat. Hij vestigt er
nog eens de aandacht op dat met name
het gemeentebestuur van Middelburg
om een ruimere inzet gevraagd heeft.
Het betekent in zijn ogen wel een ver
mindering van het voorzieningenpak
ket in de binnenstad. Hoefkens: „Ik
weet dan ook niet wat er voor Middel
burg belangrijker is: goed ambulance
vervoer, of andere belangen waar ik me
maar niet over uitlaat". De voorzitter
van de stichtmg legt er de nadruk op
dat spreiding van het vervoer in elk ge
val niet mag leiden tot meer formatie
plaatsen en daardoor hogere kosten.
Overigens is uit eerdere verklaringen
van wethouder M. Vinke van gezond
heidszorg Middelburg gebleken, dat
diens versie nauw aansluit bij die van
de leiding van de CPA
TÊRNEUZEN - Het bergingsbedrijf
Van den Akker uit Vlissingen is
dinsdag begonnen met de berging
van het Rotterdamse binnenvaart
schip 'Walcheren', dat vorige week
dinsdag zonk in de Westerschelde
bij De Griete ter hoogte van Temeu-
zen. De bok Kolossus <200 ton) heeft
het schip in de stroppen hangen.
Vandaag zal worden gekeken of de
Walcheren lek is. Zoniet, dan wordt
het binnenschip leeggepompt en
naar Vlissingen versleept.
Bij de berging zijn verder betrokken
de sleper De Banjaard van Van de
Marei uit Ouwerkerk, de Van Woel-
deren en het bergingsvaartuig Bruin
vis van Van den Akker. De bergers
begonnen dinsdagmiddag tijdens
dood tij omstreeks half vijf met het
lichten. Het schip werd vervolgens
gedraaid om te voorkomen dat de
glooiing van de dijk beschadigd zou
worden. Het bergingsbedrijf hoopt
het karwei vandaag (woensdag) te
kunnen afronden.
Toen het binnenvaartschip vorige
week kapseisde, aan de grond liep en
vervolgens zonk kon het echtpaar
Kees en Rika van Laar ternauwer
nood worden gered. Zij werden met
een Zodiac van de sleper Jerome Let-
zer van het snel zinkende schip ge
haald. De oorzaak van het kapseizen
is nog niet precies bekend. De schip
per is vermoedelijk verrast door
grondzeeên die hem naar stuurboord
deden uitlopen, zodat het schip vast
liep Binnen enkele minuten werd de
Walcheren toen op één kant gesla
gen.
Kotsziek
Zaak buiten de emoties
Hoefkens maakt duidelijk dat intussen
in de hele discussie over de inzet van
ambulances op Walcheren, allerlei on
zuivere elementen (tot en met de ge
boorteplaatsen van bestuursleden toe)
zijn geslopen. Hij is dat beu:,,Ik word
kotsziek van de klopjacht over de rug
van de patiënt. Men moet de zaak bui
ten de emoties houden. Wij willen niet
dwars liggen en wij willen de auto niet
uit Middelburg wegpesten".
Hoefkens toont zich voorstander van
een zo goed mogelijke spreiding van het
ambulancevervoer op Walcheren en
dan is het volgens hem geen wet van
Meden en Perzen dat er een auto in Mid-
MIDDELBURG - De algemeen direc
teur van Hercules Nederland BV, de
heer J. W. Wagemaker, heeft dinsdag
middag de eerste paal geslagen voor
een nieuwe fabriek en een nieuw labo
ratorium van de Hercules-vestiging in
Niet tegen
Voorzitter A. Hoefkens van de stich
ting ambulancevervoer Walcheren is
op zich niet tegen een ruimere inzet
van de Middelburgse auto. Hij beklem
toont dat de 'oude' regeling was ge
grond op een toezegging aan het hoofd
stedelijke gemeentebestuur, om altijd
één wagen voor het Middelburgse
stadsvervoer beschikbaar te hebben.
„Dat is een verplichting waar wij niet
zonder meer de hand mee lichten. Maar
als Middelburg afziet van de oude af-
ZEEUWSE
Kennismaking
Wat wij altijd zo vreemd vinden,
zijn die contactadvertenties waar
in kennismaking wordt bepleit met
een 'nette heer in bezit van auto'.
Alsof een heer zonder automobiel
minder keurig zou zijn. Waarom
vraagt men niet gewoon klaar en
helder naar een particulier chauf
feur.
Zoals die boerenzoon destijds ook
eerlijk voor zijn bedoelingen uit
kwam toen hij nader contact zocht
met 'een boerendochter in bezit
van een tractor'
'Brieven met foto van tractor onder
erewoord retour', liet de man nader
weten
Veel uitzicht op enige correspon
dentie voorzien wij niet voor die
man. die in de advertentiekolom
men van dit blad onder het hoofdje
'kennismaking' zijn voorkeur uit
sprak voor 'een vrouwelijke kame
raad-bondgenoot om gezamenlijk
en vanzelf met anderen het beestje
bij de naam te gaan noemen'.
Vervolgens grendelde de adver
teerder alle mogelijke vormen voor
nader communiceren af met de me
dedeling: 'geen brieven,geen foto's,
geen postzegels en dus ook geen te-
lefoonnummers'.
Vermoedelijk ook: geen kame- I
raad-bondgenoot
RIJEN - De rijkspolitie heeft dinsdag
avond een tweede en een derde ver
dachte aangehouden voor de roofover
val op 11 januari dit jaar in het Noord
brabantse Rijen, waarbij de 24-jarige
Peter van Dongen in het huis van zijn
vader werd doodgeschoten. Zijn moe
der werd zwaar gewond.
De twee arrestanten zijn de 40-jarige C.
V. uit Axel en de 23-jarige Peter de V. uit
Rijen. Laatstgenoemde is een broer van
de 25-jarige Patrick de V. uit Axel. die al
op 20 februari in hechtenis werd geno
men. mgens de politie heeft deze ver
dachte nog geen volledige bekentenis
afgelegd. De moeder van beide broers
werkte vroeger bij de familie Van Don
gen.
De politie sluit de mogelijkheid niet uit
dat er nog een vierde persoon zal wor
den aangehouden. De arrestaties dins
dag zijn, aldus de rijkspolitie, het resul
taat van moeizaam werk. De vraag die
de politie nu hoopt te kunnen beant
woorden is wie van de arrestanten de
bewuste avond het vuurwapen heeft ge
bruikt.
De heer P. Bakker, vestigingsdirecteur van Hercules Middelburg (l) en algemeen
directeur J W Wagemaker van Hercules Nederland heffen het glas te' gelegen
heid van het slaan van de eerste paal voor de fabneksuitbreiding in Middelburg.
BRESKEN5. - De gemeente Oostburg
heeft grote problemen met de ontman
teling van het gesloten metaalverede-
lingsbedrijf 'Cruson bv' in Breskens.
Wethouder A. de Feijter heeft maan
dag dan ook de hulp ingeroepen van de
provincie. Gedeputeerde J. P. Boersma
van milieu heeft toegezegd dat er een
ambtelijke voorbereidingscommissie
zal komen, die de 'aanpak' van Cruson
moet gaan coördineren.
In de commissie zullen alle instanties
worden opgenomen die iets te maken
hebben met de problematiek, zoals de
Provinciale Planologische Dienst
(PPD), provinciale ambtenaren van mi-
iieu en ruimtelijke ordening, en de ge
meente Oostburg
'Cruson bv' levert Oostburg verscheide
ne moeilijkheden op Juridisch gezien is
het nog niet duidelijk wie verantwoor
delijk gesteld kan worden voor de ver
vuiling van het bedrijfsterrein. Oost
burg heeft volgens wethouder De Feij
ter ruim 80.000 gulden gestoken in de
oivuci v au zoutzuurbaden en andere
verontreinigde materialen. „We weten
niet waar we dat geld kunnen terugha
len". zegt de wethouder. De eigenaars
van het inmiddels gesloten bedrijf. I P.
en P. J. Cruson, zijn tot nu toe onvind
baar gebleken voor gemeentelijke aan
schrijvingen. Ook de kwestie van de ei
gendomsrechten van het terrein ligt
volgens de wethouder erg gecompli
ceerd. en moet nog worden uitgezocht.
De verontreinigde materialen zullen
volgens de wethouder afgevoerd wor
den naar Oost-Duitsland. „Dat is vol
strekt legaal", benadrukt hij. „Binnen
kort zullen we weten welke wegen de
gemeente moet bewandelen"
Ook vragen over de aansprakelijkheid
voor de gifstortingen dienen volgens de
Oostburgse wethouder in de ambtelijke
voorbereidingscommissie aan de orde
gesteld te worden. „We moeten onze ge
zamenlijke verantwoordelykheden met
uit de weg gaan", stelt de wethouder
over de samenwerking met de provin
cie.
„We moeten eens op een rijtje zetten
wat we nu eigenlijk willen met het be
drijfsterrein", zei gedeputeerde Boers
ma dinsdag „Daarom hebben wij het
voortouw genomen om de verschillen
de verantwoordelijke instanties bijeen
te roepen. Er lopen verscheidene rege
lingen door elkaar. Daarom is die coör
dinatie erg belangrijk". De Oostburgse
wethouder benadrukte het belang van
een gemeentelijke en provinciale sa
menwerking in deze zaak. „We moeten
proberen één lijn uit te stippelen", zegt
hij.
De commissie dient binnen één maand
met een ambtelijk advies te komen De
Feijter hoopt dat daarna een soort
'blauwdruk opgesteld kan worden voor
de ontmanteling van 'Cruson bv'. en de
verdeling van de kosten.
Woningbouw
„In 1984 moet de zaak helemaal klaar
zijn", zegt de wethouder. Het bedrijfs
terrein mag volgens hem niet meer in
aanmerking komen voor de vestiging
van een nieuwe onderneming. „We wil
len de ruimte zo snel mogelijk bestem
men voor woningbouw".
Die bestemmingsplanwijziging vereist
weer diepgaand overleg met de PPD In
hoeverre de giftige grond afgegraven
zal dienen te worden is nog niet te zeg
gen. Een tweede 'nader onderzoek' naar
de bodemverontreiniging is deze week
van start gegaan.
De Feijter sluit niet uit dat dit onder
zoek doorkruist zal worden door een
versnelde sanering van gebouwen en
grond, om daarmee zo spoedig mogelijk
de bestemming 'woningbouw op het
terrein te kunnen leggen Overigens
denkt hij dat het met die vervuiling wel
eens kan meevallen Het lijkt erop dat
de verontreiniging lang niet zo erg is als
wel eens is gedacht", zegt hij. „De wa
terhuishouding onder het terrein heeft
blijkbaar rechtstreekse lijnen met de
Westerschelde, zodat veel gif al is weg
gevloeid".
Middelburg. In de nieuwe fabriek kun
nen minimaal vijftig mensen een baan
krijgen; het nieuwe laboratorium
biedt werk aan nog eens 25 mensen.
Met de bouw is in totaal een bedrag
van 'ettelijke tientallen miljoenen gul
dens' gemoeid, zoals het hoofd voor
lichting van Hercules Nederland, de
heer C. P. de Vrueh, het uitdrukte.
Exacte bedragen wilde hij niet noe
men.
De gebouwen verrijzen naast de huidi
ge vestiging op het bestaande terrein
aan de Herculesweg m Middelburg.
Daar worden momenteel koolwater
stofharsen gemaakt. Een ander deel
van dat fabriekscomplex staat sinds
eind '80 in de mottenballen. Dat is de
ontmantelde DMT-fabriek. waar in no
vember van dat jaar 92 mensen werden
ontslagen.
In de nieuwe fabriek, een 'hydrogene-
ringsinstallatie', zullen in de toekomst
chemische stoffen worden verzadigd.
Hercules Nederland BV is een belang
rijke leverancier van kunstharsen, die
in de kleefmiddelenindustrie worden
gebruikt. Het concern fabriceert kunst
harsen op basis van natuur- of kunst
hars en aardolie. De afzetmarkt bestaat
vooral uit de verf-, papier-, rubber-, ver-
pakkingsen voedingsindustrie.
Het laboratorium wordt nog dit najaar
geopend De fabriek wordt omstreeks
oktober '84 in gebruik genomen.
Tijdens een bijeenkomst in hotel-res
taurant De Doelen in Middelburg, vol
gend op het heien van de eerste paal,
sprak de heer Wagemaker de aanwezi
gen toe Dit deed hij nadat hij uit han
den van de heer J W. den Engelsman
een ets van Middelburg had ontvangen.
Deze ets werd hem aangeboden door de
projektgroep van Hercules die belast is
met het uitvoeren van de bouw.
Samenwerking
De heer Wagemaker gaf in zijn toe
spraak in het kort een overzicht van de
samenwerking tussen de Middelburg
se overheid en het bedrijfsleven, in dit
geval Hercules. Hij blikte terug op de
oprichting van het eerste bedrijf van
Hercules in Middelburg. Nadat hij een
uiteenzetting had gegeven over de ver
slechterde situatie van het bedrijfsle
ven na de olie-crisis van begin jaren
zeventig, sprak hij de verwachting uit
dat het tij langzaam keert.
Als de nieuwe fabriek eenmaal klaar is
zal er na 1987 vier miljoen gulden meer
aan grondstoffen moeten worden geïm
porteerd, daar staat tegenover dat Ne
derland dan vijftig miljoen gulden meer
exporteert, hetgeen gunstig is voor de
betalingsbalans
Burgemeester drs P.A.Wolters van Mid
delburg stelde vervolgens dat sommige
ondernemers de verkeerde kant op-
gaan. Hij noemde als oorzaken ver- j
keerd management, het verkeerd in- J
schatten van situaties en het grote risi- i
co dat de ondememinge n nemen. An
derzijds zei hij blij te zijn dat er een in-
dustrie in Middelburg is bijgekomen,
diedemensen weer hoop geeft op werk
Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG De PvdA-
Tweede-Kamerleden Zijlstra
en Castricum willeen van mi
nister Smit-Kroes weten wat
zij met de Oesterdam in de
Oosterschelde van plan is. Di
recte aanleiding voor hun vra
gen is het gesprek dat de minis
ter voerde met een Westbra
bantse delegatie, een gesprek
waarin zij haar 'neen' tegen de
liftsluis in die Oesterdam
handhaafde.
De minister zorgde in dat ge
sprek voor verwarring door na
drukkelijk te vragen naar de
opinie van haar gesprekspart
ners over het niet-doorgaan van
de aanleg van de dam
Later echter verklaarde me
vrouw Smit weer dat van uit
stel géén afstel zou komen, en
dat het haar ook niet zo elegant
leek om op afstel aan te koersen
net nadat zij de Raad voor de
Waterstaat had gevraagd haar
over uitstel van de Oesterdam
en de andere compartimente-
ringsdam, de Philipsdam, te ad
viseren.
Zijlstra en Castricum wijzen er
in hun vragen op dat afzien van
de Oesterdam betekent dat één
van de hoofddoelstellingen, de
optimale bescherming van het
milieu, ernstig in gevaar komt.
Zij vrezen bovendien kapitaal
vernietiging. immers, de Kram
mersluizen zouden overbodig
worden.
Zijlstra en Castricum vinden
het onjuist om de gedachte aan
afstel te opperen nu de Raad
voor de Waterstaat binnenkort
het advies over uitstel uit zal
brengen. De beide PvdA-
kamerleden vrezen dal „ver
gaande bezuinigingen als die
thans aan de orde. zijn, zijn
terug te voeren op afspraken
die met de minister van finan
ciën zijn gemaakt".