Kabinet wil de KMS nog verder inkrimpen Bezettingsactie RDM duurt voort Ijl -'ijf A--V Raad Vlissingen pleit voor serieuze kans plan KMS TWEEHONDERD EXTRA ONTSLAGEN PZC/provincie Onderwijs verbijsterd over situatie bedrijfsschool 'FAILLISSEMENT NIET TE VOORKOMEN' Marine-top achter plan 'De Schelde' ZATERDAG 26 MAART 1983 (Van onze Haagse redacteuri DEN HAAG Het kabinet wil koste wat wil de marinesector van de Koninklijke Maatschappij De Schelde aanmerkelijk verder inkrimpen dan de Schelde deze week in een overlevingsplan zélf heeft voorgesteld, en dreigt de KMS met een faillissement wanneer aan die kabinets verlan gens niét wordt voldaan. Dat stelt de ondernemingsraad van de Schelde die vrijdagochtend volkomen werd verrast door de mededeling van groepsdirecteur Pröpper dat het kabinet het overlevingsplan voor wat betreft de marinepoot niét heeft geaccepteerd. Volgens die Raad is het voortbestaan van KMS-marinebouw en veel daarmee samenhangende activiteiten op middel lange termijn in gevaar als de kabinetsplannen worden uitgevoerd. Een OR-delegatie reisde vnjdagmid- nuren wil gaan. zoals enkele weken gegeven dat de kabinetsvoorstellen dag spoorslags naar Den Haag, terwijl duizenden KMS-werknemers in de straten van Vlissingen demonstreer den. om de kamercommissie voor eco nomische zaken in te lichten. Die ka mercommissie belegt maandag tijdens het Paasreces een spoedoverleg over de problemen rond de RDM in Rotter dam én de KMS met minister De Koning van sociale zaken en werkgele genheid. die de afwezige minister Van Aardenne van economische zaken ver vangt. Het kabinet heeft vrijdag niet over de situatie bij de KMS overlegd, hoewel er „wel een telex vanuit Vlissingen was binnengekomen", zoals minister president Lubbers op z'n wekelijkse persconferentie zei. Volgens hem is de situatie met betrek king tot de KMS met veranderd in de afgelopen periode en houdt het kabinet vast aan haar eerder aangegane 'com mitment', dat in de Voorjaarsnota wordt uitgewerkt. Daarmee gaf Lubbers duidelijk toe, zonder dat met die woorden te zeggen en te preciseren, dat het kabinet inder daad het overlevingsplan van de Schel de niet accepteert. Dat overlevings plan gaat uit van een minimum bezetting in de marinehoek van 1.235.000 manuren per jaar, terwijl het kabinet niet verder dan 1.000.000 ma- MIDDELBURG - Onderwijskringen zijn verbijsterd over het deze week ge publiceerde overlevingsplan van de KMS waaruit blijkt dat de positie van alle 161 arbeidsplaatsen van leerling/ werknemers op de tocht staat. De lei ding van de Streekschool Zeeland, de Interlevensbeschouwelijke Vormings instituten voor Werkende Jongeren en het Regionaal Orgaan voor het Leer lingwezen in Zeeland hebben dit vrij dag per brief laten weten aan directeur ir B. C. G. Proper van De Schelde. Deze onderwijsinstellingen zijn nauw betrokken bij de leerling/werknemers die op de bedrijfsschool van De Schelde hun gespecialiseerde opleiding krijgen. Van de 160 betrokkenen volgt de helft twee dagen onderwijs en vorming bij de Streekschool en de vormingsinstituten en de andere helft één dag per week. De briefschrijvers zeggen dat ze de ver houding van 161 op de tocht staande leerlingplaatsen op een totaal van 520 ontslagen wel een erg scheve vinden. Bovendien wordt het 'onrechtvaardig' genoemd. ,.De leerling/werknemers zijn immers door u in dienstverband aange nomen. Wij zien dan ook niet onmiddel lijk een reden om alle jongeren in de sanering op te nemen. Met name voor de ongeveer tachtig examenleerlingen (de tweedejaars) vinden wij dit uiterma te triest" aldus de briefschrijvende on- derwijsinstanties aan de Éirectie van de KMS. Zij hebben vernomen dat deze leerlin gen wel examen mogen doen. maar vre zen dat de motivering niet toeneemt nu deze weten dat ze niet aan het werk kunnen blijven. Het lijkt de onderwijs instellingen minimaal wenselijk dat de eerste jaarsleerlingen volgens de leer overeenkomsten hun studie voort kun nen zetten. Informeel is bevestigd dat dit inderdaad het geval zal zijn. Dat be tekent dat men kan blijven leren zonder dat er salaris uitbetaald wordt. De Streekschool en de andere brief schrijvers hopen dat zo snel mogelijk duidelijkheid wordt verschaft over de verder opleidingsmogelijkheden. In dit verband bepleiten ze een ouderbijeen- komst waarbij ook ondernemingsraad, leerlingwezen en vakbonden betrokken zouden moeten worden. Doorgang Voorlopig gaat men ervan uit dat de opleiding van de 160 leerlingen (eerste en tweedejaars) doorgang vindt. De Wet op het Leerlingwezen geeft trou wens niet eens de mogelijkheid voorde KMS om de leerovereenkomst eenzij dig te verbreken. De onderwijsinstellingen vinden het belangrijk dat de KMS de bedrijfs school voor zou willen laten bestaan, zij het bij exploitatie door derden. De Streekschool, vormingsinstituten en het orgaan voor het leerlingenwezen bieden aan mee te denken over een op lossing voor het voortbestaan van de bedrijfsschool. De instanties erkennen dat het oplei den van leerlingen voor de metaalsec tor een dure kwestie is. Ze vrezen echter dat stoppen met opleidingen op de lan ge duur voor het bedrijfsleven en de maatschappij nog veel duurder zal blij ken te zijn. De brief is behalve aan de KMS-direc- tie ook gericht aan minister van socia le zaken J. de Koning, staatssecretaris van onderwijs mevrouw N. Ginjaar- Maas, de Zeeuwse tweede kamerleden en vele anderen. terug is duidelijk geworden. Het minimum uit het overlevingsplan is echter „het blote minimum; anders komt de continuiteit van de KMS over twee. dne, vier jaar in gevaar", zoals E. M de Munck, lid van de staf van KMS-marinebouw en door de OR als deskundige naar Den Haag meegeno men dat zei. Vasthouden aan de kabi netsplannen betekent ontslag voor 200 man méér dan de 520 die in het overle vingsplan zijn aangekondigd. Daarmee is het aantal ontslagen weer vergelijk baar met de 20 procent afslanking die begin maart door de bewindvoerders, zoals zij zeiden namens het kabinet, werd geëist. Chantagemodel David de Leeuw, voorzitter van de OR, sprak vrijdag nét als vele van de betrokken kamerleden van het 'chan- tage-model' van het kabinet. Volgens de Leeuw is de KMS te verstaan tijd en ruimte moet zyn voor onderhan delingen daarover; gesprekken daar omtrent zijn overigens al in de agen da's genoteerd. Don zei mets te weten van een dictaat van de kant van het kabinet. Marinebouw-deskundige De Munck hield vrijdag in de kamercommissie een helder pleidooi voor het niveau van 1,235 miljoen manuur bezetting als minimum. Slechts bij dat niveau is een aanvaardbaar tarief te handhaven, zei hij, sprekend over het 'blote minimum' Krijgt het kabinet z'n zin. dan is „over twee, drie. vier jaar de structuur zo afgeslankt dat de continuiteit van de marinepoot niet gehandhaafd kan wor- den". In 't overlevingsplan is mede verklaard. Via 'een 'sterfhuis- rekening gehouden, hoewel slechts moeten worden gevolgd. Gebeurt dat niet dan zal de KMS niet uit de surseance van betaling worden ge haald en zal de groep failliet worden constructie' en een activa-transactie wordt dan alsnog bereikt wat het kabinet wil. In dat geval dreigen er vele nieuwe ontslagen bovenop de al aangekondigde, aldus de OR- vertegenwoordigers. Duidelijk werd ook dat de RSV- bewindvoerders weinig zeggenschap hebben bij het afwikkelen van de surséance. Zij hebben immers het KMS-overlevingsplan als basis voor de verdere gesprekken geaccepteerd. Volgens De Leeuw staat het departe ment van economische zaken op het standpunt dat ook de provincie Zee land, die de KMS met een lening van 50 miljoen wil. helpen, naar de kabinets richtlijnen moet handelen. De provin cie wil. zoals gedeputeerde Don vrijdag verklaarde, dat de KMS-groep in z'n geheel, mét de dochters geVormd door de gieterij in Middelburg en RSV- Montage, behouden blijft, hoewel er met aan afslanking valt te ontkomen. Gedeputeerde Don stelde dat de pro vincie en het rijk het nog met eens zijn over het minimum-niveau voor bijvoor beeld de marinesector. Hij vindt dat er Hfe. ■HE?' ik 19 Na een mededeling aan het personeel van De Schelde, dat wellicht volgende iveek al het faillissement voor het hele RSV-concem zal worden aangevraagd kwam begin vrijdagmiddag de vaste kamercommissie van economische zaken bijeen waarin de ministers De Koning (links i en Van Aardenne (middeniom opheldering werd gevraagd. Rechts de voorzitter van de commissie A. van der Hek (kamerlid PvdA). marginaal, met exportorders. Munck had forse kritiek op de gang van zaken, toen hij onder meer over de verzelfstandiging van de KMS sprak „Via een overvaltactiek is dit plan op tafel gelegd", zei hij. Structuur Over de toekomstige structuur van de KMS-groep blijkt grote onenigheid. De voorstellen van de KMS-directie op dit punt zijn door de bewindvoer ders verworpen. De KMS-groep wil een volledig zelfstandige KMS, met op vrijwillige basis een samenwerkings verband met onder meer de RDM en WF, een samenwerking die -naar mag worden aangenomen- zich vooral richt op acquisitie-activiteiten. Volgens OR-lid Van Gelderen wordt er echter gedacht aan één holding met vier clusters, waarbij de KMS, WF. RDM en Verolme-Botlek één cluster zouden moeten vormen. Voor de Raad van Commissarissen van die holding circuleren de namen van SER- voorzitter De Pous, AMRO-topman Van den Bnnk, NIB-topman Maas én een van de drie RSV-bewindvoerders, Van der Panne. Het kabinet heeft, zoals gezegd, vrijdag géén definitief besluit genomen aange zien, zoals premier Lubbers dat zei, de uitgangspunten vastliggen. Er wordt nu nog slechts gesproken over de ver deling van de financiële 'pijn' over de departementen. In de Voorjaarsnota, die over ongeveer twee weken ver schijnt, zal aangegeven worden hoe de kosten van de RSV-operaties van het kabinet zullen worden verdeeld. De Kamer intussen zal maandag, zo is de verwachting, een pikant debat voe ren met het kabinet, vooral toege spitst op de situatie bij de RDM en bij de KMS, gezien de urgentie van de situatie. David de Leeuw zei immers, sprekend over de faillissementsdrei ging: „Als deze strafexercitie door gaat, dan betektn dat 't verlies van zo'n 2.000 arbeidsplaatsen". Maandag verschijnt ook het 'totaal plan' van de RSV-bewindvoerders. De kamercommissie heeft minister Van Aardenne dm een spoedig commen taar op dit plaan gevraagd, zodat er dan opnieuw ook in de recesperiode een overleg kan volgen. Honderden werknemers van Stork Hengelo veroorzaakten vnjdag in hun stad met een blokkade een verkeersopstop ping. De blokkade maakte deel uil van een demonstratie voor behoud van arbeidsplaatsen. HENGELO Ongeveer duizend personeelsleden van Stork Hengelo hebben vrijdag in zeer gespannen sfeer gedemonstreerd uit vrees voor het verdwijnen van Stork-ketel- en apparatenbouw (KAB). Enkele duizen den arbeidsplaatsen zouden daardoor bij deze onder neming en toeleveringsbedrijven verloren kunnen gaan. De medewerkers van Stork blokkeerden diverse kruispunten in de internationale route (A-l) die dwars door Hengelo gaat. Het verkeer raakte hierdoor ontwricht. Autobestuur ders raakten door de stremming zo geïrriteerd dat pohtie-agenten er enkele keren aan te pas moesten komen om de gemoederen te bedaren. De ruim twee uur durende protesttocht werd onderbroken door een de monstratieve bezetting van het Hengelose stadhuis. Het publiek werd de toegang tot onder meer de afdeling burgerlijke stand belet. In een emotionele toespraak verklaarde burgemeester Bevers van Hengelo zich solidair met de demonstrerende werknemers Hij noem de het een schandaal dat het besluit over de toekomst van de Nederlandse ketelbouw zo lang uitblijft. „Er moet een einde komen aan de onzekerheid over het lot van Stork-KAB. Den Haag moet nu eens kiezen voor de concentratie van de centrale ketelbouw in Hengelo", zo stelde de burgemeester. STEUN VOOR TELEGRAM ONDERNEMINGSRAAD VLISSINGEN - De gemeenteraad van Vlissingen heeft zich vrij dagmiddag nadrukkelijk achter het telegram gesteld, dat de ondernemingsraad van de Koninklijke Maatschappij De Schel de en de gezamenlijke vakbonden eerder verzonden aan het ka binet over de werkgelegenheid bij de Vlissingse scheepswerf. De raad deed dit in een telexbericht aan het kabinet, waarin met klem werd aan gedrongen om het afgelopen week ge presenteerde overlevingsplan voor de KMS, afkomstig van de directie, een 'serieuze kans' te geven. De Vlissingse gemeenteraad vraagt in het telexbericht ook op zo kort mogelij ke termijn een definitieve beslissing te nemen over het overlevingsplan, om de Verontruste Schelde-werknemers trokken vrijdag massaal door de straten van Vlissingen r mogelijk arbeidsplaatsen. het stadhuis om daar te demonstreren voor behoud van zoveel toenemende grote onrust onder de be volking en toenemende onzekerheid voor de Vlissingse gemeenschap weg te nemen. De raad besloot dit telexbericht te versturen op verzoek van fractievoor- J.J. van Aartsen krijgt topfunctie binnenlandse zaken DEN HAAG - De heer J. J. van Aartsen wordt per 1 april benoemd tot eerste plaatsvervangend secretaris-generaal bij het ministerie van binnenlandse za ken in Den Haag. De heer Van Aartsen (35) trad in 1979 in dienst van het mi nisterie van binnenlandse zaken als opvolger van mr drs L. C. Brinkman, in de functie van hoofd bureau secretaris generaal. Daarvoor was hij directeur van de Telderstichting en medewerker van de WD fractie in de Tweede Ka mer. Hij volgt mr W. J. van den Akker op, die in december van het vorig jaar overleden is. Politie Goes hield snelheidscontrole GOES De Goese gemeentepolitie heeft vnjdag tussen 10 00 en 12.00 uur een snelheidscontrole gehouden aan de Oranjeweg te Goes. Er zijn 18 processe n-verbaal uitgedeeld. Er mag op dat punt aan de Oraryeweg maximaal 50 kilometer per uur worden gereden. De hoogste snelheid die werd gemeten was 75 kilometer per uur zitter A. de Koene van de PvdA, die zei daarbij namens alle fracties te spreken. De raad wilde daarmee het telegram van ondernemingsraad en bonden on dersteunen, na een bezoek van bijna 2000 personeelsleden aan het stadhuis tijdens de vergadering aan de gemeen teraad. Lubbers vindt gouden handdruk niet redelijk DEN HAAG Premier Lubbers vindt het 'niet redelijk' dat RSV-topman Stikker een gouden handdruk heeft gekregen van ruim eén miljoen gul den. Dit bedrag is niet in overeenstem ming met de gedachten, die de vorige minister van economische zaken. Ter louw, daarover tegen de raad van commissarissen van RSV heeft geuit, aldus Lubbers vrijdagavond voor de Vara-televisie. De minister-president denkt evenwel, dat de afvloeiingsrege ling voor Stikker moeilijk terugge draaid kan worden. De minister president zei zich de woede van de RSV-werknemers over de gouden handdruk voor Stikker te kunnen voorstellen. ROTTERDAM Personeelsleden van de Rotterdamse Droogdok Maatschap pij (RDM) in Rotterdam en vakbonds bestuurders hebben vrijdagmorgen ook de afdeling personeelszaken op het hoofdkantoor van de werf bezet. Zij willen daarmee voorkomen dat de ontslagaanvraag bij het gewestelijk arbeidsbureau voor minstens duizend RDM-ers de deur uitgaat. Volgens de voorzitter van de onderne mingsraad. M. Vischschraper. hebben de 70 personeelsleden van de tankkoe- pelwerkplaats het werd neergelegd uit protest tegen de dreigende ontslagen en de faillissementsaanvraag voor RDM Op een door vakbonden en onderne mingsraad georganiseerde bijeen komst, die door vrijwel alle RDM- werknemers werd bijgewoond, zei de voorzitter van de ondernemingsraad vrijdagmorgen dat de bezettingsactie wordt voortgezet, tenzij uit Den Haag of van de kant van de bewindvoerders toezeggingen worden gedaan. De RDM-ers willen onder andere meer tijd om het reddingsplan voor RDM- reparatie te bespreken Volgens de vooratter van de ondernemingsraad heeft dat plan goede kans van slagen Bewindvoerders Aan een faillissement van de Rotter damse Droogdok Maatschappij in zijn huidige vorm valt op korte termijn niet te ontkomen. Dit hebben de be windvoerders van RSV vrijdag in een persbericht laten weten. Volgens de bewindvoerders is er voor die onder delen van RDM, waarvoor geen over levingskansen zijn. geen geld beschik baar om de salarissen over april te betalen. Voortzetting van de off shore-afdeling is uitgesloten, over de reparatieafde- ling zijn nog besprekingen gaande, die op voortzetting van dit onderdeel zijn gericht. De bewindvoerders en de raad van bestuur van RSV gaan er van uit. dat met het ministerie van economische zaken overeenstemming kan worden bereikt over financiële steun voor de voortzetting van de marinebouw en tie algemene werktuigbouw van RDM De bewindvoerders verwachten, dat zij maandag weten of er voor de reparatie afdeling van RDM nog toekomstmoge lijkheden zijn. Volgens de industrie bond is maandag de uiterste datum, waarop het faillissement van RDM kan worden aangevraagd, wil de rechtbank dit nog vóór 1 apnl kunnen behande* len Het kabinet heeft vrijdag kort over de situatie bij RDM gediscussieerd. Pre mier Lubbers zei na afloop van het kabinetsberaad geen ander standpunt in te nemen dan minister Van Aarden ne eerder op de dag deed: het is niet mogelijk het bedrijf na 1 april nog verdere tegemoetkomingen te doen Minister van Aardenne i economische zaken) houdt vast aan 1 april als datum, waarop de RDM moet worden opgesplitst in een door de overheid voort te zetten marinedeel en een eventueel door andere gegadigden over te nemen reparatieafdeling. Van Aar denne ging vrijdag tijdens spoedover leg in de kamer niet in op het verzoek van de vaste commissie voor economi sche zaken om met de splitsing te wachten tot dat het overleg over een overlevingsplan voor de reparatieafde ling met de gemeente Rotterdam en andere gegadigden is afgerond. De kamercommissie neemt geen ge noegen met de weigering van de minis ter de ontvlechting van het bedrijf uit te stellen en heeft voor komende maan dag, in het paasreces van de kamer, een uitgebreide commissievergadering uitgeschreven. In zo'n vergadering kan over moties worden gestemd, tenzij drie of meer leden daar bezwaar tegen maken. Mocht dat het geval zijn, dan over weegt de commissie eind volgende week een plenair debat aan te vragen. VLISSINGEN- De top van de Ko ninklijke Marine zal zich in de con tacten met het ministerie van eco nomische zaken en het ministerie van financiën sterk maken voor behoud van de capaciteit van 1.235.000 manuren voor de bouw van marineschepen bij 'De Schel de' in Vlissingen. Bedrijfsdirecteur Weug, bij de KMS voornamelijk belast met ma rinezaken, deed die mededeling vrijdagmiddag ten overstaan van het in het directiekantoor samen gestroomde personeel. Het was een weergave van de toezeggingen zo als die kon tevoren telefonisch vanuit Den Haag waren gedaan. Een verder terugsnoeien van ma nuren zou de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland in gevaar brengen. Directeur Weug begon met eraan te herinneren, dat hij zich onlangs in het overlevings plan had uitgesproken over de noodzaak van die 1 235.000 manu ren. „En dat handhaaf ik". Vervol gens zei hij, dat de Koninklijke Ma rine telefonisch had laten weten dat de werf in Vlissingen groot ge noeg is en over voldoende vakbe kwaamheid. kennis en specialisme beschikt om de programma's van nu en in de toekomst voor de mari ne met de kwaliteit die er op dit moment geleverd wordt, uit te voe ren tegen de huidige prijzen. En zij onderscheidt daarmee, aldus direc teur Weug. „dat hiervoor een capa citeit nodig is van die 1.235 000 ma nuren" In een eerste reactie op die uitspra ken zei Wil Waumans, districtsbe stuurder van de Industriebond FNV, erg veel waarde te hechten aan die woorden van Weug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9