Voor wat hoort wat Een 'samenspel' van vele ontwikkelingen Toen en nu De ramp Kijken, lezen en opzoeken Zegswijzen Plannen worden in het klein getest Boeken Open dag Bezoek Bestellen UxVHIUW Kennis te koop aie weien nue je zo 11 Karwei aanpakt. Andere landen kunnen van die kennis profiteren. Maar voor wat hoort wat. Ze moeten wel betalen. Een andere mogelijkheid Is de speciaal voor de werken gebouw de schepen Mytilus, Cardlum. Macoma en Ostrea verkopen. Daarvoor heelt de regering scheepsmakelaarskantoor Hen drik Boogaard B V. in de arm genomen. Dit bedrijf is gespecia liseerd in het kopen en verkopen van schepen Een eer „Toen rijkswaterstaat ons vroeg of wij er wat m zagen, hebben we meteen ja gezegd", vertelt de heer J. van der Vlies. „Het Is toch een hele eer als je zoiets mag doen. Per slot van rekening kan geen enkel bedrijf In de hele wereld zulke schepen aanbie den". kost heeft. Maar alle kleine beetjes helpen". Belangstelling Volgens de heer Van der Vlies kunnen de schepen werkelijk voor van alles gebruikt worden: baggerwerk, bruggenbouw, ver betering van visgronden, ber gingswerk, diepzeemij nbouw Er is ook belangstelling voor. Rusland en een Canadese olie maatschappij lieten weten dat ze geïnteresseerd zijn. Maar dat ze snel verkocht zullen worden ver wacht de heer Van der Vlies niet: „Overal in de wereld gaat het op dit ogenblik slecht Toch blijven we ons best doen". „Dit jaar hebben we een tentoon stelling in Singapore. Daar komt iedereen die iets met schepen heeft te maken naar toe. En wie weet". 'Ostrea', hefsóhin voor het vervoer en plaatsen van pijlers. Spuikanaal Zeeuwse zegswijzen over de dijk. Een wuuf ozdL'n diek. Forsgebouwde kerngezonde vrouw. 't Waeter komt gauw bie 'm over d'n diek. Over iemand die gemakke lijk tot tranen toe bewogen is. Kom d'r mao mee over d'n diek. Zeg maar wat je op je hart hebt. Als het Deltaplan in 1986 7.0 hoopt men althans uiteinde lijk klaar is, heeft het ongeveer 8 miljard gulden gekost. Een gi gantisch bedrag. Daarom pro beert ons land er zoveel moge lijk van terug te verdienen. Dat kan op verschillende manieren. De mensen die aan de Ooster- scheldedam meegewerkt hebben zijn zowat de enigen ter wereld, Dat 'onze' Deltawerken door technici in de hele wereld met belangstelling worden gevolgd is niet zo vreemd. Grote waterwer ken. zo dicht bij elkaar, kom je nergens anders tegen. Door het langdurige vechten tegen het wa ter is de techniek in ons land heel snel vooruit gegaan. Al vanaf 1920 werken bij Rijks waterstaat mensen aan het ont werpen van steeds ingewikkelder oplossingen om het water in ons land in bedwang tè houden Die plannen moeten eerst getest worden. Daarom is het nodig dat de werkelijkheid zo precies mo gelijk wordt nagebootst Dat ge beurt onder andere in het Water loopkundig Laboratorium (WL) in Delft. De Delta-afdeling van Rijkswa terstaat is daar een goede klant. „Als het stormt bakken ze koe ken". zegt de 91-Jarige Plet Wes- terbeke. Deze oud-dijkwerker uit V/estka- pelle weet wel wat dit spreek woord betekent Als het stormt gaat soms de dijk stuk Die noot dan hersteld worden. Dan is er weer volop werk, dus geld. Piet Westerbeke begon als lö- jarige jongen: „Je begon als sjou werman, Pas later werd Je dijk werker". De bazaltblokken kwamen met zeilschepen uit Duitsland. Deze schepen voeren met hoog water tot vlak aan het strand. Daar werden de stenen overboord ge gooid. Als het laag water werd konden de sjouwers de stenen van het strand halen. Zo'n steen was 50 cm lang en woog 60 kilo. Die droeg ik als 16-jarige jongen op m'n schou ders We begonnen 's morgens al om 4 uur". Puzzel Een dijk repareren met bazalt blokken is een kunst apart. De stenen moeten zo goed mogelijk in elkaar passen. Piet Westerbeke „Een goeie dijk werker zag zo welke steen hij moest hebben. Een dijk is net een moeilijke puzzel. Hoe kan zo'n sterke dijk nu stuk gaan tijdens een storm? „Er komt nog bij dat het ook een fantastische uitdaging is. Want als het niet lukt, is er maar één andere mogelijkheid en dat is het hele spul slopen. Zonde". „Dergelijke schepen nog eens bouwen, kost minstens 500 mil joen gulden. Terwijl ze voor onge veer de helft bij ons te koop zijn. Dat is weinig. Zeker als je kijkt naar wat het hele Deltaplan ge- Het W.L. is een groot Ingenieurs bureau, dat al sinds 1927 bestaat. Men gebruikt er modellen en maquettes om onderzoek te doen naar baggertechniek, afsluitings- werken. stromingen, getijdestro men, golfgedrag, milieu en nog veel meer. Proefgoot Speciaal voor het onderzoek naar de stormvloedkering in de Oos- „Zo'n strandpaal staat tijdens een storm te trillen Zo worden soms enkele stenen losgetrlld. En dan begint de ellende". Als een dijkwerker ziek werd ging de buurman voor hem werken. Zo kreeg de zieke toch geld. De dljkarbeiders zorgden goed voor elkaar De dykwerkersbond is één van de oudste vakbonden. Hoe denkt u over de nieuwe hoogte van de Westkapelse zee- dijk? „Volgens de Deltawet moet er 5 meter bovenop. Belachelijk Dat is geld in het water smijten, Straks kun je de zon in Westka- pelle niet meer onder zien gaan". terschelde werd er in 1977 een proefgoot van 250 meter lengte en een doorsnede van 5 x 5 m2 gebouwd. Dat was nodig om elke beweging van het water en de ondergrond te onderzoeken. In die goot kunnen krachtige stormen woeden, die de golven hoogopzwepen. Ook kon men hier bekijken wat de gevolgen van het getijdeverschil zouden zijn na het bouwen van de storm vloedkering De pijlers van de Oostcrschcldc- dam komen niet zo maar op dc bodem. Eerst worden er grote matten gelegd. Dat is een moei lijk kwarwei. „Daarom moeten wij steeds onder water kunnen kijken", vertelt John Awater. HIJ houdt zich bezit met onder waterinspectie. Hij kijkt of alles onderwater goed gaat. Daarvoor gebruikt hij de Portunis. Portu- nis is de Latijnse naam voor zwemkrab De Portunis is een soort tank op rupsbanden die over die matten rijdt. Er zitten 6 zwart-wit came ra's op. Deze camera's filmen alles wat er onder water gebeurt. Belangrijkste reden voor de keu ze van de doorlaatbare dam was: het sparen van een belangrijk natuurgebied. Ook de gevolgen van de afsluiting voor het milieu heeft men in Delft kunnen testen. De voorbereidingen in zo'n labo ratorium zijn dus erg belangrijk.' Deltamodel In 1948 gebruikte men in Delft al een Deltamodel van Zuidwest- Nederland. Na 1953 bleek, dat de onderzoekingen daarmee van grote waarde zouden zijn voor het latere Deltaplan. Vanaf de eerste caissons, die in 1945 wer den getest, is er heel wat veran derd, Op dit moment komen de op drachten voor waterbouwkundig onderzoek met modellen in het klein uit alle delen van de wereld. Soms komt er een scheurtje in de mat. Dat zien ze onmiddellijk op een t v-scherm Twee van die camera's zitten vast aan robotar men. Zo kunnen ze zelfs om een hoekje kijken De 'krab' wordt bestuurd vanai een schip. De bestuurder wordt piloot genoemd. De Portunis zit vast aan het schip met een 'na velstreng'. Dut Is een bundel met kabels met een lengte van 250 meter. Op het schip zitten ook video mensen. Alle onderwaterkiekjes worden op videoband opgeno men. Zo kunnen ze filmpjes te rugdraaien. Maanwagentje „Ze noemen onze Portunis wel eens het maanwagentje", vertelt Johan Awater. „Dat is nog hele maal niet zo gek. Want veel appa raten die wij gebruiken zijn afge leid van ruimtevaarttechnie ken." John Awater heeft een unieke baan. Hij vindt zijn werk heel Interessant Vlak na ons gesprek vertrok hij naar de Verenigde Staten. „We gaan proberen of er in het buitenland interesse bestaat om ook een Portunis aan te schaf fen". Wie weet. Straks loopt er een Zeeuwse zwemkrab over de Ame rikaanse zeebodem. 'k Weet 'r géén diek of dam 'an te doen. Ik weet er geen raad mee. Gliek over d'n diek. Gelijk rullen, gelijk overste ken. Die kinders bin an d'n diek opgekwèèkt. Zijn aan hun lot overgelaten door de ouders. Er zijn nogal wat boeken geschreven die zich in Zee land afspelen. Een van de bekendste is natuurlijk "Oosterschelde, wind kracht 10" van Jan Ter louw. Het vertelt je niet al leen over de stormramp, maar ook over de afsluiting van de Oosterschelde. An Rutgers van der LoefT schreef "Wrak onder wa ter". Het is een spannend en leerzaam verhaal over twee Zeeuwse jongens uit de ze ventiende eeuw. Niet voor kinderen geschreven is "De kleine Ark" van Jan de Har- tog. Maar het is jammer als je het om die reden laat liggen. In de zomermaanden kun je elke dag van de week naar Neeltje Jans. Inlichtingen voor een bezoek geeft Rijks waterstaat. Je moet dan de Deltadienst in Zierikzee bel len: 01110-8000. In het hoogseizoen zijn er meer dan 125.000 kampeer ders in Zeeland. Dat is onge veer het derde deel van de hele Zeeuwse bevolking. Scholen die (kosteloos) voor één of meer klassen deze ex tra-uitgave van De Krulle- bak willen bestellen kunnen bellen naar de PZC in Vlis- singen: 01184-15144, toestel 17. De krant zul echter niet eerder dan dinsdag verkrijg baar zijn. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: Marina van den Boogaart, Anneke van den Doel, Leen van Duivendijk, Cor de Jonge. Mieke Lemmens, Sylvia Scheers, Jan Smeekens, Ineke Timmerman en Willem Verstuijf. Adres. Wolstraat 56-60, 4381 EG VLissingen. Tel. (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144. Advertenties (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Het benodigde bedrag aan LOSSE postzegels bijsluiten of afgeven aan de PZC-kantoren. V Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV MM! extra-editie, zaterdag 26 maart 1983 Zeeland veranderde in snel tempo 1 februari 1953 „Er is de laatste tientallen jaren in Zeeland veel veranderd. Ver schillende gebeurtenissen en ontwikkelingen hebben voor die verandering gezorgd. Eigenlijk hadden die gebeurtenissen niet veel met elkaar te maken. Maar ze hadden wel invloed op elkaar. Ze maakten samen dat Zeeland werd zoals het nu is". Aan het woord is de heer G. A. de Kok, hoofdredacteur bij de Sijt- hoff-pers in Rijswijk. Zijn vorige baan, hoofdredacteur van de Pro vinciale Zeeuwse Courant, bracht met zich mee dat hij alle Zeeuwse gebeurtenissen op de voet moest volgen. Vandaar dat de heer De Kok er veel over vertellen kan. En vooral alles eens goed op een rijtje kan zet ten. Voor de oorlog was Zeeland een prachtige provincie met bloeien de landbouw- en veeteeltbedrij ven. Het was ook een verdeelde provincie. Verdeeld door de el- landen. „En toen kwam de oorlog", ver telt de heer De Kok. „Zeeland kreeg het heel zwaar te verduren. Zeeland werd voor een groot deel verwoest". Ruïne Toen Zeeland eindelijk bevrijd was, was er van de mooie provin cie niet veel meer over. Het leek een grote ruïne. Vooral Zeeuwsch-Vlaanderen was ernstig beschadigd. En Wal cheren. eens 'de tuin van Neder land' genoemd, stond bijna hele maal onder water. Om de vijand te verjagen waren de dijken ge bombardeerd. Het leek een hopeloze taak om uit de puinhopen weer iets op te bouwen. Van de eens zo belang rijke haven van Vlissingen was niet veel meer over. De marine trok weg uit Vlissingen en ver huisde naar Den Helder. Ook veel Zeeuwse bedrijven besloten weg te gaan. Zelfs De Schelde sprak over verhuizen. Aan het werk Het land lag er triest bij. De akkers waren bezaaid met grana ten en mijnen en het land dat onder het zoute water had ge staan, was dood. Net als de bo men en struiken. Toch ging Zee- Jand aan het werk. Blij met de teruggekregen vrijheid. Het land werd opnieuw verdeeld, verkaveld, en er kwamen nieuwe wegen. Veel boeren trokken door gebrek aan voldoende land naar de Noordoostpolder om opnieuw te beginnen. Zeeland krabbelde er weer langzaam bovenop. Nieuwe slag „Muar dan komt de volgende slag", vertelt Zeelandkenner De Kok. „Een heel belangrijke en vooral tragische gebeurtenis voor onze provincie: de ramp". Op 1 februari 1953 breken bij zware storm de dijken door. Een groot deel van de provincie komt onder water te staan. Hele dor pen verdwenen en ruim 1800 mensen verloren het leven. „Die ramp in 1953 betekende een om mekeer", gaat de heer De Kok verder. „De mensen zeiden dat dat nooit meer gebeuren mocht. Het Deltaplan was het ant woord". In Zeeland zei men: „Oorlog en rampen waren toch ergens goed voor. Wij kregen er het Deltaplan voor terug" Werkgelegenheid Het Deltaplan veranderde veel voor Zeeland. Het bracht niet alleen veiligheid, maar ook ver bindingen. Verbindingen tussen de delen van Zeeland en met de rest van Nederland. Zeeland werd minder geïsoleerd. En door die betere verbindingen kwam er Industrie in de provincie. Er wer den fabrieken gebouwd. En het havengebied rond Vlissingen werd steeds belangrijker. Hierdoor kwam er nieuwe werk gelegenheid in Zeeland. Dat was ook de bedoeling van de regering. Deze wilde dat de werkgelegen heid beter over het hele land verspreid werd. Zeeland veran derde dus snel. Veel nieuws „Nu denken veel mensen dat die verandering komt door het Del taplan", vervolgt de heer De Kok. „Maar dat is niet helemaal waar. Ze vergeten dat in die zelfde tijd de krant, de radio, de tv en beter vervoer in grote opkomt waren. Dat bracht veel nieuws". „En er was nog iets. Er verander de ook veel in de landbouw. De boeren kregen steeds betere ma chines en leerden steeds betere landbouwmethoden kennen. Al die dingen bedoelde ik, toen ik sprak over gebeurtenissen en ontwikkelingen die invloed had den op elkaar Ze zorgden er voor dat Zeeland snel veranderde en werd zoals het nu is", besluit de heer De Kok De nacht van 31 januari op 1 februari 1953. De stormramp, die als een dief in de nacht komt, treft Nederland. De ge schiedenis. Een samenloop van omstan digheden: een zeer zware noordwesterstorm (die 23 uur duurt), springtij, hoog water en hoge windsnelheden, tot windkracht 12 toe. Ondanks de waarschuwingen maken mensen zich niet echt zorgen. Zulke zware stormen zijn tenslotte wel meer voor gekomen. De meesten gaan dan ook gewoon naar bed. Extra dijkbewaking is er nau welijks. Al gauw komt de zee tot over de laagste dijken. Door het constante beuken van water en wind hollen de dijken uit. Ook sterkere dijken begeven het. En al spoedig stroomt het water de polders in. In een paar uur tijd door ruim 400 gaten! 200.000 hectare 2 miljard m2) land komt onder water te staan, Doordat het water zo onverwacht komt, worden de mensen en dieren erdoor overvallen. Mensen kunnen zich soms ternauwer nood redden, klimmen in pa niek in hun pyjama het dak op, of vluchten naar het dorp, waar het soms nog wel droog is. Huizen storten In, een flink aantal mensen verdrinkt. Voor de ogen van anderen verdwijnen ze in het kolkende water. Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overfiakkee zijn er het ergst aan toe. In totaal komen 1835 mensen om het leven Ruim 200.000 dieren verdrinken, bijna 50.000 huizen, scholen, kerken worden vernield of bescha digd. Pas als het nieuws na een paai- dagen tot In de rest van Nederland doordringt, komt massale hulp op gang. Men sen leven mee, geven geld, kleding, meubels, Ruim 60 landen sturen helpers. Vanuit de regering wordt be sloten dat zotets niet meer voor mag komen: het Delta plan is het antwoord. Achter dijken én dammen 'Achter dammen en dijken. Zeeland en de Deltawerken'. Uitgeverij: Meulenhoff Am sterdam. Prijs: 34,50. Het boek is begin april in de boekhandel te koop. Er 7,ijn in de loop van de jaren ui heel wat boeken over Zeeland en het Deltaplan verschenen. Maar een boek speciaal voor kinderen is er nog niet. Of liever was er nog niet. Want vanaf begin april 7.al het boek 'Achter dijken en dammen' in de boekwinkel lig gen. Een boek over Zeeland en de Deltawerken. De eindredactrice van het boek, Noortje van Leeuwen, vertelt er graag over - Waarom komt er een boek over de Deltawerken voor kinderen? „Omdat er voor de jeugd over dit onderwerp weinig informatie be stond. En dan spreek ik niet over schoolboeken. Verder hopen wij <jat de lezers door dit boek meer oog krijgen voor hun omgeving". - Over ivelke leeftijd spreekt u dan? „Het boek is geschikt voor lezers vanaf een jaar of 10. Wij zeggen wel eens voor de grap: het is voor lezers van 10 tot 100. Maar eigen lijk is dat zo Het is meer een familieboek. Voor iedereen staat er wel iets In" - Is het een leesboek of een boek om dingen in op te zoeken? „Allebei. Het Is een leesboek, want het staat vol met tekst. Het ls ook een opzoekboek, want je kunt er heel gemakkelijk dingen in opzoeken En verder is het ook nog een kijkboek, want het staat vol met mooie platen en tekenin gen. En bij de illustraties staat een korte tekst. Dus eigenlijk is het een dne-m-éen-boek". - Is het nou "iet te duur om aLleen voor Zeeland zo'n boek uit te geven? „Wij denken dat het niet alleen in Zeeland verkocht wordt. Het zal voor ledereen in Nederland inte ressant zijn Verder is het bijzon der geschikt voor vakantiegan gers Er stuan niet alleen gege vens in over het Deltaplan en over de provincie, maar ook veel over de natuur. Verder staat er een lijstje in van musea, tochtjes die Je kunt maken, natuurgebie den en bezienswaardigheden. Het is ook een soort reisgids". - Waarom nou een boek over Zeeland? Noortje van Leeuwen „Het. is een soort, vervolg op het boek 'Wijs met de Waddenzee' dat eerdei door de uitgeverij Meulenhoff werd uitgebracht. Dat werd een succes. En we dach ten; als we over de Waddenzee kunnen schrijven, dan kan het zeker ook over het mooie Zee land". Bent u er als eindredactrice lang mee bezig geweest? „Wij hebben ongeveer een jaar aan het boek gewerkt. We had den natuurlijk al een voorbeeld aan het boek over de Waddenzee. Dat scheelde veel werk. Als eind redactrice maak je afspraken met de uitgever, zoek je de mede werkers die moeten schrijven of tekenen, bekijk je steeds weer het werk dat binnenkomt en be spreek je met medewerkers hoe het verder moet. Het was fijn om aan het boek te werken. En ik ben ook reuze benieuwd hoe het er in het echt uit zal zien".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21