zomer '83
DE MAN
STAAT
ER
GEKLEURD
OP
KINDERMODE
van romantiek tot super-sportief
PZC/ voorjaar '83
VRIJDAG 25 MAART 1983
De Nederlandse man wordt mode-bewuster, heeft niet meer
zijn vrouw nodig om koopbeslissingen te nemen, wil
sneller met een mode-item meedoen dan voorheen.
De nadruk in de mannenmode ligt op
het 'alternatieve' pak, pakken met een
elegante chique en een soepele 'make'.
Dit 'nieuwe' pak, verschilt van de
vroegere sportcombinatie door het
minder voor de hand liggende beeld.
Het wordt gekocht als een geheel, maar
biedt vele mogelijkheden.... Op combi
neren komt het aan, niet alleen in kleur
maar ook in het stofgebeuren. De man
nengarderobe wordt als een soort
bouwpakket samengesteld en is zo
aantrekkelijk dat menig anti-pakman
nauwelijks weerstand zal kunnen bie
den aan het 'nieuwe' pak.
Accessoires zijn uiterst belangrijk en
fungeren als het zout in de modepap.
Hemden, dassen, bonnetterie, ja zelfs
sokken bepalen mede het gezicht van
de mannenmode.
Zoals elke seizoen het geval is heeft het
Nederlands Mode Instituut ook nu
weer de styling aangegeven voor de
mannenmode en daarbij gaat ze uit
van de trendgevoelige man, de mode-
actief-volgende man en de mode-
passief-volgende man.
ongevoerd
De trendgevoelige man houdt van
soepele, unconstructed (ongevoerde)
jasjes en colberts en deze vormen voor
hem het uitgangspunt voor het meer
formele gedeelte van zijn garderobe.
Met die 'losse' jasjes kan hij heel wat
kanten op: in gecoördineerde stoffen
voor shirts, vestjes, colberts en panta
lons ontstaat er een spel van structu
ren en dessins in diverse laagjes die
een zeer interessant modebeeld laten
zien.
Inspiratiebronnen voor de jasjes vor
men de artiesten uit Parijs rond de
eeuwwisseling, die toen al 'nonchalan
te' colberts droegen. Deze jasjes (schil
dersjasjes) zijn hoger gesloten, soms
zelfs double-breasted, hebben korte,
brede revers en kunnen gecombineerd
worden met smokingshirts, shirts met
een staander, gekleurde vestjes, striks-
jaals en brede stropdassen.
Jasjes met een peasant-achtige belij
ning in vrij korte lengtes horen ook tot
het meer formele gedeelte van de gar
derobe van de trendgevoelige man.
Zijn regenjas daarentegen heeft een
ruim, lange silhouette. De lengte is
ruim over de knie. Pellerine-kragen.
grote jukstukken, brede staanders en
verlaagde taille-accenten door middel
van een bindceintuur of een tunnel met
een koord zorgen voor een trendy
belijning.
De jockeymode, kleurige kleding ge
dragen door paardrij-jockeys en base-
ballsport zijn inspiratiebronnen voor
taille-bewuste jacks die kleurige vlak
verdelingen en passepoiles hebben,
brede, soms elastische taillebanden en
'onechte' dubbele mouwen (korte
mouw over lange bijvoorbeeld.)
Belijningsinvloeden uit het Verre Oos
ten zien we voor hoog-zomerkleding bij
kampong-achtige shirtjasjes en staan
der-shirts. gedragen op ruim aange-
plooide of aangerimpelde pantalon-
vormen. Ook hier zien we zomerse
laagjes over elkaar gedragen korte
mouwshirts over lange-mouwshirts.
Een zomer 1983 'aanzicht krijgen de
shirts door passen, deelnaden. staande
kragen, rolmouwen en diverse klepzak-
variaties.
Grof gebreide truien met geometrische
motieven en kleurcontrasten vinden
we in de bonnetterie-sector.
Pantalon: vernieuwde vormen door
diagonale deelnaden, hoog opgesneden
taillebanden en contrast materialen
voor aangestikte ceintuurs. Terug zijn
ook de strakke jeans-modellen uit de
roek-periode van de jaren '60.
sportief
Zorgvuldig op elkaar afgestemde stof
fen voor colbert en pantalon, maar zelfs
voor de bijbehorende stropdas en shirt
zorgen samen voor het 'kostuum' van
deze man. Een combinatie-pak, waar
van de 'make' van het colbert soepel
moet zijn, helemaal wanneer het gaat
om een los sportcolbert dat vrij infor
meel gecombineerd kan worden met
bijvoorbeeld een los vest en een staan
der-shirt. Elementen als Norfolk- de
tails, schouderplooien, klepzakken en
schuingeplaatste borstzakken geven
een extra sportief uiterlijk.
De casual-wear omvat onder meer heu
plange jasjes met schouderpassen op
vorm, dubbele mouwnaden, zakken
met nestel-details en staande kragen.
Deze man houdt ook van de leger- en
burgerkleding van Europeanen die lan
ge tijd in een tropisch- of subtropisch
klimaat verkeerden, de zogenaamde
Coloniale-mode, vandaar dat we jasjes
zien met een belijning die hiervan is
afgeleid.
Verder zijn er jacks in een iets kortere
lengte met tncotvoeringen, tricot de
tails bij kragen en manchetten, druk
knopen en ntsen als sluitingen.
Baseball en jockey invloeden vinden
we eveneens in jacks terug, zij het in
een vertaalde versie.
Sportief zijn ook de regenjassen van de
mede-actief-volgende man met een iets
langere lengte als nieuwste modeten
dens. Pantalons hebben nieuwe details
als contrastheupstukken, deelnaden
op vorm, veel verschillende zakvormen
en lummels en nestels bij de voet voor
het verkrijgen van een taps silhouet.
Bonnetterie: gladde breisels als on
derdeel van de laagjesmode:
grove structuurbreisels en
kleurige vlakken voor truien en
vesten met een handbrei-look.
Kleur en stof beeldbepalend voor mo-
de-passief-volgende man
De man die in deze groep hoort heeft
wat langere tijd nodig om aan alle
veranderingen in het modebeeld te
wennen. 'Kat-uit-de-boom-kijken',
want tenslotte kun je je niet overal
voor laten lenen. De mode met al z'n
grillen en grollen laat hij voorzichtig
over zich heen komen en pikt er van
tijd tot tijd iets uit wat hem aanstaat.
Het kostuum bijvoorbeeld durft hij al
te verwisselen voor een sportcombina
tie en moet hij echt 'gekleed' ten tonele
verschijnen dan kiest hij zelfs al vooi
een los colbert dat te combineren valt
met een keurige pantalon. Erbij een
dress-shirt en stropdas en er ontstaat
een vlotte combinatie die bij veel gele
genheden gedragen kan worden.
Het polo-shirt gedragen op een panta
lon met bijvoorbeeld een ticket-zakje
en bandplooien heeft ook grote aan
trekkingskracht op hem.
Zijn jas is een mooi gemaakte trench
coat of een type redingote in een
normale lengte. In de auto draagt hij
het liefst een jas op driekwart-lengte.'
het zogenaamde auto-coatje.
Deze minder modisch ingestelde man
bekent steeds meer kleur, met name in
zijn vrijetijdsgarderobe die is opge
bouwd uit taille-blousons en heuplan
ge blousonvormen in combinatie met
een vlotte ribbroek.
De broeken hebben belijningskenmer-
ken als opgestikte zakken, strook-
steekzakken, deelnaden, ritsen en over
het algemeen een iets ruimer silhouet.
Zijn sportshirt heeft een staander
naast de meer traditionele boordvor-
men
algemeen
Geraffineerde kleuren, sprekende des
sins, meer gewaagde kleurcombina
ties, aangebrande warme donkere to
nen zorgen voor een kleurbekennende
mannenzomer.
Daar doet de sportieve sector nog een
schepje bij op met een 'verwassen'
kleurenpalet voor broeken en jacks en
felle katoentinten voor shirts, polo's en
t-shirts.
Wat 'behoudender' lijn toont een sym
fonie van lichte gewichten in stoffen,
kleuren, zonder al te sterke contrasten
en fijnere, kleinere dessintekeningen.
Stoffen: Onder meer denim, seersuc
ker, badstof-variaties, ünnen- en zijde-
look. zomertweeds, panama's, cham-
brays, poplins.
Dessins: Ruitthema's. visgraten, dia
gonalen maar ook diverse streepthe-
ma's.
Ongevoerd streepcolbert in combinatie met uni pantalon. Het overhemd is een
button-down. Rechts een uni colbert en lichtgeuhcht pantalon gedragen met een
hemd met opstaand boordje. (V&D)
Vrijetijdsmode. Links een jack in kleurige vlakverdeling en met dubbele mouw,
eronder een gestreept t-shirt en witte katoenen pantalon. Rechts een slanke
bandplooibroek gedragen onder een sportieve trui. (V&D)
Wat voor type kind u ook heeft, romantisch, stoer, brutaal of verlegen, broek-
of rokkenfan, diverse kledingstijlen zorgen er voor dat ieder aan zijn of
haar trekken komt wat betreft de zomerkleren.
Dames- en herenmode wordt altijd gekenmerkt door diverse sferen waarbinnen
men de garderobe kan opbouwen, ook de jeugd kan kiezen uit meerdere 'looks'
De jeugd wegwijs maken in modeland is tegenwoordig niet meer nodig: het
kind weet precies wat het wil en is daar vaak moeilijk nog van af te brengen.
Onnodig ook, want je kunt een kind met ongelukkiger maken dan het kleren
aan te geven waarin het zich niet plezierig voelt.
Komende zomer kunnen ze zich inleven in uiteenlopende levensstijlen, zich
vereenzelvigen met diverse idolen en zelfs kunnen ze kiezen voor verschillende
periodes van nostalgie.
Shirley Temple en De Kid bijvoorbeeld met, hoe kan het ook anders,
romantiek in optima forma voor de meisjes. Feestelijke jurkjes voorzien van
veel kant, ruches, dubbele rokken, onderrokken en -broeken; pofmouwen,
lieve kraagjes, hoge boordjes, ronde passen en passen op vorm.
Alles gemaakt van delicate batist, voile en satijn in de tinten die snoepjes ook
hebben en in zoete pastels. We zien volop geprinte stoffen: kleine lingerie-
bloempjes en nopjes, grotere chintzbloemen en provencc-bloemen
De jongens gaan een beetje stoer, crisisachtig gekleed in salopettes. broeken
met bretels, t-shirts en sweatshirts of losse bloesjasjes. Iets te grote kleren
worden met behulp van een touw in de taille bijeengehouden, om imet een
knipoogje) de 'crisis-pituatie' extra in de verf te zetten Als stoffen gebruikt men
echte stevige basisweefsels als denim en twill in afgewassen kleuren, tijk en
bakkderdrill, gespikkelde hemdenweefsels en breisels.
De Gigi-lijn is een eenvoudige, preppy-achtige belijning voor jongens- en
meisjesmode. Nettel schoolkleding die bestaat uit overgooiers. bloesjes en
jurken met pofmouwen, ronde kraagjes, schouderpassen en smokingfrontjes.
De blazer scoort in deze groep hoge ogen.
Rokpartijen hebben altijd ruimte dankzij plooien of aanrimpeltngen. Aan
broekvormen zijn er natuurlijk de bermuda en de gladde of bandplooi-
pantalon, maar er zijn ook te korte, kuitlange modellen. Opvallende details bij
Gigi zijn de vele rugsluitingen die geïnspireerd lijken op de ouderwetse
schorten.
De stoffen: poplin en piqué, chambray, hemdenstreepjes en kleine vichy-ruitjes.
De strandmode is opgebouwd uit vrolijke, blote kinderkleding in speelse
zomerkleuren.
Veel blote buik-tops en halterbelijningen, bolle bloomers, dubbele mini
rokjes, shorts en bermuda's.
Details: afknoopbare passen en panden, dubbele mouwen, contrastpassen.
kleurig tegenbeleg, strikken en ruches, asymmetrie, fantasievormen voor
knopen en zakken, bretels.
Stoffen: piqué, poplin, seersucker, gecoate materialen en dit alles in geprinte
en bontgeweven dessins. Talloze mogelijkheden biedt de sport-groep met
name op het gebied van de sweatshirts en t-shirts. Tuniekvormen hebben een
tussengezet boord, losse boorden, singlets, ook gedragen over t-shirlmodellen,
kleurige inzetstukken.
Voor de meisjes korte mini-rokjes met een aangezette volant- rok, verder
sweatpants met vernieuwingen in de vorm van constrastbanen en contrast
stukken. korte shorts, tunnel- tailles met een koordje.
Het allernieuwste zijn ballet-inspiraties: korte overslag-vestjes en mini-
dansjurkjes. Verder nog altijd volop inspiraties uit de actieve sportwereld als
baseball, jockey, skating.
Stoffen: dunne jerseys, poplin, canvas, denim, delavés, badstof.
Voor de mode krijg je vast een tien! Op de voorgrond twee setjes 'ballerina'mode van katoenen tricot. De beide pakken in
uni met een streep ofuni met een ruitje zijn gemaakt van tricot en een geweven materiaal Rechts een katoenen broek,
t-shirt met rolmouwtjes en mouwloos vestje. (C&Ai