SPORTIEF ineen pastelgetinte ZOMERMODE VRIJDAG 25 MAART 1983 Gemakkelijke, sportieve kleren zijn altijd zeer aan trekkelijk geweest voor een grote groep vrouwen, en met name voor diegenen die de modetrends die de ontwerpers voorschrijven niet willen vol gen. De sportieve look is afgeleid van diver se takken van sport, maar daarnaast laat deze look een modestijl zien, die weliswaar sportief is maar dank zij de verwerkte materialen een ander ge zicht heeft gekregen. Een stijl, die rust uitstraalt en waarbij vier belijningen zijn te vinden: - sportmode - ecology - vagebond - camarque. sportmode Draagbaarheid van sportkleding is het allerbelangrijkste, maar tegen woordig is mode daar een onlosmake lijk geheel mee. De trends in sportmo de liggen dicht tegen die van straat- mode en dan vooral van jeanswear en vrijetijdskleding aan. Ballerina- en joggingkleding zijn de basis, waarop dit seizoen met name is verder geborduurd. Voor de ballerina- look zijn dat korte overslagvestjes, tricotshorts met opgerolde pijpen, mi nirokjes in tricot met losliggende pan den en lingerietops. Uit de jogginghoek komen sweatpants met dubbele kniestukken, deelnaden, laaggeplaatste zakken en diagonale kleurbanen. In de tops zijn kleurige vlakverdelingen, dubbele mouwen en abstracte prints verwerkt. ecology Ecology is een stijl die nauw verbon den is met de vagebondstijl, omdat de ecologymode van dezelfde natuurlijke en rustieke stoffen gebruikt maakt. De nadruk ligt op separaties, afzonderlijk draagbare kledingstukken dus. Simpele rechte jasjes, kraag- en slui tingloos, worden gecombineerd met tot op de heupen vallende broekrokken met een kuitlengte, rokbroeken met openvallende zijnaden en rechte pan- talonvormen. De tops zijn voorname lijk simpele bloeses en t-shirts in gewe zen materialen. vagebond Rechte, ruime, soms zelfs onafgewerk te kledingstukken. Een mode in stof fen en kleur die een terugkeer naar de natuur aangeven. Vagebond is een klassieke styling, met een ruime belij ning en accenten op wijde, liefst opge rolde mouwen, brede schouderpassen, jukstukken, splitten en asymmetri sche sluitingen. Ceintuurs of beter nog koorden als accessoir zijn belangrijk, maar ook laagjes over elkaar, zoals een heuplan ge tuniek over een ruime, lange robe- house jurk met daaronder nog eens een te lange broek, waarvan de pijpen opgerold worden. Kleding en stoffen moeten er enigszins 'afgewassen' uitzien. In de crisis van de jaren '30 liep het grote publiek er ook zo bij, maar dan wel uit pure armoede. Nu grenst het bijna aan decadentie, de vagebond- of crisislook. camarque De boerenstijl, ooit 'style paysanne' geheten is nu uitgangspunt geworden voor kleding geïnspireerd op die uit de Franse Provence en nu opererend onder de nieuwe naam 'camarque'. De stijl is een mengsel van werkkleding en regionale folklore met een knipoog naar 'the mid Fifties': bluejeans in combinatie met Provence prints. Het silhouet is ruim, rokken worden over elkaar gedragen, broeken vallen wijd tot op de enkeL De bloeses zijn laag uitgesneden en hebben pofmou wen. Pakken hebben bolerovestjes. Verder zien we werkmansjasjes, tuin broeken en aangerimpelde rokjes. Camarque wordt mede bepaald door dessineringen en materialen: kleine geometrische motieges uit de Proven ce, gecombineerd met gewassen ka toen, denim, katoen-satijn, zakdoe kruiten of piqué. Randmotieven en patchworkeffecten zorgen voor nog meer fleur. Zomer '83 wordt, wat kleur betreft een zomer vol pastel; echt felle kleuren zijn bijna niet aanwezig. Zwart en wit worden vooral hevig met elkaar gecombineerd, terwijl ladingen lichtgrijs hand in hand gaan met wit en ecru. We zien: bglas, aquarel, marmer; transparan te, zachte kleuren, die in combinatie met elkaar een elegant beeld opleve ren, zoals oudroze met parelwit, serin- geblauw, met champagne of pemod met schelptinten. porseleintinten; een breed scala van nieuwe blauwe en groene tinten, hier en daar in combinatie met coloritrood. pottenbakkerijtinten; gebrande, warme tinten, de kleuren van de aarde, marmer en steen, reikend van diep bruin naar rode tinten waardoor een landelijke sfeer wordt verkregen. Brui nen als hazelnoot, taupe en lavabruin spelen een belangrijke rol. emailletinten; frisse kleuren, die echter nooit fel zijn zoals oranje, rood, maïsgeel en roze enz. klassieke tinten; marine, wit, grijs en zwart. Echt nadruk op een of meer bepaalde kleuren wordt deze zomer niet gelegd; veel kleuren spelen een belangrijke rol, waardoor kleur een spel wordt van het combineren van tinten met elkaar. Chocoladebruine tinten in combinatie met zwart en wit bij voorbeeld geven een opvallend beeld. stoffen Voor de romantische kleding (Louisia na-look bijv.) worden ook romanti sche stoffen gebruikt. Transparante materialen als voiles, batist of mous seline, maar ook broderie, satijnachti ge stoffen, ajour crêpes en zijdestoffen. Voor de stijl ecology worden erg veel linnen stoffen gebruikt. De kreuk moet men daarbij op de koop toe nemen, die hoort er gewoon bij. Verder zien we bij deze stijl nog juteaspecten; in elk geval veel losse rustieke weefsels. De vagebondlook maakt veel gebruik van oud gemaakte katoensoorten en de délavé's (stonewashed). Ook ietwat armoedig gemaakte open stoffen als natté en gaas doen het hier goed. Het Gigithema houdt van streepthema's in alle mogelijke breedtes. Hoge ogen gooien de fijne streepvarianten in wit met pastels of vergrijsde kleuren. Ver der veel tijkstrepen, overhemdstrepen en combinatiestrepen: breed-smal en verspringend. Katoentypes als poplin en toile. maar ook structuurstoffen als seersucker en cloqué, oxfords en cham- brays spelen een belangrijke rol. Met name voor de sportswear worden veel délavés, dus uitgewassen materia len gebruikt in vaak wat grijzig aan doende pasteltinten. Nadruk wordt bo vendien gelegd op de lichtgewichtkwa liteiten in het stofgebruik zoals kanvas, chintz en denim. Andere belangrijke sportswearstoffen zijn nog: oliedoek, plasticbewerkingen, chambray, seer sucker en gecoate materialen. Het wordt in elk geval een zomer waarin weer veel kan en eigenlijk niets moet, en met een belijning die vrij eenvoudig is. Niets wordt gedicteerd, zelfs de lengte is op geen enkel gebied doorslaggevend. Of de rok het van de broek zal gaan winnen is ook nog de vraag; het weer zal hierbij een belang rijke rol spelen maar ook de vrouw zelf. Hoe is haar stemming, haar modegein- teresseerdheid en wat is de functie van haar kleren. Over jassen wordt weinig gesproken. Wat dat betreft moet het wel een snikhete zomer worden. Echte 'man tels' kom je niet of nauwelijks tegen, wel modellen die steeds horen by dat gene wat eronder gedragen wordt. Complets derhalve. Wat bhjft zijn mooi gestyleerde trench coattypes en tailleurj assen, soms 7/8 en 9/10 swaggermodellen. Maar steeds ho ren de jassen bij de blazer-rok of blazer- pantaloncombinatie die eronder zit. Eenvoud is troef by de jas: ietwat oversized modellen met hooguit een epaulet of een sterk uitvergroot dubbel jukstuk achter, dikwyls een capuchon die ook weer als kraag gedragen kan worden, geen sluiting of hooguit druk knopen of een los bindceintuur. accessoires Bij zo'n eenvoudige mode spelen met name de accessoires een overheersen de rol. Grote strozonnehoeden bijvoorbeeld of mannehoeden. Sieraden zijn opvallend groot: flinke colliers en armbanden vol kleurige stenen. Ladingen zilverkleurige scha kelkettingen worden afgewisseld met strengen flinke stenen. De taille krijgt alle aandacht door op de heup hangende koorden, brede le ren ceintuurs en los omgeknoopte nap pa lappen in de taille. Op de foto's linksboven: Met een knipoog naar de balletwereld is het linker tweedelig pakje ontworpen. Gemaakt van een teerroze tricot is het mini-overslagrokje met t-shirtje dat een V-hals op de rug heeft en vleermuismouwen. (Ice Cream DanceI Rechts een beige/blauw geruite rok met ingestikte plooitjes gedogen onder een sportief getinte caramelkleurige bloes van zeer dunne stof. De mouw op ellebooglente heeft sportieve lummels, (jobïs)' Rechtsboven: Voor de namiddag is de elegante bloes-rokcombinatie in beige met zwarte accentuering in de rok, langs de blinde sluiting en hals en langs het losse dubbele front dat over de schouders doorloopt en als los rugpand eindigt. (Création Th. Braun). Links een mosgroen katoenen pak bestaande uit drie delen: rok met ingestikte plooitjes op heup en langs de zoom, shirtjasje met drukknoopsluiting en t-shirt in driekleurige streep Jobis Middenonder: Links een driedelig ruwzijden pak in natureltint met witte en aquakleurige garnering langs zakken, sjaalkraag en losse brede ceintuur die opgesneden is. Ook het pullovertje eronder heeft een applicatie in die tinten. (Miss Britt). Midden een hemdje met bijpassend los jasje van fel gestreepte katoen iTrendtex) gedragen op een aquakleurige wijde pantalon die geheel is doorgestikt (Robelle Fashion). Rechts een driedelig pak in aardekleuren: geruit jasje en uni-pantalon in tabaksbruin, de geruite bloes eronder in naturellbeigelbruine tinten. Gemaakt van een katoenmenging (Jean Claude).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 53