SPORTIEF ineen
pastelgetinte ZOMERMODE
VRIJDAG 25 MAART 1983
Gemakkelijke, sportieve
kleren zijn altijd zeer aan
trekkelijk geweest voor een
grote groep vrouwen, en met
name voor diegenen die de
modetrends die de ontwerpers
voorschrijven niet willen vol
gen.
De sportieve look is afgeleid van diver
se takken van sport, maar daarnaast
laat deze look een modestijl zien, die
weliswaar sportief is maar dank zij de
verwerkte materialen een ander ge
zicht heeft gekregen. Een stijl, die rust
uitstraalt en waarbij vier belijningen
zijn te vinden: - sportmode - ecology -
vagebond - camarque.
sportmode
Draagbaarheid van sportkleding is
het allerbelangrijkste, maar tegen
woordig is mode daar een onlosmake
lijk geheel mee. De trends in sportmo
de liggen dicht tegen die van straat-
mode en dan vooral van jeanswear en
vrijetijdskleding aan.
Ballerina- en joggingkleding zijn de
basis, waarop dit seizoen met name is
verder geborduurd. Voor de ballerina-
look zijn dat korte overslagvestjes,
tricotshorts met opgerolde pijpen, mi
nirokjes in tricot met losliggende pan
den en lingerietops.
Uit de jogginghoek komen sweatpants
met dubbele kniestukken, deelnaden,
laaggeplaatste zakken en diagonale
kleurbanen. In de tops zijn kleurige
vlakverdelingen, dubbele mouwen en
abstracte prints verwerkt.
ecology
Ecology is een stijl die nauw verbon
den is met de vagebondstijl, omdat de
ecologymode van dezelfde natuurlijke
en rustieke stoffen gebruikt maakt. De
nadruk ligt op separaties, afzonderlijk
draagbare kledingstukken dus.
Simpele rechte jasjes, kraag- en slui
tingloos, worden gecombineerd met tot
op de heupen vallende broekrokken
met een kuitlengte, rokbroeken met
openvallende zijnaden en rechte pan-
talonvormen. De tops zijn voorname
lijk simpele bloeses en t-shirts in gewe
zen materialen.
vagebond
Rechte, ruime, soms zelfs onafgewerk
te kledingstukken. Een mode in stof
fen en kleur die een terugkeer naar de
natuur aangeven. Vagebond is een
klassieke styling, met een ruime belij
ning en accenten op wijde, liefst opge
rolde mouwen, brede schouderpassen,
jukstukken, splitten en asymmetri
sche sluitingen.
Ceintuurs of beter nog koorden als
accessoir zijn belangrijk, maar ook
laagjes over elkaar, zoals een heuplan
ge tuniek over een ruime, lange robe-
house jurk met daaronder nog eens een
te lange broek, waarvan de pijpen
opgerold worden.
Kleding en stoffen moeten er enigszins
'afgewassen' uitzien. In de crisis van de
jaren '30 liep het grote publiek er ook
zo bij, maar dan wel uit pure armoede.
Nu grenst het bijna aan decadentie, de
vagebond- of crisislook.
camarque
De boerenstijl, ooit 'style paysanne'
geheten is nu uitgangspunt geworden
voor kleding geïnspireerd op die uit
de Franse Provence en nu opererend
onder de nieuwe naam 'camarque'. De
stijl is een mengsel van werkkleding
en regionale folklore met een knipoog
naar 'the mid Fifties': bluejeans in
combinatie met Provence prints.
Het silhouet is ruim, rokken worden
over elkaar gedragen, broeken vallen
wijd tot op de enkeL De bloeses zijn
laag uitgesneden en hebben pofmou
wen. Pakken hebben bolerovestjes.
Verder zien we werkmansjasjes, tuin
broeken en aangerimpelde rokjes.
Camarque wordt mede bepaald door
dessineringen en materialen: kleine
geometrische motieges uit de Proven
ce, gecombineerd met gewassen ka
toen, denim, katoen-satijn, zakdoe
kruiten of piqué. Randmotieven en
patchworkeffecten zorgen voor nog
meer fleur.
Zomer '83 wordt, wat kleur betreft een
zomer vol pastel; echt felle kleuren zijn
bijna niet aanwezig.
Zwart en wit worden vooral hevig met
elkaar gecombineerd, terwijl ladingen
lichtgrijs hand in hand gaan met wit en
ecru.
We zien:
bglas, aquarel, marmer; transparan
te, zachte kleuren, die in combinatie
met elkaar een elegant beeld opleve
ren, zoals oudroze met parelwit, serin-
geblauw, met champagne of pemod
met schelptinten.
porseleintinten; een breed scala van
nieuwe blauwe en groene tinten, hier
en daar in combinatie met coloritrood.
pottenbakkerijtinten; gebrande,
warme tinten, de kleuren van de aarde,
marmer en steen, reikend van diep
bruin naar rode tinten waardoor een
landelijke sfeer wordt verkregen. Brui
nen als hazelnoot, taupe en lavabruin
spelen een belangrijke rol.
emailletinten; frisse kleuren, die
echter nooit fel zijn zoals oranje, rood,
maïsgeel en roze enz.
klassieke tinten; marine, wit, grijs
en zwart.
Echt nadruk op een of meer bepaalde
kleuren wordt deze zomer niet gelegd;
veel kleuren spelen een belangrijke rol,
waardoor kleur een spel wordt van het
combineren van tinten met elkaar.
Chocoladebruine tinten in combinatie
met zwart en wit bij voorbeeld geven
een opvallend beeld.
stoffen
Voor de romantische kleding (Louisia
na-look bijv.) worden ook romanti
sche stoffen gebruikt. Transparante
materialen als voiles, batist of mous
seline, maar ook broderie, satijnachti
ge stoffen, ajour crêpes en zijdestoffen.
Voor de stijl ecology worden erg veel
linnen stoffen gebruikt. De kreuk moet
men daarbij op de koop toe nemen, die
hoort er gewoon bij. Verder zien we bij
deze stijl nog juteaspecten; in elk geval
veel losse rustieke weefsels.
De vagebondlook maakt veel gebruik
van oud gemaakte katoensoorten en
de délavé's (stonewashed). Ook ietwat
armoedig gemaakte open stoffen als
natté en gaas doen het hier goed. Het
Gigithema houdt van streepthema's in
alle mogelijke breedtes. Hoge ogen
gooien de fijne streepvarianten in wit
met pastels of vergrijsde kleuren. Ver
der veel tijkstrepen, overhemdstrepen
en combinatiestrepen: breed-smal en
verspringend. Katoentypes als poplin
en toile. maar ook structuurstoffen als
seersucker en cloqué, oxfords en cham-
brays spelen een belangrijke rol.
Met name voor de sportswear worden
veel délavés, dus uitgewassen materia
len gebruikt in vaak wat grijzig aan
doende pasteltinten. Nadruk wordt bo
vendien gelegd op de lichtgewichtkwa
liteiten in het stofgebruik zoals kanvas,
chintz en denim. Andere belangrijke
sportswearstoffen zijn nog: oliedoek,
plasticbewerkingen, chambray, seer
sucker en gecoate materialen.
Het wordt in elk geval een zomer
waarin weer veel kan en eigenlijk niets
moet, en met een belijning die vrij
eenvoudig is. Niets wordt gedicteerd,
zelfs de lengte is op geen enkel gebied
doorslaggevend. Of de rok het van de
broek zal gaan winnen is ook nog de
vraag; het weer zal hierbij een belang
rijke rol spelen maar ook de vrouw zelf.
Hoe is haar stemming, haar modegein-
teresseerdheid en wat is de functie van
haar kleren.
Over jassen wordt weinig gesproken.
Wat dat betreft moet het wel een
snikhete zomer worden. Echte 'man
tels' kom je niet of nauwelijks tegen,
wel modellen die steeds horen by dat
gene wat eronder gedragen wordt.
Complets derhalve.
Wat bhjft zijn mooi gestyleerde trench
coattypes en tailleurj assen, soms 7/8 en
9/10 swaggermodellen. Maar steeds ho
ren de jassen bij de blazer-rok of blazer-
pantaloncombinatie die eronder zit.
Eenvoud is troef by de jas: ietwat
oversized modellen met hooguit een
epaulet of een sterk uitvergroot dubbel
jukstuk achter, dikwyls een capuchon
die ook weer als kraag gedragen kan
worden, geen sluiting of hooguit druk
knopen of een los bindceintuur.
accessoires
Bij zo'n eenvoudige mode spelen met
name de accessoires een overheersen
de rol.
Grote strozonnehoeden bijvoorbeeld
of mannehoeden.
Sieraden zijn opvallend groot: flinke
colliers en armbanden vol kleurige
stenen. Ladingen zilverkleurige scha
kelkettingen worden afgewisseld met
strengen flinke stenen.
De taille krijgt alle aandacht door op
de heup hangende koorden, brede le
ren ceintuurs en los omgeknoopte nap
pa lappen in de taille.
Op de foto's linksboven: Met een knipoog naar de balletwereld is het linker tweedelig pakje ontworpen. Gemaakt van
een teerroze tricot is het mini-overslagrokje met t-shirtje dat een V-hals op de rug heeft en vleermuismouwen. (Ice
Cream DanceI
Rechts een beige/blauw geruite rok met ingestikte plooitjes gedogen onder een sportief getinte caramelkleurige bloes
van zeer dunne stof. De mouw op ellebooglente heeft sportieve lummels, (jobïs)'
Rechtsboven: Voor de namiddag is de elegante bloes-rokcombinatie in beige met zwarte accentuering in de rok, langs
de blinde sluiting en hals en langs het losse dubbele front dat over de schouders doorloopt en als los rugpand eindigt.
(Création Th. Braun). Links een mosgroen katoenen pak bestaande uit drie delen: rok met ingestikte plooitjes op
heup en langs de zoom, shirtjasje met drukknoopsluiting en t-shirt in driekleurige streep Jobis
Middenonder: Links een driedelig ruwzijden pak in natureltint met witte en aquakleurige garnering langs zakken,
sjaalkraag en losse brede ceintuur die opgesneden is. Ook het pullovertje eronder heeft een applicatie in die tinten.
(Miss Britt). Midden een hemdje met bijpassend los jasje van fel gestreepte katoen iTrendtex) gedragen op een
aquakleurige wijde pantalon die geheel is doorgestikt (Robelle Fashion). Rechts een driedelig pak in aardekleuren:
geruit jasje en uni-pantalon in tabaksbruin, de geruite bloes eronder in naturellbeigelbruine tinten. Gemaakt van een
katoenmenging (Jean Claude).