zomermode '83 HOOFDROL VOOR DE BLOTERUG de jurk krijgt weer aandacht PZC/ voorjaar '83 meewerkende zaken VRIJDAG 25 MAART 1983 Liepen we de voorbije winter nog vreselijk warm voor romantische, ons hele lijf omhullende kleren in de barokke sferen met veel ruches en fluweel, deze zomer wordt er een van de naakte waarheid. Veel brutaliteit, aangevuld met veel vrouwelijkheid zorgen er voor dat we in 1983 een modebeeld krijgen dat er soms vrij gewaagd uitziet. We zullen ons zelf zo nu en dan flink 'bloot' moeten geven, want de diepe décolleté's die ditmaal onze rug prijsgeven worden ongetwijfeld de meest opwindende blikvangers van het zomerseizoen. Diepe splitten in strak zittende, niets verhullende rokvormen zullen zonder meer door fanatieke feministen tot heimelijke mannenverleiders bestem peld worden. En dat is nog niet alles... de taille vraagt er ook om om gezien te worden. Een zomer dus voor goedgevormde lijven, en wie daar bovendien nog redelijk jong bij is en tevens over een goed gekneed stel onderdanen be schikt kan als men dat wil de rokzoom tot dijbeenhoogte laten stijgen. Dat wordt calorieén tellen, maar er is nóg een weg... Wie niet van al dat blote gedoe houdt hoeft niet meteen te wanhopen. Zomer '83 biedt méér en eigenlijk voor ieder wel wat. De romantiek bijvoorbeeld, zij het wel ontdaan van alle overdaad en barokke invloeden van afgelopen win ter, en meer afgeleid van de mode uit de jaren '50 (filmsterrenlook) met boot- halzen, Amerikaanse schouders, brede kragen en strak ingesnoerde tailles. Romantiek ook, zoals deze in vroeger jaren gedragen werd in de zuidelijke staten van Amerika (Scarlet O'Hara). Wie zich hier nog niet in kan vinden loopt misschien warm voor de koele zakelijke mode met stijlvolle pakken in een neutraal kleurbeeld geïnspireerd op de mode zoals Mariene Dietrich en Lauren Bacall die presenteerden; man nelijk aandoende kleren, die echter zeer vrouwelijk kunnen staan, want dat heeft met name Mariene Dietrich wel bewezen! stijlen Verschillende inspiratiebronnen, ver schillende stijlen, met steeds een totaal andere achtefgrond beïnvloeden de da mesmode voor deze zomer. Deze ko men voort uit een paar thema's waar binnen aardig kan worden gevarieerd. De romantische trend bijvoorbeeld valt uiteen in drie stijlen: - Gigi - Louisiana - Isadora (Grieks) gig' Een tikkeltje klassiek is de Gigi-stijl, kleding die herinneringen oproept aan de Engelse voorvechtsters van het vrouwenkiesrecht. De touch is echter toch vrouwelijk, dank zij de nodige romantische details. De mantelpak ken en jurken zijn veelal recht, met rechte jasjes tot over de heup, gedra gen op vrij lange rechte rokken of op broeken met ruime pijpen tot halver wege de kuit. Soepele bloeses hebben strik- of sjaal- Icraagvormen en zijn soms voorzien van fraai open borduurwerk Opvallen door felgekleurde kleding zal de Gigi- vrouw zeer zeker niet; deze stijl houdt het voornamelijk op de krijtkleuren, evenals zachtrose en tinten als honing en kaneel. Wit speelt als accentuering een belangrijke rol, voornamelijk aan de kraagvormen en de manchetten. louisiana Geïnspireerd door de film 'Gejaagd door de wind' met als hoofdrolspeel ster Scarlett O'Hara is met name dit thema verweven met romantiek. De jurken hebben veel overdadige de tails als strikken, volants, ruches, kant, broderie en parelmoeren knoopjes. Daarnaast wijde bloeses met ballon mouwen, décolleté's, geaccentueerde tailles en dubbele rokpartijen. Wat er onder zit doet al even Victo riaans aan: pettycoats, broderie onder rokken, bloomers (ruime broeken tot op de knie), corsetjes met koordslui- ting en dat alles uitgevoerd in dunne soepelvallende stoffen bij voorkeur van zijde en satijn en in bleke verfijnde kleuren en in wit. isadora Griekse invloeden bepalen het beeld van deze belijning. Het doet wat exen- trieker aan, de kleding van de vrou wen uit het oude Griekenland en het Romeinse Rijk. Het is bedoeld voor hoog zomerse dagen, de styling is eenvoudig, met a-symmetrische schoudereffecten. De Isadora-stijl zorgt voor korte, rech te ruime jurkjes tot net boven de knie, waarbij het accent verlegd is van de taille naar de heupen. We zien lingerietopjes in combinatie met soepele, rechte bloese-jasjes, rui me rechtvallende broekmodellen, heu plange hessen gedragen over een ge plooid rokje, waarvan alleen de onder ste rand zichtbaar is en een sjerp met een strik gedrapeerd om de heupen. Ietwat kinderlijk aandoend, maar zor gend voor veel bewegingsvrijheid zijn de jurkjes met platte plooien. o masculine Een mannelijke stijl met een vrouwe lijke snit. Rechte, eenvoudige kleren, zonder enige detailverwerking. Het meest boeiend is het colbert, dat een ietwat tc groot aandoend (oversi zed) jasje is tot op de heup, met vrij brede lange revers en een sluiting met vaak vier knopen op de buik. De schouders zijn recht, soms iets ver breed doordat er biezen over de mou wen zijn gestikt. Ook zijn er jasjes zonder revers waar van de voorpanden samenkomen op een strakke band rond de heupen. Zij worden gedragen op rechte rokken die een split hebben aan de zijkant, in de achtemaad of met rondgesneden voor panden, zodat een split aan de voorzij de ontstaat, want gewaagd moet het zijn! Deze mannelijke lijn biedt nog meer: ruime, lange tuniekachtige shirts met rugplooien, gedragen over strakke top jes, bloesonachtige jasjes met veel op gestikte zakken, tunieken over bermu da's en broeken. De kleuren zijn minder mannelijk: va riërend van zachte bleke tinten naar fellere tinten als fuchsia, citroengeel en frambozenkleur. terwijl zwart, maar ook wel wit bij uitstek de kleur is voor de colberts. panama Nauwelijks nog iets verhullend (en passend bij de mannelijke trend!) is de Panama-look waarin Zuidamerikaan- se invloeden vrij spel lijken te hebben. Het weer moet hiervoor wel mee werken, maar dan kan het feest ook goed beginnen: bloeses met ruches die een zodanige halsverwerking hebben dat zij over een schouder kunnen worden getrokken waardoor één schouder bloot komt. Of bloeses die slechts gesloten worden door de voor panden aan elkaar te knopen, zodat niet alleen een blik gegund wordt op een laag décolleté, maar ook de buik aardig binnen het gezichtsveld komt. Jurken zijn soms zo laag uitgesneden, dat de beha i bewust) boven de jurk uitkomt en rokken hebbende splitpar- tijen die behalve de bovenbenen ook nog een deel van de heupen laten zien. Goed geschapen moet men er wel voor zijn wil het aantrekkelijk ogen. Hoe deze trend echter tot de mannelij ke kan behoren of het moet komen door de invloeden van het opa-vestje. Vorig seizoen werd dit kleine kleding stuk nog keurig óver de bloese aange trokken, dit jaar mag het gedragen worden zonder iets eronder Kantjes zorgen voor een extra pikant effect, de stoffen daarentegen geven door hun donkere kleuren een wat decenter optiek aan het geheel. Wat mannenkleren voor een vrouw al niet kunnen doen! Op de foto's: linksboven: Breimode voor een aqua-kleung deux-pièces (links). De rok is recht door mgebreide plissés. de pullover heeft een meerkleurige geometrische vlakverdeling (Mamuti Paslelroze is het rechter katoenen pak bestaande uit geplooide broekrok met bloesjasje dat een mouw heeft met laagjes-verwerking Aktueel is het opstaand boordje (Star Modeü). Rechtsboven: Citymode. Links een sportief driedelig pak ui zandkleur dat als accentuering gele biezen heeft. De bandplooibroek heeft een hoge tailleband. Het slanke jasje heeft een kraag die als sjaal gedrapeerd kan worden De bloes eronder is geelbeige tBlacky Dressi. Het rechter pak is gemaakt van een 'sjiekere' zijde-achtige stof. is echter qua modellering sportief getint. De voering van het bloesonjasje is van natuurzijde, de mouw is een vleermuismodel. Miss Bntti. Rechtsonder: Een diepe inkijk op de rug toont het witte katoenen pullovertje dat een klein aangesneden mouwtje heeft Het wordt gedragen op een hard-roze katoenen kuitbroek met donkerblauwe omslag iTrend- texi. Op de achtergrond een rechtvallende japon van zwarte zijden jersey die opgevrolijkt wordt door een randstof langs de boothals en door de grote sjaal (Gibi). Damesmode: Flair, Vlissingen/ Middelburg/Goes; Boutique La Femme, 's-Gravenpolder; La Linea, Middelburg; IJssel- dijk-Snoep, Yerseke. Make-up modellen: Els voor Carla Mes, Middelburg. Kapsels modellen: Neli voor Han, Middelburg. Hoeden: Boutique La Femme, 's-Gravenpolder. VW-dealer Auto-Poppe bv Vlissingen. Colijn, data systemen, Kloe- tinge. Foto Back en Fabro-Middel- burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 52