DE GAANDE MAN FILM Herinrichting van de Sluisse binnenstad WILLEM VERMANDERE VANDAA G IN SL UIS ACTIES IN AXEL EN OOSTBURG DE KOMENDE VROUW Films in Zeeuws- Vlaanderen Doek valt voor regisseur Heirman van Transfiguratie VRIJDAG 25 MAART 1983 PZC/streek HULST - „Regisseren is een zwaar vak", zegt Charles Heirman. De Hulster regisseur kan het weten, want hij heeft dat werk zo'n dertig jaar gedaan voor de camere van rhetorica De Transfigu ratie uit Hulst. „Spelen en regie valt dan ook niet te combineren", meent hij. De in onberispelijk grijs kostuum (met in de linker rever een lintje ten bewijze dat hij de bezitter is van de eremedaille in zilver verbonden aan de Orde van Oranje Nassau) gestoken en met een joyeuze, artistieke vlinderdas 'gestrikte' oud-regisseur roert peinzend in de kop koffie, die voor hem staat. Hij kan zich met geen mogelijkheid herinneren welk jaar precies hij zijn eerste stuk regisseerde. Er zijn ook zoveel herinneringen en belevenissen met betrekking tot zijn grootste hobby: regie voeren. „Nou ja", zegt Heirman, terwijl hij een wuivend gebaar maakt, „hou het maar op begin jaren vijftig". Charles Heirmanje kan niet eeu wig aan de gang blijven....". Heirman wordt binnenkort zeventig jaar. Tijd om te stoppen, vindt hij. „Je kan niet eeuwig aan de gang blijven. De jaren gaan meetellen. Regie is zwaarder dan men denkt". Ook denkt hij er niet over om na z'n regisseurscarrière weer te gaan spelen. Lachend verwerpt hij die gedachte. „Spelen? Welnee, ik zou de tekst niet meer kunnen onthouden. Dat gaat niet meer". Heirman is inmiddels gebombardeerd tot prins souverein, wat vergelijkbaar is met ere-voorzitter. Vóór hem was dat de oud-burgemeester Lockefeer van Hulst, de vader van de huidige Aarden- burgse burgemeester. De prins souve rein heeft dan nu afstand gedaan van zijn 'troon' ten behoeve van 'troonpre- tendente' Wies de Maat. Haar eerste zelfstandig geregisseerde stuk - Soubrette - ging zondagavond in première in Den Dullaert in Hulst. De tweede en laatste voorstelling van het stuk - een blijspel - is zaterdagavond, eveneens in Den Dullaert, te zien. Oude titels van 1467, de late middeleeuwen dus. Nadat de vereniging Camere van Rhe torica was gaan heten werden ook de oude titels binnen de vereniging weer ingevoerd. De voorzitter heette vanaf dat moment 'hoofdman', de secretaris 'griffier' en degene die vandaag de dag penningmeester wordt genoemd kreeg de titel 'fiscaal'. „Het was een hele toestand", vertelt de oud-regisseur, „compleet met academi sche zitting. Het overgaan in de vorm van camere van rhetorica is op voor spraak van andere verenigingen en on der stimulans van Vlaanderen gebeurd. We hebben trouwens ook veel met re gisseurs uit Vlaanderen gewerkt, semi- beroepsmensen. Van hen heb ik veel ge leerd". Heirman volgde ook regiecur sussen aan de volkshogeschool Drac- kenstein in Utrecht. Dat ging uit van het Werkverband Katholiek Amateur- .toneel, een bond van amateurtoneel spelers, die volgens Heirman pioniers werk heeft verricht op het gebied van scholing van spelers en regisseurs. De Hulsterse regisseur heeft nu tussen de vijftig en zestig stukken op z'n naam staan. In de begintijd werden er soms wel drie stukken per jaar opgevoerd: twee tijdens de kermissen en één zoge naamd 'winterstuk'. „Later was dat niet meer haalbaar", vertelt Heirman. „want het patronaatsgebouw werd af gebroken, waarna wij moeilijk kwamen te zitten met onze accommodatie". Als hoogtepunten uit z'n carrière noemt Heirman onder meer 'Het Huis aan het Meer', 'De Heilige Vlam' en 'In 't Witte Paard'. „Dat laatste stuk hebben we drie jaar op het programma gehad en trok steeds volle zalen. Heel vreemd dat de mensen er almaar op af kwa men". Veel plezier heeft Heirman ook beleefd aan de televisiespelletjes, die hij enkele jaren geleden heeft geschre ven voor het Varaprogramma "Met de Muziek mee' van Henk van Montfoort. Heirman was mede-oprichter van de toneelvereniging, die 2 februari 1946 het levenslicht zag. De club heette toen nog niet De Transfiguratie. Voor die tijd speelde hij in toneelverenigingen binnen het patronaatswerk, de 'jeugd soos' van de kerk. Binnen de nieuwe vereniging was hij eerst secretaris en later voorzitter. In 1956 - Hulst telde toen totaal drie toneelclubs - fuseerde de 'club van Heirman' met het Zeeuws- Vlaams Toneel uit Hulst. „Het werd een beetje te gek, zoveel toneelvereni gingen", weet Heirman zich te herinne ren. Vanaf dat moment heette de ver eniging De Camere van Rhetorica De Transfiguratie. Eigenlijk was hier sprake van een heroprichting, want de Transfiguratie had in Hulst voordien ook bestaan. Het oudst bekende ar chiefstuk over. dit landjuweel dateert Wies de Maat, de huidige regisseuze van de Transfiguratie uit Hulst, onder ging zondag haar vuurdoop. Toen ging haar eerste zelfstandig geregisseer de stuk - een blijspel - Soubrette in première voor een volle bak in Den Dullaert. Op de kop af vijfentwintig jaar geleden debuteerde zij als toneel speelster in het stuk 'Een baby van duizend weken'. Verder speelde rij onder meer in 'Rebecca', 'Een vrouw moest verdwijnen'. 'De afgelopen twee jaar heeft rij met Charles Heirman 'meegelopen' om de kneepjes van het regisseursvak te leren en werd zij ook betrokken bij de regie. Zij vindt regisseren - evenals Heirman - zwaarder dan het spelen zelf. Zij zegt: „Een regisseur moet zich een beeld vormen van alle personages en de karakters in het stuk. Je speelt dus alle rollen in gedachten. Dat beeld maken, zoals het er vanuit de zaal moet komen uit te zien, zal je zelf moeten maken. Je enige leidraad is de tekst van het toneelstuk. Maar het is wel fantastisch als je ervaart dat alles zo uitpakt zoals jij dat hebt proberen over te dragen aan de spelers". Wies de Maat volgt momenteel een spel- en regiecursus bij de Zeeuwse Vereniging voor Amateurtoneel. „Wij werden om te beginnen uitverko ren om aan de wedstrijd mee te doen. De regisseur kreeg een concept van de schrijver Jelle de Vries en dan moest je zelf een verhaal schrijven. We wonnen de eerste ronde. Dat hadden we nooit gedacht. Daarna haalde we nog twee ronden. Dat was helemaal ongelooflijk. Uiteindelijk ontglipte ons dan toch nog de zege op een halve punt. Maar ja, de ervaring was het belangrijkste voor ons". De oud-regisseur heeft prettige herin neringen aan de afgelopen dertig jaar en er is heel wat afgelachen. Zoals die keer dat één van de toneelspelers van De Transfiguratie in de Stadsdoelen in Delft vijf minuten voordat hij 'op' moest in een emmer water ging zitten, waar een dweil overheen lag of de uit wisselingen met de toneelverenigin gen in het Vlaamse Oostrozebeke en Schooten. Regie is een vak apart. Op de vraag wat regisseren nu eigenlijk is, gaat Heirman uitvoerig in. „Het is min of meer een gave. Je kan veel leren, maar je moet het toch wel in je vingers hebben. Het is het genot van het creatief bezig rijn, iets scheppen. Daar komt het op neer. Niet iedereen heeft de fantasie, die voor dit vak nodig is. Een regisseur moet in feite elke rol in het stuk spelen. In zijn ge dachte dan. Als je een stuk leest, moet je het voor je kunnen zien, zoals de toe schouwers het zullen ervaren in de zaal. Bovendien zal je aan je spelers moeten kunnen overdragen zoals jij de uitvoe ring van het toneelstuk wil. Je hebt dan te maken met de mise en scène, dus het toneelbeeld, de opstelling, de verplaat sing van de spelers, het decor en de kos tuums. Zelf heb ik dat altijd nauwkeu rig vastgelegd op papier. Er zijn regis seurs, die dat uit hun hoofd doen, maar op die manier werk ik niet prettig. Ik wil voorkomen dat er tijdens repetities ver warring ontstaat en dat ik opmerkin gen van spelers krijg als: vorige repeti tie moest ik op de stoel links op het toneel ritten en nu opeens rechts". Voor Heirman breekt, nu hij de regie definitief heeft overgedragen, een rus tige tijd aan. Veel kan hij binnen De Transfiguratie niet meer doen, want ook om te spelen acht hij zichzelfte oud. Voor Charles Heirman is het doek definitief gevallen. Weliswaar niet fi guurlijk, maar toch zeker letterlijk. 'De Vierde Man', de vijfde film van Rob Houwer en Paul Verhoeven, draait deze week in de 'De Koning van Engeland' in Hulst en 'Luxor' Temeuzen. Uitgangspunt is het boek van Gerard Reve, oorspronkelijk bedoeld als boekenweekge schenk 1981, maar door het CPNB geweigerd. Een Nederlands auteur (in de film gespeeld door Jeroen Krabbé), drankzuchtig en met een nogal ongebruikelijk lief desleven, houdt een lezing in de havenstad V. Tijdens de pauze ontmoet hij de mooie, rijke en bovenal geheimzinnige Christine (gespeeld door Renée Soutendijk). De schrijver mist zijn laatste trein terug naar het Westen en belandt in haar bed, armen en macht. Geobsedeerd door de ondoor zichtige Christine en haar - eerst nog afwezige - minnaar (Thom Hoffmani, door wiens foto hij eveneens wordt aange trokken, mist Gerard ook de volgende dagen de kracht uit V. Tiaar het veilige Amsterdam terug te gaan. Hij blijft en gedu rende de volgende 48 uur spelen Gerard en Christine met - naar het schijnt - haar minnaar, in werkelijkheid echter de dood als jackpot. 'De Vierde Man' draait vandaag vrijdag19.15 en 21.30 uur in 'De Koning van Engeland' en voorts: zaterdag 18.45 en 21.15 uur; zondag 16.15, 18.45 en 21.15 uur; maandag en dtnsdag 20.00 uur In 'Luxor' vandaag vrijdagi 19.30 en 21.45 uur; zaterdag 19.30 en 21.45 uur; zondag 16.00,18.45 en 21.15 uur; maandag, dinsdag en woensdag 20.00 uur. 'De Koning van Eengeland',Luxor" en het 'Ledeltheater' in Oostburg prolongeren 'Annie', de Amerikaanse succesfilm over een vrolijk roeesje, dat dolle avonturen beleeft met een multimiljonair en zijn secretaresse. 'De Koning van Enge land': vandaag vrijdag) 19.15 uur; zaterdag 18.45 en 21.15 uur; zondag 13.45 en 16.15 uur; maandag 20.00 uur. 'Luxor': vandaag (vrijdag) 19.30 uur; zaterdag 14.00 en 19.30 uur; zondag 16.00 uu. 'Ledel': vandaag (vrijdag) 20.00 uur: zaterdag 14.00 en 19.15 uur; zondag 14.00 en 20.00 uur; maandag en dinsdag 20.00 uur. 'Zwarte Ruiter', botersmokkel in de vijftiger jaren, is deze week te zien in 'De Koning van Engeland' en 'Luxor'. 'De Koning van Engelandvandaag vrijdag) 19.15 en 21.30 uur; zaterdag 18.45 en 21.15 uur; zondag 18.45 en 21.15 uur; maan dag en dinsdag 20.00 uur. 'Luxor': zondag 18.45 uur; icoensdag 20.00 uur. In 'De Koning van Engeland' draait ook 'De Vlasschaard', de Vlaamse film naar de roman van Stijn Streuvels. Van daag vrijdag19.15 uur; zaterdag 21.15 uur; zondag 13.45, 16.15,18.45 en 21.15 uur; dinsdag 20.00 uur. Verder 'Teenagers in love', vandaag (vrijdag) 21.30 uur; za terdag 18.45 en 23.15 uur; zondag 14.30 en 18.45 uur; maan dag 14.30 uur; dinsdag 20.00 uur. 'Reds': vandaag (vrijdag 121.00 uur; zaterdag 21.15 uur; zon dag 21.00 uur; maandag 20.00 uur 'Als je begrijpt wat ik bedoel': zaterdag 15.00 uur; zondag 13.45 en 16.15 uur. 'Luxor' draait 'Game of death' '2een karatefilm. Vaandag (vrijdag) 21.45 uur; zaterdag 21.45 uur; zondag 13.30 en 21.15 uur; maandag 20.00 uur. Ook: 'De gekke, maffe, dwaze Bugs Bunnyfilm' (Walt Dis ney): zaterdag 14.00 uur; zondag 13.30 uur. 'Ledel' houdt het tenslotte op 'Love hotel', belevenissen van drie mooie meisjes: zaterdag 21.30 uur; zondag 16.30 uur. Het streefbedrag is 15.000 gul den. Dat betekent dat de kern Axel per hoofd van de bevol king ongeveer twee gulden moet opbrengen. „Gezien de re latie tussen Axel en Polen", zegt de heer B. Czerwinski van het comtié Axel helpt Polen, „moet dat bedrag zeker haal baar zijn". En voorzitter J. Li- powski van de stichting Zee land helpt Polen zegt: „Bij de collectie op Noord-Beveland half decemter verleden jaar werd er per inwoner ruim zes gulden gegeven". Axel weet dus wat het volgende week te doen staat. Want duidelijk is dat Polen, ondanks alle al verleende steun, de Nederlandse - lees in dit geval Zeeuwse - hulp nog altijd hard nodig heeft. Vandaar ook dat er de komende twee weken in twee Zeeuws-Vlaamse plaatsen opnieuw voor Polen, en dan met name het gebied rond Gdansk, wordt gecollecteerd. De komende week (van 28 tot en met 31 maart) gebeurt dat in Axel, de week daarop (van 5 tot en met 9 april) in Oost burg. De beide collectes staan onder het toeziend oog van de stichting Zee land helpt Polen. De opbrengst van de collectes wordt met name besteed aan medicijnen voorh et provinciaal ziekenhuis 'Niko- laj Kopemik' in Gdansk. Medicijnen, speciaal voor de kankerbestrijding bij kinderen. Maar ook wordt er insuline naar Polen verstuurd, injectienaalden, verband. Voorzitter Lipowski van de stichting Zeeland helpt Polen stelt vast: „Zonder die medicijnen zijn de kinderen ten dode opgeschreven. En dat rijn bepaald geen fabels, ik heb dat met eigen ogen gezien". Lipowski is sinds september 1981, juist voor de staat van beleg in Polen, bij de stichting betrokken. Hij reist regelma tig naar Polen en weet derhalve als geen ander hoe zeer hulp nog nodig is. Hij zegt: „De Polen wordt medische hulp ontzegd door gebrek aan materiaal. In de ziekenhuizen worden wegwerpinjec- tienaalden hergebruikt, met alle gevol gen van dien. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om medische hulp. Ook aan levensmiddelen, dagelijkse behoeften, bestaat gebrek. Door de enorm hoge prijzen kan een deel van de bevolking niet in de eerste levensbehoeften voor zien. In de dorpen is de toestand nog niet zo heel erg, maar wel in de steden. Mensen verkopen meubilair en eigen dommen on in de dagelijkse behoeften te voorzien. Men moet immers niet ver geten dat het inkomen van een werkende slechts een paar honderd gul den in de maand bedraagt-. Uitkeringen liggen nog beduidend lager. Dat, terwijl een ei ruim een gulden kost, om over de prijzen voor koffie en kip nog maar niet te spreken". Daarom herhaalt Lipowski en met hem het comité Axel helpt Polen: hulp is nog steeds hard nodig. De voorzitter van de stichting Zeeland helpt Polen kan rich nog opwinden over de uitlating van een burgemeester op het Zuid-Bevelandse in een huis-aan-huis-blad dat Polen in de winter best zonder hulp kan. Lipows ki: „De laatste keer dat ik in Polen was. heb ik in de winkels wat meer artikelen gezien. Geen levensmiddelen echter, maar meer artikelen als schoeisel. Maar daarbij moet weer niet worden verge ten. dat de prijzen schrikbarend hoog zijn". Voor de collecte in Axel is een comité gevormd dat bestaat naast de heer Czerwinski uit S. de Putter. L. den Doel- der-Van de Voorde, K. van Drongelen en L. Buyze-Frablewicz. Volgende week gaan er in de kern Axel enkele tiental len collectanten op pad met het doel het streefbedrag van 15.000 gulden te halen. De week daarop is Oostburg aan de beurt. Daar wordt nu nog hard aan de voorbereidingen voor de collecte ge werkt. Het comtié Axel helpt Polen heeft een speciaal bank- en gironummer ge opend. Bij de Rabobank in Axel is dat nummer 10.37.27.612 en het gironum mer is 285311. Links voorzitter J. Lipowski van de stichting Zeeland helpt Polen. Mevrouw S. de Putter en de heer B. Czenoinski rechts vertegenwordigen het Axelse comité. De Sluisse amateurfllmer, die reeds twee films op z'n naam heeft staan ('De Sluisse kermis' en een verfilming van het sprookje 'Peter en de Wolf), wilde al langer een film over z'n woonplaats maken. Burgemeester J. Asselbergs van Sluis, die bij de film over de Sluisse kermis het commentaar insprak, bracht hem op het idee. Henderikse: „De burgemeester vroeg me waarom ik nog nooit een film over Sluis had gemaakt. Ik beschouwde dat als een uitdaging. Je zal die film krijgen, dacht ik". De Sluisse ondernemer wil geen 'huis-tuin en keuken' film maken over Sluis, maar een rolprent waar het karakteristieke van z'n woon plaats in naar voren komt Henderikse dacht in eerste instantie niet aan een film over de herinrich ting: een collega-amateur uit Sluis zou daar een aparte film over maken. Deze haakte veertien dagen geleden, wegens tijdsgebrek, af. „Vreselijk jammer", zegt Henderikse. „Van de voorbereidingen heb ik nauwelijks shots". De herinrichting is uit filmisch oog punt eigenlijk een saai onderwerp, vindt Theo Henderikse. „Er is in we zen weinig van te maken Ja, je legt op film vast hoe de situatie is geweest en wat er van geworden is. Om daar een afwisselende film van te maken valt niet mee". De West-VI aam se zanger Willem Ver- mandere geeft vrijdag 25 maart (van daag dus) een optreden in gemeen schapshuis 't Zoute Vestje in Sluis. Vermandere heeft zich sinds rijn de buutelpee in 1971 ontwikkeld tot een van de meest vooraanstaande Belgi sche zangers in het 'ballade'-genre. Ver mandere zingt in 'zijn' westhoek-dia lect. Een belangrijk gegeven want zijn innege verbondenheid met zijn geboor testreek wordt ermee onderstreept. Dat is waarschijnlijk ook wel de reden voor zijn grote populariteit in Zeeuwsch- Vlaanderen, waar men niet alleen zijn teksten verstaat, maar ook kan aanvoe len waar hij het over heeft. Zijn thema's zijn in de loop der jaren vrijwel hetzelfde gebleven: het alle daagse bestaan in de Westhoek, de on dergang van het milieu, antimilitaris- me. liefde en een afkeer van de 'moder ne tijden'. Vermandere heeft ook op muzikaal vlak een ontwikkeling doorgemaakt: behalve akoestisch gitarist is hij ook vaardig op de basklarinet. Willem Vermandere is op pad met een uitstekende begeleidingsgroep van vier man, zodat rijn liedjes worden gestut te Vestje in Sluis begint omstreeks door een royale begeleiding. 20.30 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar aan HetoptredenvanVermanderein'tZou- de zaal. SLUIS - De Sluisse ondernemer Theo Henderikse is bezig aan een film over de herinrichting van de Sluisse binnenstad. Hij heeft inmid dels al wat opnamen gemaakt, onder; andere van de raadsvergadering waarin het werk aan de aannemer, Leenhout's Aannemingsbedrijf te Sluis, werd gegund. Afgelopen maandag is een begin gemaakt met de herinrichting. Ook daarvan heeft Theo Henderikse beelden. De film werd vertoond tijdens de jaarlijkse familiedag. De verfilming van Prokoviefs sprookje werd zo en thousiast ontvangen, dat vele voor stellingen volgden. De film van Theo Henderikse is ver toond in andere verzorgingstehui zen. verenigingen, enzo- orts. Zelfs de Kortrijkse afdeling \un de Leu vense universiteit toonde belangstel ling. Vorig jaar maakte Henderikse een filmisch verslag van de bejaarden- kermis op Rozenoord in Sluis. De film, die ruim een half uur duurt, is inmiddels een kleine twintig maal vertoond. „Daar ben ik eerlijk gezegd toch wel een beetje trots op", bekent Theo Henderikse. Ervaring De Sluisse amateur beschikt inmid dels over de nodige filmervaring. In 1980 vervaardigde hij een half uur durende sprookjesfilm met kinde ren uit het verzorgingstehuis voor geestelijk gehandicapten 't Hoompje aan de Sint-Annastraat in Sluis. Theo Henderikse filmt de herinrichting Sluis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 49