Doe 'iets' en hang niet alleen in je luie stoel Het kassucces Marilyn De Vierde Man PAUL VERHOEVEN OVERROMPELT WELZIJNSMINISTER EELCO BRINKMAN PZC/kunst/cu,tuur VRIJDAG 25 MAART 1983 (Door Remier van de Looi Vijf over acht. Waterkoude wind giert met de eersten van de 8000 werknemers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur mee naar binnen, de hal in van de achttien-hoge ministeriële toren in Rijswijk. Zes over acht. Klein, kwiek, zonder enig escorte stapt mr. drs. Elco Brinkman binnen. Minister. Jong, zelfverzekerd en spraakmakend lid van Lubbers' no-nonsense-kabinet. Een doener. En dus een vroege vogel. „Ik ben soms al om zes uur op om stukken door te nemen. Ben geen avondmens. Vroeger op de sociëteit had ik al moeite om laat op de avond de ogen open en de kaarten in de hand te houden". Dat vroege past wel bij het image van dit regeerders-team van bijna robot achtige managers. Hoe is het werken in deze CDA-VVD-ploeg? „Heerlijk. De politiek is de laatste jaren reuze vervreemd geraakt van de mensen. Men dacht dat er toch niets beslist werd. Alleen maar „enerzijds- anderzijds" verhalen. Nou zit er een club die iets dóet. Dat roept kritiek op, bij publiek, inleverende kunstenaars, de media...". „Nou, het is natuurlijk niet zo dat we handenwrijvend de dag beginnen om weer eens even 10 procent van een uitkeringstrekker af te pikken, maar we zijn wel heel gericht, effectief en zakelijk bezig. Ik hoef geen geleuter over procedures. We moeten samen oplossingen zoeken. Niet de problemen voor je uitschuiven met steeds maar weer adviesaanvragen bij de SER of wie dan ook. Durven beslissen". Teveel adviesorganen? „Voor mij wel. ja. Ik ben in dit huis het aantal adviescolleges aan het saneren. Heb minder papier nodig. Ik eet per dag vele kilo's papier, dat kan me niet vreselijk bevredigen". „Ik zie in de hele samenleving een sterke neiging om verantwoordelijkhe den weg te schuiven. De waarde van eigen organisaties, vakbonden, om roepverenigingen, kranten, het buurt huis, de kerk, clubs, die is essentieel. Een herkenningspunt voor de mensen, Het moet geen grauwe massa worden waarin alleen het recht van de sterkste telt en waar alle beslissingen aan ande ren worden overgelaten". laten opereren moet dat natuurlijk met thuis gebeuren, maar, begrijp je, dat zit heel diep bij mij". Geld U houdt steeds krampachtig de finan cien builen beschouwing. „Die financiën zijn natuurlijk wel een aanleiding, dat ontken ik niet, maar dat zat er al jaren aan te komen. Dat is dan ook wel de onmiddellijke prikkel om nu tot beslissingen te komen, maar het is niet zo dat ik mooie verkoop praatjes sta te houden om vervolgens niet te hoeven zeggen dat de porte monnee leeg is". Had u het tien jaar terug ook gezegd? „Zeker. Als ambtenaar onder bewinds lieden van verschillende politieke kleur verkondigde ik dit type opvattin gen ook. Je zit hier toch op de wereld om er iets van te maken samen, niet om er maar op los te leven. Sommige mensen vinden het reuze kneuterig als je het over het gezin, gezelschapsspel letjes, de open haard hebt. Ik vind dat je dat best mag stimuleren. Ik heb moeite met die houding van „iedereen gaat z'n gang maar. de deur staat open en de ijskast zit vol, je ziet maar". Zo gaat een gezin toch naar de knoppen. TV in het midden en patat met op tafel en geen mens die nog wat zegt. Zo werkt het toch niet. Misschien is dit wel vreselijke ouwe ballen-praat. maar het lijkt wel of het allemaal abnormaal aan het worden is. Als mensen hun, kind van twee in een crèche willen stoppen, mij best, en ik Individuutjes Over welke grauwe massa heeft u het? „De bureaucratie. De overheid die niet als iets van de burgers wordt gezien, iets waartegen je je altijd moet verzet ten, waartegen je moet procederen via de AROB-rechter, want die overheid doet het altijd fout. We willen steeds meer als individuutjes optreden en als het fout gaat bij de overheid aanklop pen. Word jc daar nu echt gelukkiger van? Van de ene hulpverleningsin stantie naar de ander hollen? Waar de problemen ook niet echt worden opge lost. Vraag het een dokter, een dominee, de gezinsverzorgster. De mens is een op telsom van lichamelijke en psychische problemen. En van hele aardige din gen. Los die problemen nou 's op in je eigen buurt. In het gezin. Ja kijk, als iemand al z'n darmen tegelijk moet Minister Brinkman begrijp ook wel dat daar voorzieningen voor moeten zijn, maar toch denk ik wel eens, jongens, rafel die natuurlijke verbanden niet te veel uit elkaar. De samenleving versplintert. Kijk naar zoveel jongeren Geen ver trouwen meer in de toekomst. Doe iets, ook al heb je geen baan, maar hang met alleen in de disco of in de luie stoel voor Dallas. D'r is zat te doen, ook met behoud van je uitkering. In de land bouw. in het huishouden, bij de mid denstand". Kunst Zo te horen hebben de mensen gelijk die zeggen dat voor u de W van WVC zwaarder telt dan de C. „Kunst is voor mij een persoonlijke hobby. Alleen al daarom moet ik op passen dat kunst op dit ministerie, waar we als een grootwinkelbedrijf allerlei waren uitventen, niet automa tisch bovenaan komt te staan en de gezinsverzorging onderop, dat orkes ten belangrijker worden gevonden dan vormingsinternaten. Kijk nou naar het buurt- en clubhuis werk. Was vroeger politiek een topon- derwerp. Ebt nu wat weg. Dan moet je niet meteen roepen „dan pak ik dat even bij de strot en haal er 30 miljoen weg". Eerst eens kijken wat ze daar doen en hoe. wat er dan eigenlijk zo nutteloos is. Dat werk, bejaardenzorg, gezinshulp, noem maar op, dat is niet zo n publiek strekker als de kunst of de media. Bij de babbel over mijn tuinmuurtje gaat het ook altijd meteen over kunst, krant en kabel-tv. Maar eigenlijk zijn dat relatief maar kleine rotpostjes". Toch een beetje van: „ach, even hon derd piek van Karei Appel naar de bieb? Kunstgeld naar welzijnsgeld? „Mensen zijn natuurlijk vreselijk geïn teresseerd in Appels, Van Bohemens (er hangt een prachtexemplaar van hem in de ministeriele werkkamer) en peren, maar als puntje bij paaltje komt vinden ze het toch veel belangrijker wat er met hun ouders gebeurt. Of met een gehandicapt kind. Er gaat 50 miljoen om in de beeldende kunst of. nee, de hele BKR-regeling kost geloof ik al 130 miljoen maar in elk geval een klein bedrag in vergelij king met de maatschappelijke dienst verlening van vele miljarden. Je moet goed afwegen. Ik heb met zóveel pro blemen te maken. Wel eens moeilijk om alles op gelijk emotioneel niveau te behandelen". Topkunst. Daar heeft u geld voor over, zei u. „Gisteren belde een goede vriend van me. Kunstenaar. Of ik wel inzag dat heel veel kunstenaars de top nooit halen en dat ik ze zo het brood uit de mond stoot want de galeriehouders verkopen toch alleen maar dure kunst. Ik was op de verkeerde weg met die topkunst. Het doet me reuze leed als een goede vriend zoiets zegt. Ik moet echter als minister ervoor zorgen dat er in de samenleving een gedifferentieerd overzicht van alle experimenten van topkunst beschikbaar blijft voor het nageslacht. Dat wil niet zeggen dat er via aankoopsubsidies niet ook moge lijkheden moeten blijven voor een bre dere groep van kunstenaars". Persvriendelijk Wat bedoelde u, toen u NOS en dag bladpers. naar aanleiding van dat gezeur over de programmagegevens van radio en tv in de bladen, vroeg een nieuw contract op te stellen dal pers- vriendelijk moest zijn? „Ik lees, nou nee. ik blader acht kran ten door. Ik ben iemand van het geschreven woord. Lees de krant ter wijl de tv aan staat. Volgens mij kunnen veel mensen niet zo snel be vatten wat er op de tv wordt gezegd. In de krant kun je het nog eens rustig naslaan. Zowel de dagbladen als radio en tv hebben een dienende functie. Nou, als dan blijkt dat veel mensen hun informatie, maar ook de water standen, de weerberichten en de rtv- programgegevens uit de krant halen, moet je wel van heel goede huize komen om daar allerlei verbodsbepa lingen aan te verbinden. Natuurlijk hebben de omroepen finan ciële belangen bij de presentatie van die gegevens. Ook hun ledenbinding speelt mee. maar d'r zit toch iets krampachtigs in. Die starheid moet worden doorbroken en In die zin heb ik wel enigszins positie gekozen. Maar ik heb erbij gezegd: „doe me 'n lol, probeer er samen uit te komen en laat mij nou niet weer hoeven scheids rechteren". Het is al lastig genoeg om in de grote belangenstrijd tussen de media een verdelende rechtvaardig heid toe te passen, hoewel die hoog in mijn vaandel staat geschreven". Weer dat doe-het-zelven. Die eigen ver- antwoordlijkheid „Jazeker. De krant hoort tot die eigen herkenningspunten van de mensen. Iedere krant met zijn eigen mening, een mening waarin de lezer zichzelf herkent. Maar dan moet je niet bij mij aankomen met „minister, wilt u Trouw de hand boven het hoofd houden" en intussen je abonnement opzeggen En dat VPRO-tientje hoeft echt niet met een twintig gulden te worden, maar ik zeg er wel bij dat eigen identiteit niet alleen maar wordt verkregen door een handtekening op een invulbon te zet ten". Pluriformiteit best, als de gebruiker maar betaalt? „Nou ja, hij moet er een financiële bijdrage voor over hebben. Particulie re organisaties verspelen het recht grote invloed te claimen als men niet bereid is een stuk activiteit te ont plooien en een eigen bijdrage te leve ren". Door Henk Dam) De liedjes stellen niet eens zo veel voor, het verhaal eigenlijk ook niet. Toch belooft 'Marilyn!', de musical over het leven van Marilyn Monroe die in het Londense Adelphi-theater in première is gegaan, een hit te worden. Dat zou dan geheel en al te danken zijn aan Stephanie Lawrence, de hoofrol- speelster. Zonder echt op de te vroeg gestorven godin van het witte doek te lijken, is ze niettemin Marilyn Monroe Ze heeft haar zwoele oogopslag, haar sexy stemmetje, haar uitdagende ma nier van lopen en haar maniertjes En vooral, om een Britse krant te citeren, het is het seksuele magnetisme van Marilyn Monroe, haar uitstraling als je een neutraler woord wilt gebrui ken, dat door Stephanie Lawrence per fect tot leven wordt gebracht. Daarom valt haar prestatie zo op. Want de niet geringe taak waarvoor de Britse danseres en zangeres zich ge plaatst zag, was een mythe tot leven te brengen die al uitentreuren aan de man is gebracht. In toneelstukken, in liedjes Norma Jean wants to be a movie star'), kunstwerken (Andy War hol's prenten) en boeken (Louis Paul Boon's De Paradijsvogel). Dat haar dat gelukt is. heeft ze noch aan de muziek noch aan de tekst van de musical te danken. De muziek valt gewoon op omdat er geen makkelijk in het gehoor liggende deunen te horen zijn (niemand loopt aan het eind van de show neuriënd naar buiten, en dat hoort toch eigenlijk wel bij een musi cal), de tekst, vanwege een eenvoud die hier en daar tot banaliteit uitgroeit. Kassucces Maar, nogmaals, dat zal vermoedelijk niet verhinderen dat 'Marilyn!' tot een kassucces uitgroeit. En dal kan de West-end, de Londense theaterbuurt, in deze tijd van recessie heel best gebruiken. Want het is mede de afwe zigheid van nieuwe grote publieks trekkers geweest waardoor de terecht fameuze Londense theaterwereld wat in het slop is terechtgekomen. Volgens recente schattingen wordt slechts in zes van de 45 theaters in centraal-Londen geld verdiend. Niet minder dan 15 schouwburgen blijven 's avonds donker, zoals dat eufemistisch heet. en in de rest wordt met verlies gedraaid. Het absolute dieptepunt in dezen is de spektakelshow 'i' die vorige week in het Piccadilly-theater van start had moeten gaan als 'een totale, ongeëve naarde theater-gebeurtenis'. Dat werd het ook, maar anders dan de makers zich hadden voorgesteld. Vorige week werd besloten 'i', waarin al zes miljoen gulden was gestopt, maar helemaal met uit te brengen! Shows die het wel goed doen, zijn vrijwel allemaal oude successen. De musicals 'Evita' en 'Cats' trekken nu al jarenlang volle zalen. Zwijgen wij nog maar van het toneelstuk 'The mouse trap' van Agatha Christie, dat in z'n 30e jaar zit, en tijdens weekeinden nog steeds uitverkocht is Amerikaans 'Marilyn!' is een produkt van Ameri kaanse origine. Tekstschrijver Jac ques Wilson is een Amerikaan, compo nist Mort Garson ook. en producer Elliot Kastner ook al. Het plan van dit drietal is eerst te kijken hoe hun geesteskind het In Londen doet om, bij gebleken succes, over te steken naar Broadway (waar het opstarten van een show financieel nog aanzienlijk riskanter is). Het eerste idee was van Jacques Wil son. Hij zocht muziek bij een aantal gedichten die hij over Marilyn Monroe had gemaakt, en kwam al gauw uit bij zijn oude vriend Mort Garson Samen met Garson had hij al eens een wereld succes gemaakt toen het tweetal de plaat 'Guantanamera' produceerde Het was de bedoeling van Wilson's verzen over de platinablonde filmgodin een elpee te maken. Toen het duo daarmee halverwege was, kwam, mede onder invloed van film-producent Kastner, het idee op de reeks liederen tot een musical uit te bouwen. En zodoende. De musical gaat over Marilyn Monroe van de tijd dat zij als een rijkelijk narcistische teenager droomde over succes, tot de tijd, dat dat succes in overweldigende mate was gekomen, en zij. om tot op de dag van vandaag betwiste redenen, zelfmoord pleegde. Als het al zelfmoord was. Tekenend voor de mythe die Marilyn Monroe vooral na haar overlijden werd. is dat nog steeds biografen met nieuwe theo rieën over haar dood komen. John en of Robert Kennedy zouden ermee te maken hebben, en haar door de CIA hebben laten vermoorden. Er zou spra ke zijn van een 'Cuba-complot'. de Maffia zou achter haar dood zitten, etcetera. Klassiek Stephanie Lawrence als Marilyn Mon- Wilson en Garson hebben voor de klassieke opvatting gekozen. In de musical pleegt Marilyn zelfmoord om dat ze in wezen eenzaam was (Wilson, die Marilyn gedurende 3.5 maand op het toppunt van haar roem kende: 'Ze was was heel toegankelijk, maar de meeste mannen waren bang haar te benaderen - heel wat mooie vrouwen brengen hun avonden alleen door'). Ze was zo eenzaam, aldus de in de musical gevolgde gedachtengang, om dat ze bij pleegouders moest op groeien. en dus nooit echte liefde had gekend. Dat verklaarde haar grote behoefte aan aandacht. Dat verklaarde verder, waarom ze emotioneel nooit aan haar trekken kwam. aldus de klassiek-Freudiaanse opvatting in 'Ma rilyn!' De musical laat zien hoe Marilyn's huwelijken als gevolg van haar geeste lijke gesteldheid wel moesten misluk ken. en dat ze eigenlijk maar éen echte liefde kende: de camera. De camera (een rol die door John Christie wordt gespeeld) is in 'Marilyn1' ook degene die Marilyn's levensverhaal vertelt. Tegen het einde van de musical zingt Christie voor allen die menen Marilyn Monroe gekend te hebben: 'Schrijven jullie je boeken en toneelstukken maar, en maken jullie je songs maar - ik ben degene die echt bij haar hoort'. Intel lectueel gaat het allemaal met veel dieper. Het amusement van 'Marilyn!' zit daar dan ook niet in. maar in het schitteren de dansen zingen en toneelspelen van Stephanie Lawrence die eprder in 'Evi ta' triomfen vierde maar met deze haar definitieve doorbraak als super ster beleeft Aan het eind van dc show. als zij 12 songs en 20 kostuumwisselingen ach ter de rug heeft, staat ze in al haar glamour op het toneel, terwijl om haar heen op stukken doek foto's en gedeel ten film van de echte Marilyn gepro jecteerd worden. Dat is adembene mend mooi. Door Pieter van Lierop) Regisseur Paul Verhoeven heeft aan zijn eerdere films het image overgehouden niet alleen Nederlands succesvolste filmer te zijn, maar ook de handigste, de meest populistische en degene die het best is toegerust om door te breken naar Amerika. Bij zijn collega's en bij de Nederlandse critici heeft Verhoeven zich nimmer in bijzondere populariteit mogen verheugen, omdat zijn films nooit een door de cineast belangrijk geachte gedachte leken te weerspiegelen en er enkel op uit leken om bij een breed maar simpel publiek zo hoog mogelijk te scoren, desnoods via brutale trucs. Zijn nieuwe film. De Vierde Man. geeft aanleiding om Paul Verhoeven voortaan met meer respect te beje genen, want ook al bezit deze magi- sch-realistische thriller een aantal onmiddellijk herkenbare Verhoeve n-trekjes. het is m elk geval een fantastisch ogende en knap ontwor pen film. De Vierde Man is gebaseerd op de gelijknamige roman die door Gerard Reve in opdracht van het CPNB geschreven werd met de opzet er het boekenweekgeschenk van 1981 van te maken. Het CPNB verslikte zich echter in het buitenissige karakter van deze delyrische vertelling vol negentiende-eeuwse horror motieven, biseksuele erotiek en doodsgedachten. Men had iets feestelijkere op het oog gehad en het het boek schieten dat nou juist in Reve's werk van de laatste vijftien jaar waarschijnlijk het meest verras sende en meest verfrissende geweest is. ondanks de macabere thematiek. De somberheid van de thema's valt trouwens ook nog enorm mee, want ze werden nogal relativerend, soms bijna vrolijk, ingebed in de Reve bekende stijl vol ironische retoriek. Compliment Dat is trouwens meteen het eerste compliment waar de film De Vierde Man aanspraak op heeft: hoewel Gerard Soetemans scenario het moest stellen zonder de karakteris tieke reviaanse manier van vertel len en beschrijven, klopt de toon soort mooi met het zoek. Er zitten een aantal beelden in Verhoevens film die de roman af en toe schok kend vergroven, desalniettemin treft De Vierde Man vooral als een opvallend speelse film. Zonder hem te onderschatten, moet hij vooral ook niet te serieus worden opgevat. Nogal nadrukkelijk gaat het ten slotte over een schrijver, een fan tast, een man die er zijn beroep van maakt om „creatief om zich heen te kijken". Hij benoemt tijdens een lezing zichzelf als iemand die „de waarheid liegt". Wat er gebeurt met de man die in deze film gewoon Gerard Reve heet, doet er niet zozeer toe. Het gaat er om hoe hij zijn ervaringen op een procustus-bed legt: als het ware verbuigt, langer of korter maakt, binnenste buiten keert, om het alle maal gepast en samenhangend te krijgen in zijn fantasie. Die fantasie wordt dan weer gestuwd vanuit eni ge preoccupaties en obsessies, die wel degelijk reeel zijn. De schrijver is alcoholicus, hij is homoseksueel en is danig geirriteerd door zijn provo cerende. vioolspelende vriendje Hij voelt zich ongemakkelijk in zijn da gelijks bestaan, is bang voor de dood. hevig geïnteresseerd in de mystiek van het katholicisme en in de literaire eigenaardigheden van de gotische romantiek uit de vorige eeuw. Vlissingen In slecht uitgebalanceerde gemoed stoestand reist hij van Amsterdam naar Vlissingen voor het geven van een lezing. De penningmeesteresse van dc literaire club in de Schelde- stad probeert hem te versieren en de auteur laat zich dat waar schijnlijk uit rancune tegenover zijn narrige vriendje naar wie hij liever met 's avonds terug wil overkomen. En Reve blijft enige dagen hangen bij die jonge vrouw, een weduwe. De echte Reve schijnt het dertig laar gelegen eens echt te zijn overkomen. Maar de recon structie vindt ingekleurd door een koortsige verbeelding ietsje anders plaats. De schrijver beleeft het als een nood lotsdrama. waarin het literair geïn teresseerde kupslertie uit Vlissingen moet uitgroeien tot een „belle dame sans-merci"; een gevaarlijke vrouw die de schrijver met bloeddorstig raffinement in een val lokt, waar Reve zonder persoonlijke interven tie van de heilige maagd Maria nooit levend uit kan ontsnappen. Alleen op die manier kan de platvloerse anekdote bruikbaar gemaakt wor den voor een letterkundig werk. Of een film. Eigenlijk kun je De Vierde Man opvatten als een uitvoerig met smeuige voorbeelden toegelichte do cumentaire over hoe kunstenaars soms te werk gaan. Inventiviteit Alleen als je aanneemt dat Soete- man en Verhoeven dit concept in gedachten hebben gehad, en je er ook op die manier tegenaan pro beert te kijken, krijgt de film de relativerende extra dimensie die hem genietbaar maakt. Je ziet dan hoe met inventiviteit geprobeerd wordt de ronkende clichés van de spookverhalentraditie uit de vorige eeuw op te poetsen en bij te slijpen om ze effectief te maken in de feitelijk absurd-platvloerse reali teit van het bij uitstek onromanti sche. hedendaagse Nederland. Ge beurtenissen die thuishoren in een sinister kasteel in Transylvaniè worden uitgetest op de feitelijk groteske lokatie van een kapsalon in Zeeland. Paul Verhoeven speelt het spel met een maximum aan inzet (een lui regisseur is hij nooit geweest) en met Jeroen Krabbé en Renée Soutendijk als betrouwbare pionnen. Merk waardig blijft het dat Krabbé in De Regenwulpen voor schrijver Maar ten 't Hart moest doorgaan en deze keer dus voor Gerard Reve, maar dat zyn profiel zo sterk doet denken aan Willem Fredenk Hermans. Het neemt niet weg dat hij stevig in zijn schoenen staat als de licht-verlopen. enigszins labiele en malicieuze lite rator die spoken gaat zien in Vlissin gen. FILMS Tegenover hem is Renée Soutendijk stukken minder echt in haar rol als de weduwe Halslag, de fatale vrouw. Maar dat hoort ook zo, omdat haar personage tenslotte het produkt is van een oververhitte fantasie. Schuin toelopende make-up- accenten bij haar ogen en een bloe drode mond verschaffen haar het vamp-uiterlijk dat associaties moet oproepen met alle verleidelijke kwaadaardigheid die schilders als Moreau. Toorop en Munch plachten te leggen in verbeeldingen van Salo- mé. Delilah, Cleopatra, sfinxen, grif fioenen en vampiers meegekregen. Ze heeft zo'n Egyp tisch sfinxbeeld in huis staan en haar kapsalon heet Sfinx. Maar als een keer de lichtreclame niet hele maal werkt, staat er „Spin" te lezen en moeten we via deze vrouw den ken aan de eigenaardige gewoonte van wijfjesspinnen om na het vol trekken van de paringsdaad het mannetje dood te steken. Deze beeldspraak is trouwens door Berto- lucci al eens tot thema en zelfs titel verheven voor zjjn film Strategie van de Spin. Visioenen De spin kruipt al in het allereerste shot van de film beeldvullend over het doek. Het beestje heeft een web gesponnen over een crucifix en wacht in het oog van Christus op de vlieg die we hem tijdens de beginti tels zien vangen en leeg zuigen. Kruisbeelden als noodlotsbeloften zijn met kwistige hand door de hele film gezaaid. En vanaf het eerste shot met de spin gaat de camera op zoek naar het introductiebeeld van een benevelde Reve. waarbij onder weg terloops nog een Piéta wordt aangedaan: Maria met in haar ar men het lichaam van haar ontzielde zoon. Ook Maria zullen we geduren de de verdere film herhaaldelijk te genkomen. in de persoon van Geert de Jong, met soms (in de trein) op haar schoot het kindje Jezus, met een aureool van een appelschil. La ter blijkt ze zowaar ook nog ge trouwd met een transporteur met de naam Josef op zijn vrachtwagen. Om deze overdaad aan symbolische verwijzingen te zien, hoef je dus met nauwlettend rond te spieden. Er valt met omheen te kijken. Zonder subti liteit worden ze er ingemokerd, net als de horror-visioenen (abattoir scènes. een optreden van Thom Hoffman die poedelnaakt in een kerk gekruisigd hangt en dan door Reve wordt gestreeld). Een pro bleem van dat gestoei met beeld spraken is dat al die symbolen ver schillende kanten opgaan. Er valt geen sluitend patroon mee te achter halen en is dan ook enkel te accepte ren. als je wilt aannemen dat ze in het hoofd van de schrijver eveneens puur grillig zijn: dat het dus gaat om een inspanning die niet noodzake lijk hoeft te lukken. De Vierde Man heeft daarbij wel de handicap dat het kijken naar de zonderlinge hersenspinsels van Je roen Reve. niet iets is waar je emo tioneel sterk bij betrokken kunt raken. Het is daarvoor te extrava gant. Dat betekent dat Verhoeven moest zien te imponeren met vonn- punten. Het formeel sterkste aspect wordt geleverd door de ronduit fabu leuze cameravoering van de in Ne derland teruggekeerde Jan de Bont. Hij weet een pregnante, broeierige sfeer te veroorzaken via talloze in bloedrood gedompelde beelden die af en toe werkelijk in staat blijken nuchter hedendaags Nederland vol ledig weg te drukken. Effecten Symboliek Verhoeven en Socteman hebben diepgaande studie gemaakt van The Romantic Agony, een stan daardwerk van Maria Praz dat de hele voorraad gotische symbolen uit de negentiende-eeuwse kunst historie indexeert en uitpluist. Deze provisiekast is als door een stel bezetenen geplunderd. De eerste fa tale vrouw aan wie het personage van de weduwe Halslag gekoppeld is. is natuurlijk Delilah, de vrouw die Samson zijn krachten ontnam door zijn haar te knippen. Krabbe krijgt afschuwelijke castra tievisioenen als hij door kapster Renee behandeld wordt Ze gebruikt shampoo van liet merk Delilah Ver volgens wordt Renee Soutendijk geassocieerd aan een sfinx, hei my thologische w ezen dat half vrouw is en half leeuw in een verscheurende vrouw dus. Eigenlijk is dal ze m De Koele Meren het/ellde symbool had Met het sterke effect van die foto grafie had Verhoeven zijn film meer rust mogen gunnen, maar uit angst dat de aandacht toch zou kunnen wegvallen, heeft hij ook met de montage het zekere voor het onze kere genomen en laat hij telkens de beeldovergangen plaatsvinden met messcherpe knaleffecten. En daar is dan nog eens een muziek band tegen aangezet, die Loek Dik ker gecomponeerd heeft met kenne lijke instructie het publiek keer op keer te overrompelen, tot men niet meer weet waar men het zoeken moet. In dit brutaliseren van het publiek blijkt Paul Verhoeven als stilist dus werkelijk geen haar ver anderd sinds Turks Fruit of Spet ters Hij doet afbreuk aan soms erg mooie akkoorden door domweg te hard aan te slaan Dat blijft spijtig, omdat de moge lijkheid De Vierde Man op zijn best. relativerend dus. te genieten er nogal mee gebruuskeerd wordt üe Vierde Mn •i d' Tliom Hoffman en Jeroen Krabbé in 'De Vierde Man'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11