FAUNA VERVALSING
Auto en elektronica
GA EENS ANDERS VISSEN
Storm van protesten tegen
afschaffen van visseizoen
MEER COMPUTERS
OP DE WEG EN
IN DE WERKPLAATS
HENGELEN
een bepaalde volgorde (al of niet
automatisch) wordt afgewerkt.
Communicatie
De diagnosetester, als vierde, is de
top off the line'. Hij kan als univer
seel testapparaat fungeren, maar
ook bepaalde afwijkingen tonen en
tevens aangeven hoe deze kunnen
worden verholpen. Gewoonlijk
worden de mededelingen op een
beeldscherm gegeven en de test
monteur heeft veelal de mogelijk
heid om bijvoorbeeld met test
pen op het scherm zaken aan te
wijzen of op een toetsenbordje ant-
autovaria
woorden te geven met het diag
noseapparaat te communiceren.
Vaak is het toestel verbonden met
een printer (afdrukeenheid), zodat
de meetresultaten aan de klant kun
nen worden overhandigd.
Een soortgelijk toetsenbordje. dat in
de auto meegenomen kan worden,
om het diagnoseapparaat in de cabi
ne te kunnen bedienen, vindt men
tegenwoordig ook vaak terug bij de
vermogenstestbanken. Deze 'rollen-
testbank' van weleer, heet tegen
woordig ook wel functiebank. Voor
sommige metingen is het noodzake
lijk dat de motor belast wordt. Dat
kan met de moderne functiebank,
maar een nauwkeurige vermogens-
meting is ook mogelijk. De wielen
van de wagen drijven de rollen aan,
die gekoppeld zijn met een elektro
nisch gestuurde wervelstroomrem.
De belasting op de vermogensbank
in combinatie met test- en diagnose-
apparatuur brengt de meest uiteen
lopende storingen snel aan het licht.
Bij enkele merken is de vermogens-
bank gecombineerd met een rem-
Donderdag 24 maart a.s. zal staatssecretaris Ploeg van landbouw en
visserij de officiële opening van deze hengelsporttentoonstelling verrich
ten
De Visma is dagelijks geopend van 11 00-17.00 en van 19.00-22.30 uur
Zaterdagavond en zondagavond gesloten.
De Visma-organisatie verleent groepen van 10 personen een korting van
1.- p.p. op het toegangsbewijs vanf 7,50 voor volwassenen. Dit voordeel is
vooral interessant voor de vele hengelsportverenigingen in ons land. die
gezamenlijk bezoekreizen organiseren
Apart van de Visma wordt op dezelfde tijd in gescheiden hallen een
Tenten- en Caravanshow gehouden. Bezoekers aan de Visma kunnen daar
zonder bijbetaling een kijkje nemen
De nationale hengelsporttcntoon-
stelling 'Visma Ahoy'. door de
jaren heen de ontmoetingsplaats van
de sportvisser, wordt van 24 tot en
met 29 maart voor de vijftiende maal
gehouden in 'Ahoy' Rotterdam. Elke
bezoeker krijgt het jubileumsge
schenk: een visagenda.
In dit boeKje wordt van de twaalf
meeste beviste vissoorten in zoet en
zout water de uitrusting behandeld, die
voor het vissen daarop minimaal nood
zakelijk is Daarmee haakt deze vis
agenda in op het thema van de Visma.
'Ga eens anders vissen'. Veel henge
laars zijn namelijk geheel gericht op
het vangen van slechts één vissoort.
Zelden wordt overgeschakeld op ande
re soorten als de 'bekende' vis het een
ochtend of middag laat afweten. Wie
voorbereid is op het vissen op meerde
re soorten heeft een grotere kans op
succes.
Hengelsportfilm
Op de jubileum-Visma vindt de pre
mière plaats van de eerste videofilm
voor zeesportvissers over het vissen
met kleine boten op zee. waarin veel
aandacht wordt besteed aan veiligheid
en de speciaal benodigde bootuitrus-
ting. In de video-bioscoop zal deze
nieuwe film in een doorlopend pro
gramma tijdens de Visma worden ge
toond. De sportvisserij op zee met
eigen kleine boten neemt snel toe. In
een relatief korte tijd heeft deze specta
culaire vorm van hengelsport vele dui
zenden beoefenaars gevonden De
Wadden, de Zeeuwse stromen en de
grote Noordzee voor de kust van Ne
derland en Belgie bieden ongekende
visavonturen aan sportvissers die het
h. van schelven
zoute water als eigen schipper aandur
ven De zeebootvisser verdient z'n ei
gen plaats in de geschiedenis van het
sportvissen. Hij steekt meer tijd. geld
en moeite in zijn hobby dan welke
andere sportvisser ook Dat moet wel.
want er bestaat géén tak van hengel
sport waarin zoveel technische proble
men moeten worden overwonnen,
waarin het begrip 'veiligheid' zó zwaar
weegt als juist in de kleine bootvisserij
op zee Maar ook de bootvisser met
kennis van zaken wordt vroeg of laat
belopnd met vangsten die nergens an
ders mogelijk zijn.
Instanties
Voor de eerste maal neemt de Neder
landse Vereniging tot Bescherming
van Dieren aan de Visma deel. De
Dierenbescherming zal de-bezoekers
met name wijzen op hetgeen aan de
waterkant, tijdens de dril van de ge
haakte vis en bij het landen en ontha-
ken daarvan beter achterwege gelaten
kan worden Inhakend op het thema
'Ga eens anders vissen' komt de Vis-
ma-bezoeker ook langs de stands van
de Nederlandse Vereniging van Sport
vissersfederaties. hel Centraal Neder
lands Hengelaars Verbond, het Minis
terie van Landbouw en Visserij en de
organisatie ter Verbetering van de Bin
nenvisserij Op de NVVS-stand vindt
men de laatste voorlichtingstroeven
van de NWS. namelijk een speciale
gids voor gehandicapte sportvissers,
een gids met alle trailerhelhngen voor
zeebootvissers (kleine bootjes' en dan
de rtet uitgekomen Botengids 1983
1984 met een overzicht van alle langs
de Nederlandse kust te nuren grote
sportvisserijschepen
Anders vissen
Voor deze Visma maakt het sportvis
sersmagazine 'Beet' een speciale uit
gave. waarin ingehaakt wordt op het
centrale thema an de beurs. Dat
gebeurt natuurlijk ook door de hengel
sportwinkeliers op de Visma. die niet
alleen hun aandacht richten op de
verkoop van liengelsportspullen,
maar tevens alle tijd hebben om de
bezoeker vanuit de hengelsportprak
tijk het gebruik van verschillend ma
teriaal voor te doen en toe te lichten.
Daarnaast kan de bezoeker "natuurlijk
profiteren van een groot aantal aan
biedingen.
Buitenland
De Vlsma-bezoeker die in het buite
land wil gaan vissen, kan zich oriénte-
ren op de vismogelljkheden in Dene
marken, Ierland, Noord-Ierland, Zwe
den en Joegoslavië. Daarmee wordt
ingehaakt op de actualiteit, aangezien
het Zweeds Nationaal Verkeersbureau
onlangs een nieuwe, Nederlandstalige,
brochure heeft uitgegeven over de inte
ressante vismogelijkheden aan de
Westkust van Zweden. Ook het Deens
Verkeersbureau komt voor het eerst
met een Nederlandstalige brochure
over de vele goede visstekken. accom
modaties e d in dit eilandenrijk Naar
Joegoslavië worden deze zomer voor
het eerst speciale visreizen georgani
seerd
Visagenda
De gratis visagenda bevat een jaarka
lender voor het noteren van vangsten,
omstandigheden waaronder die ge
daan zijn. visafspraken. adressen van
aasleveranciers en hengelsportwinke
liers, bootverhuuradressen enz Per
maand wordt van een populaire vis
soort een beschrijving gegeven van de
minimale visuitrusting. die nodig is om
de betreffende vis met succes te kun
nen belagen Deze informatie bevat
gegevens over de hengels extra attri
buten, specifiek natuurlijk- en kunst
aas en de keuze van de stek Verder
wordt informatie gegeven over de be
nodigde papieren voor de sportvisserij
in Nederland en wordt een opsomming
gegeven van adressen voor specifieke
visinformatie
DONDERDAG 17 MAART 1983
PZC/varia
Een buitenbeentje bij Toyotadeze Tercel stationcar heeft behalve een bijzondere achterzijde, een iets verhoogd
dak. vierwielaandrijving in combinatie met een motor van anderhalve liter.
kracht om voldoende tegen de visstro-
perij op te treden. „Een zaak die vooral
ook speelt in en langs de Veluwe-
randmeren". aldus adjudant Zaagman
van de vliegende brigade in Gelder
land. Ploeg: „De beroepsvissers klagen
wel eens dat er voor visstroperij niet
zwaar genoeg wordt gestraft. Dat is
onzin. Mij zijn gevallen bekend waarin
visstropers werden gestraft met ver
beurdverklaring van hun scheepje en
een boete van 10.000 gulden'" De
NWS: Wij hebben al onbezoldigde
controleurs, die echter geen bekeu-
ringsbevoegdheid hebben
Aanslag
De heer Roos van de (beroepsicombi-
natie van binnenvlssers wijst het plan
van de bewindsman regelrecht van de
hand. „De beroepsvissers hebben de
laatste jaren toch al zulke klappen
gehad. Het is een nadelige maatregel
die een aanslag doet op de positie en de
rentabiliteit van de beroepsvisserij. Op
dit moment wijzen wij het opheffen van
een gesloten seizoen af, gezien de klap
pen van het verleden. Maar we willen
wel een gesprek over die materie".
Om geheel andere motieven valt het
plan van de staatssecretaris ook in
verkeerde aarde bij de Oosterbeekse
mevrouw Rita Stockmann van Krities
Faunabeheer. „Ik zie het als een enor
me lobby van de visverenigingen om
de werklozen bezig te houden. Sport
visserij is voor de overheid de goed
koopste manier om de mensen te laten
recreëren. De OVB levert wel vis. Als
er meer gehengeld wordt, wordt er
dóódsimpel meer vis ingegooid. Er is
een groot verschil tussen hetgeen de
overheid moet bijpassen voor een
voetbalsupporter en dat voor een
sportvisser. Uit het oogpunt van na
tuurbescherming ben ik er tegen. De
werklozen weten met hun tijd geen
raad. Ze moeten gewoon bezig gehou
den met vissen".
(Door Dick Horsti
Het treiteren en doden van vissen is in ons land de grootste vorm van openluchtrecreatie
geworden". Aldus de eerste reactie van de bioloog Midas Dekkers uit het Gelderse Buren
óp het voornemen van staatssecretaris Ad Ploeg (VVD) van landbouw en visserij, om de sluiting
van het visseizoen (twee en halve maand per jaar) in bepaalde wateren af te scheffen. Ploeg wil
laten onderzoeken welke wateren daatoe kunnen worden aangewezen. Hij wil een einde maken
aan de beperkingen die de wet de sportvissers oplegt.
Fauna vervalsing
„De organisatie ter verbetering van de
binnenvisserij (OVB) kweekt ongeveer
tien soorten vis, maar van origine telt
ons binnenwater, zoals oezegd, 56 soor
ten. Door in leeggeviste wateren steeds
maar die tien gekweekte soorten uit te
zetten, blijven er nog 46 soorten over
die met uitsterven worden bedreigd.
De overheid maakt zich op die manier
schuldig aan een grote vorm van fauna-
vervals ng. Alles wordt opgeofferd aan
onze recreatieve instincten. Een aantal
vissoorten, zoals bijvoorbeeld de mod
derkruiper, staat op de lijst van be
schermde vissen. Dat betekent dat ze
ook niet verstoord mogen worden. Hoe
weet je dat er geen modderkruipers
aan een of meer van die twee miljoen
hengels komen0 Een inconsequent be
leid. Zolang dieren maar veren, haar
tjes of vachten hebben geeft de omer-
heid goed tegengas als het gaat om
aantasting van de natuur Maa bij
schubben ontbreekt dat tegengasm
Geschubde dieren spreken de mensen
niet zo aenm Dat ligt emotioneel zo.
Het mag dan gelden voor Jan met de
pet of voor tante Mien van diehoog
achter, de overheid en de natuurbe
scherming dienen daar bomen te
staan"
mentestbank. Het voordeel daarvan
is dan men slechts een rollenpaar in
de garage hoeft aan de te brengen,
tegen twee afzonderlijke testbanken
in het andere geval. Ruimtebespa
ring is daarbij een factor. Een nadeel
kan de te hoge bezetting van de
testbank blijken te zijn, bij grote,
drukke garages. De remmentest-
bank wordt meer en meer toegepast
in verband met de periodieke keu
ring van bedrijfsauto's. De toekom
stige keuring van personenauto's zal
ongewtijfeld leiden tot toepassing
op nog grotere schaal. Moderne ty
pen zijn overigens 'microprocessor
gestuurd' en geven de remkracht
vaak digitaal (in cijfers) weer. maar
meten ook het verschil in remkrach-
ten tussen links en rechts en afwij
kingen van remtrommels en slinge
rende remschijven. Als remmentest-
oanken geen printer hebben, be
schikken ze vaak over een schrijver.
Elektronische wielbalanceringsma-
chines zijn tegenwoordige geschikt
voor vracht-, personenauto- en mo
torfietswielen. Enkele beschikken
over drie trillingsopenemers: twee
voor de statische onbalans en een
voor de dynamische excentriciteit.
Cijferuitlezing in gewicht-gram
wordt door de ingebouwde proces
sor verzorgd. De nauwkeurigheid is
sterk toegenomen en er worden zel
den meer fouten gemaakt.
Beeldscherm techniek
Ook op het gebied van uitlijnen
heeft het beeldscherm zijn intrede
gedaan. Allerhande gegevens van
auto's zijn reeds in 'het geheugen'
van de machinerie voorgeprogram
meerd. De meest gangbare typen
auto's kunnen zo sneller en foutlozer
worden gecontroleerd. Via het toet
senbord kunnen de overige wagens
bekeken worden. Allerhande moei
lijke berekeningen worden in het
apparaat door de rekeneenheid ver
eenvoudigd. Erg geavanceerd is het
toepasen van laserstralen (twee
stuks) bij sporingscontrole van
vrachtwagers en opleggers. De
meetnauwkeurigheid is door de rag
dunne stralen en scherpe projectie
zeer groot. Allerhande wagens met
dubbele besturing, voor- en naloop
besturing en opleggers kunnen op
die wijze strak in het gareel gebracht
worden.
Hoewel op de Autovak niet gaarne
getoond, zijn er ook nogal wat gewp-
ne meetinstrumenten als kontakt-
hoekmeters. ontstekingspistolen en
multitesters die zo goedkoop en
handzaam zijn, dat ze zeker door de
doe-het-zelver kunnen worden toe
gepast. Daarentegen is de computer
voor het berekenen van schades aan
auto's alleen voor de expert wegge
legd. Het is een systeem .waarbij op
uniforme wijze de berekening van
schades plaatsvindt aan de hand
van vragen op en beeldscherm. De
computer die alles berekent, staat
centraal in het land en wordt door
iedere autoimporteur gevoed met de
laatste gegevens over de prijs van
spatborden, bumpers en ander
plaatwerk
Plastic geld
Een heel interessante ontwikkeling
bij auto's is ook het tanken met
'plastic geld'. Over niet al te lange
tijd zal in Nederland een proefpro-
jekt rond dat thema worden ge
start. Nu is het tanken met credit
card nog voornamelijk voorbehou
den aan maatschappijen en firma's
ten behoeve van hun employes. Er
zijn echter al tal van systemen te
verkrijgen.
Afgezien nog van de toepassing van
elektronica op motorfietsen, begin
nen 'computerachtige" accessoires
ook steeds meer op te rukken. Het
gaat dan om autocomputers die
verband leggen tussen tijd. snelheid
en verbruik. De eenvoudigste
werken met de opgave van de ge
tankte liters benzine, kilometerstan
den enzovoorts. Op de lange afstand
geven zij een redelijk nauwkeurig
beeld Echte boordcomputers geven
tussentijden, verbruik op het mo
ment zelf en leggen verband tussen
snelheid en nog af te leggen afstand.
Zij moeten wel op allerlei organen
van de auto worden aangesloten.
Ook 'cruise-controllers', apparaten
die een wagen op eenzelfde snelheid
houden op een rijksweg bijvoor
beeld. doen weer hun intrede. Wan
neer men de rem aanraakt, valt het
gas meteen weg. Deze en vele nieu
wigheden zijn dus te zien op de
Autovak die van 24 tot cn met 30
maart In de Amsterdamse RAI
wordt gehouden.
Het feit dat het legertje werklozen met
de dag groeit speelt in de plannen mee.
want veel werklozen hebben de sport
visserij als hobby. Thans is het nog zo.
dat van maart tot eind mei met gevist
mag worden. De raad voor de binnen
visserij zal eerst nog advies moeten
uitbrenoen, voordat er wateren worden
aangewezen waar eventueet ook bui
ten het visseizoen gehengeld kan wor
den
Met zijn plannen heeft de bewindsman
een storm van protest onder milieube
schermers en beroepsvissers teweeg
gebracht. De bioloog Midas Dekkers
zeot. „Onze binnenwateren vormen sa
men het grootste aaneengesloten na
tuurgebied van Nederland. In dit ka
rakteristieke natuurgebied leven 56
inheamse vissooten. In onze natuurge
bieden is alles aan regeltjes oebonden,
behalve in en op ons areaal aan zoet
waterm ber zijn in ons land twee
miljoen sportvissers, die gezamenlijk
een miljard keer per jaar een visje aen
de haak slaan. Naar schatting gaan er
daardoor zon 100 miljoen vissen de pijp
uit. Ook als de gemengen vis weer in
het water wordt teruggezet, blijktn dat
negen procent door de opgelopen ver
wondingen het niet meer overleeft.
Daar komt bij. dat een kwart van de
sportvissers kinderen zijn, die je vaak
de haren ten berge dóen rijzen als je
ziet hoe ze met het lemende speelgoed
omgaan. De sluiting van het visseizoen
is destijds ingesteld ter bescherming
van de beroepsvissers. Maar het beleid
van de overheid is er al jarenlang op
gericht dat sportvissers steeds hsn zin
krijgen. Vaak ten koste van de beroeps
vissers die dan. als doekje voor het
bloeden, wat geld krijgen"
van de hand en trouwens de hele
sportvisserij in zijn algemeenheid
een totaal ander gelsid komt van de
Nederlandse Vereniging Van Sportvis
sersfederaties (NWS), een overkoepe
lende organisatie met twintig federa
ties, 900 hengelsportverenigingen met
gezamenlijk een half miljoen leden.
Henk van Essen, publiciteitsman van
de NWS noemt het plan van staatsse
cretaris Hloeg met nieuw. „Ongeveer
hetzelfde plan hebben wij verwoord in
onze beleidsnota van maart X979. En
reeds in het najaar van 1972 bleek uit
een nota over de sportvisserij (opge
steld voor de rijksbegroting) dat in de
komende jaren prioiteiten moeten wor
den toegekend aan de sportvisserij,
met uitzondering van het IJsselmeer
dat voor de beroepsvisserij is bestemd.
In het kader van visserijbeheer berust
de verantwoordelijkheid voor de vis
stand bij de rechthebbenden op het
visrecht Dat zijn voornamelijk de hen
gelsportverenigingen die viswater
pachten, maar ook renreatieschappen
en gemeenten. Je kunt natuurlijk nooit
eenheidsvoorschriften komen, want
elk viswater heeft andere omstandig
heden. Welke vissoorten leven er, hoe
sterk is de druk van de henoelaars op
zo'n water? Dat moet van geval tot
geval worden bekeken. Maar wij moe
ten de vrijheid en de mogelijkheid
hebben om het ons opgelegde, doelma
tige beheer te kunnen voeren. Er zos
dus een stelsel van beheersmaatrege
len naar de beheerders, de hengelsport
verenigingen moeten worden overge
bracht Daarbij kan elke hengelspot-
vereniging zijn eigen vergunningstelsel
hebben, afhankelijk van de omstandig
heden van het betreffende viswater
Wij hebben ook voor de flora en de
fauna. Daarom kan voor het ene water
het visseizoen worden verruimd en
voor het andere juist niet. De overheid
geeft ons de verplichting tot een goed
beheer. Laat die overheid ons dan ook
de middelen en de vrijheid geven om te
doen wat we verplicht zijn om te doen".
Stroperij
De Organisatie ter Verbetering van de
Binnenvisserij (OVB) noemt het merk
waardig dat de sportvisser zich aan
beperk ngen (gesloten seizoen) moeten
houden en andere waterrecreanten
(surfers, zeilers en zwemmers) niet.
„In bepaalde kwetsbare gebieden zal
de opheffing van het gesloten vissei
zoen niet mogelijk zijn, in andere
gebieden wel. In sommige landen be
staat zo'n gesloten seizoen in het ge
heel niet. De raad voor de binnenvisse
rij en natuurbeschermingsorganisa
ties zullen moeten bekijken of dat hier
ook kan". aldus de OVB-
woordvoerder.
Staatssecretaris Ploeg wil ook. samen
met het ministerie van justitie, de
toenemende visstroperij (illegaal lich
ten van fuiken) te lijf gaan en daartoe
onbezoldigde controleurs aanstellen.
De rijkspolitie te water en de veldpoli
tie (vliegende brigade) missen de man-
Ander geluid
Wijst Mides Dekkers het ongedaan
maken van het gesloten visseizoen
Vissen onschuldig vermaak of treiteren en doden van weerloze dieren
De automatische administratie 'met benzinepasjes maakt ook tanken bij
avond mogelijk.
(Door Hugo van der Heemi
Met de Autorai die alle records brak nog vers in het
geheugen en de Autovak in het vooruitzicht (van 24 tot
en met 30 maart ook in de Amsterdamse RAI) heeft de
secretaris van de BOVAG, de heer J. van Zwet, een prognose
voor de ontwikkeling van de autobranche in 1983 gegeven.
Daarin heeft hij een grote plaats ingeruimd voor de
technologische ontwikkelingen. Met name noemt hij de
grote invloed van de elektronica op de branche: zowel in,
als buiten de auto.
De toepassing van elektronica heeft
op zeker vier wijzen invloed op de
auto en zijn omgeving. Met de com
puter worden verkeersstromen effi
ciënter verwerkt door allerhande be
sturingssystemen van zowel ge
meenten als het Rijk. Hele ketens
van verkeerslichten beïnvloeden fi
les en het collectieve gedrag van de
automobilist met groene golven en
doorstromingspatronen. Ook op een
heel andere manier speelt de compu
ter een rol. Bij het ontwerp van
carrosserievormen waarbij wind-
tunnelproeven ook een belangrijke
rol spelen wordt de computer
gebruikt om de nieuwe vormen te
tekenen en door te rekenen
Twee andere aspecten noemt de
heer Van Zwet weer bij name. De
toepassing van elektronica in de
auto zelf. voor de onsteking, injectie
en turbolading en de belangrijke rol
die is weggelegd bij het reparatiege-
beuren. „Door efficiëntere diagnose-
apparatuur en de opkomst van com-
ponentenwisseling zal een reparatie-
en of onderhoudsbeurt sneller gaan
verlopen. In 1985 zal het aantal
arbeidsuren dat per jaar in een
garage aan een auto wordt gewerkt,
daardoor zijn teruglopen van tien
uur m 1981 naar negen uur", aldus
zijn prognose.
Inderdaad maken allerhande elek
tronische testapparaten het werk in
de garage lichter De diagnose-
apparatuur soms zeer geavan
ceerd is daar een goed voorbeeld
van. Uiteraard laat zich de elektri
sche uitrusting van een auto het
best met dit soort apparatuur tes
ten Ook het uitlijnen van de wagen,
het balanceren van banden en wie
len en het meten met vermogen-
stestbank en remtestbank is dankzij
de elektronica nauwkeuriger gewor
den. Koolmonoxyde- (CO) en kool
waterstof-! CHimeters kunnen
slechts met grote precisie functione
ren met de infrarood-methode. af
hankelijk van halfgeleiders
Bij test- en diagnose apparatuur kan
men op 't ogenblik vier verschillen
de soorten onderscheiden. De losse
tesiinstrumenten met een of twee
afzonderlijke metingen, soms zeer
compact uitgevoerd als 'vestzaktes
ter'. Dan zijn er de draagbare tes
ters. maar met meervoudige meet-
functies (zogenaamde multitesters).
Vervolgens het universele testappa
raat. heel vaak voorzien van een
oscilloscoop (een scherm waarop al
lerlei processen zichtbaar worden
gemaakt.) in enkele gevallen ook
nog voorzien van een tweede beeld
scherm, waarop de meetresultaten
in de vorm van cijferreeksen te zien
zijn. Vaak is een programmaschake
laar aanwezig, zodat de héle test in
Bovag-secretans J. van Zwet.