FAUNA VERVALSING Auto en elektronica GA EENS ANDERS VISSEN Storm van protesten tegen afschaffen van visseizoen MEER COMPUTERS OP DE WEG EN IN DE WERKPLAATS HENGELEN een bepaalde volgorde (al of niet automatisch) wordt afgewerkt. Communicatie De diagnosetester, als vierde, is de top off the line'. Hij kan als univer seel testapparaat fungeren, maar ook bepaalde afwijkingen tonen en tevens aangeven hoe deze kunnen worden verholpen. Gewoonlijk worden de mededelingen op een beeldscherm gegeven en de test monteur heeft veelal de mogelijk heid om bijvoorbeeld met test pen op het scherm zaken aan te wijzen of op een toetsenbordje ant- autovaria woorden te geven met het diag noseapparaat te communiceren. Vaak is het toestel verbonden met een printer (afdrukeenheid), zodat de meetresultaten aan de klant kun nen worden overhandigd. Een soortgelijk toetsenbordje. dat in de auto meegenomen kan worden, om het diagnoseapparaat in de cabi ne te kunnen bedienen, vindt men tegenwoordig ook vaak terug bij de vermogenstestbanken. Deze 'rollen- testbank' van weleer, heet tegen woordig ook wel functiebank. Voor sommige metingen is het noodzake lijk dat de motor belast wordt. Dat kan met de moderne functiebank, maar een nauwkeurige vermogens- meting is ook mogelijk. De wielen van de wagen drijven de rollen aan, die gekoppeld zijn met een elektro nisch gestuurde wervelstroomrem. De belasting op de vermogensbank in combinatie met test- en diagnose- apparatuur brengt de meest uiteen lopende storingen snel aan het licht. Bij enkele merken is de vermogens- bank gecombineerd met een rem- Donderdag 24 maart a.s. zal staatssecretaris Ploeg van landbouw en visserij de officiële opening van deze hengelsporttentoonstelling verrich ten De Visma is dagelijks geopend van 11 00-17.00 en van 19.00-22.30 uur Zaterdagavond en zondagavond gesloten. De Visma-organisatie verleent groepen van 10 personen een korting van 1.- p.p. op het toegangsbewijs vanf 7,50 voor volwassenen. Dit voordeel is vooral interessant voor de vele hengelsportverenigingen in ons land. die gezamenlijk bezoekreizen organiseren Apart van de Visma wordt op dezelfde tijd in gescheiden hallen een Tenten- en Caravanshow gehouden. Bezoekers aan de Visma kunnen daar zonder bijbetaling een kijkje nemen De nationale hengelsporttcntoon- stelling 'Visma Ahoy'. door de jaren heen de ontmoetingsplaats van de sportvisser, wordt van 24 tot en met 29 maart voor de vijftiende maal gehouden in 'Ahoy' Rotterdam. Elke bezoeker krijgt het jubileumsge schenk: een visagenda. In dit boeKje wordt van de twaalf meeste beviste vissoorten in zoet en zout water de uitrusting behandeld, die voor het vissen daarop minimaal nood zakelijk is Daarmee haakt deze vis agenda in op het thema van de Visma. 'Ga eens anders vissen'. Veel henge laars zijn namelijk geheel gericht op het vangen van slechts één vissoort. Zelden wordt overgeschakeld op ande re soorten als de 'bekende' vis het een ochtend of middag laat afweten. Wie voorbereid is op het vissen op meerde re soorten heeft een grotere kans op succes. Hengelsportfilm Op de jubileum-Visma vindt de pre mière plaats van de eerste videofilm voor zeesportvissers over het vissen met kleine boten op zee. waarin veel aandacht wordt besteed aan veiligheid en de speciaal benodigde bootuitrus- ting. In de video-bioscoop zal deze nieuwe film in een doorlopend pro gramma tijdens de Visma worden ge toond. De sportvisserij op zee met eigen kleine boten neemt snel toe. In een relatief korte tijd heeft deze specta culaire vorm van hengelsport vele dui zenden beoefenaars gevonden De Wadden, de Zeeuwse stromen en de grote Noordzee voor de kust van Ne derland en Belgie bieden ongekende visavonturen aan sportvissers die het h. van schelven zoute water als eigen schipper aandur ven De zeebootvisser verdient z'n ei gen plaats in de geschiedenis van het sportvissen. Hij steekt meer tijd. geld en moeite in zijn hobby dan welke andere sportvisser ook Dat moet wel. want er bestaat géén tak van hengel sport waarin zoveel technische proble men moeten worden overwonnen, waarin het begrip 'veiligheid' zó zwaar weegt als juist in de kleine bootvisserij op zee Maar ook de bootvisser met kennis van zaken wordt vroeg of laat belopnd met vangsten die nergens an ders mogelijk zijn. Instanties Voor de eerste maal neemt de Neder landse Vereniging tot Bescherming van Dieren aan de Visma deel. De Dierenbescherming zal de-bezoekers met name wijzen op hetgeen aan de waterkant, tijdens de dril van de ge haakte vis en bij het landen en ontha- ken daarvan beter achterwege gelaten kan worden Inhakend op het thema 'Ga eens anders vissen' komt de Vis- ma-bezoeker ook langs de stands van de Nederlandse Vereniging van Sport vissersfederaties. hel Centraal Neder lands Hengelaars Verbond, het Minis terie van Landbouw en Visserij en de organisatie ter Verbetering van de Bin nenvisserij Op de NVVS-stand vindt men de laatste voorlichtingstroeven van de NWS. namelijk een speciale gids voor gehandicapte sportvissers, een gids met alle trailerhelhngen voor zeebootvissers (kleine bootjes' en dan de rtet uitgekomen Botengids 1983 1984 met een overzicht van alle langs de Nederlandse kust te nuren grote sportvisserijschepen Anders vissen Voor deze Visma maakt het sportvis sersmagazine 'Beet' een speciale uit gave. waarin ingehaakt wordt op het centrale thema an de beurs. Dat gebeurt natuurlijk ook door de hengel sportwinkeliers op de Visma. die niet alleen hun aandacht richten op de verkoop van liengelsportspullen, maar tevens alle tijd hebben om de bezoeker vanuit de hengelsportprak tijk het gebruik van verschillend ma teriaal voor te doen en toe te lichten. Daarnaast kan de bezoeker "natuurlijk profiteren van een groot aantal aan biedingen. Buitenland De Vlsma-bezoeker die in het buite land wil gaan vissen, kan zich oriénte- ren op de vismogelljkheden in Dene marken, Ierland, Noord-Ierland, Zwe den en Joegoslavië. Daarmee wordt ingehaakt op de actualiteit, aangezien het Zweeds Nationaal Verkeersbureau onlangs een nieuwe, Nederlandstalige, brochure heeft uitgegeven over de inte ressante vismogelijkheden aan de Westkust van Zweden. Ook het Deens Verkeersbureau komt voor het eerst met een Nederlandstalige brochure over de vele goede visstekken. accom modaties e d in dit eilandenrijk Naar Joegoslavië worden deze zomer voor het eerst speciale visreizen georgani seerd Visagenda De gratis visagenda bevat een jaarka lender voor het noteren van vangsten, omstandigheden waaronder die ge daan zijn. visafspraken. adressen van aasleveranciers en hengelsportwinke liers, bootverhuuradressen enz Per maand wordt van een populaire vis soort een beschrijving gegeven van de minimale visuitrusting. die nodig is om de betreffende vis met succes te kun nen belagen Deze informatie bevat gegevens over de hengels extra attri buten, specifiek natuurlijk- en kunst aas en de keuze van de stek Verder wordt informatie gegeven over de be nodigde papieren voor de sportvisserij in Nederland en wordt een opsomming gegeven van adressen voor specifieke visinformatie DONDERDAG 17 MAART 1983 PZC/varia Een buitenbeentje bij Toyotadeze Tercel stationcar heeft behalve een bijzondere achterzijde, een iets verhoogd dak. vierwielaandrijving in combinatie met een motor van anderhalve liter. kracht om voldoende tegen de visstro- perij op te treden. „Een zaak die vooral ook speelt in en langs de Veluwe- randmeren". aldus adjudant Zaagman van de vliegende brigade in Gelder land. Ploeg: „De beroepsvissers klagen wel eens dat er voor visstroperij niet zwaar genoeg wordt gestraft. Dat is onzin. Mij zijn gevallen bekend waarin visstropers werden gestraft met ver beurdverklaring van hun scheepje en een boete van 10.000 gulden'" De NWS: Wij hebben al onbezoldigde controleurs, die echter geen bekeu- ringsbevoegdheid hebben Aanslag De heer Roos van de (beroepsicombi- natie van binnenvlssers wijst het plan van de bewindsman regelrecht van de hand. „De beroepsvissers hebben de laatste jaren toch al zulke klappen gehad. Het is een nadelige maatregel die een aanslag doet op de positie en de rentabiliteit van de beroepsvisserij. Op dit moment wijzen wij het opheffen van een gesloten seizoen af, gezien de klap pen van het verleden. Maar we willen wel een gesprek over die materie". Om geheel andere motieven valt het plan van de staatssecretaris ook in verkeerde aarde bij de Oosterbeekse mevrouw Rita Stockmann van Krities Faunabeheer. „Ik zie het als een enor me lobby van de visverenigingen om de werklozen bezig te houden. Sport visserij is voor de overheid de goed koopste manier om de mensen te laten recreëren. De OVB levert wel vis. Als er meer gehengeld wordt, wordt er dóódsimpel meer vis ingegooid. Er is een groot verschil tussen hetgeen de overheid moet bijpassen voor een voetbalsupporter en dat voor een sportvisser. Uit het oogpunt van na tuurbescherming ben ik er tegen. De werklozen weten met hun tijd geen raad. Ze moeten gewoon bezig gehou den met vissen". (Door Dick Horsti Het treiteren en doden van vissen is in ons land de grootste vorm van openluchtrecreatie geworden". Aldus de eerste reactie van de bioloog Midas Dekkers uit het Gelderse Buren óp het voornemen van staatssecretaris Ad Ploeg (VVD) van landbouw en visserij, om de sluiting van het visseizoen (twee en halve maand per jaar) in bepaalde wateren af te scheffen. Ploeg wil laten onderzoeken welke wateren daatoe kunnen worden aangewezen. Hij wil een einde maken aan de beperkingen die de wet de sportvissers oplegt. Fauna vervalsing „De organisatie ter verbetering van de binnenvisserij (OVB) kweekt ongeveer tien soorten vis, maar van origine telt ons binnenwater, zoals oezegd, 56 soor ten. Door in leeggeviste wateren steeds maar die tien gekweekte soorten uit te zetten, blijven er nog 46 soorten over die met uitsterven worden bedreigd. De overheid maakt zich op die manier schuldig aan een grote vorm van fauna- vervals ng. Alles wordt opgeofferd aan onze recreatieve instincten. Een aantal vissoorten, zoals bijvoorbeeld de mod derkruiper, staat op de lijst van be schermde vissen. Dat betekent dat ze ook niet verstoord mogen worden. Hoe weet je dat er geen modderkruipers aan een of meer van die twee miljoen hengels komen0 Een inconsequent be leid. Zolang dieren maar veren, haar tjes of vachten hebben geeft de omer- heid goed tegengas als het gaat om aantasting van de natuur Maa bij schubben ontbreekt dat tegengasm Geschubde dieren spreken de mensen niet zo aenm Dat ligt emotioneel zo. Het mag dan gelden voor Jan met de pet of voor tante Mien van diehoog achter, de overheid en de natuurbe scherming dienen daar bomen te staan" mentestbank. Het voordeel daarvan is dan men slechts een rollenpaar in de garage hoeft aan de te brengen, tegen twee afzonderlijke testbanken in het andere geval. Ruimtebespa ring is daarbij een factor. Een nadeel kan de te hoge bezetting van de testbank blijken te zijn, bij grote, drukke garages. De remmentest- bank wordt meer en meer toegepast in verband met de periodieke keu ring van bedrijfsauto's. De toekom stige keuring van personenauto's zal ongewtijfeld leiden tot toepassing op nog grotere schaal. Moderne ty pen zijn overigens 'microprocessor gestuurd' en geven de remkracht vaak digitaal (in cijfers) weer. maar meten ook het verschil in remkrach- ten tussen links en rechts en afwij kingen van remtrommels en slinge rende remschijven. Als remmentest- oanken geen printer hebben, be schikken ze vaak over een schrijver. Elektronische wielbalanceringsma- chines zijn tegenwoordige geschikt voor vracht-, personenauto- en mo torfietswielen. Enkele beschikken over drie trillingsopenemers: twee voor de statische onbalans en een voor de dynamische excentriciteit. Cijferuitlezing in gewicht-gram wordt door de ingebouwde proces sor verzorgd. De nauwkeurigheid is sterk toegenomen en er worden zel den meer fouten gemaakt. Beeldscherm techniek Ook op het gebied van uitlijnen heeft het beeldscherm zijn intrede gedaan. Allerhande gegevens van auto's zijn reeds in 'het geheugen' van de machinerie voorgeprogram meerd. De meest gangbare typen auto's kunnen zo sneller en foutlozer worden gecontroleerd. Via het toet senbord kunnen de overige wagens bekeken worden. Allerhande moei lijke berekeningen worden in het apparaat door de rekeneenheid ver eenvoudigd. Erg geavanceerd is het toepasen van laserstralen (twee stuks) bij sporingscontrole van vrachtwagers en opleggers. De meetnauwkeurigheid is door de rag dunne stralen en scherpe projectie zeer groot. Allerhande wagens met dubbele besturing, voor- en naloop besturing en opleggers kunnen op die wijze strak in het gareel gebracht worden. Hoewel op de Autovak niet gaarne getoond, zijn er ook nogal wat gewp- ne meetinstrumenten als kontakt- hoekmeters. ontstekingspistolen en multitesters die zo goedkoop en handzaam zijn, dat ze zeker door de doe-het-zelver kunnen worden toe gepast. Daarentegen is de computer voor het berekenen van schades aan auto's alleen voor de expert wegge legd. Het is een systeem .waarbij op uniforme wijze de berekening van schades plaatsvindt aan de hand van vragen op en beeldscherm. De computer die alles berekent, staat centraal in het land en wordt door iedere autoimporteur gevoed met de laatste gegevens over de prijs van spatborden, bumpers en ander plaatwerk Plastic geld Een heel interessante ontwikkeling bij auto's is ook het tanken met 'plastic geld'. Over niet al te lange tijd zal in Nederland een proefpro- jekt rond dat thema worden ge start. Nu is het tanken met credit card nog voornamelijk voorbehou den aan maatschappijen en firma's ten behoeve van hun employes. Er zijn echter al tal van systemen te verkrijgen. Afgezien nog van de toepassing van elektronica op motorfietsen, begin nen 'computerachtige" accessoires ook steeds meer op te rukken. Het gaat dan om autocomputers die verband leggen tussen tijd. snelheid en verbruik. De eenvoudigste werken met de opgave van de ge tankte liters benzine, kilometerstan den enzovoorts. Op de lange afstand geven zij een redelijk nauwkeurig beeld Echte boordcomputers geven tussentijden, verbruik op het mo ment zelf en leggen verband tussen snelheid en nog af te leggen afstand. Zij moeten wel op allerlei organen van de auto worden aangesloten. Ook 'cruise-controllers', apparaten die een wagen op eenzelfde snelheid houden op een rijksweg bijvoor beeld. doen weer hun intrede. Wan neer men de rem aanraakt, valt het gas meteen weg. Deze en vele nieu wigheden zijn dus te zien op de Autovak die van 24 tot cn met 30 maart In de Amsterdamse RAI wordt gehouden. Het feit dat het legertje werklozen met de dag groeit speelt in de plannen mee. want veel werklozen hebben de sport visserij als hobby. Thans is het nog zo. dat van maart tot eind mei met gevist mag worden. De raad voor de binnen visserij zal eerst nog advies moeten uitbrenoen, voordat er wateren worden aangewezen waar eventueet ook bui ten het visseizoen gehengeld kan wor den Met zijn plannen heeft de bewindsman een storm van protest onder milieube schermers en beroepsvissers teweeg gebracht. De bioloog Midas Dekkers zeot. „Onze binnenwateren vormen sa men het grootste aaneengesloten na tuurgebied van Nederland. In dit ka rakteristieke natuurgebied leven 56 inheamse vissooten. In onze natuurge bieden is alles aan regeltjes oebonden, behalve in en op ons areaal aan zoet waterm ber zijn in ons land twee miljoen sportvissers, die gezamenlijk een miljard keer per jaar een visje aen de haak slaan. Naar schatting gaan er daardoor zon 100 miljoen vissen de pijp uit. Ook als de gemengen vis weer in het water wordt teruggezet, blijktn dat negen procent door de opgelopen ver wondingen het niet meer overleeft. Daar komt bij. dat een kwart van de sportvissers kinderen zijn, die je vaak de haren ten berge dóen rijzen als je ziet hoe ze met het lemende speelgoed omgaan. De sluiting van het visseizoen is destijds ingesteld ter bescherming van de beroepsvissers. Maar het beleid van de overheid is er al jarenlang op gericht dat sportvissers steeds hsn zin krijgen. Vaak ten koste van de beroeps vissers die dan. als doekje voor het bloeden, wat geld krijgen" van de hand en trouwens de hele sportvisserij in zijn algemeenheid een totaal ander gelsid komt van de Nederlandse Vereniging Van Sportvis sersfederaties (NWS), een overkoepe lende organisatie met twintig federa ties, 900 hengelsportverenigingen met gezamenlijk een half miljoen leden. Henk van Essen, publiciteitsman van de NWS noemt het plan van staatsse cretaris Hloeg met nieuw. „Ongeveer hetzelfde plan hebben wij verwoord in onze beleidsnota van maart X979. En reeds in het najaar van 1972 bleek uit een nota over de sportvisserij (opge steld voor de rijksbegroting) dat in de komende jaren prioiteiten moeten wor den toegekend aan de sportvisserij, met uitzondering van het IJsselmeer dat voor de beroepsvisserij is bestemd. In het kader van visserijbeheer berust de verantwoordelijkheid voor de vis stand bij de rechthebbenden op het visrecht Dat zijn voornamelijk de hen gelsportverenigingen die viswater pachten, maar ook renreatieschappen en gemeenten. Je kunt natuurlijk nooit eenheidsvoorschriften komen, want elk viswater heeft andere omstandig heden. Welke vissoorten leven er, hoe sterk is de druk van de henoelaars op zo'n water? Dat moet van geval tot geval worden bekeken. Maar wij moe ten de vrijheid en de mogelijkheid hebben om het ons opgelegde, doelma tige beheer te kunnen voeren. Er zos dus een stelsel van beheersmaatrege len naar de beheerders, de hengelsport verenigingen moeten worden overge bracht Daarbij kan elke hengelspot- vereniging zijn eigen vergunningstelsel hebben, afhankelijk van de omstandig heden van het betreffende viswater Wij hebben ook voor de flora en de fauna. Daarom kan voor het ene water het visseizoen worden verruimd en voor het andere juist niet. De overheid geeft ons de verplichting tot een goed beheer. Laat die overheid ons dan ook de middelen en de vrijheid geven om te doen wat we verplicht zijn om te doen". Stroperij De Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij (OVB) noemt het merk waardig dat de sportvisser zich aan beperk ngen (gesloten seizoen) moeten houden en andere waterrecreanten (surfers, zeilers en zwemmers) niet. „In bepaalde kwetsbare gebieden zal de opheffing van het gesloten vissei zoen niet mogelijk zijn, in andere gebieden wel. In sommige landen be staat zo'n gesloten seizoen in het ge heel niet. De raad voor de binnenvisse rij en natuurbeschermingsorganisa ties zullen moeten bekijken of dat hier ook kan". aldus de OVB- woordvoerder. Staatssecretaris Ploeg wil ook. samen met het ministerie van justitie, de toenemende visstroperij (illegaal lich ten van fuiken) te lijf gaan en daartoe onbezoldigde controleurs aanstellen. De rijkspolitie te water en de veldpoli tie (vliegende brigade) missen de man- Ander geluid Wijst Mides Dekkers het ongedaan maken van het gesloten visseizoen Vissen onschuldig vermaak of treiteren en doden van weerloze dieren De automatische administratie 'met benzinepasjes maakt ook tanken bij avond mogelijk. (Door Hugo van der Heemi Met de Autorai die alle records brak nog vers in het geheugen en de Autovak in het vooruitzicht (van 24 tot en met 30 maart ook in de Amsterdamse RAI) heeft de secretaris van de BOVAG, de heer J. van Zwet, een prognose voor de ontwikkeling van de autobranche in 1983 gegeven. Daarin heeft hij een grote plaats ingeruimd voor de technologische ontwikkelingen. Met name noemt hij de grote invloed van de elektronica op de branche: zowel in, als buiten de auto. De toepassing van elektronica heeft op zeker vier wijzen invloed op de auto en zijn omgeving. Met de com puter worden verkeersstromen effi ciënter verwerkt door allerhande be sturingssystemen van zowel ge meenten als het Rijk. Hele ketens van verkeerslichten beïnvloeden fi les en het collectieve gedrag van de automobilist met groene golven en doorstromingspatronen. Ook op een heel andere manier speelt de compu ter een rol. Bij het ontwerp van carrosserievormen waarbij wind- tunnelproeven ook een belangrijke rol spelen wordt de computer gebruikt om de nieuwe vormen te tekenen en door te rekenen Twee andere aspecten noemt de heer Van Zwet weer bij name. De toepassing van elektronica in de auto zelf. voor de onsteking, injectie en turbolading en de belangrijke rol die is weggelegd bij het reparatiege- beuren. „Door efficiëntere diagnose- apparatuur en de opkomst van com- ponentenwisseling zal een reparatie- en of onderhoudsbeurt sneller gaan verlopen. In 1985 zal het aantal arbeidsuren dat per jaar in een garage aan een auto wordt gewerkt, daardoor zijn teruglopen van tien uur m 1981 naar negen uur", aldus zijn prognose. Inderdaad maken allerhande elek tronische testapparaten het werk in de garage lichter De diagnose- apparatuur soms zeer geavan ceerd is daar een goed voorbeeld van. Uiteraard laat zich de elektri sche uitrusting van een auto het best met dit soort apparatuur tes ten Ook het uitlijnen van de wagen, het balanceren van banden en wie len en het meten met vermogen- stestbank en remtestbank is dankzij de elektronica nauwkeuriger gewor den. Koolmonoxyde- (CO) en kool waterstof-! CHimeters kunnen slechts met grote precisie functione ren met de infrarood-methode. af hankelijk van halfgeleiders Bij test- en diagnose apparatuur kan men op 't ogenblik vier verschillen de soorten onderscheiden. De losse tesiinstrumenten met een of twee afzonderlijke metingen, soms zeer compact uitgevoerd als 'vestzaktes ter'. Dan zijn er de draagbare tes ters. maar met meervoudige meet- functies (zogenaamde multitesters). Vervolgens het universele testappa raat. heel vaak voorzien van een oscilloscoop (een scherm waarop al lerlei processen zichtbaar worden gemaakt.) in enkele gevallen ook nog voorzien van een tweede beeld scherm, waarop de meetresultaten in de vorm van cijferreeksen te zien zijn. Vaak is een programmaschake laar aanwezig, zodat de héle test in Bovag-secretans J. van Zwet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9