De passie voor Bach Succesvolle workshop Jos van Immerseel Plannen voor herinrichting van de Sint Jacobsstraat in Vlissingen Veel belangstelling voor demonstratie modelbouw N Leveranciers van RSV bundelen hun krachten kunst PANELEN MOETEN GEDACHTE AAN 'OVERKAPPING' OPROEPEN PZC/: Boekmakers aan 't werk /I I3CIEKIEN \WIEIEK, Werkgroep voor planning in de geestelijke gezondheidszorg 'Barcarola' in de Vleeshal Welsprekend exposé van drie eeuwen klavecimbel MAANDAG 14 MAART 1983 >bea. t col moe- VLISSINGEN - De winkeliers van de Vlissingse St.-Jacobsstraat hebben een vormgever aangetrokken, om een plan te ontwerpen voor een sfeerverbetering »an deze karakteristieke winkelstraat in de binnenstad van Vlissingen. Het plan voorziet in het aanbrengen van schuine, gekleurde panelen boven de straat, die de suggestie oproepen van een overkapping. Het plan is al ingediend bij het college van b en w en zou volgens de winkeliers geheel uit eigen bijdrage en tonder enige subsidie van de gemeente kunnen worden gerealiseerd. streek gens ons de ideeën van de winkeliers uitstekend zou kunnen vertalen" Canvas Het initiatief voor de herinrichting van de straat is afkomstig van H. Back van de gelijknamige fotohandel en E. van Heümersdal van maison Bollen - Van Zwienen, die zich hebben gewend tot Leonard Snelders uit Middelburg. „Het plan om de St. Jacobsstraat opnieuw in te richten dateert eigenlijk al van mei 1982". vertelt de heer Back. „Nog voor het Centraal Instituut voor het Midden- m Kleinbedrijf (CIMK) kwam met zijn rapport over het winkelcentrum en de daarin vermelde suggestie om een deel MIDDELBURG - De viering van de Boekenweek 1983 biedt in Middel burg een uitgebreid programma. De opening van de boekenweek- tiendaagse is donderdag 24 maart in Het Zuiderbakenwaar een poë- zie-avond wordt gehouden met on der meer een optreden van de pop groep 'Toontje Lager'. Het optre den begint om 21.00 uur. Zaterdag 26 maart is er in het jon gerencentrum Midgard (vanaf 21.00 uur) een avond met popmu ziek en poëzie, met medewerking van de dichters Elly de Waard, Ton Lebbink en Willem Woelwater. Het thema van de boekenweek is „Vrije tijd? Een boek werkt". In de schouwburg wordt maandag 28 maart een optreden gegeven door 'Poëzie Hardop", waarbij teksten van Lucebert worden voorgedra gen onder de noemer 'Het labyrinth van de macht'. De boekenweek wordt zaterdag 2 april afgesloten met een schrijversavond in het kunstenaarscentrum aan de Mol straat. Dichter Jan Eijkelboom praat over eigen werk. De aanvang is 20.00 uur. van de St.-Jacobsstraat een overkap ping te geven", voegt hij daaraan toe. De heer Back is begonnen alle panden te fotograferen, om zodoende een beeld te krijgen van de straat, zoals ook de wandelaars dat krijgen. „Dan kom je verschillende lege panden tegen, die nodig zouden moeten worden opgevuld en gevels die moeten worden opge knapt. Je beseft dan dat er nodig iets moet gebeuren. Inmiddels is de kente ring begonnen. Het afgelopen jaar zijn verschillende panden weer bezet of op nieuw ingericht. Het is alleen erg jam mer. dat het pand van de voormalige boekhandel De Vey Mesdagh nog steeds leeg en te koop staat, hoewel de vraagprijs al is gezakt van 500.000 a 600.000 gulden tot 300.000 gulden. En ik weet vrijwel zeker dat de eigenaar het pand misschien nog wel wil wegdoen voor 250.000 gulden, als er een onderne mend zakenman komt, maar dat ge beurt nog steeds niet. Wij hebben het dieptepunt nu wel gehad. Economisch gezien hebben wij de tijd echter nog niet mee. Maar toch gebeurt er wel veel", aldus de heer Back. „Wij wilden vooruitlopend op het CIMK-rapport zelf al met initiatieven komen, om zodoende een duw aan de kar te geven", vult de heer Van Reij- mersdal aan. „De lichtbogen hangen al jaren boven de straat. Daarom wend den wij ons tot Snelders, die ook erva ring heeft in de reclamewereld en vol- De ontwerper kwam al na enkele we ken met het plan voor de schuine pane len van geplastificeerd canvas in me talen omlijsting. „Het werd erg enthousiast ontvangen' vertelt Van Reijmersdal. „Het was ook een betrekkelijk goedkoop plan. Inmid dels wasons wel duidelijk geworden, dat wij gezien de moeilijke economi sche situatie weinig te verwachten heb ben van de overheid aan subsidie. Wij hebben Snelders de opdracht gegeven het ontwerp verder uit te werken, toen 18 van de 21 benaderde winkeliers be sloten mee te doen. Er is een begroting gemaakt, die eindigt op een bedrag van 6174 gulden, exclusief btw. Dat komt neer op een bijdrage van 500 tot 600 gul den per winkelier. De volgende stap is het verlichten van die panelen, waar door de bijdrage maximaal kan uit groeien tot 1000 gulden per winkelier. Contactmiddag voor borstkankerpatiënten GOES - De after-care groep Goes houdt woensdag 16 maart de maande lijkse contactmiddag voor vrouwen die een borst-operatie of -amputatie heb ben ondergaan. Dr C. M. Dijkhuis, chi rurg te Goes, houdt dan een lezing met als titel 'Wat er nog meer bij de behan deling van borstkanker komt kijken'. - De bijeenkomst wordt gehouden in het gebouw van de protestant maatschap pelijke dienstverlening aan de Zonne bloemstraat te Goes en begint om 14.00 uur. Daarvoor heb je een blijvende reclame voor je winkelstraat", aldus de beide ondernemers. Het ontwerp wordt maandag bespro ken in de welstandscommissie. „Wet houder ing G. J. A. M. Adan van detail handel en financiën is in ieder geval al enthousiast. In het verleden is er altijd veel kritiek geweest, van de onderne mers op de gemeente, omdat die niets zou doen en van de gemeente op de on dernemers. omdat die geen initiateven zouden nemen. De ververantwoorde lijkheid werd steeds op de ander afge schoven. Daaraan wilden wij eindelijk ook eens een einde maken", aldus de geestdriftige winkeliers. De panelen komen volgens het ont werp op een afstand van acht tot tien meter van elkaar, zoals momenteel ook het geval is met de bogen van de ver lichting boven de straat. De panelen worden uitgevoerd in de kleuren geel, rood en blauw. Op het eerste paneel, aan het begin van de straat, komt de opschrift St.-Jacobsstraat, winkel/ wandelstraat. ROTTERDAM Leve ranciers en onderaanne mers van het RSV- concern hebben zich ver enigd in een stichting, die hun belangen moet behartigen. De stichting wil op zo kort mogelijke termijn een gesprek met minister Van Aardenne en de bewindvoerders van RSV over de afwik keling van de vorderin gen die zij op het con cern hebben. Volgens de stichting be lopen die vorderingen ve le tientallen miljoenen guldens en is het zelfs mogelijk dat het om en kele honderden miljoe nen gaat. Door de krach ten te bundelen willen de leveranciers en aanne mers voorkomen, dat er onder hun bedrijven nog meer slachtoffers vallen als gevolg van het RSV- aebacle. Twee weken ge leden moest het Rotter damse schildersbedriji Kalkman het faillisse ment aanvragen, doordat vorderingen op RSV voorlopig oninbaar ble ken. De bedrijven willen voor komen, dat bij de red dingsplannen voor de verschillende RSV- bedrijven constructies worden bedacht, waarbij de crediteuren achter het net vissen. De stichting wil dat de minister en de bewindvoerders hoogste prioriteit geven aan de betaling van goederen en diensten die sinds de sur séance zijn geleverd Ge steld wordt, dat de liqui- diteitspositie van RSV met de dag verbetert, omdat RSV wel geld ont vangt van haar opdracht gevers, maar de vorderin gen op RSV vanaf de datum van surséance zijn bevroren. De bedrijven willen met de overheid praten over een achtergestelde le ning, die de continuïteit van de bij de swtichting aangesloten bedrijven moet waarborgen. De be drijven stellen, dat zo lang de overheid geld in het RSV-concern stak, hun banken ook bereid waren kredieten te ver strekken. Deze vertrou wensbasis is door de sur séance weggevallen, waardoor een groot aan tal gezonde bedrijven in de problemen dreigt te komen. MIDDELBURG - De Provinciale Raad voor de Volksgezondheid in Zeeland heeft besloten een werkgroep 'plan ning psychiatrie en geestelijke gezond heidszorg' samen te stellen. De Raad heeft dit besluit genomen omdat zij op verzoek van gs is belast met het opstel len van een conceptplan voor bepaalde onderdelen van de gezondheidszorg. Volgens de Raad zal dit een zeer tijdro vend werk worden en daarom is alvast aan de samenstelling van de werkgroep begonnen die zal bestaan uit vertegen woordigers van alle betrokken instel lingen (zoals ziekenhuizen. ZCAD en psychiatrische ziekenhuizen, consu menten en andere belanghebben (huisartsen en vrijgevestigde psychia ters). Dit staat in een notitie van de commis sie geestelijke gezondheidszorg en zwakzinnigenzorg. De commissie vindt het niet zinvol om nu al over te gaan tot de vorming van een zogenaamd ge structureerd overleg, zoals in de vorig jaar april uitgebrachte discussienota 'geestelijke gezondheidszorg' van de Raad wordt voorgesteld. Volgens ge noemde commissie kan dit overleg op voorhand beter worden gevoerd door de nieuwe werkgroep. Geslaagd SEROOSKERKE (W) - De heer A. S. van den Broeke uit. Sprooskerke slaag de voor het ingenieursdiploma aan de Technische Hogeschool te Eindhoven. GOES Ziekenhuis De Bervelanden, 15.20-16.30 uur: uitzending Nomen Nes- clo. MIDDELBURG Gasthuis. 20-21.30 uur: uitzending Rawa. VLISSINGEN Bethesda-St.- Josephziekenhuis. 20-21.30 uur: uitzen ding Rawa. FILMVOORSTELLINGEN BERGEN OP ZOOM Cinem'Actueel .30 uur: Firefox, a.l. Cinem'Actueel II. 20.30 uur: Polter geist, 12 jr. Cinem'Actueel III, 20.30 uur: Querelle, 16 jr. GOES Grand. 20 uur: Annie, a.l. HULST De Koning van Engeland, 14.30 uur: Blondjes in hun blootje. 18 jr.; 20 uur: De vlaschaard, a.l.; 20 uur: De zwarte ruiter, a.l.; 20 uur: Annie, a.l.; 20 uur: Operation vigilante, 16 jr. MIDDELBURG City. 20 uur: Querel le, 16 jr. OOSTBURG Ledel, 20 uur: Eroti sche avonturen van Aanette Heaven, 18 jr. TERNEUZEN Luxor. 20 uur: Annie, al., 20 uur: An American werewolf in London, 16 jr. VLISSINGEN Alhambra I, 20 uur: Hot bubblegum maagd. 16 jr. Alhambra II, 20 uur: Poltergeist, 16 jr. TENTOONSTELLINGEN AXEL Galerie Bellemans, 10-18 uur: textiele objecten van Annie Blewanus lt/m 2/5). Klndergalery, 10-18 uur: illustraties uit kinderboeken van Annemiek Bors- boom. BRUINISSE Visserij- en oorlogsmu seum, geopend van 14-16 uur. DOMBURG Biologisch museum, 10- 17 uurt: 'De natuur in Zeeland'. HEILLE Landbouwmuseum. 10-12 Mi 13'17 uur: oude landbouwwerktui gen HULST GAlerie Van Geyt, 9-12 en 14-17 uur: werken van 12 Haagse kun stenaars. MIDDELBURG Zeeuws Museum, 10-17 uur: werken Marinus van Dijke lt/m 22/3). Kunstgalerij 'Roelant'. 11-17.30 uur: werken graficus Rob Clous (t/m 17/4). TERNEUZEN Hal Stadhuis: werken Peter de Rjjcke (t/m 16/3). VLISSINGEN Reptielenzoo /Igua na', 14-17.30 uur: expositie levende reptielen, amfibieën en insekten. IJZENDIJKE Museum, 10-12 en 13.30-17 uur: 'Stamboomonderzoek,. HULPCENTRA Noord- en Midden-Zeeland - Goes, tel. 01100- 14444 (ook voor milieuklachten) Üteuwseh-Vlaanderen - Alarmnummer OU50-12200 (brandweer en ambulancei Telefonische hulpdienst Zeeland, tel 01180- 15551. dag en nacht bereikbaar. Chr. hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, tel. 01180-36251. van 10.00-24.00 uur- weekends van 20 00-24.00 uur. Stichting 'Blijf van m'n lijf Zeeland, tel 51184-14645. dag en nacht bereikbaar. Nederlandse Hartstichting, tel. 070-600555 Te bereiken op kantoordagen van 12-17 uur VLISSINGEN - De presentatie van mo delbouwobjecten, zaterdag en zondag in het Vlissingse recreatiegebied West duin heeft veel belangstelling getrok ken. De deelnemende verenigingen waren na afloop tevreden, zowel over het aantal bezoekers als over de de monstraties. „Het goede weer heeft ze ker meegewerkt, om deze manifestatie zo succesvol te laten verlopen", zo was het commentaar na afloop. De manifestatie werd gehouden op ini tiatief van de Modelvliegclub Walche ren en mede georganiseerd door de Wal- cherse Model Autoclub (Wamaci. de Modelspoorgroep Walcheren en de Mo- delbootveremgmg Terneuzen Vlieg club Midden-Zeeland was aanwezig met een zweefvliegtuig op ware grootte en de heer K van Planken uit Hoek was er zaterdag met twee modellen van heli copters. Met een daarvan gaf hij ook demonstraties. In de vijver van het re creatiegebied werden demonstraties gegeven van radiografisch bestuurde boten, waaronder een sleepboot, die een boorplatform voorttrok Ook wer den demonstraties gegeven door de Wa- mac. die zondag 27 maart de Neder landse kampioenschappen organiseert op het parkeerterrein van een grootwin kelbedrijf aan de Gildeweg De verenigingen exposeerden hun mo dellen in het restaurant en de bovenza len van de sauna. Daaronder bevonden zich niet alleei, Lu.. uitvoeringen van modellen naar eigen ontwerp zoals enkele authentieke kot ters van de Terneuzense Modelboot Vereniging, die zaterdag 26 maart een expositie houdt in hotel Rotterdam te Terneuzen, in samenwerking met de Vliegclub Zeeuwsch-Vlaanderen en een modelautoclub. De modelspoorgroep Walcheren heeft het afgelopen weekeinde twaalf trei nen tegelijk kunnen laten rijden en is zeer tevreden met dat resultaat. In to taal hebben ongeveer 1350 personen de manifestatie bezocht. „Dat is ver bo ven onze verwachtingen, want wij hadden gerekend op ongeveer 750 men sen". aldus de organisatoren. MIDDELBURG - Het galmde en dreunde zondagavond in de Middel burgse Vleeshal. Paul Panhuysen en Johan Goethart hadden over de ge hele lengte van de Vleeshal tien tou wen gespannen, met wisselingen in hoogte, een geluidsinstallatie Barca rola. Zij tokkelden met stokjes en een strijkstok op de gespannen touwen, waardoor een nasaal geluid de Vleeshal vulde, dat werd versterkt door een elektrische installatie. Het geluid, hoge tonen vulde niet alleen de Vleeshal maar was ook buiten goed te horen. Het effect werd ver sterkt door kreten in een microfoon. Het gebeuren trok twintig belangstel lenden. Het optreden duurde ruim een uur. Jos van Immerseel tijdens diens muziekworkshop MIDDELBURG - De muziekworkshop die de Vlaming Jos van Immerseel zaterdag en zondag in Middelburg leidde is bijzonder succesvol geweest. De eerste dag verzamelden zich in een voorzaal van de Statenzaal zo'n zestig eenzelfde aantal luisterde naar het koffie concert (zondagmorgen) en de workshop ('s middags) trok dertig mensen. Van Immerseelwoonachtig in Antwerpen, docent clave- ctmbel aan het Antwerps conservatorium en mede-artis tiek directeur van het Sweelinck conservatorium in Am sterdam, belichtte in zijn workshop met name de barok muziek uit de periode 1650 en 1850. Hij deed dat aan de hand van een vaak geestige uitleg, afgewisseld door voorbeelden op piano en clavecimbel, en aangevuld door barokmuziek op cassettebandjes en een ertoning van partituren op een projectiescherm. Van Immerseel vertelde desgevraagd dat hij heeft gepro beerd de belangstellenden duidelijk te maken wat nu precies de relatie is tussen de rethorische principes en de muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. „Die rela tie is erg sterk. Ook belangrijk omdat de componisten uit die tijd dikwijls in een soort geheimtaal schreven. Ik ben me daar een jaar of tien geleden in gaan verdiepen en ik ontdekte steeds nieuwe dingen. Bijvoorbeeld stukken die ik al twintig jaar speel en waarbij ik er dan ineens achter kwam dat ik ze al die tijd verkeerd heb gespeeld" Van Immerseel vindt het vreemd dat er in de muziekop leidingen vrijwel geen aandacht wordt besteed aan de composities uit de baroktijd en daarom hoopt hij dat de bezoekers van zijn workshops, die hij regelmatig geeft, iets van zijn verhaal zullen onthouden. Zaterdag luisterden de aanwezigen zeer aandachtig. Hij legde de geschiedenis van de Barokmuziek uit, speelde ter verduidelijking stukjes op kJavecimbe! en piano en toonde partituren op een projectiescherm die overeenkwamen met stukken muziek die hij via casset tebandjes liet boren. Dat laatste leverde af en toe een probleem op. De juiste partituur verscheen wel, maar de cassettebandjes ble ken niet voortdurend klaar te liggen met de bijpassende muziek. Bij de uitleg van de partituur zong Van Immer seel ook af en toe een woord om duidelijk te maken waar het bijvoorbeeld ging om een uitroep of sterke dissonan ten. Hij benadrukte verder de theatrale aanpak van het ge zang dat met name in het Italiaans gebeurde. Van Im merseel: „Juist door dat theatrale element kunnen ook degenen die het Italiaans niet machtig zijn, duidelijk begrijpen wat er aan de hand is in de barokstukken worden bijvoorbeeld hoop, liefde en triestheid zó duide lijk benadrukt datje niet lang hoeft na te denken over hetgeen er precies bedoeld wordt". De workshop zondag in de Schouwburg besloot hij met de woorden: „Gebruik de informatie van deze twee da gen als hulp en niet als doel". Hij vertelde waarom: „Ik heb eens iemand gehad die zo'n workshop van mij had gevolgd en die alles zo letterlijk had opgevat, dat wat hy speelde niet om aan te horen was". Jos van Immerseel was bijzonder tevreden over de be zoekers. „Je weet dat natuurlijk nooit van te voren, maar de indrukken die ik hier heb opgedaan zijn bijzon der positief. Het was opvallend hoeveel de mensen wis ten en hoe geconcentreerd ze die twee dagen zijn blij ven luisteren, want het was echt niet altijd simpel wat ik hen heb verteleL..". MIDDELBURG, CONCERTZAAL Johannes-Passion' van J S Bach. Uitvoe renden: Koninklijke Oratoriumvereni ging .Tot Oefening en Uitspanning' Mid delburg. met instrumentale begeleiding van het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hol land en met als solisten Hillary Reynolds isopraam. Margareth Beunders talti, An ton Trommelen 'tenori. Jos van der Lans ttenon. Lieuwe Visser (basi en Harry van der Kamp (basi. Het geheel stond onder leiding van Jo Ivens De passie-muzieken van J. S. Bacli beheersen de komende weken kerk en concertzaal. Zeeland doet drie keer mee. De passie voor Bachs werk naar het evangelie van Johan nes leidt tot twee uitvoeringen: af gelopen zaterdagavond in Middel burg en aanstaande zaterdag in Kloetinge; de Matthëus-passie is zondagmiddag in Aardenburg te be luisteren. De benadering, die dirigent Jo Ivens en ,Tot Oefening en Uitspanning' za terdagavond aan de Johannes Pas sion meegaven, is te traceren met de aanduiding, dat de uitvoering blijk gaf van een ingehouden dramatiek. waarm de schrijnende accenten niet werden miskend. Daarbij is het - wat het belangrijke aandeel van het koor betreft - niet zonder zin enig onder scheid te maken in de functies, die het éne koor diende te representeren Waar de stem der mensheid - zoals in het begin- en het slotkoor - en de stem van de gemeenschap der gelovi gen (koralen) moest worden vertolkt, gebeurde dat in een muzikaal hoog te schatten dienstbetoon aan Bach. Waar het de inbreng van het koor - volk. soldaten - aan de handeling van het evangelie betrof, zijn mijn zeker heden over het resultaat geringer. Het is namelijk dat centrale deel dat de Johannes Passion tot zo'n opmer kelijk levendig gebeuren maakt, ik ben zelfs geneigd te zeggen: tot een menselijker werk maakt dan de Matthëus Passie. Het gaat om dat deel waarin Jezus voor Pilatus verschijnt en waarin voor het koor ter verklanking staat, schijnheiligheid, opdringend, drei gend gepeupel, het redeloos verlan gen van de massa naar een slachtof fer, bespotting en bolle leut in het vooruitzicht van een dobbelpartij. Dat Bach juist in dat deel dezelfde muziek meer dan eens voor verschil lende teksten gebruikt, hoeft met zonder meer te pleiter, voor - wat men zou kunnen noemen - de egaliseren de benadering, die Ivens en .Tot Oe fening en Uitspanning' zaterdag ko zen. Met voorbijzien van technische begrenzingen, het koor deed. in dra matisch opzicht, aan underacting waar felle kleuren op zijn piaats wa ren geweest Men begrljpe mij goed: ook daar ging het in muzikaal op zicht om vertolkingen, die respect verdienden en die - evenals in de ko ren en de koralen - werden geken merkt door doorzichtigheid in het klankweefsel Dat. in de koren, het Gewestelijk Or kest soms wat werd weggedrukt doet aan het aandeel van dat ensem ble geen afbreuk Het speelde door gaans voortreffelijk, volgde de be heerste directie van Jo Ivens soepel en leverde, in de blazers en met Nelly Duin op de viola da gamba betrouw bare solisten: zo'n orkest hoort inder daad niet te verdwijnen. De inbreng van het solisten-sextet was van wisselend gehalte. Mijn grootste appreciatie ging uitnaar het aandeel van - invallend - evan geilst Anton Trommelen en de bas Harry van der Kamp (zowel als Pilatus en in de aria's): zij bleken zich moeiteloos te voegen in de ingehouden drama tiek. die het geheel van de uitvoering kenmerkte. Margareth Beunders wist te ontroeren in de alt-aria ,Es ist vollbracht'. De Christus-partij van de bas Lieuwe Visser was aan de ex traverte kant en naar het mij voor komt toonden de tenor Jos van der Lans en de sopraan Hillary Reynolds in hun aria's te weinig persoonlijk heid. Intrigerend blijft, bij een uitvoering van Bachs passiemuzieken, de reac tie van de bezoekers. Ze waren zater dag talrijk, maar hun passie voor Bach bleek niet zonder meer te lei den tot een passie voor applaus voor de manier, waarop op het podium was gepoogd Bach te dienen. Van tweeën één: of men verlaat kerk dan wel concertzaal na het gebodene in een nimbus van contemplatie, of men levert bijval naar verdienste. De aanwezigen in de Middelburgse con certzaal leverden zaterdag half werk: het applaus was te karig om recht te doen aan de waardering, die de uit voering diende te worden toegeme ten. Kees Cijsouw MIDDELBURG. FOYER SCHOUWBURG Jos van Immerseel. klavecimbel Werken van Valente. Byrd. Frescobaldi, Froberger. Forqueray, J S Bach en C P. E Bach 'Het welsprekende klavier' van Jos van Immerseel. Als essentieel onderdeel van de dit weekeinde gehouden work shop gewijd aan 'de vertelkunst en overredingskracht in compositie en uitvoering' gaf de Vlaamse klaveci- nist (pianist, organist) Jos van Im merseel gisteren een welsprekend exposé van drie eeuwen klavecim bel muziek. Om het specifieke van Van Immer- seel's musiceerwijze te typeren is het wellicht goed om met enkele woor den het 'leitmotiv' van het studie weekend te schetsen: de rol die de klassieke retorica speelt in de mu ziek van vóór 1800. Componisten maakten heel bewust gebruik van deze 'kunst der welspre kendheid' om een betoog in klanken op te bouwen, bepaalde affecten ge stalte te geven in tonen. Het musice ren. rekening houdend met de princi pes der retoriek is beeldend, spre kend. heeft overredingskracht. Na 1800 raakte het bewust toepassen van bovengenoemde principes steeds meer op de achtergrond, in plaats van le 'spreken' ging men 'schilderen' Wat betekent de kennis van deze ou de leer der welsprekendheid en de toepassing hiervan voor de speler anno 1983? Welnu, dit heeft Jos van Immerseel gisteren overtuigend gedemon streerd in zijn recital. Neem nu liet beroemde Lamento van Froberger. Het st.uk, een klaagzang op een overleden vorst, geeft een kaleidos- kopisch beeld van de meest uiteenlo pende gemoedsbewegingen: smart. zuchten, machteloze wanhoopsgeba ren, berusting. Als een goed acteur smeedt Van Im merseel deze affecten tot een meesle pend 'rédt'. De middelen die hij hier voor gebruikt zijn: een perfecte ti ming, plastische behandeling van het ritme, een zeer genuanceerde toe passing van het arpeggiëren ('bre ken' van accoorden), dit alles samen gehouden door een dwingende logi ca. Een interessante keus was Bach s Sonate in d. Het gaat hier om een bewerking door een onbekende hand (misschien was het Wilhelm Friede- mann Bach) van de sonate voor viool solo in a. Met name de eerste twee delen klinken in deze 'vertaling' zeer fraai, ik zou haast zeggen béter nog dan op viool, omdat men daar soms het gevoel heeft dat Bach de grens van de mogelijkheden die het instru ment biedt overschrijdt. Het klave cimbel realiseert hier wat de viool slechts moeizaam suggereert. In het andante bereikte Van Immerseel een frappante zangerigheid. Aan het eind van het bijna drie eeu wen omvattende programma stond C. P. E. Bach's eerste Württembergse sonate (door Van Immerseel in het tweede deel voorzien van een mees terlijk geïmproviseerde cadens!). De ze Bach heeft eens in zijn beroemde verhandeling over het klavierspel het beeld geschetst van een ideale speler, die zich niet plaatst tussen het te vertolken werk en het publiek, maar de compositie als het ware ver dedigt. het stuk op z'n voordeligst presenteert en de gemoedsbewegin gen van de componist op de luiste raar overbrengt. Ik denk dat Jos van Immerseel, ge toetst aan dit ideaalbeeld, geen slecht figuur slaat. Leen de Broekert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7