D'66 vat voorstel verkoop
oude fregatten in motie
'Baaltjes mzo
voelen we ons wel
Zeeland moet rekenen
op een drukke zomer
Gevangenisstraf voor
onverzekerd rijden
Twee weken Gratis de PZC
voor elke nieuwe abonnee.
OPBRENGST VOOR BOUW NIEUWE M-SERIE
De Rodeo
tenniskollektie
is binnen!
KANTONRECHTER MIDDELBURG
28.-
GEDEPUTEERDE E MARISKOSTER:
Wordt abonnee van de PZC.
En pak meteen dat voordeel mee.
DONDERDAG 10 MAART 1983
PZC/ provincie
15
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - D'66-leider Maarten Engwirda denkt f 150 tot miljoen gulden te kunnen
overhouden aan de verkoop van oude marine-fregatten, geld dat hij wil gebruiken om zo snel
mogelijk nieuwe M-fregatten op de marinewerf van de Schelde in Vlissingen te laten bou
wen. Engwirda heeft dat al eerder door hem gepresenteerde idee woensdag neergelegd in een
motie die hij bij de debatten in de Tweede Kamer over de defensiebegroting heeft ingediend.
Ook Jan-Dirk Blaauw (WD) kwam
met een eigen financieringsvoorstel:
hij vindt dat de Verenigde Staten bij
voorbeeld hier in aanbouw zijnde
mijnenjagers zouden moeten kopen,
zodat er op deze manier geld vrij
komt voor marine-opdrachten voor
de KMS en de RDM. Het PvdA-ka-
merlid Harry van den Bergh tot slot
wil van minister De Ruiter van defen
sie de harde toezegging dat hij een
bedrag van 100 miljoen in de marine
werven steekt.
Het Kamerdebat, waarin tot nu toe
alleen de diverse fracties en nog niét
de bewindslieden aan het woord zijn
geweest, ademde een geest die er op
neerkomt dat uit werkgelegenheids-
oogpunt méér defensie-orders door
Nederlandse bedrijven moeten wor-
RSV
VLISSINGEN - RSV-montage in
Vlissingen zal de opdracht van de
Nederlandse Stikstof Maatschappij
te Sluiskil voor de montage van
pijpleidingen en apparaten voor de
nieuwe amoniakfabriek van de NSM
behouden. Groepsdirecteur ir B. C.
G. Pröpper van de Koninklijke
Maatschappij De Schelde heeft dat
woensdag gezegd. Gisteren hebben
de bewindvoerders van het in staat
van surséance van betaling verke
rende Rijn-Schelde-Verolme-con-
cern een gesprek gehad met de direc
tie van de NSM.
Zoals eerder gemeld, was het gezien
de onduidelijkheid die bestaat over
de toekomst van de RSVM dubieus
geworden of de opdracht door zou
gaan. Met de order is een bedrag van
ongeveer twaalf miljoen gulden ge
moeid. KMS-groepsdirecteur Pröp
per zei gistermiddag nog niet op de
hoogte te zijn van alle finesses van
het resultaat van het gesprek. Hij
wist echter wel, dat de bespreking
'erg goed is verlopen en dat de order
bij RSVM zal blijven'. Ir Pröpper:
„Maar wat de details zijn, welke
randvoorwaarden zijn gesteld, dat
kan ik nog niet vertellen".
De directie van de NSM bleek giste
ren onbereikbaar voor een nadere
toelichting. Ook bij RSV kon men
geen nadere informaties verstrek
ken.
den uitgevoerd. Kritiek was er op de
geringe compensatie die vanuit de
Verenigde Staten wordt geboden
voor de orders die defensie daar
plaatst.
De kamerleden Engwirda, Blaauw.
Van den Bergh en Van Vlijmen (CDA)
benadrukten allen de noodzaak om
de Nederlandse marine-activiteiten
in stand te houden. Engwirda zei,
sprekend over de handhaving van de
continuiteit bij De Schelde: „Dat is
een industriepolitiek belang. Ik ont
ken dat niet. Het is naar mijn mening
echter ook een defensiebelang dat de
know-how, kwaliteit en ervaring op
het gebied van de bouw van marine
schepen die bij dit bedrijf aanwezig
is, behouden blijft".
Taak
Van den Berg staat eveneens op het
standpunt dat zowel uit het oogpunt
van werkgelegenheid, als gerede
neerd vanuit de belangen van defen
sie zelf, de marine een taak heeft om
een bijdrage te leveren aan de oplos
sing van de problemen bij de RSV-
marinebouwers. Hij vroeg, zoals ge
zegd, om de toezegging dat defensie
op korte termijn met globaal 100
miljoen over de brug komt om het
mogelijk te maken dat de in uitvoe
ring zijnde fregatten kunnen wor
den voltooid.
WD-er Blaauw stelde voor om enige
financiële 'lucht' voor de koninklijke
marine te scheppen door de Verenig
de Staten mijnenjagers uit de bij Van
der Giessen-de Noord in aanbouw
zijnde serie aan te bieden „Het vrijge
komen geld kan dan besteed worden
aan de KMS-RDM en Van der Gies-,
sen-de Noord is ook voor latere jaren
van werk voorzien", zei Blaauw. Hfi
wil dat getracht wordt om de VS ma
rine-opdrachten te laten plaatsen bfi
de werven van de KMS en de RDM.
„Het is niet alleen een nationaal be
lang maar ook van het gehele bond
genootschap, dat er in Nederland
hoogwaardige marinesheepsbouw
blijft bestaan", stelde het Kamerlid.
Engwirda concretiseerde zijn al eer
der ingediend plan om twee fregat
ten uit de Van Speijk-klasse ver
vroegd te verkopen. Naar zijn idee
moet de verkoop van deze 'tweede
hands-schepen' een bedrag van 150 a
175 miljoen kunnen opbrengen. Dat
geld zou het mogel ijk moeten maken
om de eerste uit de serie Multi-pur-
posefregatten al eind '83 begin '84 bij
de Schelde te bestel len, zodat het gat
dat ontstaat wanneer de huidige
Kortenaer-fregatten in juli klaar
zijn binnen de perken kan worden
gehouden.
Engwirda kwam met een motie waar
in hij het kabinet vraagt of die ver
koop van de Van Speijk-fregatten
kan bijdragen tot de vervroegde aan
besteding van de M-fregatten.
CDA-woordvoerder Van Vlijmen tot
slot pleitte voor een continue order
stroom -wellicht op een lager niveau
dan in de afgelopen jaren het geval
was- om het Nederlandse bedrijfsle
ven enige zekerheid te bieden. Hij
noemde dat een „vuurvast leverings
schema".
Minister De Ruiter en de verantwoor
delijk staatssecretaris Van Houwe-
lingen antwoorden de Kamer van
daag, donderdag.
Nieuw plan voor
redding deel RDM
ROTTERDAM De directie van de
Rotterdamse Droogdok Maatschap
pij RDM, de ondernemingsraad en
de vakbonden hebben woensdag
middag een nieuw reddingsplan
voor de reparaticscctor van de be
drijven op tafel gelegd van de be
windvoerders van het RSV-
concern. Dat plan gaat uit van
behoud van de reparatieafdeling in
afgeslankte vorm. Daarvoor moet
op zeer korte termijn een bedrag
van 30 miljoen gulden beschikbaar
komen. Slaagt het nieuwe reddings
plan dan betekent dat behoud van
werkgelegenheid voor 460 van de
600 personeelsleden van RDM-
reparatie.
Na afloop van het overleg met de
bewindvoerder deelden woordvoer
ders van de ondernemingsraad en
van de vakbonden mee. dat ze niet
afwijzend staan tegenover het nieu
we reddingsplan. „Ons is wel duide
lijk geworden dat de zaak nu snel
rond moet komen. Het is een kwes
tie van dagen", aldus M. Visschra-
per, voorzitter van de onderne
mingsraad van RDM.
Het nieuwe reddingsplan van de
RDM-directie is vijf miljoen 'goed
koper' dan het plan dat de or vorige
week wereldkundig maakte.
Visschraper denkt voor wat de red
ding van RDM-reparatie betreft niet
aan een geheel nieuw bedrijf. Vol
gens hem moeten er bindingen blij
ven met andere onderdelen van
RDM en van Wilton-Fijenoord.
„Wanneer de reparatiesector hele
maal zou worden losgeweekt, bete
kent dat sluiting op termijn", aldus
Visschraper. Hij acht voorts verbete
ring van de kwaliteit van het mana
gement volstrekt noodzakelijk, wil
de RDM-reparatie op den duur
winstgevend worden.
Van links naar rechts: Joop Kilian, ArieBrakkee, Gianfranco Maradini, Bram van Meerkerk: Alles wat we met ome
handen en verstand hebben opgebouwd, wordt ons afgenomen".
WERKNEMERS RSV GIETERIJ MIDDELBURG:
MIDDELBURG - Z'n gevoel voor humor heeft meneer Kilian nog altijd niet
verloren. Of-ie een mop zal vertellen - zo maar even een aardigheidje tussen
door. De grap gaat over twee voortvluchtige bajesklanten, die zich schuil
hielden in de oude gieterij aan de Kousteensedi jk. Nog geen paar uur na hun
geslaagde ontsnappingspoging meldde het tweetal zich alweer bij de gevan
genispoort. Liever het spinhuis weer in dan nog één seconde langer in de
gieterij.
De rest van het gezelschap lacht ge
dempt. Meneer van Meerkerk: „Ja,
vroeger ging dat zo. Als je nergens
meer voor deugde dan kon je nog al
tijd naar de gieterij; een stinkend
zwart hol, vies werk. Als je dat verge
lijkt met nu, onvoorstelbaar". Stilte.
Ze lopen met hun vieren door de be
drijfshal. Joop Kilian (47), Bram van
Meerkerk (47). Gianfranco Maradim
(40) en Ane Brakkee (48). De machi
nes staan stil. Zoals iedere woensdag
en vrijdag sinds begin januari van dit
jaar, toen ook de RSV Gieterij Mid
delburg (RSVGM) niet aan een ar
beidstijdverkorting ontkwam.
„We hebben", zegt Kilian. „altijd ge-
dachtdatwe iemand waren. Maarwe
gaan ons zo langzamerhand niemand
voelen. En dat doet enorm veel pijn.
Alles wat we met onze handen en ver
stand hebben opgebouwd wordt ons
afgenomen".
Tijd dringt
Dankzij een financieel infuus dat de
gemeente Middelburg heeft aange
bracht kunnen de 114 RSVGM-werk
nemers nog even adem halen. Pre
cies: nog even. De tijd dringt. Er zul
len snel oplossingen gevonden moe
ten worden om de Gieterij Middel
burg voor een faillissement te behoe
den. Waar die oplossingen vandaan
moeten komen, die vraag levert
slechts vraagtekens op. Vanuit Den
Haag hebben de RSVGM-ers in ieder
geval weinig heil te verwachten. Mi
nister Van Aardenne van economi
sche zaken heeft de gieterij al zo goed
als afgeschreven. De directie van de
Koninklijke Maatschappij De Schel
de (de 'moeder' van de gieterij) houdt
ook al ernstig rekening met een slui
ting van RSVGM. Misschien dat er
nog een koper op komt dagen. Er zijn
- zo is de afgelopen dagen gebleken -
twee mogelijke gegadigden. Wie dat
zijn en wat ze met de gieterij voor
hebben, voorzitter Arie Brakkee van
de RSVGM/'. .-ondernemingsraad
haalt met veel vertoon zijn schouders
op. „Wij staan helemaal buiten spel.
Alles wat er gebeurt, speelt zich vol
ledig buiten ons gezichtsveld af. Dat
is de pest. We hebben geen enkele
grip op de ontwikkelingen". En Joop
Kilian „Jaap van der Doef (tweede
kamerlid voor de PvdA - red.) heeft
gezegd: 'de kip zit op de eieren en we
moeten maar afwachten wat er uitge
broed wordt'. Nou. wij willen nü
graag onder die kip kijken, wij willen
weten wat er gaande is".
„Met de RSVGM-werknemers wordt
gesold alsof het baaltjes meel zijn.
Deze mensen hebben een paai- jaar
geleden hun baan, hun woning, hun
kennissen in Amsterdam of Rotter
dam moeten opgeven om in Zeeland
een nieuw bestaan op te bouwen. En
nu worden ze weer op straat gesode
mieterd". zei FNV-disirictsbestuur-
der Wil Waumans ongeveer een
maand terug.
„Precies", zegt Van Meerkerk, „baal
tjes meel, zo voelen we ons ook wel
zo'n beetje". Het merendeel van de
RSVGM-werknemers heeft al heel
wat ellende achter de rug. Sommigen
van hen zijn al drie of vier keer 'ver
kocht'. Anderen kwamen uit Marok
ko of Italië om in de gieterij een nieu
we toekomst te vinden. Een toe
komst. die opnieuw uiterst wankel is
geworden.
Modern
De RSV Gieterij Middelburg wordt
beschouwd als cén van de modern-
ste gieterijen van Europa. Een be
drijf, dat ongeveer zes jaar geleden
tot stand kwam na een hele reeks
van fusies in de Nederlandse giete
rijwereld. In '74 kwam het tot plan
nen voor een samensmelting van de
gieterij van Boddaert aan de Kous-
teensedijk in Middelburg en de gie
terij van de De Schelde Vlissingen.
Vlak daarna werd ook besloten om
de gieterij van de Rotterdamse
Droogdok Maatschappij (RDM) bij
de fusie te betrekken. Het resulteer
de in '76 in de vorming van de Giete
rij-Zuid. Binnen het RSV-concern
was er ook nog een Gieterij-Noord,
gevormd door de NDS.M Amster
dam. Die gieterij werd in '79 opgehe
ven, waarna Middelburg als enige
RSV-gicterij overbleef. Bijna hon
derdtwintig van de achthonderd
werknemers van die voormalige gie
terijen konden in Middelburg te
recht. Ze kwamen uit Rotterdam
Amsterdam, Delft. Anderen vertrok
ken naar Thomassen en Ford. Hoe
wrang: Ford is inmiddels failliet, de
toekomst van Thomassen is uiterst
dubieus, de Gieterij Middelburg
dreigt gesloten te worden.
De RSVGM-werknemers hebben
hun portie al meer dan gehad. En nu
dit weer. Neem Bram van Meerkerk.
Vijftien was-ie, toen hij ging werken
bij de gieterij Rademakers ln Rotter
dam Daar ging het mis. Naar de
RDM. Tot het ook daar fout ging.
Naar de Schelde-gieterij Vlissingen.
De fusie, RSVGM. Steeds maar weer
werd Van Meerkerk gedwongen naar
naar een andere werkgever om te
zien. Joop Kilian idem dito Werk
spoor Utrecht, Stork Hengelo.
NDSM, RSVGM Arie Brakkee:
Werkspoor Utrecht. Schelde Vlissin
gen. RSVGM. En Gianfranco Mara
dini: bijna 18jaar geleden vanuitlta-
lie naar Nederland gekomen omdat
NDSM zat, te springen om vakmen
sen, sinds drie jaar Gieterij Middel
burg. En straks?
Willem J. van Dam
IADVERTENTIEi
En die is óók nog voordeliger!
MIDDELBURG - „Het eind is zoek. De maat is vol", constateerde officier van
justitie mr R. Beaumont in de zaak van de Vlissinger J. P. K., die zich bij het
kantongerecht in Middelburg onder meer moest verantwoorden voor twee maal
rijden zonder verzekering. Op dat gebied was hij geen onbekende bij justitie,
daar hij al vijf veroordelingen voor ditzelfde feit op zijn naam had staan.
T-shirt, 36-44
okje, 36-44
Bij een dergelijke recidive volstaat jus
titie niet meer met boetes en rijontzeg
gingen. Ditmaal kreeg K. voor elk van
beide keren onverzekerd rijden een
week hechtenis en drie maanden rijont
zegging opgelegd, zoals ook door de offi
cier werd geéist. Verder kreeg KL nog.
ook conform de eis, voor een bedrag van
460 gulden boetes voor rijden zonder
geldig kenteken (ook twee maal) een
snelheids- en een parkeerovertreding.
„Wanneer kan ik die auto ophalen?",
informeerde K. na het uitspreken van
het vonnis. Pas toen bleek uit de stuk
ken dat er nog een grote Amerikaanse
auto in beheer bij de politie was, waar
op de officier onmiddellijk verbeurd
verklaring van het voertuig met een ge
schatte waarde van 500 gulden eiste.
„Daar wil ik er wel tien voor hebben",
was het commentaar van K. Kanton
rechter mr W. F. van Solinge besloot
echter dat hij de auto terugkrijgt, om
dat hij al zwaar genoeg was gestraft.
Het rijgedrag van J. A. J. uit Hansweert
werd door de officier als wegpiraterij ge
kwalificeerd- In de vroege ochtenduren
van 1 juni vorig jaar reed J. met een
snelheid van naar schatting 150 km per
uur door het rode licht op de kruising
rijksweg 58/Veerhavenweg in Vlissin
gen. De politie probeerde hem te ach
tervolgen toen hij zijn weg vervolgde
over de Sloeweg. Bij de kruising met
de Troelstraweg stoorde J. zich even
min aan het rode stoplicht. De officier
eiste slechts eenmaal de boete van 130
gulden voor het negeren van het rode
licht en voor de snelheidsovertreding
hield hij het bij een overschrijding van
50 km van de ter plaatse toegestane 70
km per uur, wat neerkwam op een boete
van 200 gulden. Mr Van Solinge veroor
deelde hem conform de eis.
De Middelburger J. C. K. had zich vorig
jaar november nogal kwaad gemaakt
omdat hij niet op kon schieten op de
kruising KoudekerksewegPoelendae-
leweg in zijn woonplaats. Bij het groen
worden van het licht duurde het wat te
lang naar zijn zin tot een voor hem
staande links voorgesorteerde lijn
dienstbus optrok, terwijl hij onvol
doende ruimte had om rechts in te ha
len.
Omdat KL nogal haast had gaf hij een
dot gas en reed met gebruikmaking van
een deel van het fietspad verder zonder
echter gezien te Rebben dat daar op hetr
zelfde moment èen bromfiets naderde.
Bij de aanrijding die volgde liep de
bromfietsberijder hoofdwonden op.
„Ergerlijk weggedrag", aldus de offi
cier. die K. voor zijn schuld aan de aan
rijding met een boete van 200 gulden
bestraft wilde zien.
De Vlissinger R. P. A. Stoepker ging
buiten zijn boekje door met zyn oefen
vergunning voor zijn motor buiten de
gemeentegrenzen te komen. Hij ver
klaarde echter zich er niet bewust van
te zijn geweest dat hij zich op het grond
gebied van de gemeente Valkenisse be
vond toen hij in de buurt van Koude-
kerke werd aangehouden. .Tiet barst
daar van de borden. U moet dat gezien
kunnen hebben", was het oordeel van
mr Van Solinge. S. bleef er echter bij dat
hem nergens iets was opgevallen toen
hij de gemeentegrens overschreed. Hij
werd conform de eis veroordeeld tot 300
gulden boete en een week hechtenis
voorwaardelijk met een proeftijd van
twee jaar.
VEERE - Zeeland moet zich voorbereiden op een drukke zomer. Dat zei mevrouw
E. Maris-Koster, lid van het dagelijks bestuur van de provincie, woensdagavond
in een inleiding, die zei in de „Campveerse Toren" in Veere hield voor de plaatse
lijke afdeling van haar partij, de WD, Mevrouw Maris herinnerde aan de grote
toeristische drukte in de vorige zomer. Ze gaf aan, dat door de economische
recessie en door de campagne, die gevoerd wordt voor het vakantie houden in
eigen land, in de komende zomer opnieuw rekening gehouden moet worden met
de komst van veel recreanten.
De gedeputeerde maakte duidelijk, dat
op ambtelijk niveau al overleg gevoerd
is over de vraag hoe eventuele proble
men kunnen worden ondervangen. Dat
overleg krijgt een vervolg in een ge
sprek dal het provinciaal bestuur zal
hebben met de kustgemeenten in Zee
land, met de Recron, politie en justitie
en milieu-inspectie. Mevrouw Maris:
„We willen komen tot afspraken over de
manier, waarop de grote drukte in de
pieken kan worden opgevangen. Daar
bij gaat het onder meer over de vraag
hoe op kampeerterreinen een verdich
ting kan plaatsvinden en hoe en waar-
overloopterreinen kunnen worden uit
gebreid".
De gedeputeerde stelde, dat het overleg
vooral van belang is om een uniform
beleid te krijgen, waarop ook de politie
en justitie eenvoudiger kunnen inspe
len. Ze gaf aan, dat de overheid moge
lijk zeifin een aantal gevallen ook voor
overloopterreinen kan zorgen om zo te
voorkomen, dat sluipend kampeerter
reinen worden uitgebreid zonder dat
daar wettelijk toestemming voor is. Ze
zei verder, dat door afspraken te maken
en die goed na te komen, onrechtvaar
digheden kunnen worden weggeno
men. Campinghouders moeten aan al
lerlei regels voldoen en het is, zo stelde
mevrouw Maris, onjuist als buiten de
gewone campings concurrerend ge
werkt wordt. Ze benadrukte dat het
gaat om het treffen van maatregelen
voor opvang van recreanten in de druk
ste tijd. Overigens zal worden bezien of
ook de boeren, die kleine kampeerter
reinen exploiteren in de zomer, bij het
overleg betrokken kunnen worden.
De gedeputeerde maakte woensdag
duidelijk, dat het bij het nu te voeren
overleg gaat om de korte termijn. Het
beleid op de langere termijn zal ont
wikkeld worden op basis van het re
creatief toeristisch beleidsplan, dat de
provincie in de maak heeft. Mevrouw
Maris duidde overigens aan. dat zij
over het recreatiebelcid sprak gezien
vanuit de hoek van de ruimtelijke or
dening, haar portefeuille.
ADVERTENTIEI
Weridoze in dienst
bouwvereniging
Middelburg door
korter werken
Da's toch een aardig aanbod van zo'n lekker leesbaar
ochtendblad, nietwaar?
MIDDELBURG - De Woning- Wie het nog niet is, wordt nu abonnee op een dijk van een kranL
bouwvereniging Middelburg Twee weken voor niets. Bel of schrijf even,
neemt binnenkort één jonge maar de bon invullen kan ook.
werkloze in dienst. Dat is het pZC. Markt 51,4331LK, Middelburg. Telefoon: 01180-27651.
gevolg van het afsluiten van de
CAO voor het personeel van
woningbouwcorporaties. De
werknemers in deze sector
hebben afgezien van 2,5 pro
cent prijscompensatie, waar-
door arbeidstijdverkorting Ja> noteer mij als abonnee op de PZC. Met de betaling wacht ik tot na de
kan worden doorgevoerd. i van een a<xeptgirokaan,en ik ontvang tweeweken graösdePZC.
De nieuwe arbeidskracht, die zal wor- J Naam:
den ingezet bij de technische dienst. J
wordt geworven via het Gewestelijk Ar- i Adres:
beidsbureau. Op dit moment heeft de PncrrnHp/Plaars-
Woningbouwvereniging 55 mensen in 1 omcoqwi taais
dienst, Zestig procent van hen (33 men- I Datum:Handtekening:
sen) zijn werkzaam in de technische j
sfeer; de overige 22 werken in de admi- i
nistratieve en leidinggevende sector. uitknippen, in envelop zonder postzegel opsturen aan de proviCiale zeeuwse COURAN
antwoordnummer 2.4330vb middelburg