D'66 vat voorstel verkoop oude fregatten in motie 'Baaltjes meel zo voelen we ons wel Zeeland moet rekenen op een drukke zomer Gevangenisstraf voor onverzekerd rijden Twee weken Gratis de PZC voor elke nieuwe abonnee. OPBRENGST VOOR BOUW NIEUWE M-SERIE KANTONRECHTER MIDDELBURG: 28r GEDEPUTEERDE E MARISKOSTER: Wordt abonnee van de PZC. En pak meteen dat voordeel mee. DONDERDAG 10 MAART 1983 PZC/ provincie 1J5 Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - D'66-leider Maarten Engwirda denkt f150 tot miljoen gulden te kunnen overhouden aan de verkoop van oude marine-fregatten, geld dat hij wil gebruiken om zo snel mogelijk nieuwe M-fregatten op de marinewerf van de Schelde in Vlissingen te laten bou wen. Engwi rda heeft dat al eerder door hem gepresenteerde idee woensdag neergelegd in een motie die hij bij de debatten in de Tweede Kamer over de defensiebegroting heeft ingediend. Ook Jan-Dirk Blaauw (WD) kwam met een eigen financieringsvoorstel: hij vindt dat de Verenigde Staten bij voorbeeld hier in aanbouw zijnde mijnenjagers zouden moeten kopen, zodat er op deze manier geld vrij komt voor marine-opdrachten voor de KMS en de RDM. Het PvdA-ka- merlid Harry van den Bergh tot slot wil van minister De Ruiter van defen sie de harde toezegging dat hij een bedrag van 100 miljoen in de marine werven steekt. Het Kamerdebat, waarin tot nu toe alleen de diverse fracties en nog niét de bewindslieden aan het woord zijn geweest, ademde een geest die er op neerkomt dat uit werkgelegenheids- oogpunt méér defensie-orders door Nederlandse bedrijven moeten wor- RSV VLISSINGEN - RSV-montage in Vlissingen zal de opdracht van de Nederlandse Stikstof Maatschappij te Sluiskil voor de montage van pijpleidingen en apparaten voor de nieuwe amoniakfabriek van de NSM behouden. Groepsdirecteur ir B. C. G. Pröpper van de Koninklijke Maatschappij De Schelde heeft dat woensdag gezegd. Gisteren hebben de bewindvoerders van het in staat van surséance van betaling verke rende Rijn-Schelde-Verolmc-con- cern een gesprek gehad met de direc tie van de NSM. Zoals eerder gemeld, was het gezien de onduidelijkheid die bestaat over de toekomst van de RSVM dubieus geworden of de opdracht door zou gaan. Met de order is een bedrag van ongeveer twaalf miljoen gulden ge moeid. KMS-groepsdirecteur Pröp per zei gistermiddag nog niet op de hoogte te zijn van alle finesses van het resultaat van het gesprek. Hij wist echter wel, dat de bespreking 'erg goed is verlopen en dat de order bij RSVM zal blijven'. Ir Pröpper: „Maar wat de details zijn, welke randvoorwaarden zijn gesteld, dat kan ik nog met vertellen". De directie van de NSM bleek giste ren onbereikbaar voor een nadere toelichting. Ook bij RSV kon men geen nadere informaties verstrek ken. den uitgevoerd. Kritiek was er op de geringe compensatie die vanuit de Verenigde Staten wordt geboden voor de orders die defensie daar plaatst. De kamerleden Engwirda, Blaauw, Van den Bergh en Van Vlijmen (CDA) benadrukten allen de noodzaak om de Nederlandse marine-activiteiten in stand te houden. Engwirda zei, sprekend over de handhaving van de continuiteit bij De Schelde: „Dat is een industriepolitiek belang. Ik ont ken dat niet. Het is naar mijn mening echter ook een defensiebelang dat de know-how, kwaliteit en ervaring op het gebied van de bouw van marine schepen die bij dit bedrijf aanwezig is, behouden blijft". Taak Van den Berg staat eveneens op het standpunt dat zowel uit het oogpunt van werkgelegenheid, als gerede neerd vanuit de belangen van defen sie zelf, de marine een taak heeft om een bijdrage te leveren aan de oplos sing van de problemen bij de RSV- marinebouwers. Hij vroeg, zoals ge zegd, om de toezegging dat defensie op korte termijn met globaal 100 miljoen over de brug komt om het mogelijk te maken dat de in uitvoe ring zijnde fregatten kunnen wor den voltooid. WD-er Blaauw stelde voor om enige financiële 'lucht' voor de koninklijke marine te scheppen door de Verenig de Staten mijnenjagers uit de bij Van der Giessen-de Noord in aanbouw zijnde serie aan te bieden „Het vrijge komen geld kan dan besteed worden aan de KMS-RDM en Van der Gies-, sen-de Noord is ook voor latere jaren van werk voorzien", zei Blaauw. Hij wil dat getracht wordt om de VS ma rine-opdrachten te laten plaatsen bij de werven van de KMS en de RDM. „Het is niet alleen een nationaal be lang maar ook van het gehele bond genootschap, dat er in Nederland hoogwaardige marinesheepsbouw blijft bestaan", stelde het Kamerlid. Engwirda concretiseerde zijn al eer der ingediend plan om twee fregat ten uit de Van Speijk-klasse ver vroegd te verkopen. Naar zijn idee moet de verkoop van deze 'tweede hands-schepen' een bedrag van 150 a 175 miljoen kunnen opbrengen. Dat geld zou het mogelijk moeten maken om de eerste uit de serie Multi-pur- posefregatten al eind '83 begin '84 bij de Schelde te bestellen, zodat het gat dat ontstaat wanneer de huidige Kortenaer-fregatten in juli klaar zijn binnen de perken kan worden gehouden. Engwirda kwam meteen motie waar in hij het kabinet vraagt of die ver koop van de Van Speijk-fregatten kan bijdragen tot de vervroegde aan besteding van de M-fregatten. CDA-woordvoerder Van Vlijmen tot slot pleitte voor een continue order stroom -wellicht op een lager niveau dan in de afgelopen jaren het geval was- om het Nederlandse bedrijfsle ven enige zekerheid te bieden. Hij noemde dat een „vuurvast leverings schema". Minister De Ruiter en de verantwoor delijk staatssecretaris Van Houwe- lingen antwoorden de Kamer van donderdag. Nieuw plan voor redding deel RDM ROTTERDAM De directie van de Rotterdamse Droogdok Maatschap pij RDM, de ondernemingsraad en de vakbonden hebben woensdag middag een nieuw reddingsplan voor de reparatiesector van de be drijven op tafel gelegd van de be windvoerders van het RSV- concern. Dat plan gaat uit van behoud van de reparatieafdeling in afgeslankte vorm. Daarvoor moet op zeer korte termijn een bedrag van 30 miljoen gulden beschikbaar komen. Slaagt het nieuwe reddings plan dan betekent dat behoud van werkgelegenheid voor 460 van de 600 personeelsleden van RDM- reparatie. Na afloop van het overleg met de bewindvoerder deelden woordvoer ders van de ondernemingsraad en van de vakbonden mee, dat ze niet afwijzend staan tegenover het nieu we reddingsplan. „Ons is wel duide lijk geworden dat de zaak nu snel rond moet komen. Het is een kwes tie van dagen", aldus M. Visschra- per, voorzitter van de onderne mingsraad van RDM. Het nieuwe reddingsplan van de RDM-directie is vijf miljoen 'goed koper' dan het plan dat de or vorige week wereldkundig maakte. Visschraper denkt voor wat de red ding van RDM-reparatie betreft niet aan een geheel nieuw bedrijf. Vol gens hem moeten er bindingen blij ven met andere onderdelen van RDM en van Wilton-Fijenoord. „Wanneer de reparatiesector hele maal zou worden losgeweekt, bete kent dat sluiting op termijn", aldus Visschraper. Hij acht voorts verbete ring van de kwaliteit van het mana gement volstrekt noodzakelijk, wil de RDM-reparatie op den duur winstgevend worden. Van links naar rechts: Joop Kilian, Arie Brakkee, Gianfranco Maradini, Bram van Meerkerk:Alles wat we met onze handen en verstand hebben opgebouwd, wordt ons afgenomen". WERKNEMERS RSV GIETERIJ MIDDELBURG: MIDDELBURG - Z'n gevoel voor hunior heeft meneer Kilian nog altijd niet verloren. Of-ie een mop zal vertellen - zo maar even een aardigheidje tussen door. De grap gaat over twee voortvluchtige bajesklanten, die zich schuil hielden in de oude gieterij aan de Kousteensedijk. Nog geen paar uur na hun geslaagde ontsnappingspoging meldde het tweetal zich alweer bij de gevan genispoort. Liever het spinhuis weer in dan nog een seconde langer in de gieterij. De rest van het gezelschap lacht ge dempt. Meneer van Meerkerk: „Ja, vroeger ging dat zo. Als je nergens meer voor deugde dan kon je nog al tijd naar de gieterij: een stinkend zwart hol, vies werk. Als je dat verge lijkt met nu. onvoorstelbaar". Stilte. Ze lopen met hun vieren door de be drijfshal. Joop Kilian (47). Bram van Meerkerk (47), Gianfranco Maradini (40) en Arie Brakkee (48). De machi nes staan stil, Zoals iedere woensdag en vrijdag sinds begin januari van dit jaar. toen ook de RSV Gieterij Mid delburg (RSVGM) niet aan een ar beidstijdverkorting ontkwam. „We hebben", zegt Kilian, „altijd ge dacht dat we iemand waren. Maar we gaan ons zo langzamerhand niemand voelen. En dat doet enorm veel pijn. Alles wat we met onze handen en ver stand hebben opgebouwd wordt ons afgenomen". Tijd dringt Dankzij een financieel infuus dat de gemeente Middelburg heeft aange bracht kunnen de 114 RSVGM-werk- nemers nog even adem halen. Pre cies: nog even. De tijd dringt. Er zul len snel oplossingen gevonden moe ten worden om de Gieterij Middel burg voor een faillissement te behoe den. Waar die oplossingen vandaan moeten komen, die vraag levert slechts vraagtekens op. Vanuit Den Haag hebben de RSVGM-ers in ieder geval weinig heil te verwachten. Mi nister Van Aardenne van economi sche zaken heeft de gieterij al zo goed als afgeschreven. De directie van de Koninklijke Maatschappij Qe Schel de (de 'moeder' van de gieterij) houdt ook al ernstig rekening met een slui ting van RSVGM. Misschien dat er nog een koper op komt dagen. Er zijn - zo is de afgelopen dagen gebleken - twee mogelijke gegadigden. Wie dat zijn en wat ze met de gieterij voor hebben, voorzitter Arie Brakkee van de RSVGM...-ondernemingsraad haalt met veel vertoon zijn schouders op. „Wij staan helemaal buiten spel. Alles wat er gebeurt, speelt zich vol ledig buiten ons gezichtsveld af. Dat is de pest. We hebben geen enkele grip op de ontwikkelingen". En Joop Kilian „Jaap van der Doef (tweede kamerlid voor de PvdA - red.) heeft gezegd, 'dekip zit op de eieren en we moeten maar afwachten wat er uitge broed wordt'. Nou. wij willen nü graag onder die kip kijken, wij willen weten wat er gaande is". „Met de RSVGM-werknemers wordt gesold alsof het baaltjes meel zijn. Deze mensen hebben een paar jaar geleden hun baan. hun woning, hun kennissen in Amsterdam of Rotter dam moeten opgeven om in Zeeland een nieuw bestaan op te bouwen. En nu worden ze weer op straat gesode mieterd". zei FNV-districtsbestuur- der Wil Waumans ongeveer een maand terug. „Precies", zegt Van Meerkerk, „baal tjes meel, zo voelen we ons ook wel zo'n beetje". Het merendeel van de RSVGM-werknemers heeft al heel wat ellende achter de rug. Sommigen van hen zijn al drie of vier keer 'ver kocht'. Anderen kwamen uit Marok ko of Italië om in de gieterij een nieu we toekomst te vinden Een toe komst, die opnieuw uiterst wankel is geworden. Modern De RSV Gieterij Middelburg wordt beschouwd als één van de modern- ste gieterijen van Europa. Een be drijf, dat ongeveer zes jaar geleden tot stand kwam na een hele reeks van fusies in de Nederlandse giete rijwereld. In '74 kwam het tot plan nen voor een samensmelting van de gieterij van Boddaert aan de Kous- teensedijk in Middelburg en de gie terij van de De Schelde Vlissingen. Vlak daarna werd ook besloten om de gieterij van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) bij de fusie te betrekken. Het resulteer de in '76 in de vorming van de Giete rij-Zuid. Binnen het RSV-concern was er ook nog een Gieterij-Noord, gevormd door de NDSM Amster dam. Die gieterij werd in '79 opgehe ven, waarna Middelburg als enige RSV-gieterij overbleef. Bijna hon derdtwintig van de achthonderd werknemers van die voormalige gie terijen konden in Middelburg te recht. Ze kwamen uit Rotterdan, Amsterdam, Delft. Anderen vertrok ken naar Thomassen en Ford. Hoe wrang: Ford is inmiddels failliet, de toekomst van Thomassen is uiterst dubieus, de Gieterij Middelburg dreigt gesloten te worden. De RSVGM-werknemers hebben hun portie al meer dan gehad En nu dit weer. Neem Bram van Meerkerk. Vijftien was-ie. toen hij ging werken bij de gieterij Rademakers in Rotter dam. Daar ging het mis. Naar de RDM. Tot het ook daar fout ging. Naar de Schelde-gieterij Vlissingen De fusie, RSVGM. Steeds maar weer werd Van Meerkerk gedwongen naar naar een andere werkgever om te zien. Joop Kilian idem dito: Werk spoor Utrecht, Stork Hengelo, NDSM, RSVGM. Arie Brakkee: Werkspoor Utrecht, Schelde Vlissin gen, RSVGM. En Gianfranco Mara dini: bijna 18 jaar geleden vanuit Ita lië naar Nederland gekomen omdat NDSM zat te springen om vakmen sen, sinds drie jaar Gieterij Middel burg. En straks? Willem J. van Dam 'ADVERTENTIE' MIDDELBURG - „Het eind is zoek. De maat is vol", constateerde officier van justitie mr R. Beaumont in de zaak van de Vlissinger J. P. K., die zich bij het kantongerecht in Middelburg onder meer moest verantwoorden voor twee maal rijden zonder verzekering. Op dat gebied was hij geen onbekende bij justitie, daar hij al vijf veroordelingen voor ditzelfde feit op zijn naam had staan. okje, 36-44 Bij een dergelijke recidive volstaat jus titie niet meer met boetes en rijontzeg gingen. Ditmaal kreeg K. voor elk van beide keren onverzekerd rijden een week hechtenis en dne maanden rijont zegging opgelegd, zoals ook door de offi cier werd geèist. Verder kreeg K. nog. ook conform de eis, voor een bedrag van 460 gulden boetes voor rijden zonder geldig kenteken (ook twee maal) een snelheids- en een parkeerovertreding. „Wanneer kan ik die auto ophalen?", informeerde K. na het uitspreken van het vonnis. Pas toen bleek uit de stuk ken dat er nog een grote Amerikaanse auto in beheer bij de politie was, waar op de officier onmiddellijk verbeurd verklaring van het voertuig met een ge schatte waarde van 500 gulden eiste. „Daar wil ik er wel tien voor hebben", was het commentaar van K. Kanton rechter mr W. F. van Solinge besloot echter dat hij de auto terugkrijgt, om dat hij al zwaar genoeg was gestraft. Het rijgedrag van J. A. J. uit Hansweert werd door de officier als wegpiraterij ge kwalificeerd. In de vroege ochtenduren van 1 juni vorig jaar reed J. met een snelheid van naar schatting 150 km per uur door het rode licht op de kruising rijksweg 58/Veerhavenweg in Vlissin gen. De politie probeerde hem te ach tervolgen toen hij zijn weg vervolgde over de Sloeweg. Bij de kruising met de Troelstraweg stoorde J. zich even min aan het rode stoplicht. De officier eiste slechts eenmaal de boete van 130 gulden voor het negeren 'van het rode licht en voor de snelheidsovertreding hield hij het bij een overschrijding van 50 km van de ter plaatse toegestane 70 km per uur, wat neerkwam op een boete van 200 gulden. Mr Van Solinge veroor deelde hem conform de eis. De Middelburger J. C. K. had zich vorig jaar november nogal kwaad gemaakt omdat hij niet op kon schieten op de kruising Koudekerkseweg/Poelendae- Ieweg in zijn woonplaats. Bij het groen worden van het licht duurde het wat te lang naar zijn zin tot een voor hem staande links voorgesorteerde lijn dienstbus optrok, terwijl hij onvol doende ruimte had om rechts in te ha len. Omdat K. nogal haast had gaf hij een dot gas en reed met gebruikmaking van een deel van het fietspad verder zonder echter gezien te hebben dat daar op het zelfde moment een bromfiets naderde. Bij de aanrijding die volgde liep de bromfietsberijder hoofdwonden op. „Ergerlijk weggedrag", aldus de offi cier, die K. voor zijn schuld aan de aan rijding met een boete van 200 gulden bestraft wilde zien. De Vlissinger R. P. A. Stoepker ging buiten zijn boekje door met zijn oefen vergunning voor zijn motor buiten de gemeentegrenzen te komen. Hij ver klaarde echter zich er niet bewust van te zijn geweest dat hij zich op het grond gebied van de gemeente Valkenisse be vond toen hij in de buurt van Koude- kerke werd aangehouden. „Het barst daar van de borden. U moet dat gezien kunnen hebben", was het oordeel van mr Van Solinge. S. bleef er echter bij dat hem nergens iets was opgevallen toen hij de gemeentegrens overschreed. Hij werd conform de eis veroordeeld tot 300 gulden boete en een week hechtenis voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. VEERE - Zeeland moet zich voorbereiden op een drukke zomer. Dat zei mevrouw E. Maris-Koster, lid van het dagelijks bestuur van de provincie, woensdagavond in een inleiding, die zei in de „Campveerse Toren" in Veere hield voor de plaatse lijke afdeling van haar partij, de WD. Mevrouw Maris herinnerde aan de grote toeristische drukte in de vorige zomer. Ze gaf aan, dat door de economische recessie en door de campagne, die gevoerd wordt voor het vakantie houden in eigen land, in de komende zomer opnieuw rekening gehouden moet worden met de komst van veel recreanten. De gedeputeerde maakte duidelijk, dat op ambtelijk niveau al overleg gevoerd is over de vraag hoe eventuele proble men kunnen worden ondervangen Dat- overleg krijgt een vervolg in een ge sprek dat het provinciaal bestuur zal hebben met de kustgemeenten in Zee land, met de Recron, politie en justitie en milieu-inspectie. Mevrouw Maris: „We willen komen tot afspraken over de manier, waarop de grote drukte in de pieken kan worden opgevangen. Daar bij gaat het onder meer over de vraag hoe op kampeerterreinen een verdich ting kan plaatsvinden en hoe en waar- overloopterreinen kunnen worden uit gebreid". De gedeputeerde stelde, dat het overleg vooral van belang is om een uniform beleid te krijgen,-waarop ook de politie en justitie eenvoudiger kunnen inspe len. Ze gaf aan, dat de overheid moge lijk zelf in een aantal gevallen ook voor overloopterreinen kan zorgen om zo te voorkomen, dat sluipend kampeerter reinen worden uitgebreid zonder dat daar wettelijk toestemming voor is. Ze zei verder, dat door afspraken te maken en die goed na te komen, onrechtvaar digheden kunnen worden weggeno men. Campinghouders moeten aan al lerlei regels voldoen en het is. zo stelde mevrouw Maris, onjuist als buiten de gewone campings concurrerend ge werkt wordt. Ze benadrukte dat het gaat om het treffen van maatregelen voor opvang van recreanten in de druk ste tijd. Overigens zal worden bezien of ook de boeren, die kleine kampeerter reinen exploiteren in de zomer, bij het overleg betrokken kunnen worden. De gedeputeerde maakte woensdag duidelijk, dat het bij het nu te voeren overleg gaat om de korte termijn. Het beleid op de langere termijn zal ont wikkeld worden op basis van het re creatief toeristisch beleidsplan, dat de provincie in de maak heeft. Mevrouw Maris duidde overigens aan, dat zij over het recreatiebeleid sprak gezien vanuit de hoek van de ruimtelijke or dening, haar portefeuille. ADVERTENTIE Werkloze in dienst bouwvereniging Middelburg door korter werken MIDDELBURG - De Woning bouwvereniging Middelburg neemt binnenkort één jonge werkloze in dienst. Dat is het gevolg van het afsluiten van de CAO voor het personeel van woningbouwcorporaties. De werknemers in deze sector hebben afgezien van 2,5 pro cent prijscompensatie, waar door arbeidstijdverkorting kan worden doorgevoerd. De nieuwe arbeidskracht, die zal wor den ingezet bij de technische dienst, wordt geworven via het Gewestelijk Ar beidsbureau. Op dit moment heeft de Woningbouwvereniging 55 mensen in dienst. Zestig procent van hen (33 men sen) zijn werkzaam in de technische sfeer, de overige 22 werken in de admi nistratieve en leidinggevende sector. Da's toch een aardig aanbod van zo'n lekker leesbaar ochtendblad, nietwaar? Wie het nog niet is,wordt nu abonnee op een dijk van een krant Twee weken voor niets. Bel of schrijf even, maar de bon invullen kan ook. PZC. Markt 51,4331LK, Middelburg. Telefoon: 01180-27651. Ja, noteer mij als abonnee op de PZC Met de betaling wacht ik tot na de ontvangst van een acceptgirokaarten ik ontvang twee weken gratis de PZC Naam: Adres: Postcode/Plaats: Datum:Handtekening: UITKNIPPEN. IN ENVELOP ZONDER POSTZEGEL OPSTUREN AAN DE PROVICIALE ZEEUWSE COURANT ANTWOORDNUMMER 2.4330VB MIDDELBURG -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 23