BONO VOX
(U2)
ZËEUND
Een groep moet snel
van stijl veranderen
mW*. c ja
Kerkconcert
Jos van Immerseel
Adéles Keus
Films
De Surprise
Johannes Passion
Teleact
Theater
Concerten
DONDERDAG 10 MAART 1983
PZC/kunst/cultuur
11
De Noordierse groep UZ maakte tot nu toe drie langspeelplaten'Boy'.
'October' en de zojuist verschenen plaat War'. De groep, die in de zomer
maanden enkele concerten in Nederland geeft, bestaat uit: Bono Vox
(zang), Adam Clayton (bas), Larry (drums) en The Edge (gitaar).
Ik heb misschien niet zulke grote lippen als Mick Jagger, maar ik heb wel een grote mond.
Het is tijd voor een nieuwe generatie muziekmakers; tijd voor ons" Zo ongeveer de enige
zin die Bono Vox, de zanger van de Ierse popgroep U2, op een felle manier uitspreekt. De 22-jarige
Bono praat verder heel rustig over de successen en de grote populariteit die U2 momenteel
geniet.
„War" heeft anderhalf jaar op zich
laten wachten. Volgens Bono Vox (is:
goede stem, tevens merk gehoorappa
raat) is het de plaat die U2 altijd al
wilde maken. Zeer zeker van zichzelf en
van de muziek die hij maakt, maar
zonder arrogant te zijn, zegt hij: „Het is
de beste elpee die we oo t gemaakt
hebben. ,nWar" steekt echt af bij de
muziek die op het ogenblik gemaakt
wordt. De hedendaagse popmuziek is
zo flauw, licht: echte „kerstbomenmu-
ziek" „War" is een klap in je gezicht,
want het is sterk, het is agressief. Ik
/^=n\ /fe\\ fp-\\\/fe\\ geloof wel. dat het nog steeds die
M) ((Cu) (fy/ O COJ CQ1 atmosfeer uitademt en dezelfde emo-
v-.lllV.JJJ III III Vrx 11 ties heeft als onze vorige twee elpees"
Na een zeer succesvolle tournee door
Amerika is de vier man sterke groep
inmiddels aan een zware tournee door
Engeland begonnen, waarbij minstens
twintig concerten binnen één maand
worden gegeven, Eind vorige maand
kwam hun derde elpee „War" uit. Het
nummer „New Year's Day" van deze
elpee staat hoog genoteerd op de hitlij
sten.
Vrijdag 11 maart
In het Heer Hendrikhuis in 's-
Heer-Hendrikskinderen treden de
bluegrassgroep Jerrycan en de
countryformatie Sandwich op.
Jerrycan maakt gebruik van een
voor bluegrass traditioneel instru
mentarium met onder meer banjo,
viool, mandoline, gitaar en bas. De
groep heeft onlangs de langspeel
plaat Stoneyman Mountain uitge
bracht. Sandwich brengt een g eva-
rieerd repertoire, dat het gebied
van de traditionele tot de moderne
countrymuziek bestrijkt. Het con
cert begint om 21.00 uur.
Zaterdag 12 maart
De groep The Real Thing uit
Amerika, bekend van de single
'Can't you feel the force', treedt op
in De Hooizolder in Westkapelle.
Aanvang 23.00 uur.
De bluegrassgroep Jerrycan
treedt op in Razzmatazz in Oost-
Souburg. Aanvang 20.30 uur.
Jerrycan
In jongerencentrum 't Beest in
Goes speelt de uit België afkomsti
ge new wavegroep Struggler. Aan
vang 21.30 uur.
Zondag 13 maart
De Amerikaanse soul-zanger
Percy Sledge verzorgt met zijn ei
gen orkest een live-optreden in De
Hooizolder in Westkapelle. Percy
Sledge, die in de periode 1966-1976
onder meer in de Verenigde Staten
en Nederland een serie hits scoor
de, begint om 15.00 uur aan zijn op
treden. Het concert is het begin van
een Europese tournee.
Percy Sledge
Donderdag 17 maart
t Vanaf 14.00 uur verzorgt de Sou-
burgse groep H-gang in De Zwaan
in Oost-Souburg een muzikale
workshop. Eenieder die belangstel
ling heeft wordt de mogelijkheid
geboden om mee te spelen. De aan
vang is 14.00 uur.
Zaterdag 19 maart
t De Vlissingse popgroep Vampire
treedt op in De Piek Het trio Vam
pire bestaat in de huidige bezetting
(zang/gitaar, drums en bas) zon
drie maanden. De groep maakt
rockmuziek met uiteenlopende in
vloeden Het concert in De Piek
valt samen met een 'swingavond'
van Radio Vrij en begint om 21.00
uur.
ware explosie van emoties, volgens
Bono. Een geluid.dat volgens Bono op
„War" alweer „door het raam" is ge
gooid.
6,Omdat mensen je in een hokje stop
pen en zeggen: Oh, dat is U2Neem nou
The Police of The Cure, bands met een
bepaalde stijl. Na een tijdje raak je er
aan gewend en daarom moet je snel
van stijl veranderen". Daarom zijn óp
de nieuwste elpee ook trompetten te
horen, en ook daarom heeft U2 van Kid
Creole zijn ..Coconuts" geleend om de
Bono (zijn eigenlijk naam is Paul Hous
ton) is de kalmheid zelvem Van zijn
stem gaat een zekere rust uit. Hij windt
zich over weinig dingen op en weegt
zijn woorden drie keer af voordat hij ze
inspreekt op de cassetterecorder. Een
heel onopvallende jongen eigenlijk, al
leen zijn grote zwarte vilten hoed doet
hem van de rest van de barbezoekers
onderscheiden. Zijn vrouw Allison ver
dwijnt na een tijdje als een schim weer
naar de hotelkamer. Twee dagen „on
dervraagd" worden in Amsterdam,
daarna een paar dagen voor interviews
naar Zweden: „Ik vind het leuk om te
doen. Ik kom gewoon en als de mensen
een glas appelsap met me willen drin
ken. zijn ze welkom".
Etherisch
De muziek van U2 is moeilijk te
omschrijven. Een soort mengeling van
etherische melodieën. Agressief, maar
niet gewelddadig, melancholiek, dro
merig en met een zekere stijl. Wanneer
de zeer heldere, indringende stem van
Bono zich daarbij voegt ontstaat een
welhaast dramatisch, vol geluid. Een
achtergrondzang van „Surrender" te
verzorgen. „Maar na deze elpee doen
we weer iets anders. Nu zijn we bijvoor
beeld bezig met het schrijven van een
ballade. Ook hebben we „soundtracks"
voor speelfilms geschreven. Eigenlijk
totaal anti-U2!" Hetzelfde U2 van hits
als „11 O'Clock Tick Tock". „Gloria"
en „I Will Follow".
Leeg vel
Op de hoes van „War" hetzelfde jon
gensgezicht dat ook de eerste elpee
„Boy" sierde. Alleen, het jongetje is
drie jaar ouder geworden en kijkt veel
agressiever. Zou dat komen door zijn
bloedlip?
Bono: „Als we een tankwagen of
gewapende mensen op de hoes hadden
gezet, hadden de mensen dat waar
schijnlijk verkeerd opgevat. Dit jon
getje brengt de mensen in verwarring.
Ze weten niet. wat ze er van moeten
denken We hebben het over een emo
tionele fase. een geestelijke fase. Een
kindergezicht is een leeg vel papier. Al
zijn ervaringen zijn op dat gezicht
terug te vinden. Het is een heel mooi
kind. maar ook schoonheid heeft zijn
vernietigende kracht Hij wekt onmid
dellijk sympathie op en krijgt daardoor
van alles gedaan. Maar hij is ook
geraffineerd en buit zijn schoonheid
vaak uit. Dit mooie kindergezicht is
een symbool voor U2 geworden. Net
zoals ik graag op het toneel werk met
witte vlaggen. Surrender".
Op de eerste eloee Bov" eroeit. het
jongetje op en krijgt via „October" (de
tweede elpee uit 1981) te maken met de
problemen die het volwassen worden
met zich mee brengen. Het vinden van
je eigen identiteit tijdens de puberteit.
„War" gaat over oorlog; oorlog tussen
landen, oorlog tussen geliefden en oor
log tussen politici. Maar nog sterker is
de „individuele oorlog" te voelen De,
strijd die een mens vaak met zichzelf'
voert om overeind te blijven
„Ik zie de spanning binnenkomen in de
jaren '80 Het beeld van ..October" is
dat van een boom zonder bladeren, na
de oogst, wanneer de winter nadert. Nu
zijn we in die winter aangekomen,
waarin de werkloosheid niet zal ver
minderen. Mensen weten niet meer wat
ze met hun vrije tijd aan moeten. Dus
komt er spanning en dat is het thema
„tussen de regels door" van „War". In
onze muziek is. denk ik, een heleboel
liefde. Haat groeit als kanker in de
mensen en vernietigt ze. Ik word daar
heel kwaad over en zing: „Broken
bottles under children's feet" in Sun
day Bloody Sunday, op „War".
Bono, The Edge en Larry delen een
diep, persoonlijk, christelijk geloof.
Iets waar ze niet graag over paten.
Bono aarzelend: „We hebben het er
met vaak over, omdat het een zo diep
geloof is, We kunnen het vaak met goed
uitleggen".
Als ik hem vraag hoe hij zijn muziek
aan dove mensen zou uitleggen, krijgt
hij onmiddellijk' ideeën voor een
nieuw nummer. „Music for deaf peop
le... That's wild. Great, really good.
Als een dove naar ons optreden kwam.
zou jc een glimlach op zijn gezicht
zien. Hij zou de „vibrations" voelen en
gelukkig zijn."
Er mag geen enkel misverstand
over ontstaan: de van oorsprong
Ierse groep Thin Lizzy heeft met
'Thunder and lightning' de ruigste lp
uit haar bijna dertienjarig bestaan
afgeleverd. Het ziet er naar uit dat
deze veertiende lp meteen ook de
laatste is.
In de loop der jaren heeft de groep het
predikaat 'hard-rock' gekregen. Dat
was mijns inziens altijd een wat té
simpele omschrijving van met name
het talent van bassistzanger Philip
Lynott. Zijn kiene blik op de popmu
ziek leverde zowel de solo-artiest Ly
nott als de groep Thin Lizzy niet
geringe successen op. Vooral in Groot-
Brittannië is de groep altijd bijzonder
populair geweest.
Vanaf het oorverdovende titelnummer
tot het einde Heart attack'presen
teert Thin Lizzv zich ditmaal als heuse
hard-rockband. Alleen in 'The sun goes
down' wordt even gas teruggenomen.
'Thunder and Lightning' is als zodanig
niet bepaald typerend voor het werk
van Thin Lizzy. Gitaargeweld werd
nooit geschuwd, maar vooral Lynott
(hij publiceert ook dichtbundels) liet
zich op iedere lp wel van zijn romanti
sche zijde horen Dat resulteerde dan
vaak in liefdesliedjes met een 'wat
pittige gitaarbegeleiding' Slechts wan
neer de groep omstreden onderwerpen
als Noord-Ierland. volkerenmoord (In
dianen) aansneed liep de luisteraar het
risico werkelijk uit z'n stoel te worden
geblazen. Op 'Thunder and lightning'
echter vliegen de vonken eraf in zowel
de nummers met een amoureuze inslag
('Baby please don't go') als de num
mers waarin Lynott zich weer eens
boos maakt ('The holy war').
Bijna traditiegetrouw heeft Thin Lizzy
weer een bezettingswisseling onder
gaan. Vanaf 1970 heeft de groep een
keur van gitaristen versleten' van Eric
Bell ('Whiskey in the jar'), gitaarvir
tuoos Gary Moore (twee keer), tot en
met de van Ultravox bekende Midge
Ure Van de nieuwe gitaristen ging
altijd voldoende inspiratie uil om er
weer fris tegenaan te kunnen gaan
Sinds 1974 beslaat de kern van de
groep uit Lynott, drummer Brian
Downey en de Amerikaanse gitarist
Scott Gorham. Geassisteerd door gita
rist John Sykes (ex-Tigcrs of Pan
Tang) en toetsenman Wliarton hebben
zij er voor gezorgd dat Thin Lizzy in
ieder geval niet uitgeblust afscheid
heeft genomen.
H. J. K.
Thin Lizzy - Thunder and lightning
Vertigo 810-490-1).
Het Engelse Soft Cell manifesteert
zich op de elpee 'The art of falling
apart' als een duo, dat volwassen
muziek maakt. Zóchten Marc Almond
en David Ball op vorige opnamen nog
naar een compleet en uitgekiend ge
luid, op hun laatste langspeler produ
ceren ze het. Het duo vond een herken
bare maar eigen stijl (met name door
de vocale kwaliteiten van Almond).
Soft Cell weet op een doeltreffende
manier haar teksten met muzikale
kunde te combineren. Dat resulteert
in avanl-garde-aclitigc nummers. Aan
sluitend op de teksten, klinkt de elpee
soms complex en experimenteel. Toch
wordt een en ander niet storend. De
groep blijft toegankelijk. Wellicht is
het daarom dat het publiek van Soft
Cell zich niet beperkt tot een select
clubje.
Het in 1979 opgerichte duo vindt zijn
wortels in de kleinkunst, waarin beide
leden afstudeerden Mare hield zich
vooral bezig met uitvoeringen, terwijl
Dave zich meer toelegde op het maken
van experimentele muziek. Het duurde
even voordat Soft Cell wist waarheen
ze wilde. Na optredens met film en
geluid en disco en funky muziekopna
men, belandden Marc en Dave tenslot
te op het muzikale terrein van de new
wave Dat betekende een doorbraak
Met de single Tainted Love' sloeg het
duo eind 1981 aan bij het grote publiek
Op 'The art of falling apart' zijn even
wel de eerste trekjes té bespeuren van
een neiging naar commercialiteit. Bij
het maken van muziek kan dit schade
lijke gevolgen als oppervlakkigheid tot
gevolg hebben. Misschien dat een der
gelijke werkwijze leidt tot een nog
grotere verkoop, maar het zou een
verlies voor de goede new wave veroor
zaken
R.G.
Soft Cell - The .art .of falling apart -
(Vertigo 6359 124).
De jazz-pianist Herbic Hancock
heelt in het verleden wel eens een
overstapje gemaakt van de jazz naar
de wat meer op popmuziek georiën
teerde jazz-rock. Het was dan ook even
onduidelijk welke richting hij op zou
gaan met zijn nieuwe langspeler Quar
tet Herbie Hancock. Een nadere blik
op de samenstelling van dat kwartet
leerde echter al snel dat hij weer terug
is op zijn oude jazz-stek. De nieuwe
dubbelelpee is klinkklare jazz.
Twee platen waarop, zoals de naam
doet vermoeden. Herbie Hancock de
centrale figuur zou moeten zijn En dat
is ook wel zo, gelet op zijn pianospel,
maar hij heeft iemand naast zich gekre
gen in de persoon van trompettist
Wynton Marsalis. Zij spelen zonder
meer de hoofdrol in het Quartet Herbie
Hancock. Samen met drummer Tony
Williams en bassist Ron Carter laten ze
ongeveer tachtig minuten swingende
jazz horen, die overigens weinig verras
singen biedt. Hancock is bezig op een
voor hem wat traditionele toer Er
wordt teruggegrepen naai' ouder werk,
zoals in het nummer A quick sketch',
waarin alleen uit de trompet van Mar
salis af en toe een experimentje te
horen is. Verder worden enkele Monk-
nuriïmers van stal gehaald Voorts laat
Ron Carter vooral van zich horen mid
dels een aantal nummers van zijn
hand Al met al valt niet aan het gevoel
te ontkomen dal we het allemaal al
eens eerder gehoord hepben Wat dat
betreft kan Hancock in de toekomst
beter nog eens het ivoor hemi zijspoor
van de jazz-rock opgaan
R. S.
Herbie Hancock, Ron Carter, Wynton
Marsalis en Tony William - Quartet
Herbie Hancock. - CBS 22219)
ln de gereformeerde kerk in Geersdijk is vrijdagavond
een concert te beluisteren van Frans van Tilburg (orgel)
en Anja Bijl (dwarsfluit). Zij brengen een programma
van barok tot hedendaagse muziek, met werken van
Van Tilburg zelf (koraalspel ter opening en een slotim-
provisatie), Bach, Marcello, Handel, Blavet, Philip
Pool, Bram Bruin, Peter Cabus en Hendrik Andriessen
(20.00 uur).
Dit kerkconcert is een initiatief van de heer P. Karman
uit 's Heer Arendskerke, dirigent van het koor 'Harpe
Davids' uit Colijnsplaat, en Van Tilburg zélf. De heer
Karman - geboren en getogen op Noord-Beveland - is
met name verrukt over de fraaie dispositie van het orgel
in de Geersdijkse kerk, waar hij met zijn koor - ook in
samenwerking met Van Tilburg - al meermalen is opge
treden. Karman heeft plannen om in meer plaatsen op
Noord-Beveland dergelijke concerten te organiseren
Organist Frans van Tilburg uit Sleeuwijk is docent or
gelmuziek aan de muziekschool in Gorkum. Anja Bijl is
leerlinge aan de muziekschool in Middelburg en hoopt
binnenkort aan een conservatoriumopleiding te kunnen
beginnen.
De bekende pianist-klavecinist Jos van Immerseel
houdt dit weekeinde in Middelburg een workshop, be
staande uit enkele openbare lessen en een koffiecon
cert.
Zaterdagmorgen begint de workshop in de Statenzaal
van de Middelburgse Abdij: 11.00-13.00 uur: voordracht
door Jos van Immerseel. 15 00-17.00 uur: voortzetting
voordracht; 20.00-22.00 uur: (openbare) lessen aan be
langstellenden
Zondag: 11.30 uur koffieconcert in de foyer van van de
Schouwburg; 15.00-18 00 uur. (openbare) lessen aan be
langstellenden
Jos van Immerseel werd in 1945 in Antwerpen geboren
Hij sloot zijn conservatoriumopleiding af met eerste prij
zen voor klavecimbel, orgel en piano. Enige tijd later
won hij de eerste prijs en de prijs van het publiek op het
eerste 'Concours International de Clavecin de Paris'. Jos
van Immerseel treedt veelvuldig op in binnen- en buiten
land, zowel als solist als met orkest. Hij heeft een groot
aantal grammofoonplaten op zijn naam staan. De inter
pretatiecursussen die Van Immerseel geeft, zijn in grote
kring bekend. De workshop van dit weekeinde heeft de
bedoeling nader in te gaan op de muziek van de barokke
componisten.
De muziek tussen 1650 en 1850. voor welk instrument of
klein ensemble ook geschreven, staat centraal. De deel
nemers wordt aangeraden een klavier-uittreksel van de
Mattheüspassion mee te brengen, alsmede een bloknoot
en een ballpoint.
Het programma voor het koffieconcert van zondagmor
gen bevat de volgende werken A Valente: ai Passo e
mezzo, bi Gagliarda Napolitana; W. Byrd: Pavano
Galiardo: G. Frescobaldi: Cento Partite sopra Passa-
cagli;J.J. Froberger. Suite in C-DurA. Forqueray: Drie
'pieces de clavecin', J. S BachSonate d-moll BWV 964
C. P. E. Bach: Wurttembergische Sonate nr 1.
Adèle Bloemendaal
Adèle Bloemendaal geeft zaterdag in de Middelburgse
Schouwburg een extra voorstelling van haar solopro
gramma 'Adèle's Keus'. (20.00 uur)
In deze 'tour de chant' presenteert Adèle geen typetjes
meer. maar puur en alleen zichzelf met door haar zelf
uitgezochte liederen van onder anderen Bertold Brecht.
Hans Dorrestijn. Jan Boerstoel, Boudewijn Spitzen, Wil
lem Wilmink en Drs P. De liedjes - die inhoudelijk het
hele scala beslaan van 'zeer ernstig' tot 'volstrekte flau
wekul' worden verbonden door zelfgeschreven monolo
gen van Adèle; teksten die door hun scherpte en zeggen
schap haar persoonlijke visie weergeven op de meest
uiteenlopende actuele onderwerpen.
Frans Ehlhart schreef het merendeel der composities en
begeleidt Adèle op piano en synthesizers
Vanavond, donderdag vertoont de Filmliga in het
Zuidlandtheater te Terneuzen de film Teel me a riddle'
van Lee Grant met in de hoofdrollen or.aer anderen Mel-
vyn Douglas. Lila Kedrova, Brooke Adams en Dolores
Dorn (20.00 uur>
Zondagmiddag draait in 't Beest in Goes de thriller
Fulle Circle (15.00 uun
Het Alhambratheater te Vlissingen vertoont woens
dagavond de film 'La Provinciale' van Claude Goretta
met Nathalie Baye, Angela Winkler en Bruno Ganz.
(20.00 uun
Theatergroep Link uit Oosterhout geeft zaterdagavond
in het Kuiperspoort-theater te Middelburg een voor
stelling van 'De Surprise', een verrassend toneelspel
van Belcampo. De voorstelling is tevens de première
van het stuk in Nederland. (20.00 uur)
'De Surprise' is een stuk over hulp bij zelfdoding in de
ruimste zin van het woord. Een alleenstaande, welgestel
de jongeman ziet de zin van het leven niet meer in en
besluit een emd aan zijn bestaan te maken. Toevallig
komt hij in aanraking met SOS. een organisatie voor
mensen in nood. Deze instelling blijkt een wijdvertakte
onderneming te zijn en de situatie wordt pas echt moei
lijk als er geen terug meer mogelijk lijkt te zijn....
Spelers zijn: Wlm Jansen, Liesbeth van Meenen, Wim
Witte, Leo Beulen, Ineke Molenaar en Koos Mulders.
Foto: Ineke Molenaar en Wim Jansen in een fragment uit
'De Surprise'.
De Koninklijke Oratoriumvereniging 'Tot Oefening en
Uitspanning' uit Middelburg geeft zaterdagavond in de
Middelburgse Concertzaal een uitvoering van de Jo
hannes Passion van Johann Sebastiaan Bach. (20.00
uur)
Aan het concert wordt meegewerkt door Hilary Rey
nolds, sopraan: Margareth Beunders. alt; Hein Meens,
tenor; Jos van der Lans; Lieuwe Visser, bas. Harry van
der Kamp
De twee intrumentale solisten zijn Tijn van Eijk op orgel
en Nelly Duin op viola da gamba. Het Gewestelijk Or
kest voor Zuid-Holland, onder leiding van Jo Ivens. zorgt
voor de begeleiding.
Zaterdagavond treedt het muziektheater Teleact uit
Zeeuwsch-Vlaanderen op in De Piek te Vlissingen.
(21.00 uur)
Teleact brengt in dit optreden een 'cursus De Beerput
als hobby', een voorstelling opgebouwd uit zestien acts.
die meestal m de vorm van een lied, maar soms ook als
voordracht of toneel worden gegoten.
Het thema van het stuk is 'Spel en'of werkelijkheid'. In
de verschillende onderdelen worden gevoelens als ver
liefdheid, verlegenheid, angst, agressie, onverschillig
heid in onderwerpen als werkloosheid, militarisme,
adoptie van buitelandse kinderen en dergelijke naar vo
ren gebracht.
De bezetting van Teleact bestaat uit: Bollie Linck,
drums; Pum Linck, sologitaar; Jos Calbo. basgitaar;
Jeets, gitaar; spelers zijn: Lucy de Graaf, Joop van der
Putten en Jan Janssens.
(Teleact is de komende tijd verder nog te zien en te horen
m de volgende plaatsen: zaterdag 19 maart: Gymzaal
Oostburg; zaterdag 16 april: Zaal Concordia. Westdorpe
(samen met het Vlissings Rocktheater); zondag 1 mei in
Terneuzen.)
Het poppentheater Willem Parcival geeft zaterdag
middag haarwekelijkse voorstelling in de Vlissingse Vis
mijn. (14.30 uur)
De Zeeuwse Komedie geeft zaterdag een voorstelling
van de twee eenakters 'Toen' en 'Stappen' van Samuel
Beckett. (20.30 uur) De regie is van Anke Brouwer.
Zaterdagavond treedt cabaretgroep Nar op in het
dorpshuis 't Ouwe Raed'uus te Poortvliet met 'Man ver
mist'. (20.00 uur) Het programma wordt gebracht en is
geschreven door Youp van 't Hek. Hij wordt muzikaal
aan de piano begeleid door Hans van Gelder. De regie is
van Pieter van Empelen.
Poppentheater Parcival te Middelburg heeft'voor
woensdagmiddag weer een voorstelling op het program
ma staan van het marionettenspel 'De terugkeer van
Roosje' door Saar den Hollander. (14.30 uur)
John White's Big Band geeft zondagmorgen in het
Zuidlandtheater te Terneuzen een koffieconcert. (11 30
uur) Het orkest, bestaande uit 28 Zeeuws-Vlaamse ama
teur-musici, staat onder leiding van Johan de Witte uit
Sluiskil.
Studio Laren geeft zondag in cultureel centrum De
Halle in Axel een koffieconcert van de 'Canterbury Ta-
les'. (12.00 uur) Dit beroemde muzikale verhaal van de
Engelse schrijver Geoffrey Chaucer bevat onder anderen
oude ballades uit de middeleeuwen. Studio Laren wordt
gevormd door Donald de Marcas, Liduin Stumpel, Piet
Brummer. Jan Goorissen en Paul Leenhouts.
In de Vleeshal te Middelburg geven Paul Panhuysen
en Johan Goedhart zondagavond een optreden met hun
geluidsinstallatie Barcarola. (20.30 uur)
Panhuysen en Goedhart maken van de ruimten zelf een
instrument door daar snaren van meMtel, touw en kunst-
of op systematische wijze mee in aansluiting te brengen.
Na enkele uren van uitproberen wordt dan een concert
gegeven, waarbij het geluid van de snaren electrisch ver
sterkt wordt.