BONO VOX (U2) ZËEUND Een groep moet snel van stijl veranderen mW*. c ja Kerkconcert Jos van Immerseel Adéles Keus Films De Surprise Johannes Passion Teleact Theater Concerten DONDERDAG 10 MAART 1983 PZC/kunst/cultuur 11 De Noordierse groep UZ maakte tot nu toe drie langspeelplaten'Boy'. 'October' en de zojuist verschenen plaat War'. De groep, die in de zomer maanden enkele concerten in Nederland geeft, bestaat uit: Bono Vox (zang), Adam Clayton (bas), Larry (drums) en The Edge (gitaar). Ik heb misschien niet zulke grote lippen als Mick Jagger, maar ik heb wel een grote mond. Het is tijd voor een nieuwe generatie muziekmakers; tijd voor ons" Zo ongeveer de enige zin die Bono Vox, de zanger van de Ierse popgroep U2, op een felle manier uitspreekt. De 22-jarige Bono praat verder heel rustig over de successen en de grote populariteit die U2 momenteel geniet. „War" heeft anderhalf jaar op zich laten wachten. Volgens Bono Vox (is: goede stem, tevens merk gehoorappa raat) is het de plaat die U2 altijd al wilde maken. Zeer zeker van zichzelf en van de muziek die hij maakt, maar zonder arrogant te zijn, zegt hij: „Het is de beste elpee die we oo t gemaakt hebben. ,nWar" steekt echt af bij de muziek die op het ogenblik gemaakt wordt. De hedendaagse popmuziek is zo flauw, licht: echte „kerstbomenmu- ziek" „War" is een klap in je gezicht, want het is sterk, het is agressief. Ik /^=n\ /fe\\ fp-\\\/fe\\ geloof wel. dat het nog steeds die M) ((Cu) (fy/ O COJ CQ1 atmosfeer uitademt en dezelfde emo- v-.lllV.JJJ III III Vrx 11 ties heeft als onze vorige twee elpees" Na een zeer succesvolle tournee door Amerika is de vier man sterke groep inmiddels aan een zware tournee door Engeland begonnen, waarbij minstens twintig concerten binnen één maand worden gegeven, Eind vorige maand kwam hun derde elpee „War" uit. Het nummer „New Year's Day" van deze elpee staat hoog genoteerd op de hitlij sten. Vrijdag 11 maart In het Heer Hendrikhuis in 's- Heer-Hendrikskinderen treden de bluegrassgroep Jerrycan en de countryformatie Sandwich op. Jerrycan maakt gebruik van een voor bluegrass traditioneel instru mentarium met onder meer banjo, viool, mandoline, gitaar en bas. De groep heeft onlangs de langspeel plaat Stoneyman Mountain uitge bracht. Sandwich brengt een g eva- rieerd repertoire, dat het gebied van de traditionele tot de moderne countrymuziek bestrijkt. Het con cert begint om 21.00 uur. Zaterdag 12 maart De groep The Real Thing uit Amerika, bekend van de single 'Can't you feel the force', treedt op in De Hooizolder in Westkapelle. Aanvang 23.00 uur. De bluegrassgroep Jerrycan treedt op in Razzmatazz in Oost- Souburg. Aanvang 20.30 uur. Jerrycan In jongerencentrum 't Beest in Goes speelt de uit België afkomsti ge new wavegroep Struggler. Aan vang 21.30 uur. Zondag 13 maart De Amerikaanse soul-zanger Percy Sledge verzorgt met zijn ei gen orkest een live-optreden in De Hooizolder in Westkapelle. Percy Sledge, die in de periode 1966-1976 onder meer in de Verenigde Staten en Nederland een serie hits scoor de, begint om 15.00 uur aan zijn op treden. Het concert is het begin van een Europese tournee. Percy Sledge Donderdag 17 maart t Vanaf 14.00 uur verzorgt de Sou- burgse groep H-gang in De Zwaan in Oost-Souburg een muzikale workshop. Eenieder die belangstel ling heeft wordt de mogelijkheid geboden om mee te spelen. De aan vang is 14.00 uur. Zaterdag 19 maart t De Vlissingse popgroep Vampire treedt op in De Piek Het trio Vam pire bestaat in de huidige bezetting (zang/gitaar, drums en bas) zon drie maanden. De groep maakt rockmuziek met uiteenlopende in vloeden Het concert in De Piek valt samen met een 'swingavond' van Radio Vrij en begint om 21.00 uur. ware explosie van emoties, volgens Bono. Een geluid.dat volgens Bono op „War" alweer „door het raam" is ge gooid. 6,Omdat mensen je in een hokje stop pen en zeggen: Oh, dat is U2Neem nou The Police of The Cure, bands met een bepaalde stijl. Na een tijdje raak je er aan gewend en daarom moet je snel van stijl veranderen". Daarom zijn óp de nieuwste elpee ook trompetten te horen, en ook daarom heeft U2 van Kid Creole zijn ..Coconuts" geleend om de Bono (zijn eigenlijk naam is Paul Hous ton) is de kalmheid zelvem Van zijn stem gaat een zekere rust uit. Hij windt zich over weinig dingen op en weegt zijn woorden drie keer af voordat hij ze inspreekt op de cassetterecorder. Een heel onopvallende jongen eigenlijk, al leen zijn grote zwarte vilten hoed doet hem van de rest van de barbezoekers onderscheiden. Zijn vrouw Allison ver dwijnt na een tijdje als een schim weer naar de hotelkamer. Twee dagen „on dervraagd" worden in Amsterdam, daarna een paar dagen voor interviews naar Zweden: „Ik vind het leuk om te doen. Ik kom gewoon en als de mensen een glas appelsap met me willen drin ken. zijn ze welkom". Etherisch De muziek van U2 is moeilijk te omschrijven. Een soort mengeling van etherische melodieën. Agressief, maar niet gewelddadig, melancholiek, dro merig en met een zekere stijl. Wanneer de zeer heldere, indringende stem van Bono zich daarbij voegt ontstaat een welhaast dramatisch, vol geluid. Een achtergrondzang van „Surrender" te verzorgen. „Maar na deze elpee doen we weer iets anders. Nu zijn we bijvoor beeld bezig met het schrijven van een ballade. Ook hebben we „soundtracks" voor speelfilms geschreven. Eigenlijk totaal anti-U2!" Hetzelfde U2 van hits als „11 O'Clock Tick Tock". „Gloria" en „I Will Follow". Leeg vel Op de hoes van „War" hetzelfde jon gensgezicht dat ook de eerste elpee „Boy" sierde. Alleen, het jongetje is drie jaar ouder geworden en kijkt veel agressiever. Zou dat komen door zijn bloedlip? Bono: „Als we een tankwagen of gewapende mensen op de hoes hadden gezet, hadden de mensen dat waar schijnlijk verkeerd opgevat. Dit jon getje brengt de mensen in verwarring. Ze weten niet. wat ze er van moeten denken We hebben het over een emo tionele fase. een geestelijke fase. Een kindergezicht is een leeg vel papier. Al zijn ervaringen zijn op dat gezicht terug te vinden. Het is een heel mooi kind. maar ook schoonheid heeft zijn vernietigende kracht Hij wekt onmid dellijk sympathie op en krijgt daardoor van alles gedaan. Maar hij is ook geraffineerd en buit zijn schoonheid vaak uit. Dit mooie kindergezicht is een symbool voor U2 geworden. Net zoals ik graag op het toneel werk met witte vlaggen. Surrender". Op de eerste eloee Bov" eroeit. het jongetje op en krijgt via „October" (de tweede elpee uit 1981) te maken met de problemen die het volwassen worden met zich mee brengen. Het vinden van je eigen identiteit tijdens de puberteit. „War" gaat over oorlog; oorlog tussen landen, oorlog tussen geliefden en oor log tussen politici. Maar nog sterker is de „individuele oorlog" te voelen De, strijd die een mens vaak met zichzelf' voert om overeind te blijven „Ik zie de spanning binnenkomen in de jaren '80 Het beeld van ..October" is dat van een boom zonder bladeren, na de oogst, wanneer de winter nadert. Nu zijn we in die winter aangekomen, waarin de werkloosheid niet zal ver minderen. Mensen weten niet meer wat ze met hun vrije tijd aan moeten. Dus komt er spanning en dat is het thema „tussen de regels door" van „War". In onze muziek is. denk ik, een heleboel liefde. Haat groeit als kanker in de mensen en vernietigt ze. Ik word daar heel kwaad over en zing: „Broken bottles under children's feet" in Sun day Bloody Sunday, op „War". Bono, The Edge en Larry delen een diep, persoonlijk, christelijk geloof. Iets waar ze niet graag over paten. Bono aarzelend: „We hebben het er met vaak over, omdat het een zo diep geloof is, We kunnen het vaak met goed uitleggen". Als ik hem vraag hoe hij zijn muziek aan dove mensen zou uitleggen, krijgt hij onmiddellijk' ideeën voor een nieuw nummer. „Music for deaf peop le... That's wild. Great, really good. Als een dove naar ons optreden kwam. zou jc een glimlach op zijn gezicht zien. Hij zou de „vibrations" voelen en gelukkig zijn." Er mag geen enkel misverstand over ontstaan: de van oorsprong Ierse groep Thin Lizzy heeft met 'Thunder and lightning' de ruigste lp uit haar bijna dertienjarig bestaan afgeleverd. Het ziet er naar uit dat deze veertiende lp meteen ook de laatste is. In de loop der jaren heeft de groep het predikaat 'hard-rock' gekregen. Dat was mijns inziens altijd een wat té simpele omschrijving van met name het talent van bassistzanger Philip Lynott. Zijn kiene blik op de popmu ziek leverde zowel de solo-artiest Ly nott als de groep Thin Lizzy niet geringe successen op. Vooral in Groot- Brittannië is de groep altijd bijzonder populair geweest. Vanaf het oorverdovende titelnummer tot het einde Heart attack'presen teert Thin Lizzv zich ditmaal als heuse hard-rockband. Alleen in 'The sun goes down' wordt even gas teruggenomen. 'Thunder and Lightning' is als zodanig niet bepaald typerend voor het werk van Thin Lizzy. Gitaargeweld werd nooit geschuwd, maar vooral Lynott (hij publiceert ook dichtbundels) liet zich op iedere lp wel van zijn romanti sche zijde horen Dat resulteerde dan vaak in liefdesliedjes met een 'wat pittige gitaarbegeleiding' Slechts wan neer de groep omstreden onderwerpen als Noord-Ierland. volkerenmoord (In dianen) aansneed liep de luisteraar het risico werkelijk uit z'n stoel te worden geblazen. Op 'Thunder and lightning' echter vliegen de vonken eraf in zowel de nummers met een amoureuze inslag ('Baby please don't go') als de num mers waarin Lynott zich weer eens boos maakt ('The holy war'). Bijna traditiegetrouw heeft Thin Lizzy weer een bezettingswisseling onder gaan. Vanaf 1970 heeft de groep een keur van gitaristen versleten' van Eric Bell ('Whiskey in the jar'), gitaarvir tuoos Gary Moore (twee keer), tot en met de van Ultravox bekende Midge Ure Van de nieuwe gitaristen ging altijd voldoende inspiratie uil om er weer fris tegenaan te kunnen gaan Sinds 1974 beslaat de kern van de groep uit Lynott, drummer Brian Downey en de Amerikaanse gitarist Scott Gorham. Geassisteerd door gita rist John Sykes (ex-Tigcrs of Pan Tang) en toetsenman Wliarton hebben zij er voor gezorgd dat Thin Lizzy in ieder geval niet uitgeblust afscheid heeft genomen. H. J. K. Thin Lizzy - Thunder and lightning Vertigo 810-490-1). Het Engelse Soft Cell manifesteert zich op de elpee 'The art of falling apart' als een duo, dat volwassen muziek maakt. Zóchten Marc Almond en David Ball op vorige opnamen nog naar een compleet en uitgekiend ge luid, op hun laatste langspeler produ ceren ze het. Het duo vond een herken bare maar eigen stijl (met name door de vocale kwaliteiten van Almond). Soft Cell weet op een doeltreffende manier haar teksten met muzikale kunde te combineren. Dat resulteert in avanl-garde-aclitigc nummers. Aan sluitend op de teksten, klinkt de elpee soms complex en experimenteel. Toch wordt een en ander niet storend. De groep blijft toegankelijk. Wellicht is het daarom dat het publiek van Soft Cell zich niet beperkt tot een select clubje. Het in 1979 opgerichte duo vindt zijn wortels in de kleinkunst, waarin beide leden afstudeerden Mare hield zich vooral bezig met uitvoeringen, terwijl Dave zich meer toelegde op het maken van experimentele muziek. Het duurde even voordat Soft Cell wist waarheen ze wilde. Na optredens met film en geluid en disco en funky muziekopna men, belandden Marc en Dave tenslot te op het muzikale terrein van de new wave Dat betekende een doorbraak Met de single Tainted Love' sloeg het duo eind 1981 aan bij het grote publiek Op 'The art of falling apart' zijn even wel de eerste trekjes té bespeuren van een neiging naar commercialiteit. Bij het maken van muziek kan dit schade lijke gevolgen als oppervlakkigheid tot gevolg hebben. Misschien dat een der gelijke werkwijze leidt tot een nog grotere verkoop, maar het zou een verlies voor de goede new wave veroor zaken R.G. Soft Cell - The .art .of falling apart - (Vertigo 6359 124). De jazz-pianist Herbic Hancock heelt in het verleden wel eens een overstapje gemaakt van de jazz naar de wat meer op popmuziek georiën teerde jazz-rock. Het was dan ook even onduidelijk welke richting hij op zou gaan met zijn nieuwe langspeler Quar tet Herbie Hancock. Een nadere blik op de samenstelling van dat kwartet leerde echter al snel dat hij weer terug is op zijn oude jazz-stek. De nieuwe dubbelelpee is klinkklare jazz. Twee platen waarop, zoals de naam doet vermoeden. Herbie Hancock de centrale figuur zou moeten zijn En dat is ook wel zo, gelet op zijn pianospel, maar hij heeft iemand naast zich gekre gen in de persoon van trompettist Wynton Marsalis. Zij spelen zonder meer de hoofdrol in het Quartet Herbie Hancock. Samen met drummer Tony Williams en bassist Ron Carter laten ze ongeveer tachtig minuten swingende jazz horen, die overigens weinig verras singen biedt. Hancock is bezig op een voor hem wat traditionele toer Er wordt teruggegrepen naai' ouder werk, zoals in het nummer A quick sketch', waarin alleen uit de trompet van Mar salis af en toe een experimentje te horen is. Verder worden enkele Monk- nuriïmers van stal gehaald Voorts laat Ron Carter vooral van zich horen mid dels een aantal nummers van zijn hand Al met al valt niet aan het gevoel te ontkomen dal we het allemaal al eens eerder gehoord hepben Wat dat betreft kan Hancock in de toekomst beter nog eens het ivoor hemi zijspoor van de jazz-rock opgaan R. S. Herbie Hancock, Ron Carter, Wynton Marsalis en Tony William - Quartet Herbie Hancock. - CBS 22219) ln de gereformeerde kerk in Geersdijk is vrijdagavond een concert te beluisteren van Frans van Tilburg (orgel) en Anja Bijl (dwarsfluit). Zij brengen een programma van barok tot hedendaagse muziek, met werken van Van Tilburg zelf (koraalspel ter opening en een slotim- provisatie), Bach, Marcello, Handel, Blavet, Philip Pool, Bram Bruin, Peter Cabus en Hendrik Andriessen (20.00 uur). Dit kerkconcert is een initiatief van de heer P. Karman uit 's Heer Arendskerke, dirigent van het koor 'Harpe Davids' uit Colijnsplaat, en Van Tilburg zélf. De heer Karman - geboren en getogen op Noord-Beveland - is met name verrukt over de fraaie dispositie van het orgel in de Geersdijkse kerk, waar hij met zijn koor - ook in samenwerking met Van Tilburg - al meermalen is opge treden. Karman heeft plannen om in meer plaatsen op Noord-Beveland dergelijke concerten te organiseren Organist Frans van Tilburg uit Sleeuwijk is docent or gelmuziek aan de muziekschool in Gorkum. Anja Bijl is leerlinge aan de muziekschool in Middelburg en hoopt binnenkort aan een conservatoriumopleiding te kunnen beginnen. De bekende pianist-klavecinist Jos van Immerseel houdt dit weekeinde in Middelburg een workshop, be staande uit enkele openbare lessen en een koffiecon cert. Zaterdagmorgen begint de workshop in de Statenzaal van de Middelburgse Abdij: 11.00-13.00 uur: voordracht door Jos van Immerseel. 15 00-17.00 uur: voortzetting voordracht; 20.00-22.00 uur: (openbare) lessen aan be langstellenden Zondag: 11.30 uur koffieconcert in de foyer van van de Schouwburg; 15.00-18 00 uur. (openbare) lessen aan be langstellenden Jos van Immerseel werd in 1945 in Antwerpen geboren Hij sloot zijn conservatoriumopleiding af met eerste prij zen voor klavecimbel, orgel en piano. Enige tijd later won hij de eerste prijs en de prijs van het publiek op het eerste 'Concours International de Clavecin de Paris'. Jos van Immerseel treedt veelvuldig op in binnen- en buiten land, zowel als solist als met orkest. Hij heeft een groot aantal grammofoonplaten op zijn naam staan. De inter pretatiecursussen die Van Immerseel geeft, zijn in grote kring bekend. De workshop van dit weekeinde heeft de bedoeling nader in te gaan op de muziek van de barokke componisten. De muziek tussen 1650 en 1850. voor welk instrument of klein ensemble ook geschreven, staat centraal. De deel nemers wordt aangeraden een klavier-uittreksel van de Mattheüspassion mee te brengen, alsmede een bloknoot en een ballpoint. Het programma voor het koffieconcert van zondagmor gen bevat de volgende werken A Valente: ai Passo e mezzo, bi Gagliarda Napolitana; W. Byrd: Pavano Galiardo: G. Frescobaldi: Cento Partite sopra Passa- cagli;J.J. Froberger. Suite in C-DurA. Forqueray: Drie 'pieces de clavecin', J. S BachSonate d-moll BWV 964 C. P. E. Bach: Wurttembergische Sonate nr 1. Adèle Bloemendaal Adèle Bloemendaal geeft zaterdag in de Middelburgse Schouwburg een extra voorstelling van haar solopro gramma 'Adèle's Keus'. (20.00 uur) In deze 'tour de chant' presenteert Adèle geen typetjes meer. maar puur en alleen zichzelf met door haar zelf uitgezochte liederen van onder anderen Bertold Brecht. Hans Dorrestijn. Jan Boerstoel, Boudewijn Spitzen, Wil lem Wilmink en Drs P. De liedjes - die inhoudelijk het hele scala beslaan van 'zeer ernstig' tot 'volstrekte flau wekul' worden verbonden door zelfgeschreven monolo gen van Adèle; teksten die door hun scherpte en zeggen schap haar persoonlijke visie weergeven op de meest uiteenlopende actuele onderwerpen. Frans Ehlhart schreef het merendeel der composities en begeleidt Adèle op piano en synthesizers Vanavond, donderdag vertoont de Filmliga in het Zuidlandtheater te Terneuzen de film Teel me a riddle' van Lee Grant met in de hoofdrollen or.aer anderen Mel- vyn Douglas. Lila Kedrova, Brooke Adams en Dolores Dorn (20.00 uur> Zondagmiddag draait in 't Beest in Goes de thriller Fulle Circle (15.00 uun Het Alhambratheater te Vlissingen vertoont woens dagavond de film 'La Provinciale' van Claude Goretta met Nathalie Baye, Angela Winkler en Bruno Ganz. (20.00 uun Theatergroep Link uit Oosterhout geeft zaterdagavond in het Kuiperspoort-theater te Middelburg een voor stelling van 'De Surprise', een verrassend toneelspel van Belcampo. De voorstelling is tevens de première van het stuk in Nederland. (20.00 uur) 'De Surprise' is een stuk over hulp bij zelfdoding in de ruimste zin van het woord. Een alleenstaande, welgestel de jongeman ziet de zin van het leven niet meer in en besluit een emd aan zijn bestaan te maken. Toevallig komt hij in aanraking met SOS. een organisatie voor mensen in nood. Deze instelling blijkt een wijdvertakte onderneming te zijn en de situatie wordt pas echt moei lijk als er geen terug meer mogelijk lijkt te zijn.... Spelers zijn: Wlm Jansen, Liesbeth van Meenen, Wim Witte, Leo Beulen, Ineke Molenaar en Koos Mulders. Foto: Ineke Molenaar en Wim Jansen in een fragment uit 'De Surprise'. De Koninklijke Oratoriumvereniging 'Tot Oefening en Uitspanning' uit Middelburg geeft zaterdagavond in de Middelburgse Concertzaal een uitvoering van de Jo hannes Passion van Johann Sebastiaan Bach. (20.00 uur) Aan het concert wordt meegewerkt door Hilary Rey nolds, sopraan: Margareth Beunders. alt; Hein Meens, tenor; Jos van der Lans; Lieuwe Visser, bas. Harry van der Kamp De twee intrumentale solisten zijn Tijn van Eijk op orgel en Nelly Duin op viola da gamba. Het Gewestelijk Or kest voor Zuid-Holland, onder leiding van Jo Ivens. zorgt voor de begeleiding. Zaterdagavond treedt het muziektheater Teleact uit Zeeuwsch-Vlaanderen op in De Piek te Vlissingen. (21.00 uur) Teleact brengt in dit optreden een 'cursus De Beerput als hobby', een voorstelling opgebouwd uit zestien acts. die meestal m de vorm van een lied, maar soms ook als voordracht of toneel worden gegoten. Het thema van het stuk is 'Spel en'of werkelijkheid'. In de verschillende onderdelen worden gevoelens als ver liefdheid, verlegenheid, angst, agressie, onverschillig heid in onderwerpen als werkloosheid, militarisme, adoptie van buitelandse kinderen en dergelijke naar vo ren gebracht. De bezetting van Teleact bestaat uit: Bollie Linck, drums; Pum Linck, sologitaar; Jos Calbo. basgitaar; Jeets, gitaar; spelers zijn: Lucy de Graaf, Joop van der Putten en Jan Janssens. (Teleact is de komende tijd verder nog te zien en te horen m de volgende plaatsen: zaterdag 19 maart: Gymzaal Oostburg; zaterdag 16 april: Zaal Concordia. Westdorpe (samen met het Vlissings Rocktheater); zondag 1 mei in Terneuzen.) Het poppentheater Willem Parcival geeft zaterdag middag haarwekelijkse voorstelling in de Vlissingse Vis mijn. (14.30 uur) De Zeeuwse Komedie geeft zaterdag een voorstelling van de twee eenakters 'Toen' en 'Stappen' van Samuel Beckett. (20.30 uur) De regie is van Anke Brouwer. Zaterdagavond treedt cabaretgroep Nar op in het dorpshuis 't Ouwe Raed'uus te Poortvliet met 'Man ver mist'. (20.00 uur) Het programma wordt gebracht en is geschreven door Youp van 't Hek. Hij wordt muzikaal aan de piano begeleid door Hans van Gelder. De regie is van Pieter van Empelen. Poppentheater Parcival te Middelburg heeft'voor woensdagmiddag weer een voorstelling op het program ma staan van het marionettenspel 'De terugkeer van Roosje' door Saar den Hollander. (14.30 uur) John White's Big Band geeft zondagmorgen in het Zuidlandtheater te Terneuzen een koffieconcert. (11 30 uur) Het orkest, bestaande uit 28 Zeeuws-Vlaamse ama teur-musici, staat onder leiding van Johan de Witte uit Sluiskil. Studio Laren geeft zondag in cultureel centrum De Halle in Axel een koffieconcert van de 'Canterbury Ta- les'. (12.00 uur) Dit beroemde muzikale verhaal van de Engelse schrijver Geoffrey Chaucer bevat onder anderen oude ballades uit de middeleeuwen. Studio Laren wordt gevormd door Donald de Marcas, Liduin Stumpel, Piet Brummer. Jan Goorissen en Paul Leenhouts. In de Vleeshal te Middelburg geven Paul Panhuysen en Johan Goedhart zondagavond een optreden met hun geluidsinstallatie Barcarola. (20.30 uur) Panhuysen en Goedhart maken van de ruimten zelf een instrument door daar snaren van meMtel, touw en kunst- of op systematische wijze mee in aansluiting te brengen. Na enkele uren van uitproberen wordt dan een concert gegeven, waarbij het geluid van de snaren electrisch ver sterkt wordt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11