Uitbetaling lonen bij
Gebr. De Jonge in gevaar
Burgemeester Wolters 'doopte
nieuwe NS-locomotief 'Middelburg'
Prinses Margriet opende
ADZ-gebouw Vlissingen
almanak
Directeur kledingzaak rijdt auto Aldimarkt klem
I;
1
I
HOUDING BELASTING DOORSLAGGEVEND
LAATSTE WEEK
i FB BACK
Minder uitbundige groei
watersport in Zeeland
De Rodeo
'NOG GEEN GELD VOOR PARKEER EN REISPLAN'
[CA]
DONDERDAG 3 MAART 1983
'S-HEERENHOEK-De ongeveer 130 werknemers van het bedrijf Gebr. De Jonge in 's-Heerenhoek
verkeren in grote onzekerheid of zij aanstaande vrijdag wel of geen weekloon uitgekeerd zullen
krijgen. Vertegenwoordigers van de Hout- en Bouwbond FNV en van de Industriebond FNV zullen
vandaag (donderdag) proberen een gesprek met medewerkers van de belastingdienst te voeren,
om na te gaan of er bij deze dienst bereidheid bestaat mee te werken aan een oplossing van de
salarisproblemen bij het bedrijf, dat feitelijk uit verschillende bv's bestaat.
De ontvanger van de belastingen in
Goes is bezig met de beslaglegging van
de privé-bezittingen van vier gebroe
ders De J. Twee van hen zitten, zoals
gemeld, in voorarrest op verdenking
van valsheid in geschrifte en het ge
bruik maken van valse bescheiden. Het
gaat bij de beslaglegging om de vier
broers die samen de directie voeren
over de verschillende bv's. zo lichtte
woensdag een woordvoerder van de be
lasting in Middelburg toe. Zoals bekend
moeten de broers De J. zich verant
woorden voor 4 miljoen gulden aan
zwart geld en 10 miljoen gulden belas
tingschuld.
Overigens doen met name in 's-Heeren
hoek allerlei geruchten de ronde over
de privé-bezittingen van de gebroeders.
Geconfronteerd daarmee vertelde de
belastingwoordvoerder dat men zich al
lang van te voren had geörienteerd, om
na te gaan wat er zoal kon worden aan
getroffen.
H. Lenting van de Hout- en Bouwbond
FNV vertelde dat hem en zijn collega P.
Koning van de Industriebond verzocht
is woensdag met de twee directieleden
die momenteel nog het bedrijf leiden, te
komen praten. Van de zijde van de di
rectie is daarby, aldus Lenting. gesteld
dat er geen geld was voor de uitbetaling
van de lonen aanstaande vrijdag en
werd gevraagd of de vakbon wil bemid
delen Volgens Lenting zijn er drie mo
gelijkheden om wat aan de salaris-pro
blemen te doen:
de belastingdienst heft een deel van
het beslag dat is gelegd op de bezittin
gen van de drie voornaamste bv's op;
uit het privé-vermogen van de ge
broeders wordt geld gevonden om de
salarissen te betalen, of;
de bedrijfsvereniging en het GAK zijn
bereid de lonen van deze week te beta
len.
In dat laatste geval moet er sprake zijn
van een 'betalingsonmacht' van de zij
de van de directie. In dat geval kan, met
een beroep op de werkloosheidswet, het
faillissement van het bedrijf worden
aangevraagd. Tevens zijn dan de werk
nemers in staat op staande voet ontslag
te nemen, zonder dat dat hen de werk
loosheidsuitkering kost, aldus Lenting.
Volgens hem is vooral de houding van
de belastingdienst van groot belang.
Zeker als er beslag wordt gelegd op de
privé-bezittingen is de kans gering dat
er uit het privé-vermogen geld voor de
salarissen komt.
Lenting: „Als dan de belasting niet
door de bocht gaat kan de zaak ploffen.
Het is natuurlijk begrijpelijk dat de be
lasting een aanslag oplegt over achter
stallige betalingen, maar de belasting
moet wel het éne maatschappelijke
voordeel tegen het andere afwegen".
Bod
De belastingwoordvoerder uit Middel
burg zag woensdagmorgen nog wel
mogelijkheden voor een oplossing van
ADVERTENTIE
verbouwings
opruiming
in onze zaak te Vlissingen
ZIE ONZE
ETALAGE!
FOTO-FILM-VIDEO
ZEEUWSE
Bon
Een bon tussen de ruitemoisser van
een auto bij een onverbiddelijke
parkeermeter: het is een aanblik
die een slachtoffer doorgaans niet
met vrolijkheid vervult.
Maar het incasseren van die klap
werd deze week voor die man in
Middelburg wel even wat dragelij
ker.
Het. schikkingsformulier wappe
rend in de hand begaf hij zich in
korte draf naar een even verderop
bij een parkeermeter geplaatste
auto van een kennis, teneinde
daar. met de wetenschap dat ge
deelde smart halve smart is, de bon
onder de ruitenwisser aan te bren
gen.
Vervolgens was het wachten op de
komst van betrokkenewiens zon
nige humeur ogenblikkelijk om
sloeg bij het zien van de ambtelijke
onheilsboodschap,
Stampvoetend van nijd, omdat de
meter niet eens helemaal afgelopen
was, scheurde de man de bon in
snippers.
Daar genoot hel echte slachtoffer
zeer van.
Zo kan een bon tussen de ruitenwis
ser ook wel eens een bron van
vreugde zijn.
de moeilijkheden rond de lonen: „Als
de directie van De Jonge een bod wil
doen in onze richting, dan zijn wij van
onze kant ook toeschietelijk. Maar als
ze geen opening willen maken, dan is
het waarschijnlijk dat er vrijdag geen
loon is. Dan gaat de zaak plat". Lenting
was woensdag niet zo te spreken over
deze gang van zaken. „Dat is een poker-
spel waar de mensen de dupe van wor
den. Daar heb ik het grootste bezwaar
tegen".
Zijn collega Koning verklaarde nadruk
kelijk dat de bonden er alles aan zullen
doen om de uitbetaling van de lonen
vrijdag en eventueel in de komende we
ken te garanderen- Hij noemde onder
meer de suggestie, die aan het adres
MIDDELBURG - De groei van de
watersport in Zeeland is vorig
jaar „minder uitbundig geweest
dan men op grond van het fraaie
zomerweer van 1982 zou hebben
mogen verwachten". Dit blijkt uit
het jaarlijkse onderzoek, dat de
Zeeuwse VW in samenwerking
met drs. M.J. Kosters uit Breda
voor de vijftiende keer heeft ver
richt naar de bewegingen van de
pleziervaart in Zeeland.
Cijfers over het aantal geschutte
jachten in Vlissingen, Veere, Kats.
Wemeldinge, Wilhelminadorp, Ter-
neuzen en Bruinlsse tonen aan, dat
er tussen mei en eind september
een groei was van ruim twee pro
cent. tegen 9 procent in 1981. Het
aantal gastschepen in Zeeuwse ha
vens nam toe met bijna 4.5 procent,
tegen bijna 11 procent in 1981. Het
aantal toeristische overnachtingen
op het water bleef met 800.000 vrij
wel gelijk aan 1981.
De sluis in Bruimsse haalde 43.500
geschutte pleziervaartuigen en is -
aldus het onderzoek - „een van de
drukste sluizen van heel Neder
land". Nummer twee in Zeeland is
de sluis te Kats (32.700 geschutte
jachten), Veere is nummer drie met
een kleine 20.000 schuttingen van
pleziervaartuigen-
Van de bijna 83.500 geschutte
jachten voer 65 procent onder Ne
derlandse vlag. De meeste buiten
landers waren Belgen, gevolgd
door Engelsen en Duitsers. In het
havenverkeer is Zierikzee koplo
per, al heeft-zo wordt vastgesteld -
„deze markante haven een zekere
verzadiging bereikt". Brouwersha
ven is in bezetting de tweede
Zeeuwse haven en - zo zegt men
Aqua Delta kruipt xteeds dichter
naar het leidende duo
In de middelgrote havens boekte
Breskens een lichte teruggang,
Middelburg een lichte groei en
Vlissingen een zeer opvallende
groei, evenals Scharendijke.
van de belastingen zal worden gedaan,
om een deel van het beslag op te heffen.
Voorop staat da t het bedrijf op de een of
andere manier verder moet kunnen
gaan. Daarom wijst Lenting er op dat
men er niet is met alléén het uitbetaleii
van de lonen. Er moet ook geld komen
om inkopen te kunnen doen en materia
len aan te schaffen om de continuïteit
van het werk gaande te houden. Beide
vakbondsvertegenwoordigers zien
daarbij wel mogelijkheden, gelet op het
feit dat minder dan de helft van de be
lasting- en zwart geld-schulden uit het
bedrijf moeten komen. Het zou voor
wat het bedrijf betreft, gaan om 6 van de
14 miljoen gulden die boven water moet
komen. De overige 8 miljoen zouden be
trekking hebben op de privé-bezittin
gen.
Het moet Koning overigens wel van
het hart dat de bonden nooit bij De Jon
ge hoefden te komen toen het bedrijf
uitbreidde en nu er problemen zijn met
de salarissen ineens wel. „Het moet
niet zo zijn dat wij er aan te pas komen
om de heren De Jonge te helpen. Voor
dat karretje laten we ons niet spannen.
Het gaat er ons om te voorkomen dat
de werknemers de dupe worden, ten
koste van die vier heren".
Ondertussen heeft ook de Borselse bur
gemeester drs G. C. G. van den Heuvel
al contact opgenomen met de belas
tingdienst om na te gaan of de gemeen
te kan bemiddelen in het oplossen van
de problemen. Het gaat daarbij niet om
financiéle bemiddeling, zo maakte hij
duidelijk, maar meer om het bevorde
ren van overleg.
Namens het bedrijf vertelde het hoofd
van de administratie H. Laros woens
dagmiddag dat er hard aan wordt ge
werkt de lonen volledig uit te betalen.
In de besprekingen daarover moeten
ook de twee heren De J. betrokken wor
den die momenteel in hechtenis zitten.
Mede daardoor, zo stelde hij, moet er op
een wat indirecte manier overleg ge
voerd worden. Verder voegde Laros er
aan toe dat de belasting 'het been stijf
houdt'. Toch zag hij wel openingen die
tot een uitbetaling van het loon zouden
moeten leiden.
'Tijdens een rondleiding door het bedrijf laat een van de werknemers van het ADZ iets van zijn taak zien. Links naast prinse s
Margriet ADZ-voorzitter A. Hoefkens.
VI
;éi
VLISSINGEN - Prinses Margriet heeft
woensdagmorgen de nieuwe bedrijfs
gebouwen van het Administratief
Dienstencentrum Zeeland (ADZ) aan
de Mercuriusweg in Vlissingen offi
cieel geopend. Zij verrichtte de ope
ningshandeling door middel van het
inwerking stellen van een computer.
Het Administratief Dienstencentrum
Zeeland is een bedrijf in het kader van
de wet sociale werkvoorziening met
250 werknemers en vestigingen in Vlis
singen, Goes en Terneuzen.
ADVERTENTIE
STRANDHOTEL
VLISSINGEN
Nu paling eten ook als
je er soep van lust.
HULST - Directeur H. Bosland van het
kledingbedrijf De Kledingbokser in De
Bierkaaistraat in Hulst heeft het
woensdagmiddag op een confrontatie
met Aldimarkt laten aankomen door
zijn auto zo te parkeren, dat een be
voorradende vrachtauto van het le-
vensmiddelenbedrijf niet meer weg
kon. Bosland. die zijn zaak recht tegen
over de magazijningang van Aldi
markt heeft, is bevreesd voor overlast
in de Hulster winkelstraat door het be
voorraden en wil op deze wijze protes
teren tegen de komst van Aldimarkt.
Het levensmiddelenbedrijf, dat mo
menteel volop bezig is met de inrich
ting van het filiaal, gaat dinsdag open
voor het publiek.
Nadat de chauffeur van de truck van
Aldimarkt de winkelstraat was ingere-
Op de voorgrond de auto van Bosland. Daarachter slaat de vrachtauto van
Aldimarkt.
den om te lossen, zette Bosland zijn au
to zo neer dat de vrachtauto er niet
meer uitkon. Toen de chauffeur weg wil
de en bleek dat daartoe geen mogelijk
heid meer was, werd de rijkspolitie in
geschakeld. Deze verzocht Bosland zijn
auto weg te zetten, maar de directeur
van het kledingbedrijf weigerde perti
nent. Daarna werd de wagen in de ta
kels gehesen en afgevoerd. Bosland
heeft een parkeerbon gekregen en zal
de afsleepkosten moeten betalen.
In de Bierkaaistraat mag geen verkeer
komen. Een uitzondering daarop is het
bevoorraden van bedrijven, maar dat
mag alleen tussen twaalf uur 's nachts
en eén uur 's middags gebeuren. Het
incident speelde zich af rond half vijf 's
middags. Bosland stelde dat als Aldi
markt 's middags mag lossen ook hij
dat mag. „Ik heb niets tegen de komst
van Aldimarkt, maar wel tegen de wijze
waarop. Volgens de chauffeur zal Aldi
markt zo'n vijf keer per week worden
bevoorraad, dus heb je elke dag 18 me
ter vrachtwagen in de straat staan. Dat
is ontoelaatbaar. Er wordt in feite een
pakhuis gevestigd, en die horen toch
niet thuis in een winkelstraat?", is de
verontwaardigde reactie van Bosland.
„Dat Aldimarkt zich in Hulst vestigt is
prima, maar de plek is verkeerd", zegt
de directeur van de Kledingbokser.
In de Bierkaaistraat heeft, Aldimarkt
geen ingang voor het publiek, alleen
een magazijningang. De 'voorkant' van
het levensmiddelenbedrijf is aan het 's-
Gravenhotplem. Enkele maanden gele
den ontstond er wat onrust onder de
ondernemers in de winkelstraat, toen
bleek dat er geen ingang voor publiek in
de Bierkaaistraat zou komen. Men
vreesde toen voor een dichtgemetselde
achterkant, wat de sfeer in de winkel
straat niet ten goede zou komen. Er blij
ven echter winkelruiten aan de achter
zijde. waardoor een inkijk in de winkel
zelf is gewaarborgd.
Districtleider P. K. Kraaijeveld van
Aldimarkt begrijpt niets van de weer
stand. „Iedereen wordt beter van onze
komst. We trekken publiek en hebben
een klein levensmiddelenpakket. Als
de omgeving hierop inspeelt met de ar
tikelen die wij niet hebben, dan zitten
ze goed".
Wethouder G. A. van de Voorde van
ruimtelijke ordening deelde mee dat Al
dimarkt 'eenmalig' ten behoeve van de
start van het filiaal toestemming heeft
gekregen om ook 's middags te bevoor-
raden. „Daarna zullen ze zich aan de
regels moeten houden, net als ieder
een". De wethouder zei verder dat er
inderdaad in principe elke dag een be
voorradingsauto kan komen, maar dat
dat in de praktijk hoogstwaarschijnlijk
twee tot drie keer per week zal zijn. Dat
heeft Aldimarkt de gemeente Hulst la
ten weten. Van de Voorde ziet dan ook
geen probleem met betrekking tot be
voorraden.
Het ADZ richt zich in hoofdzaak op
werkzaamheden in de administratieve
sector, de automatisering en de grafi
sche industrie. De bouwkosten van het
nieuwe kantoor in Vlissingen bedragen
ongeveer drie miljoen gulden.
Zowel burgemeester Th. E. J. Wester
hout van Vlissingen als wethouder A.
Hoefkens (hij is voorzitter van het ADZ)
maakte woensdagochtend van de gele
genheid gebruik om nog eens de aan
dacht te vragen voor de problematiek
rond de Koninklijke Maatschappij De
Schelde. ADZ-voorzitter Hoefkens
waarschuwde er verder voor dat de po
sitie van de werkvoorzieningsschappen
niet aangetast mag worden onder druk
van de huidige economische recessie.
„Ik sluit de ogen niet voor de mogelijk
heid dat, gezien de werkloosheidscij
fers, anders tegen de werkvoorzienings
schappen aangekeken zal worden. Wij
zullen er naai' blijven streven onze
werknemers hier op zinvolle wijze door
deze slechte economische tijd heen te
loodsen", zei Hoefkens onder meer.
De officiële openingsplechtigheid be
gon bijna een uur later dan voorzien
was. De prinses arriveerde gisteren met
de nodige vertraging. Het was de bedoe
ling dat ze per helicopter naar Vlissin
gen zou komen. De mist verhinderde
dat zodat de reis met de auto gemaakt
moest worden.
iapi
ie rt
Het ADZ bestaat sinds het einde van de[lei:
jaren zestig. In maart '69 werd met de|ey'
werkzaamheden begonnen onder de]ei"
naam 'Sociaal Administratief Cen-'er,t
trum'. Later werd die naam gewijzigd,-7 f
Jltn
in ADZ. Als huisvestiging kon het',
toenmalige 'Sociaal Administratief J
jedi
Centrum' gebruik maken van het voor
malige gemeentehuis van Souburg.
Dit bleek na enkele jaren ongeschikt en|°f>.
te klein, waardoor men op zoek moest^S j
naar andere werkruimte. In 1972 werjlt1
een nieuwbouwpand in Vlissingen be-3ese
trokken, waaraan in '73 al enige uitbrei-'001
ding werd gegeven. In diezelfde tijd ont-vee
stonden ook vestigingen in Temeuzen'ea'
en Goes.
In de periode '69 tot en met '77 was het
aantal werknemers gegroeid van 53 tot
256. Dat had tot gevolg dat voor de ves
tiging Vlissingen opnieuw huisvesti-BB
gingsproblemcn ontstonden. Een op
lossing werd toen gevonden in het huis-;
vesten van een aantal stafdiensten in|
huurflats te Middelburg. Een ideale;
werksituatie was dit niet en opnieuw!
werden plannen gemaakt om de vesti-fc
ging in Vlissingen uit te breiden oft
nieuw te bouwen.
Om verschillende redenen werd voor;,
het laatste gekozen met als resultaat:
een fraai kantoorgebouw dat eind 1982|jg
in gebruik kon worden genomen.
Door het in gebruik
openingshandeling.
Schoorsteenbrandje
AARDENBURG - Een vervuilde
schoorsteen was de oorzaak van een
schoorsteenbrandje, dinsdagavond
omstreeks half tien bij de familie H. aan
de Vermeerenstraat in Aardenburg. De
brandweer van Aardenburg bluste het
brandje in korte tijd.
1 ADVERTENTIE)
Na de ceremonie rond de naamgeving reden burgemeester Wolters en andere
genodigden een eindje mee in de nieuwe NS-loc. waarbij ze uitvoerig uitleg kregen
van machinist F. van Berkel.
MIDDELBURG - De gemeente Middel
burg ziet voorlopig geen kans om vol
doende geld op tafel te leggen voor de
uitvoering van een zogenaamd Par
keer en Reisplan rond het NS-station.
Dat neemt niet weg dat b en w wel
graag willen dat het er binnen niet al te
lange tijd toch van komt. Dit zei
woensdagmorgen burgemeester drs P.
A. Wolters nadat hij een nieuwe NS-
locomotief de naam 'Middelburg' had
gegeven. Zo'n P en R-plan zou voor
Middelburg meer parkeergelegenheid
bij het station betekenen en verder bij
voorbeeld een betere aansluiting van
bus en treinvervoer. Op het ogenblik
liggen vertrek- en aankomstpunten
van veel buslijnen tamelijk ongunstig
ten opzichte van het station.
Burgemeester Wolters rekende voor
dat het ministerie van verkeer en water
staat ongeveer tachtig procent van de
kosten (meer dan vier miljoen gulden)
wil dragen Voor Middelburg zou er dan
acht- tot negenhonderdduizend gulden
overblijven. Voorlopig kan de gemeen
te dat, gezien de financiële problemen,
niet bekostigen. De heer Wolters hoop
te dat vóór het plan geld gekregen kan
worden uit het Fonds Bijzondere Voor
zieningen van de provincie. Verder
dacht hij dat de NS zelf, zeker ook uit
concurrentiemotieven, een bijdrage
zou kunnen leveren.
De Middelburgse burgemeester bena
drukte dat het station in de Zeeuwse
hoofdstad door mensen uit eengroot
deel van Walcheren wordt gebruikt.
Daardoor is het noodzakelijk dat sta
tion, lijnbussen en taxi's dicht bij el
kaar te vinden zijn Ook de parkeer
voorzieningen moeten verbeterd wor
den. „Zelf reis ik nog wel eens met de
trein die 's morgens als tweede in de
richting Roosendaal vertrekt. Op dat
tijdstip is het vaak al moeilijk om je
auto nog kwijt te kunnen" aldus de heer
Wólters.
Tevoren had hij door het wegtrekken
van een gordijn de naam 'Middelburg'
onthuld op locomotief nr 1645. de
nieuwste aanwinst van NS. Behalve de
naam is daarop ook het stadswapen in
vereenvoudigde vorm aangebracht. Na
de ceremonie reden de heer Wolters en
andere genodigden een eindje mee in
het voertuig. Daarbij werd uitvoerig
uitleg gegeven door de dienstdoende
machinist F. van Berkel.
Baraüepaardjes
De heer J. Hillenius, chef rayon West-
Brabant en Zeeland van de NS, wees er
in een korte toespraak op dat locomo
tieven voorheen altijd een naam kre
gen. I11 1890 was met dit gebruik ge-v
stopt. Sinds twee jaar geleden de eer
ste exemplaren van de nieuwe locomo-
tievenserie 1600 Nederland binnen
kwamen is het gebruik in ere hersteld
en zijn er reeds diverse gemeenten ver
noemd. Hillenius noemde de locomo
tieven van de serie 'paradepaardjes'
van de NS. Ze zijn voorzien van de
nieuwste snufjes. Daar ze dertig jaar
mee moeten gaan is in de cabines voor
de machinisten bijvoorbeeld rekening
gehouden met de te verwachten ge
middelde beenlengte in het jaar 2000
Van de serie 1600 worden in totaal 58
exemplaren aangeschaft, ze kosten vier
miljoen gulden per stuk en zijn geleverd
door de Franse fabriek Alstohm De lo
comotieven vervangen die van de serie
1000 (exemplaren van kort na de twee
de wereldoorlog die onlangs aan de
kant gingen) en loc's van de serie 1500
(zes stuks en van veel jonger datum).
Bovendien zijn de locomotieven nodig
voor de nie"uwe 227 intercityrijtuigen
van NS:
De 1600-locomotieven hebben een top
snelheid van 180 kilometer per uur en
mogen in Nederland maximaal 160 rij
den. Ze wegen 84 ton, zijn 17.64 meter
lang en zijn uiterlijk gelijk aan serie BB
7200 van de Franse spoorwegen waar
van ze zijn afgeleid.
Srce
Brui:
frij<
Krcc
Brui
Vrij.
Vlisf
jTerr
Zier
Han
Wen