Uitbetaling lonen bij Gebr. De Jonge in gevaar Burgemeester Wolters 'doopte nieuwe NS-locomotief 'Middelburg' Prinses Margriet opende ADZ-gebouw Vlissingen almanak Directeur kledingzaak rijdt auto Aldimarkt klem I; 1 I HOUDING BELASTING DOORSLAGGEVEND LAATSTE WEEK i FB BACK Minder uitbundige groei watersport in Zeeland De Rodeo 'NOG GEEN GELD VOOR PARKEER EN REISPLAN' [CA] DONDERDAG 3 MAART 1983 'S-HEERENHOEK-De ongeveer 130 werknemers van het bedrijf Gebr. De Jonge in 's-Heerenhoek verkeren in grote onzekerheid of zij aanstaande vrijdag wel of geen weekloon uitgekeerd zullen krijgen. Vertegenwoordigers van de Hout- en Bouwbond FNV en van de Industriebond FNV zullen vandaag (donderdag) proberen een gesprek met medewerkers van de belastingdienst te voeren, om na te gaan of er bij deze dienst bereidheid bestaat mee te werken aan een oplossing van de salarisproblemen bij het bedrijf, dat feitelijk uit verschillende bv's bestaat. De ontvanger van de belastingen in Goes is bezig met de beslaglegging van de privé-bezittingen van vier gebroe ders De J. Twee van hen zitten, zoals gemeld, in voorarrest op verdenking van valsheid in geschrifte en het ge bruik maken van valse bescheiden. Het gaat bij de beslaglegging om de vier broers die samen de directie voeren over de verschillende bv's. zo lichtte woensdag een woordvoerder van de be lasting in Middelburg toe. Zoals bekend moeten de broers De J. zich verant woorden voor 4 miljoen gulden aan zwart geld en 10 miljoen gulden belas tingschuld. Overigens doen met name in 's-Heeren hoek allerlei geruchten de ronde over de privé-bezittingen van de gebroeders. Geconfronteerd daarmee vertelde de belastingwoordvoerder dat men zich al lang van te voren had geörienteerd, om na te gaan wat er zoal kon worden aan getroffen. H. Lenting van de Hout- en Bouwbond FNV vertelde dat hem en zijn collega P. Koning van de Industriebond verzocht is woensdag met de twee directieleden die momenteel nog het bedrijf leiden, te komen praten. Van de zijde van de di rectie is daarby, aldus Lenting. gesteld dat er geen geld was voor de uitbetaling van de lonen aanstaande vrijdag en werd gevraagd of de vakbon wil bemid delen Volgens Lenting zijn er drie mo gelijkheden om wat aan de salaris-pro blemen te doen: de belastingdienst heft een deel van het beslag dat is gelegd op de bezittin gen van de drie voornaamste bv's op; uit het privé-vermogen van de ge broeders wordt geld gevonden om de salarissen te betalen, of; de bedrijfsvereniging en het GAK zijn bereid de lonen van deze week te beta len. In dat laatste geval moet er sprake zijn van een 'betalingsonmacht' van de zij de van de directie. In dat geval kan, met een beroep op de werkloosheidswet, het faillissement van het bedrijf worden aangevraagd. Tevens zijn dan de werk nemers in staat op staande voet ontslag te nemen, zonder dat dat hen de werk loosheidsuitkering kost, aldus Lenting. Volgens hem is vooral de houding van de belastingdienst van groot belang. Zeker als er beslag wordt gelegd op de privé-bezittingen is de kans gering dat er uit het privé-vermogen geld voor de salarissen komt. Lenting: „Als dan de belasting niet door de bocht gaat kan de zaak ploffen. Het is natuurlijk begrijpelijk dat de be lasting een aanslag oplegt over achter stallige betalingen, maar de belasting moet wel het éne maatschappelijke voordeel tegen het andere afwegen". Bod De belastingwoordvoerder uit Middel burg zag woensdagmorgen nog wel mogelijkheden voor een oplossing van ADVERTENTIE verbouwings opruiming in onze zaak te Vlissingen ZIE ONZE ETALAGE! FOTO-FILM-VIDEO ZEEUWSE Bon Een bon tussen de ruitemoisser van een auto bij een onverbiddelijke parkeermeter: het is een aanblik die een slachtoffer doorgaans niet met vrolijkheid vervult. Maar het incasseren van die klap werd deze week voor die man in Middelburg wel even wat dragelij ker. Het. schikkingsformulier wappe rend in de hand begaf hij zich in korte draf naar een even verderop bij een parkeermeter geplaatste auto van een kennis, teneinde daar. met de wetenschap dat ge deelde smart halve smart is, de bon onder de ruitenwisser aan te bren gen. Vervolgens was het wachten op de komst van betrokkenewiens zon nige humeur ogenblikkelijk om sloeg bij het zien van de ambtelijke onheilsboodschap, Stampvoetend van nijd, omdat de meter niet eens helemaal afgelopen was, scheurde de man de bon in snippers. Daar genoot hel echte slachtoffer zeer van. Zo kan een bon tussen de ruitenwis ser ook wel eens een bron van vreugde zijn. de moeilijkheden rond de lonen: „Als de directie van De Jonge een bod wil doen in onze richting, dan zijn wij van onze kant ook toeschietelijk. Maar als ze geen opening willen maken, dan is het waarschijnlijk dat er vrijdag geen loon is. Dan gaat de zaak plat". Lenting was woensdag niet zo te spreken over deze gang van zaken. „Dat is een poker- spel waar de mensen de dupe van wor den. Daar heb ik het grootste bezwaar tegen". Zijn collega Koning verklaarde nadruk kelijk dat de bonden er alles aan zullen doen om de uitbetaling van de lonen vrijdag en eventueel in de komende we ken te garanderen- Hij noemde onder meer de suggestie, die aan het adres MIDDELBURG - De groei van de watersport in Zeeland is vorig jaar „minder uitbundig geweest dan men op grond van het fraaie zomerweer van 1982 zou hebben mogen verwachten". Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek, dat de Zeeuwse VW in samenwerking met drs. M.J. Kosters uit Breda voor de vijftiende keer heeft ver richt naar de bewegingen van de pleziervaart in Zeeland. Cijfers over het aantal geschutte jachten in Vlissingen, Veere, Kats. Wemeldinge, Wilhelminadorp, Ter- neuzen en Bruinlsse tonen aan, dat er tussen mei en eind september een groei was van ruim twee pro cent. tegen 9 procent in 1981. Het aantal gastschepen in Zeeuwse ha vens nam toe met bijna 4.5 procent, tegen bijna 11 procent in 1981. Het aantal toeristische overnachtingen op het water bleef met 800.000 vrij wel gelijk aan 1981. De sluis in Bruimsse haalde 43.500 geschutte pleziervaartuigen en is - aldus het onderzoek - „een van de drukste sluizen van heel Neder land". Nummer twee in Zeeland is de sluis te Kats (32.700 geschutte jachten), Veere is nummer drie met een kleine 20.000 schuttingen van pleziervaartuigen- Van de bijna 83.500 geschutte jachten voer 65 procent onder Ne derlandse vlag. De meeste buiten landers waren Belgen, gevolgd door Engelsen en Duitsers. In het havenverkeer is Zierikzee koplo per, al heeft-zo wordt vastgesteld - „deze markante haven een zekere verzadiging bereikt". Brouwersha ven is in bezetting de tweede Zeeuwse haven en - zo zegt men Aqua Delta kruipt xteeds dichter naar het leidende duo In de middelgrote havens boekte Breskens een lichte teruggang, Middelburg een lichte groei en Vlissingen een zeer opvallende groei, evenals Scharendijke. van de belastingen zal worden gedaan, om een deel van het beslag op te heffen. Voorop staat da t het bedrijf op de een of andere manier verder moet kunnen gaan. Daarom wijst Lenting er op dat men er niet is met alléén het uitbetaleii van de lonen. Er moet ook geld komen om inkopen te kunnen doen en materia len aan te schaffen om de continuïteit van het werk gaande te houden. Beide vakbondsvertegenwoordigers zien daarbij wel mogelijkheden, gelet op het feit dat minder dan de helft van de be lasting- en zwart geld-schulden uit het bedrijf moeten komen. Het zou voor wat het bedrijf betreft, gaan om 6 van de 14 miljoen gulden die boven water moet komen. De overige 8 miljoen zouden be trekking hebben op de privé-bezittin gen. Het moet Koning overigens wel van het hart dat de bonden nooit bij De Jon ge hoefden te komen toen het bedrijf uitbreidde en nu er problemen zijn met de salarissen ineens wel. „Het moet niet zo zijn dat wij er aan te pas komen om de heren De Jonge te helpen. Voor dat karretje laten we ons niet spannen. Het gaat er ons om te voorkomen dat de werknemers de dupe worden, ten koste van die vier heren". Ondertussen heeft ook de Borselse bur gemeester drs G. C. G. van den Heuvel al contact opgenomen met de belas tingdienst om na te gaan of de gemeen te kan bemiddelen in het oplossen van de problemen. Het gaat daarbij niet om financiéle bemiddeling, zo maakte hij duidelijk, maar meer om het bevorde ren van overleg. Namens het bedrijf vertelde het hoofd van de administratie H. Laros woens dagmiddag dat er hard aan wordt ge werkt de lonen volledig uit te betalen. In de besprekingen daarover moeten ook de twee heren De J. betrokken wor den die momenteel in hechtenis zitten. Mede daardoor, zo stelde hij, moet er op een wat indirecte manier overleg ge voerd worden. Verder voegde Laros er aan toe dat de belasting 'het been stijf houdt'. Toch zag hij wel openingen die tot een uitbetaling van het loon zouden moeten leiden. 'Tijdens een rondleiding door het bedrijf laat een van de werknemers van het ADZ iets van zijn taak zien. Links naast prinse s Margriet ADZ-voorzitter A. Hoefkens. VI ;éi VLISSINGEN - Prinses Margriet heeft woensdagmorgen de nieuwe bedrijfs gebouwen van het Administratief Dienstencentrum Zeeland (ADZ) aan de Mercuriusweg in Vlissingen offi cieel geopend. Zij verrichtte de ope ningshandeling door middel van het inwerking stellen van een computer. Het Administratief Dienstencentrum Zeeland is een bedrijf in het kader van de wet sociale werkvoorziening met 250 werknemers en vestigingen in Vlis singen, Goes en Terneuzen. ADVERTENTIE STRANDHOTEL VLISSINGEN Nu paling eten ook als je er soep van lust. HULST - Directeur H. Bosland van het kledingbedrijf De Kledingbokser in De Bierkaaistraat in Hulst heeft het woensdagmiddag op een confrontatie met Aldimarkt laten aankomen door zijn auto zo te parkeren, dat een be voorradende vrachtauto van het le- vensmiddelenbedrijf niet meer weg kon. Bosland. die zijn zaak recht tegen over de magazijningang van Aldi markt heeft, is bevreesd voor overlast in de Hulster winkelstraat door het be voorraden en wil op deze wijze protes teren tegen de komst van Aldimarkt. Het levensmiddelenbedrijf, dat mo menteel volop bezig is met de inrich ting van het filiaal, gaat dinsdag open voor het publiek. Nadat de chauffeur van de truck van Aldimarkt de winkelstraat was ingere- Op de voorgrond de auto van Bosland. Daarachter slaat de vrachtauto van Aldimarkt. den om te lossen, zette Bosland zijn au to zo neer dat de vrachtauto er niet meer uitkon. Toen de chauffeur weg wil de en bleek dat daartoe geen mogelijk heid meer was, werd de rijkspolitie in geschakeld. Deze verzocht Bosland zijn auto weg te zetten, maar de directeur van het kledingbedrijf weigerde perti nent. Daarna werd de wagen in de ta kels gehesen en afgevoerd. Bosland heeft een parkeerbon gekregen en zal de afsleepkosten moeten betalen. In de Bierkaaistraat mag geen verkeer komen. Een uitzondering daarop is het bevoorraden van bedrijven, maar dat mag alleen tussen twaalf uur 's nachts en eén uur 's middags gebeuren. Het incident speelde zich af rond half vijf 's middags. Bosland stelde dat als Aldi markt 's middags mag lossen ook hij dat mag. „Ik heb niets tegen de komst van Aldimarkt, maar wel tegen de wijze waarop. Volgens de chauffeur zal Aldi markt zo'n vijf keer per week worden bevoorraad, dus heb je elke dag 18 me ter vrachtwagen in de straat staan. Dat is ontoelaatbaar. Er wordt in feite een pakhuis gevestigd, en die horen toch niet thuis in een winkelstraat?", is de verontwaardigde reactie van Bosland. „Dat Aldimarkt zich in Hulst vestigt is prima, maar de plek is verkeerd", zegt de directeur van de Kledingbokser. In de Bierkaaistraat heeft, Aldimarkt geen ingang voor het publiek, alleen een magazijningang. De 'voorkant' van het levensmiddelenbedrijf is aan het 's- Gravenhotplem. Enkele maanden gele den ontstond er wat onrust onder de ondernemers in de winkelstraat, toen bleek dat er geen ingang voor publiek in de Bierkaaistraat zou komen. Men vreesde toen voor een dichtgemetselde achterkant, wat de sfeer in de winkel straat niet ten goede zou komen. Er blij ven echter winkelruiten aan de achter zijde. waardoor een inkijk in de winkel zelf is gewaarborgd. Districtleider P. K. Kraaijeveld van Aldimarkt begrijpt niets van de weer stand. „Iedereen wordt beter van onze komst. We trekken publiek en hebben een klein levensmiddelenpakket. Als de omgeving hierop inspeelt met de ar tikelen die wij niet hebben, dan zitten ze goed". Wethouder G. A. van de Voorde van ruimtelijke ordening deelde mee dat Al dimarkt 'eenmalig' ten behoeve van de start van het filiaal toestemming heeft gekregen om ook 's middags te bevoor- raden. „Daarna zullen ze zich aan de regels moeten houden, net als ieder een". De wethouder zei verder dat er inderdaad in principe elke dag een be voorradingsauto kan komen, maar dat dat in de praktijk hoogstwaarschijnlijk twee tot drie keer per week zal zijn. Dat heeft Aldimarkt de gemeente Hulst la ten weten. Van de Voorde ziet dan ook geen probleem met betrekking tot be voorraden. Het ADZ richt zich in hoofdzaak op werkzaamheden in de administratieve sector, de automatisering en de grafi sche industrie. De bouwkosten van het nieuwe kantoor in Vlissingen bedragen ongeveer drie miljoen gulden. Zowel burgemeester Th. E. J. Wester hout van Vlissingen als wethouder A. Hoefkens (hij is voorzitter van het ADZ) maakte woensdagochtend van de gele genheid gebruik om nog eens de aan dacht te vragen voor de problematiek rond de Koninklijke Maatschappij De Schelde. ADZ-voorzitter Hoefkens waarschuwde er verder voor dat de po sitie van de werkvoorzieningsschappen niet aangetast mag worden onder druk van de huidige economische recessie. „Ik sluit de ogen niet voor de mogelijk heid dat, gezien de werkloosheidscij fers, anders tegen de werkvoorzienings schappen aangekeken zal worden. Wij zullen er naai' blijven streven onze werknemers hier op zinvolle wijze door deze slechte economische tijd heen te loodsen", zei Hoefkens onder meer. De officiële openingsplechtigheid be gon bijna een uur later dan voorzien was. De prinses arriveerde gisteren met de nodige vertraging. Het was de bedoe ling dat ze per helicopter naar Vlissin gen zou komen. De mist verhinderde dat zodat de reis met de auto gemaakt moest worden. iapi ie rt Het ADZ bestaat sinds het einde van de[lei: jaren zestig. In maart '69 werd met de|ey' werkzaamheden begonnen onder de]ei" naam 'Sociaal Administratief Cen-'er,t trum'. Later werd die naam gewijzigd,-7 f Jltn in ADZ. Als huisvestiging kon het', toenmalige 'Sociaal Administratief J jedi Centrum' gebruik maken van het voor malige gemeentehuis van Souburg. Dit bleek na enkele jaren ongeschikt en|°f>. te klein, waardoor men op zoek moest^S j naar andere werkruimte. In 1972 werjlt1 een nieuwbouwpand in Vlissingen be-3ese trokken, waaraan in '73 al enige uitbrei-'001 ding werd gegeven. In diezelfde tijd ont-vee stonden ook vestigingen in Temeuzen'ea' en Goes. In de periode '69 tot en met '77 was het aantal werknemers gegroeid van 53 tot 256. Dat had tot gevolg dat voor de ves tiging Vlissingen opnieuw huisvesti-BB gingsproblemcn ontstonden. Een op lossing werd toen gevonden in het huis-; vesten van een aantal stafdiensten in| huurflats te Middelburg. Een ideale; werksituatie was dit niet en opnieuw! werden plannen gemaakt om de vesti-fc ging in Vlissingen uit te breiden oft nieuw te bouwen. Om verschillende redenen werd voor;, het laatste gekozen met als resultaat: een fraai kantoorgebouw dat eind 1982|jg in gebruik kon worden genomen. Door het in gebruik openingshandeling. Schoorsteenbrandje AARDENBURG - Een vervuilde schoorsteen was de oorzaak van een schoorsteenbrandje, dinsdagavond omstreeks half tien bij de familie H. aan de Vermeerenstraat in Aardenburg. De brandweer van Aardenburg bluste het brandje in korte tijd. 1 ADVERTENTIE) Na de ceremonie rond de naamgeving reden burgemeester Wolters en andere genodigden een eindje mee in de nieuwe NS-loc. waarbij ze uitvoerig uitleg kregen van machinist F. van Berkel. MIDDELBURG - De gemeente Middel burg ziet voorlopig geen kans om vol doende geld op tafel te leggen voor de uitvoering van een zogenaamd Par keer en Reisplan rond het NS-station. Dat neemt niet weg dat b en w wel graag willen dat het er binnen niet al te lange tijd toch van komt. Dit zei woensdagmorgen burgemeester drs P. A. Wolters nadat hij een nieuwe NS- locomotief de naam 'Middelburg' had gegeven. Zo'n P en R-plan zou voor Middelburg meer parkeergelegenheid bij het station betekenen en verder bij voorbeeld een betere aansluiting van bus en treinvervoer. Op het ogenblik liggen vertrek- en aankomstpunten van veel buslijnen tamelijk ongunstig ten opzichte van het station. Burgemeester Wolters rekende voor dat het ministerie van verkeer en water staat ongeveer tachtig procent van de kosten (meer dan vier miljoen gulden) wil dragen Voor Middelburg zou er dan acht- tot negenhonderdduizend gulden overblijven. Voorlopig kan de gemeen te dat, gezien de financiële problemen, niet bekostigen. De heer Wolters hoop te dat vóór het plan geld gekregen kan worden uit het Fonds Bijzondere Voor zieningen van de provincie. Verder dacht hij dat de NS zelf, zeker ook uit concurrentiemotieven, een bijdrage zou kunnen leveren. De Middelburgse burgemeester bena drukte dat het station in de Zeeuwse hoofdstad door mensen uit eengroot deel van Walcheren wordt gebruikt. Daardoor is het noodzakelijk dat sta tion, lijnbussen en taxi's dicht bij el kaar te vinden zijn Ook de parkeer voorzieningen moeten verbeterd wor den. „Zelf reis ik nog wel eens met de trein die 's morgens als tweede in de richting Roosendaal vertrekt. Op dat tijdstip is het vaak al moeilijk om je auto nog kwijt te kunnen" aldus de heer Wólters. Tevoren had hij door het wegtrekken van een gordijn de naam 'Middelburg' onthuld op locomotief nr 1645. de nieuwste aanwinst van NS. Behalve de naam is daarop ook het stadswapen in vereenvoudigde vorm aangebracht. Na de ceremonie reden de heer Wolters en andere genodigden een eindje mee in het voertuig. Daarbij werd uitvoerig uitleg gegeven door de dienstdoende machinist F. van Berkel. Baraüepaardjes De heer J. Hillenius, chef rayon West- Brabant en Zeeland van de NS, wees er in een korte toespraak op dat locomo tieven voorheen altijd een naam kre gen. I11 1890 was met dit gebruik ge-v stopt. Sinds twee jaar geleden de eer ste exemplaren van de nieuwe locomo- tievenserie 1600 Nederland binnen kwamen is het gebruik in ere hersteld en zijn er reeds diverse gemeenten ver noemd. Hillenius noemde de locomo tieven van de serie 'paradepaardjes' van de NS. Ze zijn voorzien van de nieuwste snufjes. Daar ze dertig jaar mee moeten gaan is in de cabines voor de machinisten bijvoorbeeld rekening gehouden met de te verwachten ge middelde beenlengte in het jaar 2000 Van de serie 1600 worden in totaal 58 exemplaren aangeschaft, ze kosten vier miljoen gulden per stuk en zijn geleverd door de Franse fabriek Alstohm De lo comotieven vervangen die van de serie 1000 (exemplaren van kort na de twee de wereldoorlog die onlangs aan de kant gingen) en loc's van de serie 1500 (zes stuks en van veel jonger datum). Bovendien zijn de locomotieven nodig voor de nie"uwe 227 intercityrijtuigen van NS: De 1600-locomotieven hebben een top snelheid van 180 kilometer per uur en mogen in Nederland maximaal 160 rij den. Ze wegen 84 ton, zijn 17.64 meter lang en zijn uiterlijk gelijk aan serie BB 7200 van de Franse spoorwegen waar van ze zijn afgeleid. Srce Brui: frij< Krcc Brui Vrij. Vlisf jTerr Zier Han Wen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 2