hiswa met nieuw
karakter en
900 vaartuigen
4
.^iSOTrï!
N
watersportverbond present
met 38 wedstrijdklassen
in het
,THT
prachtige produkten
friese houtbouwers
PZC/hiswa
D
speciaal
spul voor
kanovaarder
met tent
ra
DONDERDAG 3 MAART 1983
19
Dc 28e mier nationale waterrecreaüeientoonstelling His
wa vindt van morgen, vrijdag 4 maart, tot en met. zondag
j 13 maart plaats in nel RAI-gebouw te Amsterdam.
Er zijn in totaal 437 exposanten, die met hun artikelen in de
l acht hallen van het complex, zo'n 58.000 m2 vloeroppervlak
in beslag nemen
Tentoongesteld worden zeilplanken, zcilvüegluigen en boten
van klein tot groot plus uiteraard allerlei onderdelen. Deze
produkten komen uit verschillende landen, sommige zelfs uil
Japan. Taiwan en Nieuw Zeeland
De tentoonstelling is geopend van tien uur 's morgens lot vijf
uur 's middags en van zeven uur tot tien uur 's avonds Op
zaterdag en zondag is de expositie s avonds gesloten
De toegangsprijs bedraagt elf gulden per persoon Voor kin
deren tot 14 jaar (mits onder begeleidingi voor houders van
een bejaardenpas en voor groepen i minimaal 20 personen en
vooraf aangemeldi geldt een entreeprijs van 7 gulden
A
(Door Anne de Boen
c Hiswa watersportlentoonstelling biedt dit jaar een andere
aanblik dan in het verleden. Dat is dan vooral te danken aan
het feit dat er voor het eerst in een van de hallen van het RAI-
gebouw een groot bassin is geplaatst. In deze vijver met de
afmetingen van een wedstrijdbad spelen zich dagelijks allerlei
activiteiten af. Vijf generatoren leveren de wind tot zo nodig een
kracht van zes Beaufort.
Onder deze 'natuurlijke' omstandighe
den wordt er dagelijks gezeild: met ver
schillende bootjes en vooral zeilplan
ken. Voorts worden er in dit bassin de-
imonstraties gegeven. Waterskièrs ko
men er in actie en voor modelbootjes
'worden er wedstrijden gehouden. Bo
vendien zal men er waarschijnlijk enke-
jle keren de prachtige model onderzee
boot. de U 3607. van de Leeuwarder
Boele Tienstra in bedrijf kunnen zien.
Het bassin met de terrasjes in tropische
sfeer is mede dank zij het bedrijfsleven
tol stand gekomen Het droeg in totaal
drie ton in de niet geringe kosten bij.
Met dit alles is als het ware een nieuwe
dimensie aan de tentoonstelling teoge-
voegd. Over de gehele linie is trouwens
1 volgens de Hiswa een grote inspanning
geleverd om tot een goede expositie te
I komen
De 437 standhouders tonen er meer dan
900 vaartuigen van klein tot groot. Het
zijn 114 kano's. 126 roei- en visboten, 82
lopen zeilboten. 116 kajuitzeiljachten.
16 motorzeilers. 2 ronde en platbodem-
jachten. 166 zeilplanken. 28 catama
rans en trimarans. 82 open sportboten.
56 motorjachten. 43 weekend-kruisers
en 74 opblaasbare boten Dat alles met
een totale waarde van meer dan 64 mil
joen gulden.
Het in 1981 voor het eerst opgezette His-
wa-theater is er weer. Deze maal echter
veel uitgebreider. Voor verschillende
activiteiten wordt een dankbaar ge
bruik gemaakt van het genoemde bas
sin. In een aantal gevallen kan het pu
bliek aan evenementen meedoen.
Tweemaal per dag wordt er een mode
show gegeven. Aan de plankzeilsport
zal veel aandacht worden geschonken.
Er zijn demonstraties freestyle en er
worden wedstrijden gehouden. De we
reldkampioen Stephan van den Berg
verleent zijn medewerking aan deze ac
tiviteiten.
Met populaire eenmanszeilboten wor
den zeilwedstrijden gehouden en aan-
sluitencj vinden behendigheidswed-
stnjden met modelbootjes plaats. In
het bassin worden ook wedstrijden ka
no-polo op touw gezet Dit balspel met
veel actie en spanning wordt gespeeld
door twee teams. De spelers zitten elk
- in een speciaal gemaakte kano en pro
beren de bal in het doel van de tegen
spelers te krijgen. Bij deze sport komt
het vooral aan op conditie, wildwater-
techniek. wendbaarheid, stabiliteit en
wat heet eskimoteerkunst i het omslaan
en weer overeind komen).
In samenwerking met de Nederlandse
Waterski Bond worden er verder onder
meer demonstraties waterskien gege
ven. De Europees kampioen schans
springen. Robert Tcurezbacher, zal
voor een deskundige toelichting zor
gen.
Tijdens de Hiswa-watersporttentoonstclling staat er
traditiegetrouw een schip op het plein voor hel
RAI-gebouw. Deze keer is dal 'De Zeeuwse Stromen',
het jacht waarmee Pleun van
der Lugt - slechts in gezelschap van zijn kat Fritz - een
solozeiltocht rond de wereld maakte.
Het is een van ferro-cement vervaardigd schip met een
lengte van bijna 13 meter en met een waterverplaatsing
van 12 ton.
Met zijn tocht bracht Pleun van der Lugt het wereldre
cord non-stop-zeilen op zijn naam. Zijn reis rond de aar
de nam 286 dagen in beslag. Het oude record stond op
314 dagen
Foto: De Zeeuwse Stromen met schipper Pleun van der
Lugt bij aankomst in Zierikzee na de non-stop solo-we-
reldomzeiling
4 tm 13 maart
amsterdam i
detailverbeteringen
in motorensector
Zoals gewoonlijk worden er ook dit
jaar veel buitenboord- en inbouw-
moloren op de Hiswa getoond. Echte
nieuwe vindingen zijn er niet bij. Wél
blijkt echter dat er achter de schermen
hard gewerkt is aan een nog verdere
vervolmaking van de jachtraotoren.
Zowel bij de buitenboordmotoren als
bij de inbouwmotoren zijn er talrijke
details verbeterd. Vooral heeft een nog
zorgvuldiger gebruik van brandstof de
aandacht gekregen.
Ten aanzien van het brandstofverbruik
staat elke fabrikant op scherp. Men kan
zich natuurlijk niet veroorloven dit fa
cet te verwaarlozen en de aansluiting
met de concurrent te verliezen. Op dit
punt is er dan ook al veel bereikt. Zo is
het aantal schroeven, waaruit een keu
ze gemaakt kan worden, flink toegeno
men. Om tot een gunstig rendement te
komen is namelijk een correct aan de
bedrijfsomstandigheden aangepaste
schroef onontbeerlijk.
Bij het kiezen van een schroef is natuur
lijk een deskundig advies noodzakelijk.
Mede met het oog op de nieuwe ontwik
kelingen op dit punt zijn er trainings
cursussen gehouden voor dealers en
monteurs.
NJCjpercndc kanovaarders Of kanov
rende kampeerders, hoe men het maar
noemen wil. Hel is niet voor niets dal
V steeds meer jachthavens kamptergclc-
denheid hebben plus voorzieningen
Y om dc kano's op de wal te trekken. Er is
vrijwel geen water, hoe smal of ondiep
V ook, of het is geschikt voor dc kano-
V sport. Stuwen, sluizen en dammen vor-
l men voor dc kano's geen onovcrkomc-
lijke hindernissen. Een Canadese kano
1 met een gezin plus een lichtgewicht
kampceruilrustig heeft een diepgang
Hel Koninklijk Nederlands Watersport Verhond (KNWV) heeft verleden jaar voor het eerst en bij wijze van proef
vertegenwoordigers van klasse-organisaties hun boten laten presenteren op de Hiswa. Die proef is een groot succes
geworden en dit jaar wordt er dus weer voor een dergelijke formule gekozen. Deze keer zullen dc klasse-organisaties van
maar liefst 38 boten - van optimist tot regenboog - hun favoriete scheepjes tonen en de bezoekers met raad en daad terzijde
staan bij het maken van hun keuze.
Dit beeld geeft hel RA l-complex de komende dagen weer te zien. hallen vol jachten
van klein lol groot
De proef werd verleden jaar genomen
met de bedoeling meer bekendheid te
geven aan het werk van de klasse-orga
nisaties en om een eerlijke voorlichting
aan de aspirant-kopers te garanderen.
„Iemand die denkt over het kopen van
een boot is nu eenmaal meer gebaat bij
de praktijkervaringen van de in de be
trokken klasse varende zeilers zeil' dan
bij de rappe verkooppraatjes van jacht
bouwer of dealer zo zegt Nico ter Kui-
le, de secretaris van het KNWV. „De zei
lers vertellen over het nodige onder
houd. de zeileigenschappen, de beste
zeilvoering en de adresjes voor tweede
hands schepen, zonder dat ze er enig
commercieel belang bij hebben".
Het verbond hoopt met deze overzich
telijke presentatie van bijna, alle natio
nale en internationale klassen - voor
zover ze in Nederland varen dan - te
bereiken dat de belangstelling voor het
zeilen in kleine, open boten nog toe
neemt. Volgens de heer Ter Kuile zal
t van nauwelijks 15 centimeter. Een ka-
jak steekt met
itrustig en bemanning
amper 10 centimeter. Het aantal vaar-
S, mogelijkheden is dus legio.
De kanovaarder-in-spe moet natuurlijk
Jin principe wel weten wat hij wil. Ter
\lvergelijking: een eenpersoons-kajak
heeft, ongeveer net zoveel bergruimte
V als een stel fietstassen of een framerug-
l zak Een tweepersoons-toerkajak (met
>1}langer voor- en achterdek) is wat de
1 pakruimte betreft te vergelijken met
stel fiets-voor- en -achtertassen
Een Canadese kano heeft maar een
klem voor- en achterdek. Maar de boot
is dusdanig breed dat de uitrusting
voor een heel gezin erin kan Dat wil
natuurlijk niet zeggen dat al die ruimte
dan ook maar helemaal opgevuld moet
worden. Het peddelen van een zwaar
beladen kano kost aanzienlijk meer
energie Ook als de wind niet legen zit.
Als er overgedragen moet worden, zal
een zware bepakking grotendeels ver-
wijderd moeten worden. Een kano is er
trouwens met op gebouwd om met zo'n
80 kilogram inhoud bij de punten opge-
Hid te worden. Ook zonder al te primi
tief te doen is een gewicht aan bagage
van 20 kilogram per persoon makkelijk
liaalbaar. Een werkelijk uitgekiende
uitrustig weegt ongeveer 14 kilogram
j speciale eisen
Wat de tpnten betreft, is er ook voor de
[kanovaarder volop keus Ook in dc 4
l kilogram-klasse zijn er verscheidene
j tenten geschikt voor de waterkampeer-
1 der. Uiteraard steil het kamperen aan
de waterkant speciale eisen Vaak
wordt er immers gekampeerd op open
terrein zonder enige beschutting tegen
dc wind Laag gebouwde noktenten
met een diep doorlopende luifel zijn
storm vaster dan hoge tenten natuur
lijk Koepeltenten zijn door hun aëro
dynamische vorm erg stormvast Bo
vendien zijn ze met minder haringen
sneller op tc zetten.
Aan het. water bestaat meestal een hoge
vochtigheid van de lucht. Aanbevolen
worden daarom donzen slaapzakken
meteen niet vocht opnemende buiten-
tijk en een wel vochtopnemende bin-
"enti,ik Ze zijn behaaglijk, warm. licht
en klem op te rollen Kunststof slaap
zakken zijn iels minder behaaglijk en
nemen opgerold meer ruimte m beslag
Ze zijn echter wel warm en ook licht van
gewicht Aan het water kampeert men
vaak op drassige grond. Daarom ztjn
kruipgrondzeilen om het water tegen te
houden en breedvleugelige tentharin
gen voor een goed houvast noodzake
lijk.
Zeilers zijn over het algemeen erg
conservatief in hun kleding. Het
is doorgaans alles blauw en wit wat
de klok slaat. Het lijkt soms wel of er
in Nederland een ongeschreven code
bestaat, die voorschrijft dat nict-
hlauwe zeilkleding verboden is.
Duikers behoren ook niet lot de mo
debewuste watersporters. Dat laat
ste ligt voor de band uiteraard. Bij
duikkleding kunnen mode-asj>eclen
immers nauwelijks een rol spelen.
In de watersport speelt het grote
mode-gebeuren zich af bij liet surfen
en bij en na het baden.
Aanvankelijk waren de surfpakken
vrijwel allemaal zwart. Dank zij dc
introductie van de pakken met een
'voering', die ook aan de buitenkant
kan worden aangebracht, is er kleur
in hetsurfgebeuren gekomen Plank
zeilers houden het op flitsende felle
kleuren en strepen. Blauw en rood
zijn favoriet, niet in de laatste plaats
om veiligheidsredenen Meer kleuren
zijn toegepast bij de catamaran-ves
ten. die zijn uitgevoerd in groen, geel.
blauw en wit. De nieuwe drysuits
echter - pakken die de 'koude schok'
overbruggen - zijn weer traditioneel
zwart, op enkele gekleurde banen na
De grootste modetendenzen by
surfkleding zijn te vinden bii de
apres-surfkleding Het gaat hier om
vlotte, sportieve modellen, veelal
met wit als basiskleur Jacks, jasjes.
sweatshirts, bermuda's. T-shirts en
truien horen erij. allemaal op basis
van 100 procent katoen. Nieuw zijn
surfbroeken- zwembroeken van fel-
gestreépte ribstof of spmnakerdoek
in bermudamodel met een binnen
breek
Het bijzondere van deze broeken is
datze buitengewoon snel drogen Bo
dywarmers zitten ook in het surfpro-
gramma Ze zijn van nylon met een
puur donzen voering. Ook hier is
sprake van meer kleur Surfers kun
nen t egenwoordig ook speciale hand
schoenen en laarzen van waterdicht
ncoprane kopen, met of zonder rits.
Zoals gezegd zijn bij zeilers en ook de
molorbootvaardcrs blauw en ook
marine favoriet. Wel wordt onder de
noemer 'vrijetydskleding een grote
hoeveelheid modern gekleurde kle
ding gebracht, die ook door zeilers
kan worden gedragen De zeilpakken
houden de bestaande kleuren en mo
dellen Nieuw zijn alleen de 'ademen
de pakken Ze zijn gemaakt van wa
terdicht materiaal dat toch venti
leert
Ook bij hel kanogebeuren is veel
blauw te vinden Ook wordt rood toe
gepast Groen speelt geen rol meer
Nieuw zijn de kano-iacks die nu ook
een waterdichte afsluiting rond de
pols hebben Deze pakken zijn niet
van waterdicht materiaal vervaar
digd. Als dat wel het geval zou zijn.
zou de kanoer als gevolg van transpi
ratie kletsnat worden. Handig zijn de
kangoeraks.de jacks die een kruising
zijn tussen het bekende kangoeroe-
model en de anorak
Nieuw in de sector uatersporlklc-
ding is tenslotte een speciale schoen,
dc docksidor. Het is een ideale boot-
schoen. zo vinden deskundigen. De
zool is extra stroef en bet bovenleer
werkelijk zccwaterbcstendig. Deze
schoenen worden uilsluitend gele
verd in dc kleur bruin.
ook dat doel zeker worden bereikt. Op
grond van de ervaringen van verleden
jaar zijn de klasse-organiaties zeer en
thousiast. De 800 m2 standruimte is
nauwelijks toereikend om iedereen een
goed piaatsje te geven.
Behalve over de boten vertellen de ver
tegenwoordigers van de fanclubs - zo
zou men de klasse-organisaties ook
kunnen noemen - graag allerlei andere
bijzonderheden over hun werk Zij orga
niseren elk seizoen wedstrijden en an
dere evenementen voor klasse-zeilers
Die ontmoetingen zijn echt niet alleen
bestemd voor fanatici. Het meedoen
aan een wedstrijd is ook voorde minder
ervaren zeilers een goede ervaring. Men
leert er van en men beleeft plezier aan
zijn of haar boot.
Op de stand van de klasse-organisaties
worden de volgende boten getoond:
sharpy, mirror, internationale A-divisie
catamaran, randmeer, scow tempo. 470,
420, pampus, jeugdklasse. yngling. ok,
hornet, stern, olympische jol. javelin,
solo. laser, vrijheid, valk, vaurien, con
tender, simoun 4.45 en 4.85. optimist,
sailhorse. cadet, zestienkadraat, efsix,
schakel, dart. twaalfvoetsjol, flying
dutchman, regenboog, tornado, span
ker. europe, internatonal moth en de
draak
Friese houtbouwers tonen hun prachtige produkten op de Hiswa,
zoals dit karakteristieke Friese jacht van Pier Piersma uit Heeg.