hiswa met nieuw karakter en 900 vaartuigen 4 .^iSOTrï! N watersportverbond present met 38 wedstrijdklassen in het ,THT prachtige produkten friese houtbouwers PZC/hiswa D speciaal spul voor kanovaarder met tent ra DONDERDAG 3 MAART 1983 19 Dc 28e mier nationale waterrecreaüeientoonstelling His wa vindt van morgen, vrijdag 4 maart, tot en met. zondag j 13 maart plaats in nel RAI-gebouw te Amsterdam. Er zijn in totaal 437 exposanten, die met hun artikelen in de l acht hallen van het complex, zo'n 58.000 m2 vloeroppervlak in beslag nemen Tentoongesteld worden zeilplanken, zcilvüegluigen en boten van klein tot groot plus uiteraard allerlei onderdelen. Deze produkten komen uit verschillende landen, sommige zelfs uil Japan. Taiwan en Nieuw Zeeland De tentoonstelling is geopend van tien uur 's morgens lot vijf uur 's middags en van zeven uur tot tien uur 's avonds Op zaterdag en zondag is de expositie s avonds gesloten De toegangsprijs bedraagt elf gulden per persoon Voor kin deren tot 14 jaar (mits onder begeleidingi voor houders van een bejaardenpas en voor groepen i minimaal 20 personen en vooraf aangemeldi geldt een entreeprijs van 7 gulden A (Door Anne de Boen c Hiswa watersportlentoonstelling biedt dit jaar een andere aanblik dan in het verleden. Dat is dan vooral te danken aan het feit dat er voor het eerst in een van de hallen van het RAI- gebouw een groot bassin is geplaatst. In deze vijver met de afmetingen van een wedstrijdbad spelen zich dagelijks allerlei activiteiten af. Vijf generatoren leveren de wind tot zo nodig een kracht van zes Beaufort. Onder deze 'natuurlijke' omstandighe den wordt er dagelijks gezeild: met ver schillende bootjes en vooral zeilplan ken. Voorts worden er in dit bassin de- imonstraties gegeven. Waterskièrs ko men er in actie en voor modelbootjes 'worden er wedstrijden gehouden. Bo vendien zal men er waarschijnlijk enke- jle keren de prachtige model onderzee boot. de U 3607. van de Leeuwarder Boele Tienstra in bedrijf kunnen zien. Het bassin met de terrasjes in tropische sfeer is mede dank zij het bedrijfsleven tol stand gekomen Het droeg in totaal drie ton in de niet geringe kosten bij. Met dit alles is als het ware een nieuwe dimensie aan de tentoonstelling teoge- voegd. Over de gehele linie is trouwens 1 volgens de Hiswa een grote inspanning geleverd om tot een goede expositie te I komen De 437 standhouders tonen er meer dan 900 vaartuigen van klein tot groot. Het zijn 114 kano's. 126 roei- en visboten, 82 lopen zeilboten. 116 kajuitzeiljachten. 16 motorzeilers. 2 ronde en platbodem- jachten. 166 zeilplanken. 28 catama rans en trimarans. 82 open sportboten. 56 motorjachten. 43 weekend-kruisers en 74 opblaasbare boten Dat alles met een totale waarde van meer dan 64 mil joen gulden. Het in 1981 voor het eerst opgezette His- wa-theater is er weer. Deze maal echter veel uitgebreider. Voor verschillende activiteiten wordt een dankbaar ge bruik gemaakt van het genoemde bas sin. In een aantal gevallen kan het pu bliek aan evenementen meedoen. Tweemaal per dag wordt er een mode show gegeven. Aan de plankzeilsport zal veel aandacht worden geschonken. Er zijn demonstraties freestyle en er worden wedstrijden gehouden. De we reldkampioen Stephan van den Berg verleent zijn medewerking aan deze ac tiviteiten. Met populaire eenmanszeilboten wor den zeilwedstrijden gehouden en aan- sluitencj vinden behendigheidswed- stnjden met modelbootjes plaats. In het bassin worden ook wedstrijden ka no-polo op touw gezet Dit balspel met veel actie en spanning wordt gespeeld door twee teams. De spelers zitten elk - in een speciaal gemaakte kano en pro beren de bal in het doel van de tegen spelers te krijgen. Bij deze sport komt het vooral aan op conditie, wildwater- techniek. wendbaarheid, stabiliteit en wat heet eskimoteerkunst i het omslaan en weer overeind komen). In samenwerking met de Nederlandse Waterski Bond worden er verder onder meer demonstraties waterskien gege ven. De Europees kampioen schans springen. Robert Tcurezbacher, zal voor een deskundige toelichting zor gen. Tijdens de Hiswa-watersporttentoonstclling staat er traditiegetrouw een schip op het plein voor hel RAI-gebouw. Deze keer is dal 'De Zeeuwse Stromen', het jacht waarmee Pleun van der Lugt - slechts in gezelschap van zijn kat Fritz - een solozeiltocht rond de wereld maakte. Het is een van ferro-cement vervaardigd schip met een lengte van bijna 13 meter en met een waterverplaatsing van 12 ton. Met zijn tocht bracht Pleun van der Lugt het wereldre cord non-stop-zeilen op zijn naam. Zijn reis rond de aar de nam 286 dagen in beslag. Het oude record stond op 314 dagen Foto: De Zeeuwse Stromen met schipper Pleun van der Lugt bij aankomst in Zierikzee na de non-stop solo-we- reldomzeiling 4 tm 13 maart amsterdam i detailverbeteringen in motorensector Zoals gewoonlijk worden er ook dit jaar veel buitenboord- en inbouw- moloren op de Hiswa getoond. Echte nieuwe vindingen zijn er niet bij. Wél blijkt echter dat er achter de schermen hard gewerkt is aan een nog verdere vervolmaking van de jachtraotoren. Zowel bij de buitenboordmotoren als bij de inbouwmotoren zijn er talrijke details verbeterd. Vooral heeft een nog zorgvuldiger gebruik van brandstof de aandacht gekregen. Ten aanzien van het brandstofverbruik staat elke fabrikant op scherp. Men kan zich natuurlijk niet veroorloven dit fa cet te verwaarlozen en de aansluiting met de concurrent te verliezen. Op dit punt is er dan ook al veel bereikt. Zo is het aantal schroeven, waaruit een keu ze gemaakt kan worden, flink toegeno men. Om tot een gunstig rendement te komen is namelijk een correct aan de bedrijfsomstandigheden aangepaste schroef onontbeerlijk. Bij het kiezen van een schroef is natuur lijk een deskundig advies noodzakelijk. Mede met het oog op de nieuwe ontwik kelingen op dit punt zijn er trainings cursussen gehouden voor dealers en monteurs. NJCjpercndc kanovaarders Of kanov rende kampeerders, hoe men het maar noemen wil. Hel is niet voor niets dal V steeds meer jachthavens kamptergclc- denheid hebben plus voorzieningen Y om dc kano's op de wal te trekken. Er is vrijwel geen water, hoe smal of ondiep V ook, of het is geschikt voor dc kano- V sport. Stuwen, sluizen en dammen vor- l men voor dc kano's geen onovcrkomc- lijke hindernissen. Een Canadese kano 1 met een gezin plus een lichtgewicht kampceruilrustig heeft een diepgang Hel Koninklijk Nederlands Watersport Verhond (KNWV) heeft verleden jaar voor het eerst en bij wijze van proef vertegenwoordigers van klasse-organisaties hun boten laten presenteren op de Hiswa. Die proef is een groot succes geworden en dit jaar wordt er dus weer voor een dergelijke formule gekozen. Deze keer zullen dc klasse-organisaties van maar liefst 38 boten - van optimist tot regenboog - hun favoriete scheepjes tonen en de bezoekers met raad en daad terzijde staan bij het maken van hun keuze. Dit beeld geeft hel RA l-complex de komende dagen weer te zien. hallen vol jachten van klein lol groot De proef werd verleden jaar genomen met de bedoeling meer bekendheid te geven aan het werk van de klasse-orga nisaties en om een eerlijke voorlichting aan de aspirant-kopers te garanderen. „Iemand die denkt over het kopen van een boot is nu eenmaal meer gebaat bij de praktijkervaringen van de in de be trokken klasse varende zeilers zeil' dan bij de rappe verkooppraatjes van jacht bouwer of dealer zo zegt Nico ter Kui- le, de secretaris van het KNWV. „De zei lers vertellen over het nodige onder houd. de zeileigenschappen, de beste zeilvoering en de adresjes voor tweede hands schepen, zonder dat ze er enig commercieel belang bij hebben". Het verbond hoopt met deze overzich telijke presentatie van bijna, alle natio nale en internationale klassen - voor zover ze in Nederland varen dan - te bereiken dat de belangstelling voor het zeilen in kleine, open boten nog toe neemt. Volgens de heer Ter Kuile zal t van nauwelijks 15 centimeter. Een ka- jak steekt met itrustig en bemanning amper 10 centimeter. Het aantal vaar- S, mogelijkheden is dus legio. De kanovaarder-in-spe moet natuurlijk Jin principe wel weten wat hij wil. Ter \lvergelijking: een eenpersoons-kajak heeft, ongeveer net zoveel bergruimte V als een stel fietstassen of een framerug- l zak Een tweepersoons-toerkajak (met >1}langer voor- en achterdek) is wat de 1 pakruimte betreft te vergelijken met stel fiets-voor- en -achtertassen Een Canadese kano heeft maar een klem voor- en achterdek. Maar de boot is dusdanig breed dat de uitrusting voor een heel gezin erin kan Dat wil natuurlijk niet zeggen dat al die ruimte dan ook maar helemaal opgevuld moet worden. Het peddelen van een zwaar beladen kano kost aanzienlijk meer energie Ook als de wind niet legen zit. Als er overgedragen moet worden, zal een zware bepakking grotendeels ver- wijderd moeten worden. Een kano is er trouwens met op gebouwd om met zo'n 80 kilogram inhoud bij de punten opge- Hid te worden. Ook zonder al te primi tief te doen is een gewicht aan bagage van 20 kilogram per persoon makkelijk liaalbaar. Een werkelijk uitgekiende uitrustig weegt ongeveer 14 kilogram j speciale eisen Wat de tpnten betreft, is er ook voor de [kanovaarder volop keus Ook in dc 4 l kilogram-klasse zijn er verscheidene j tenten geschikt voor de waterkampeer- 1 der. Uiteraard steil het kamperen aan de waterkant speciale eisen Vaak wordt er immers gekampeerd op open terrein zonder enige beschutting tegen dc wind Laag gebouwde noktenten met een diep doorlopende luifel zijn storm vaster dan hoge tenten natuur lijk Koepeltenten zijn door hun aëro dynamische vorm erg stormvast Bo vendien zijn ze met minder haringen sneller op tc zetten. Aan het. water bestaat meestal een hoge vochtigheid van de lucht. Aanbevolen worden daarom donzen slaapzakken meteen niet vocht opnemende buiten- tijk en een wel vochtopnemende bin- "enti,ik Ze zijn behaaglijk, warm. licht en klem op te rollen Kunststof slaap zakken zijn iels minder behaaglijk en nemen opgerold meer ruimte m beslag Ze zijn echter wel warm en ook licht van gewicht Aan het water kampeert men vaak op drassige grond. Daarom ztjn kruipgrondzeilen om het water tegen te houden en breedvleugelige tentharin gen voor een goed houvast noodzake lijk. Zeilers zijn over het algemeen erg conservatief in hun kleding. Het is doorgaans alles blauw en wit wat de klok slaat. Het lijkt soms wel of er in Nederland een ongeschreven code bestaat, die voorschrijft dat nict- hlauwe zeilkleding verboden is. Duikers behoren ook niet lot de mo debewuste watersporters. Dat laat ste ligt voor de band uiteraard. Bij duikkleding kunnen mode-asj>eclen immers nauwelijks een rol spelen. In de watersport speelt het grote mode-gebeuren zich af bij liet surfen en bij en na het baden. Aanvankelijk waren de surfpakken vrijwel allemaal zwart. Dank zij dc introductie van de pakken met een 'voering', die ook aan de buitenkant kan worden aangebracht, is er kleur in hetsurfgebeuren gekomen Plank zeilers houden het op flitsende felle kleuren en strepen. Blauw en rood zijn favoriet, niet in de laatste plaats om veiligheidsredenen Meer kleuren zijn toegepast bij de catamaran-ves ten. die zijn uitgevoerd in groen, geel. blauw en wit. De nieuwe drysuits echter - pakken die de 'koude schok' overbruggen - zijn weer traditioneel zwart, op enkele gekleurde banen na De grootste modetendenzen by surfkleding zijn te vinden bii de apres-surfkleding Het gaat hier om vlotte, sportieve modellen, veelal met wit als basiskleur Jacks, jasjes. sweatshirts, bermuda's. T-shirts en truien horen erij. allemaal op basis van 100 procent katoen. Nieuw zijn surfbroeken- zwembroeken van fel- gestreépte ribstof of spmnakerdoek in bermudamodel met een binnen breek Het bijzondere van deze broeken is datze buitengewoon snel drogen Bo dywarmers zitten ook in het surfpro- gramma Ze zijn van nylon met een puur donzen voering. Ook hier is sprake van meer kleur Surfers kun nen t egenwoordig ook speciale hand schoenen en laarzen van waterdicht ncoprane kopen, met of zonder rits. Zoals gezegd zijn bij zeilers en ook de molorbootvaardcrs blauw en ook marine favoriet. Wel wordt onder de noemer 'vrijetydskleding een grote hoeveelheid modern gekleurde kle ding gebracht, die ook door zeilers kan worden gedragen De zeilpakken houden de bestaande kleuren en mo dellen Nieuw zijn alleen de 'ademen de pakken Ze zijn gemaakt van wa terdicht materiaal dat toch venti leert Ook bij hel kanogebeuren is veel blauw te vinden Ook wordt rood toe gepast Groen speelt geen rol meer Nieuw zijn de kano-iacks die nu ook een waterdichte afsluiting rond de pols hebben Deze pakken zijn niet van waterdicht materiaal vervaar digd. Als dat wel het geval zou zijn. zou de kanoer als gevolg van transpi ratie kletsnat worden. Handig zijn de kangoeraks.de jacks die een kruising zijn tussen het bekende kangoeroe- model en de anorak Nieuw in de sector uatersporlklc- ding is tenslotte een speciale schoen, dc docksidor. Het is een ideale boot- schoen. zo vinden deskundigen. De zool is extra stroef en bet bovenleer werkelijk zccwaterbcstendig. Deze schoenen worden uilsluitend gele verd in dc kleur bruin. ook dat doel zeker worden bereikt. Op grond van de ervaringen van verleden jaar zijn de klasse-organiaties zeer en thousiast. De 800 m2 standruimte is nauwelijks toereikend om iedereen een goed piaatsje te geven. Behalve over de boten vertellen de ver tegenwoordigers van de fanclubs - zo zou men de klasse-organisaties ook kunnen noemen - graag allerlei andere bijzonderheden over hun werk Zij orga niseren elk seizoen wedstrijden en an dere evenementen voor klasse-zeilers Die ontmoetingen zijn echt niet alleen bestemd voor fanatici. Het meedoen aan een wedstrijd is ook voorde minder ervaren zeilers een goede ervaring. Men leert er van en men beleeft plezier aan zijn of haar boot. Op de stand van de klasse-organisaties worden de volgende boten getoond: sharpy, mirror, internationale A-divisie catamaran, randmeer, scow tempo. 470, 420, pampus, jeugdklasse. yngling. ok, hornet, stern, olympische jol. javelin, solo. laser, vrijheid, valk, vaurien, con tender, simoun 4.45 en 4.85. optimist, sailhorse. cadet, zestienkadraat, efsix, schakel, dart. twaalfvoetsjol, flying dutchman, regenboog, tornado, span ker. europe, internatonal moth en de draak Friese houtbouwers tonen hun prachtige produkten op de Hiswa, zoals dit karakteristieke Friese jacht van Pier Piersma uit Heeg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21