PAKKENDE CULTUUR NIEUWE AUSTIN HEET MAESTRO niet te versmaden belastingmuseum is BELASTE NAAM DRUKT BEZOEK toyota camry vult het gat tussen carina en cressida visa met open dak KINDERDAG 3 MAART 1983 16 PZC/varia 17 seit Austin Maestro: nieuwe middenklasser van British Leyland met gebruikelijke vorm en moderne techniek (Door Jan de Vosi De tijd van de benaming van British Leyland's nieuwste kleine mid denklasser. met de codenaamLM-10, is voorbij: de hypermoderne Britse auto van de Austin Rover Group, rolt thans onder de naam Maestro van de banden in Cowley bij Oxford. De meest optimale technologie is er in gesto ken. natuurlijk volgens de laatste normen van de aërodynamica, een varia bele bagageruimte, vijfdeurs met voorwielaandrijving. Voor Nederland is nog geen prijs bekend, maar deze zal vermoedelijk onder de f 20.000 blijven voor de goedkoopste uitvoering. Er zijn zeven modellen met onder an dere een 1,3 liter motor die in de stan- daarduitvoenng zit (verbeterde be staande motor) en een 1,6, gloed nieuw, die in de MG-uitvoering 110 pk levert. De 1,3 liter levert 68 pk's. De topsnel heid varieert al naar gelang van 155 km per uur tot 165 km per uur. Met een verbruik voor bijvoorbeeld de meest economische uitvoering, de 1.3 HLE, van 1:20 bij een constante snel heid van 90 km per uur. De lengte van deze hatchback is exact 4 meter en het gewicht ligt om en nabij de 900 kg. Over technische specificaties gespro ken: er zijn speciale 155 SR 13 ban den opgemonteerd die uitblinken door een kleinere rolweerstand. ruim De ruimte in de auto voor de inzit tenden is opvallend royaal. Voor het hoofd van de voorinzittenden is alle ruimte en ondanks een schuinaflo- pende vijfde deur is er ook voor de achterpassagiers een comfortabele zit geconstrueerd. Voor 1984 staat alweer een ander mo del op stapel, onder de codenaam LM-11, eenvier-deurs 'notchback'sa loon. En dan zal daarmee langzamer hand het vijfjarenplan van British Leyland om er weer boven op te ko men zijn voltooid. Ook hoopt men dan flink uit de rode cijfers te zijn. Wat Nederland betreft, denkt men aan een marktomzet van 4000 stuks. Er is zoveel mogelijk elektronica ge bruikt in de nieuwe auto. Een zoetge vooisde vrouwenstem zegt bijvoor beeld via een microprocessor dat de autogordel nog met is gegespt, of dat de handrem nog niet los is, of dat de deur niet goed gesloten is. In plaats van lichtsignalen, nu een menselijke stem. De ontsteking is natuurlijk elektronisch, contactpuntloos dus. De technologie is niet alleen opti maal gebruikt wat de elektronica be treft. maar ook voor het materiaal zijn de laatste technische verbeterin gen en toepassingen gebruikt. Geen auto, zo meent men bij British Leyland. die zoveel aan moderne technologie ooit heeft meegekregen. Dat moet ook wel. zegt men daar, want alleen daardoor kan de wester se auto-industrie overleven en con curreren met onder andere de opko mende Derde-Wereld-industrieen. autovaria Citroen zal een Visa met open kap tdécapotablei op de markt gaan brengen. Het model is afgeleid van de Visa Super E mei de 1.1-litermotor van 50 pk. De kap heeft een flexibele achterruit en kan zowel gedeeltelijk als geheel worden geopend. De ach terbak kan alleen ontgrendeld wor den vanuit de kofferruimte, als bevei liging tegen diefstal bij open parke ren. Visa Dêcapotable De Toyota Camry is weer eens een geheel nieuw ont worpen auto, zowel wat de carrosserie als de motor betreft. De 1,8 liter 4-cilinder is een lichtgewicht motor geworden, waarbij onder andere krukas en nokkenas hol zijn om gewicht te besparen. Zelfs op de radiateur is 'bezuinigd' door niet meer de honingraatsystemen toe te passen, maar slechts één rij minimaal kleine pijpjes te gebruiken, zodat er maar een halve liter koelstof in hoeft. Tevens heeft de 90 pk-motor die de auto een top van 175 km per uur kan geven, een nieuw type elektroni sche ontsteking en een brandstoftoevoerstop bij de car burateur. De voonvielaangedreven Camry, met zowel een vier- als vijfdeurs versie, heeft een handgeschakelde vijfbak of een automaat met vier overbrengingen vooruit. De vierde is tevens overdrive en mechanisch gekoppeld, zodat het be ruchte slipverlies wordt vermeden De Camry valt tussen de Canna en de Cressida. Hij is een ruime middenklassser die erg volledig is uitgerust met een dashboard dat aan de hoogste ergonomische eisen iafleesbaarheid, bedieningsgemak en dergelijke) voldoet. De prijs voor de vierdeurs is f22.995. De kleinste Toyota, de Starlet, heeft een aantal wijzigin gen ondergaan die vooral het uiterlijk hebben gestyleerd. Het front is strak en robuust met rechthoekige koplam pen naast de schuin naar voren lopende kunststof grille, met daaronder een spoiler. Achter is de bumper nieuw en bij parkeerbotsingen schadevrij. Het instrumentenpa neel is sterk verbeterd. De Starlet kent nu twee 1-lt uitvoeringen en drie 1.3 uit voeringen. De prijslijst begint bij f 12.895. De duurste is de sportieve 1.3 S If 16.250J. Vier deursuitvoering van de nieuwe Toyota Camry met aardig technisch detail: De versie met automaat heeft een mechanisch gekoppelde vierde versnelling. Is u bij een praatje met buur of kennis achteloos de opmerking laat vallen dat u de krokus plicht voelde om met een leger naar Palestina af te reizen teneinde daar een opstand van de joden te onder drukken. In die tijden waren er in Ro me openbare urinors, waar men de uri ne van bewaarde en verkocht voor het schoonmaken van leer en wol. Urine bevat namelijk ammonia. Nu had die keizer geld nodig om de veldtocht te kunnen financieren. Dat bracht hem op het idee een urinebelastmg in te voeren. Bepaald werd dat per zoveel vaten urine een zilveren denarius be lasting moest worden betaald. Bij terugkeer van de geslaagse veld tocht moet zoon Titus verbaasd aan zijn vader Vespasianus hebben ge vraagd hoe hij toch kans had gezien om die dure veldtocht te kunnen be kostigen. Pa moet hem toen hebben uitgelegd dat dat extraatje door de Romeinen bijeen gewaterd was. „Toch wel erg vies", zou die zoon heb ben geantwoord. Waarop volgens overlevering Pa Ves pasianus moet hebben uitgeroepen: hoezo vies? En daarbij zou hij een greep hebben gedaan in de zak van zijn toga, een zilveren denarius tevoor schijn hebben getoverd en vervolgens tot zijn zoon hebben gezegd, hem het muntstuk onder de neus houdend: ruik jij iets? Nou, Titus rook niets. Reden voor pa Vespasianus om min zaam op te merken: 'Pecunia non olet'. Ofwel: geld stinkt niet! Onderdeel uit de uniformcollectie: douane-uniform uit de Franse Tijd. nA 1 eenaTx vakantie hebt benut door eens een museum binnen te stappen zult u daar zeker bewondering ^^nee oogsten. Een zinvolle bezigheid, zal men meelevend betogen. Daar steekt een mens nog eens ïn v«at van op. Maar als u dan uitlegt dat het hier het belastingmuseum in Rotterdam betrof, kunt u er donder op zeggen, dat er in negen van de tien gevallen wordt gereageerd met 'ajakkes', ^'^getverderrie', of andere woorden van gelijke van walging getuigende strekking. Dat komt door n ofdat zwaar belaste woord 'belasting'. Dat heeft met een straffe plicht te maken, dus daar laat je je ïeker niet vrijwillig mee in. Zonde van je vrije tijd. Het is dan ook die belaste klank die ervoor prgt. dat het daar op Parklaan 14 in Rotterdam geen overlopen boel is. Maar die tijden kunnen jAnel veranderen. ^Conservator P. Crasbom, hij oogt als &en goedmoedige dorpspastoor in het tuiden des lands, verwacht namelijk dat er met het uitkomen van de film •Zwarte Ruiter' in dit museum wat meer leven de brouwerij zal komen. Dat komt omdat de makers van het filmscript veel inspiratie hebben opge daan met het neuzen in het documen- taüemateriaal van het belastingmu seum. In het pand aan de deftige Park laan zijn op de benedenverdieping zelfs enkele vertrekken ingericht met albeeldingen en voorwerpen die te ma- ken hebben met de smokkelarij, het hoofdthema van 'Zwarte Ruiter'. Die vor#fdeling mag dan niet zo'n weten- I. Dfcchappelijk verantwoorde basis heb ben als de rest van de collectie elders ;leut|n het gebouw, fantasierijke geesten, romantische naturen en nostalgie- aanhangers kunnen er rijkelijk aan ^^iun trekken komen. En voor de rest maakt een rondgang al snel duidelijk dat de bezoeker in een aantrekkelijk kijkmuseum vertoeft. ■T En dat is nu het probleem, verzucht de conservator. „Als de mensen eenmaal 1 nfcinnen zijn stellen ze zelf wel vast wat y ^oor interessants er allemaal te zien "pp'ls. Maar krijg ze eerst maar eens over )U zljdie drempel", nerf ?lt #n vervolgens haalt hij ter illustratie rreiijpet verhaal aan van dat gezinnetje dat tellier ongeluk binnenstapte omdat men stgef P we6 was naar een geheel ander mu- r2i#euni. Persoonlijk ingrijpen van de spjConservator kon de familie ervan weer houden ijlings het pand weer te verla ten. Want met belastingen wilde de fa milie op die vrije dag liever niets te maken hebben. Maar wat gebeurt er: het gezelschapje raakt hevig geinte- resseerd en enkele uren later moet het "jgezin vriendelijk worden verzocht aan stalten te maken om te vertrekken, bmdat het museum zou gaan sluiten. drempel ,,Het is gewoon die naam, die de men- 'aarf60 afschrikt om binnen te komen", 1 gepegt de conservator. „Vroeger heette oppjbet nog 'Nederlands belastingmu- mjpeum', met dat woord ervoor klonk het Schpos wat soepeler, maar nu is het gelijk, ileur°em belastingmuseum". Ook de toe- >ren/(oeging van de naam van oprichter Erof. dr. Van der Poel heeft de drempel )t het museum niet doen verlagen. ■M,We hebben nu zo'n tienduizend be- loekers per jaar, met veel groepen", zegt de heer Crasbom. „En dat zijn er veel te weinig. Maar wie hier binnen is JO] eweest gaat wel enthousiast weg, om- wfat ze hebben gemerkt dat het geen ^dufle expositie is met aanslagen, aan- naningen en allerlei andere papie- Jwalend door de vertrekken van het nuseum komt de bezoeker er al snel G ichter dat de hele historie is door- Irenkt met het onderwerp belastin gen Daaruit komt ook de voorlichten- le en educatieve taak van het mu- eum naar voren. „Zo krijgen de men- en begrip voor het verschijnsel belas- gfing betalen", zegt de heer Crasbom. .Men beseft dat het eigenlijk een logi- che zaak is dat er belasting wordt be- aald. Maar of die hoge taneven nu ook (en logische zaak zijn, weet ik niet", zo leelt de conservator ongevraagd mee. ■^Dat laat ik liever over aan de volks vertegenwoordiging". anjDe belastingheffing in vroeger tijden ONjwordt onder meer onder de aandacht ?rMvan het publiek gebracht via de veel uit de bijbel geciteerde uitspraak van n ^Christus toen hem de cijnspenning werd getoond: 'geef de keizer wat des ^r&keizers is'. ïfjbat gegeven heeft veel zeventiende - eeuwse schilders geïnspireerd, waar door de spreuk in de samenleving het „middelpunt voor de plicht tot belas- 'ry'ting betalen is geworden. De cijnspen- "vjing is, om het verhaal even af te ma- f /jton, het geldstuk met de beeltenis van [*2jklzer Tiberius, dat de joden moesten "^gebruiken bij het opbrengen van de .i„jschattmE aan de Romeinse overheer- Ï"K' "'^urinebelastmg J En nu we dan toch in het buitenge- HEI*°°n grijze verleden vertoeven: de Ro- in inie'nse urinebelasting. is ook zo'n on- te (derwerP dat het goed doet bij de bezoe- H(Pers van het museum. Die belasting ontstond 70 na Christus toen de Ro meinse keizer Vespasianus zich ver- douane Bezoekers van het museum willen ook graag weten hoe het ook weer zit met die strijkstok waar zoveel aan zou blij ven hangen. Die beeldspraak zou zijn overgehouden aan de strijkstok van het graanvat. Daar bleef, m de belas tingsfeer, inderdaad nogal wat aan hangen, vanwege de graanaccijns. De uitspraak 'met klinkende munt be talen' wordt eveneens in het museum uit de doeken gedaan. Bij het overdra gen van geld aan de ontvanger moest de belastingbetaler in vroeger dagen dat geld eerst over een marmeren steen laten rollen, zodat de ontvanger kon horen of het geld wel echt was, want in vorige eeuwen waren er veel valse loden munten in het geldverkeer. Alle soorten geld kom je tegen in het belastingmuseum: Van Afrikaanse kralen, vanuit Europa naar Afrika ge bracht om handel te drijven met de inheemse bevolking, tot Duits nood geld en gevangenisgeld in de inrich ting Veenhuizen. Verder wordt men geconfronteerd met een uiteenlopende reeks elementen die met het belastingwezen te maken hebben: maten en gewichten, fiscale zegels, tolheffing waarborgen van gou den en zilveren werken, de staatslote rij. waarvan de winst terecht komt in de schatkist van financiën, stempels, instrumenten, poselein, meubels, aar dewerk prenten en schilderijen. Zo is daar een schilderstukje met Si- monsdochter Hasselaar, beter bekend als Kenau. Zij werd vanwege haar manmoedig gedrag op de muren van Haarlem beloond met het ontvanger schap van de turfaccijns in Amemui- den; de eerste vrouwelijke belasting ontvanger. Een hoeraatje voor de emancipatie. smokkelen En dan de smokkelafdeling met vele voorwerpen waarmee de schatkist werd benadeeld. Door alle tijden is de dubbele bodem-methode in allerlei va rianten beproefd. Stiekem tabak, sui ker, alcohol koffie, boter of hasj weg stoppen in dubele bodems, daken, sie raden, gebruiksvoorwerpen. Een op het oog duur kamerscherm werd ge bruikt om op Schiphol hasj binnen te smokkelen, men probeerde het met le ren ballen uit Pakistan, met sierolifan- ten uit India, in de hakken van Tibe taanse laarzen, een tienerketting vol met de hand geschilderde dikke kra len, die uit samengeperste hasj bleken te bestaan, in uitgeholde planken van simpele fruitkisten, jeneversmokkel in darmen. Opiumsmokkel kwam al in het begin van de negentiende eeuw voor. In een vitrine in het museum ligt een uitgeholde cent die als doosje werd gebruikt om opium te verstoppen. In de collectie ook een namaakbrood ge vuld met vet. bij het over de grens brengen in Hulst in 1941 in beslag ge nomen. En verder tal van kraaiepoten in aller lei soorten en maten neusklemmen om het over de grens te smokkelen vee koest te houden, foto's van smokkel- wagens, douane-uniformen. In een zij vertrek tenslotte een in Noord-Bra bant ontdekte clandestiene jenever stokerij. mensensmokkel Ook toont het museum het verschijn sel 'mensensmokkel' met de expositie van een kist die in 1948 per trein in Rotterdam aankwam. Omdat er nie mand voor kwam opdagen en er geen vrachtbrief bekend was. werd de kist door de douane geopend. Er bleek een ernstig verzwakte ingenieur uit Tsje- choslowakijke in te zitten. Hij had zijn illegale reis naar Rotterdam gemaakt opgesloten in de kist. zittend op een bankje. In de hal op weg naar de smokkelafde ling nog een fraai stukje curiosa uit het Zeeuwse: een aanwinst, vorig jaar ge schonken door de rijksbelastingdienst in Breda. Het gaat hier om een ingelij ste aangifte inkomstenbelasting 1974, ingediend door zekere P. Pons uit Hansweert. die op zijn biljet alleen maar had ingevuld, belastbaar inko men 300.-, De inspecteur in Goes ging niet ak koord met deze simpele aangifte. Dus ging het biljet retour naar afzender. Die verknipte de aangifte en maakte er een kunstige collage van. Een pre sentje voor de inspecteur. Het zyn zo maar wal indrukken van een bezoekje aan het belastingmu seum. dat open is van maandag tot en met vrijdag, van 9-16.30 uur. Waarmee ik maar wil aangeven, dat het daar bin nen niet allemaal 'ajakkes bah' is. Een aantrekkelijke bijkomstigheid is. dat we hier eindelijk een belastingdienst aantreffen, waar je nu eens niet hoeft te dokken. Want de toegang is er gra- Het belastingmuseum biedt ook ruimte voor fiscale humor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19